Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Vauvakuume

Hullu(ko) 13w.?

Olen 13 vuotias nuori naisenalku.. minua alkaa vaivata jo nyt vauvakuume! Se on hermojaraastavaa!! Kaiken lisäksi minun vauvakuumeeni ei ole mitään sellaista että "Onpas söpö vauva"..vaan oikeasti olen ajatellut että pystyisin ehkäpä huolehtimaan omasta vauvastani, ja haluaisin lasta todella kovasti.
Comments?

24

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Denja

      Käy yläaste loppuun ja sen jälkeen hanki itsellesi ammatti ja työpaikka. Hanki kestävä parisuhde, ja asu muutama vuosi poikaystäväsi kanssa kahden. Mieti sitten uudestaan tuota vauvajuttua.

      Eli ensin kannattaa kasvaa aikuiseksi ja elää kypsässä parisuhteessa, ja sitten vasta hankkia se lapsi. Se on nimittäin sen lapsen kannalta parempi niin. Vauva-asioissa ei pidä olla itsekäs, vaan lapsen etu pitää aina olla ensisijalla.

      • mato

        Osaatkos perustella sitä, miksi KANNATTAA ensin hankkia ammatti ja työpaikka ja asua muutama vuosi poikaystävän (mieluummin aviomies?) kanssa kahden?

        Lapsi tarvitsee kypsän ihmisen vanhemmakseen, tottkai. Mutta mikä ettei esim. 19-vuotias voisi ryhtyä äidiksi, jos itse tuntee olevansa valmis? Ei vauva vaadi äidiltä (ja isältä) työtä ja ammattia, vaan rakkautta, huomiota, huolenpitoa ja ennen kaikkea aikaa.

        Voisi ajatella niin, että jos on työ (mieluinen), sitä tahtoo jo pian vauvan syntymän jälkeen palata töihin ja vauva jää vähemmälle äidin huomiolle. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, ja siksi mun mielestä on jomman kumman hyvä olla pari vuotta ihan lapsen kanssa. Ja kuka jää pariksi vuodeksi, jos voi työssäki käydä ja tienata? Harvempi.

        Mä haluan lapsen nuorena. Pian lukion jälkeen. Ajattelen, että vanhemmuus nuorena on parempi kuin vanhana siksi, että nuori mukautuu rytmiin ja jaksaa valvoa paremmin. Esimerkiksi 40-vuotiaalle se on jo paljo pahempi. Ja sitten, ku lapsi on nuori, äiti tietää vielä missä mennään, eikä aika omaan nuoruuteen ole niin kaukana. Jos 40-vuotias saa lapsen, hän on jo yli 50 kun lapsi on nuori.

        Vaikka lapsen saa nuorena, siinä vaiheessa, kun täytyy olla erityisen jämäkkä ja Aikuinen (murrosikä), ehtii nuorikin kypsyä taas paljon. Tottakai ennen murrosikääkin täytyy olla jämäkkä ja vastuullinen, mutta erityisesti tuollon pitää osata ohjata nuorta. (Musta tosin tuntuu, ettei monikaan nykypäivänä ole sitä...kun katselee nuorison menoa...)


      • ????
        mato kirjoitti:

        Osaatkos perustella sitä, miksi KANNATTAA ensin hankkia ammatti ja työpaikka ja asua muutama vuosi poikaystävän (mieluummin aviomies?) kanssa kahden?

        Lapsi tarvitsee kypsän ihmisen vanhemmakseen, tottkai. Mutta mikä ettei esim. 19-vuotias voisi ryhtyä äidiksi, jos itse tuntee olevansa valmis? Ei vauva vaadi äidiltä (ja isältä) työtä ja ammattia, vaan rakkautta, huomiota, huolenpitoa ja ennen kaikkea aikaa.

        Voisi ajatella niin, että jos on työ (mieluinen), sitä tahtoo jo pian vauvan syntymän jälkeen palata töihin ja vauva jää vähemmälle äidin huomiolle. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, ja siksi mun mielestä on jomman kumman hyvä olla pari vuotta ihan lapsen kanssa. Ja kuka jää pariksi vuodeksi, jos voi työssäki käydä ja tienata? Harvempi.

        Mä haluan lapsen nuorena. Pian lukion jälkeen. Ajattelen, että vanhemmuus nuorena on parempi kuin vanhana siksi, että nuori mukautuu rytmiin ja jaksaa valvoa paremmin. Esimerkiksi 40-vuotiaalle se on jo paljo pahempi. Ja sitten, ku lapsi on nuori, äiti tietää vielä missä mennään, eikä aika omaan nuoruuteen ole niin kaukana. Jos 40-vuotias saa lapsen, hän on jo yli 50 kun lapsi on nuori.

        Vaikka lapsen saa nuorena, siinä vaiheessa, kun täytyy olla erityisen jämäkkä ja Aikuinen (murrosikä), ehtii nuorikin kypsyä taas paljon. Tottakai ennen murrosikääkin täytyy olla jämäkkä ja vastuullinen, mutta erityisesti tuollon pitää osata ohjata nuorta. (Musta tosin tuntuu, ettei monikaan nykypäivänä ole sitä...kun katselee nuorison menoa...)

        ennen muuta myös rahaa,joka jäi listastasi pois.Ei kouluttamattomat työtä saa.Kun aika ja rakkaus ei vain yksinkertaisesti riitä lapsen elämiseen...tai elättämiseen.
        Nämä 12-14-vuotiaat voisivat hankkia baby-bornin,ja leikkiä sillä.


      • summer love
        mato kirjoitti:

        Osaatkos perustella sitä, miksi KANNATTAA ensin hankkia ammatti ja työpaikka ja asua muutama vuosi poikaystävän (mieluummin aviomies?) kanssa kahden?

        Lapsi tarvitsee kypsän ihmisen vanhemmakseen, tottkai. Mutta mikä ettei esim. 19-vuotias voisi ryhtyä äidiksi, jos itse tuntee olevansa valmis? Ei vauva vaadi äidiltä (ja isältä) työtä ja ammattia, vaan rakkautta, huomiota, huolenpitoa ja ennen kaikkea aikaa.

        Voisi ajatella niin, että jos on työ (mieluinen), sitä tahtoo jo pian vauvan syntymän jälkeen palata töihin ja vauva jää vähemmälle äidin huomiolle. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, ja siksi mun mielestä on jomman kumman hyvä olla pari vuotta ihan lapsen kanssa. Ja kuka jää pariksi vuodeksi, jos voi työssäki käydä ja tienata? Harvempi.

        Mä haluan lapsen nuorena. Pian lukion jälkeen. Ajattelen, että vanhemmuus nuorena on parempi kuin vanhana siksi, että nuori mukautuu rytmiin ja jaksaa valvoa paremmin. Esimerkiksi 40-vuotiaalle se on jo paljo pahempi. Ja sitten, ku lapsi on nuori, äiti tietää vielä missä mennään, eikä aika omaan nuoruuteen ole niin kaukana. Jos 40-vuotias saa lapsen, hän on jo yli 50 kun lapsi on nuori.

        Vaikka lapsen saa nuorena, siinä vaiheessa, kun täytyy olla erityisen jämäkkä ja Aikuinen (murrosikä), ehtii nuorikin kypsyä taas paljon. Tottakai ennen murrosikääkin täytyy olla jämäkkä ja vastuullinen, mutta erityisesti tuollon pitää osata ohjata nuorta. (Musta tosin tuntuu, ettei monikaan nykypäivänä ole sitä...kun katselee nuorison menoa...)

        Nyttenkö sitten haukutaan vanhoja äiti-ihmisiä??!! Aloitetaanpas alussa esittämiisi kysymyksiin. Siksi kannattaa odottaa muutama vuosi, että opit asumaan yksin ja huolehtimaan ensin itsestäsi. Siis opit laittamaan ruokaa, huoltamaan vaatteesi ja pitämään kodin omin voimin kunnossa.... näet myös paljonko rahaa tarvitset elämiseen ja asioihin yleensäkin.

        Ja se että tutustut tähän poikaystävääsi asumalla hänen kanssaan ennen lapsia, opettaa toisistanne paljon, ja luo pohjaa tulevalle. Kaksistaan asuminen ei alkuihastuksen jälkeen monellekaan ole niin ihanaa ja helppoa, kun huomaa toisesta myös näitä huonoja puolia. Kohta kolme vuotta miehen kanssa yhdessä asuneena voin myöntää asian... ,)

        Ja mitä tulee valvomiseen, minä reilut 20 vee, en pysty valvomaan öitä nytkään. Pääni ei kestä valvomista, mitä aikaisemmin työn puolesta jouduin tekemään... työpaikan vaihto tuli... Ei se valvominen iästä ole kiinni. Osalle se ei käy koskaan!!

        Ja mitä tulee 40- vuotiaisiin äiteihin, omakohtainen kokemus: oma äitini oli 40 vee kun synnyin, enkä parempaa äitiä olisi voinut saada. Minulle oli aikaa, ja minua todellakin hoidettiin. Omia menoja äidilläni ei ollut, vaan halusi olla lastensa kanssa. Eikä koskaan ole ollut mitään hankaluuksia hänen kanssaan, ja aina olemme olleet yhteisymmärryksessä. ( minulta jäi siis murrosikä kokematta, niinkö???!)
        Ja edelleen meillä todella lämpöiset välit!!

        Älä siis yleistä aikuisia äitejä, kun täällä aina niin syytellään teiniäitien yleistämisestä... uskomatonta porukkaa. Ja haukkukaa seuraavaksi sitten vielä lapsettomat ihmiset... Tosi hyvä meininki täällä!!


      • jälkeen?
        ???? kirjoitti:

        ennen muuta myös rahaa,joka jäi listastasi pois.Ei kouluttamattomat työtä saa.Kun aika ja rakkaus ei vain yksinkertaisesti riitä lapsen elämiseen...tai elättämiseen.
        Nämä 12-14-vuotiaat voisivat hankkia baby-bornin,ja leikkiä sillä.

        Mikä estää kouluttautumasta (esim. amis tai ammattikorkea) vauvan jälkeen? Aikaa riittää siihenkin. En jaksa aina ymmärtää teiän takapajuisia aatoksia, et ensin ammatti, työ ja sitten lapsi jos aikaa jää. Lapsen saannin jälkeenkin elämä jatkuu, sillon voi hankkia sen ammattinsa ja työnsä. Toki on helpompaa ja suotavaakin, et ainakin toinen vanhemmista käy töissä. Sillä lapsi tarvitsee myös rahaa. Ei lekurit, vaatteet yms. ole ilmasia!


      • ????
        summer love kirjoitti:

        Nyttenkö sitten haukutaan vanhoja äiti-ihmisiä??!! Aloitetaanpas alussa esittämiisi kysymyksiin. Siksi kannattaa odottaa muutama vuosi, että opit asumaan yksin ja huolehtimaan ensin itsestäsi. Siis opit laittamaan ruokaa, huoltamaan vaatteesi ja pitämään kodin omin voimin kunnossa.... näet myös paljonko rahaa tarvitset elämiseen ja asioihin yleensäkin.

        Ja se että tutustut tähän poikaystävääsi asumalla hänen kanssaan ennen lapsia, opettaa toisistanne paljon, ja luo pohjaa tulevalle. Kaksistaan asuminen ei alkuihastuksen jälkeen monellekaan ole niin ihanaa ja helppoa, kun huomaa toisesta myös näitä huonoja puolia. Kohta kolme vuotta miehen kanssa yhdessä asuneena voin myöntää asian... ,)

        Ja mitä tulee valvomiseen, minä reilut 20 vee, en pysty valvomaan öitä nytkään. Pääni ei kestä valvomista, mitä aikaisemmin työn puolesta jouduin tekemään... työpaikan vaihto tuli... Ei se valvominen iästä ole kiinni. Osalle se ei käy koskaan!!

        Ja mitä tulee 40- vuotiaisiin äiteihin, omakohtainen kokemus: oma äitini oli 40 vee kun synnyin, enkä parempaa äitiä olisi voinut saada. Minulle oli aikaa, ja minua todellakin hoidettiin. Omia menoja äidilläni ei ollut, vaan halusi olla lastensa kanssa. Eikä koskaan ole ollut mitään hankaluuksia hänen kanssaan, ja aina olemme olleet yhteisymmärryksessä. ( minulta jäi siis murrosikä kokematta, niinkö???!)
        Ja edelleen meillä todella lämpöiset välit!!

        Älä siis yleistä aikuisia äitejä, kun täällä aina niin syytellään teiniäitien yleistämisestä... uskomatonta porukkaa. Ja haukkukaa seuraavaksi sitten vielä lapsettomat ihmiset... Tosi hyvä meininki täällä!!

        kuin sinä,summer love.Mutta enpä toistele hyvää kirjoitusta.Sen vain sanon,että 13-kesäisille "äideille" kun 40-vuotias on jo suurin piirtein muumio.Voi lapsiparat;hyvin näkee,ettei ole eletty kuin pätkä elämää ja sitten ollaankin jo valmiita arvostelemaan.Niin,arvostelen itsekin...valitettavasti.


      • ????
        jälkeen? kirjoitti:

        Mikä estää kouluttautumasta (esim. amis tai ammattikorkea) vauvan jälkeen? Aikaa riittää siihenkin. En jaksa aina ymmärtää teiän takapajuisia aatoksia, et ensin ammatti, työ ja sitten lapsi jos aikaa jää. Lapsen saannin jälkeenkin elämä jatkuu, sillon voi hankkia sen ammattinsa ja työnsä. Toki on helpompaa ja suotavaakin, et ainakin toinen vanhemmista käy töissä. Sillä lapsi tarvitsee myös rahaa. Ei lekurit, vaatteet yms. ole ilmasia!

        takapajuista,kun puhutaan rahasta.Miksikö? Kun isi ja äiti on aina ennen maksaneet teille viikkorahaa,niin kuinkas sitä nyt raha tulisikaan mieleen muuten kuin,että sitä tulee isiltä ja äidiltä.Opiskelu lapsen ollessa pieni ei ole helppoa,sen voin sanoa,mutta tehkää mitä tykkäätte,lapsukaiset.Ei tätä teidän touhua viitsi edes enää katsoa/lukea.Edelleen:ostakaa se baby-born...


      • summer love
        ???? kirjoitti:

        kuin sinä,summer love.Mutta enpä toistele hyvää kirjoitusta.Sen vain sanon,että 13-kesäisille "äideille" kun 40-vuotias on jo suurin piirtein muumio.Voi lapsiparat;hyvin näkee,ettei ole eletty kuin pätkä elämää ja sitten ollaankin jo valmiita arvostelemaan.Niin,arvostelen itsekin...valitettavasti.

        ei täällä palstalla puolueettomana pysty olemaan, mua ärsyttää suunnattomasti kun nuoret äidit haukkuu näitä kypsässä iässä olevia äitejä jopa ulkonäön perusteella, ;/ Kuten todettu, ei koskaan pitäisi yleistää, mutta... toivottavassti joskus tällä palstalla kirjoiteltaisiin asiasta ja siististi. Jokaisellahan on tietty oikeus omaan mielipiteeseen. Ja toivoisin, että kerta tämä on teiniäidit palsta, niin täällä kerrottaisiin kehittävässä mielessä nuorena lapsensa saaneen kokemuksia hyvästä sekä pahasta, sillä täällä varmasti liikkuu nuoria, jolla on vauvakuume, että he ymmärtäisivät, että se vanhemmuus on muutakin, kuin vaan vauvan posken silittelyä...


      • etukäteisviisas
        mato kirjoitti:

        Osaatkos perustella sitä, miksi KANNATTAA ensin hankkia ammatti ja työpaikka ja asua muutama vuosi poikaystävän (mieluummin aviomies?) kanssa kahden?

        Lapsi tarvitsee kypsän ihmisen vanhemmakseen, tottkai. Mutta mikä ettei esim. 19-vuotias voisi ryhtyä äidiksi, jos itse tuntee olevansa valmis? Ei vauva vaadi äidiltä (ja isältä) työtä ja ammattia, vaan rakkautta, huomiota, huolenpitoa ja ennen kaikkea aikaa.

        Voisi ajatella niin, että jos on työ (mieluinen), sitä tahtoo jo pian vauvan syntymän jälkeen palata töihin ja vauva jää vähemmälle äidin huomiolle. Lapsi tarvitsee vanhempiaan, ja siksi mun mielestä on jomman kumman hyvä olla pari vuotta ihan lapsen kanssa. Ja kuka jää pariksi vuodeksi, jos voi työssäki käydä ja tienata? Harvempi.

        Mä haluan lapsen nuorena. Pian lukion jälkeen. Ajattelen, että vanhemmuus nuorena on parempi kuin vanhana siksi, että nuori mukautuu rytmiin ja jaksaa valvoa paremmin. Esimerkiksi 40-vuotiaalle se on jo paljo pahempi. Ja sitten, ku lapsi on nuori, äiti tietää vielä missä mennään, eikä aika omaan nuoruuteen ole niin kaukana. Jos 40-vuotias saa lapsen, hän on jo yli 50 kun lapsi on nuori.

        Vaikka lapsen saa nuorena, siinä vaiheessa, kun täytyy olla erityisen jämäkkä ja Aikuinen (murrosikä), ehtii nuorikin kypsyä taas paljon. Tottakai ennen murrosikääkin täytyy olla jämäkkä ja vastuullinen, mutta erityisesti tuollon pitää osata ohjata nuorta. (Musta tosin tuntuu, ettei monikaan nykypäivänä ole sitä...kun katselee nuorison menoa...)

        Ilmeisesti sinun mielestäsi ainoat vaihtoehdot ovat hankkia lapsi teininä tai sitten 4-kymppisenä? :D
        Minulla itselläni ei ole mitään nuoria äitejä vastaan. Oma äitini sai minut 19-vuotiaana ja on aina ollut todella hyvä ja rakastava äiti :)

        Mutta mielestäni nuoret, jotka jankuttavat olevansa tarpeeksi kypsiä, todellakin valmiita vanhemmiksi, eikä kukaan muu voi tietää mistään mitään (varsinkaan ketään heitä vanhempi ihminen), eivät todellakaan ole valmiita vanhemmuuteen.. Mutta ehkä he huomaavat sen sitten myöhemmin, että mistä muut ovat puhuneet kun ovat sanoneet, että ehkä kannattaa odottaa vielä muutama vuosi :) jälkiviisaus on paras viisaus, eikö? ;)


    • Isabella

      Sama täällä " Hullu(ko) 13w.? ". Mä oon koht 13w. muija, ja mul on kauhee vauvakuume! Poikafrendilleki selitin että järkyttävä vauvakuume. Ei ottanut tosissaan, mutta minkäs teet... Mä olen uneksinut saavani pikkuisen tyttö-vauvan. Mä tunnen kans pystyväni hommaan (on tullu vaihdettua vaippoja, kylvetettyä vauvoja, syötettävä ja juotettava niitä). Se ois aivan mahtavaa! Tosin vois tulla unettomia öitä! Mut pitää varmaan oottaa viel vähän aikaa!

      • 13v tyttö

        Ihan tosissaan. Olisi kiva jos voisit mailata mun kans. [email protected]

        Moikkelis!
        *vauvat on ihanii*
        *HALII*


    • nuori äiti

      mene mannerheimin lastensuojeluliiton lastenhoitaja kurssille kun täytät 16-vuotta ja hoida lapsia. rahaa saat 4.20e ja 4e matkakorvauksia. luulen, että noin nuorelle ei kukaan vieras anna lapsiaan hoitoon. voithan kysyä tuttaviltasi pääsisitkö heidän lapsiaan hoitamaan niin vauvakuume lievenisi. useilla tytöillä varmaan on vauvakuume, mutta kannattaa tiedostaa ettei vielä ole kykenevä ottamaan vastuuta omasta lapsesta. miten olet ajatellut pystyä hoitamaan omaa lasta? kysyn vaan. jos 13-vuotiaalla on lapsi, niin lapsesta joutuu kantamaan vastuuta joku muukin kuin äiti.

    • Tyttö24

      Sun ikäsenä vauvakuume vaivasi.
      Mulla on kaksi iso siskoa ja täytyy sanoa että niin hienoa kun oli katsella niiden pirpanoita (yhteensä 6) niin olin kateellinen.

      Kävin peruskoulun, amitsulta pari linjaa ja töissä olen ollut pari vuotta ja nyt se vauva sitten tulee.
      Miekkosen kanssa olen ollut viisi vuotta.

      Nuorempana ajattelin, ettei lapsi tarvitse muuta kuin rakastavat vanhemmat ja olin moneen kertaan valmis lopettamaan tai keskeyttämään opinnot että saisin vauvan, mutta onneksi tehtiin näin että on kaikki valmiina. Kyllä vauvan hoitaa opiskelijana samanlailla kuin työssäkäyvä.
      Kaikki riippuu siitä mikä sopii parhaiten itsellensä.

      Mutta faktaa on, että raha helpottaa kummasti elämää, se ei ole kaikki kaikessa, mutta kannattaa varmasti huomioida.
      Itse tykkään ostella kaikenlaista ja muutto kaksiosta kolmioon nostaa menoja 200 euroa, sitten on matkustamiset (ehkä ostetaan autokin?), ruoka ja muut laskut.

      Tunne siitä että pystyy huolehtimaan lapsesta nuorena kantaa jo sinänsä pitkälle, mutta pakko kirjottaa klisee; elämä mullistuu siinä samassa kun tulee raskaaksi eikä takaisin ole menemistä, vaikka lapsen saa hoitoon, se on sun konttosilla loppuelämäsi ja siitä pitäisi kasvattaa hyvä ihminen. Nyt kun kesä lähestyy ja synnytys on ovella, niin alkaa hikikarpalot pomppia ottalla; nyt musta tulee äiti ja siitä nyytistä kasvaa kiukutteleva teini ja toivottavasti onnellinen aikuinen....

      • Mustikka

        oli n.13 vuotiaana kova vauvakuume! Se oli aivan tajuton ja vahva tunne siinä iässä!! Ja sen jälkeen ei ole ollut samanlaista vahvaa tunnetta koskaan. Nyt olen 28v ja odotamme esikoistamme. Eikä vieläkään semmosta vauvakuumetta...


    • Täti Sininen

      Moni omista vanhemmistaan itsenäistymisen aloittava varhaisteini saa "vauvakuumeen". Siirrytään riippuvuudesta toiseen, ikäänkuin ratkaisuna ajoittain hyvin vaikeallekin itsenäistymistyölle.
      Saavutettu itsenäisyys on kuitenkin yksi ehto sille, että lapsesta voi kantaa täyden vastuun. Enkä tarkoita omaa asuntoa tai työtä Hesburgerin kassalla. Henkinen itsenäistymistyö kestää sinullakin vielä varmasti vuosia.
      Lohdutuksen sanana: itsenäisyys on kaiken vaivan väärti. Siinä oppii samalla tuntemaan itsensä, tarpeensa ja mahdollisuutensa. Silloin on valmis perustamaan tasapainoisen parisuhteen, joka on tunnetusti lapsen paras koti.

      • summer love

        että itsenäistyminen ei tarkoita omaa asuntoa, itse hankkitua työtä yms. Mielestäni se on sitäkin, sillä siitähän kaikki lähtee, että elätät itsesi ja opit pitää huolen omista asioistasi. Sitähän se henkinen kehitys on hyvin pitkälti. Ja väliäkös sillä, mitä työtä teet, kunhan siitä palkan saat ja omillasi pärjäät! Kun pääsee omassa elämässä alkuun, niin monissa asioissa mielipiteet muuttuvat nuorella ihmisellä!


      • Täti Sininen
        summer love kirjoitti:

        että itsenäistyminen ei tarkoita omaa asuntoa, itse hankkitua työtä yms. Mielestäni se on sitäkin, sillä siitähän kaikki lähtee, että elätät itsesi ja opit pitää huolen omista asioistasi. Sitähän se henkinen kehitys on hyvin pitkälti. Ja väliäkös sillä, mitä työtä teet, kunhan siitä palkan saat ja omillasi pärjäät! Kun pääsee omassa elämässä alkuun, niin monissa asioissa mielipiteet muuttuvat nuorella ihmisellä!

        En väitä, etteikö oma asunto ja työ olennaisesti kuuluisi itsenäisyyteen. Päinvastoin.
        Halusin kirjoituksessani painottaa tulevan vanhemman henkisen itsenäistymisen merkitystä lapsen kasvattamisessa. Oma asunto ja työ ovat mielestäni sekä itsenäistymisen väline että merkki. Mutta eivät todellakaan ainoa ja riittävä merkki.
        Varsinainen itsenäistymistyön tavoite on tiedostaa oma erillisyys vanhemmistaan, oppia tuntemaan itsensä ja arvioimaan elämää näin omien lasiensa läpi, itsenäisesti ja "neutraalisti".


      • summer love
        Täti Sininen kirjoitti:

        En väitä, etteikö oma asunto ja työ olennaisesti kuuluisi itsenäisyyteen. Päinvastoin.
        Halusin kirjoituksessani painottaa tulevan vanhemman henkisen itsenäistymisen merkitystä lapsen kasvattamisessa. Oma asunto ja työ ovat mielestäni sekä itsenäistymisen väline että merkki. Mutta eivät todellakaan ainoa ja riittävä merkki.
        Varsinainen itsenäistymistyön tavoite on tiedostaa oma erillisyys vanhemmistaan, oppia tuntemaan itsensä ja arvioimaan elämää näin omien lasiensa läpi, itsenäisesti ja "neutraalisti".

        juuri oman asunnon kautta olen itsenäistynyt, ja " tutustunut itseeni", ja miettimään asioita eri lähtökohdasta. Kotona ollessaan ihminen ei sitä asiaa "näe". Ja siinä samallahan tulee vastuunotto omasta elämästä, raha-asioista yms.

        Omalla kohdalla se tarkoitti asuntolainan ottoa, siis kotoa muuttaessani otin asuntolainan mitä nyt tyytyväisenä makselen. Iso askel 21 vuotiaalta tytöltä, mutta hyvin olen pärjännyt. Mutta en tietty kuulukaan niin kauhean nuoriin, eikä minulla ole lapsia.


    • Jaaa

      Tänne pitäis lisätä keskustelupalsta "lapsiäidit"... Miten senki sitte aikoo hoitaa?? Menee koulutki päin helvettiä yms. Minä ymmärrän jos 16 vuotias saa lapsen.... sinuna odottelisin kymmenen vuotta ETTET tule katuma päälle.

    • Nuori(ko)14w

      kyllä mullakin on vauva kuume mullekki voisit meilata. [email protected]
      vauvat on ihanii (;

    • hullu(ko)13w

      njoo.. pakko sanoo, mut mä oon 13w ja täytän tänä vuon 14w nii mulkin on jo vauva kuume... ja systerini 26w saa lapsen 16.4.12

      en tiiijä mitä voisin tehä kun on kamala vauva kuume :D

    • teinimams

      Joo, odotahan rauhassa sinä "hullu(ko)13w".
      Ei sinulla ole mikään kiire, ja peruskoulukin kesken.. Käy nyt se edes ensiksi loppuun..
      Itse olen 17-vuotias ja minulla on kohta 5kk ikäinen tyttö. Sain hänet ollessani viimeistä päivää 16-vuotias. Ei se vauvan hoito ole vain vaipanvaihtoa,syöttöä ja leikkimistä. Rahaa menee ja eikä omaa aikaa juurikaan jää, ja jos vauvaa vaikka koskee mahaan, niin se huutaa kurkku suorana eikä mikään auta.. Se on aika raastavaa kuultavaa,varsinkin kun se on oma lapsi.
      Eli maltahan vielä muutama vuosi :)

    • 13v

      Tästä alotuksesta on tosi kauan, mut haluun nyt kommata tähän kans, jos joku sattuis joskus tätä lukemaan. Eli oon ite 13v tyttö ja mulla on kamala vauvakuume!! Olen ajatellut kuinka ihana oma pikkuinen olisi ja kuinka paljon häntä rakastaisin.

      Kyllä, olen miettinyt tälläistä, mutta olen ajatellut sitä siillä tavalla, että haluan lapsia kun on sen aika. Käyn koulut, etsin miehen ja työpaikan. En tuomitse nuoria enkä vanhempia äitejä. Se riippuu ihmesestä, ja yleistämisestä ei ole mitään hyötyä! Vanhemmilla on enemmän kokemusta elämästä ja elämäntilanne yleensä vakaampi, mutta minusta jos itse tuntee olevansa valmis äidiksi nuorempana, niin en kyllä moiti heitä. Joku nuori voi olla paljon parempi äiti kun joku vanhempi ikinä, ja myös toisin päin. Lopettakaa yleistäminen!!!!!!

      • elämäonopettanut

        Taas se on alkanut,onko kukin hyvä vai huono äiti.Kysymys on suurimmaksi osaksi juuri siitä,millä te pennut ne vauvat elätte kun ette pysty itseännekään elättämään.Lapsilisää lapselle,äidille ja isälle.Tulkaa nyt sieltä satu pilven päältä todellisuuteen,kasvakaa aikuisiksi,elättäkää itsenne niin voitte sen vauvankin joskus elättää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe