Eli minulle olisi tarjolla asunto ensi kuun alusta lähtien. (Olen opiskelija)
Voinko toimia seuraavasti?
-menen kirjoittamaan vuokrasopimuksen
-juoksen kelaan vuokrasopimuksen kanssa ja haen opintotuen ja asumislisän?
Miten olette itse toimineet?
Ja kannattaako luottaa siihen että Kela maksaa ja käsittelee tukeni ennen ensi kuun alkua jolloin vuokra pitäisi olla maksettuna?
Olen sikäli onnekkaassa tilanteessa, että vuokranantaja ei perisi takuuvuokraa lainkaan.
Kertokaas nyt miten toimin?
muuttaminen omilleen
3
1022
Vastaukset
- -
Ainoa mitä et voi tehdä, on hakea opintotukea ja asumislisää, koska asumislisä kuuluu jo sanaan "opintotuki".
opintotuki = opintoraha asumislisä lainantakaus
Mutta muuten juuri noin. Kun vaan on vuokrasopimus olemassa, kiikutat sen Kelaan. Huomioi myös, että saatat tarvita myös muita liitteitä hakemukseen.
Älä missään nimessä luota pelkästään siihen, että tuet tulevat tilillesi ensi kuun alkuun mennessä! Aina on mahdollista, että käsittelyjono on pitkä, hakemus häviää johonkin, joudut täydentämään hakemusta tai jostain muusta syystä kestää vaan kauan, että saat päätöksen. - Aika...
Tähän aikaan vuodesta, kun opiskelijat hakevat niitä tukia, niin jos kaikki liitteet ovat kunnossa kerralla, niin käsittelyaika on n. 3 viikkoa minimissään.
Mutta on erittäin epätodennäköistä, että ehtisit saada rahaa ennen kuun vaihdetta, joten siihen vuokraan pitää varautua muilla keinoin.- sperma-pentti
Itse muutin lähiaikoina, ja lähetin Kelan sivuilla sähköisen opintotuki hakemuksen (Edellyttää verkkopankki tunnukset), ja kopion vuokrasopimuksesta postitse. Meni 9 päivää vuokrasopimuksen pudottamisesta paikalliseen Postiin, että päätös opintotuesta annettiin. Kela muutenkin suosittelee sähköisiä hakemuksia. Niiden käsittely hoituu nopeammin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1616462
- 521872
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes441600- 541132
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3271059Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se49999Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13960Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79908Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384908Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14897