muuttaminen omilleen

jeeppikö

Eli minulle olisi tarjolla asunto ensi kuun alusta lähtien. (Olen opiskelija)

Voinko toimia seuraavasti?
-menen kirjoittamaan vuokrasopimuksen
-juoksen kelaan vuokrasopimuksen kanssa ja haen opintotuen ja asumislisän?

Miten olette itse toimineet?
Ja kannattaako luottaa siihen että Kela maksaa ja käsittelee tukeni ennen ensi kuun alkua jolloin vuokra pitäisi olla maksettuna?
Olen sikäli onnekkaassa tilanteessa, että vuokranantaja ei perisi takuuvuokraa lainkaan.

Kertokaas nyt miten toimin?

3

1056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Ainoa mitä et voi tehdä, on hakea opintotukea ja asumislisää, koska asumislisä kuuluu jo sanaan "opintotuki".

opintotuki = opintoraha asumislisä lainantakaus

Mutta muuten juuri noin. Kun vaan on vuokrasopimus olemassa, kiikutat sen Kelaan. Huomioi myös, että saatat tarvita myös muita liitteitä hakemukseen.

Älä missään nimessä luota pelkästään siihen, että tuet tulevat tilillesi ensi kuun alkuun mennessä! Aina on mahdollista, että käsittelyjono on pitkä, hakemus häviää johonkin, joudut täydentämään hakemusta tai jostain muusta syystä kestää vaan kauan, että saat päätöksen.

• Aika...

Tähän aikaan vuodesta, kun opiskelijat hakevat niitä tukia, niin jos kaikki liitteet ovat kunnossa kerralla, niin käsittelyaika on n. 3 viikkoa minimissään.

Mutta on erittäin epätodennäköistä, että ehtisit saada rahaa ennen kuun vaihdetta, joten siihen vuokraan pitää varautua muilla keinoin.

• sperma-pentti

Itse muutin lähiaikoina, ja lähetin Kelan sivuilla sähköisen opintotuki hakemuksen (Edellyttää verkkopankki tunnukset), ja kopion vuokrasopimuksesta postitse. Meni 9 päivää vuokrasopimuksen pudottamisesta paikalliseen Postiin, että päätös opintotuesta annettiin. Kela muutenkin suosittelee sähköisiä hakemuksia. Niiden käsittely hoituu nopeammin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      174
      2517
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      56
      2070
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      62
      1988
    4. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      104
      1987
    5. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      32
      1966
    6. Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi (YLE Lahti 24.11.2025)

Että näin sitten: Hallinto-oikeus totesi Sysmän kunnanjohtajan potkut laittomiksi – valtuuston päätös nurin ja 50 000 la
      Sysmä
      62
      1307
    7. Onko sulla jotain

Suunnitelmia?
      Ikävä
      122
      1146
    8. Poistettuun aloitukseen

Ei se mulle ollut varmastikaan. En usko vaik sille tuntuukin että oisit voinut olla eräs. Mut niin mäkin pelkään. Ei
      Suhteet
      21
      1016
    9. Vaikeneminen

Tylsää kun nainen meni kuoreen 🫤
      Ikävä
      55
      948
    10. No miten meni?

Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      113
      906
    Aihe