Juuri 4 v poika

äittis

Meitin juuri 4v täyttävä poika on taas alkanut uhmailemaan. Selvästi uhmaikä laantui tuossa kolmen vuoden paikkeilla ja puoli vuotta oli rauhaisaa. Nyt tuntuu että taas on uusiksi uhmailu. Voiko vielä näin 4vuoden iässä alkaa uhmakausi?
Toinen asia, poju on ollut hoidossa 1v 3 kk asti, joskin 3,5 vuotiaaseen asti vain 3-4 päivää viikossa.
Nyt ollut kokopäivähoidossa jo puoli vuotta. Hoitopaikka on aivan ihana, yksityinen päiväkoti.
Nyt välillä saa raivarin aamulla kun jätän hänet päiväkotiin, ei halua mennä sinne, mitään syytä ei sano, ei vaan halua... Näitä on nyt joitakin kertoja ollut. Yleensä on jäänyt täysin ok. Yhdessä vaiheessa ei meinannut lähteä sieltä pois vaan jouduin väkisin viemään pois kesken puistoleikkien.
Mitäköhän tämäkin mahtaa olla?
Olen kysynyt palaverissa päiväkodin johtajalta mitä mieltä on "aarteestamme". Hänestä poika on mainio, älykäs, hyvin kehittynyt, sosiaalinen, verbaalisesti lahjakas, rohkea jne. Ainoa että on kuulemma hyvin itsepäinen ns päkäpää. :) Ja saa välillä raivarin jos asia ei mene niin kuin hän tahtoo. Eli ei ole "huomaamaton" lapsi, jotku lapsethan ovat aika kilttejä ja eivät vänkää paljoa vastaan... Hän pyysi meitä olemaan tiukkana siinä, että jos jotain poju haluaa, eikä ole aihetta sitä antaa, emme saa antaa hänelle periksi. Näin teemmekin, meillä on mielestäni ihan kunnon kuri, jäähy käytössä jne.
Hän on kyllä ainoa ja toivottu lapsi, silmäterämme, esim tavaraa hän saa kyllä kasapäin kuten vaatetta jne, tavallaan mistään ei ole pulaa. Kuitenkin olemme yhdessä käyneet lahjoittamassa hänen vanhoja lelujaan niitä tarvitseville ym, jotta hän ymmärtäisi, kaikilla ei ole näin hyvin asiat.
Ja vielä, milloin uhmaikä virallisesti loppuu? Luin että yleensä 4 tai ihan viimeistään 5 vuotiaana. Jotku taas väittävät että 5-6 vuotiaana tulee vielä uhmaikä ja se voi olla todella paha. Eli, siis viimeistäänkö kun napero menee kouluun , se hulvaton huutaminen raivoaminen ym loppuu?

2

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsfsafadsadsa

Jepulis, täälläkin 4 v vesselin äiti ja tuntuu, että jos laps on kovin voimakasluontoinen niin uhmaakin on mun mielestä havaittavissa taajemmin kuin "kiltemmillä" tasaisemman temperamentin omaavilla.
      Vaikka ite kyllä huomannut, koska poika on minun ainoa, että hemmoteltu pikku prinssi materian suhteen taitaa poika olla. Siis lelujen suhteen oon pyrkinyt olemaan tiukkana ja laittanut päkäpääni säästämään rahaa pitkälti itse. Pikku kotihommaa josta sitten saa sen pikku kolikon säästöpossun pohjalle. Se kädessä sitten kerran kuukaudessa tai parissa käydään ostamassa joku lelu. Isovanhemmat tietty luku erikseen....

Välillä otetaan rajusti yhteen kun pelisäännöt meinaa unohtua ja pakko testata onko se ei sittenkään ei..

• ööööööööööööö

Lapsi taitaa uhmata lähinnä päiväkotia, siellä kun taitaa olla enemmän lapsia ja sääntöjä. Menee kyllä varmaan ohi ihan itsellään. Toki aikaa menee. Olette kuitenkin päässeet helpolla, jos kerran välillä oli rauhallisempi jakso. Kaikilla ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      3718
    2. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      27
      2950
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      272
      2746
    4. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      5
      1915
    5. 221
      1441
    6. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      75
      1261
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      158
      1067
    8. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      2
      1017
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      31
      984
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      95
      951
    Aihe