Penkkien reunuskasveja?

Puutarhahörhö

Teemme alusta asti uutta pihaa, johon tulee laajoja istutusalueita. Mitä kasveja teillä on isojen kukkapenkkien reunuskasveina? Itse olen laittanut rentoakankaalia ja mirrinminttua, jotka tuntuvat leviävän mukavasti. Yhdessä penkissä menee reunalla karpaattienkelloa, jota olen kasvattanut siemenestä. Lisäksi minulla on tulossa siemenistä tarharistikkiä, hiukan kivikkosuopayrttiä ja hopeahärkkiä. Miten nämä toimivat kukkapenkin reunuskasveina ja kestääkö kauankin ennen kuin niistä saa kunnolla täytettä reunoihin? En ole mikään innokas kitkijä... Rahaa kun en haluaisi laittaa kovin paljoa valmiisiin taimiin, niin osaatteko suositella jotain nopeasti leviäviä penkkien reunuskasveiksi sopivia kasveja tai vaihtoehtoisesti siemenistä kasvatettavia lajeja, joista saisi kerralla isomman määrän taimia?

Lisäksi meillä on aurinkoinen tienvierusrinne, jonka päällä kasvaa pensaista vapaasti aidanne. Rinne on sen verran jyrkkä, että siihen ei voi laittaa nurmikkoa, joten millä sen saisi parhaiten peittoon? Maahumalaa sinne laitoin. Onko muita?

3

1686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikko

      Minulla parhaita ovat julianesikko, peittokurjenpolvi, rönsyansikka, posliinirikko, isorikko, matalat kuunliljat. Nopeimmin leviäviä -eivät kuitenkaan riesaksi asti- ovat julianesikko,posliinirikko ja peittokurjenpolvi. Varo maahumalaa, siitä saa pihalleen ikuisen riesan!

    • aiheesta

      Lapinunikko leviää ite siemenistä, taimia voi siirrellä helposti kun kasvaa mättäänä. Vuorineilikka on hyvä ja helppo, kukkii pitkään. Ketoneilikka ainakin leviää reilusti, vaatii kuritusta pysyäkseen rivissä, samoin Grönlannin hanhikki. Esikot käy, samoin kesäpikkusydän.
      Karpaattienkellolla on taipumus lörpsähtää eikä se ole oikein innokas leviämään. Ristikki kasvaa vähän harvasti ja sitä on hankala kitkeä, jos pääsee ruohottumaan.

      Rinteeseen kannattais panna useampaa kivikkokasvia ja antaa niiden tapella keskenään. Jos se on niin jyrkkä, niin se on kuivakin ja kasvit pitää valita sen mukaan. Maahumala ei varmasti pysy siellä mäessä vaan pyrkii kosteutta kohti ja yrittää pian vallottaa koko tontin.

    • sammalleimu maanpeit

      sammal leimu kestää kuivaakin, on hyvä maanpeitekasvi. Monia värejä on saatavilla, vaatii muutaman vuoden välein leikkauksen tai tulee liian turnuksi kun juurtuu latvoista.KUKkii kesä / heinäk.Erivärejä muutaman neliön aloina, niin , on aivan upea väriloisto kun peittää maan täysin.Istutusväli n. 70sm. siinä menee se muutama vuosi kun kasvaa umpeen, ja joutuu leikkaamaan juuresta poikki, mutta taas kasvaa entistä ehompana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe