Tinnitusihmiset auttakaa!

Ahdistunut

Nyt on aivan pakko purkaa epätoivoa, kun tuntuu, että seinät kaatuu päälle. Minulle ilmestyi kuin tyhjästä (tai ainakaan omasta mielestäni en hirveälle melulle altistunut) n. viikko sitten äärimmäisen inhottava korkea, metallinen ja särisevä ääni vasemaan korvaan. Vaikutti hetken jo siltä, että se olisi menossa parempaan päin, mutta sitten heräsin yöllä siihen, että ääni oli taas koventunut. Minulla on aiemminkin silloin tällöin ollut tinnitusta, mutta niin hiljaisena, ettei se ole kuulunut kuin aivan hiljaisessa ympäristössä ja se oli helppo peittää pienelläkin taustaäänellä. Tämä uusi ääni sen sijaan tuntuu tunkeutuvan läpi lähes kaikista normaaleista taustaäänistä, kuten television äänestä.

Haluaisin uskoa, että tämäkin olisi vielä ohimenevää tai ainakin helpottaisi, mutta silti paniikki iskee vähän väliä. Ääni on siis toispuoleinen ja minulla on niska ja hartiat jumissa (tai no, lähes ainahan ne ovat jumissa ainakin jonkin verran) ja jonkin verran kipuilevat hetkittäin. Jumitus tuntuisi olevan nyt kuitenkin erityisesti tällä vasemmalla puolella, missä äänikin kuuluu. Kävin myös pari vuotta sitten hammaslääkärissä, jolloin röntgenkuvassa näkyi puhkeamaton, vinoon kasvanut viisaudenhammas, myöskin vasemmalla puolella, alaleuassa. Voisikohan se mahdollisesti olla syypää tähän piinalliseen ääneen? Ihmettelen myös sitä, että parinakin viime yönä olen huomannut soimisen pahentuneen nukkuessa. Voisiko tinnin syynä olla huono nukkuma-asento?

Olisin kiitollinen kaikista kokemuksista ja neuvoista. Olisi mukava saada jotain helpotusta tähän ahdistukseen, joka omalta osaltaan varmasti vain pahentaa oireita.

12

7235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IT-kokki

      On tosiaan tutkittu, että stressi on tinnituspotilaalle "suurempi" haitta kuin itse tinnitusääni. Pyri siis sinäkin nyt laskemaan ahdistuksen ja stressin tasoa mahdollisimman paljon. Käy lenkillä, saunassa ja yritä rentoutua.

      Kuuntele miellyttävää musiikkia, klassista tai luonnonääniä, aina kun voit; mitä vähemmän kuuntelet aktiivisesti tinnitusääntä sitä vähemmän se stressaa ja häiritsee. Pienetkin tauot äänen kuuntelemisessa auttavat. Vältä siis täydellistä hiljaisuutta.

      Äänen syyt voivat olla hyvinkin peräisin nukkuma-asennosta, niska- ja hartiavaivoista tai viisaudenhampaasta. Käy mahdollisimman pian hierojalla ja hammaslääkärillä niin tilanne lähtee aukeamaan.

      • gfhfgh

        Itse kävin viimeviikolla tinnituksen takia korvalääkärillä ja itselläni jo se, että joku ymmärsi minua ja otti vaivani vaakavasti helpotti asiaa. Pääsin todella mukavalle lääkärille, joka selitti KAIKEN tinnituksen synnystä lähtien. Hän erityisesti painotti juuri tuota, että se ahdistus ja stressi, jonka tinnitus aiheuttaa, itse asiassa pahentaa sitä. Aivot on "ohjelmoitu" pelkäämään tinnitusta ja se, että itse ymmärtää ettei vaiva ole vakava on tinnituksen kanssa selviämisen perusta. Itse pääsin siitä pelosta ja ahdistuksesta eroon juuri puhumalla. Nyt alan jo tulla toimeen tinnituksen kanssa vaikka aluksi en voinut keskittyä mihinkään muuhun kuin siihen ääneen.

        Minä kyllä uskon, että tinnituksesi syy on juuri kireissä lihaksissa. Koita hoitaa ne kuntoon niin vaivasikin luultavasti hellittää. Mutta muista, että vaikka tinnitus olisi sinulla aina kaverina, opit kuitenkin elämään sen kanssa. :)


      • Ahdistunut
        gfhfgh kirjoitti:

        Itse kävin viimeviikolla tinnituksen takia korvalääkärillä ja itselläni jo se, että joku ymmärsi minua ja otti vaivani vaakavasti helpotti asiaa. Pääsin todella mukavalle lääkärille, joka selitti KAIKEN tinnituksen synnystä lähtien. Hän erityisesti painotti juuri tuota, että se ahdistus ja stressi, jonka tinnitus aiheuttaa, itse asiassa pahentaa sitä. Aivot on "ohjelmoitu" pelkäämään tinnitusta ja se, että itse ymmärtää ettei vaiva ole vakava on tinnituksen kanssa selviämisen perusta. Itse pääsin siitä pelosta ja ahdistuksesta eroon juuri puhumalla. Nyt alan jo tulla toimeen tinnituksen kanssa vaikka aluksi en voinut keskittyä mihinkään muuhun kuin siihen ääneen.

        Minä kyllä uskon, että tinnituksesi syy on juuri kireissä lihaksissa. Koita hoitaa ne kuntoon niin vaivasikin luultavasti hellittää. Mutta muista, että vaikka tinnitus olisi sinulla aina kaverina, opit kuitenkin elämään sen kanssa. :)

        Kiitos paljon vastauksista. :) Toivon mukaan tinnitukseni tästä vielä jossain vaiheessa katoaisi tai edes hiljenisi. Yritän parhaani mukaan venytellä niskan ja hartioiden aluetta, jos se vaikka auttaisi. On hyvin mahdollista, että soiminen on oire juuri näistä lihaskireyksistä, sillä minulla on ollut niska- ja hartialihasten kanssa ongelmia jo vuosia ja ne tosiaan tuppaavat olemaan suurimman osan ajasta jonkin verran jumissa. Ennen ne tosin ovat aiheuttaneet lähinnä vain ajoittaista päänsärkyä ja pahimpina hetkinä pientä huimausta. Mutta jatkan venyttelyä ja elän toivossa. :)


      • ...........

        olen 40-nainen ja minulla soi KOVAA toinen korva, ja välillä koko pää, meluvamma , eli ei voi tehdä mitään, ja tosiaan toivottavasti muutkin huomaavat että kovankin soimisen kanssa voi pikkuhiljaa elää ihan normaalia elämää. Eli tärkeintä on se, että ahdistu ja paniikki poistuu. Itse ajattelen että aina voin kuunnella esim. yöllä musiikkia jos ääni tuntuu liian kovalta. Minulla on niin kova tinnitus että mikään pieni hurina ei peitä sitä, mut esim. telkkari tarpeeksi kovalla peittää. Ja hassuinta on se, että saatan jopa illalla nukahtaa kuunnellessani omaa tinnitusta ikäänkuin unimusiikkina :). Tämä ei tietenkään lohduta juuri tinnitukseen sairastuneita , mutta haluan vain kertoa, että on täysin mahdollista olla kaveri tinnituksensa kanssa eikä pelätä sitä. Itse olen alkuun kokenut kaikki sairaslomasta rauhoittaviin ja melkein täydelliseen sekoamiseen asti!! Jos joku päivä tuntuu hankalalta, ajattelen, että seuraava päivä on varmasti parempi, niinkuin yleensä onkin :)


    • Aina soi

      Minulla kuuroutui toinen korva onnettomuudessa koulupoikana v 1954. Kuulevaan korvaan ilmaantui vähitellen myös tinnitus. Onnellista on se, että tämä kuulevan korvan vinkuminen ei ole alentanut itse kuuloa.
      Oma käsitykseni on, että tinnitukseen on monia syitä, jotka esiintyvät joko yksinään tai toisiinsa liittyneinä. tässä arkinen lista:
      1. Ryhtivirhe. Kaulan asennossa voi olla jokin virhe. Nukkuminen istuallaan tai huono tyymy.
      2. Niskan jumissaolo. Lihassjännitys niskassa voimistaa tinnitusta
      3. Jännittynyt mieli. Tämä liittyy selvästi edelliseen lihasjännityskohtaan.
      4. Purentavirheet. Korottava paikka tai jokin puuttuva poskihammas
      5. Poskiontelotulehdus.
      6. Melun aiheuttama jälkitila
      7.Nielun ja keskikorvan välisen kanavan joustavuuden häiriö.
      8. Sisäkorvan vika esim onnettomuudessa saatuna.
      Minä olen kokenut nuo kaikki. Pärjäilen enimmäkseen asian kanssa, en silti ihan aina.

      • 17

        Niskan rentouttaminen on tietenkin monesta syystä hyvä asia, en ollenkaan vastusta sitä.
        Mutta en voi ymmärtää, miten niskajumi voisi aiheuttaa taikka voimistaa tinniä. Olen koettanut kokeilla pitämällä eri lihaksia jännityksessä samalla tarkkaillen tinniä. En ole havainnut jännittämisellä tinniin mitään vaikutusta paitsi päinvastoin sen, että juuri jännittämisen alettua tinni pikkupikku hetkeksi katoaa, kuten se yleensäkin katoaa kun tekee jotain uutta. Aivot ei ilm. pysty käsittelemään kahta asiaa samanaikaisesti taikka jos keskittyy toiseen, niin toista ei pysty huomaamaan.


      • Aina soi
        17 kirjoitti:

        Niskan rentouttaminen on tietenkin monesta syystä hyvä asia, en ollenkaan vastusta sitä.
        Mutta en voi ymmärtää, miten niskajumi voisi aiheuttaa taikka voimistaa tinniä. Olen koettanut kokeilla pitämällä eri lihaksia jännityksessä samalla tarkkaillen tinniä. En ole havainnut jännittämisellä tinniin mitään vaikutusta paitsi päinvastoin sen, että juuri jännittämisen alettua tinni pikkupikku hetkeksi katoaa, kuten se yleensäkin katoaa kun tekee jotain uutta. Aivot ei ilm. pysty käsittelemään kahta asiaa samanaikaisesti taikka jos keskittyy toiseen, niin toista ei pysty huomaamaan.

        Mainitsin kokemuslistassani tuon niskajännityksen. Sitä tuki mielestäni se, että ajettuani autolla pitkähkön matkan tinnitus voimistui. Huomasin eroa eri autojen kesken sulkien pois melutasojen erot.
        Minulla kuulevan korvan tinnitus alkoi iltapäivänokosten pidosta tuolissa istuen. Siinä niska jännittyy varmasti. Siltikin... onhan se pohjimmiltaan arvoituksellinen vaiva.


      • 15
        Aina soi kirjoitti:

        Mainitsin kokemuslistassani tuon niskajännityksen. Sitä tuki mielestäni se, että ajettuani autolla pitkähkön matkan tinnitus voimistui. Huomasin eroa eri autojen kesken sulkien pois melutasojen erot.
        Minulla kuulevan korvan tinnitus alkoi iltapäivänokosten pidosta tuolissa istuen. Siinä niska jännittyy varmasti. Siltikin... onhan se pohjimmiltaan arvoituksellinen vaiva.

        hei, viestiketjun aloittaja.
        sait tosi hyviä vastauksia. MInulla on tinnitusta molemmissa korvissa, valitettavasti hieman eri sävelkorkeuksilla joka voi vaihdella vienosta äänestä kovaan hellittämättömään vinkunaan.
        Minun tinnitus ei ikinä ole aivan hiljaa, kuulen sen aina. Jos oma tinnituksesi ei johdu meluvammasta, sen ehkä saa lähes kuulumattomiin tai jopa poiskin?

        kirjailen jotain kokemuksiani joista ehkä on apua.

        - Niskojen jännitystila pahentaa. poistata ne viisaudenhampaat, ne todnäk pahentavat jännityksiä leuassa, niskassa. Kävin myös leukaleukkauksessa purentavirheen takia, jos sinulle tarjotaan pääosin korvattua mahdollisuutta sellaiseen ota se vastaan ehkä tinnituksenkin takia.

        - Onko sinulla poskiontelotulehdusta tai mitään oirettakaan? tutkituta tämä, itse et ehkä huomaa. Se saa ainakin minun korvat soimaan niin, että luulen että sen voi kuulla ulkopuolinenkin.

        - Suojaa korvat kunnon suojaimilla esim pitkillä automatkoilla, joissa melumäärä kasvaa. Itselläni on elacinit, korvan mukaan valettu silikoni johon itse kuulonsuojaimet kiinnitetään. Lentomatkoilla nämä ovat ihan pelastus.

        - flunssaisena ja nuhaisena korva on paljon arempi, oma tinnitukseni ilmestyi ihan hetkessä, kun oli flunssa ja paikat tukossa. Yhtäkkiä soittimen ääni alkoi vain säristä korvassa tietyltä korkeudelta. Sitten korvat alkoivat soida eikä se ole enää lainkaan loppunut.

        - vältä kaikkia kovia ääniä. Elokuvissa käynti, erilaiset konsertit joissa äänen vahvistus sähköisesti. Musiikin kuuntelua korvalapuista tai autossa.

        tässä päällimmäiset pohdiskelut
        toivon että tinnituksesi oli tilapäinen, sekin on mahdollista...


      • 17
        Aina soi kirjoitti:

        Mainitsin kokemuslistassani tuon niskajännityksen. Sitä tuki mielestäni se, että ajettuani autolla pitkähkön matkan tinnitus voimistui. Huomasin eroa eri autojen kesken sulkien pois melutasojen erot.
        Minulla kuulevan korvan tinnitus alkoi iltapäivänokosten pidosta tuolissa istuen. Siinä niska jännittyy varmasti. Siltikin... onhan se pohjimmiltaan arvoituksellinen vaiva.

        Voi niin olla että jännitys on syynä. Pohdin vaan omiin ja puolisoni automatkoihin liittyviä kokemuksia ja niistä seuraavaa:
        Poskiontelon ja otsaontelon limakalvot ovat hyvin herkät vedolle, kylmälle ja allergiaa aiheuttaville asioille. Autoa ajaessa on aina vetoa, jos on ilmastointi niin vetoa on enemmän. Puhdistetunkin ilmastoinnin on todettu sisältävän taas hetkessä vaikka mitä pöpöjä ja hiukkasia, ja kukapa ilmastointia yhtenään puhdistaisi. Puolisollani tulee autolla ajaessa kurkku sellaiseksi, että melkein ääni menee. Itselläni ilm. tukkeutuu korvaan menevä tiehyt ja tulee enemmän tinnitystä, vaikka korvat olisikin suojattu. Tämä tapahtuu aina näin, riippumatta siitä, kumpi ajaa.
        Siis syynä voisikin olla veto, kylmettyminen/kuumuus, allergia.


      • Music on!
        17 kirjoitti:

        Voi niin olla että jännitys on syynä. Pohdin vaan omiin ja puolisoni automatkoihin liittyviä kokemuksia ja niistä seuraavaa:
        Poskiontelon ja otsaontelon limakalvot ovat hyvin herkät vedolle, kylmälle ja allergiaa aiheuttaville asioille. Autoa ajaessa on aina vetoa, jos on ilmastointi niin vetoa on enemmän. Puhdistetunkin ilmastoinnin on todettu sisältävän taas hetkessä vaikka mitä pöpöjä ja hiukkasia, ja kukapa ilmastointia yhtenään puhdistaisi. Puolisollani tulee autolla ajaessa kurkku sellaiseksi, että melkein ääni menee. Itselläni ilm. tukkeutuu korvaan menevä tiehyt ja tulee enemmän tinnitystä, vaikka korvat olisikin suojattu. Tämä tapahtuu aina näin, riippumatta siitä, kumpi ajaa.
        Siis syynä voisikin olla veto, kylmettyminen/kuumuus, allergia.

        Minut on tutkinut erikoislaakari tinnituksen takia, otettiin eri kokeita, korviin kaadettiin kylmaa ja lamminta vetta, luojaties mita tekivat, myos silmien liikkeita tutkittiin.
        Tama suhinaa/musiikkia on ollut jo enimmakseen toisessa korvassa jo vuosia, valilla se katoaa kokonaan pois, valista taas paivia/viikkoja. Sille ei voi tehda mitaan. Hairitsevaa se tietenkin on, muut ei sita kuule, vain omat korvat.

        Olen oppinut elamaan sen kanssa, en turhaa stressia siita aio ottaa. Niskanikamani ovat myos jumissa aika ajoittain, ehka siinakin jotain aiheutusta. Myos "paasta heittaa" usein kun menen kavelylle, tama on vielakin pahempaa kuin ikuinen "musiikki" korvissa, uskokaa vain.


    • Tintintintintin

      Kannattaisi tutkituttaa, minulle sanoi lääkäri, että jos molemmat korvat tinnittää suunnilleen samalla lailla, ei ole syytä huoleen, mutta jos on vain toisessa, on parasta tutkia ettei ole mitään vakavampaa (älä pelästy, on kuulemma kuitenkin harvinaista). Tosin veikkaan, että nuo jumiutuneet lihakset saattavat olla ainakin osasyynä tinnitukseesi, tai viisaudenhammas.

    • samassaveneessä

      Mulla on oikea korva soinut kovaa ja korkealla vinkunalla jo 10 vuotta. Nukuttua saan yöni pätkittäin. Aluksi helpotti, kun laitoin radion sen korvan viereen joka ei soinut ja etsin kanavien välistä kohdan jossa on vain tasaista suhinaa.

      Viime aikoina tinnitus on koventunut ja unettomuus ja stressi lisääntynyt.

      Ilokseni olen huomannut äänihoidon toimivan. Löysin netistä "01-White-Noise-60min" mp3 äänitiedoston, jota voi ladata myös 8 tunnin mittaisena.

      Lataa äänite tietokoneellesi ja toista esim. Windows media playerillä jossa on taajuuskorjain ominaisuus. Kohinan tasoja muuttamalla löysin äänen joka neutralisoi tinnitustani tehokkaasti.

      Huomasin jo toisen ½ tuntisen kuuntelun jälkeen kun otin kuulokkeet päästä, että en kuullut yhtä voimakasäänistä tinnitusta kuin aloittaessani kuuntelun.

      Olen sitä mieltä, että kokeilemalla erilaisia hoitomuotoja itse kotioloissa löytyy toimivia ratkaisuja ja niitä joista oikeasti on hyötyä, tulee tietoa jakaa tällaisilla foorumeilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe