Koiran haukkuminen

ja huomionhaku

Minulla on kahdeksan kuukauden ikäinen dobermanni narttu ja nyt on pienenä ongelmana
tytön haukkuminen aivan huomionhaku tarkoituksessa. Jos se tuntee etten oikein tarpeeksi
huomioi, niin räkyttää ja kun kieltää, niin tyttö tulee häntä viuhtoen että saimpas taas huomiota.
Ilmeisesti oikein olisi, että jättäisi kokonaan noteeraamatta moiset huomionherätysyritykset ja
antaisi räkyttää että tajuaisi, ettei tule saamaan mitään reaktiota komentelullaan, mutta
ongelmana on naapurit, en voi ja viitsi suoda tuota kovaäänistä haukkumista, vaan menen
lähes vaistomaisesti kieltämään ja näin tyttö pääsee tavoitteeseensa eli sai taas huomiota, negatiivista,
mutta kuitenkin huomiota osakseen.
Onko kenelläkään hyviä ideoita herkkähaukkuisuuden kitkemiseksi näissä olosuhteissa?
Mitään sitruunapantaa tai sen sellaista en aio käyttää ja vesiruikkauksesta sumutinpullosta
vaan innostuu ja haastaa leikkiin.

10

328

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaahas...

Miksi et voisi kokeilla sitruunapantaa tai jotain muuta haukunestolaitetta mitä on markkinoilla? Toki on aina parempi jos saa koulutuksella avun mutta, en kyllä ite ainakaan osaa neuvoa miten saisit koulutettua koiras olemaan hiljaa...

• taas niin tätä

Palauta kasvattajalle ku et pysty kouluttamaan . Olikoha väärä rotu valinta.

• räky

Meidän koira tulee haukkumaan nenän eteen kun on tekemistä vailla. Ulkoilulla väsyttäminen tehoaa ainakin meidän turreen. Jos sinunkin haluaa vain päästä vähän kuluttamaan energiaa.

• dsfg

opeta koira haukkumaan käskystä, jolloin voit opettaa myös lopettamaan haukkumisen käskystä.

• No ensinnäkin,käsissäsi on nyt eeerittäin energinen rotu.Joka pelkästään jo tarkoittaa sitä,että sitä toimintaa,mihin purkaa sitä,pitäis olla ihan kunnolla.Ja nimenomaan sitä aivotoimintaa,riittävän ja sopivan liikunnan ohella.
      Ja sitten sopivasti rauhoittumista,ja joskus noita energiapommeja pitää tassutassulta ihan ohjattakin siihen,jos ei kykene kunnolla rauhoittumaan.

Tuossa tilanteessa yleisesti huomiota voisi vähän säännöstellä,ja pyrkiä siihen,että kaikki huomio tulisi palkkana jostain.Ainakin niin kauan,että homma saadaan haltuun.
      Huomioimattomuus haukkumisessa harvemmin toimii,ellei sitä ole aivan heti tehty.Se kun on toiminta,joka palkaa myös itse itseään.
      Itse olen ihan noissa asioissa kiellon kannalla,ja oikeasta toiminnasta palkkaamisen.
      Nyt tuntuu,että joko kielto ei ole kunnolla opetettu,ei olla oltu riittävän säännönmukaisia,tai jossain muussa on menty pieleen ("johtajuus" vähän hakusessa),jos koira vastaa kieltoon vaan innostuen.Koira ei välttämättä ehkä edes tiedä,mikä on kiellon tarkoitus.
      Eli tuo kieltopuoli pitäisi jo tulevaisuuttakin ajatellen saada kunnolla hanskaan.

Yksi keino haukkumiseen lopettamiseen,on tehdä asia käänteisesti.Eli opettaa koira haukkumaan käskystä,ja myös vaikenemaan siitä.Eli hiljeneminen on vaan pelkkä suoritus,ei niinkän kielto.
      Tuo on joillekkin melko tehokaskin tapa,mutta toisaalta vaatii myös sen,että omistajalla pitäisi olla pelisilmää,että tietää suht varmasti mistä syystä haukkuu,ja osaa sitten asian tehdä oikealla tavalla.

Mutta,sen verran vaativasta rodusta on kyse,että ehdottomasti suosittaisin menemään rotuyhdistyksen/muun yhdistyksen(mieluiten jonkun,jossa moninaista toimintaa,niin maastokuin tottelevaisuus) koulutuksiin mukaan oppia (ja ihan täsmäkohtaistakin,jos mahdollista ) ja toimintaakin saamaan.
      Ihan tulevaisuuttakin ajatellen.Ettei keksi sitten mitään pahempia "konnuuksia" ja sijaistoimintoja tulevaisuudessa ;

• haukkuuuu

Oma koirani (kultainennoutaja) alkaa haukkua aina kun jää yksin tai ei saa mielestään riittävästi huomiota. Olen kyllä koittanut etten huomioisi ollenkaan, mutta ei ole vaikuttanut. JA MINULLA ON KOKEMUSTA VAATIVIMMISTAKIN KOIRISTA, KUIN VAIN KULTSEISTA.
        En ole saanut haukkua pois ja kohta pitäisi muuttaa ja en usko että joka paikassa koiran haukkumista suvaittaisiin.

• ap.aloittaja

Olen kyllä huomannut ja tiedostankin sen että minulla taitaa hieman olla tuon johtajuuden kanssa
        pientä uskottavuusongelmaa tytön silmissä. Tuo oli hyvä idea, jos pääsisi mukaan jonkun paikallisen
        yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan kokeneempia rodun omistajia koirineen (tämä tyttö on siis minun
        ensimmäinen palveluskoirarotuinen), olen vain niin huono lähtemään mukaan mihinkään uuteen toimintaan
        ja uusien ihmisten keskuuteen, mutta aion yrittää sillä niin ihana tyttö tämä on rakastan sitä niin paljon.
        Yksi koirakaveri tytöllä on kaksivuotias seropiuros ja senkin kanssa ei meinaa leikistä tulla mitään,
        kun tyttö on niin dominoiva ja rajuotteinen että oikein hävettääkin välillä ja tuntuu että ystävättäreni ei enää oikein halua antaa koiransa leikkiä tämän kanssa.
        Mutta luovuttaa en aio missään tilanteessa ja aion ryhdistäytyä tämän johtajuus ja käsky asian suhteen
        sekä jos ei muuten, niin hankin vaikka koulutusapua, mutta ensisijaan yritän ottaa yhteyttä juurikin
        (rotu)yhdistyksen tai muuhun vastaavaan toimintaan.
        Myönnettäköön että olen hieman arka ollut kouluttamaan koiraani ja myös muita ihmisiä kohtaan
        mutta eiköhän tämä yhdessäelo tästä paremmaksi vain muutu, ihanaahan tuon tyttelin kanssa nyt
        on ollutkin. Aikaisemmin olen kyllä omistanut kaksi erirotuista koiraa, mutta ne olivat helppoja
        jos näin voi sanoa.
        Kiitos vinkeistä vielä kaikille.

• ap.aloittaja kirjoitti:

Olen kyllä huomannut ja tiedostankin sen että minulla taitaa hieman olla tuon johtajuuden kanssa
        pientä uskottavuusongelmaa tytön silmissä. Tuo oli hyvä idea, jos pääsisi mukaan jonkun paikallisen
        yhdistyksen toimintaan ja tapaamaan kokeneempia rodun omistajia koirineen (tämä tyttö on siis minun
        ensimmäinen palveluskoirarotuinen), olen vain niin huono lähtemään mukaan mihinkään uuteen toimintaan
        ja uusien ihmisten keskuuteen, mutta aion yrittää sillä niin ihana tyttö tämä on rakastan sitä niin paljon.
        Yksi koirakaveri tytöllä on kaksivuotias seropiuros ja senkin kanssa ei meinaa leikistä tulla mitään,
        kun tyttö on niin dominoiva ja rajuotteinen että oikein hävettääkin välillä ja tuntuu että ystävättäreni ei enää oikein halua antaa koiransa leikkiä tämän kanssa.
        Mutta luovuttaa en aio missään tilanteessa ja aion ryhdistäytyä tämän johtajuus ja käsky asian suhteen
        sekä jos ei muuten, niin hankin vaikka koulutusapua, mutta ensisijaan yritän ottaa yhteyttä juurikin
        (rotu)yhdistyksen tai muuhun vastaavaan toimintaan.
        Myönnettäköön että olen hieman arka ollut kouluttamaan koiraani ja myös muita ihmisiä kohtaan
        mutta eiköhän tämä yhdessäelo tästä paremmaksi vain muutu, ihanaahan tuon tyttelin kanssa nyt
        on ollutkin. Aikaisemmin olen kyllä omistanut kaksi erirotuista koiraa, mutta ne olivat helppoja
        jos näin voi sanoa.
        Kiitos vinkeistä vielä kaikille.

Sinulla on jo nyt ihan hieno asenne,tiedostat vähän omatkin puolesi ja haluat "työstää" kunnolla,niin varmasti saat homman kuntoon ja kasvatettua kaverisi kivaksi kaveriksi :)

Noilla kentillä kaikki on joskus ollut noviiseja,ja yhdellä sun toisella jotain ongelmanpoikastakin,joten rohkeasti vaan mukaan,ei tarvi "ujostella".Kun on vielä sama kiinnostuksen kohde,niin äkkiä juttuun tullaan ;D
        Jos omalla rodulla on toimintaa,niin usein se on parhaimmasta päästä,kun nimenomaan sieltä saa kokemusta ja tietoa omasta rodusta ja sen erityispiirteistä.Mutta muutkin käy,kun vaan on osaavat kouluttajat.

Tsemppiä :)

• ++++++

Kysy sikralta se ei kouluta,eikä opeta se ostaa kaikkii laitteita!

• linkki.linkki

Kriegerhof Dobermanns http://www.kriegerhof-dobermanns.com/forum/index.php

Kannattaa liittyä, erittäin aktiivinen koira/rotufoorumi, paino sanalla Koira.
      Yli 2000 jäsentä ja useita aihealueita, joissa voit esittää kysymyksiä ja keskustella,
      sekä tutustua muihin alueesi dobberi-ihmisiin. Suosittelen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      193
      1392
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      138
      903
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      862
    4. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      52
      781
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      758
    6. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      253
      657
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      321
      616
    8. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      7
      605
    9. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      599
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      584
    Aihe