Mites tuo yleensä menee tuo vanhempainvapaa, hoitovapaa ja vuosiloma. Eli onko järjestys yleensä:
1. Vanhempainvapaa
2. Vuosiloma
3. Hoitovapaa
Onko merkitystä sillä, että pitääkö tuon vuosiloman tuossa välissä vai kannattaako se jättää hoitovapaan jälkeen pidettäväksi. Onko tällä jotain taloudellista merkitystä?
Itse olen vasta raskaana ja pitäisi nyt jo työnantajalle papereita lähetellä, jossa kysellään perhevapaiden pito suunnitelmia.
Vuosiloma ja hoitovapaa
9
5079
Vastaukset
- 7+15
Ymmärtääkseni ei ole väliä pitääkö loman ennen vai jälkeen hoitovapaan. Se, voiko työnantaja vaatia lomaa pidettäväksi ennen hoitovapaata en tiedä. Se taloudellinen ero on, että jos pidät loman ennen hoitovapaat,a saat normaalin loma-ajan palkan lomarahat, siis jos rahaa tarvitset kannattaa näin tehdä. Toisaalta itse pitäisin loman vasta hoitovapaan jälkeen, koska hoitovapaa ei kerrytä lomaa ja muuten olet täysin "lomaton" töihin palattuasi.
Itse menen töihin nyt syksyllä heti äitiysloman jälkeen ja pidän hoitovapaata vasta ensi kesänä. Lomaa pidän nyt ennen töiden aloitusta ja talvella normaalin talviloman. - miehesi..
Jos miehesi pitää isäkuukautta vanhempainvapaasi päättyessä, sinä et voi olla hoitovapaalla samaan aikaan eli samoilta päiviltä ei voi saada kelalta kahdenlaista tukirahaa. Ainakin siihen tarkoitukseen vuosilomaa siis kannattaa säästää, että voi olla lomallaan, kun isä on kotona kelan tuella.
- Esikoinen marraskuun
Hyvä pointti.. kiitos ! juuri tälläisiä kommentteja kaipailin, itse kun en olisi tuota osannut ajatella.
Minulla loppui äitiysloma n. kuukausi sitten. Nyt olen hoitovapaalla. Tarkoitus olla hoitovapaalla vuoden loppuun. Sen jälkeen vielä pitää lomat. Lomarahat olen jo saanut, joten noilta lomilta ei tule muuta kuin palkka.
Tuo loman pitäminen on kait pitkälti neuvottelukysymys. Hoitovapaan pitämisestä pitää ainakin kaupan alalla (uskoisin että muillakin) ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen hoitovapaalle jäämistä.- reb32
tehtiin juuri noin. Minulla tosin oli kahdet kesälomat pitämättä, kun toukokuussa jäin äitiyslomalle. Maaliskuusta aloitin kesäloman ja minulle jäi vielä 28 pv pitämättä, jotka pidän nyt hoitovapaan jälkeen kun ekokuussa aloitin työt. Kyseleekö se työnantaja tosissaan jo hoitovapaa suunnitelmistakin? Meilä ainakin oli joku about 4kk ennen hoitovapaata pitää ilmoittaa työnantajalle. Meillä tuo järjestys ihan rahan takia, sai hoitovapaalla olla leveämmin, kun tuli lomarahat ja palkka siltä kuukaudelta myös kodinhoidontuki (sitä minä pöllö en ymmärtänyt heti, että sen saa vaikka on kesälomallakin, kun lapsihan hoidetaan kotona :)
- 10+1
Lain mukaan hoitovapaasta pitää ilmoittaa 2kk aikaisemmin, työnantajan sopimuksella myöhemminkin eli työnantajasi ei voi vielä vaatia suunnitelmia vapaiden pidosta. Minö en ainakaan sanoisi työnantajalle vielä mitään kun vauvakaan ei ole edes syntynyt etkä voi tietää mitä haluat ensi kesän jälkeen tehdä. Voin sanoa, että mieli ehtii muuttua vaikka olisikin etukäteen jo jotain päättänyt.
- Esikoinen marraskuun
10+1 kirjoitti:
Lain mukaan hoitovapaasta pitää ilmoittaa 2kk aikaisemmin, työnantajan sopimuksella myöhemminkin eli työnantajasi ei voi vielä vaatia suunnitelmia vapaiden pidosta. Minö en ainakaan sanoisi työnantajalle vielä mitään kun vauvakaan ei ole edes syntynyt etkä voi tietää mitä haluat ensi kesän jälkeen tehdä. Voin sanoa, että mieli ehtii muuttua vaikka olisikin etukäteen jo jotain päättänyt.
Joo, tiedän että pakko ei ole ilmoittaa kuin vasta 2 kk ennen kunkin jakson alkamista... mutta ainakin minulla on hyvät välit työnantajaan ja haluan antaa mahdollisimman aikaisin nuo tiedot, että voivat varautua sijaisjärjestelyihin. Tähän hommaan kun ei ihan ketä tahansa kadulta voida ottaa, vaan kouluttamiseen/perehdyttämiseen menee oma aikansa.
Päätin jättää siitä lomakkeesta toistaiseksi tyhjäksi tuon hoitovapaa ja loma suunnitelman. Ne ehdin todellakin vielä ilmoittaa hyvissä ajoin ensi vuoden puolellakin.
Miten täällä onkin niin negatiivinen asenne työnantajia kohtaan!?! Ainakin mun työnantaja on suhtautunut ihan positiivisesti tulevaan äitiyslomaan. Meillä jopa maksetaan täyttä palkkaa kolme kuukautta äitiysloman alkamisen jälkeen. - 10+1
Esikoinen marraskuun kirjoitti:
Joo, tiedän että pakko ei ole ilmoittaa kuin vasta 2 kk ennen kunkin jakson alkamista... mutta ainakin minulla on hyvät välit työnantajaan ja haluan antaa mahdollisimman aikaisin nuo tiedot, että voivat varautua sijaisjärjestelyihin. Tähän hommaan kun ei ihan ketä tahansa kadulta voida ottaa, vaan kouluttamiseen/perehdyttämiseen menee oma aikansa.
Päätin jättää siitä lomakkeesta toistaiseksi tyhjäksi tuon hoitovapaa ja loma suunnitelman. Ne ehdin todellakin vielä ilmoittaa hyvissä ajoin ensi vuoden puolellakin.
Miten täällä onkin niin negatiivinen asenne työnantajia kohtaan!?! Ainakin mun työnantaja on suhtautunut ihan positiivisesti tulevaan äitiyslomaan. Meillä jopa maksetaan täyttä palkkaa kolme kuukautta äitiysloman alkamisen jälkeen.Minä luulen, että suht moni saa sen 72pv palkkaa äitiysloman alkajaisiksi, sain minäkin. Ja anteeksi jos kuulostin työnantajakielteiseltä, ei ollut tarkoitus. Kerroin minäkin jo nyt töihin paluun sopimisen yhteydessä, että aion ensi kesänä pitää hoitovapaata, vaikka ei olisi tarvinnut.
- reb32
Esikoinen marraskuun kirjoitti:
Miten täällä onkin niin negatiivinen asenne työnantajia kohtaan!?! Ainakin mun työnantaja on suhtautunut ihan positiivisesti tulevaan äitiyslomaan. Meillä jopa maksetaan täyttä palkkaa kolme kuukautta äitiysloman alkamisen jälkeen.kerroin jo äitiyslomalle jäädessäni, että aijon olla syksyyn saakka kotosalla jos vain kaikki menee suunnitelmien mukaan. Mutta mustaa valkoisella vein vasta silloin juuri tuon 2kk (eikä 4kk kuten muistelin) aikarajan sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216484Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552251- 1471837
- 821214
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971012- 72960
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.74886Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10823- 30814
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon145747