pitäisi olla fiksuille oppilaille ilmaisia! Kun keskivarvo on yli 8 niin sillon saisi lukiokirjat ilmaiseksi. On monia perheitä joissa on todella fiksuja lapsia, niinkuin meillä esimerkiksi, kaikilla on on keskiarvo yli 8 ollut aina.
On monia perheitä joissa ei ole varaa ostaa kirjoja, joten älykkyys menee hukkaan. Siksi olisi suotavaa, että yhteiskunta auttaisi köyhiä suomalaisia fiksuja lapsia maksamalla fiksujen lasten koulutarvikkeet. On kurjaa jos fiksu lapsi joutuu opiskelmemaan sellaista alaa joka ei ole hänen älykkyydelleen sopivaa. Resursseja olisi vaikka mihin, mutta ei ole varaa ostaa kirjoja.
Minä joudun sanomaan lapsilleni, että ei voi mennä lukioon tai mihinkään maksulliseen kouluun jossa joutuu maksamaan koulutarvikkeista, koska ei ole varaa.
Sitten ihmetellään kun on nuorisotyöttömyyttä!! Tottakai on kun ei ole varaa opiskella. Sellasta ihmettelevät ne joilla on rahaa kuten ministerit.
Lukio kirjat
21
881
Vastaukset
Ehdotus on oikeastaan täysin toteuttamiskelvoton. oikeastaan naurettava kun miettii kahteen kertaan.
Olisihan se tietysti hienoa kun koulukirjat olisi ilmaisia. Ne vaan pitäisi silloin olla ilmaisia kaikille. Jos asetettaisiin joku rajapyykki keskiarvoon jonka yli on päästävä että kirjat olisi ilmaisia se vaikuttaisi monella tavalla opintoihin ja arvosteluun. Kaikenlaista keplottelua ilmaantuisi ja arvosteluun tälläinen rajapyykki antaisi aivan uuden luonteen.
Älykkyys ei mene koskaan hukkaan. Opiskella voi monella tavalla ja monessa vaiheessa elämää. Lukio-ikäisenä 8 - keskiarvo on saavutettavissa oikeastaan kenellä tahansa töitä tekemällä. ei siihen mitä ERITYISTÄ älykkyyttä tarvitse. Toisten on mahdollisesti luettava hiukan enemmä saavuttaakseen se taso, toisten taas ei.
Tämä on priorisointikysymys mihin rahansa laittaa. Minä ainakin maksoin itse lukiokirjani kesätyörahoilla ja myöhemmin myös iltatyörahoilla. Vanhemmat avustivat silloin jos tarvetta oli. Kirjoja saa edullisesti käytettynä jne. Oppipahan jotain työn arvosta.
Ei pidä väheksyä muita vaihtoehtoja kuin lukio. Itse en ole koskaan hyötynyt ylioppilastutkinnostani millään tavalla. Olen kouluttautunut työn ohella jatkuvasti lisää ja tällä hetkellä olen ihan mukavissa hommissa. YO-tutkintoa en ole tarvinnut missään. Olisim ollut järkevämpää mennä amikseen mutta en ymmärtänyt sitä silloin.
Sitten kun muistetaan vielä se että sitä kuinka fiksu tai älykäs joku on ei voi koskaan mitata pelkillä koulunumeroilla päästään johonkin lopputulokseen.- onhan se ikävää
No en minä sitä rajaa kyllä kasiin vetäisi, enneminkin ysiin.
Toisaalta jos haluaa, niin kyllä sen lukion voi suorittaa jopa kirjoja hankkimatta, jos haluaa. Ainahan voi lainta kirjoja ja yrittää metsästää käytettyjä kirjoja.
Se on kyllä hanurista että kustantomot muuttelee kirjoja muutaman vuoden välein ja opettajat vaatii viimestä painosta.
Yksi hyvä esimerkki oli kun vertasin erään oppikirjan uutta ja vanhaa painosta. Uudemmassa oli vaihdettu otsikoiden nimiä ja järjestystä, itse asiatekesti oli kirjaimelleen sama. TÖRKEÄÄ!!! - 135t35yrd
kirjat voi ostaa vanhoinakin, ja 8:n keskiarvo ei ole ihmeellinen, itsellä on tapana pitää jokainen koe yli 9:n tasolla ja suurin osa menee helposti 10:iin
- Tuomareita kaikki
lapsilla aina 10 joka kokeesta ja todistus, pelliä kymppejä kaikilla.
Siksi toivoisinkin, että tällaiset lapset saisivat luikioon mennessä kirjat ja koulutarvikkeet ilmaiseksi, ettei mene hukkaan älykkyys jossain ammattikoulussa.
Mieskun ei mitään koulumaksuja enää maksa, niin mun on maksettava kaikki, eikä se ole oikein että yksi vaan kouluttaa. - ei lahjakuutta
Tuomareita kaikki kirjoitti:
lapsilla aina 10 joka kokeesta ja todistus, pelliä kymppejä kaikilla.
Siksi toivoisinkin, että tällaiset lapset saisivat luikioon mennessä kirjat ja koulutarvikkeet ilmaiseksi, ettei mene hukkaan älykkyys jossain ammattikoulussa.
Mieskun ei mitään koulumaksuja enää maksa, niin mun on maksettava kaikki, eikä se ole oikein että yksi vaan kouluttaa.8 on tavallinen numero. Meidänkin lapsilla on kaikilla yli 8 toikkarit, enkä nyt kuvittele että he olisivat mitenkään erityisen ahkeria tai älykkäitä. Kaksi nuorinta lukee just sen verran kuin on pakko ja vähän pitää patistella tekemään läksyt ja lukemaan kokeisiin. Vanhin tekee läksynsä oma-alotteisesti ja lukee näköjään kokeisiinkin aika hyvin kun keskiarvo on lähemmäs 9, päästötoikkarissa oli kymmppejäkin neljä kpl. Katsotaan nyt miten lukio lähtee menemään.
Jos lahjakkuuksia halutaan tukea, niin rajan voisi vetää ysiin. - kirjat "vanhenee"
Joku voi myydä kirjansa pois heti kun kurssi päättyyy, mutta suurin osa haluaa säilyttää ne kirjoituksiin asti ja myy vasta sittten pois kun ylioppilastodistus on taskussa. Siinä vaiheessa ensimmäiset kirjat on neljä vuotta vanhoja ja kustantaja on tehnyt uuden painoksen eikä opettaja kelpuuta vanhaa kirjaa.
Hyvin harva saa montaakaan käytettyä kirjaa ensimmäisien vuoden kursseihin, myöhempiin voi jo onnistua saamaan.
Hieman ihmetyttää että mitä uutta esimerkiksi luonnontieteissä on keksitty viimevuosina, kun kirjat vaatii jatkuvaa uusimista.
- ,
taas provoa.
- ilmaisia kirjoja
meille mahdotonta hankkia. Päätimme etttä toinen lopettaa lukion ellei saa käyttää yksiä kirjoja molemmat, ettei kaksia kirjoja tarvi hankkia samaan perheeseen! Mulla palkka allle 1000 kuussa, joten ei mitenkään pysty hankkimaan kirjoja. Itsekin olen ylioppilas, mutta ei kirjat noin paljoo maksaneet.
- 2x2
Kyllä kaksi menee yksillä meilläkin, nykyään on helppo valita eri koodeilla olevat kurssit, joten siitä vaan vaihtamaan kirjat päivän aikana tarpeen mukaan. Ja vanhat kirjat tutuilta ostettuna ei mahdottomia maksa jos uusiin ja uusittuihin ei ole varaa.. fiksu lapsi pärjää kyllä eri sarjan kirjoillakin kuin mitä koulussa käytetään. Kurssien asiasisältöhän on sama kirjasarjasta riippumatta, näin on näreet.
- 1+5
provoa samasta sylttytehtehtaasta. Tunnistamme hänet omintakeisesta kielestään, mm. sanasta "keskivarvo"
- syksysäässä
Kasi on hyvä eli keskiverto arvosana, joka itse asiassa on harvinainen lahjakkaalla oppilaalla. Eiköhän lahjakkaiden oppilaiden ilmaiset kirjat loisi muutenkin turhaa epätasa-arvoa.
- Puolensa silläkin...
Minusta ei ole tarpeen aina ja kaikessa tasapäistää, ei tuloksesta palkitseminen mitään epätasa-arvoa ole. Ahkeria ja oppimiskykyisiä opiskelijoita pitäisi tukea ja kannustaa paljon nykyistä paremmin. En sitten osaa sanoa, olisiko yhteiskunnan maksamat (ilmaisia ei ole!) kirjat se oikea tapa.
Joku poliitikko väläytti kerran sellaista mahdollisuutta, että nopeasti ja hyvin arvosanoin valmistuvia palkittaisiin niin, että yhteiskunta maksaisi osan heidän opintolainastaan. Siinäkin on se puoli, että aika monet pyrkivät opiskelemaan ilman lainarahaa. Heistä suuri osa käy töissä, mikä puolestaan saattaa hidastaa valmistumista.
Tämä olisi kuitenkin yksi varmaankin aika toimiva tapa pidentää työuria alkupäästä. Vaikka piteneehän se työura jo silläkin, että opintojen ohessa käy työssä.
Minusta suomalainen opintotukijärjestelmä mahdollistaa jokaiselle opiskelun niin pitkälle kuin pää riittää. Valtio takaa opintolainan. Eri asia on, jos ei halua lainaa ottaa, sehän on oma valinta. Kyllä tulevaisuuteensa kuitenkin kannattaisi sijoittaa, vaikka sitten lainarahaa.
Kaiken asteisissa oppilaitoksissa pyörii sellaista oppilas- tai opiskelija-ainesta, jonka oikeasti kyllä pitäisi olla jossain muualla. Jos ei pää riitä tai opiskelu maita, niska-perse-otteella muille markkinoille! Vapautuisi opiskelupaikka jollekulle motivoituneemmalle.
- naikafwfawf
Koko ensimmäisen vuoden kirjat maksoivat 400 euroa, näistä n. joka neljäs uusia. Ensimmäisenä vuonna ostetaan vielä kaikki kielioppikirjat, äidinkielen kirjat (joita siis käytin koko lukion ajan) ja kirjat aineisiin, joista ei ole kuin yksi pakollinen kurssi.
Rahat ovat tiukilla, mutta normaalilla työssäkäyvällä ihmisellä tuskin ihan noin tiukilla? - !!!!!??!!!!!
Fiksuilla ihmisillä vain ei pitäisi olla mitään ongelmia hankkia rahaa yksiin koulukirjoihin, kun kerran älynlahjat riittävät. Eri asia se on tyhmillä, jotka nimenomaan tarvitsevat sitä koulutusta. Siispä tyhmien kirjat ilmaiseksi ja fiksuille tuplahinta.
- PellePel00t0n
Mitä sinä nyt puhut?
Minä olin 80 luvulla aina kesätoissä ja maksoin omat kirjani. En ihmetellyt asiaa, vaan ostin omilla rahoillani koska tiesin että vanhemmillani ei ole enkä edes kehdannut pyytää että he maksaisivat
Se oli sitä aikaa kun lukio oli vielä maksullinen ja minä itse hain koulusta ne paperit ja pidin huolen että vanhempani täyttävät ne. Tuntui hassulta saada vapautus maksuista, varsinkin kun minulla omaa rahaa jäljellä kesäduunista millä olisin voinut maksaa. - juujuueiei
..että lukiokirjat on yhdyssana?
- Mäkelä92
Älykkyys ei mene hukkaan kun 17 vuotta täyttänyt lapsi ottaa edun valvojan kanssa 160 opintolainan kuukaudessa.
- mäkelä93
Edunvalvojan*
- älyttömin ajatus
lainaa kun ei ole töitäkään ollut moneen vuoteen tarjolla, muuta kun harjoittelupaikkoja, mistä ei taravi palkkaa maksaa??? Heh...kyllä nuoret muullakin tavoin saa velkavankeuteen kuin pakollisella opintolainalla... ei koskaan meille lainaa.
- vinkkiä
Kirjojen suhteen voi toimia näin:
1. Lainaa kyseinen kirja kirjastosta (jos ei voi lainata niin käy lukemassa siellä)
2. Ota kirjan sivuista valokuvat digikameralla.
3. Tulosta nämä kuvat ja käytä opiskeluun.- hohhoijakkaa2
Käytetyt kirjat eivät ole kalliita, vanhoja painoksia voi saada jopa ilmaiseksi kun kyselee. Esim. minä myin kirjani jotka myyntin otettiin mutta jotkut olivat vanhoja ja annoin pois/laitoin roskiin. Kyselemään vain tuttavilta, opettajilta, netistä yms. VAATII VAIN VIITSELIÄISYYTTÄ!
--> Moni opettaja antaa käyttää mitä tahansa kirjasarjaa, kunhan vain keskustelee asiasta. Vanhatkin painokset käyvät suurimmassa osassa eri aineita. Tietty muistiinpanovälineet tarvitaan. Osa opettajista jopa suostuu kopioimaan joitain tehtäviä (vaikka ei laillista olekaan). Ymmärrystä löytyy varmasti.
Kirjoja löytyy myös kirjastosta, josta niitä voi lainata ilmaiseksi kunhan palauttaa ajoissa. Ja kuten joku mainitsikin voi kopioita/kuvia ottaa ja opiskella myöhemminkin. VAATII VAIN VIITSELIÄISYYTTÄ!
Moni koulukaveri lainaa kirjoja (jos koulussa kurssimuotoinen opiskelu) silloin kun eivät itse tarvitse. Kysymään vain. VAATII VAIN VIITSELIÄISYYTTÄ!
Lukiolaisillekin on tarjolla työpaikkoja, jossa työskennellessä voi tienata rahat koulukirjoihin. Ei vaadi paljon töitä, kerta viikossa riittää varmasti. Esim. blokkari, siivooja, lapsenvahti, koiranhoitaja yms. Työpaikka pitää kuitenkin itse hommata eli pitää ottaa selvää asioista ja käydä itse esittäytymässä ja pyytämässä töitä. Ei vaikea homma mutta VAATII VIITSELIÄISYYTTÄ!
Ihmeellinen asenne, että kaikki pitäisi saada het ja ilmaiseksi. Tällainen synnyttää sitä pahinta pullamössöä, joka ei oikeassa elämässä pärjää. Eläminen kuitenkin vaatii ponnistelua ja vaivannäköä. Ahkera pitää olla. Monet ovat vain tämän hyvinvointivaltion hyysäämiä, etteivät osaa suunnitella itse elämäänsä ja toimia vastuullisesti. Odotetaan että toiset tekevät ratkaisut. Hyvän esimerkin aloittajakin antaa lapsilleen, ei voi muuta sanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757