"Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain seurakuntansa kautta."
Ainakin minusta tässä Jumalan sanassa sanotaan, ei seurakunnan, vaan sen LUNASTUKSEN kautta,
joka on KRISTUKSESSA JEESUKSESSA ja se SAADAAN LAHJAKSI HÄNEN ARMOSTAAN.
TÄMÄ VANHURSKAUS tulee USKON KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN KAIKKIIN ja KAIKILLE, jotka uskovat;
sillä ei ole yhtään erotusta. Eli tämä vanhurskaus voi tulla ihmiselle, joka kuuluu tai ei
kuulu seurakuntaan X, koska sillä ei ole erotusta, koska tämä vanhurskaus tulee yksin USKON
KAUTTA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN.
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille,
jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan,
koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on
vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja.
Weha kirjoitti:
136
945
Vastaukset 136
juttu on täyttä ROSKAA. Normaaliin weha-tapaan.
- näin on
riitä itsenäiseen ajatteluun, vaan hän kelaa noita vanhoja vl-teesejään vuodesta toiseen.
Hänen epäjumalansa on SRK.
Raamattu osoittaa selvästi, että Jumala voi puhua myös suoraan ihmiselle ilman ketään "välimiestä":
Gal 1:11-12
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisen mielen mukaista,
enkä minä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen
minulle ilmoittanut."
Ef 3:3
"Se on nyt Hengessä ilmoitettu Hänen pyhille apostoleilleen ja profeetoille." - Elävä Sana
ihmisten välitysyrityksiin, vaan Hän voi puhua suoraan Sanasa kautta, joko luetun tai kuullun
Sanan kautta. Ei siinä tarvita mitään seurakuntaa välimiehenä:
Joh 20:31
"Mutta nämä ovat kirjoitettu, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika ja
että teillä uskon kautta on elämä Hänen nimessänsä." - etsivä-xx
Koko teksti mihin tytti 87 viitaat käsittelee lain ja vanharskauttemisen suhdetta ja on pidempänä näin:
Room. 3:19 jakeesta eteenpäin
Me tiedämme, että lain sanat kohdistuvat niihin, joilla on laki. Näin ei kukaan voi väittää vastaan, vaan koko maailma joutuu Jumalan tuomion alaiseksi. Eihän yksikään ihminen tule Jumalan edessä vanhurskaaksi lain käskyjä noudattamalla. Lain tehtävänä on opettaa tuntemaan, mitä synti on.
Vanhurskaus
Nyt Jumala on kuitenkin laista riippumatta tuonut ilmi vanhurskautensa, josta laki ja profeetat todistavat. Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi. Näin Jumala on osoittanut vanhurskautensa. Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta,
mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen. Onko siis syytä kerskailuun? Siltä on pohja pudonnut pois. Mikä laki on saanut tämän aikaan? Sekö, joka vaatii tekoja? Ei, vaan uskon laki. Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja. Vai onko Jumala pelkästään juutalaisten Jumala? Eikö hän ole myös muiden kansojen Jumala? On toki, kun kerran Jumala on yksi ja ainoa. Hän tekee ympärileikatut vanhurskaiksi, jos he uskovat, ja ympärileikkaamattomat, kun he uskovat. Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
viiteinä Jumalan vanhurkauteen on ainakin nämä jakeet:
Raamattu 1992 tekstistä.
Room. 1:17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää."
Room. 3:22 Tämä Jumalan vanhurskaus tulee uskosta Jeesukseen Kristukseen, ja sen saavat omakseen kaikki, jotka uskovat. Kaikki ovat samassa asemassa,
Room. 10:3 He eivät tiedä, mitä Jumalan vanhurskaus on, ja yrittäessään pystyttää omaa vanhurskauttaan he eivät ole alistuneet siihen vanhurskauteen, joka tulee Jumalalta.
Gal. 2:21 Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan.
Gal. 3:21 Onko laki siis ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei toki! Jos olisi annettu laki, joka pystyy tekemään eläväksi, silloin vanhurskaus todella perustuisi lain noudattamiseen.
Palaan tähän kohtaan josta täällä yleensä kiistellään tässä yhteydessä:
Room. 1
Evankeliumin voima
16 Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. [1. Kor. 1:18, 2:5, 4:20; 1. Tess. 1:5]
17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää." [Hab. 2:4; Gal. 3:11; Hepr. 10:38]
Tässa on se "kirjoitettu on"
Habakuk 2
Jumalan vastaus: Vanhurskaat pelastuvat
1 Profeetta sanoi: -- Minä seison vartiopaikallani, asetun tähystämään saadakseni tietää, mitä Herra puhuu minulle, mitä hän vastaa valituksiini.
2 Herra vastasi minulle: -- Kirjoita näky niin selvästi tauluihin, että sen voi vaivatta lukea.
3 Näky odottaa vielä toteutumistaan, mutta määräaika lähestyy joka hetki, se hetki tulee vääjäämättä. Jos se viipyy, odota, näky toteutuu varmasti ja ajallaan.
4 Kirjoita siis: Tuo kansa on perin juurin röyhkeä ja väärämielinen. Mutta vanhurskas saa elää, kun hän pysyy uskollisena.* [Septuagintassa: "Mutta vanhurskas elää minun uskollisuudestani."]
Kuka tulkitsee Room. 3 tarkastelevan lain ja vanharskuttavan uskon suhdetta. Kuka katsoo että muitakin kohtia Raamatusta on syytä tarkastella kun puhutaan siitä toiseta puolesta uskosta ja vanhurskaudesta.
Kaksi käännöstä samasta kohdasta:
Roomalaiskirje 1
1992 käännös
17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää." [Hab. 2:4; Gal. 3:11; Hepr. 10:38]
Bibia 1776
17 Sillä siinä se vanhurskaus, joka Jumalan edessä kelpaa, ilmoitetaan uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: vanhurskaan pitää elämän uskosta.
Kertoisitko sinä nyt tytti 87 mikä tulkinta sinulla vanhoillislestadiolaisena on tästä kohdata. Wehan tulkinta on kutakuinkin kaikkien tiedossa. Minulle itselleni on tästä lauseesta oman kokemukseni mukaan sellainen tunne että en voi sanoa että minkään ilmestymistä ei uskosta uskoon tapahtuisi, mutta onko se ihan niinkään kuin Weha sanoo. Minun kokemukseni on heiman toinen.- Elävä Sana
"Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon", tarkoittaa sitä, että Hän lahjoittaa meille uskon. Ei
kukaan voi antaa toiselle uskoa, kuten Weha väittää!!!!
Eivät vanhemmat voi siirtää uskoaan lapseen, vaan jokaisen tulee itse vastaanottaa Jumalan antama
pelastus:
"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi; niille, jotka uskovat Hänen nimeensä." Joh 1:12
Fil 3:9
"Ja minun havaittaisiin omistavan SEN VANHURSKAUDEN, JOKA TULEE KRISTUKSEN USKON KAUTTA,
SEN VANURSKAUDEN, JOKA TULEE JUMALASTA USKON PERUSTEELLEA."
Vanhurskaus tulee Jumalasta!!!! eikä ihmisestä. - tytti 87
tämä, että vanhurskas elää uskosta tai on elävä uskosta Jeesukseen Kristukseen ja koska Jeesus on tie, totuus ja elämä, niin on selvää uskovaiselle, että uskomme ja elämämme kohde on tämä Herramme Jeesus Kristus, elävän uskon ja vanhurskauden lähde, sovitustyöllään meille syntisille syntien anteeksisaamisen hankkinut, sulasta armosta, lahjaksi ja uskossa vastaanotettavaksi ja ainoana välimiehenä ihmisten ja Jumalan välillä on luvannut olla meidän kanssamme maailman loppuun asti ja vielä rukoilee puolestamme.
Sanonta vanhurskaus ilmoitetaan uskosta uskoon tarkoittaa minun mukaan, että vanhurskaus tulee ihmiselle YKSIN uskosta Jeesukseen Kristukseen ja tätä ilosanomaa Kristuksesta tulee julistaa niille, jotka eivät ole sitä kuulleet, että heillekin syntyisi elävä usko Jeesukseen Kristukseen, että tällä tavalla täyttyisi lähetyskäskyn kehoitus: "Menkää ja tehkää..." On ilo vielä todeta, että kaikkialla maailmassa tätä lähetyskäskyä vielä toteutetaan ja onhan se niin, että joka on kohdannut itse Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herrana, niin voi sydän olla niin tästä onnesta ja kiitollisuudesta pakahtumaisillaan, että ei voi olla kertomatta tai viemättä tätä ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin, jolloin uskosta uskoon, tämä Raamatunkohta toteutuu. Muistettava on, että ihminen ei siirrä sitä uskoa toisiin, ei vanhemmat edes omiin lapsiinsa, vaan usko on aina henkilökohtainen, omalla kohdallaan kaikille erikseen syntyvä, mutta uskon kohteena tulisi olla sama, Jeesus Kristus, ei ainoastaan hyväksyttävänä historiallisena henkilönä, vaan Herrana, Kuninkaana ja Messiaana. Hänelle YKSIN olkoon kaikki kunnia ja kiitos! - kylläkylläkyllä
Tytti on ainoastaan nimi vl. Ei sydämen usko ole samanlaista kuin muilla samaa uskoa tunnustavilla.
kylläkylläkyllä kirjoitti:
Tytti on ainoastaan nimi vl. Ei sydämen usko ole samanlaista kuin muilla samaa uskoa tunnustavilla.
Tytti uskoo iäti kestävään Jumalan sanaan, jonka löydämme Raamatun lehdiltä.
Hänen uskonsa on siis erilaista kuin "vain me" -vanhoillislestadiolaisilla.- Meiliaikku
Elävä Sana kirjoitti:
"Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon", tarkoittaa sitä, että Hän lahjoittaa meille uskon. Ei
kukaan voi antaa toiselle uskoa, kuten Weha väittää!!!!
Eivät vanhemmat voi siirtää uskoaan lapseen, vaan jokaisen tulee itse vastaanottaa Jumalan antama
pelastus:
"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi; niille, jotka uskovat Hänen nimeensä." Joh 1:12
Fil 3:9
"Ja minun havaittaisiin omistavan SEN VANHURSKAUDEN, JOKA TULEE KRISTUKSEN USKON KAUTTA,
SEN VANURSKAUDEN, JOKA TULEE JUMALASTA USKON PERUSTEELLEA."
Vanhurskaus tulee Jumalasta!!!! eikä ihmisestä.että hän antaa uskon toiselle. Ei pidä vääristellä toisen puhetta. Usko on Jumalan lahja , siltikin, vaikka ihminenen Pyhän Hengen palvelijana antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä. Jumala vaikuttaa ihmisessä halun ottaa usko vastaan, sitä ei voi toinen tehdä toisen puolesta. Jumala antaa Pyhän Hengen ja auttaa Jumlan lapseksi.
- Meiliaikku
kylläkylläkyllä kirjoitti:
Tytti ei käsitä uskoa samalla tavalla, liekö koskaan ollutkaan vl , ei ainakaan ry.
- 20+3
Meiliaikku kirjoitti:
että hän antaa uskon toiselle. Ei pidä vääristellä toisen puhetta. Usko on Jumalan lahja , siltikin, vaikka ihminenen Pyhän Hengen palvelijana antaa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä. Jumala vaikuttaa ihmisessä halun ottaa usko vastaan, sitä ei voi toinen tehdä toisen puolesta. Jumala antaa Pyhän Hengen ja auttaa Jumlan lapseksi.
"Jumala vaikuttaa ihmisessä halun ottaa usko vastaan,"
Jumala kutsuu kaikkia ihmisiä uskomaan, mutta uskomisen halu on sitten oman tahdon mukainen ratkaisu.
Jumala vaikuttaa aina evankeliumin voimalla eikä synnytä uskoa ihmiseen suoraan oman tahtonsa tai luomistyönsä kautta. Eli täytyy ensin olla oikea sydämen "maaperä" johon Jumala voi vasta elävän uskon lahjoittaa. - muistutus!
tytti 87 kirjoitti:
tämä, että vanhurskas elää uskosta tai on elävä uskosta Jeesukseen Kristukseen ja koska Jeesus on tie, totuus ja elämä, niin on selvää uskovaiselle, että uskomme ja elämämme kohde on tämä Herramme Jeesus Kristus, elävän uskon ja vanhurskauden lähde, sovitustyöllään meille syntisille syntien anteeksisaamisen hankkinut, sulasta armosta, lahjaksi ja uskossa vastaanotettavaksi ja ainoana välimiehenä ihmisten ja Jumalan välillä on luvannut olla meidän kanssamme maailman loppuun asti ja vielä rukoilee puolestamme.
Sanonta vanhurskaus ilmoitetaan uskosta uskoon tarkoittaa minun mukaan, että vanhurskaus tulee ihmiselle YKSIN uskosta Jeesukseen Kristukseen ja tätä ilosanomaa Kristuksesta tulee julistaa niille, jotka eivät ole sitä kuulleet, että heillekin syntyisi elävä usko Jeesukseen Kristukseen, että tällä tavalla täyttyisi lähetyskäskyn kehoitus: "Menkää ja tehkää..." On ilo vielä todeta, että kaikkialla maailmassa tätä lähetyskäskyä vielä toteutetaan ja onhan se niin, että joka on kohdannut itse Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herrana, niin voi sydän olla niin tästä onnesta ja kiitollisuudesta pakahtumaisillaan, että ei voi olla kertomatta tai viemättä tätä ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin, jolloin uskosta uskoon, tämä Raamatunkohta toteutuu. Muistettava on, että ihminen ei siirrä sitä uskoa toisiin, ei vanhemmat edes omiin lapsiinsa, vaan usko on aina henkilökohtainen, omalla kohdallaan kaikille erikseen syntyvä, mutta uskon kohteena tulisi olla sama, Jeesus Kristus, ei ainoastaan hyväksyttävänä historiallisena henkilönä, vaan Herrana, Kuninkaana ja Messiaana. Hänelle YKSIN olkoon kaikki kunnia ja kiitos!laput silmillään:
"tätä ilosanomaa Kristuksesta tulee julistaa niille, jotka eivät ole sitä kuulleet, että heillekin syntyisi elävä usko Jeesukseen Kristukseen, että tällä tavalla täyttyisi lähetyskäskyn kehoitus: "Menkää ja tehkää..." On ilo vielä todeta, että kaikkialla maailmassa tätä lähetyskäskyä vielä toteutetaan ja onhan se niin, että joka on kohdannut itse Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herrana, niin voi sydän olla niin tästä onnesta ja kiitollisuudesta pakahtumaisillaan, että ei voi olla kertomatta tai viemättä tätä ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin"
SRK:han EI TEE LÄHETYSTÖTÄ KAIKKIALLA MAAILMASSA. Se keskittyy vain oman pienen joukon
ruokkimiseen Pohjois-Suomessa!!!
SRK:lla ei ole yhtään lähetyssaarnaajaa eikä se tee edes minkäänlaista kehitysaputyötä
kehitysmaissa. Sillä ei ole orpokoteja tai sairaaloita lähetyskentillä, joten puuttuu lähimmäisenrakkaus!
Kertookohan tämä siitä, että vl-läiset eivät ole kohdanneet itse Jeesusta Kristusta? - tytti 87
muistutus! kirjoitti:
laput silmillään:
"tätä ilosanomaa Kristuksesta tulee julistaa niille, jotka eivät ole sitä kuulleet, että heillekin syntyisi elävä usko Jeesukseen Kristukseen, että tällä tavalla täyttyisi lähetyskäskyn kehoitus: "Menkää ja tehkää..." On ilo vielä todeta, että kaikkialla maailmassa tätä lähetyskäskyä vielä toteutetaan ja onhan se niin, että joka on kohdannut itse Jeesuksen Kristuksen elämänsä Herrana, niin voi sydän olla niin tästä onnesta ja kiitollisuudesta pakahtumaisillaan, että ei voi olla kertomatta tai viemättä tätä ilosanomaa Jeesuksesta Kristuksesta eteenpäin"
SRK:han EI TEE LÄHETYSTÖTÄ KAIKKIALLA MAAILMASSA. Se keskittyy vain oman pienen joukon
SRK:lla ei ole yhtään lähetyssaarnaajaa eikä se tee edes minkäänlaista kehitysaputyötä
kehitysmaissa. Sillä ei ole orpokoteja tai sairaaloita lähetyskentillä, joten puuttuu lähimmäisenrakkaus!
Kertookohan tämä siitä, että vl-läiset eivät ole kohdanneet itse Jeesusta Kristusta?En kulje laput silmillä ainakaan tämän asian suhteen, koska kun sanoin, että on ilo viela todeta, että kaikkialla maailmassa tätä lähetyskäskyä vielä toteutetaan, niin tarkoitin muitten uskonliikkeitten tekemää lähetystyötä, koska meillä itsellämme se on ihan lapsen kengissä.
- jååpati jåå
muistutus! kirjoitti:
laput silmillään:
Kertookohan tämä siitä, että vl-läiset eivät ole kohdanneet itse Jeesusta Kristusta?Sulla on ihan valheellista juttua täällä
"...SRK:han EI TEE LÄHETYSTÖTÄ KAIKKIALLA MAAILMASSA. Se keskittyy vain oman pienen joukon
kehitysmaissa. Sillä ei ole orpokoteja tai sairaaloita lähetyskentillä"
ei ole orpokoteja eikä sairaaloita, mutta SRK:n lähetysmimehet käyvä tpitämäsä seuroja Länsi-Afrikassa.
- Meiliaikku
Weha. Jumala tosiaankin vanhurskauttaa ihmisen VAIN Jumalan seurakunnassa. Miksi näin? Eikö rukouksessa ? Eikö heittäytymällä Jumlan vietäväksi`? Ei. Vain Jumalan seurakuntaan on Jeesus jättänyt taivasten valtakunnan avaimet, päästönsanan synneistä. Ei mitään mahdollisuutta pelastua muualla.
Jumalan pilkkaa ja omavanhurskasta vl-ROSKAA!
Vl-opetuksen mukaan kaikki maailman ihmiset voivat kokea pelastuksen vain vl-henkilön keltaisten Nortti-sormien alla rauhanyhdistyksellä.
Kyllä iso pyörä heittää pahasti niillä, jotka tuollaiseen POTASKAAN uskovat.
Vl-opetuksessa Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki on siirretty kylmästi sivuun ja tilalle on asetettu VAIN ME!
Sanat loppuvat...- Acimlai nen
jossa nimenomaan sanotaan että rukouksessa ei koskaan voi ottaa vastaan anteeksiantamusta.
Miksi vl ei KOE saavansa syntejä anteeksi rukouksessa?
Eräs tärkeä syy tähän on että veeällä ei ole harjoittanut aktiivisesti Jumalan äänen (Pyhän Hengen) kuuntelemista hiljaisessa rukouksessa. Veeällä ei anna Jumalalle tähän mahdollisuutta vaan kiireellä kääntyy epäjumaliensa puoleen. Pyhä Henki puhuu monella tavalla. Varmasti myös toisen ihmisen kautta joskus. Mutta toisesta ei saa tehdä epäjumalaa. - tytti 87
Acimlai nen kirjoitti:
jossa nimenomaan sanotaan että rukouksessa ei koskaan voi ottaa vastaan anteeksiantamusta.
Eräs tärkeä syy tähän on että veeällä ei ole harjoittanut aktiivisesti Jumalan äänen (Pyhän Hengen) kuuntelemista hiljaisessa rukouksessa. Veeällä ei anna Jumalalle tähän mahdollisuutta vaan kiireellä kääntyy epäjumaliensa puoleen. Pyhä Henki puhuu monella tavalla. Varmasti myös toisen ihmisen kautta joskus. Mutta toisesta ei saa tehdä epäjumalaa."Totta on, että Kristus on ovi Jumalan valtakuntaan."
Eli onko näin, että teoriassa uskotaan näin, mutta ei käytännössä. Samoin on laita, että myönnetään teoriassa, että Raamattu on ylin auktoriteetti uskonelämän asioissa, mutta sitten käytäntö osoittaa monta kertaa toista.
Kuka on ovi Jumalan valtakuntaan? Kristus vai seurakunta? Raamattu eli Jumalan sana sanoo:
""Joh. 10:9
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. "
Uskommeko tähän vai emme? - tytti 87
tytti 87 kirjoitti:
"Totta on, että Kristus on ovi Jumalan valtakuntaan."
Eli onko näin, että teoriassa uskotaan näin, mutta ei käytännössä. Samoin on laita, että myönnetään teoriassa, että Raamattu on ylin auktoriteetti uskonelämän asioissa, mutta sitten käytäntö osoittaa monta kertaa toista.
Kuka on ovi Jumalan valtakuntaan? Kristus vai seurakunta? Raamattu eli Jumalan sana sanoo:
Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. "
Uskommeko tähän vai emme?Vielä enemmän ihmetyttää, kun Meiliaikku sanoo, että lammashuoneeseen pääsee VAIN ahtaan portin kautta eli VAIN Kristuksen kautta. Muualta sisällemenneet ovat varkaita ja ryöväreitä. Totta, että mennään sisälle ainoastaan ja vain Kristuksen kautta. Uskommeko tähän vai uskommeko että seurakunnan kautta?
Raamatun mukaan Kristus on se ainoa portti sinne. Ja HÄN vielä pelastaa TÄYDELLISESTI, eikä tarvitse muita välimiehiä tai apulaisia sanotaan hebrealaiskirjeessä:
"24 mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
25 jonka tähden hän myös voi TÄYDELLISESTI PELASTAA NE, jotka HÄNEN KAUTTAAN Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa. - Luther.
tytti 87 kirjoitti:
Vielä enemmän ihmetyttää, kun Meiliaikku sanoo, että lammashuoneeseen pääsee VAIN ahtaan portin kautta eli VAIN Kristuksen kautta. Muualta sisällemenneet ovat varkaita ja ryöväreitä. Totta, että mennään sisälle ainoastaan ja vain Kristuksen kautta. Uskommeko tähän vai uskommeko että seurakunnan kautta?
Raamatun mukaan Kristus on se ainoa portti sinne. Ja HÄN vielä pelastaa TÄYDELLISESTI, eikä tarvitse muita välimiehiä tai apulaisia sanotaan hebrealaiskirjeessä:
"24 mutta tällä on katoamaton pappeus, sentähden että hän pysyy iankaikkisesti,
25 jonka tähden hän myös voi TÄYDELLISESTI PELASTAA NE, jotka HÄNEN KAUTTAAN Jumalan tykö tulevat, koska hän aina elää rukoillakseen heidän puolestansa.Ison katekismuksen kolmas uskonkohta:
> "Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa
> erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää
> ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä
> sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja
> sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat
> ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.
>
> Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään
> Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa
> kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi
> tulla Herran Kristuksen luo" Luther. kirjoitti:
Ison katekismuksen kolmas uskonkohta:
>
> tulla Herran Kristuksen luo"Raamattuun kirjoitettua Jumalan sanaa vai yhtä erehtyväistä ihmistä (= Luther)?
Ilmeisesti uskot Raamatun sijasta Lutheria, koska uskot myös vl-VALHEOPPEJA Raamatun sivuun sysäten.- palstalle
Luther. kirjoitti:
>
> tulla Herran Kristuksen luo">Martti Luther sanoo, että syntien anteeksiantamisen virka on Pyhän Hengen virka. Hän sanoo saarnassaan
>(19. sunnuntaina kolminaisuudenpäivän jälkeen) mm.: "Opi siis päättämään asiasta (= syntien
>anteeksisaamisesta) seuraavaan tapaan. Tiedän kyllä ja tunnustan, että yksin Jumala antaa synnit
>anteeksi. Mutta minun on myös tiedettävä, mistä voin todeta, ovatko syntini annetut anteeksi eli mikä on
>se väline, jonka kautta synnit annetaan minulle anteeksi. Nyt Pyhä Raamattu opettaa minulle ja kaikille
>kristityille, että jos tahdon saada syntini anteeksi, minä en saa käydä soppeen, sanoen: Jumalani, anna
>syntini anteeksi, ja sitten odottaa, että enkeli taivaasta tulee sanomaan minulle: Syntisi ovat annetut
>anteeksi.
>- - -
>Oppikoon siis jokainen etsimään syntien anteeksiantamusta ihmisiltä eikä mistään muualta. Ainoastaan
>siten se on löydettävissä, sillä näin kuuluu Herramme Kristuksen käsky: - Totisesti minä sanon teille:
>kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa (Matt. 18:18). Ja samoin: »Joiden
>synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut» (Joh. 20:23). Jumala ei voi sietää, että
>jokainen ryhtyy rakentamaan omia tikapuita eli portaita taivaaseen: hän yksin tahtoo olla rakentaja.” palstalle kirjoitti:
>Martti Luther sanoo, että syntien anteeksiantamisen virka on Pyhän Hengen virka. Hän sanoo saarnassaan
>(19. sunnuntaina kolminaisuudenpäivän jälkeen) mm.: "Opi siis päättämään asiasta (= syntien
>anteeksisaamisesta) seuraavaan tapaan. Tiedän kyllä ja tunnustan, että yksin Jumala antaa synnit
>anteeksi. Mutta minun on myös tiedettävä, mistä voin todeta, ovatko syntini annetut anteeksi eli mikä on
>se väline, jonka kautta synnit annetaan minulle anteeksi. Nyt Pyhä Raamattu opettaa minulle ja kaikille
>kristityille, että jos tahdon saada syntini anteeksi, minä en saa käydä soppeen, sanoen: Jumalani, anna
>syntini anteeksi, ja sitten odottaa, että enkeli taivaasta tulee sanomaan minulle: Syntisi ovat annetut
>anteeksi.
>- - -
>Oppikoon siis jokainen etsimään syntien anteeksiantamusta ihmisiltä eikä mistään muualta. Ainoastaan
>siten se on löydettävissä, sillä näin kuuluu Herramme Kristuksen käsky: - Totisesti minä sanon teille:
>kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaassa (Matt. 18:18). Ja samoin: »Joiden
>synnit te annatte anteeksi, niille ne ovat anteeksi annetut» (Joh. 20:23). Jumala ei voi sietää, että
>jokainen ryhtyy rakentamaan omia tikapuita eli portaita taivaaseen: hän yksin tahtoo olla rakentaja.”kopioit palstalle Lutherin HARHAOPPEJA - ja vain niitä?
Osaatko kirjoittaa mitään omaa palstalle? Onko tuollainen kopiointi mielestäsi "keskustelua"??!!- tytti 87
Melperi1 kirjoitti:
kopioit palstalle Lutherin HARHAOPPEJA - ja vain niitä?
Osaatko kirjoittaa mitään omaa palstalle? Onko tuollainen kopiointi mielestäsi "keskustelua"??!!pannaan Lutherin piikkiin sellaista, mikä on vanhoillislestadiolaisuudelle ominaista ja tärkeää. Luther nimenomaan toi ajatuksen YKSIN ARMOSTA, YKSIN KRISTUKSEN KAUTTA. Kirkko (katolinen ja seurakunta) EI PELASTA, vaan YKSIN KRISTUS.
Mutta tyhjästä on paha nyhjästä eli jos ei ole Kristusta ja Pyhää Henkeä, jotka ovat seurakunnan elintärkeät elementit, niin ei ole julistusta, kirjoituksia ja yleensäkään tietoa Jumalan suunnitelmasta pelastuksen suhteen, tietoa Kristuksesta ja pelastuksesta Hänessä ja tätä tarkoitti Luther, kun sanoi ilman avutta (seurakuntaa) ei voi tulla Kristuksen luokse.
Sanon vielä kerran ; seurakunta ei pelasta, vaan YKSIN KRISTUS!!!! - Meiliaikku
Melperi1 kirjoitti:
Jumalan pilkkaa ja omavanhurskasta vl-ROSKAA!
Vl-opetuksen mukaan kaikki maailman ihmiset voivat kokea pelastuksen vain vl-henkilön keltaisten Nortti-sormien alla rauhanyhdistyksellä.
Kyllä iso pyörä heittää pahasti niillä, jotka tuollaiseen POTASKAAN uskovat.
Vl-opetuksessa Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki on siirretty kylmästi sivuun ja tilalle on asetettu VAIN ME!
Sanat loppuvat...totta , että sanat loppu Melperin haukusta. Jäitä hattuun heti...
- Meiliaikku
Acimlai nen kirjoitti:
Eräs tärkeä syy tähän on että veeällä ei ole harjoittanut aktiivisesti Jumalan äänen (Pyhän Hengen) kuuntelemista hiljaisessa rukouksessa. Veeällä ei anna Jumalalle tähän mahdollisuutta vaan kiireellä kääntyy epäjumaliensa puoleen. Pyhä Henki puhuu monella tavalla. Varmasti myös toisen ihmisen kautta joskus. Mutta toisesta ei saa tehdä epäjumalaa.tekikö Jeesus ihmisestä epäjumalan , kun käski ottaa Pyhän Hengen vastaan ja antaa anteeksi kaikki synnit ihmisille ja lupasi,että ne ovat sitten anteeksi annetut ? Mitä sanot tähän, vai ohitatko raamatun kohdan?
- Meiliaikku
tytti 87 kirjoitti:
Uskommeko tähän vai emme?ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään.
Kristus vai seurakunta? Molemmat , koska kristuksen ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa. ja niin kuin ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa, on Kristus seurakunnan pää ja me olemme Hänen opetuslapsensa.
Raamattu on ylin auktoriteetti Jumalan seurakunnassa, ihan käytännössä. Eikä teorialla pääse taivaaseen, vaan oma kohtaisella uskolla.
Tämä ajan hengellisyyksissä on Raamattu vain silmän lumetta. Kovasti siitä vaahdotaan ja luetellaan Raamatun lauseita perä perän jälkeen, mutta uskon perusteista ei ole tietoakaan.
'
Autuaaksi ei tulle sillä, että heittäydytään Kristuksen syliin ja toistetaan itselle ja toisille; Jeesus on Herra jne. Tottahan Jeesu on Herra, mutta Hän odottaa, että teemme Hänen tahtonsa.
Mikä on Herran tahto ? Että annamme itsemme sovittaa synneistämme Kristuksen puolesta .( tämä löytyy Raamatusta?)
Miksi Kristuksen puolesta? Siksi tämä on kirjoitettu Raamattuun, koska Jeesus nousi taivaaseen , mutta sitä ennen Hän jätti viran sovinnosta saarnata omille opetuslapsilleen. Hän ei ole tätä sovitussarnavirkaa perunut vielä tähän päivään asti, eikä tule perumaan.
Tämän maailman eksytyksen henki vääntää iimisen pelastumisenkin ihan päälaelleen ja ympäri ämpäri, ette eksynyt otaa enää mitään selvää asiasta.
. - etsivä-xx
tytti 87 kirjoitti:
pannaan Lutherin piikkiin sellaista, mikä on vanhoillislestadiolaisuudelle ominaista ja tärkeää. Luther nimenomaan toi ajatuksen YKSIN ARMOSTA, YKSIN KRISTUKSEN KAUTTA. Kirkko (katolinen ja seurakunta) EI PELASTA, vaan YKSIN KRISTUS.
Mutta tyhjästä on paha nyhjästä eli jos ei ole Kristusta ja Pyhää Henkeä, jotka ovat seurakunnan elintärkeät elementit, niin ei ole julistusta, kirjoituksia ja yleensäkään tietoa Jumalan suunnitelmasta pelastuksen suhteen, tietoa Kristuksesta ja pelastuksesta Hänessä ja tätä tarkoitti Luther, kun sanoi ilman avutta (seurakuntaa) ei voi tulla Kristuksen luokse.
Sanon vielä kerran ; seurakunta ei pelasta, vaan YKSIN KRISTUS!!!!Selvennä nyt tytti 87 miten sinun mielestäsi synnit saadaan anteeksi, vai oletko sitä mieltä että kun on uskovainen niin a) pitääkö synnit saada anteeksi vei eikö synti tartu kuten kesistas sanoo
b) jos mielestäsi syntien anteeksi saamiseen tarvitaan jotain niin mitä tarvitaan syntien anteeksi saamiseen - Meiliaikku
Luther. kirjoitti:
>
> tulla Herran Kristuksen luo"luepa tytti ajatuksen kanssa Lutherin kirjoitus; ....Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa Kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo" S
Seurakunnasta Lutherkin puhuu ja ilman seurakuntaa ei kukaan voi tulla Kristuksen luo.
Luther oli uskovainen mies ja Hänen myöhäisemmät kirjoituksensa täsmäävät Raamatun kanssa yhteen. - Meiliaikku
palstalle kirjoitti:
>Martti Luther sanoo, että syntien anteeksiantamisen virka on Pyhän Hengen virka. Hän sanoo saarnassaan
>anteeksi.
>- - -
>jokainen ryhtyy rakentamaan omia tikapuita eli portaita taivaaseen: hän yksin tahtoo olla rakentaja.”Luther suomentaa oikein hyvin Raamattua. Meissä on sama Henkin, kuin Lutherissa ja hänessä sama , kuin meissä. Tämä vastaa Henkeen ja kuten Raamatussa sanotaan, tämä sopii meille ja Pyhälle hengelle.
- etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Selvennä nyt tytti 87 miten sinun mielestäsi synnit saadaan anteeksi, vai oletko sitä mieltä että kun on uskovainen niin a) pitääkö synnit saada anteeksi vei eikö synti tartu kuten kesistas sanoo
b) jos mielestäsi syntien anteeksi saamiseen tarvitaan jotain niin mitä tarvitaan syntien anteeksi saamiseenKansankirkossamme on vielä 80-luvullakin opetettu: seurakunta, Kristuksen ruumis. Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä. Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi.
Tässä on merkittävä ero Wehan esittämään tulkintaan, että Kristus on tullut lihaksi ihmisessä. Kristus tuli lihaksi vain syntyessään Neitys Mariasta ja on läsnä ehtoollisleivässä. Jumalan Kolmas persoona Pyhä Henki on uskovaisessa ihmisessä, ei siis Kristus lihallisena.
Nykykatikismus toteaa seurakunnasta mm näin:
"
Pyhä Henki kokoaa kristillisen kirkon ja tekee sen pyhäksi. Kirkko, kristillinen seurakunta, on armahdettujen syntisten yhteisö, joka luottaa Jumalaan ja jossa Pyhä Henki herättää uskon ja rakkauden.
Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa. Vaikka olemme erilaisia, meillä on yhteinen usko, joka liittää meidät Kristukseen ja toisiimme. Kirkko kuvataan myös äidiksi, joka kantaa meitä sylissään ja huolehtii meistä. "
Seurakunnassa Pyhä Henki herättää uskon. Ei tämä nyt ollut vain vl tulkintaa Lutherista. Näin opettaa ev lut kirkkomme katekismuksessaan. Sitten onkin toinen kysymys, miten uskontunnustuksemme Pyhäin yhteisen seurakunnan rajaus on kun puhutaan siitä, mikä on yhteinen usko. - Tämä on totta
Meiliaikku kirjoitti:
Luther suomentaa oikein hyvin Raamattua. Meissä on sama Henkin, kuin Lutherissa ja hänessä sama , kuin meissä. Tämä vastaa Henkeen ja kuten Raamatussa sanotaan, tämä sopii meille ja Pyhälle hengelle.
vastaa vl-valhehenkeen.
- tytti 87
etsivä-xx kirjoitti:
Selvennä nyt tytti 87 miten sinun mielestäsi synnit saadaan anteeksi, vai oletko sitä mieltä että kun on uskovainen niin a) pitääkö synnit saada anteeksi vei eikö synti tartu kuten kesistas sanoo
b) jos mielestäsi syntien anteeksi saamiseen tarvitaan jotain niin mitä tarvitaan syntien anteeksi saamiseenLue, mitä kirjoitin vanhurskauttamisesta.
- tytti 87
Meiliaikku kirjoitti:
ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään.
Kristus vai seurakunta? Molemmat , koska kristuksen ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa. ja niin kuin ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa, on Kristus seurakunnan pää ja me olemme Hänen opetuslapsensa.
Raamattu on ylin auktoriteetti Jumalan seurakunnassa, ihan käytännössä. Eikä teorialla pääse taivaaseen, vaan oma kohtaisella uskolla.
Tämä ajan hengellisyyksissä on Raamattu vain silmän lumetta. Kovasti siitä vaahdotaan ja luetellaan Raamatun lauseita perä perän jälkeen, mutta uskon perusteista ei ole tietoakaan.
'
Autuaaksi ei tulle sillä, että heittäydytään Kristuksen syliin ja toistetaan itselle ja toisille; Jeesus on Herra jne. Tottahan Jeesu on Herra, mutta Hän odottaa, että teemme Hänen tahtonsa.
Mikä on Herran tahto ? Että annamme itsemme sovittaa synneistämme Kristuksen puolesta .( tämä löytyy Raamatusta?)
Miksi Kristuksen puolesta? Siksi tämä on kirjoitettu Raamattuun, koska Jeesus nousi taivaaseen , mutta sitä ennen Hän jätti viran sovinnosta saarnata omille opetuslapsilleen. Hän ei ole tätä sovitussarnavirkaa perunut vielä tähän päivään asti, eikä tule perumaan.
Tämän maailman eksytyksen henki vääntää iimisen pelastumisenkin ihan päälaelleen ja ympäri ämpäri, ette eksynyt otaa enää mitään selvää asiasta.
."Room. 5:11
emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet. "
Minkä kautta me olemme sovituksen saaneet? Tässä sanotaan, että olemme saaneet sovituksen meidän HERRAMME JEESUKSEN KRISTUKSEN KAUTTA ja sanotaan vieläpä, että emme ole ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme. Ja näin saan uskoa myös seuroissa, että en ole saanut sovitusta keltään muulta kuin Herraltani Jeesukselta Kristukselta, koska näin Raamattu vakuuttaa sanassaan ja uskon siihen kuin lapsi isäänsä. Meiliaikku kirjoitti:
ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään.
'
.ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään. ** Ketä Jeesus kehotti pyytämään syntejä anteeksi lähimmäiseltä…
Älä viitti. Olet todella tietämätön Raamatusta, pane jokin kohta siitä esille.
Kristus vai seurakunta? Molemmat , koska kristuksen ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa. ja niin kuin ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa, on Kristus seurakunnan pää ja me olemme Hänen opetuslapsensa. ** Kristus vai seurakunta? Kasteessa, upottamalla nousee IHMINEN ITSE KRISTUS RUUMIISSA ylös, ja saa elää siinä. Tämä mahdollisuus VL;ltä ja Luterilaisilta on evätty. Seurakunnassa kylläkin olemme jäseniä - Room. 12:5 samoin me kaikki olemme KRISTUKSESSA YKSI RUUMIS mutta olemme kukin toistemme jäseniä.
Raamattu on ylin auktoriteetti Jumalan seurakunnassa, ihan käytännössä. Eikä teorialla pääse taivaaseen, vaan oma kohtaisella uskolla. ** Mitäh… Raamattu on teoriaa, ja eikö sillä pääse taivaaseen?
Tämä ajan hengellisyyksissä on Raamattu vain silmän lumetta. Kovasti siitä vaahdotaan ja luetellaan Raamatun lauseita perä perän jälkeen, mutta uskon perusteista ei ole tietoakaan. ** Väitit juuri, että se on auktoriteetti, siellä on kaikki, VÄITÄTKÖ, ETTEI SIELLÄ OLE USKON PERUSTETTA, Jeesusta Herranaan ja Messiaana. SEKOILUA…..
Autuaaksi ei tulle sillä, että heittäydytään Kristuksen syliin ja toistetaan itselle ja toisille; Jeesus on Herra jne. Tottahan Jeesu on Herra, mutta Hän odottaa, että teemme Hänen tahtonsa. *** Olet saatanan asialla. Jeesus itse sanoo ( Matt. 10:32 )
Sentähden, jokaisen, JOKA TUNNUSTAA MINUT IHMISTEN EDESSÄ, MINÄKIN TUNNUSTAN ISÄN EDESSÄ, joka on taivaissa.
Mutta sinun kohtalo on seuraavassa jakeessa > Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. < Sinä et heittäydy Hänen syliinsä. Helvetin matkalainen on ihminen, joka sitä ei tee.
Hänen tahto on (Matt. 28:19) Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Kysymys;
- Menettekö mihinkään lähetystössä. Ette, ei yhtään lähetystyöntekijää.
- Teettekö ketään Hänen opetuslapsikseen? Ette, vaan SRK;n jumalien lapsileski.
- Kastettako Jeesukseen upottamalla. Ette vaan ripottelette seurakuntaanne.
Kannattaa lukea tuota auktoriteettia, ettei RAISKAA SITÄ KUTEN WEHA ja sinä.
Mikä on Herran tahto ? Että annamme itsemme sovittaa synneistämme Kristuksen puolesta .( tämä löytyy Raamatusta?) ** Mistä kohti?
Miksi Kristuksen puolesta? Siksi tämä on kirjoitettu Raamattuun, koska Jeesus nousi taivaaseen , mutta sitä ennen Hän jätti viran sovinnosta saarnata omille opetuslapsilleen. Hän ei ole tätä sovitussarnavirkaa perunut vielä tähän päivään asti, eikä tule perumaan. ** Ensinnäkin Jeesus oli ihminen, joka kuoli ristin kuoleman. Hän ei noussut minnekään, vaan Hänestä tuli Kristus, Messias joka nousi ylösnousemus ruumissa ( tämäkin löytyy Raamatusta ), älä sekoile.
Sitten Hän todella jätti viran omille opetuslapsilleen ja Raamattu mainitsee ( on siellä ) että näille YHDELLETOISTA. Ei muille. Luuk 24;33 Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 TE OLETTE TÄMÄN TODISTAJAT.< Käsittämätöntä, vain heitä puhutaan, lestadiolaista ei sanaakaan.
Tämän maailman eksytyksen henki vääntää iimisen pelastumisenkin ihan päälaelleen ja ympäri ämpäri, ette eksynyt otaa enää mitään selvää asiasta.** Suurin eksyttäjä Suomessa on eittämättä Meili ja SRK.
KesMeiliaikku kirjoitti:
luepa tytti ajatuksen kanssa Lutherin kirjoitus; ....Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa Kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo" S
Seurakunnasta Lutherkin puhuu ja ilman seurakuntaa ei kukaan voi tulla Kristuksen luo.
Luther oli uskovainen mies ja Hänen myöhäisemmät kirjoituksensa täsmäävät Raamatun kanssa yhteen."Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa Kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo" S
Seurakunnasta Lutherkin puhuu ja ilman seurakuntaa ei kukaan voi tulla Kristuksen luo."
on sanonut noin, niin hän on tuon sanomisen osalta väärä profeetta ja valheveli. Mutta Luther olikin vain yksi erehtyväinen ihminen, joten virheet on sallittava hänellekin.
Tuosta Lutherin väärästä ja Raamatun vastaisesta sanomisesta vl-VALEHTELIJAT saavat lisää polttoainetta hengelliseen vl-VALHEMOOTTORIIN. Raamatun vastainen valheopetus kukoistaa vl-herätysliikkeessä
Raamattu ei sano missään kohtaa, että ilman seurakunnan apua kukaan ei voi tulla Kristuksen luokse. Kyllä se on Pyhä Henki, joka johdattaa ihmisen Kristuksen luokse eikä mikään seurakunta. Kun Kristus on saanut asuinsijan ihmisen sydämessä, niin sen jälkeen on hyvä etsiä itselle oma kotiseurakunta, jossa voi:
- kokea kristittyjen yhteyttä
- saada sanan opetusta
- vahvistua yhteisestä uskosta
Tässä vl-opetuksessa - kuten niin monessa muussakin vl-opetuksessa - toteutuu Jeesuksen varoitukset:
Matt. 24:
"4. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä."
"11. Ja monta väärää profeettaa nousee, ja he eksyttävät monta."
Raamattu sanoo seurakunnasta mm. näin:
Hepr. 10:25
"25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän."Meiliaikku kirjoitti:
tekikö Jeesus ihmisestä epäjumalan , kun käski ottaa Pyhän Hengen vastaan ja antaa anteeksi kaikki synnit ihmisille ja lupasi,että ne ovat sitten anteeksi annetut ? Mitä sanot tähän, vai ohitatko raamatun kohdan?
Raamattu on tietysti tärkein kirja ja on ihan oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden".
Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi.
Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi.
Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta.
--------------------------
Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle.
Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka.
Tässä lyhyesti...- A.H.
Kesitas kirjoitti:
ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään. ** Ketä Jeesus kehotti pyytämään syntejä anteeksi lähimmäiseltä…
Kristus vai seurakunta? Molemmat , koska kristuksen ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa. ja niin kuin ruumis on seurakunta ja me olemme jäsenet ruumiissa, on Kristus seurakunnan pää ja me olemme Hänen opetuslapsensa. ** Kristus vai seurakunta? Kasteessa, upottamalla nousee IHMINEN ITSE KRISTUS RUUMIISSA ylös, ja saa elää siinä. Tämä mahdollisuus VL;ltä ja Luterilaisilta on evätty. Seurakunnassa kylläkin olemme jäseniä - Room. 12:5 samoin me kaikki olemme KRISTUKSESSA YKSI RUUMIS mutta olemme kukin toistemme jäseniä.
Raamattu on ylin auktoriteetti Jumalan seurakunnassa, ihan käytännössä. Eikä teorialla pääse taivaaseen, vaan oma kohtaisella uskolla. ** Mitäh… Raamattu on teoriaa, ja eikö sillä pääse taivaaseen?
Tämä ajan hengellisyyksissä on Raamattu vain silmän lumetta. Kovasti siitä vaahdotaan ja luetellaan Raamatun lauseita perä perän jälkeen, mutta uskon perusteista ei ole tietoakaan. ** Väitit juuri, että se on auktoriteetti, siellä on kaikki, VÄITÄTKÖ, ETTEI SIELLÄ OLE USKON PERUSTETTA, Jeesusta Herranaan ja Messiaana. SEKOILUA…..
Autuaaksi ei tulle sillä, että heittäydytään Kristuksen syliin ja toistetaan itselle ja toisille; Jeesus on Herra jne. Tottahan Jeesu on Herra, mutta Hän odottaa, että teemme Hänen tahtonsa. *** Olet saatanan asialla. Jeesus itse sanoo ( Matt. 10:32 )
Sentähden, jokaisen, JOKA TUNNUSTAA MINUT IHMISTEN EDESSÄ, MINÄKIN TUNNUSTAN ISÄN EDESSÄ, joka on taivaissa.
Mutta sinun kohtalo on seuraavassa jakeessa > Mutta joka kieltää minut ihmisten edessä, sen minäkin kiellän Isäni edessä, joka on taivaissa. < Sinä et heittäydy Hänen syliinsä. Helvetin matkalainen on ihminen, joka sitä ei tee.
Hänen tahto on (Matt. 28:19) Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Kysymys;
Mikä on Herran tahto ? Että annamme itsemme sovittaa synneistämme Kristuksen puolesta .( tämä löytyy Raamatusta?) ** Mistä kohti?
Miksi Kristuksen puolesta? Siksi tämä on kirjoitettu Raamattuun, koska Jeesus nousi taivaaseen , mutta sitä ennen Hän jätti viran sovinnosta saarnata omille opetuslapsilleen. Hän ei ole tätä sovitussarnavirkaa perunut vielä tähän päivään asti, eikä tule perumaan. ** Ensinnäkin Jeesus oli ihminen, joka kuoli ristin kuoleman. Hän ei noussut minnekään, vaan Hänestä tuli Kristus, Messias joka nousi ylösnousemus ruumissa ( tämäkin löytyy Raamatusta ), älä sekoile.
Sitten Hän todella jätti viran omille opetuslapsilleen ja Raamattu mainitsee ( on siellä ) että näille YHDELLETOISTA. Ei muille. Luuk 24;33 Ja he nousivat sillä hetkellä ja palasivat Jerusalemiin ja tapasivat ne yksitoista kokoontuneina ja ne, jotka olivat heidän kanssansa.
47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.
48 TE OLETTE TÄMÄN TODISTAJAT.< Käsittämätöntä, vain heitä puhutaan, lestadiolaista ei sanaakaan.
Tämän maailman eksytyksen henki vääntää iimisen pelastumisenkin ihan päälaelleen ja ympäri ämpäri, ette eksynyt otaa enää mitään selvää asiasta.** Suurin eksyttäjä Suomessa on eittämättä Meili ja SRK.
Kes...
- hupsistaheijaa
Kesitas kirjoitti:
ainakin. Kun pyydän anteeksi syntejäni ja minulle veli tai sisar ne julistaa anteeksi,uskon, että ne ovat anteeksi annettu Jumlan edessä taivaassa. Mikä vaikeus tätä on uskoa , kun Jeesus itse on näin kehoittanut tekemään. ** Ketä Jeesus kehotti pyytämään syntejä anteeksi lähimmäiseltä…
Kysymys;
Keson suurin eksyttäjä ja häne väärä hengellisyytensä. Sekoilet ihan täydellisesti,
- Toinen veli
hupsistaheijaa kirjoitti:
on suurin eksyttäjä ja häne väärä hengellisyytensä. Sekoilet ihan täydellisesti,
pitäytyä vl-valheopeissa.
- etsivä-xx
tytti 87 kirjoitti:
Lue, mitä kirjoitin vanhurskauttamisesta.
Jos tarkoitat avausta ja niitä muita tekstejä tässä ketjussa, et vastaa kysymykseen miten synnit annetaan anteeksi. Luther kyllä sanoo, että synnit annetaan anteeksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
Et voi olla vanhoillislestadiolainen, et ole voinut kuunnella kaikkia niitä puheita, joita seuroissa pidetään, et ole ylipäätään luterilainen, jos et ymmärrä mitä kysyn.
Perus luterilainen kristinoppi on ollut, että sellaisia armonvälineitä, joissa on syntien anteeksiantamus ovat kaste, ehtoollinen ja anteeksiantamuksen sana evankeliumi jota perusluterilaisuudessa katsotaan olevan jumalanpalveluksen yleisessä synninpäästössä. Siinäkin on eri mielipiteitä siitä onko kaikki sanamuodot sellaisia että ne ovat julistavia vai onko jotkut vain vakuutuksia. Yksityinen rippi on sitten vielä käytössä. Sitten on vielä herätysliikkeillä ja eri aikojen opetusten käsitykset siitä voiko rukoilemalla saada synnit anteeksi.
Ja sitten on vanhoillislestadiolainen opin tulkinta kasteesta ja ehtoollisesta. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Jos tarkoitat avausta ja niitä muita tekstejä tässä ketjussa, et vastaa kysymykseen miten synnit annetaan anteeksi. Luther kyllä sanoo, että synnit annetaan anteeksin armosta, yksin uskosta, yksin Kristuksen tähden.
Et voi olla vanhoillislestadiolainen, et ole voinut kuunnella kaikkia niitä puheita, joita seuroissa pidetään, et ole ylipäätään luterilainen, jos et ymmärrä mitä kysyn.
Perus luterilainen kristinoppi on ollut, että sellaisia armonvälineitä, joissa on syntien anteeksiantamus ovat kaste, ehtoollinen ja anteeksiantamuksen sana evankeliumi jota perusluterilaisuudessa katsotaan olevan jumalanpalveluksen yleisessä synninpäästössä. Siinäkin on eri mielipiteitä siitä onko kaikki sanamuodot sellaisia että ne ovat julistavia vai onko jotkut vain vakuutuksia. Yksityinen rippi on sitten vielä käytössä. Sitten on vielä herätysliikkeillä ja eri aikojen opetusten käsitykset siitä voiko rukoilemalla saada synnit anteeksi.
Ja sitten on vanhoillislestadiolainen opin tulkinta kasteesta ja ehtoollisesta.Anteeksi Tytti, en ehkä ole aiemmin kysymyksessäni sanonut kyllin selvästi. Eroa on kuitenkin ainakin kesitaksen oppiin siitä että sytni ei tartu. Vanhoillislestadiolainen eikä luterilainen ylipäätään ei usko että synti ei tartu. Jos tarttuu niin miten se poistetaan?
- muistutus!
Meiliaikun mielestä suurin osa maailman väestöstä ei voisi pelastua, koska näitä Rauhanyhdistyksiä on
'vain täällä Pohjolassa!
Mitenhän nuo taivaaseenpäässeet ovat pelastuneet, koska Raamatun mukaan heitä on
kaikista kielistä ja
sukukunnista!
Ilm 7:9
"Tämän jälkeen minä näin, oli suuri joukko, jota kukaan ei voinut lukea, kaiksta kansanheimoista ja kielistä ja
sukukunnista..."
Onneksi muut, kuin vl-läiset ovat totelleet lähetyskäskyä! Vl-läiset keskittyvät vain oman itsensä ja
seurakuntansa
kehumiseen. - Sectori
weha kirjoitti:
Raamattu on tietysti tärkein kirja ja on ihan oikein sieltä nimenomaan lainata vanhurskauttamisoppia käsitteleviä kohtia. Lyhyesti mainitsen, että uskonpuhdistuksen sanoma on tarpeen tänäänkin: "Pelastus on yksin armosta, yksin uskon kautta, ilman "mitään"lain tekoa ja vielä, yksin Kristuksen tähden".
Tämän tähden vapaantahdon oppi, kaikkineín eri muotoineen, hylätään ja kirotaan turmiollisena harhana.Niinkuin pyhä Paavali sanoo, "vaikka me tai enkeli taivaasta toisin opettaa, hän kirottu olkoot" (Gal.1:8), muistaaksi.
Niinkuin apostoli toisaalla sanoo: "Niin me siksi pidämme, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain töitä" (Room.3:28),muistaaksi.
Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta.
Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle.
Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka.
Tässä lyhyesti...>>>>>Lyhyesti siis kerron oman käsitykseni omin sanoin. Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja. Mielenmuutos on yksin Jumalan teko. Jumala on se joka siis antaa uskomisen lahjan ihmiselle.
Ihmisen osa uskoontulossa on oikeastaan vastaanhangoitelu, eli omia ansioita ei ole. Sensijaan, jos ihminen luopuu, se on hänen oma päätös ja moka. - kysyn vaan
Meiliaikku kirjoitti:
Luther suomentaa oikein hyvin Raamattua. Meissä on sama Henkin, kuin Lutherissa ja hänessä sama , kuin meissä. Tämä vastaa Henkeen ja kuten Raamatussa sanotaan, tämä sopii meille ja Pyhälle hengelle.
"Meissä on sama Henkin, kuin Lutherissa ja.."
Polttiko Lutherkin kessua?
vai tarkoittiko meiliaikku sitä, että kun Luther oli kova juomaan olutta niin vl-läisetkin
tekevät samoin? etsivä-xx kirjoitti:
Anteeksi Tytti, en ehkä ole aiemmin kysymyksessäni sanonut kyllin selvästi. Eroa on kuitenkin ainakin kesitaksen oppiin siitä että sytni ei tartu. Vanhoillislestadiolainen eikä luterilainen ylipäätään ei usko että synti ei tartu. Jos tarttuu niin miten se poistetaan?
liki päivittäin ajatuksin, sanoin ja teoin.
Uskon Kesitaksen tarkoittavan ilmaisullaan "synti ei tartu" sitä, että me Kristukseen uskovat saamme olla KOKO AJAN syntejä pois pesevän ARMOVIRRAN alla. Kristuksen kuolema ristillä avasi tuon armovirran, koska Kristus kuoli koko maailman syntien tähden - kantoi tuon syntitaakan ristille ja sovitti ihmisten synnit.
Jos emme lähde tietoisen synninteon tielle, niin me kohtaamme syntien poispeson sitä mukaa kuin syntiä tulee. Toki me voimme ja on syytäkin pyytää Jumalalta anteeksi syntejämme, mutta mitään VILKUTUSPELLEILYJÄ ei tietenkään tarvita.
Näin me siis teemme syntiä - vain yksi oli synnitön = Jeesus Kristus - mutta synnit eivät tartu ja jää asumaan meihin edellä kertomastani syystä.- Totuus esiin
weha kirjoitti:
Tässä lyhyesti...tuot esille tietämättömyytesi ja tyhmyytesi.
Sinä olet todella robotti, jolla ei ole vapaata tahtoa, vaan kelaat noita samoja Lutherin js SRK.n keksimiä harha-oppeja.
Sinä osaat ainakin vastaanhangoitella selvän Jumalan Sanan edessä.
Kun sopivasti pätkit Jumalan sanaa, niin saat juuri haluamasi tuloksen:
"Tiedän vallan hyvin, että vapaan tahdon kannattajat käyttävät seuraavaa Raamatun kohtaa iljettävän oppinsa tueksi: "Kaikki ne, jotka ottivat hänet nyt vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi" (Joh.1:12), muistaaksi. Tärkeä on myös seuraava jae, 13, joka on moukari tuota vastaan "Jotka eivät ole syntyneet miehen tahdosta, ei lihan tahdosta, vaan Jumalasta."
Lueppas koko luku ajatuksella, jos siihen kykenet, niin huomaat, että sinun moukarisi huitaisi
tyhjää:
"Mutta KAIKILLE, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi;
niille jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä LIHAN tahdosta eikä
MIEHEN tahdosta vaan Jumalasta."
Liha ja miehen oma tahto ei koskaan halua alistua Jumalan kutsulle, mutta kun kun IHMINEN HALUAA OTTAA VASTAAN JEESUKSEN, NIIN JUMALA ANTAA SIIHEN VOIMAN!!!!!!
IHMISEN ON TEHTÄVÄ OMA VALINTA JA OTETTAVA HÄNET VASTAAN!!!! muistutus! kirjoitti:
Meiliaikun mielestä suurin osa maailman väestöstä ei voisi pelastua, koska näitä Rauhanyhdistyksiä on
'vain täällä Pohjolassa!
Mitenhän nuo taivaaseenpäässeet ovat pelastuneet, koska Raamatun mukaan heitä on
kaikista kielistä ja
sukukunnista!
Ilm 7:9
"Tämän jälkeen minä näin, oli suuri joukko, jota kukaan ei voinut lukea, kaiksta kansanheimoista ja kielistä ja
sukukunnista..."
Onneksi muut, kuin vl-läiset ovat totelleet lähetyskäskyä! Vl-läiset keskittyvät vain oman itsensä ja
seurakuntansa
kehumiseen.Joka ainoassa maassa.
- kysyn vaan
weha kirjoitti:
Joka ainoassa maassa.
SRK:lla on????
Tokihan uskovaisia on lähes joka maassa mutta heidän nimensä ei ole lestadiolaisuus!!!!!! - Multi-Tytti ?
weha kirjoitti:
Joka ainoassa maassa.
väite, että hän on mukamas vl:ä.
Tämä tietoinen harhaanjohtamistavoite jo kertoo tietoisesta pyrkimyksestä harhauttamiseen.
Olenkin päätynyt ajattelemaan, että hän on taas kerran yksi näitä palstan " multinikkejä".
Ei kukaan muuten tietoisesti pyri harhauttamaan muita, niinkuin Tytti 87 selvästi pyrkii tekemään..
Vaikka ei paljon uskon asioista ymmärtäisi, käsittää kyllä jo parista hänen viestistään, että hän on vl:stä niin kaukana, kuin esim. Kesitas =Kempeleläinen on..
Saapi toki ollakin, mutta on valheellista väittää olevansa jotain muuta kuin mitä on.
Ainakin minun omatuntoni kristittynä ei tuota hyväksyisi, ihmettelen, miten Tytti87 :n kohdalla tunto tuon kestää, kun esittää vielä niin uskovaista olevansa ??
Muuten:
Yksi selvä testi tällä palstalla on oikean vl:n tunnistamiseen on Melperin reaktiot ao. kirjoituksiin.
Jos ja kun Melperi -"ystävämme" vuodattaa kiitostaan kirjoituksille, "nuolaisee" ja on samaa mieltä, on se takuuvarma merkki siitä kirjoittaja EI VOI olla oikeesti mikään vl:ä.
Näin Melperistä on jotain hyötyäkin vl:lle, kun hän toimii mainiona indikaattorina , tuntoelimenä tunnistamiseen, kiitos siitä vaan hänelle !
Toinen asia olisi, jos Melperillekin saisi tapahtua samaa, mitä esim. Saulus Tarsolaiselle tapahtui: saisi kokea uudestisyntymisen Jumalan lapseksi, silloin tietysti hedelmätkin tulisivat muuttumaan hyviksi ja tämä ao. " testi" ei enää pitäisikään paikkaansa
etsivä-xx on tuonut esiin olennaisia ristiriitoja Tytti 87:n kirjoituksissa, tyypillistä näitten " Multi -Tyttien " kohdalla onkin, että he eivät vastaa hankaliin kysymyksiin,( jotka osoittavat heidän ristiriitaisuutensa), vaan koettaessaan jotain vastata, kirjoittavat aivan jostain muusta, kuin siitä mistä kysyttiin,.kiertävät toistuvasti ao. kysymykset.
Tämähän on toki tuttua palstaa pitemmälti seuraaville.
Hatunosto minulta Etsivä-xx:lle asiallisista, fiksuista kirjoituksista, olet mielestäni yksi palstan parhaista kirjoittajista, arvostan rehellisiä, asiallisia mielipiteitäsi, vaikka emme "vielä" asukaan samaa "valtakuntaa". Kirjoitat toisia kunnioittavasti, vaikka et olisikaan samaa mieltä.
Sydämestäni toivon sinulle ( kuin myös muillekin..)peltoon kätketyn aarteen löytäjän ja sen kätkijän osaa, olet mielestäni hyvin lähellä löytämistä.
Taivaan Isä antakoon sitä silmävoidetta, että se aarre löytyisi. - kysyn vaan
kysyn vaan kirjoitti:
SRK:lla on????
Tokihan uskovaisia on lähes joka maassa mutta heidän nimensä ei ole lestadiolaisuus!!!!!!Montako lähetyssaarnaajaa SRK:lla on?
Johtuuko vastaamattomuus siitä, että sitä ei ole mainittu SRK:n tilaisuuksissa? - acimlai nen
tytti 87 kirjoitti:
Uskommeko tähän vai emme?Jos vl pitää omaa seurakuntaansa Jumalan valtakuntana ja sitten vielä sanoo että Kristus on ovi Jumalan valtakuntaan, niin sehän tarkoittaa että Kristus on ovi vl-seurakuntaan. Kyllä tällainen ajattelu on ihan päälaellaan.
- acimlai nen
Meiliaikku kirjoitti:
'
...jossa nimenomaan sanotaan että todistusta syntien anteeksisaamisesta EI VOI SAADA ANTEEKSI RUKOUKSESSA. Etsi se Raamatunkohta jossa nimenomaan teroitetaan että syntien anteeksisaaminen on mahdotonta ilman että toinen ne suullisesti julistaa. Tietääkö joku muu tällaista kohtaa? Melperi? Admata? Palstan muut Raamattu-nörtit?
- acimlai nen
Meiliaikku kirjoitti:
tekikö Jeesus ihmisestä epäjumalan , kun käski ottaa Pyhän Hengen vastaan ja antaa anteeksi kaikki synnit ihmisille ja lupasi,että ne ovat sitten anteeksi annetut ? Mitä sanot tähän, vai ohitatko raamatun kohdan?
Vanhoillislestadiolaisten tulkinta asiasta on erittäin naivi ja alkeellinen.
Ensinnäkin JUMALA on pitänyt huolta siitä että syntimme OVAT TODELLLISUUDESSA ANTEEKSIANNETUT.
Jos joku vl nyt tulee ja väittää että jonkun ihmisen pitäisi antaa anteeksi jotain minkä Jumala on JO anteeksiantanut, niin se tarkoittaa, että vl KUMOAA JUMALAN TYÖN, ja KORVAA SEN OMALLAAN. Tämä on Jumalan pilkkaa jos mikä!
Jumalalla ei siis ole MITÄÄN ongelmia meidän syntiemme suhteen. MUTTA meillä ihmisillä on.
Ja niin kauan kuin meillä on ogelmia omien tai lähimmäistemme syntien suhteen, emme voi KOKEA Jumalankaan armollisuutta. Kun kannat kaunaa jostain mitä olet aiemmin kokenut ET KOE OLOASI TÄYSIN ONNELLISEKSI eli et koe TÄYDELLISTÄ JUMALAN RAUHAA, vaan jotain on siinä häiritsemässä.
Tämän häirinnän poistamiseksi on meille annettu PYHÄ HENKI. joka auttaa meitä näkemään lähimmäisen armahdettuna, sellaisena kuin Jumala hänet näkee. Meidän valintamme on sen välillä kuuntelemmeko Pyhää Henkeä tässä asiassa vai omaa egoamme eli saatanaa.
Jeesus teki opetuslapsilleen selväksi että heidän on mahdollista Pyhän Hengen avulla nähdä lähimmäinen armahdettuna ja näin ollen vapauttaa hänet syytöksestä ja samalla itse saada kokea Jumalan rauha.
Menikö jakeluun, Meiliaikku? Sano jos et jotain ymmärtänyt. Multi-Tytti ? kirjoitti:
Tämä tietoinen harhaanjohtamistavoite jo kertoo tietoisesta pyrkimyksestä harhauttamiseen.
Olenkin päätynyt ajattelemaan, että hän on taas kerran yksi näitä palstan " multinikkejä".
Ei kukaan muuten tietoisesti pyri harhauttamaan muita, niinkuin Tytti 87 selvästi pyrkii tekemään..
Vaikka ei paljon uskon asioista ymmärtäisi, käsittää kyllä jo parista hänen viestistään, että hän on vl:stä niin kaukana, kuin esim. Kesitas =Kempeleläinen on..
Saapi toki ollakin, mutta on valheellista väittää olevansa jotain muuta kuin mitä on.
Ainakin minun omatuntoni kristittynä ei tuota hyväksyisi, ihmettelen, miten Tytti87 :n kohdalla tunto tuon kestää, kun esittää vielä niin uskovaista olevansa ??
Muuten:
Yksi selvä testi tällä palstalla on oikean vl:n tunnistamiseen on Melperin reaktiot ao. kirjoituksiin.
Jos ja kun Melperi -"ystävämme" vuodattaa kiitostaan kirjoituksille, "nuolaisee" ja on samaa mieltä, on se takuuvarma merkki siitä kirjoittaja EI VOI olla oikeesti mikään vl:ä.
Näin Melperistä on jotain hyötyäkin vl:lle, kun hän toimii mainiona indikaattorina , tuntoelimenä tunnistamiseen, kiitos siitä vaan hänelle !
Toinen asia olisi, jos Melperillekin saisi tapahtua samaa, mitä esim. Saulus Tarsolaiselle tapahtui: saisi kokea uudestisyntymisen Jumalan lapseksi, silloin tietysti hedelmätkin tulisivat muuttumaan hyviksi ja tämä ao. " testi" ei enää pitäisikään paikkaansa
etsivä-xx on tuonut esiin olennaisia ristiriitoja Tytti 87:n kirjoituksissa, tyypillistä näitten " Multi -Tyttien " kohdalla onkin, että he eivät vastaa hankaliin kysymyksiin,( jotka osoittavat heidän ristiriitaisuutensa), vaan koettaessaan jotain vastata, kirjoittavat aivan jostain muusta, kuin siitä mistä kysyttiin,.kiertävät toistuvasti ao. kysymykset.
Hatunosto minulta Etsivä-xx:lle asiallisista, fiksuista kirjoituksista, olet mielestäni yksi palstan parhaista kirjoittajista, arvostan rehellisiä, asiallisia mielipiteitäsi, vaikka emme "vielä" asukaan samaa "valtakuntaa". Kirjoitat toisia kunnioittavasti, vaikka et olisikaan samaa mieltä.
Sydämestäni toivon sinulle ( kuin myös muillekin..)peltoon kätketyn aarteen löytäjän ja sen kätkijän osaa, olet mielestäni hyvin lähellä löytämistä.
Taivaan Isä antakoon sitä silmävoidetta, että se aarre löytyisi."Yksi selvä testi tällä palstalla on oikean vl:n tunnistamiseen on Melperin reaktiot ao. kirjoituksiin.
Jos ja kun Melperi -"ystävämme" vuodattaa kiitostaan kirjoituksille, "nuolaisee" ja on samaa mieltä, on se takuuvarma merkki siitä kirjoittaja EI VOI olla oikeesti mikään vl:ä."
Melperi sanoo aamenta - joko mielessään tai kirjoittaa palstalle - jokaiselle Raamatun mukaiselle kommentille.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että vl-ihmisissä ei ole yhtään väärentämätöntä Jumalan sanaa, joka löytyy Raamatusta, kunnioittavaa henkilöä?
Minä olen eri mieltä.
"Toinen asia olisi, jos Melperillekin saisi tapahtua samaa, mitä esim. Saulus Tarsolaiselle tapahtui: saisi kokea uudestisyntymisen Jumalan lapseksi, silloin tietysti hedelmätkin tulisivat muuttumaan hyviksi ja tämä ao. " testi" ei enää pitäisikään paikkaansa"
Minä olen uudestisyntynyt Jumalan lapseksi kauan sitten. Eräänä maanantaina työpäivän jälkeen yksin kotona ollessani polvistuin vuoteeni viereen. Siinä annoin pienen elämäni suuren Jumalan vahvojen käsivarsien varaan. Tunnustin syntini, pyysin niitä anteeksi ja halusin omistaa Jeesuksen Kristuksen omaksi henkilökohtaiseksi pelastajaksi ja lunastajaksi.
Onko sinulla vl-TÖRKYTURVALLA kanttia kiistää tämä minun uskoontuloni? Haluatko leikkiä Jumalaa korkeampaa ja sanoa minulle: "Sinä et ole uskovainen - tuo ei riitä."
Onko kanttia?
Joh. 14:6
"6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
Joh. 3:16
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."- acimlai nen
weha kirjoitti:
Tässä lyhyesti...Weha: "Jumala vanhurskautta hengellisesti kuolleen ihmisen sulasta armosta, ilman ihmisen omia ratkaisuja ja tekoja."
Jos ei tarvita tekoja niin miksi sitten tarvitsee mennä kenellekään ruikuttamaan "saanko minä uskoa"?
Tuo toiselle ruikuttaminehan on TEKO ja sinä sanoit ettei tekoja tarvita. - etsivä-xx
Melperi1 kirjoitti:
Uskon Kesitaksen tarkoittavan ilmaisullaan "synti ei tartu" sitä, että me Kristukseen uskovat saamme olla KOKO AJAN syntejä pois pesevän ARMOVIRRAN alla. Kristuksen kuolema ristillä avasi tuon armovirran, koska Kristus kuoli koko maailman syntien tähden - kantoi tuon syntitaakan ristille ja sovitti ihmisten synnit.
Jos emme lähde tietoisen synninteon tielle, niin me kohtaamme syntien poispeson sitä mukaa kuin syntiä tulee. Toki me voimme ja on syytäkin pyytää Jumalalta anteeksi syntejämme, mutta mitään VILKUTUSPELLEILYJÄ ei tietenkään tarvita.
Näin me siis teemme syntiä - vain yksi oli synnitön = Jeesus Kristus - mutta synnit eivät tartu ja jää asumaan meihin edellä kertomastani syystä.Melperi sentään vastaa ja kertoo mihin uskoo. Aika lyhyellä selostuksella vielä. Hänen uskonsa perusteet ovat siis selvät. Niihin voi silloin yhtyä tai olla eri mieltä.
- etsivä-xx
acimlai nen kirjoitti:
..jossa nimenomaan sanotaan että todistusta syntien anteeksisaamisesta EI VOI SAADA ANTEEKSI RUKOUKSESSA. Etsi se Raamatunkohta jossa nimenomaan teroitetaan että syntien anteeksisaaminen on mahdotonta ilman että toinen ne suullisesti julistaa. Tietääkö joku muu tällaista kohtaa? Melperi? Admata? Palstan muut Raamattu-nörtit?
Missä kohtaa Raamatussa on ne kohdat missä synnit on saatu anteeksi rukoilemalla. Pantaisiinko molemmat kohdat sitten rinnakkain ja katsottaisiin mitä niissä sanotaan. Löytyiskö kohdat nopeammin jos niitä hettasiin molemmista suunnista, voisitko sinä Acimlainen aloittaa etsimällä joitain kohtia joissa synnit on saatu anteeksi rukoilemalla.
Rukous laajempana asian on ollut "mietintämyssyssä". Mitä kaikke siihan sisältyykään. - opas.
Melperi1 kirjoitti:
"Yksi selvä testi tällä palstalla on oikean vl:n tunnistamiseen on Melperin reaktiot ao. kirjoituksiin.
Jos ja kun Melperi -"ystävämme" vuodattaa kiitostaan kirjoituksille, "nuolaisee" ja on samaa mieltä, on se takuuvarma merkki siitä kirjoittaja EI VOI olla oikeesti mikään vl:ä."
Melperi sanoo aamenta - joko mielessään tai kirjoittaa palstalle - jokaiselle Raamatun mukaiselle kommentille.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että vl-ihmisissä ei ole yhtään väärentämätöntä Jumalan sanaa, joka löytyy Raamatusta, kunnioittavaa henkilöä?
Minä olen eri mieltä.
"Toinen asia olisi, jos Melperillekin saisi tapahtua samaa, mitä esim. Saulus Tarsolaiselle tapahtui: saisi kokea uudestisyntymisen Jumalan lapseksi, silloin tietysti hedelmätkin tulisivat muuttumaan hyviksi ja tämä ao. " testi" ei enää pitäisikään paikkaansa"
Minä olen uudestisyntynyt Jumalan lapseksi kauan sitten. Eräänä maanantaina työpäivän jälkeen yksin kotona ollessani polvistuin vuoteeni viereen. Siinä annoin pienen elämäni suuren Jumalan vahvojen käsivarsien varaan. Tunnustin syntini, pyysin niitä anteeksi ja halusin omistaa Jeesuksen Kristuksen omaksi henkilökohtaiseksi pelastajaksi ja lunastajaksi.
Onko sinulla vl-TÖRKYTURVALLA kanttia kiistää tämä minun uskoontuloni? Haluatko leikkiä Jumalaa korkeampaa ja sanoa minulle: "Sinä et ole uskovainen - tuo ei riitä."
Onko kanttia?
"6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
Saarnavirka jota hänehänen omansan hänen nimessään suorittavat löytyy Jumalan valtakunnasta - se e aito vl
etsivä-xx kirjoitti:
Kansankirkossamme on vielä 80-luvullakin opetettu: seurakunta, Kristuksen ruumis. Kristuksen työ maailmassa jatkuu hänen seurakunnassaan Pyhän Hengen työnä. Kristuksen seurakunnassa olemme elävässä yhteydessä Kristukseen ja toisiin kristittyihin. Sen tähden Raamattu nimittää seurakuntaa Kristuksen ruumiiksi.
Tässä on merkittävä ero Wehan esittämään tulkintaan, että Kristus on tullut lihaksi ihmisessä. Kristus tuli lihaksi vain syntyessään Neitys Mariasta ja on läsnä ehtoollisleivässä. Jumalan Kolmas persoona Pyhä Henki on uskovaisessa ihmisessä, ei siis Kristus lihallisena.
Nykykatikismus toteaa seurakunnasta mm näin:
"
Pyhä Henki kokoaa kristillisen kirkon ja tekee sen pyhäksi. Kirkko, kristillinen seurakunta, on armahdettujen syntisten yhteisö, joka luottaa Jumalaan ja jossa Pyhä Henki herättää uskon ja rakkauden.
Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa. Vaikka olemme erilaisia, meillä on yhteinen usko, joka liittää meidät Kristukseen ja toisiimme. Kirkko kuvataan myös äidiksi, joka kantaa meitä sylissään ja huolehtii meistä. "
Seurakunnassa Pyhä Henki herättää uskon. Ei tämä nyt ollut vain vl tulkintaa Lutherista. Näin opettaa ev lut kirkkomme katekismuksessaan. Sitten onkin toinen kysymys, miten uskontunnustuksemme Pyhäin yhteisen seurakunnan rajaus on kun puhutaan siitä, mikä on yhteinen usko.Myös kastamattomat lapset on hengellisen kirkon jäseniä (kristuksen ruumiin)
- se e aio vl
se e aito vl kirjoitti:
Myös kastamattomat lapset on hengellisen kirkon jäseniä (kristuksen ruumiin)
Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa.
Jostain syystä tämä etsivän kirjoituksen lainaus jäi pois edellisen viestin alusta. - 15+4
Melperi1 kirjoitti:
Näin me siis teemme syntiä - vain yksi oli synnitön = Jeesus Kristus - mutta synnit eivät tartu ja jää asumaan meihin edellä kertomastani syystä."Toki me voimme ja on syytäkin pyytää Jumalalta anteeksi syntejämme, mutta mitään VILKUTUSPELLEILYJÄ ei tietenkään tarvita."
Ilmeisesti tarkoitat vilkutuspelleilyllä vl-höpösyntien anteeksipyytämistä? Tähän liittyen Joosua lohkaisi tuolla mopin palstalla mielestäni hyvin, että kun vanhoillislestadiolaisilla on näitä höpösyntejä, niin niitä varten on kehitetty höpöparannus. Lienevät nää vilkutukset juuri niitä. Rippi ja uudestisyntymisparannus ovat oikeita syntejä varten. Näin oon aatellu. - acimlai nen
etsivä-xx kirjoitti:
Missä kohtaa Raamatussa on ne kohdat missä synnit on saatu anteeksi rukoilemalla. Pantaisiinko molemmat kohdat sitten rinnakkain ja katsottaisiin mitä niissä sanotaan. Löytyiskö kohdat nopeammin jos niitä hettasiin molemmista suunnista, voisitko sinä Acimlainen aloittaa etsimällä joitain kohtia joissa synnit on saatu anteeksi rukoilemalla.
Rukous laajempana asian on ollut "mietintämyssyssä". Mitä kaikke siihan sisältyykään...sairaita hän armahti koska kysymys on itseasiassa samasta asiasta. Jeesus armahti ristillä ryövärin.
Veeällien ongelma tässä on että he eivät ymmärrä että JEESUS ON LÄSNÄOLEVA JA ELÄVÄ NYTKIN, vaikka hän ei asu fyysisessä ruumiissaan. Veeällät uskovat vain kehoon, ja siihen mitä KEHOn avulla voi suorittaa. Ja jos kehoa ei ole niin ei ole Jeesustakaan, vaan Jeesus on korvattava vaikkapa RY:n ukoilla tai muilla veeällillä. Tällainen ei ole elävää uskoa JEESUKSEEN vaan elävää uskoa RY:n ukkojen tai muiden veeällien KEHOIHIN. - se a o vl
Multi-Tytti ? kirjoitti:
Muuten:
Taivaan Isä antakoon sitä silmävoidetta, että se aarre löytyisi.Tytti yrittää hajoittaa seurakuntaa tämän palstan avulla.
Samaa toivon etsivälle kuin edellinenkin kirjoittaja. - etsivä-xx
acimlai nen kirjoitti:
..sairaita hän armahti koska kysymys on itseasiassa samasta asiasta. Jeesus armahti ristillä ryövärin.
Veeällien ongelma tässä on että he eivät ymmärrä että JEESUS ON LÄSNÄOLEVA JA ELÄVÄ NYTKIN, vaikka hän ei asu fyysisessä ruumiissaan. Veeällät uskovat vain kehoon, ja siihen mitä KEHOn avulla voi suorittaa. Ja jos kehoa ei ole niin ei ole Jeesustakaan, vaan Jeesus on korvattava vaikkapa RY:n ukoilla tai muilla veeällillä. Tällainen ei ole elävää uskoa JEESUKSEEN vaan elävää uskoa RY:n ukkojen tai muiden veeällien KEHOIHIN.Ennen ristin kuolemaa toimi Jeesus itse. Tästä kertoo kolme evankeliumia. Ja tämä pätee ristin ryöväriin koska Jeesus silloin eli. Ongelma tällä palstalla on käsitys siitä, miten synnit voi saada anteeksi nyt Kristuksen kuoleman jälkeen. Silloin Jeesus itse suoraan omalla suullaan julisti ne anteeksi annetuksi ja hänhän oli Ihmisen Poika jolla oli valta antaa maan päällä syntejä anteeksi. Ristin ryöväri ei liene ongelma vl opista käytävän väittelyn kannalta. Miten synnit on saanut anteeksi muutoin kuin suoraan Jeesuksen omasta suusta?
Matt. 9:6 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle - - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Mark. 2:
3 Hänen luokseen oltiin tuomassa halvaantunutta. Sairasta kantamassa oli neljä miestä,
4 jotka eivät tungoksessa kuitenkaan päässeet tuomaan häntä Jeesuksen eteen. Silloin he purkivat katon siltä kohden, missä Jeesus oli, ja aukon tehtyään laskivat siitä alas vuodematon, jolla halvaantunut makasi.
5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi."
6 Mutta siellä istui myös muutamia lainopettajia, ja he sanoivat itsekseen:
7 "Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
8 Jeesus tunsi heti hengessään, mitä he ajattelivat, ja sanoi heille: "Kuinka te tuollaista ajattelette?
9 Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?
10 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" - - hän puhui nyt halvaantuneelle --
11 "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." "Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
Luuk. 5:21
Silloin lainopettajat ja fariseukset ajattelivat: "Mikä mies tämä on? Hän herjaa Jumalaa, kun puhuu noin. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
Luuk. 5:24
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." - acimlai nen
etsivä-xx kirjoitti:
Ennen ristin kuolemaa toimi Jeesus itse. Tästä kertoo kolme evankeliumia. Ja tämä pätee ristin ryöväriin koska Jeesus silloin eli. Ongelma tällä palstalla on käsitys siitä, miten synnit voi saada anteeksi nyt Kristuksen kuoleman jälkeen. Silloin Jeesus itse suoraan omalla suullaan julisti ne anteeksi annetuksi ja hänhän oli Ihmisen Poika jolla oli valta antaa maan päällä syntejä anteeksi. Ristin ryöväri ei liene ongelma vl opista käytävän väittelyn kannalta. Miten synnit on saanut anteeksi muutoin kuin suoraan Jeesuksen omasta suusta?
Matt. 9:6 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle - - "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."
Mark. 2:
3 Hänen luokseen oltiin tuomassa halvaantunutta. Sairasta kantamassa oli neljä miestä,
4 jotka eivät tungoksessa kuitenkaan päässeet tuomaan häntä Jeesuksen eteen. Silloin he purkivat katon siltä kohden, missä Jeesus oli, ja aukon tehtyään laskivat siitä alas vuodematon, jolla halvaantunut makasi.
5 Kun Jeesus näki heidän uskonsa, hän sanoi halvaantuneelle: "Poikani, sinun syntisi annetaan anteeksi."
7 "Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
8 Jeesus tunsi heti hengessään, mitä he ajattelivat, ja sanoi heille: "Kuinka te tuollaista ajattelette?
9 Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: 'Sinun syntisi annetaan anteeksi', vai sanoa: 'Nouse, ota vuoteesi ja kävele'?
10 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" - - hän puhui nyt halvaantuneelle --
11 "nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." "Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
Silloin lainopettajat ja fariseukset ajattelivat: "Mikä mies tämä on? Hän herjaa Jumalaa, kun puhuu noin. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?"
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."..on todella veeällillä niin MIKSI VEEÄLLÄT EIVÄT PARANNA KUTEN JEESUS PARANSI?
- tytti 87
etsivä-xx kirjoitti:
Anteeksi Tytti, en ehkä ole aiemmin kysymyksessäni sanonut kyllin selvästi. Eroa on kuitenkin ainakin kesitaksen oppiin siitä että sytni ei tartu. Vanhoillislestadiolainen eikä luterilainen ylipäätään ei usko että synti ei tartu. Jos tarttuu niin miten se poistetaan?
Tottakai saat anteeksi ja olet yksi minun lempikirjoittajistani, koska kirjoituksistasi
paistaa rehellisyys, aitous, syvä hengellinen etsintä ja ehdoton asiallisuus. Kiitos SINULLE niistä! Olen rehellisesti sanottuani kateellinen sinulle sinun taidoistasi
ja haluaisin itsekin kirjoittaa niin hyvin.
Melperi kirjoitti:
"Teemme syntiä liki päivittäin ajatuksin, sanoin ja teoin. Uskon Kesitaksen tarkoittavan ilmaisullaan "synti ei tartu" sitä, että me Kristukseen uskovat saamme
olla KOKO AJAN syntejä pois pesevän ARMOVIRRAN alla.
Kristuksen kuolema ristillä avasi tuon armovirran, koska Kristus
kuoli koko maailman syntien tähden - kantoi tuon syntitaakan ristille ja sovitti ihmisten synnit."
Mutta kysymykseesi syntien tarttumisesta kerkesi Melperi jo vastata ja hänen vastauksensa tuntuu olevan pitkälti yhtäläinen myös minun ymmärrykseni kanssa. Kunpa voisin sanoa liki päivittäin niinkuin Melperi. Minulla se on liki minuuttein ja sen takia haluan olla sen koko ajan syntejä poispesevän armovirran alla,
muutenhan elämä olisi pelkkää syntien pesemistä. Kun olemme Kristuksessa ja Kristus sydämessä, niin ei "vieraat" tungettele sisälle.
Nyt on kiire kalaan ja jatkan taas illalla! - näin on
se e aio vl kirjoitti:
Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa.
Jostain syystä tämä etsivän kirjoituksen lainaus jäi pois edellisen viestin alusta.Tuo ei pidä paikkaansa:
"Kirkkoa on sen alkuajoista lähtien kutsuttu Kristuksen ruumiiksi. Se on elävä kokonaisuus, jonka päänä on Kristus ja jonka jäseniksi tullaan kasteessa. "
Raamattu ei tunne mitään liukuhihnapelastusta jonkun ulkoisen rituaalin, kasteen, avulla ja jonka jäsenet
olisivat Kristuksen ruumis.
Tokihan Raamattukin tuntee porttokirkon, johon liitetään väkisin ihmisiä. Keskiajalla miekan
avulla tai rahan voimalla.
Kristusruumiiseen liitytään USKON KAUTTA vapaaehtoisesti.
Ef 2:8-9
"Sillä armosta te olette pelastetut, uskon kautta, ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi." - muistutus!
opas. kirjoitti:
6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."
Saarnavirka jota hänehänen omansan hänen nimessään suorittavat löytyy Jumalan valtakunnastaMutta saarnavirka ei pelasta ketään.
Ainoastaan usko Herraan Jeesukseen pelastaa ja sen jälkeen uskoontullut tarvitsee opastusta.
Siinä on saarnaviralle käyttöä!
Paavalikin pelastui yksin ilman ketään saarnaajaa:
Gal 1:12
"Enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on
sen minulle ilmoittanut." - muistutus!
etsivä-xx kirjoitti:
Ennen ristin kuolemaa toimi Jeesus itse. Tästä kertoo kolme evankeliumia. Ja tämä pätee ristin ryöväriin koska Jeesus silloin eli. Ongelma tällä palstalla on käsitys siitä, miten synnit voi saada anteeksi nyt Kristuksen kuoleman jälkeen. Silloin Jeesus itse suoraan omalla suullaan julisti ne anteeksi annetuksi ja hänhän oli Ihmisen Poika jolla oli valta antaa maan päällä syntejä anteeksi. Ristin ryöväri ei liene ongelma vl opista käytävän väittelyn kannalta. Miten synnit on saanut anteeksi muutoin kuin suoraan Jeesuksen omasta suusta?
Mark. 2:
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."lainkaan mitä kirjoittelee:
Matt. 9:6 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi"
Tämähän tarkoittaa sitä, että IHMINEN VOI SAADA SYNTINSÄ ANTEEKSI VAIN MAAN PÄÄLLÄ
OLLESSAAN. Kuoleman jälkeen se on myöhäistä!!!!
Jeesuksellahan on kaikki valta niin maan päällä kuin taivaassakin, joten kyllä Hän pystyy
antamaan synnit anteeksi jokaiselle, joka tekee parannuksen:
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon". - acimlai nen
se a o vl kirjoitti:
Tytti yrittää hajoittaa seurakuntaa tämän palstan avulla.
Samaa toivon etsivälle kuin edellinenkin kirjoittaja."Tytti yrittää hajoittaa seurakuntaa tämän palstan avulla. " Jos Jumalan sanan julistaminen hajottaa seurakunnan, niin tarvitseeko semmoisen seurakunnan pystyssä ollakaan?
Tämä on taas yksi merkki siitä että veeällyydessä OMA SEURAKUNTA MENEE JUMALAN EDELLE. - se e aito vl
etsivä-xx kirjoitti:
Mark. 2:
Mutta jotta tietäisitte, että Ihmisen Pojalla* on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" -- hän puhui nyt halvaantuneelle -- "minä sanon sinulle: nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi."Saman syntienanteeksiantamuksen viran Jeesus antoi seuraajilleen,eikä se katkennut apostolien kuolemaan.
Joiden synnit te jne. On tosi monta kertaa toistettu palstalla. Mutta nämä "omalakiset" sivuuttaa koko asian. - opas.
muistutus! kirjoitti:
Mutta saarnavirka ei pelasta ketään.
Ainoastaan usko Herraan Jeesukseen pelastaa ja sen jälkeen uskoontullut tarvitsee opastusta.
Siinä on saarnaviralle käyttöä!
"Enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on
sen minulle ilmoittanut."1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Puhe Evankeliumista jonka PH opettaa oikein puhumaan
"Paavalikin pelastui yksin ilman ketään saarnaajaa: "
Korvasyyhyä
Parannuksen kautta Paavalikin omisti uskon ja sen kautta kaiken muunkin lahjana taivaasta
Eli ei veljien tarvinnut Paavalille pitää kusseja vaan ymmärrys avatui parannuksen myötä - se e aito vl
acimlai nen kirjoitti:
"Tytti yrittää hajoittaa seurakuntaa tämän palstan avulla. " Jos Jumalan sanan julistaminen hajottaa seurakunnan, niin tarvitseeko semmoisen seurakunnan pystyssä ollakaan?
Tämä on taas yksi merkki siitä että veeällyydessä OMA SEURAKUNTA MENEE JUMALAN EDELLE.Ei sitä kukaan hajottamaan pystykään.Ilmaisin huonosti. Se pysyy niin kauan kuin Jumala on säätänyt. Tytti yrittää kylvää eriseuran siementä.
- ----------------
acimlai nen kirjoitti:
"Tytti yrittää hajoittaa seurakuntaa tämän palstan avulla. " Jos Jumalan sanan julistaminen hajottaa seurakunnan, niin tarvitseeko semmoisen seurakunnan pystyssä ollakaan?
Tämä on taas yksi merkki siitä että veeällyydessä OMA SEURAKUNTA MENEE JUMALAN EDELLE., onko sinun mielestä oikein esiintyä jonain muuna , esim. vl_nä , tietoisesti koettaen harhauttaa toisia siten?
Siitä kait oli paljolti kyse näissä ihmettelyíssä Tytin kirjoituksista / tarkoitusperistä.
Eri asia on sitten , kenen tulkinta ja raamatullisuus on vankalla pohjalla, ei ole kuitenkaan reilua koettaa harhauttaa muita, jatkuvasti, Tytin tavoin.
Jännä ilmiö on myös se, ettet sinä acimlai nen, ettekä oikein muutkaan hiventäkään yhdy näihin kritiikkeihin, vaikka selvästi osoitetaan epäreilu toiminta, vaan ohitatte ko. asian, niin sinäkin kirjoituksessasi acimlai nen valitettavasti teit.
Siirsit keskustelua toiseen suuntaan ohittaen ko. keskeisen teeman - acimlai nen
se e aito vl kirjoitti:
Saman syntienanteeksiantamuksen viran Jeesus antoi seuraajilleen,eikä se katkennut apostolien kuolemaan.
Joiden synnit te jne. On tosi monta kertaa toistettu palstalla. Mutta nämä "omalakiset" sivuuttaa koko asian.Jeesus ei kehottanut ihmisiä tuomitsemaan vaan armahtamaan. Kun vl jakelee "armoaan" sanallisesti niin hän antaa ymmärtää että armonsaaja ei olisi armahdettu ILMAN hänen suoritustaan ja tämä on TUOMITSEMISTA.
Oikea anteeksiantamus on se sydämen näkemys että jokainen on armahdettu.
On sitten aivan ERI asia TIEDOTTAA JA KERTOA ihmisille että nämä ovat armahdettuja.
Ja jos ihminen antaa anteeksi oikein, sydämessään sillä tavalla kun Jeesus antoi anteeksi, niin ihmiset paranevat heidän ympräillään. Kuinka usein tätä tapahtuu veeällien ympärillä? Nousevatko ihmiset kuolleista kun vl latelee mantrojaan? Eikö tuloksista voi päätellä onko vl-armahdus sama kuin Jeesuksen? - muistutus!
opas. kirjoitti:
1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
1:12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.
Puhe Evankeliumista jonka PH opettaa oikein puhumaan
"Paavalikin pelastui yksin ilman ketään saarnaajaa: "
Korvasyyhyä
Parannuksen kautta Paavalikin omisti uskon ja sen kautta kaiken muunkin lahjana taivaasta
Eli ei veljien tarvinnut Paavalille pitää kusseja vaan ymmärrys avatui parannuksen myötäsinulle korvasyyhyä???
"Minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista.
Enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on
sen minulle ilmoittanut."
Jeesus itse ilmestyi Paavalille:
Ap 26:16-17
Mutta nouse nyt, sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja
sen todistajaksi..."
Ei siinä tarvittu ketään "välimiestä" . ---------------- kirjoitti:
, onko sinun mielestä oikein esiintyä jonain muuna , esim. vl_nä , tietoisesti koettaen harhauttaa toisia siten?
Siitä kait oli paljolti kyse näissä ihmettelyíssä Tytin kirjoituksista / tarkoitusperistä.
Eri asia on sitten , kenen tulkinta ja raamatullisuus on vankalla pohjalla, ei ole kuitenkaan reilua koettaa harhauttaa muita, jatkuvasti, Tytin tavoin.
Jännä ilmiö on myös se, ettet sinä acimlai nen, ettekä oikein muutkaan hiventäkään yhdy näihin kritiikkeihin, vaikka selvästi osoitetaan epäreilu toiminta, vaan ohitatte ko. asian, niin sinäkin kirjoituksessasi acimlai nen valitettavasti teit.
Siirsit keskustelua toiseen suuntaan ohittaen ko. keskeisen teemanväitteesi, että tytti ei ole vl.
Siihenkö perustat väitteen, että tytti ymmärtää asiat Raamatun mukaisesti? Tähän mennessä sinun ja muiden tyttiä mustamaalaavien veeällien kommentit ovat olleet pelkkää ilmaan huitomista.
Nyt pöytään perustelusi siitä, että tytti ei ole vl!!- se e aito vl
acimlai nen kirjoitti:
Jeesus ei kehottanut ihmisiä tuomitsemaan vaan armahtamaan. Kun vl jakelee "armoaan" sanallisesti niin hän antaa ymmärtää että armonsaaja ei olisi armahdettu ILMAN hänen suoritustaan ja tämä on TUOMITSEMISTA.
Oikea anteeksiantamus on se sydämen näkemys että jokainen on armahdettu.
On sitten aivan ERI asia TIEDOTTAA JA KERTOA ihmisille että nämä ovat armahdettuja.
Ja jos ihminen antaa anteeksi oikein, sydämessään sillä tavalla kun Jeesus antoi anteeksi, niin ihmiset paranevat heidän ympräillään. Kuinka usein tätä tapahtuu veeällien ympärillä? Nousevatko ihmiset kuolleista kun vl latelee mantrojaan? Eikö tuloksista voi päätellä onko vl-armahdus sama kuin Jeesuksen?Niin kauan kuin ammennat oppisi jostain IOK:sta et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu.
- etsivä-xx
muistutus! kirjoitti:
lainkaan mitä kirjoittelee:
Matt. 9:6 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi"
Tämähän tarkoittaa sitä, että IHMINEN VOI SAADA SYNTINSÄ ANTEEKSI VAIN MAAN PÄÄLLÄ
OLLESSAAN. Kuoleman jälkeen se on myöhäistä!!!!
Jeesuksellahan on kaikki valta niin maan päällä kuin taivaassakin, joten kyllä Hän pystyy
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon".olet tässä aivan oikeassa.
"Tämähän tarkoittaa sitä, että IHMINEN VOI SAADA SYNTINSÄ ANTEEKSI VAIN MAAN PÄÄLLÄ
OLLESSAAN. Kuoleman jälkeen se on myöhäistä!!!! "
Mutta sitten tämä, miten parannus tehdään? Parannus on mielen muutos.
Ja sitten ne jatkustavasti uskovallekin kertyvät synnit.
"Jeesuksellahan on kaikki valta niin maan päällä kuin taivaassakin, joten kyllä Hän pystyy
"Joka syntinsä tunnustaa ja hylkää, saa armon". " - uskotte
Melperi1 kirjoitti:
väitteesi, että tytti ei ole vl.
Siihenkö perustat väitteen, että tytti ymmärtää asiat Raamatun mukaisesti? Tähän mennessä sinun ja muiden tyttiä mustamaalaavien veeällien kommentit ovat olleet pelkkää ilmaan huitomista.
Nyt pöytään perustelusi siitä, että tytti ei ole vl!!samalla tavalla. Samassa hengessä ja monioppisuudessa ootte kumpikin.
Laita pöytään perustelut, jos tytti 87 on vl, niin miksi itse et ole vl vai oletko sinäkin vl? uskotte kirjoitti:
samalla tavalla. Samassa hengessä ja monioppisuudessa ootte kumpikin.
Laita pöytään perustelut, jos tytti 87 on vl, niin miksi itse et ole vl vai oletko sinäkin vl?kommentti.
Mutta sinähän olet vl. Eikö vaan?- lue kirjotukset>>>>>
Melperi1 kirjoitti:
väitteesi, että tytti ei ole vl.
Nyt pöytään perustelusi siitä, että tytti ei ole vl!!kirjotuksensa, hän on todella monessa , monessa täysin toista mieltä uskon kesk. asioista.
Ennenkaikkea vanhurskauttamis kysymys on uskon kannalta aivan keskeinen asia.
Tytti opettaa siitä aivan selvästi eri tavalla kuin mitä vl:t opettavat , mielestään rm:uun tukeutuen.. ym. ym. ym.
Siinä vanhurskauttamisasiassa hengenheimolaisesi Tytteli näyttää olevan samaa mieltä kanssasi, että yksinäisyydessä, vaikka huussin reiällä voipi ihminen tulla humahtaa uskoon.
Niinkuin kerroit Melperi tulleesi uskoon. oliko se konttaamalla , vai miten oli, sinnepäin ainakin---------
Uskoasi en eppäile, varmasti se on sinulla omanlaisesi, sen laadusta en vaan ole vakuuttunut, Sauluksellakin oli tosi vahva usko, muttei Jumalan mielen mukainen
Kyllähän sinä oikeesti näet Tytin eron vl:iin , turha sitä on leikkiä , ettei muka huomaisi.
Tuo ylempänä oleva Melperi - testi muuten pitää paikkansa todella hyvin, tutkipa vaan omia haistattelujasi-- kelle ovat menneet, kelle kehut, nuolaisut, osa tietystikin kaksoispersoonalle, muttei varmaan kaikki - jatkoa2
muistutus! kirjoitti:
sinulle korvasyyhyä???
"Minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista.
Enkä olekkaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on
sen minulle ilmoittanut."
Jeesus itse ilmestyi Paavalille:
Ap 26:16-17
Mutta nouse nyt, sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja
sen todistajaksi..."
Ei siinä tarvittu ketään "välimiestä" .Jo uskossa oleva Ananias, jonka kättenpäällepano poisti suomukset ja työ saattoi alkaa uskossa
- muistutus!
jatkoa2 kirjoitti:
Jo uskossa oleva Ananias, jonka kättenpäällepano poisti suomukset ja työ saattoi alkaa uskossa
julistanut Paavalille synninpäästöä eikä hän edes rukoillut Paavalin puolesta!!!
Paavalihan rukoili jo ennen Ananiaksen tuloa ( Ap 9:11), joten Ananiaksen kättenpäällepanemisen kautta
Paavali sai ainoastaan näkönsä ja täytettiin Pyhällä Hengellä.
Kyllä Paavali sai uskon jo silloin, kun Jeesus ilmestyi hänelle. Hänestähän tuli Jeesuksen TODISTAJA:
"Ap 26:16-17
sen todistajaksi..."
SRK opettaa väärin Paavalin uskoontulon! - tunnustapa tosiasiat
lue kirjotukset>>>>> kirjoitti:
kirjotuksensa, hän on todella monessa , monessa täysin toista mieltä uskon kesk. asioista.
Tytti opettaa siitä aivan selvästi eri tavalla kuin mitä vl:t opettavat , mielestään rm:uun tukeutuen.. ym. ym. ym.
Siinä vanhurskauttamisasiassa hengenheimolaisesi Tytteli näyttää olevan samaa mieltä kanssasi, että yksinäisyydessä, vaikka huussin reiällä voipi ihminen tulla humahtaa uskoon.
Niinkuin kerroit Melperi tulleesi uskoon. oliko se konttaamalla , vai miten oli, sinnepäin ainakin---------
Uskoasi en eppäile, varmasti se on sinulla omanlaisesi, sen laadusta en vaan ole vakuuttunut, Sauluksellakin oli tosi vahva usko, muttei Jumalan mielen mukainen
Kyllähän sinä oikeesti näet Tytin eron vl:iin , turha sitä on leikkiä , ettei muka huomaisi.
Tuo ylempänä oleva Melperi - testi muuten pitää paikkansa todella hyvin, tutkipa vaan omia haistattelujasi-- kelle ovat menneet, kelle kehut, nuolaisut, osa tietystikin kaksoispersoonalle, muttei varmaan kaikkiTytin ja Melperin viestit lähteneet.
Sen verran kalikka kalahtaa, kuten näette, kun Tytin perusteluja kyselee.
Ei sinnepäinkään, että näkisi mittään eroja vl:n ja tyttelimme välillä.
Silti kehua retostelee tyttiään , kuin omaa " tuotostaan", ( menikö arvaus lähelle, vai osuiko peräti?)joka ompi vl; jota Melperi vihaa syämmen kyllyyestä.
Ei mitään ristiriitaa, niinkö Melperi ??
Jos tytteli on sitä mieltä kuin on, ei hän voi yhtäaikaa olla vl, muuten pää halkee ristiriitaisuudesta, tulleepi jakomielitauti, tai jakautunut persoonallisuushäiriö. lue kirjotukset>>>>> kirjoitti:
kirjotuksensa, hän on todella monessa , monessa täysin toista mieltä uskon kesk. asioista.
Tuo ylempänä oleva Melperi - testi muuten pitää paikkansa todella hyvin, tutkipa vaan omia haistattelujasi-- kelle ovat menneet, kelle kehut, nuolaisut, osa tietystikin kaksoispersoonalle, muttei varmaan kaikki"Siinä vanhurskauttamisasiassa hengenheimolaisesi Tytteli näyttää olevan samaa mieltä kanssasi, että yksinäisyydessä, vaikka huussin reiällä voipi ihminen tulla humahtaa uskoon.
Niinkuin kerroit Melperi tulleesi uskoon. oliko se konttaamalla , vai miten oli, sinnepäin ainakin---------"
olet rakas lapsi valheen isälle saatanalle.
Sinulla on paljon veljiä eli saman isän lapsia vl-herätysliikkeessä.acimlai nen kirjoitti:
..jossa nimenomaan sanotaan että todistusta syntien anteeksisaamisesta EI VOI SAADA ANTEEKSI RUKOUKSESSA. Etsi se Raamatunkohta jossa nimenomaan teroitetaan että syntien anteeksisaaminen on mahdotonta ilman että toinen ne suullisesti julistaa. Tietääkö joku muu tällaista kohtaa? Melperi? Admata? Palstan muut Raamattu-nörtit?
..jossa nimenomaan sanotaan että todistusta syntien anteeksisaamisesta EI VOI SAADA ANTEEKSI RUKOUKSESSA. Etsi se Raamatunkohta jossa nimenomaan teroitetaan että syntien anteeksisaaminen on mahdotonta ilman että toinen ne suullisesti julistaa. Tietääkö joku muu tällaista kohtaa? Melperi? Admata? Palstan muut Raamattu-nörtit?** Onko sillä merkitystä, miten se anteeksi saadaan, kun se ei merkitse pelastusta. Tätä keskustelua se SRK haluaa, joka EROTTAA IHMISEN JEESUKSESTA!
Pelastus tulee vain uskolla Jeesus Jumalan lupaukseksi, Kristukseksi.
Kaikki muu on vain päivänmatkan helpotusta tai hömppää.
Eli kysyä voi, missä kohta, jossa kerrotaan SRK;maisesti – synnit anteeksi, niin pelastut?
Sitä ei todella ole kirjattu.jatkoa2 kirjoitti:
Jo uskossa oleva Ananias, jonka kättenpäällepano poisti suomukset ja työ saattoi alkaa uskossa
Uskossa kolme päivää
APT
< 9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. HÄN RUKOILEE
Hän tuli uskoon tiuellä, 3 pv ennen ja Ananias vain poisti suoimukset.
Älä' väärennä Raamatun sanomaa.Kesitas kirjoitti:
..jossa nimenomaan sanotaan että todistusta syntien anteeksisaamisesta EI VOI SAADA ANTEEKSI RUKOUKSESSA. Etsi se Raamatunkohta jossa nimenomaan teroitetaan että syntien anteeksisaaminen on mahdotonta ilman että toinen ne suullisesti julistaa. Tietääkö joku muu tällaista kohtaa? Melperi? Admata? Palstan muut Raamattu-nörtit?** Onko sillä merkitystä, miten se anteeksi saadaan, kun se ei merkitse pelastusta. Tätä keskustelua se SRK haluaa, joka EROTTAA IHMISEN JEESUKSESTA!
Eli kysyä voi, missä kohta, jossa kerrotaan SRK;maisesti – synnit anteeksi, niin pelastut?
Sitä ei todella ole kirjattu.USKO JEESUKSEEN antaa synnit anteeksi ja tuottaa sielun pelastuksen. Tämän olen todennut palstalla kymmeniä kertoja.
Ei tarvita mitään keltasormisten Nortti-keisareiden edessä pokkurointia eikä vilkuttelua kuin heikkopäinen.Melperi1 kirjoitti:
USKO JEESUKSEEN antaa synnit anteeksi ja tuottaa sielun pelastuksen. Tämän olen todennut palstalla kymmeniä kertoja.
Ei tarvita mitään keltasormisten Nortti-keisareiden edessä pokkurointia eikä vilkuttelua kuin heikkopäinen.usko Jeesukseen Kristuksena tuo myös synnin sovituksen.
Amen. Ei se muita tarvitse.Meiliaikku kirjoitti:
luepa tytti ajatuksen kanssa Lutherin kirjoitus; ....Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa Kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo" S
Luther oli uskovainen mies ja Hänen myöhäisemmät kirjoituksensa täsmäävät Raamatun kanssa yhteen.näytä nyt pelle se paikka!
Missä?- opas.
muistutus! kirjoitti:
julistanut Paavalille synninpäästöä eikä hän edes rukoillut Paavalin puolesta!!!
Paavalihan rukoili jo ennen Ananiaksen tuloa ( Ap 9:11), joten Ananiaksen kättenpäällepanemisen kautta
Kyllä Paavali sai uskon jo silloin, kun Jeesus ilmestyi hänelle. Hänestähän tuli Jeesuksen TODISTAJA:
sen todistajaksi..."
SRK opettaa väärin Paavalin uskoontulon!ja perustele miten jokin tulkinnoistasi on oikeampi niin voin ottaa sitten kantaa
- opas.
Kesitas kirjoitti:
Uskossa kolme päivää
APT
< 9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
10 Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. HÄN RUKOILEE
Hän tuli uskoon tiuellä, 3 pv ennen ja Ananias vain poisti suoimukset.
Älä' väärennä Raamatun sanomaa.miten väärennän
Peilaa lähtökohtia omiisi - etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
näytä nyt pelle se paikka!
Missä?Tunnustuskirjat on kokonaisuus. Isoon katekismukseen ei ole koottu Raamatunjakeita. Sensijaan niitä on Augsburin tunnusutken puolustuksessa. Nämä teksti ovat liian pitkiä ja sisältävät asiakohtia jotka eivät liity tähän. Yhden Raamatunjakeen pohjalta ei voi kirjoittaa luterilasita teologiaa, valitan. Teksit kirkosta, seurkanuusta ja vanhurskauttamisesta on varsin laaja ainakin tämän keskustelupalstan tekstien antimeksi. Täälähän ihmiset halutavat pääasiassa vain muutaman rivin.
- etsivä-xx
tytti 87 kirjoitti:
Tottakai saat anteeksi ja olet yksi minun lempikirjoittajistani, koska kirjoituksistasi
paistaa rehellisyys, aitous, syvä hengellinen etsintä ja ehdoton asiallisuus. Kiitos SINULLE niistä! Olen rehellisesti sanottuani kateellinen sinulle sinun taidoistasi
ja haluaisin itsekin kirjoittaa niin hyvin.
Melperi kirjoitti:
"Teemme syntiä liki päivittäin ajatuksin, sanoin ja teoin. Uskon Kesitaksen tarkoittavan ilmaisullaan "synti ei tartu" sitä, että me Kristukseen uskovat saamme
olla KOKO AJAN syntejä pois pesevän ARMOVIRRAN alla.
Kristuksen kuolema ristillä avasi tuon armovirran, koska Kristus
kuoli koko maailman syntien tähden - kantoi tuon syntitaakan ristille ja sovitti ihmisten synnit."
Mutta kysymykseesi syntien tarttumisesta kerkesi Melperi jo vastata ja hänen vastauksensa tuntuu olevan pitkälti yhtäläinen myös minun ymmärrykseni kanssa. Kunpa voisin sanoa liki päivittäin niinkuin Melperi. Minulla se on liki minuuttein ja sen takia haluan olla sen koko ajan syntejä poispesevän armovirran alla,
muutenhan elämä olisi pelkkää syntien pesemistä. Kun olemme Kristuksessa ja Kristus sydämessä, niin ei "vieraat" tungettele sisälle.
Nyt on kiire kalaan ja jatkan taas illalla!Totuuden siementäkin on siinä, että emme ole koko elämäämme "pesulassa pyykillä" pesemässä tahroja. En itse usko esim. sitä, että ihmisen pitää saada jokainen synti anteeksi juuri ennen kuolemaansa tai joutuu kadotukseen on sitten vaikka kuinka uskovainen. Katolista uskoa tämä kuvastaa, heillähän on siksi kova kiire viimeminuutteina ihmisen tapaturmaisessa kuolemassa (ilman että ihminen on tajuissaankaan tai hengissä), saada papin julistama syntien anteeksiantamus. Minä uskon, että vanhurskauden vaate jättää sen verran varjoa, joka peittää synnit Jumalan silmistä, että näkyy vain Kristuksen laina vanhurkaus. Eihän ihmisen varjokaan voi olla määrättömästi ihmistä suurempi eli peittää kaikkea alleen, mutta emmehän me Lutehrinkaan opi mukaan voi olla jatkuvasti rippiä tekemässä. Sehän juuri johti Lutherin vanhurskauttamisoppia miettimään. Mutta että kokonaan jätettäisiin Lutherin mukainen avainten valta pois. Ajatuksena avaimet on mielestäni olleet kansankirkkomme opissa ja opetuksessa näihin päiviin asti. Ompa papit vielä sanoneet tässä rippisalaisuus ja pedofiliakeskutelussa, että eivät he automaattisesti ole synninpäästöä lausumassa, jos katumuksen sijaan esim kerskataan teoilla tai että syntiä on ilmeinen aikomus jatkaa.
Mutta jos uskot, että vain armovirta yksinään riitttää hoitamaan synnit pois, olet luterilaisuudessa ja erityisesti vanhoillislestadiolaisuudessa todellakin uskosi kanssa ongelmissa. Vaikea on uskoa sinua vanhoillislestadiolaiseksi ollenkaan. - etsivä-xx
muistutus! kirjoitti:
sen todistajaksi..."
SRK opettaa väärin Paavalin uskoontulon!Sauluksen ja Jeesuksen kohtaamisesta puhutaan
Ap. t. 9 luvussa ja Ap. t. 22 luvussa ja Ap. t. 26 luvussa ja Gal. 1 luvussa.
Milloin Saulus uskoi Kristuksen olevan syntien sovittaja?
Kun Jeesus ilmestyi Damaskoksen tiellä miehelle joka tunsi erittäin hyvin vanhat kirjoitukset kaiketi hän on ymmärtänyt vanhojen kirjoitusten ja Jeesuksen opetuksen yhteyden. Kuka ei uskoisi jos ylösnoussut Kristus ilmestyy niin kuin Damaskoksen tiellä tapahtui. Edellyttähän usko ihmiseltä yleensä paljon vähempään "konkreettiseen" kuin Jumalan ilmestymiseen uskomista.
Joh. 20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."
Paavalin kertomus tapahtuneesta:
Apostolien teot 22
6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni.
7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 15:8]
9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. [Dan. 10:7]
10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.'
11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, 23:11, 26:22,23]
16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]
Apt.9
3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
13 Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*. [Ks. selitystä Room. 1:1.]
14 Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi."
15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. [Ap. t. 23:11, 26:17,18, 28:28]
16 Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." [Ap. t. 20:23]
17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
jatkan toisessa viestissä :
Milloin Saulus sai sytintä anteeksi. - etsivä-xx
etsivä-xx kirjoitti:
Sauluksen ja Jeesuksen kohtaamisesta puhutaan
Ap. t. 9 luvussa ja Ap. t. 22 luvussa ja Ap. t. 26 luvussa ja Gal. 1 luvussa.
Milloin Saulus uskoi Kristuksen olevan syntien sovittaja?
Kun Jeesus ilmestyi Damaskoksen tiellä miehelle joka tunsi erittäin hyvin vanhat kirjoitukset kaiketi hän on ymmärtänyt vanhojen kirjoitusten ja Jeesuksen opetuksen yhteyden. Kuka ei uskoisi jos ylösnoussut Kristus ilmestyy niin kuin Damaskoksen tiellä tapahtui. Edellyttähän usko ihmiseltä yleensä paljon vähempään "konkreettiseen" kuin Jumalan ilmestymiseen uskomista.
Joh. 20:29 Jeesus sanoi hänelle: "Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe."
Paavalin kertomus tapahtuneesta:
Apostolien teot 22
6 "Mutta matkalla, kun jo olin lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti puolenpäivän aikaan yhtäkkiä kirkas valo ympärilleni.
7 Kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan: 'Saul, Saul, miksi vainoat minua?'
8 Minä kysyin: 'Herra, kuka sinä olet?' Ääni vastasi: 'Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.' [1. Kor. 9:1, 15:8]
9 Ne, jotka olivat kanssani, näkivät valon mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. [Dan. 10:7]
10 Minä kysyin: 'Herra, mitä minun tulee tehdä?' Herra sanoi minulle: 'Nouse ja mene Damaskokseen. Siellä saat kuulla kaiken, mitä sinun tehtäväksesi on määrätty.'
11 Minä en nähnyt mitään, koska kirkas valo oli sokaissut minut, ja siksi matkatoverieni oli talutettava minua. Niin sitten saavuin Damaskokseen.
12 "Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.
13 Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet.
14 Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. [Gal. 1:15,16]
15 Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. [Ap. t. 4:20, 23:11, 26:22,23]
16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.' [Luuk. 24:47 ]
Apt.9
3 Matkalla, Saulin ollessa jo lähellä Damaskosta, taivaasta leimahti yhtäkkiä valo hänen ympärilleen.
4 Hän kaatui maahan ja kuuli äänen sanovan: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
5 Hän kysyi: "Herra, kuka sinä olet?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
6 Nouse ja mene kaupunkiin. Siellä saat kuulla, mitä sinun on tehtävä."
7 Saulin matkatoverit seisoivat sanattomina. He kuulivat äänen mutta eivät havainneet ketään. [1. Kor. 9:1]
8 Saul nousi maasta, mutta kun hän avasi silmänsä, hän ei nähnyt mitään. Toiset veivät hänet Damaskokseen kädestä taluttaen.
9 Kolmeen päivään hän ei nähnyt mitään, ei syönyt eikä juonut.
11 Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee,
12 ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin."
13 Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi*. [Ks. selitystä Room. 1:1.]
14 Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi."
15 Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. [Ap. t. 23:11, 26:17,18, 28:28]
16 Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." [Ap. t. 20:23]
17 Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä."
18 Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
jatkan toisessa viestissä :
Milloin Saulus sai sytintä anteeksi.Milloin Saulus sai syntinsä anteeksi.
Saulus itse kertoo
"Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Toinen kertomus sanoo:
Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi. Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee, ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin." Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi." Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Paavalin oman kertomuksen mukaan tässä järjestyksessä:
Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
toisen kertomuksen mukaan:
Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Näön palautumisesta ensin molemmat kertovat samoin se tapahtui ensin.
Sitten puhutaan Pyhällä hengellä täyttymisestä, Herran avuksi huutamista kasteesta ja syntien pois pesemisestä.
Tämä asia keskittyy kastekysymyksen ympärille eikä sen perusteet ole tässä kertomuksessa. Mielestäni molemmissa tulkinnoissa sekä vanhoillislestadiolaisessa kastetulkinnassa että ev. lut kirkkomme yleisessä kastetulkinnassa on tässä kertomukssa usko syntynyt jo Damaskoksen teillä ja siksi Saulus rukoilee.
Ev lut kirkkomme kastetulkinnassa kasteessa tapahtuu Pyhän hengen vaikutuksesta kaikkien syntien pois peseminen. Vanhoillislestadiolaisen kastetulkinnan mukaan on kyseessä hyvän tahdon liitto. Silloin Herran avuksi pyytäminen on synnin tunustus johon pitää saada synnintien anteeksiantamus ennen kastetta.
Evankeliumin Salus sanoo saaneensa suoraan Kristukselta, mutta milloin?
17 "Kun sitten olin palannut Jerusalemiin ja olin temppelissä rukoilemassa, jouduin hurmoksiin
18 ja näin Herran. Hän sanoi minulle: 'Lähde heti Jerusalemista, älä viivyttele. Täällä sinua ei kuunnella, kun todistat minusta
Vai jo Damaskoksen tiellä?
Efesolaiskirje 3
Apostolin tehtävä
2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]
4 Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.
5 Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: [Ap. t. 10:28; Kol. 1:26; 2. Piet. 1:21]
Voimme siis kinastella tästä Sauluksen kääntymyksestä vaikka kuinka kauan mutta avain tämän kohdan vanhoillislestadiolaiseen tulkintaa tai esim evankelisluterilaisen kirkon yleiseen tulkintaan ei ole tässä tarinassa itsessään vaan kastekäsityksessä, niissä perusteluissa joita siihen käytetään. - opas.
etsivä-xx kirjoitti:
Milloin Saulus sai syntinsä anteeksi.
Saulus itse kertoo
"Siellä oli Ananias, hurskas ja lakia noudattava mies, jota kaikki kaupungin juutalaiset pitivät arvossa.Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. Hän sanoi: 'Isiemme Jumala on valinnut sinut tuntemaan tahtonsa, näkemään Vanhurskaan ja kuulemaan hänen oman äänensä. Sinusta tulee hänen todistajansa, sinä kerrot kaikille ihmisille, mitä olet nähnyt ja kuullut. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
Toinen kertomus sanoo:
Damaskoksessa oli Ananias-niminen opetuslapsi. Herra puhutteli häntä näyssä: "Ananias!" "Tässä olen, Herra", hän vastasi. Herra sanoi: "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. Hän rukoilee, ja näyssä hän on nähnyt, että Ananias-niminen mies tulee sisään ja panee kätensä hänen päälleen, jotta hän saisi näkönsä takaisin." Ananias vastasi: "Herra, minä olen monilta kuullut, kuinka paljon pahaa se mies on Jerusalemissa tehnyt sinun pyhillesi. Tännekin hän on tullut ylipappien valtuuttamana vangitsemaan kaikki, jotka huutavat avuksi sinun nimeäsi." Mutta Herra sanoi hänelle: "Mene, minä olen valinnut hänet aseekseni, tunnustamaan nimeäni maailman kansojen ja kuninkaiden ja myös Israelin kansan edessä. Minä tulen osoittamaan hänelle, että hän joutuu paljon kärsimään minun nimeni tähden." Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Paavalin oman kertomuksen mukaan tässä järjestyksessä:
Hän tuli luokseni ja sanoi: 'Saul, veljeni, palautukoon näkösi!' Samassa näköni palasi ja näin hänet. Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
toisen kertomuksen mukaan:
Ananias lähti. Hän meni sisälle taloon, pani kätensä Saulin päälle ja sanoi: "Saul, veljeni! Herra on lähettänyt minut -- Jeesus, joka ilmestyi sinulle, kun olit matkalla tänne. Hän lähetti minut, jotta saisit näkösi takaisin ja täyttyisit Pyhästä Hengestä." Samassa oli kuin suomut olisivat pudonneet Saulin silmistä, ja hän näki jälleen. Hän nousi jalkeille, ja hänet kastettiin.
Näön palautumisesta ensin molemmat kertovat samoin se tapahtui ensin.
Sitten puhutaan Pyhällä hengellä täyttymisestä, Herran avuksi huutamista kasteesta ja syntien pois pesemisestä.
Tämä asia keskittyy kastekysymyksen ympärille eikä sen perusteet ole tässä kertomuksessa. Mielestäni molemmissa tulkinnoissa sekä vanhoillislestadiolaisessa kastetulkinnassa että ev. lut kirkkomme yleisessä kastetulkinnassa on tässä kertomukssa usko syntynyt jo Damaskoksen teillä ja siksi Saulus rukoilee.
Ev lut kirkkomme kastetulkinnassa kasteessa tapahtuu Pyhän hengen vaikutuksesta kaikkien syntien pois peseminen. Vanhoillislestadiolaisen kastetulkinnan mukaan on kyseessä hyvän tahdon liitto. Silloin Herran avuksi pyytäminen on synnin tunustus johon pitää saada synnintien anteeksiantamus ennen kastetta.
Evankeliumin Salus sanoo saaneensa suoraan Kristukselta, mutta milloin?
17 "Kun sitten olin palannut Jerusalemiin ja olin temppelissä rukoilemassa, jouduin hurmoksiin
18 ja näin Herran. Hän sanoi minulle: 'Lähde heti Jerusalemista, älä viivyttele. Täällä sinua ei kuunnella, kun todistat minusta
Vai jo Damaskoksen tiellä?
Efesolaiskirje 3
Apostolin tehtävä
2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne. [Ap. t. 9:15; 1. Kor. 4:1; Gal. 2:7]
3 Minulle on ilmestyksessä annettu tiedoksi tämä salaisuus, niin kuin olen edellä lyhyesti kirjoittanut. [Ap. t. 22:21, 26:17; Gal. 1:12 | Ef. 1:9,10]
4 Tätä lukiessanne voitte huomata, kuinka hyvin minä olen perillä Kristuksen salaisuudesta.
5 Sitä ei menneiden sukupolvien aikana annettu ihmisten tietoon, mutta nyt Henki on ilmoittanut sen Kristuksen pyhille apostoleille ja profeetoille: [Ap. t. 10:28; Kol. 1:26; 2. Piet. 1:21]
Voimme siis kinastella tästä Sauluksen kääntymyksestä vaikka kuinka kauan mutta avain tämän kohdan vanhoillislestadiolaiseen tulkintaa tai esim evankelisluterilaisen kirkon yleiseen tulkintaan ei ole tässä tarinassa itsessään vaan kastekäsityksessä, niissä perusteluissa joita siihen käytetään.Hyvästä kirjoituksesta
Itse ymmärrä että Paavali sai tiellä herätyksen jolloin hän ymmärsi vainonneensa Jumalanlapsia
ja parantuminen sitten Ananiaan saarnasta
Tamä linjassa Raamatun kanssa siinä kun jeesus jätti saarnaviran hänen omilllensa toimien PH kautta
"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa" - se e. a. vl
opas. kirjoitti:
Hyvästä kirjoituksesta
Itse ymmärrä että Paavali sai tiellä herätyksen jolloin hän ymmärsi vainonneensa Jumalanlapsia
Tamä linjassa Raamatun kanssa siinä kun jeesus jätti saarnaviran hänen omilllensa toimien PH kautta
"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa"oppaan kanssa sama ymmärrys,kun lukee etsivän laittaman kirjoituksen.
herätys ensin----Ilmoitus sitten----mihin pitää mennä----sitten sokeuden poistuminen toisen välityksellä.
Sovelletaan tähän päivään: hätä synneistä---Etsivä mieli---vapautus synneistä uskovan välityksellä---hengellinen näkökyky palautuu -----vertaus:suomukset tippuu silmiltä. - acimlai nen
se e aito vl kirjoitti:
Niin kauan kuin ammennat oppisi jostain IOK:sta et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu.
"et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu. "
Voisitko vastata tähän:
Jos veeällillä on sama valta kuin Jeesuksella, niin miksi he eivät saavuta mantroillaan samaa tulosta kuin Jeesus? opas. kirjoitti:
Hyvästä kirjoituksesta
"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa"Matt. 6:33
"33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."
Tuossa kehotetaan etsimään Kristuksen sisäistä tuntemista ja Jumalan vanhurskautta. Jumalan valtakunta on meidän uskovaisten sisällä (= sydämessä).
Tuossa ei kehoteta etsimään NORTILLE ja VALHEOPEILLE haisevaa vl-herätysliikettä - kuten SRK ja vl-puhujat opettavat.- acimlai nen
Kesitas kirjoitti:
Sitä ei todella ole kirjattu.Minulla on oma "retkuni", kuten varmasti tiedät. ;)
"Onko sillä merkitystä, miten se anteeksi saadaan, kun se ei merkitse pelastusta. "
Ei tietenkään. Se, missä muodossa ihminen saa tiedon vapautuksesta, ei vaikuta hänen vapautumiseensa.
"Eli kysyä voi, missä kohta, jossa kerrotaan SRK;maisesti – synnit anteeksi, niin pelastut?
Sitä ei todella ole kirjattu. "
No niin. Siinähän se vastaus nyt sitten on. Veeällillä ei ole sellaista kohtaa oppiaan tukemaan. - acimlai nen
Melperi1 kirjoitti:
"Siinä vanhurskauttamisasiassa hengenheimolaisesi Tytteli näyttää olevan samaa mieltä kanssasi, että yksinäisyydessä, vaikka huussin reiällä voipi ihminen tulla humahtaa uskoon.
Niinkuin kerroit Melperi tulleesi uskoon. oliko se konttaamalla , vai miten oli, sinnepäin ainakin---------"
olet rakas lapsi valheen isälle saatanalle.
Sinulla on paljon veljiä eli saman isän lapsia vl-herätysliikkeessä."yksinäisyydessä, vaikka huussin reiällä voipi ihminen tulla humahtaa uskoon. "
No miksi ei? Raamattuja vain yleisiin vessoihin. :) - se jne.
acimlai nen kirjoitti:
"et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu. "
Voisitko vastata tähän:
Jos veeällillä on sama valta kuin Jeesuksella, niin miksi he eivät saavuta mantroillaan samaa tulosta kuin Jeesus?acimlaiselle: jo kysymyksesi (jos vee. jne) osoittaa edellisen viestini oikeaksi. Mutta enempää en ala keskustelemaan,koska tarkoituksesi on vain väitellä.
- acimlai nen
se jne. kirjoitti:
acimlaiselle: jo kysymyksesi (jos vee. jne) osoittaa edellisen viestini oikeaksi. Mutta enempää en ala keskustelemaan,koska tarkoituksesi on vain väitellä.
" Mutta enempää en ala keskustelemaan,koska tarkoituksesi on vain väitellä. "
Aavistat ettet kykene antamaan kunnollista vastausta joten luovutat, ettei sinun tarvitse turhaan väitellä kanssani.
Eli vl-armahdus ei ole sama armahdus kuin Jeesuksen koska sillä ei ole samoja tuloksia. Vl:t eivät siis jatka Jeesuksen työtä. opas. kirjoitti:
miten väärennän
Peilaa lähtökohtia omiisioli jó alkanut???
Hän oli ollut jo kolme päivää uskossa ja rukoillut.
Tästä on kysymys, Ananiaksella ei ollut mitään tekemistä Paavalin uskon kanssa.- acimlai nen
se e aito vl kirjoitti:
Niin kauan kuin ammennat oppisi jostain IOK:sta et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu.
"Niin kauan kuin ammennat oppisi jostain IOK:sta et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu. "
IOK valottaa erittäin selkeästi Jeesuksen opetuksia sekä selvittää mitkä asiat kristinuskossa on ymmärretty väärin ja ovat täten Jeesuksen alkuperäisten opetusten vastaisia.
Kristityt itse (kuten veeällät) taas eivät aina ymmärrä kaikkia asioita. Kristityissäkin on niitä jotka ymmärtävät enemmän ja niitä jotka ymmärtävät vähemmän. - aciml ai nen
se e aito vl kirjoitti:
"Niin kauan kuin ammennat oppisi jostain IOK:sta et voi käsittää näitä kristinuskon asioita. Puhut ihan mitä sattuu. "
Kristinusko itse kykene tyydyttävästi selittämään kaikkia "kristinuskon asioita". IOK selittää ne. Ja se tekee sen TINKIMÄTTÄ PÄTKÄÄKÄÄN JUMALAN PYHYYDESTÄ JA RAKKAUDESTA. IOK ei tee Jumalasta julmaa jotta saisi ihmisen pelastetuksi. Silti sillä on ratkaisu olemassaolon ongelmaan jota soveltamalla jokainen voi testata toimiiko se vai ei. Raamatussakin Jeesus lupaa että jokainen tulee tietämään ovatko Jeesuksen puheet Jumalasta vai puhuuko hän omiaan. Samalla tavoin sinun on mahdollista testata puhuuko Jeesus IOK:ssa omiaan.
Esimerkiksi kristityt jatkuvasti kyselevät miten Jumala voi sallia pahuuden maailmassa. - se jne.
acimlai nen kirjoitti:
" Mutta enempää en ala keskustelemaan,koska tarkoituksesi on vain väitellä. "
Aavistat ettet kykene antamaan kunnollista vastausta joten luovutat, ettei sinun tarvitse turhaan väitellä kanssani.
Eli vl-armahdus ei ole sama armahdus kuin Jeesuksen koska sillä ei ole samoja tuloksia. Vl:t eivät siis jatka Jeesuksen työtä.Vastaan siksi,että muutkin näkisivät.
Aavistat väärin.
Uskonasiat ei ole väittelyasioita. jos siltä pohjalta lähdetään,ollaan jo lähtökohtaisesti väärässä. Raamatussa sanotaan "pitäkää rauha kaikkien kanssa,mikäli se teistä riippuu.Asian saa sanoa,mutta ei pidä pidempiin vääntöihin alkaa uskomme vastustajien kanssa. Heidätkin Jumala kyllä voi ottaa kiinni halutessaan.
Vaikka moni tälla palstalla väittelyä haluaisikin,eivätkä mielestään saa koskaan kunnon vastausta,jos vastapuolena on vl. - Onko näin?
Melperi1 kirjoitti:
kopioit palstalle Lutherin HARHAOPPEJA - ja vain niitä?
Osaatko kirjoittaa mitään omaa palstalle? Onko tuollainen kopiointi mielestäsi "keskustelua"??!!...vastaa henkeen?
- Onko näin?
kysyn vaan kirjoitti:
"Meissä on sama Henkin, kuin Lutherissa ja.."
Polttiko Lutherkin kessua?
vai tarkoittiko meiliaikku sitä, että kun Luther oli kova juomaan olutta niin vl-läisetkin
tekevät samoin?omalla nikilläsi - kiitos :)
- nikotiinin orja.
Kesitas kirjoitti:
usko Jeesukseen Kristuksena tuo myös synnin sovituksen.
Amen. Ei se muita tarvitse.Täällä ne weljet vuoronperään nyökyttelee toisilleen :))))))))))))))))
nyökkistä
;)
(että olett hupaisa weljespari) - "viisas mies"
Melperi1 kirjoitti:
"Yksi selvä testi tällä palstalla on oikean vl:n tunnistamiseen on Melperin reaktiot ao. kirjoituksiin.
Minä olen eri mieltä.
Onko kanttia?
"16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."Onko Rehula vastannut?
PS: Millon mesen katsastus?
PS 2: Panetko Kalevaan myyntiin? (suhteilla)
;)
- Uskova äiti
nyt vain sattuu olemaan omanlainen uskonymmärrys, mutta ei se haittaa.
Me kaikki ymmärrämme salatun Jumalan väärin omalla ihmisymmärryksellämme. Jumala sallii sen.- tytti 87
kalareissulta! Sain 8 ahventa ja kolme särkeä, mutta säret heitin takaisin järveen. Kun vilkaisin tätä palstaa ,huolestuin, että ei kannata ainakaan minusta riidellä, koska meillä on täällä maailmassa paljon suurempia aiheita, josta murehtia.
En halua olla opillisten enkä uskonasioiden suhteen riitapukari. Jo alussa sanoin, että haluan vain korostaa täällä Herraani Jeesusta Kristusta ja Raamatun auktoriteettia ja aion jatkaa sitä vaikka nyt tässä näin.
Meillä kertakaikkiaan ei ole mitään muuta perustusta kuin, minkä Raamattu eli Jumalan
sana ilmoittaa:
"11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja
se on JEESUS KRISTUS."
Ei ole pelastuksen perustana oppi, oikeassaoleminen tai seurakunta, vaan yksin pelastuksen
perustana on Jeesus Kristus. Tokihan oikea seurakunta antaa hyvän kasvualustan, mutta Jumala
antaa kasvun. Emme voi antaa tai lahjoittaa uskoa, emmekä syntien anteeksiantamusta, niin
meidän tulee tyytyä siihen, mitä Jeesus käski meidän tehdä: "Menkää ja tehkää...." Julis-
tamme Jeesuksen tavoin etsimään ensin Kristusta ja Hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki
muu tulee siinä ohella .Meille on annettu saarnavirka, valta saarnata Hänestä, joka on
pelastuksen perusta. Meille on annettu sovintovirka, valta saarnata siitä valtavasta
sovinnosta, suuresta velasta, jonka Jumala antoi anteeksi ja saamme samoin antaa myös
velkojillemme anteeksi heidän velkansa.
Jos olemme kristillinen seurakunta tai uskonliike, niin en näe siinä mitään väärää, jos
haluaa korostaa tai kirkastaa Jeesusta Kristusta ja antaa Hänelle kaikki kunnia ja
kiitos, sekä korostaa Raamatun eli Jumalan sanan arvovaltaa ja auktoriteettia.
"Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. " tytti 87 kirjoitti:
kalareissulta! Sain 8 ahventa ja kolme särkeä, mutta säret heitin takaisin järveen. Kun vilkaisin tätä palstaa ,huolestuin, että ei kannata ainakaan minusta riidellä, koska meillä on täällä maailmassa paljon suurempia aiheita, josta murehtia.
En halua olla opillisten enkä uskonasioiden suhteen riitapukari. Jo alussa sanoin, että haluan vain korostaa täällä Herraani Jeesusta Kristusta ja Raamatun auktoriteettia ja aion jatkaa sitä vaikka nyt tässä näin.
Meillä kertakaikkiaan ei ole mitään muuta perustusta kuin, minkä Raamattu eli Jumalan
sana ilmoittaa:
"11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja
se on JEESUS KRISTUS."
Ei ole pelastuksen perustana oppi, oikeassaoleminen tai seurakunta, vaan yksin pelastuksen
perustana on Jeesus Kristus. Tokihan oikea seurakunta antaa hyvän kasvualustan, mutta Jumala
antaa kasvun. Emme voi antaa tai lahjoittaa uskoa, emmekä syntien anteeksiantamusta, niin
meidän tulee tyytyä siihen, mitä Jeesus käski meidän tehdä: "Menkää ja tehkää...." Julis-
tamme Jeesuksen tavoin etsimään ensin Kristusta ja Hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki
muu tulee siinä ohella .Meille on annettu saarnavirka, valta saarnata Hänestä, joka on
pelastuksen perusta. Meille on annettu sovintovirka, valta saarnata siitä valtavasta
sovinnosta, suuresta velasta, jonka Jumala antoi anteeksi ja saamme samoin antaa myös
velkojillemme anteeksi heidän velkansa.
Jos olemme kristillinen seurakunta tai uskonliike, niin en näe siinä mitään väärää, jos
haluaa korostaa tai kirkastaa Jeesusta Kristusta ja antaa Hänelle kaikki kunnia ja
kiitos, sekä korostaa Raamatun eli Jumalan sanan arvovaltaa ja auktoriteettia.
"Ef. 6:17
ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. "se on Pyhän Hengen virka, joka uudestisynnyttää etsivän ihmisen, niin sen täytyy olla seurakunta. Ei ole mitään epäselvyyttä tässä.
Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".- Sectori
weha kirjoitti:
se on Pyhän Hengen virka, joka uudestisynnyttää etsivän ihmisen, niin sen täytyy olla seurakunta. Ei ole mitään epäselvyyttä tässä.
Paavali toteaa Hengen virasta: "Meillä senkaltainen virka on, sen jälkeen kuin armo meidän kohtaamme tapahtunut on" (2.Kor.4:1).
Kohta osoittaa siis, että ennen uskoneiden kautta, on Pyhän Hengen virka.
1.Tes.1:5. "Että meidän evankeliumi on teidän tykönänne ollut, ei ainoastansa puheessa, vaan myös voimassa ja Pyhässä Hengessä, ja vahvassa tiedossa; niinkuin te tiedätte, minkäkaltaiset me teidän tykönänne teidän tähtenne olimme".Eikö ole epäselvyyttä? Miksi opetat kahdella tavalla?
Sectori kirjoitti:
Eikö ole epäselvyyttä? Miksi opetat kahdella tavalla?
Niinkuin Luther veljenikin opettaa, mutta ei kahdellatavalla, vaan niinkuin Raamatusta kerroin.
- Sectori
weha kirjoitti:
Niinkuin Luther veljenikin opettaa, mutta ei kahdellatavalla, vaan niinkuin Raamatusta kerroin.
1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.
Sectori kirjoitti:
1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.
10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.
"Erehtyä saatan, mutta harhaoppinen en ole, ON kaksi eri asiaa"
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
16. Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan.- Sectori
weha kirjoitti:
10. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.
11. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä.
1.Tim.3:15. Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus.
16. Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan.1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.
Sectori kirjoitti:
on oikeus ja velvollisuus karttaa väärää oppia ja sen opettajia:
Joh.7:24. Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio.
Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet", On Jeesuksen oma sana.- Sectori
weha kirjoitti:
Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet", On Jeesuksen oma sana.>>>>>1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.
- Jaska.
Sectori kirjoitti:
>>>>>1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.
puhu Sector potaskaa. Tuo on ollut aina Raamatullinen ja luterilainen opetus seurakunnasta, mitä weha toi esiin.,
- Uskova äiti
weha kirjoitti:
16. Ja se on julkisesti suuri jumalisuuden salaisuus, että Jumala on ilmoitettu lihassa, vanhurskautettu hengessä, nähty enkeleiltä, saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan.erehtynyt olet. Mutta ei se haittaa.
- tytti 87
Uskova äiti kirjoitti:
erehtynyt olet. Mutta ei se haittaa.
Raamattu sanoo:
"Room. 3:22
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. "
Ihmetyttää, kun raamatussa aina sanotaan Jeesuksen Kristuksen kautta, uskon kautta, Jumalan sanan kautta, mutta ei seurakunnan kautta. Miksi? Eikö se ole kummallista, jos niinkuin weha täällä sanoo: "Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain seurakuntansa kautta." - " Kaksoset "
tytti 87 kirjoitti:
Raamattu sanoo:
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. "
Ihmetyttää, kun raamatussa aina sanotaan Jeesuksen Kristuksen kautta, uskon kautta, Jumalan sanan kautta, mutta ei seurakunnan kautta. Miksi? Eikö se ole kummallista, jos niinkuin weha täällä sanoo: "Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain seurakuntansa kautta."melkein sammaan aikaan.
Terveessiä vaan --" molemmille" ! - Laiskajaakko!
weha kirjoitti:
Matt.7:15. "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet", On Jeesuksen oma sana.Kirjoitat:
"Meillä on oikeus ja velvollisuus karttaa väärää oppia ja sen opettajia: "
Tästäkö johtuu, että SRK ei tee lähetystyötä vaan karttaa menemästä pakanakentille? Pelkäättekö, että
oppinne saastuu, jos sitä viedään ulkomaille?
"Joh.7:24. Älkäät tuomitko näkemisen jälkeen, vaan sanokaat oikia tuomio." Kun ei näe
pakanaa niin ei tarvitse tuomitakkaan!
Nerokasta! - Uskova äiti
tytti 87 kirjoitti:
Raamattu sanoo:
Ihmetyttää, kun raamatussa aina sanotaan Jeesuksen Kristuksen kautta, uskon kautta, Jumalan sanan kautta, mutta ei seurakunnan kautta. Miksi? Eikö se ole kummallista, jos niinkuin weha täällä sanoo: "Jumala vanhurskauttaa ihmisen vain seurakuntansa kautta."se ihan hölynpölyä, mutta ei se haittaa. Haitallista on ainoastaan tuollaisen hölynpölyn julistaminen. Se on kuin "likainen viitta" julistajansa päällä.
- oikeaoppinen
Uskova äiti kirjoitti:
se ihan hölynpölyä, mutta ei se haittaa. Haitallista on ainoastaan tuollaisen hölynpölyn julistaminen. Se on kuin "likainen viitta" julistajansa päällä.
Vl-läisten mielestä Jumalan san on hölynpölyä.
Heille on tärkämpää se "vain me olemme oikeassa"-harhaoppi, mitä SRK julistaa.
Merkillistä, että nämä "oikaeaoppiset" eivät pysty näyttämään Raamatusta väitteitään
todeksi, kuten Tytti!!!
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. " - weha.
oikeaoppinen kirjoitti:
Vl-läisten mielestä Jumalan san on hölynpölyä.
Heille on tärkämpää se "vain me olemme oikeassa"-harhaoppi, mitä SRK julistaa.
Merkillistä, että nämä "oikaeaoppiset" eivät pysty näyttämään Raamatusta väitteitään
todeksi, kuten Tytti!!!
se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. "18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. - oikeaoppinen
weha. kirjoitti:
18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.
20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.Tuossa kirjoitetaan:
"0. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. "
ANTAKAA SOVITTAA ITSENNE JUMALAN KANSSA, sanotaan uudemmassa käännöksessä.
Siinä ei puhuta mitään sitomisesta tai päästämisestä, eikä edes vl-läisistä!!!!!
Saarnaaja voi ainoastaan neuvoa ihmiselle Jumalan tahdon ja pyytää ihmistä ottamaan kutsu
vastaan , mutta ihminen itse joko hylkää
tai hyväksyy Jumalan kutsun.
Siinä ei tarvita välttämättä ketään vl-läistä sillä Raamattu sanoo:
"Sitä, joka minun tyköni TULEE, minä en heitä ulos"!!!! - tytti 87
weha. kirjoitti:
18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa.Näistäkin wehan palstalle tuoduista Raamatun jakeista käy ilmi, että Raamatussa ei ole ristiriitaa, vaan meidän ihmisten ja seurakuntien tekemissä tulkinnoissa. Nämä wehan jakeet kertovat saman asian kuin ylläoleva Room.3:12.
"se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. "
Ainoastaan siinä on lisäksi Jumalan antama tehtävä tästä sovinnosta saarnata. Täytyy tässä yhteydessä aina muistaa, kuka on Sovittaja ja kuka siitä saarnaa. On vain YKSI SOVITTAJA, mutta monta saarnaajaa. Jumalan edessä kelpaa vain Kristuksen sovitustyö ja sen yksin uskosta, armosta ja lahjaksi omalle kohdalleen omaksuttu syntien anteeksisaaminen. - Vastaan sivusta
oikeaoppinen kirjoitti:
Tuossa kirjoitetaan:
"0. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.
21. Sillä hän on sen, joka ei mitään synnistä tietänyt, meidän edestämme synniksi tehnyt, että me hänessä tulisimme siksi vanhurskaudeksi, joka Jumalan edessä kelpaa. "
ANTAKAA SOVITTAA ITSENNE JUMALAN KANSSA, sanotaan uudemmassa käännöksessä.
Siinä ei puhuta mitään sitomisesta tai päästämisestä, eikä edes vl-läisistä!!!!!
Saarnaaja voi ainoastaan neuvoa ihmiselle Jumalan tahdon ja pyytää ihmistä ottamaan kutsu
vastaan , mutta ihminen itse joko hylkää
tai hyväksyy Jumalan kutsun.
Siinä ei tarvita välttämättä ketään vl-läistä sillä Raamattu sanoo:
"Sitä, joka minun tyköni TULEE, minä en heitä ulos"!!!!ei tajua.
- oikeaoppinen
Vastaan sivusta kirjoitti:
ei tajua.
Weha ei tajua!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 130904
Poliisin potkija
Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.27886Sinä mies olisit
ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s42773- 39715
Miksi jätit minut
Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?48664Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se
Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?67568- 56566
Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella
Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?57565- 36558
- 76557