Olen kirjoittanut ennenkin, mutta kun sain kehotuksen kirjoittaa uudelleen, niin teen sen.
uusi Testamentti kertoo, ( Matt. 12:40 ) Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.
Tämä ei mahdollistu nykyisen Luterilaisen kirkon näkemykseen mukaan, jossa pitkänperjantainen Herra kuoli, ja sunnuntaina nousi ylös. He ovat sen Katolisen kirkon keksimän lorun uskojia.
Todellisuudessa Jeesus kuoli keskiviikkona klo. 15,00. Sitten Rooman sotilaat totesivat Hänen kuolleeksi pikapuoliin.
Nyt opetuslapsilla oli pari tuntia aikaa kysellä Pilatukselta hautauslupaa, joka oli välttämätöntä, että Jeesus saadaan hautaan ennen auringonlaskua. Kiirettä piti myös se, että oli tulossa torstaiksi suuri sapatti Juutalaisessa kalenterissa. (Joh. 19:31 )
Silloin oli valmistuspäivä, ja alkava sapatti oli ERITYISEN SUURI juhla. Jotta ruumiit eivät jäisi sapatiksi ristille, juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulituilta lyötäisiin sääriluut poikki ja heidät otettaisiin alas.
Heillä oli todella kiire ja kivikin piti saada eteen. Tämä kalenteri on luettavissa, ja on käynyt myös Suomessa.
Jos laskemme päiviä ja öitä, niitä tulee olla kolme, ei kaksi ja kaksi ja puoli.
Kalenteri kertoo seuraavaa. Jos lasketaan päivät, jotka Jeesus oli saarnamassa ennen vedenpaisumusta nukkuneille, niitä oli kolme. Päivää ja yötä.
Eli Torstai oli eka, perjantai toinen ja lauantai kolmas. Näin tulee myös kolme yötä, eikä kaksi, kuten juhlitaan yleisesti. Mikä muu hämmentää tietämätöntä, on se että lauantai on se sapatti, ei sunnuntai.
Ylösnousemisen, kuoleman voittamisen hetki oli siis lauantai- iltana auringon laskun aikaan. Jeesus myös vietti sen viikkosapatin, lauantain kokonaan haudassa, levähtäen. Hän nousi auranlaskun aikaan - täsmälleen silloin kun sapatti todella päättyi.
Jumala on todella tarkka aika- asioissa. Milloin sitten Maria kävi haudalla, sapattinako, siis lauantaina? Ei, vaan sunnuntai aamuna, viikon eka päivänä. (Matt. 28:1) Ja kun SAPATTI OLI PÄÄTTYNYT ja viikon ENSIMMÄISEN PÄIVÄN AAMU KOITTI, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Näin tuli täyteen, kolme päivää ja kolme yötä.
Kes.
Minä päivänä Jeesus kuoli ja nousi ylös.
11
227
Vastaukset
- sölämäluumu
viestisi oli lukenut 12 henkeä, nyt kun vastaan tähän puolenyön aikaan. Ei mitään ruuhkaa, pientä on silakat joulukaloiksi vrt. melperin avaukset 20 000 lukijaa päivässä :=/)..
Mutta, 12 ihan hyvä luku, yhtä monta kuin oli opetuslapsia.... - coss.
jo 10v?
coss.- 12+4
on aivottomia lestaoja, asiaan ei kommenttia, ainoastaan nimimerkkiin?
Käsittämätöntä?
Avaus oli todella perusteltu.
- Peksujeff
Tuota on moni ihmetellyt - tuo selitys tuntuu sopivan. Juamlan Sana on täyttä totta nyt ja aian. Kiitos avauksesta
pohdit.
Joh. 5:18: Jeesus ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Kol. 2:13-17: Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen, joka oli meitä vastaan... Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Kol. 3:16: Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana. Opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten sydämissänne kiitollisesti Jumalalle.
3 Moos. 23:3: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous.
Hebr. 4:3: Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon.
Matt. 11:28: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Katekismus opettaa:
Miten Uuden liiton seurakunnan tulee noudattaa kolmatta käskyä?
Jumala ei ole sitonut Uuden liiton kirkkoansa juutalaiseen sapatinpäivään, joka oli lauantai. Hän ei ole määrännyt mitään muutakaan päivää sen tilalle. Mutta hän tahtoo, että me yhä edelleenkin kokoonnumme hänen Sanansa ympärille. Yhteiseksi erityiseksi kokoontumispäiväksi kristityt valitsivat kristillisessä vapaudessa sunnuntain eli Herran päivän. Sillä Kristus nousi ylös kuolleista sunnuntaina, viikon ensimmäisenä päivänä. Hän toi meille oikean levon, kun hän voitti synnin ja kuoleman.weha kirjoitti:
pohdit.
Joh. 5:18: Jeesus ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.
Kol. 2:13-17: Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen, joka oli meitä vastaan... Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen.
Kol. 3:16: Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana. Opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten sydämissänne kiitollisesti Jumalalle.
3 Moos. 23:3: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous.
Hebr. 4:3: Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon.
Matt. 11:28: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Katekismus opettaa:
Miten Uuden liiton seurakunnan tulee noudattaa kolmatta käskyä?
Jumala ei ole sitonut Uuden liiton kirkkoansa juutalaiseen sapatinpäivään, joka oli lauantai. Hän ei ole määrännyt mitään muutakaan päivää sen tilalle. Mutta hän tahtoo, että me yhä edelleenkin kokoonnumme hänen Sanansa ympärille. Yhteiseksi erityiseksi kokoontumispäiväksi kristityt valitsivat kristillisessä vapaudessa sunnuntain eli Herran päivän. Sillä Kristus nousi ylös kuolleista sunnuntaina, viikon ensimmäisenä päivänä. Hän toi meille oikean levon, kun hän voitti synnin ja kuoleman.ohdit.
Joh. 5:18: Jeesus ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä tehden itsensä Jumalan vertaiseksi. ** Sapatin kumoamisesta ei ollut kysymys, vaan milloin sapatti oli ja milloin oli suuri sapatti.
Jeesus ei esittämässäsi jakeessa puhut MITÄÄN KUMOAMISETSA, vaan juutalaisten kiihkosta ottaa Jeesus hengiltä. 18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen.
Raamatun raiskaus no 1.
Kol. 2:13-17: Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen, joka oli meitä vastaan... Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. ** Mitä tällä on tekemistä avaukseni kanssa. Kannattaa mietti mitä tämä sinulle sanoo - Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai JUOMISESTA.
3 Moos. 23:3: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous.
Hebr. 4:3: Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon.
Matt. 11:28: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. ** Hienoa, että kopiot Raamattua. KERRO VAIN MILLOIN JUUTALAISEEN AIKAAN SAPATTI Oli sunnuntaina?
Juttusi on alakoulu tasoa.
Katekismus opettaa:
Miten Uuden liiton seurakunnan tulee noudattaa kolmatta käskyä? ** Onko katekismus Raamattu?
Weha, ota lääkkeesi nyt heti.
Kes.Kesitas kirjoitti:
ohdit.
Joh. 5:18: Jeesus ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan sanoi Jumalaa Isäksensä tehden itsensä Jumalan vertaiseksi. ** Sapatin kumoamisesta ei ollut kysymys, vaan milloin sapatti oli ja milloin oli suuri sapatti.
Jeesus ei esittämässäsi jakeessa puhut MITÄÄN KUMOAMISETSA, vaan juutalaisten kiihkosta ottaa Jeesus hengiltä. 18 Tämä vain lisäsi juutalaisten halua ottaa Jeesus hengiltä. Hänhän ei ainoastaan rikkonut sapattikäskyä, vaan vieläpä sanoi Jumalaa omaksi isäkseen ja teki siten itsestään Jumalan vertaisen.
Raamatun raiskaus no 1.
Kol. 2:13-17: Jumala teki teidät eläviksi yhdessä Kristuksen kanssa, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen, joka oli meitä vastaan... Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, jotka ovat vain tulevaisten varjo, mutta ruumis on Kristuksen. ** Mitä tällä on tekemistä avaukseni kanssa. Kannattaa mietti mitä tämä sinulle sanoo - Älköön siis kukaan tuomitko teitä syömisestä tai JUOMISESTA.
3 Moos. 23:3: Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, pyhä kokous.
Hebr. 4:3: Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon.
Matt. 11:28: Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. ** Hienoa, että kopiot Raamattua. KERRO VAIN MILLOIN JUUTALAISEEN AIKAAN SAPATTI Oli sunnuntaina?
Juttusi on alakoulu tasoa.
Katekismus opettaa:
Miten Uuden liiton seurakunnan tulee noudattaa kolmatta käskyä? ** Onko katekismus Raamattu?
Weha, ota lääkkeesi nyt heti.
Kes.Me pyhitämme oikealla tavalla lepopäivän, kun
1. Kokoonnumme uskoen kuulemaan seurakunnassa puhdasta Jumalan sanaa, käyttämään sakramentteja, kiittämään ja rukoilemaan Jumalaa.
2. Käytämme yksityisesti Jumalan sanaa ahkerasti ja pyhitämme elämämme uskomalla Jumalan sanan.
Joutenolo ilman Jumalan sanan käyttöä ei ole lepopäivän pyhittämistä.
Apt. 2:42: He pysyivät apostolien Opetuksessa sekä keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Hebr. 10:25: Älkäämme jättäkö omaa seurakunnan kokoustamme, niin kuin muutamien on tapana.
Apt. 17: 11: He ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä Kirjoituksia, oliko asia niin.- Mie Hellinen
weha kirjoitti:
Me pyhitämme oikealla tavalla lepopäivän, kun
1. Kokoonnumme uskoen kuulemaan seurakunnassa puhdasta Jumalan sanaa, käyttämään sakramentteja, kiittämään ja rukoilemaan Jumalaa.
2. Käytämme yksityisesti Jumalan sanaa ahkerasti ja pyhitämme elämämme uskomalla Jumalan sanan.
Joutenolo ilman Jumalan sanan käyttöä ei ole lepopäivän pyhittämistä.
Apt. 2:42: He pysyivät apostolien Opetuksessa sekä keskinäisessä yhteydessä, leivän murtamisessa ja rukouksissa.
Hebr. 10:25: Älkäämme jättäkö omaa seurakunnan kokoustamme, niin kuin muutamien on tapana.
Apt. 17: 11: He ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä Kirjoituksia, oliko asia niin.sen Pääsiäisen suuresta sabatista, ota kantaa siihen, eikä muihin sabatteihin
- Matti Myllykoski
Mie Hellinen kirjoitti:
sen Pääsiäisen suuresta sabatista, ota kantaa siihen, eikä muihin sabatteihin
”Uuden testamentin neljä evankeliumia ovat edelleen ainoat merkittävät lähteet Jeesuksen kärsimyshistorian tutkimuksessa"[10]. Ne kertovat Jeesuksen ristiinnaulitsemisen tapahtuneen Jerusalemissa, joten on aiheellista huomioida myös, miten evankeliumeissa kerrotut tapahtumat sopivat yhteen juutalaisen kalenterin, lain ja tapojen kanssa[11].
Juutalainen kalenteri oli yhdistetty aurinko- ja kuukalenteri, lunisolaarinen kalenteri, jossa kuukaudet alkoivat aina uuttakuuta seuraavana päivänä. Määrävälein lisättiin vuoteen kolmastoista kuukausi, jotta kalenterikuukaudet sattuisivat aina suunnilleen samaan vuodenaikaan. Niinpä pääsiäisaatto, 14. nisan-kuuta, oli kevätpäiväntasausta seuranneen täydenkuun aikaan. On myös huomattava, että juutalaisten vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa. Juutalaisten sapatti kestää meidän ajanlaskumme mukaan perjantai-illasta lauantai-iltaan. Tällöin kaikenlaisen työn tekeminen on tiukasti säädeltyä[12]. Vuorokauden vaihtuminen tapahtuu noin kello 18 paikkeilla. Juutalaisten viikon ensimmäinen päivä vastaa meidän sunnuntaitamme, joka heillä alkaa siis lauantai-illan auringonlaskusta.
Juutalaisten pääsiäinen ja samassa yhteydessä oleva happamattoman leivän juhla kestää seitsemän päivää (Israelin ulkopuolella kahdeksan), nisan-kuun 14. päivän auringonlaskusta nisan-kuun 21. päivän auringonlaskuun[13]. Pääsiäiskertomuksien tutkimuksen kannalta on välttämätöntä huomioida myös juutalaisen lain ja tapojen vaatimukset evankeliumien tapahtumien historiallista uskottavuutta analysoitaessa. Esimerkiksi pääsiäislammas oli teurastettava nisan-kuun päivänä[14], jota seuraava päivä (nisan-kuun 15. päivä) on juhlasapatti[15]. Tällöin viikkosapatin tavoin kaikenlainen työn tekeminen on tiukasti säädeltyä. Edellä mainittuja sääntöjä noudattaen on mahdollista yrittää määritellä, mikä on Jeesuksen kuolinpäivä kunkin evankeliumin mukaan.
Tavallisimmin onkin katsottu Johanneksen evankeliumin pääsiäiskertomuksen mukaisesti, että Jeesus kuoli pääsiäisen aattopäivänä[17], joka sinä vuonna sattui sapattia edeltäväksi päiväksi[18], toisin sanoen perjantaiksi. On laskettu, että sinä aikana (26-36), jolloin Pilatus oli Juudean prokuraattorina, tämä päivä sattui perjantaiksi vuosina 30 ja 33. Juliaanisen kalenteri mukaan 14. niisankuuta vastasi näinä vuosina 7. huhtikuuta 30 ja 3. huhtikuuta 33[19].[20] Päivämäärää 3. huhtikuuta 33 ovat esimerkiksi C. J Humphreys ja J. E. Waddingon kannattaneet myös sillä perusteella, että tällöin tapahtui kuunpimennys, johon heidän mukaansa viitataan Pietarin helluntaina pitämässä puheessa - Inhottava realisti
Matti Myllykoski kirjoitti:
”Uuden testamentin neljä evankeliumia ovat edelleen ainoat merkittävät lähteet Jeesuksen kärsimyshistorian tutkimuksessa"[10]. Ne kertovat Jeesuksen ristiinnaulitsemisen tapahtuneen Jerusalemissa, joten on aiheellista huomioida myös, miten evankeliumeissa kerrotut tapahtumat sopivat yhteen juutalaisen kalenterin, lain ja tapojen kanssa[11].
Juutalainen kalenteri oli yhdistetty aurinko- ja kuukalenteri, lunisolaarinen kalenteri, jossa kuukaudet alkoivat aina uuttakuuta seuraavana päivänä. Määrävälein lisättiin vuoteen kolmastoista kuukausi, jotta kalenterikuukaudet sattuisivat aina suunnilleen samaan vuodenaikaan. Niinpä pääsiäisaatto, 14. nisan-kuuta, oli kevätpäiväntasausta seuranneen täydenkuun aikaan. On myös huomattava, että juutalaisten vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa. Juutalaisten sapatti kestää meidän ajanlaskumme mukaan perjantai-illasta lauantai-iltaan. Tällöin kaikenlaisen työn tekeminen on tiukasti säädeltyä[12]. Vuorokauden vaihtuminen tapahtuu noin kello 18 paikkeilla. Juutalaisten viikon ensimmäinen päivä vastaa meidän sunnuntaitamme, joka heillä alkaa siis lauantai-illan auringonlaskusta.
Juutalaisten pääsiäinen ja samassa yhteydessä oleva happamattoman leivän juhla kestää seitsemän päivää (Israelin ulkopuolella kahdeksan), nisan-kuun 14. päivän auringonlaskusta nisan-kuun 21. päivän auringonlaskuun[13]. Pääsiäiskertomuksien tutkimuksen kannalta on välttämätöntä huomioida myös juutalaisen lain ja tapojen vaatimukset evankeliumien tapahtumien historiallista uskottavuutta analysoitaessa. Esimerkiksi pääsiäislammas oli teurastettava nisan-kuun päivänä[14], jota seuraava päivä (nisan-kuun 15. päivä) on juhlasapatti[15]. Tällöin viikkosapatin tavoin kaikenlainen työn tekeminen on tiukasti säädeltyä. Edellä mainittuja sääntöjä noudattaen on mahdollista yrittää määritellä, mikä on Jeesuksen kuolinpäivä kunkin evankeliumin mukaan.
Tavallisimmin onkin katsottu Johanneksen evankeliumin pääsiäiskertomuksen mukaisesti, että Jeesus kuoli pääsiäisen aattopäivänä[17], joka sinä vuonna sattui sapattia edeltäväksi päiväksi[18], toisin sanoen perjantaiksi. On laskettu, että sinä aikana (26-36), jolloin Pilatus oli Juudean prokuraattorina, tämä päivä sattui perjantaiksi vuosina 30 ja 33. Juliaanisen kalenteri mukaan 14. niisankuuta vastasi näinä vuosina 7. huhtikuuta 30 ja 3. huhtikuuta 33[19].[20] Päivämäärää 3. huhtikuuta 33 ovat esimerkiksi C. J Humphreys ja J. E. Waddingon kannattaneet myös sillä perusteella, että tällöin tapahtui kuunpimennys, johon heidän mukaansa viitataan Pietarin helluntaina pitämässä puheessaSkeptisempi ihminen saattaisi suhtautua niin evankeliumeihin kuin niiden tarinoihinkin epäilevästi, mutta ei toki kunnon uskova. Kun jotakin Raamatussa lukee, se varmasti on totta!
Totuushan on se, että erityisesti Uuden Testamentin tarinoiden mytologinen osuus on niin suuri ja epäselvyydet luotettavuudessa niin valtavat, että KIRJAIMELLISET tulkinnat tuntuvat lähinnä korneilta.
"Hallelujaa!" seurakunta huutaa riemuissaan.
- Obelix7.
Elämään yksi yhteen pääsiäsen tapatumia kirkkovuodessa.
Näistä kahdesta puuttuvasta päivästä ei ole raamatussa mitään erityistä opetusta jota täytyisi nostaa kirkkovuoden kulkuun.
Ihmettelen kun tästä aina joku onnistuu tekemään itselleen ongelman. Niin VL;ssä kuin ei-VL;ssä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1117277- 475156
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa562931Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52378Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101438Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1911328Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921073Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai302991Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?222930Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30886