Myyjän vastuu

Gumho

Minkälainen vastuu myyjällä on kertoa taloon liittyvistä pienemmistäkin vioista/puutteista? Alkaa ottaa päähän. Talossamme on havaittu jos jonkinmoista pientä viritystä sun muuta, mutta taitavat olla kuitenkin sen kokoluokan asioita, että täytyy vain koettaa purra hampaat yhteen ja laskea kymmeneen. Viat ovat tämäntyyppisiä:

- Nettiliittymän nopeus on testien mukaan paljon pienempi, kuin mistä maksamme. Nopeus on maksimissaan 3/0,8 Mt. Soitin operaattorille ja sieltä kerrottiin, että asiaa tutkittu jo vuoden 2009 keväällä. Silloin on todettu, että talolle tulevat kuparit eivät kestä yli viiden megan nopeutta.. Myyjä on pimittänyt tämän tiedon meiltä.
- Vaaralliset sähkökytkennät kahdessa makkarissa huoneessa ja ullakolla. Hengenvaarallisia kytkentöjä tehty. Mm. sähkökaapelin päät paljaana, samoin kuin pistorasiat ilman suojakansia.
- Myyntiesitteen mukaan käyttövesi- ja lämmitysputket uusittu. Heti ensimmäisenä asuinpäivänämme huomasimme sekä vesimittaria edeltävän, että sen jälkeen olevan venttiiliin vuotavan. Paikallinen vesifirma kävi korjaamassa venttiilit ja korjauksen hinnaksi muodostui reilu 100 egee. Samassa yhteydessä asentajat huomasivat, että nousuputki on alkuperäinen ja miltei täysin tukossa. Nousuputki on osa käyttövesijärjestelmää, eikä sitä siis ole uusittu. Lämmönjakohuoneessa näyttää olevan muitakin alkuperäisiä venttiilejä ja ehkä joitakin alkuperäisiä mutkapalojakin. Venttiilien vaihtotyön yhteydessätonttisulku rikkoontui. Kumpi vastaa kustannuksista myyjä vai ostaja? Nousuputki kuuluu mielestäni tuohon "vesijohdot uusittu" sarjaan, eli oletin, kaiken vesijohtoihin liittyvän olevan uusittu.
- Suihkuhana vuotaa, tästäkään ei mainittu mitään vaikka varmasti oli myyjän tiedossa. (Naapuritkin tiesivät vuotavasta hanasta)
- Myyjä jätti omia tavaroita / rojua pihamaalle, varastoon yms. Vein ne kaatikselle omien rojujen mukana. Oma vaivansa tuostakin
Noiden lisäksi koko ajan ilmenee jotain pientä viritystä. Tv-antennikaapelikytköksiä löytyy milloin mistäkin ja kaapelit kulkevat jalkalistojen alla tai milloin missäkin.

Noista nyt ainakin tuo nettiliittymä ja käyttövesijohtoasia ottaa nuppiin tällä hetkellä. Myyjä on jättänyt kertomatta meille noista asioista.

12

1184

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työ narkomaani

säkki päähän ja saunan taakse.... olisit tarkistanut kaikkia asiat ennen kaupan tekoa!

• Gumho

saunan taakse. Väitätkö, että itse siirrät huonekalut ja matot paikaltaan, että näet varmasti kaikki virheet. Esim meillä, pätkä seinää jäänyt maalaamatta, laminaatissa jälkiä, antenni yms kytkennät olivat huonekalujen takana. Katossa oleva reikä oli kaapin takana piilossa. Hanojen vuotaminen on hankala testata. Varsinkin kun tuo meidän hana vuotaa niin, että kun käyt suihkussa, niin hana jää vuotamaan sen jälkeen. Eli se vuotaa kaikki ne suihkuletkussa olevat vedet lattialle. Vuotaa myös muutoinkin, ellei hanaa laita todella tiukasti kiinni.

Pihalle jätettyjen romujen osalta, on hankala tehdä etukäteissuunnitelmia / Tarkastuksia siinä vaiheessa, kun taloon tutustutaan tai kauppakirjoja laaditaan. Nousuputken alkuperäisyys selvisi vasta, kun vesilaitos avasi putket. Olisiko nekin pitänyt minun tarkastaa vaikka minulla on mustaa valkoisella, että käyttövesiputket on uusittu? Miten voisin testata sitä, että operaattorin kuparit eivät kestä norminopeuksia? Modeemi ja tietokone mukaan asuntoesittelyihin? Haloo

• Gumho kirjoitti:

saunan taakse. Väitätkö, että itse siirrät huonekalut ja matot paikaltaan, että näet varmasti kaikki virheet. Esim meillä, pätkä seinää jäänyt maalaamatta, laminaatissa jälkiä, antenni yms kytkennät olivat huonekalujen takana. Katossa oleva reikä oli kaapin takana piilossa. Hanojen vuotaminen on hankala testata. Varsinkin kun tuo meidän hana vuotaa niin, että kun käyt suihkussa, niin hana jää vuotamaan sen jälkeen. Eli se vuotaa kaikki ne suihkuletkussa olevat vedet lattialle. Vuotaa myös muutoinkin, ellei hanaa laita todella tiukasti kiinni.

Pihalle jätettyjen romujen osalta, on hankala tehdä etukäteissuunnitelmia / Tarkastuksia siinä vaiheessa, kun taloon tutustutaan tai kauppakirjoja laaditaan. Nousuputken alkuperäisyys selvisi vasta, kun vesilaitos avasi putket. Olisiko nekin pitänyt minun tarkastaa vaikka minulla on mustaa valkoisella, että käyttövesiputket on uusittu? Miten voisin testata sitä, että operaattorin kuparit eivät kestä norminopeuksia? Modeemi ja tietokone mukaan asuntoesittelyihin? Haloo

Hanojen vuotaminen ei ole oleellinen virhe, ja niiden kunnossapito on muutenkin rutiiniasia. Käyttövesiputkien osalta voisit olla jopa oikeassa, riippuen tietysti siitä, että kuinka suuri osa putkista on oikeasti uusittu. Ja saavutettu nettinopeus on aivan riittävä 99 %:lle ihmisistä, useimmat pärjäävät hyvin yhden megan nopeudella, eikä sitäpaitsi ole myyjän syy jos operaattori ei ole uusinyt kaapeleitaan.

Muista että vian/vikojen arvon täytyy ylittää 10-15 % kauppahinnasta ennen kuin sinulla on edes oikeutta vaatia mitään myyjältä.

• no roplems
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Hanojen vuotaminen ei ole oleellinen virhe, ja niiden kunnossapito on muutenkin rutiiniasia. Käyttövesiputkien osalta voisit olla jopa oikeassa, riippuen tietysti siitä, että kuinka suuri osa putkista on oikeasti uusittu. Ja saavutettu nettinopeus on aivan riittävä 99 %:lle ihmisistä, useimmat pärjäävät hyvin yhden megan nopeudella, eikä sitäpaitsi ole myyjän syy jos operaattori ei ole uusinyt kaapeleitaan.

Muista että vian/vikojen arvon täytyy ylittää 10-15 % kauppahinnasta ennen kuin sinulla on edes oikeutta vaatia mitään myyjältä.

Juurikin tuo nettinopeus juttu. Vaihtoehtoista on ottaa netti kaapelista ja on nopeampi. Joo aina noissa asunnoissa on yksilöllisyyksiä. Ole nyt iloinen asunnostasi äläkä liikoja murehdi. Sen aika koittaa vasta kun korot nousee ja pankki kysyy lisä vakuuksia. Siihen asti sleep Well

• Gumho
        no roplems kirjoitti:

Juurikin tuo nettinopeus juttu. Vaihtoehtoista on ottaa netti kaapelista ja on nopeampi. Joo aina noissa asunnoissa on yksilöllisyyksiä. Ole nyt iloinen asunnostasi äläkä liikoja murehdi. Sen aika koittaa vasta kun korot nousee ja pankki kysyy lisä vakuuksia. Siihen asti sleep Well

se taitaa olla. Pikkuvikoja. Kunhan saisi tuon netin ja nousuputkiasian kuntoon. Se, että suurimmalle osalle joku nopeus riittää, ei voi olla lähtökohtana. Jos asiaa on tutkittu vuosi sitten, niin siitä olisi pitänyt mainita. Varsinkin, kun kaapeleiden on havaittu olevan puutteellisia nykystandardeihin verrattuna.

• Gumho kirjoitti:

"Miten voisin testata sitä, että operaattorin kuparit eivät kestä norminopeuksia?"

Mikä on norminopeus, kyllähän poliitikot kirjoittelevat kauniita lauseita huippunopeista nettiyhteyksistä jotka ovat kaikkien suomalaisten ulottuvilla, mutta kylmä tosiasia on, että mikään nykyinen laki ei takaa subjektiivista oikeutta nettiyhteyteen ylipäätään.

Ja koska kyseessä on omakotitalo, niin ehdottaisin että kipaiset lähimmässä LVI-liikkeessä ostamassa uudet tiivisteet tiputteleviin hanoihin, ja samalla sopivan pätkän nousuputkea tarvittavat liittimet, jonka jälkeen uhraat pari tuntia aikaa kyseisten vikojen korjaamiseen.

• ostaessa huomioitu

-Nettiliittymä ei ole kuulunut kiinteistökauppaan, jos olisit asiaa kysynyt, niin toki myyjä olisi pitänyt asia kertoa, mutta jos et kysyny niin ei siinä sitten mitään
      -Jos kytkennät on nähtävissä niin eihän niitä ole silloin peitelty, puuttuvat suojakannet olisi voinut havaita esittelyssä.
      -Kaikki vesijärjestelmän osat myös olleet nähtävissä, hana myös, ei myyjän vastuulla.

Ei minusta mitään mikä olisi varsinaisesti myyjän vastuulla.

• Gumho

Eli vika onkin ostajassa, kun en tajunnut erikseen kysyä, että toimiihan netti täydellä nopeudella :D justiinsa joo. Myyjällä oli netti käytössä, sen tiesin, mutta eipä tullut mieleenkään, että se ei välttämättä toimi viisimegaisena. Ollaan kuitenkin kaupunkialueella.

Olin siis hölmö, kun en tarkistanut jokaista sähköpistorasiaa. Olisi pitänyt siirtää kaikki huonekalut paikoiltaan ja vielä ullakon tavaratkin pois seinän vierestä. Silloin olisin nähnyt kaikki nuo viritelmät.

Hana-asian kerroin aiemmin, mutta kertauksena vielä, kun et osaa lukea: Olisiko minun pitänyt käydä suihkussa esittelyn aikana, niin olisin huomannut hanan vuotavan? Hana kun jää vuotamaan suihkun jälkeen.

• Näinhänseoli?
        Gumho kirjoitti:

Eli vika onkin ostajassa, kun en tajunnut erikseen kysyä, että toimiihan netti täydellä nopeudella :D justiinsa joo. Myyjällä oli netti käytössä, sen tiesin, mutta eipä tullut mieleenkään, että se ei välttämättä toimi viisimegaisena. Ollaan kuitenkin kaupunkialueella.

Olin siis hölmö, kun en tarkistanut jokaista sähköpistorasiaa. Olisi pitänyt siirtää kaikki huonekalut paikoiltaan ja vielä ullakon tavaratkin pois seinän vierestä. Silloin olisin nähnyt kaikki nuo viritelmät.

Hana-asian kerroin aiemmin, mutta kertauksena vielä, kun et osaa lukea: Olisiko minun pitänyt käydä suihkussa esittelyn aikana, niin olisin huomannut hanan vuotavan? Hana kun jää vuotamaan suihkun jälkeen.

Mikään laajakaista ei toimi maksiminopeuksilla. Pois lukein joku ehkä teoreettinen yhteys ostat 10 ni tulee hyvällä tuurilla 8,5 ja siinä on syinä puhelinjohdot, reitittimet,linjat ja viimeisenä asunnon piuhat. Eli teoreettisia nopeuksiahan nuo ovat. Joten siitä on turha valittaa ja jos valitat valita puhelinyhtiölle tai laajakaistan tarjoajalle. Myyjän viaksi sitä on hankala ajatella. Ellet omakotitaloa ostanut ja kauppakirjassa korostanut laajakaista nopeuden merkitystä. Eli kyseessä sulle kynnyskysymys jota ilman koko asunto sulle aivan arvoton..

• Gumho
        Näinhänseoli? kirjoitti:

Mikään laajakaista ei toimi maksiminopeuksilla. Pois lukein joku ehkä teoreettinen yhteys ostat 10 ni tulee hyvällä tuurilla 8,5 ja siinä on syinä puhelinjohdot, reitittimet,linjat ja viimeisenä asunnon piuhat. Eli teoreettisia nopeuksiahan nuo ovat. Joten siitä on turha valittaa ja jos valitat valita puhelinyhtiölle tai laajakaistan tarjoajalle. Myyjän viaksi sitä on hankala ajatella. Ellet omakotitaloa ostanut ja kauppakirjassa korostanut laajakaista nopeuden merkitystä. Eli kyseessä sulle kynnyskysymys jota ilman koko asunto sulle aivan arvoton..

Tiedän kyllä, että maksiminopeus on maksiminopeus, mutta jos 5/2:lla saa vain 3/0,7 niin ei tuo nyt ihan oikein ole. Kaupunkialueella edelleen asutaan. Kuten kerroin, on asiaa tutkittu reilu vuosi sitten ja silloin todettu, ettei tähän saa nopeampaa yhteyttä. Myyjä "unohti" kertoa tämän meille. Nettinopeus on minulle tärkeä asia. Määritellään se sitten vaikka kynnyskysymykseksi. Voihan se olla, että asunnon plussia ja miinuksia määriteltäessä tuo olisi ollut se ratkaiseva miinus, jonka takia tarjous olisi jäänyt tekemättä.

• näin se vaan on
        Gumho kirjoitti:

Ainahan netti toimii "täydellä nopeupeudella". Tässä tapauksessa täys nopeus on mitä on.

Ei kai voida olettaa että myyjä osaa kertoa kysymättä kaiken mitä ostaja voi joskus tulevaisuudessa haluta tietää.

Ikävä kyllä mutta jos haluaa varmistua asioista, niin niistä pitää varmistua. Kannattaa korkkia mattojen alle ja ovien taakse, jos haluaa tietää pintojen kunnon niiden takaa, myöhemmin on turha nurista.

Kyllä, sinun olisi pitänyt valuttaa vettä, jos asia oli sinulle tärkä.

PS. kannattaa taloa tutkiessa vetää jokainen vessa kahteen kertaan, jotta varmistuu siitä että se on kytketty vesiverkkoon, eikä ole ns. ämpärillä täytettävä mallin.

• Valokuitu torppaan
        Gumho kirjoitti:

Tiedän kyllä, että maksiminopeus on maksiminopeus, mutta jos 5/2:lla saa vain 3/0,7 niin ei tuo nyt ihan oikein ole. Kaupunkialueella edelleen asutaan. Kuten kerroin, on asiaa tutkittu reilu vuosi sitten ja silloin todettu, ettei tähän saa nopeampaa yhteyttä. Myyjä "unohti" kertoa tämän meille. Nettinopeus on minulle tärkeä asia. Määritellään se sitten vaikka kynnyskysymykseksi. Voihan se olla, että asunnon plussia ja miinuksia määriteltäessä tuo olisi ollut se ratkaiseva miinus, jonka takia tarjous olisi jäänyt tekemättä.

Jos olette kaupunkialueella, niin tuskin uuden linjan rakentaminen tulee ihan älyttömän kalliiksi. Kysy nettioperaattorilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      114
      5895
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4007
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3342
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2966
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      250
      2017
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      1984
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      142
      1771
    8. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      42
      1743
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1686
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1549
    Aihe