No niin. Alan vihdoin olla toipunut viime talven astmanpahenemisvaiheista ja jatkuvista keuhkoputkentulehduksista. Kuntoni vaan on jotenkin jäänyt pysyvästi huonoksi. Käyn pari kertaa viikossa hölkkäämässä, arkiliikuntaa tulee päivittäin (kävelen kaikki alle 7 km matkat) ja teen kotona lihaskuntoa. Tämänhetkinen kuntoni on siis sellainen, että jaksan hölkätä hitaasti, siis melkeimpä kävelyvauhtia puoli tuntia. Sitten koko kehoni vetää täysin maitohapoille, ei jaksa enää askeltakaan. Eli hapenottokyvyssä jotain vikaa. Kuntoni on selvästi huonompi mitä oli vaikkapa vuosi sitten, puhumattakaan ennen astman puhkeamista. Koska olen nuori, normaalipainoinen ja elän muuten terveellisesti, minulla pitäisi todellakin olla parempi kunto. Sen lisäksi tämänhetkinen liian huono kuntoni haittaa mm opiskelujani, jaksaminen tuntuu todella rajalliselle ja koko ajan väsyttää.
Miten te muut astmaatikot hoidatte kuntoanne? Kuinka totaalisesta rapakunnosta noustaan?
AStma ja huono kunto
3
718
Vastaukset
- usko ja toivo
Otappas berocca-kuuri apteekista ja lähde kokeilemaan vesijuoksua...mikäs pakko sitä on lenkillä käydä jos koville ottaa...tai ota sauvakävelyä...sekin on vauhtiystävällisempää ja silläkin kunto paranee...järvien vedet vielä lämpimiä joten kokeileilemaan...kyllä sinä sieltä nouset! ps muistathan ottaa avaavaa lääkettä ennekuin lähdet liikkeelle...
- -soolo-
Melkolailla pahemman kuuloinen astmasi kuin minulla: rasitus-/allerginen astma löytyy, koskaan en ole käyttänyt lääkkeitä kuin tarpeeseen. Kuitenkin ajattelin esittää ihan vertailupohjaksi oma kokemukseni astman kehityksestä elämänmuutosten myötä.
Nuoruusessani olin jopa sairaalloisen ylipainoinen, rasitusastma vaivasi ja kunto oli sen mukainen (ainoa harrastamani liikunta koululiikunta ja kesäinen polkupyöräily). Laihduttuani parin vuoden sisällä useamman kymmenen kilon astman oireet katosivat kuin itsestään. Toki suurin merkitys oli yleiskunnon kohenemisella, eivät lääkäritkään turhaan kehota astmaatikkoja liikuntaharrastusten pariin - erityisen tärkeää on yksinkertaisesti hapenottokyvyn parantaminen eli omalla kohdalla lenkkeileminen niin, että sitä oikeasti hengästyy ja pidemmän aikaa. Kyllä siitä joka kerta pidemmälle pääsee. :)
Viime vuodet on tullut elettyä varsin terveellisesti, liikunta on osa elämää. Itselläni astma teki mielenkiintoisen (?) paluun raskausaikana noin vuosi sitten, vaikka liikuin (kuntopyöräilin) niin pitkään kun pystyin. Synnytyksen jälkeen viikko viikolta vähenivät kohtaukset, ja johan taas juostaan kuin ennenkin.
Kuten aluksi sanoin, varsin helpolla olen päässyt aloittajaan nähden. Hienoa kuitenkin on, että jaksat liikkua säännöllisesti! Nuoruudessani opettajat arkailivat astmaatikkojen urheilun kanssa ilmeisti lapsen parhainta ajatellen. Jälkeenpäin on tullut todettua, että astma ei itsessään ole todellakaan este liikkumiselle. - yks toinen
Kyllä se vaan nyt on niin, että vaikea astma heikentää kuntoa. Siitä voi kyllä kuntoutua, mutta se ei hetkessä käy ja sitten kun taas pahenemisvaihe iskee aloitat sen jälkeen alusta :) Kaksi tuntia uintia tasaisella vauhdilla kolme kertaa viikossa.. se on hyvä tavoite.. siihen sitten pari juoksu tai kävelylenkkiä.. eli aikaa liikunnalle.. nopeasti ja kovaa ei enää onnaa..siihen uuteen rytmiin pitää vaan oppia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1897826
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes944041- 682652
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se741692Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3931616- 641508
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l201476Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä171141Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <3841068Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni791060