Johnson Pump vuotaa

Verimesimies

Paattini moottorin jäähdytyksestä huolehtii osaltaan merivesipumppu, joka kertoo olevansa ruotsalaista tekoa, Johnson Pump AB:n valmistama. Kannessa numerosarja 10-24073 1 ja sen alla vielä merkintä Q 08. Ikää laitteella lienee noin 18 vuotta.

Näyttää tällaiselta:
http://67.202.71.95/viewer.php?id=814988Johnson_Pump.jpg

Ongelma: akselitiiviste falskaa ja tiputtelee vettä pilssiin turhan paljon.

Kukapa osaisi kertoa, mistä lähden kyselemään akselin stefaa ja miten sen vaihto onnistuisi parhaiten?

18

3173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verimesimies
    • kapu 14

      Tuota tuota...... mistä se tarkalleen vuotaa? OIsko se niin ,että vuoto on tuon varsinaisen pumpun ja hihnapyörän välissä? Voisin olettaa, kun ei paljon muita vaihtoehtoja ole, jos ei sitten pumpun kannen välistä tai halkeamasta..
      Lähdetään siitä ,että se olis siinä pumpun ja hihnapyörän välissä.

      Pumpun sisällähän on varmaankin se neopreenikumipyörä, joka pumppaa vettä. Kun irroittaa tuon kumipyörän, niin sen takana on ns pumpun poksi- tiiviste, joka yleensä on ns hiilitiiviste. voisin kuvitella ,että tuo hiilitiiviste on jäätynyt talvella ja halkaissut sen , jolloin vettä pääsee liruamaan pumpun takana olevan akselin kautta veneen pilsiin.
      Ongelma korjautuu melko vähillä konstein, kun saat vain uuden hiilitiivisteen ja napsautat paikoilleen.
      Ongelma voi olla lähinnä tuossa hiilitiivisteen löytymisessä. Itselläni oli sama ongelma ja kaverilta sain suurinpiirtein siihen käypäsen tiivisteen - en siis mitään varsinaista varaosaa vaan se tehtiin siihen käypäseksi ja hyvin on 5v toiminut.

      Toinen kokeiltava juttu on tietenkin google ja laitat sinne pumpun nimen ja sen tyyppinumeron niin jotenkin se ohjaa sinua sellaiseen liikkeeseen ,missä vois löytyä suoraan ko varaosa. Tuo ikä ei paina puntarissa, ne yleensä kestää pitkään tai niin kauan kun laakerit pelaa tai se siipipyörä on ehjä.

      Kokeilempa itse mitä google sanoo tuosta.

    • kapu 14

      Tuon sain viellä selville:
      SPX Johnson Pump Marine AB
      Nastagatan 19, P.O. Box 1436
      SE-701 14 Örebro, Sweden
      Phone: 46 (0)19 21 83 00 Fax: 46 (0)19 27 23 72
      E-mail: [email protected]
      For more information about our worldwide locations, approvals, certifications, and local representatives, please visit
      www.johnson-pump.com.
      SPX Corporation reserves the right to incorporate our latest design and material changes without notice or obligation.
      Design features, materials of construction and dimensional data, as described in this bulletin, are provided for your information only and should not be relied upon unless confirmed in writing.
      Copyright © 2009 SPX Corporation

      Voi hyvin olla ,että tuo numerosarja minkä kerroit on ns partikkelinumero ja toinen mikä tulee mieleen on se ,että tuo sama pumppu voi olla hiukan eri tyyppinumerolla nykyisin.

      Koitahan pärjäillä ....näillä eväillä.

      • Verimesimies

        Kiitokset kaikesta vaivannäöstäsi asiani hyväksi, kapu 14!

        Juuri pumppupesässä olevan siipipyörän ja laakeripesän väliltä löytyvä akselitiiviste on se vuotava kohta.

        Olin välissä selvitellyt itselleni, että Johnson Pump -veneilytuotteita edustaa Suomessa lähinnä Wihuri Oy Autola. En löytänyt tiivistettä tai huoltosarjaa firman nettihinnastosta. Lähetin juuri äsken kyselyn sähköpostilla.

        Minua askarruttaa vielä sekin, mikkä konstilla tuo vanhan tiivisteen irrotus ja uuden asennus parhaiten onnistuu – tarvitaanko jonkinlaista prässiä jne. Pajavasaralla varmaankin särkyy jokin paikka...


      • kapu 14
        Verimesimies kirjoitti:

        Kiitokset kaikesta vaivannäöstäsi asiani hyväksi, kapu 14!

        Juuri pumppupesässä olevan siipipyörän ja laakeripesän väliltä löytyvä akselitiiviste on se vuotava kohta.

        Olin välissä selvitellyt itselleni, että Johnson Pump -veneilytuotteita edustaa Suomessa lähinnä Wihuri Oy Autola. En löytänyt tiivistettä tai huoltosarjaa firman nettihinnastosta. Lähetin juuri äsken kyselyn sähköpostilla.

        Minua askarruttaa vielä sekin, mikkä konstilla tuo vanhan tiivisteen irrotus ja uuden asennus parhaiten onnistuu – tarvitaanko jonkinlaista prässiä jne. Pajavasaralla varmaankin särkyy jokin paikka...

        Ei tarvita ymärtääkseni mitään työkaluja juuten kun sen inpellerin irroitukseen. se hiilitiiviste lähtee ihan sormilla pois. Ainakin minulla se on juuri sellainen.

        Kuten joku toinenki avitti sinua tuossa stefassa , niin niitä saat varmaan jostain varaosaliikkeistä.

        Kun irroitat sen inpellerin, niin sieltä takaa pitäs löytyä paininlevy jonkinlainen jousi ja se hiilitiiviste.

        Ei kun vaihtamaan ja taas pelaa.
        Minusta se stefa ei ole kun suojana siellä pumpun takana , ettein sinne pääse mitään ylimääräistä roskaa.


      • R K-S
        Verimesimies kirjoitti:

        Kiitokset kaikesta vaivannäöstäsi asiani hyväksi, kapu 14!

        Juuri pumppupesässä olevan siipipyörän ja laakeripesän väliltä löytyvä akselitiiviste on se vuotava kohta.

        Olin välissä selvitellyt itselleni, että Johnson Pump -veneilytuotteita edustaa Suomessa lähinnä Wihuri Oy Autola. En löytänyt tiivistettä tai huoltosarjaa firman nettihinnastosta. Lähetin juuri äsken kyselyn sähköpostilla.

        Minua askarruttaa vielä sekin, mikkä konstilla tuo vanhan tiivisteen irrotus ja uuden asennus parhaiten onnistuu – tarvitaanko jonkinlaista prässiä jne. Pajavasaralla varmaankin särkyy jokin paikka...

        vaihto on normaali huoltotyö. Se tulee tehdä heti kun pumppu alkaa vuotaa. Jos ei korjaa, niin on riski, että pääsee vettää moottorin öljytilaan. Tarkista myös laakerit ja akselin pinta. Jos et osaa itse, niin pyydä ammattimies paikalle.


      • Verimesimies
        R K-S kirjoitti:

        vaihto on normaali huoltotyö. Se tulee tehdä heti kun pumppu alkaa vuotaa. Jos ei korjaa, niin on riski, että pääsee vettää moottorin öljytilaan. Tarkista myös laakerit ja akselin pinta. Jos et osaa itse, niin pyydä ammattimies paikalle.

        >Jos ei korjaa, niin on riski, että pääsee vettää moottorin öljytilaan.

        Varteenotettava näkökohta tuokin. Minun veneessäni kuitenkin epätodennäköistä: pilssiin mahtuu vettä kymmeniä litroja ennen kuin veden pinta yltää edes moottorin öljypohjan tasolle. Aivan takimmaisena on muutaman litran vetoinen pilssikaivo. Kun se täyttyy vedellä, sytyttää uimurianturi kojelaudassa olevan pilssin merkkivalon.

        Irrottaessani merivesipumpun akselitiivisteen vaihtoa varten oli merkkivalon ohjaama pilssin tyhjennysväli noin 5 mailin / vajaan tunnin luokkaa. Vedenpaisumuksen uhka oli vielä melko kaukainen asia.


    • Fiskari61

      Biltemasta kun ostaa tuommoiseen pumppuun impellerin niin siinä paketissa on jotain tiivisteitä mukana. Muistaakseni pari kolme kappaletta erilaisia. En tiedä mihin ne on kun en ole niitä käyttänyt mihinkään, huomasin vaan kun ostin varuiksi noita siipipyöriä.

      • Verimesimies

        Impellerin mukana toimitetaan tiivisteitä, joilla tiivistetään pumppupesän kansi. Harvemmin vaihdettavia akselitiivisteitä ei käsittääkseni toimiteta tuon siipipyörän mukana.

        Minulla on yksi varaimpelleri tiivisteineen veneellä. Se ei tullut mukaan eilen pumppua veneestä irrottaessani. Avasin pumpun vasta kotona ja havaitsin, että impellerikin on jo vaihtokunnossa (kumisiivissä alkavia murtumia, palasia ei kuitenkaan ole vielä lohjennut).


      • Fiskari61
        Verimesimies kirjoitti:

        Impellerin mukana toimitetaan tiivisteitä, joilla tiivistetään pumppupesän kansi. Harvemmin vaihdettavia akselitiivisteitä ei käsittääkseni toimiteta tuon siipipyörän mukana.

        Minulla on yksi varaimpelleri tiivisteineen veneellä. Se ei tullut mukaan eilen pumppua veneestä irrottaessani. Avasin pumpun vasta kotona ja havaitsin, että impellerikin on jo vaihtokunnossa (kumisiivissä alkavia murtumia, palasia ei kuitenkaan ole vielä lohjennut).

        Joo, muistin vaan että B:n impellerin mukana oli jotain tiivisteitä - muitakin kuin vain pumpun kannen. Siinä olisi päässyt helpolla jos se olisi ollut tuossa setissä.


    • pummmppu

      Jos pumpussa on "stefat", niin ne ovat aivan vakiotavaraa, joita saat tiivisteliikkeestä mallin mukaan. Itselläni on hieman erilainen tyyppi, jossa ei ole hihnapyörää vaan käyttö otetaan suoraan nokka-akselin päästä, joten en tiedä, miten tuon akselin saa naputettua ulos. .

      Ongelmana voi olla se, että stefat ovat jo "syöneet" akseliin urat, jolloin tiiviys ei ole taattu uusillakaan tiivisteillä. Olen itse onnistunut sijoittamaan stefojen huulet jonkun millin kymmenyksen eri paikkaan kuin alunperin, joten sillä on aina muutaman vuoden selvinnyt. Akseli on varaosana huikean kallis, joten se kannattaa teettää jossain koneistamossa.

    • sama pumppu

      En ole kyselijä mutta ihmettelen että kerrankin tulee kunnollisia neuvoja.
      Vaikka stefan vaihto onkin helppo homma niin uusisin kuitenkin koko pumpun koska sillä on jo noinkin paljon ikää. Vanhassa on akselisovitukset kuitenkin jo jonkinverran kuluneet. Tuon pumpun voi sitten jättää vaikka hätävaraksi. Koko pumppu näyttää olevan erittäin helppo vaihtaa mikäli vaihtaa myös hihnapyörän.

      • Verimesimies

        Upeita neuvoja on tullut, kiitoksia kaikille!

        Helppohan tuo koko pumppu olisi vaihtaa, mutta eipä ole ihan helppo ostaa kevyellä kukkarolla... Pumppuni laakeritkaan eivät vaikuta yhtään väljiltä ja messinkinen pesä/runko vaikuttaa lähinnä ikuiselta.

        Minusta tuo tiiviste näyttää omassa pumpputyypissäni pikemminkin huulitiivisteeltä (”stefa”) eikä hiilisellaiselta. En ole yrittänyt kaivaa sitä pois ennen kuin minulla on uusi, ehjä tiiviste tilalle asennettavaksi.

        Sain Wihuri Oy Autolasta sp-viestiini automaattivastauksen, jonka mukaan asioita hoitava henkilö on vielä tänään lomilla ja remmissä ensi maanantaina. Taitaa jäädä viikonlopun veneily väliin, kun en viitsi pumppua tiputtelevana takaisinkaan asentaa enkä oikein osaa ja ehdi enää lähteä tiivistettä alan liikkeistä vakiotavarana ostelemaan.


      • tivari..
        Verimesimies kirjoitti:

        Upeita neuvoja on tullut, kiitoksia kaikille!

        Helppohan tuo koko pumppu olisi vaihtaa, mutta eipä ole ihan helppo ostaa kevyellä kukkarolla... Pumppuni laakeritkaan eivät vaikuta yhtään väljiltä ja messinkinen pesä/runko vaikuttaa lähinnä ikuiselta.

        Minusta tuo tiiviste näyttää omassa pumpputyypissäni pikemminkin huulitiivisteeltä (”stefa”) eikä hiilisellaiselta. En ole yrittänyt kaivaa sitä pois ennen kuin minulla on uusi, ehjä tiiviste tilalle asennettavaksi.

        Sain Wihuri Oy Autolasta sp-viestiini automaattivastauksen, jonka mukaan asioita hoitava henkilö on vielä tänään lomilla ja remmissä ensi maanantaina. Taitaa jäädä viikonlopun veneily väliin, kun en viitsi pumppua tiputtelevana takaisinkaan asentaa enkä oikein osaa ja ehdi enää lähteä tiivistettä alan liikkeistä vakiotavarana ostelemaan.

        on siinä huulitiiviste ,joka maksaa noin 2-3e(sanotaan myös stefaksi on valmistajan nimi)helppo vaihtaa.Löytyy kaikista laakeriliikkeistä.Aivan vakiomitta.Olen vaihtanut omaani parikertaa,jousi on kyllä rautaa mikä on tivarin kiristysrenkaana saa ehkä rosterina tilattua.


      • Rullakebablaakeri
        Verimesimies kirjoitti:

        Upeita neuvoja on tullut, kiitoksia kaikille!

        Helppohan tuo koko pumppu olisi vaihtaa, mutta eipä ole ihan helppo ostaa kevyellä kukkarolla... Pumppuni laakeritkaan eivät vaikuta yhtään väljiltä ja messinkinen pesä/runko vaikuttaa lähinnä ikuiselta.

        Minusta tuo tiiviste näyttää omassa pumpputyypissäni pikemminkin huulitiivisteeltä (”stefa”) eikä hiilisellaiselta. En ole yrittänyt kaivaa sitä pois ennen kuin minulla on uusi, ehjä tiiviste tilalle asennettavaksi.

        Sain Wihuri Oy Autolasta sp-viestiini automaattivastauksen, jonka mukaan asioita hoitava henkilö on vielä tänään lomilla ja remmissä ensi maanantaina. Taitaa jäädä viikonlopun veneily väliin, kun en viitsi pumppua tiputtelevana takaisinkaan asentaa enkä oikein osaa ja ehdi enää lähteä tiivistettä alan liikkeistä vakiotavarana ostelemaan.

        Pura vaan se pumppu ja nappaa se stefa sieltä käteen. Siinä stefassa lukee sen mitat, niillä tiedoilla saat nopeesti uuden. Ja kannattaa soitella etukäteen laakeri firmoihin jos sattuu olemaan joku erikoisempi malli... Tampereelta löytyy useita liikkeitä mistä saat uuden stefan. Niin ja sen mustan jousen sieltä stefan sisältä voi korvata O-Renkaalla.. Ei yhtä kestävä kuin ruostumaton, mutta kestävämpi kuin mustasta raudasta tehty.


      • **asentaja**
        Rullakebablaakeri kirjoitti:

        Pura vaan se pumppu ja nappaa se stefa sieltä käteen. Siinä stefassa lukee sen mitat, niillä tiedoilla saat nopeesti uuden. Ja kannattaa soitella etukäteen laakeri firmoihin jos sattuu olemaan joku erikoisempi malli... Tampereelta löytyy useita liikkeitä mistä saat uuden stefan. Niin ja sen mustan jousen sieltä stefan sisältä voi korvata O-Renkaalla.. Ei yhtä kestävä kuin ruostumaton, mutta kestävämpi kuin mustasta raudasta tehty.

        Hyvästä laakeriliikkeestä saat kaiken, stefat näissä on millimittaisia, niistä tarviit vaan akselin halkaisijan, ulkohalkaisijan sekä paksuuden, työntömitalla mittaus riittää.

        Samasta paikasta mistä ostat sen stefan saat rosterisen renkaan kun vaan muistat pyytää.
        Alkuperäinen "musta" ruostuu alle vuodessa pois ja jälleen sama remontti. Myyjä vaihtaa sen heti siinä tiskillä.

        Sanoisin, että kannattaa vaihtaa samalla kertaa kaikki liikkuvat osat kun pumppu kerran auki on.
        Kaksi laakeria maksaa jonkun kympin, ja tiivisteet joitain euroja.

        Näin pumppusi on kuin uusi, jonka hinnat tällä hetkellä lienee ainakin yli tonnin...


      • Verimesimies
        **asentaja** kirjoitti:

        Hyvästä laakeriliikkeestä saat kaiken, stefat näissä on millimittaisia, niistä tarviit vaan akselin halkaisijan, ulkohalkaisijan sekä paksuuden, työntömitalla mittaus riittää.

        Samasta paikasta mistä ostat sen stefan saat rosterisen renkaan kun vaan muistat pyytää.
        Alkuperäinen "musta" ruostuu alle vuodessa pois ja jälleen sama remontti. Myyjä vaihtaa sen heti siinä tiskillä.

        Sanoisin, että kannattaa vaihtaa samalla kertaa kaikki liikkuvat osat kun pumppu kerran auki on.
        Kaksi laakeria maksaa jonkun kympin, ja tiivisteet joitain euroja.

        Näin pumppusi on kuin uusi, jonka hinnat tällä hetkellä lienee ainakin yli tonnin...

        Ostin tiivisteliikkeestä akselitiivisteen ja sain mukaan rosterijousen, hieman pidemmän. Sain myös lyhentämisohjeet. Köyhdyin 6,45 €.

        Parin kilometrin ajo tiivisteliikkeestä toi minut laakeriliikkeeseen. Sieltä osti kuulalaakerit (2 kpl) ja maksoin niistä 21,25 €. Venetarvikeliikkeessä olisin epäilemättättä maksanut tuplahinnat sekä tiivisteestä että laakereista.

        Lyhensin tiivisteen jousen alkuperäisen jousen mittaiseksi ja vaihdoin lyhentämäni jousen sen tilalle. Akseli vaikutti ihan riittävän sileältä.

        Varalla ollut uusi siipipyörä minulla olikin jemmassa odottamassa.

        Sain pumpun mielestäni vaikeuksitta kasaan ja asensin paikoilleen. PRKL! Tiputtaa, tiputtaa!!!

        Irrotin pumpun, avasin pesän ja irrotin siipipyörän. Kaivoin tiivisteen jousen pois ja lyhensin sitä kolmisen milliä. Huulitiivisteen paineen pitäisi nyt olla kireämmällä jousella vähän kovempi. Pumppu on taas kasassa ja huomenna pitäisi tehdä taas asennus ja koekäyttö uusiksi. Pitäkäähän kaikki neuvonantajat peukkuja!


      • Verimesimies
        Verimesimies kirjoitti:

        Ostin tiivisteliikkeestä akselitiivisteen ja sain mukaan rosterijousen, hieman pidemmän. Sain myös lyhentämisohjeet. Köyhdyin 6,45 €.

        Parin kilometrin ajo tiivisteliikkeestä toi minut laakeriliikkeeseen. Sieltä osti kuulalaakerit (2 kpl) ja maksoin niistä 21,25 €. Venetarvikeliikkeessä olisin epäilemättättä maksanut tuplahinnat sekä tiivisteestä että laakereista.

        Lyhensin tiivisteen jousen alkuperäisen jousen mittaiseksi ja vaihdoin lyhentämäni jousen sen tilalle. Akseli vaikutti ihan riittävän sileältä.

        Varalla ollut uusi siipipyörä minulla olikin jemmassa odottamassa.

        Sain pumpun mielestäni vaikeuksitta kasaan ja asensin paikoilleen. PRKL! Tiputtaa, tiputtaa!!!

        Irrotin pumpun, avasin pesän ja irrotin siipipyörän. Kaivoin tiivisteen jousen pois ja lyhensin sitä kolmisen milliä. Huulitiivisteen paineen pitäisi nyt olla kireämmällä jousella vähän kovempi. Pumppu on taas kasassa ja huomenna pitäisi tehdä taas asennus ja koekäyttö uusiksi. Pitäkäähän kaikki neuvonantajat peukkuja!

        Eipä tunnu vuotavan enää – ainakaan näin aluksi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe