Neuvoja pliis!

apuaaaa

Minulla on nyt edessäni hautajaisten järjestäminen ja olisin kaivannut kovasti neuvoja mitä kukkalaitteita hautajaisiin pitää hankkia? Miten isoja arkkukoristeita käytetään yleensä? Tuntuu että huippuhintoja saa maksaa vain siksi että kukat päätyvät kompostiin.

4

586

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatuksia...

      Nämä kaikki ovat ihan valinnaisia juttuja. Mieti hautajaisten kokoa, siis vierasmäärällä mitattuna. Jos vieraita on kutsuttu paljon tai on todennäköistä, että saattajia muuten tulee paljonlaisesti (esim. vainajan aktiivisen harrastustoiminnan tiimoilta yms.), voivat kukkalaitteet ja muut koristelutkin olla isompia. Samoin, jos hautajaisiin todennäköisesti saapuva vierasjoukko tavallaan "olettaa", että on koristeltu enemmän, siis jos ollaan esim. vanhoillisemmalla seudulla.

      Toisaalta, jos väkeä on tulossa vähän tai on oletettavaa, etteivät saapujat tällaisista asioista perusta, vähemmälläkin pärjää - pieni on monesti kaunista. Mutta mikään ei estä koristelemasta pieniäkin hautajaisia isommilla kukkalaitteilla.

      Yleisesti kai on tapana, että arkun päälle tulee jokin kukkalaite. Se voi olla ihan tavanomainen kukkavihkotyyppinen, mutta olen myös nähnyt aivan upean, joka oli vainajan luontoharrastukseen liittyen hyvin "metsäinen". Toisaalta yksinkertainen ruusulaite, kun kukat ovat todella näyttäviä, voi olla hyvin mieleenpainuva. Asiantunteva kukkakauppa osaa varmasti auttaa sekä vaihtoehtojen miettimisessä että ideoi ehdotuksia kukkalaitteisiin sinänsä. Jos ei osaa - vaihda liikettä.

      Niin ja tietysti hyvin tärkeä asia, mieti vainajan persoonaa. Onko tiedossa, oliko hänellä joku kanta näihin asioihin tai mitä uskoisit, että hän toivoisi hautajaisissaan olevan?

      • 8

        Viimeksi keväällä olin hautajaisissa, siellä kukka-asiat oli laitettu näin:

        - Arkun päällä oli pitkänomainen kukkalaite, jonka kokonaispituus oli noin puolet arkun pituudesta.
        - Alttarilla oli jalallisiin "jättilaseihin" (halkaisija n. 15cm) tehtynä 2 identtistä asetelmaa, jotka omaiset ottivat kirkosta mukaan muistotilaisuuteen. Toinen asetelma sijoitettiin tarjoilupöydän keskelle ja toinen oli muistopöydässä valokuvan, kynttilän ja addressien kanssa.
        - Jokaisessa muussa pöydässä oli keskellä pienet, matalissa maljoissa olevat kukka-asetelmat, ilman kynttilöitä.
        * Arkkulaitteessa ja asetelmissa oli kaikissa käytetty samoja kukkia ja lisäkkeitä samoissa väreissä, myös eri kokoisina. Myös edesmenneen elämäntyö oli otettu huomioon sijoittamalla kukkien sekaan mm. männynoksia ja heiniä.

        Mielestäni kukat olivat erittäin onnistuneet ja yhtenäinen värimaailma loi tilaisuudelle rauhallisen ja arvokkaan ilmeen.


    • joku tyyppi

      ei varsinaisesti ole määritetty minkäkokoinen tai lainen se pitäisi olla - se voi olla vaikka vain yksi ruusu tms - jos niin haluaa. Yleensä on kuitenkin jonkinlainen kukka-asetelma arkun päällä. En ota kantaa siihen mitä väriä kukkien tms. pitäisi olla, mutta olen huomannut, että valkoiset ruusut eivät erotu kovin hyvin valkoisen arkun päältä; mutta jokainen voi tehdä kuten haluaa - ja arkkukinhan voi olla muunkin värinen kuin valkoinen...

    • apuaaaa

      Olen nyt sitten tilannut arkkukoristeeksi 8 valkoista neilikkaa, kolme valkoista liljaa, valk. harsoa ja muutaman vihreän eustorian sekä vihreää siten että valuu arkun "reunioille". Ehdotin serkkuni vinkistä hautaustoimistolle että voisi laittaa vain pienen, nätin kimpun arkun päälle mutta sanoivat ettei sitä pystytä kiinnittämään arkkuun kuten pitäisi vaan täytyy olla sen kokoinen että pystyy.
      Hautavihkosta luovuin ja tilasin kimpun jossa 6 valk. neilikkaa, 3 valk. liljaa ja pari eustoriaa ja harsokukkaa sekä "vihreät".
      Kahvipöytään tulee samoja kukkia, eli sellaiseen laakeaan maljamaiseen vaasiin tulee valkoisia ruusuja, harsoa, vihreää eustoriaa ja vihreää hortensiaa muiden perinteisten"vihreiden" lisäksi siten että ne "heinät" valuu tavallaan yli maljakon.
      Ja iso valkoinen ruusu muistopöydässä.
      Tarkoituksella tilasin vaaleita sävyjä ja samoja kukkia koska vainaja oli vanha ja valkoinen on lempivärini. Valkoinen on myös mielestäni arvokas ja tyylikäs väri.
      Mielestäni muistotilaisuuden kukat on tärkeät koska se luo tunnelman ko. tilaisuuteen.

      Kiitos paljon vinkeistä ja neuvoista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe