Weha opettaa kahdella tavalla

Sectori

1.>>>>>Kyllä seurakunnan kaitsijat tietävät, koska heidät on Pyhä Henki ja seurakunta asettanut opettajan virkaan. Seurakunta on tietysti erehtymätön sikäli, että näkymätön seurakunta ei erehdy, eli aina Pyhä Henki opettaa oikein maanpäällä aina vähintään jossakin.>"erehtyä saatan, mutta harhao-opinen en ole". Se merkitsee siis sitä, että jos kaitsija opin kysymyksessä erehtyy, hän ottaa onkeensa kun sen seurakunnan toiset opettajat korjaa hänelle. Näin voi tehdä tietysti myös opista tietoinen kristitty ja kysyä sitä häneltä, vaikkapa kahvi tauolla.

129

850

Vastaukset 129

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut.

aivan olennaisuuksiin pureutuva kysymys. mitä Weha sanot tähän?

• Odotellaan

aivokapasiteetti pystyy ratkaisemaan näin kompleksista kysymystä!
        Siihen kun ei ole suoraa vastausta vl-fraseologiassa.

• Repetitio mater...

Tämähän on samojen asioiden jatkuva hokeminen.

• Hiukka kyllästyttää

Enpä ole tavannut vanhoillislestadiolaista, joka opettaisi muulla tavalla kuin hokemalla samoja vanhoja fraaseja kerta toisensa jälkeen.

• olisi niinkin, että iso osa seurakuntaa oli harhan saanut, mutta ei koskaan koko seurakunta. Pyhä Henki opettaa aina oikein.

• Sectori

Weha, olet koko ajan puhunut minulle, että tulee opettaa vain yhdellä tavalla. Uskotko sinä, että seurakunta on erehtymätön, vai uskotko sinä, että se voi erehtyä? Nyt sinä olet molempaa mieltä, ja niin ei voi olla.

Tämä kysymys on niin perustavaa laatua, ettei sitä voi ohittaa noin vain. Sinun puheesi ja opetuksesi tällä palstalla ovat a i n a perustuneet siihen, että koska vl-seurakunta opettaa oikein, muut kristityt seurakunnat opettavat väärin. Näin sinä olet sanonut riittävän monta kertaa.

Jos tarkastellaan sitä asiaa, kenellä on se oikea opetus seurakunnassa, vastaus on varmasti: Sillä, joka uskoo Jeesuksen lunastustyön päälle. Muut seurakuntalaiset ovat harhautuneet siis tästä opista. Mihin he ovat sitten alkaneet uskoa? Varmaankin johonkin ihmisoppiin. Mitä se ihmisoppi voisi kristityssä seurakunnassa olla muuta, kuin sitä, kuka on suurin. Heille Kristus ei enää olekaan suurin, vaan kynnyskysymykseksi nousee jokin ihmisten omakeksimä päähänpinttymä, jonka avulla voidaan jakaa ihmiset oikea- ja vääräuskoisiin. Päähänpinttymiä on lukemattomia, alkaen kasteesta, ja päättyen korvakoruihin. Kaikin mahdollisin verukkein ja tekosyin pyritään ihmiset jakamaan lampaisiin ja vuohiin. Koska Raamattu sanoo hengellisen jaon olevan näkymätön, ihminen suuruudenhulluudessaan joutuu alentumaan tällaisiin lapsellisiin konsteihin, saadakseen itselleen mieleisen jaon aikaiseksi.

Sinun suurin harhasi ja päähänpinttymäsi on erehtymättömyyys. Uskot siihen, vaikka Raamattu muun muassa niissä kahdessa paikassa, joista olemme toisessa ketjussa keskustelleet, todistaa sen mahdottomaksi. Se saa sinut puhumaan kahdella tavalla, koska et muuta voi. Joudut puhumaan omantuntosi kautta erehtyväisyyden puolesta, mutta seurakunnan kautta erehtymättömyyden puolesta.

Tämä erehtymättömyyskysymys saa sinut sulkemaan silmäsi siltä, että Jumala tekee työtä monissa seurakunnissa, etkä kykene antamaan anteeksi muissa seurakunnissa tapahtuvia harhoja, vaikka siellä on, kuten itsekin kirjoitit, sama tilanne, että koskaan ei koko seurakunta ole harhautunut. Aina on uskovia, jotka uskovat Jeesuksen nimeen syntinsä anteeksi. Heidän kohtalonsa on usein tulla jyrätyksi sen ihmisvoiman edessä, joka kovimmin huutaa. Mutta uskon Jumalan kuulevan heidän palavat rukouksensa oman seurakuntansa eteen.

• Ihmisen juttua

Pyhä Henki opettaa toki aina oikein. Kysymys tässä ketjussa onkin tavoista, joilla *ihminen* opettaa.

• Meiliaikku

aiva oikea käsitys. Koskaan ei Jumalan seurakunta voi mennä niin vikaan, etteikö sieltä löytyisi oikea uskonymmärrys ja Pyhän Hengen valkeus. On itsensä pettämistä se, kun on itse mennyt vikaan , kuvitellaan , ettei seurakunnassa ole Pyhän Hengen valkeutta.Me ihmiset olemme kaikki viallisia ja kaikki tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta.

Jos jotkut ovat joutuneet hoitaessaan vikaan, ei se tarkoita sitä, että hoidettava olisi siksi synnitön, kun hoitaja on joutunut toista neuvoessa vikaan. Meissä kaikissa on paljon vikoja ja puutteita, mutta meidän jokaisen on nähtävä omat synnit ja niistä tehtävä parannus.

Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on se , joka pesee meidän kaikkien synnit, Pyhän Hengen kautta , vikoihin joutuneen , mutta armahdetun ihmsen välityksellä. Jumala on näin valmistanut meille pelastuksen omassa valtakunnassaan.

• Uskova äiti
        Meiliaikku kirjoitti:

aiva oikea käsitys. Koskaan ei Jumalan seurakunta voi mennä niin vikaan, etteikö sieltä löytyisi oikea uskonymmärrys ja Pyhän Hengen valkeus. On itsensä pettämistä se, kun on itse mennyt vikaan , kuvitellaan , ettei seurakunnassa ole Pyhän Hengen valkeutta.Me ihmiset olemme kaikki viallisia ja kaikki tarvitsemme Jumalan armoa ja anteeksiantamusta.

Jos jotkut ovat joutuneet hoitaessaan vikaan, ei se tarkoita sitä, että hoidettava olisi siksi synnitön, kun hoitaja on joutunut toista neuvoessa vikaan. Meissä kaikissa on paljon vikoja ja puutteita, mutta meidän jokaisen on nähtävä omat synnit ja niistä tehtävä parannus.

Jumalan armo Jeesuksessa Kristuksessa on se , joka pesee meidän kaikkien synnit, Pyhän Hengen kautta , vikoihin joutuneen , mutta armahdetun ihmsen välityksellä. Jumala on näin valmistanut meille pelastuksen omassa valtakunnassaan.

ihmisellä ei ole absoluuttisen oikeata uskon ymmärrystä salatusta Jumalasta. Jumala on kuitenkin luvannut, että ihmisen oma ymmärrys riittää uskoon. Tähän lupaukseen voimme luottaa ja voimme iloita yhteisestä uskostamme, vaikka ymmärryksemme eroavat.

• Samalla sontaläjällä
        Meiliaikku kirjoitti:

jauhatte samaa haisevaa vl-paskaa!

• Hyvä!
        Samalla sontaläjällä kirjoitti:

jauhatte samaa haisevaa vl-paskaa!

ilmaistu.

• Meiliaikku

En ole huomannut, mitä olet wehan kanssa keskustellut, mutta tiedän sen, että Weha on uskomassa ja haluaa puhua oikein.

Olikohan kysymys tästä, että puhuja opettaa väärin? Jos näin on , Weha vastaa ihan oikein.

Joskus on näinkin käynyt, että jotain Raamatun kohtaa on puhuja tulkinnut väärin. Kerran olikin jollekin näin käynyt ja seurasalista oli joku noussut seusomaan ja sanonut: Väärin sinä nyt puhut, mutta me uskotaan silti oikein. Puhujan virka on nöyrän .Siksi juuri monet puhujat ovat epäilyksissä, että jos he opettavat väärin ja vihollinen kuiskii , jos joutuu seurakunta korjailemaan. Mutta hyvä näin.

Tässä näkyy seurakunnan merkitys. Usko ja Raamatun tulkinta ei ole ihmisen omaisuutta, vaan lahjoittajan ja pyhittäjän Pyhän Hengen. Jumalan seurakunta hoitaa puhujankin ja ojentaa tarvittaessa. Seurakunnassa on Pyhän hengen valkeus ja totuus uskonperustus

• Sukukalleudet

wehan äiti?

• Meiliaikku
        Sukukalleudet kirjoitti:

wehan äiti?

En tunne vehaa, muuten , kuin uskon kautta.

• acimlai nen

..seurakunnassa se Pyhä Henki mielestänne on?

• Meiliaikku
        acimlai nen kirjoitti:

..seurakunnassa se Pyhä Henki mielestänne on?

Jumalan lapsilla, jotka kilvoittelevat yhteisessä uskossa ja rakkaudessa

• kuis on
        Meiliaikku kirjoitti:

Jumalan lapsilla, jotka kilvoittelevat yhteisessä uskossa ja rakkaudessa

pedofiliaan syyllistyneilläkin Pyhä-henki?

Hehän kilvoittelevat yhteisessä uskossa!

• O.V.
        kuis on kirjoitti:

kilvoittelevat yhteisessä uskossa ja rakkaudessa.

• Meiliaikku
        kuis on kirjoitti:

joutununeen usko on parannuksen takana. Pyhä Henki ei asu saastaisessa sydämessä. Esim. lankeemus pedofiiliaan on osoitus uskon kilvoituksen hylkäämisestä.

• wehan serkku

Jos tarkkan luet ja vähän kelaat niin huomaat, että weha kirjoitellee usallal eri tavalla ristiin - reppana ei sitä itte huomaa. Vaikka pitää itteään älyn ( kopioinnin) jättliläisenä.

• Sectori

Nain varmasti on vähän itsekunkin kohdalla. Mutta tässä on kyse sellaisesta asiasta, jota ei voi katsoa päivänkakkaraperiaatteella "erehtyy, ei erehdy". VL-usko perustuu niin voimakkaasti erehtymättömyyden päälle (eksklusiiivinen, poissulkeva oppi), että se ei siedä mitään myönnytyksiä. Olen niin monta kymmentä kertaa kuullut lausuttavan minulle ja muille, että vl-oppi on oikein, muut ovat väärässä. Nyt wehan on kerta kaikkiaan tarkistettava kantansa, erehtyykö seurakunta vai ei.

• Meiliaikku

En ole koskaan huomannut Wehan kirjoituksissa ristiriitaa.Lisäki hänellä on hyvä Raamatun tuntemus , löytää hyvin asiaan sopivat Raamatun kohdat. Ei tämä ole minulta pois, jos Wehalle annan tästä tunnustuksen.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

Nain varmasti on vähän itsekunkin kohdalla. Mutta tässä on kyse sellaisesta asiasta, jota ei voi katsoa päivänkakkaraperiaatteella "erehtyy, ei erehdy". VL-usko perustuu niin voimakkaasti erehtymättömyyden päälle (eksklusiiivinen, poissulkeva oppi), että se ei siedä mitään myönnytyksiä. Olen niin monta kymmentä kertaa kuullut lausuttavan minulle ja muille, että vl-oppi on oikein, muut ovat väärässä. Nyt wehan on kerta kaikkiaan tarkistettava kantansa, erehtyykö seurakunta vai ei.

En ole weha, mutta vastaan , seurakunta ei erehdy, koska se on Kristuksen Ruumis ja me Hänessä jäsenet.
        Tämä on vaikea ymmärtää, muuten , kuin Hengen kautta.

• Vastaa henkeen
        Meiliaikku kirjoitti:

En ole koskaan huomannut Wehan kirjoituksissa ristiriitaa.Lisäki hänellä on hyvä Raamatun tuntemus , löytää hyvin asiaan sopivat Raamatun kohdat. Ei tämä ole minulta pois, jos Wehalle annan tästä tunnustuksen.

hengellinen valehtelija toisen hengellisen valehtelijan tuntee.

Vastaa henkeen.

• Meiliaikku
        Vastaa henkeen kirjoitti:

hengellinen valehtelija toisen hengellisen valehtelijan tuntee.

Vastaa henkeen.

Henkeen vastaa

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

En ole weha, mutta vastaan , seurakunta ei erehdy, koska se on Kristuksen Ruumis ja me Hänessä jäsenet.
        Tämä on vaikea ymmärtää, muuten , kuin Hengen kautta.

Olen tehnyt tätä kysymystä varten oman avauksen, johon olen laittanut kaksi Raamatunpaikkaa, missä ihmisten/seurakunnan erehtyväisyys tulee esiin. Toiseen vertaukseen vastasit itsekin. Etkö osaa yhdistää niitä seurakuntaan? Me emme ihmisinä voi mitenkään toimia täydellisesti. Emme edes sillä varjolla, että Kristus on seurakunnan päänä, tai että Pyhän Hengen vaikutus antaisi meille erehtymättömyyden. Ei sellaista ole. Ja sen todistaa myös Raamattu näissä kohdin. Ei meidän uskomme siihen riitä.

Weha myönsi aivan oikein, varmaankin omantunnon pakottamana, että seurakunnassa tapahtuu opillisia erehdyksiä, mutta sitten hän kuitenkin yritti keplotella asiasta irti. Nyttemmin hän vastaa minulle vain: "epäuskoista karta, kun olet häntä kerran ojentanut." Muutenkin hän hiljeni aika tavalla, eikä enää halua kommentoida itse asiaa.

Sinä, Meiliaikku, olet tosin rehellinen, ja myönnät uskovasi mahdottomaan, eli ihmisen täydellisyyteen. Mutta muista kuitenkin, että täydellisyys kuuluu Jumalalle, tuskin Hän on sitä halukas meille myymään mitättömien töittemme ja pyrkimystemme vastineeksi.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

Olen tehnyt tätä kysymystä varten oman avauksen, johon olen laittanut kaksi Raamatunpaikkaa, missä ihmisten/seurakunnan erehtyväisyys tulee esiin. Toiseen vertaukseen vastasit itsekin. Etkö osaa yhdistää niitä seurakuntaan? Me emme ihmisinä voi mitenkään toimia täydellisesti. Emme edes sillä varjolla, että Kristus on seurakunnan päänä, tai että Pyhän Hengen vaikutus antaisi meille erehtymättömyyden. Ei sellaista ole. Ja sen todistaa myös Raamattu näissä kohdin. Ei meidän uskomme siihen riitä.

Weha myönsi aivan oikein, varmaankin omantunnon pakottamana, että seurakunnassa tapahtuu opillisia erehdyksiä, mutta sitten hän kuitenkin yritti keplotella asiasta irti. Nyttemmin hän vastaa minulle vain: "epäuskoista karta, kun olet häntä kerran ojentanut." Muutenkin hän hiljeni aika tavalla, eikä enää halua kommentoida itse asiaa.

Sinä, Meiliaikku, olet tosin rehellinen, ja myönnät uskovasi mahdottomaan, eli ihmisen täydellisyyteen. Mutta muista kuitenkin, että täydellisyys kuuluu Jumalalle, tuskin Hän on sitä halukas meille myymään mitättömien töittemme ja pyrkimystemme vastineeksi.

En minä usko ihmisen erehtymättomyyteen. Olen sanonut sen monta kertaa, että vain ihminen on se, joka erehtyy. Siksi me uskomme täydellisen Kristuksen päälle ja Jumalan erehtymättömään Jumalan Sanaan. Kun me ihmisinä erehdymme, Jumala serakunnassaan hoitaa erehdyksistä meitä Pyhän Hengen Viisaudella.

Sectori, sinä et ymmärrä uskoa Jumalan seurakunnassa olevaan erehtymättömään Pyhän Hengen opetukseeen. Ei Pyhä Henki opeta väärin eikä monella tavalla. Raamattu puhuu vain yhdestä uskosta ja yhdenkaltaisesta opetuksesta.

Raamatussa sanotaan, että Jumalan seurakunta on totuuden pilari ja perustus. Minne sinä sijoitat tämän Jumalan valtakunnan?

Oletko muualla kuullut tällaista Raamattuun perustuvaa opetusta? et varmasti, koska sitä ei voikaan olla muualla , kuin yhdessä ainoassa Jumalan valtakunnassa. Niitä ei ole monia valtakuntia.

Usko on Jumalan lahja jokaiselle autuudeksi .Oikeaa uskoa kannattaa rukoilla Jumalalta eikä harata vastaan. Tämä maailma on täynnä itse rarkennettuja uskoja . Eksymisen vaara on suuri, sillä sielunvihollisella on kiire eksyttää itselleen mahdollisimman paljon ihmisiä

Siksi Jeesus sanoo toisen tulemisen ajasta; löytäneekö Hän uskoa maan päältä. Nyt elämme sitä aikaa.

• Meiliaikku kirjoitti:

En minä usko ihmisen erehtymättomyyteen. Olen sanonut sen monta kertaa, että vain ihminen on se, joka erehtyy. Siksi me uskomme täydellisen Kristuksen päälle ja Jumalan erehtymättömään Jumalan Sanaan. Kun me ihmisinä erehdymme, Jumala serakunnassaan hoitaa erehdyksistä meitä Pyhän Hengen Viisaudella.

Sectori, sinä et ymmärrä uskoa Jumalan seurakunnassa olevaan erehtymättömään Pyhän Hengen opetukseeen. Ei Pyhä Henki opeta väärin eikä monella tavalla. Raamattu puhuu vain yhdestä uskosta ja yhdenkaltaisesta opetuksesta.

Raamatussa sanotaan, että Jumalan seurakunta on totuuden pilari ja perustus. Minne sinä sijoitat tämän Jumalan valtakunnan?

Oletko muualla kuullut tällaista Raamattuun perustuvaa opetusta? et varmasti, koska sitä ei voikaan olla muualla , kuin yhdessä ainoassa Jumalan valtakunnassa. Niitä ei ole monia valtakuntia.

Usko on Jumalan lahja jokaiselle autuudeksi .Oikeaa uskoa kannattaa rukoilla Jumalalta eikä harata vastaan. Tämä maailma on täynnä itse rarkennettuja uskoja . Eksymisen vaara on suuri, sillä sielunvihollisella on kiire eksyttää itselleen mahdollisimman paljon ihmisiä

Siksi Jeesus sanoo toisen tulemisen ajasta; löytäneekö Hän uskoa maan päältä. Nyt elämme sitä aikaa.

niin omavanhurskas ja "vain me" -VALHEOPPIA pullollaan oleva kommentti, että oikein PUISTATTAA!

• kerro.
        Melperi1 kirjoitti:

niin omavanhurskas ja "vain me" -VALHEOPPIA pullollaan oleva kommentti, että oikein PUISTATTAA!

miten on?

• kerro. kirjoitti:

miten on?

En ole jehovalainen, muslimi enkä vl-VALEHTELIJA.

Olen suomalainen uskovainen mies.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

Hyvä, että ymmärrät erehtymättömyysasian, sovimme siis niin, että ihminen voi erehtyä.

Uskon ymmärtäväni oikein hyvin, että Pyhä Henki ei erehdy. Ei sodi minun uskonkäsitystäni vastaan yhtään. Olet joskus aiemminkin yrittänyt laittaa minulle ajatuksia, joita minulla ei ole. Pyhä Henki opettaa minunkin mielestäni vain yhdellä tavalla. Ei mitään ongelmaa.

Kysyit, mihin sijoitan Jumalan valtakunnan. Jos vastaan Lutherin sanoin, hän sanoo, että Taivasten valtakunta on usko. Lisätä voi tietysti tarkennuksena usko Jeesukseen. Näin uskon siis aivan uskontunnustuksen mukaan: Uskon pyhän yhteisen (Kristuksen) seurakunnan, ja pyhäin yhteyden (Jeesuksessa Kristuksessa). Mitä minä ymmärrän sinusta väärin?

Vastauksena, olenko kuullut muualla Raamattuun perustuvaa opetusta: Olen. Tämä on itsellenikin ollut jonkinlainen kipukohta, mutta lähdin purkamaan ajatusta niin pieneksi, kuin Vanhassa Testamentissakin kerrotaan: Jos löytyy yksi uskovainen, säästätkö sinä tämän kaupungin, rukoili Loot Jumalaa. Ja Jumala lupasi säästää! Olen päätynyt ajatukseen, että jos yksikin ihminen pelastuu vl-opin ulkopuolelta, srk opettaa hirvittävää oppia, joka ei anna ihmisen sielulle sille kuuluvaa jumalallista arvoa. Kuten myös kaikki muut eksklusiivista seurakuntaoppia viljelevät uskonsuunnat. Itse en mistään hinnasta lähde arvioimaan sellaista asiaa, iloitsen ainoastaan, jos joku on elävässä uskossa Kristukseen. En tarkoita sitä, että minua ihmisenä miellyttäisi kaikkien uskonsuuuntien seurakuntaopilliset tavat ja käytännöt.

Olen halunnut käydä keskustelua erehtymättömyydestä siksi, että näen sen niin suurena ongelmana juuri seurakuntaopissa. Jos ymmärrämme sen, että emme voi koko ajan elää erehtymättömästi, meidän on helppoa hyväskyä se muillekin (seurakunnille). Jos joku seurakunta harhailee kasteopissa, meidän on syytä mennä asian ytimeen, ja kysyä, onko kyseessä pelastava oppi. Jos ei ole, me voimme luottaa siihen, että harhailevan seurakunnan sisällä rukoillaan asian puolesta, ja asia kenties joskus muuttuu Jumalan tahdon mukaan. Jumalalla on oma aikansa, ja Hän voi koetella seurakuntaa eri tavoin. Näin uskon muuten monen rukoilevan vl-seurakunnassakin, koska tiedän ettei erehtymättömyys ja muut kommervenkit ole kaikkien mieleen.

Tiedätkö muuten varmasti, että minä ymmärrän väärin nämä uskon asiat, vai onko sinulla vain sellainen tapa sanoa. Oletko ajatellut sanontasi syvempää merkitystä? Mitä se kertoo sinusta ja sinun uskostasi?

• Meiliaikku kirjoitti:

Henkeen vastaa

johtopäätös, seurakunta ei erehdy, koska Pyhä Henki ei erehdy. Ei ole Pyhää Henkeä, joka ei kuulu seurakuntaan...

• tytti 87
        Meiliaikku kirjoitti:

Oleko varma, että Pyhä Henki ei opeta monella tavalla? Sanoit: " Ei Pyhä Henki opeta väärin eikä monella tavalla" Pyhä Henki ei todellakaan opeta väärin. Pyhä Henki opettaa oikein. Mutta oletko aivan varma, että Pyhä Henki ei opeta MONELLA TAVALLA oikein? Oletko aivan varma, että Pyhä Henki ei kirkasta Kristusta ja opeta ja valaise seurakuntaa monella OIKEALLA tavalla?

• Sectori
        weha kirjoitti:

johtopäätös, seurakunta ei erehdy, koska Pyhä Henki ei erehdy. Ei ole Pyhää Henkeä, joka ei kuulu seurakuntaan...

Ei perusteluja. Ihmispäätelmä, jolla ei ole mitään merkitystä. Ei ole vuorokautta kulunut, kun vielä kirjoitit, että puhuja voi erehtyä puhuessaan. Ei silloin ole Pyhää Henkeä, jos erehtyy. Tai sitten täytyy muuttaa uskon perusteita.

• weha.
        Sectori kirjoitti:

Ei perusteluja. Ihmispäätelmä, jolla ei ole mitään merkitystä. Ei ole vuorokautta kulunut, kun vielä kirjoitit, että puhuja voi erehtyä puhuessaan. Ei silloin ole Pyhää Henkeä, jos erehtyy. Tai sitten täytyy muuttaa uskon perusteita.

Pyhä Henki koskaan erehdy, eli koko seurakunta ei voi koskaan erehtyä. Pyhää Henkeä ei ole seurakunnan ulkopuolella. Me uskomme näet Pyhäin Yhteyden...

• Sectori
        weha. kirjoitti:

Pyhä Henki koskaan erehdy, eli koko seurakunta ei voi koskaan erehtyä. Pyhää Henkeä ei ole seurakunnan ulkopuolella. Me uskomme näet Pyhäin Yhteyden...

Myös minä uskon Pyhäin yhteyden, uskontunnustuksen mukaan. Sinun seurakuntakäsitteesi, -määritelmäsi ja -rajauksesi on ihmisen tekemä, jolla ei ole mitään Raamatullista pohjaa. Enkä usko, että voit edes puhua kenenkään muun kuin itsesi puolesta, jos tarkkoja ollaan. Et voi luvata, että joku uskoo samoin kuin sinä, koska et näe yhdenkään ihmisen sieluun. Kääntäen, et voi myöskään tietää, uskooko joku vai ei.

Minkä tahansa seurakunnan edustaja voi tehdä samanlaisen aasinsillan, ja väittää, että heillä tehdään virheitä, mutta asuvainen Pyhä Henki loppujen lopuksi oikaisee erehdykset, joten he ovat loppujen lopuksi täydellisen erehtymättömiä.

Lopeta pyristely ja ihmisoppi, joka ei ketään pelasta. Opetat edelleen kahdella tavalla: Sinun mukaasi ihminen erehtyy ja ei erehdy. Siitä on velä pitkä matka Raamatun totuuteen.

• totuus esiin
        weha. kirjoitti:

Kirjoitat:

"eli koko seurakunta ei voi koskaan erehtyä."

Mutta osa seurakuntaa voi erehtyä ja se osa on juuri SRK!!!
        Pyhä-henki toimii tänä päivänä muualla kuin vl-liikkeessä. Siitä ovat todistuksena suuret
        herätykset Kiinassa ja Etelä-Amerikassa.

Pyhä-Henkihän ei avaa SRK:lle ovia lähetystyöhön, joten Jumala pyrkii varjelemaan
        ihmisiä harha-opiltanne!

Pyhä-Henki EI OLE SIDOTTU seurakuntaan, vaan:
        "Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee.
        Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

• voi pimeyttä
        tytti 87 kirjoitti:

Oleko varma, että Pyhä Henki ei opeta monella tavalla? Sanoit: " Ei Pyhä Henki opeta väärin eikä monella tavalla" Pyhä Henki ei todellakaan opeta väärin. Pyhä Henki opettaa oikein. Mutta oletko aivan varma, että Pyhä Henki ei opeta MONELLA TAVALLA oikein? Oletko aivan varma, että Pyhä Henki ei kirkasta Kristusta ja opeta ja valaise seurakuntaa monella OIKEALLA tavalla?

Kristusta, Joh 16:14, eikä mitään seurakuntaa.
        Seurakunta koostuu vajavaista ihmisistä, kuten Ilmestyskirjakin osoittaa, Ilm 2:1-29, ja Jumala
        itse kehoittaa seurakuntaansa tekemään parannusta ja luopumaan väärästä opista.
        Ellei seurakunta sitä tee, Jumala työntää sen lampunjalan pois paikoiltaan!

Ihmetyttää tosissaan meiliaikun kovuus ja jääkylä sydämettömyys! Pyhä-Henki ei ainakaan tee
        ihmisestä tuollaista, vaan VÄÄRÄ, OMAHYVÄINEN, farisealainen henki. Se osaa käyttää raamatullisa termejä, mutta sydän on kova ja armoton, kuten fariseuksella:
        "Isä, minä kiitän sinua siitä, että en ole niinkuin tuo publikaani. Minä..... minä....minä...."

• weha.
        totuus esiin kirjoitti:

Kirjoitat:

"eli koko seurakunta ei voi koskaan erehtyä."

Mutta osa seurakuntaa voi erehtyä ja se osa on juuri SRK!!!
        Pyhä-henki toimii tänä päivänä muualla kuin vl-liikkeessä. Siitä ovat todistuksena suuret
        herätykset Kiinassa ja Etelä-Amerikassa.

Pyhä-Henkihän ei avaa SRK:lle ovia lähetystyöhön, joten Jumala pyrkii varjelemaan
        ihmisiä harha-opiltanne!

Pyhä-Henki EI OLE SIDOTTU seurakuntaan, vaan:
        "Tuuli puhaltaa missä tahtoo. Sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä mistä se tulee ja minne se menee.
        Näin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

ei ole ainoatakaan uskovaista mailmassa:

Ef.25. Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
        26. pyhittääkseen sen. Hän pesi sen puhtaaksi vedellä ja sanalla
        27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä.

Jumalan valtakunnan raja on selvä. Katso Tiit.3:10-11

• totuus esiin
        weha. kirjoitti:

Ef.25. Miehet, rakastakaa vaimoanne niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi henkensä sen puolesta
        27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä.

Ilman Kristusta ei ole ainuttakaan uskovaa maailmassa. Seurakunta ei ole kuollut
        kenenkään puolesta. Usko seurakuntaan ei pelasta ketään.

Seurakunta on pyhä ja kirkastettu VASTA KERRAN TAIVAASSA:
        "27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä."

Miksi teet Jeesuksesta valehtelijan? Jumalan valtakunan rajaa ei voida nähdä. Saatanakin epäili kerran
        Jumalan sanaa ja sanoi Eevalle: "Onkohan Jumala todella sanonut noin"?

"Jumalan valtakunta EI TULE NÄHTÄVÄLLÄ TAVALLA. Luuk 17:20
        "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla. Eikä voida sanoa;katso, se on täällä tai katso, se on tuolla.
        Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä."

Vaikka tuossa Tiit 3:10 kehoitetaankin karttamaan harhaoppista, niin en tee sitä kuitenkaan, sinun
        kohdallasi, koska Jumala rakastaa sinuakin ja haluaa, että sinäkin tulisit armon tuntemaan ja
        Jumalan lasten ihanaan vapauteen tuosta lakihengestäsi!
        Raamattuhan sanoo, että joka pelastaa harhaan menneen, pelastaa hänen sielunsa!

• voi pimeyttä
        Meiliaikku kirjoitti:

"Oletko muualla kuullut tällaista Raamattuun perustuvaa opetusta? "

Kyllä tuollaista "vain me olemme oikeassa" opetusta kuulee mm jehovantodistajien ja mormoonien
        saarnoissa!!!
        Ei se ole mitään uutta, sillä kaikissa harhaan menneissä lahkoissa kuvitellaan, että
        kaikki muut ovat väärässä ja vain me olemme oikeassa.
        Ihminen nääs on luonnostaan itserakas.

• weha.
        totuus esiin kirjoitti:

Ilman Kristusta ei ole ainuttakaan uskovaa maailmassa. Seurakunta ei ole kuollut
        kenenkään puolesta. Usko seurakuntaan ei pelasta ketään.

Seurakunta on pyhä ja kirkastettu VASTA KERRAN TAIVAASSA:
        "27. voidakseen asettaa sen eteensä kirkkaana, pyhänä ja moitteettomana, vailla tahraa, ryppyä tai virhettä."

Miksi teet Jeesuksesta valehtelijan? Jumalan valtakunan rajaa ei voida nähdä. Saatanakin epäili kerran
        Jumalan sanaa ja sanoi Eevalle: "Onkohan Jumala todella sanonut noin"?

"Jumalan valtakunta EI TULE NÄHTÄVÄLLÄ TAVALLA. Luuk 17:20
        "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla. Eikä voida sanoa;katso, se on täällä tai katso, se on tuolla.
        Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä."

Vaikka tuossa Tiit 3:10 kehoitetaankin karttamaan harhaoppista, niin en tee sitä kuitenkaan, sinun
        kohdallasi, koska Jumala rakastaa sinuakin ja haluaa, että sinäkin tulisit armon tuntemaan ja
        Jumalan lasten ihanaan vapauteen tuosta lakihengestäsi!
        Raamattuhan sanoo, että joka pelastaa harhaan menneen, pelastaa hänen sielunsa!

uskovainen uudestisyntyy seurakuntaan: "Kaikki kansat syntyvät Siionissa; joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87).

• weha. kirjoitti:

"Ilman seurakuntaa
        weha.
        ei ole ainoatakaan uskovaista mailmassa"

esimerkki siitä, millaista JÄRKYTTÄVÄÄ VALHETTA vl-herätysliike opettaa.

Vai onko tuo sinun ikiomaa sekoilua?

• totuus esiin
        weha. kirjoitti:

uskovainen uudestisyntyy seurakuntaan: "Kaikki kansat syntyvät Siionissa; joka ainoa on siellä syntynyt" (ps.87).

Jokainen uskova kuuluu Jumalan valtakuntaan!!!! Kun uskovat kokoontuvat yhteen, muodostuu seurakunta!!!!
        Se on näkyvä joukko, jota voitiin vainota ja joka hajoitettiin.
        .Se on maanpäällinen organisatio, jota ei tarvita taivaassa. Seurakunta voi
        joutua harhaan, kuten SRK:lle on tapahtunut.

Jumalan valtakunta on ikuinen! Se on näkymätön Jumalan lasten joukko.

Sinä siteeraat Raamattua kuin piru! Taitaa johtua tuosta aivopesusta?

Tuo Ps 87 kertoo maallisesta Jerusalemista, eikä SRK:sta! "Pyhälle vuorelle perustamaansa kaupunkia,
        Herra rakastaa enemmän kuin muita Jaakobin asuinsijoja..."

• Melperi1 kirjoitti:

"Ilman seurakuntaa
        weha.
        ei ole ainoatakaan uskovaista mailmassa"

esimerkki siitä, millaista JÄRKYTTÄVÄÄ VALHETTA vl-herätysliike opettaa.

Vai onko tuo sinun ikiomaa sekoilua?

22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

• totuus esiin
        weha kirjoitti:

22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö,
        23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö,
        24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri).

sitomisesta ja päästämisestä????

Vai tapahtuuko sekin uskon kautta?

• acimlai nen
        voi pimeyttä kirjoitti:

Kyllä tuollaista "vain me olemme oikeassa" opetusta kuulee mm jehovantodistajien ja mormoonien
        saarnoissa!!!
        Ei se ole mitään uutta, sillä kaikissa harhaan menneissä lahkoissa kuvitellaan, että

...jotka väittävät olevansa aurinko vaikka eivät saa ketään ruskettumaan!

• weha. kirjoitti:

Mm. Paavli kuului?

• weha. kirjoitti:

tämä "lahkosiioni jo silloin, kun Salomon juutalaille kirjoitti Psalmit.

Haista jo p...a. Meille Juutalaillie Hän kirjoitti.

• weha kirjoitti:

22. Vaan te olette käyneet Zionin vuoren tykö, ja elävän Jumalan kaupungin, taivaallisen Jerusalemin, ja monen tuhannen enkelitten joukon tykö, ** Niin tämä Zionin vuori on VAIN JERUSALEMISSA EI Suomessa kuten luulet.

23. Yhteisen kokouksen ja esikoisten seurakunnan tykö, jotka taivaissa kirjoitetut ovat, ja Jumalan, kaikkein tuomarin tykö ja täydellisten vanhurskasten henkein tykö, ** Eihän Lestadiolaiset edes pidä kokouksia kun seurustelu – seuroja??? Mitä, et usko Raamattuun.

24. Ja uuden Testamentin välimiehen Jesuksen tykö, ja priiskotusveren tykö, joka parempia puhuu kuin Abelin (veri). ** Juuri näin – JEESUKSEN TYKÖ, mutta ei KAUTTA kuten sinä.

Sekoilet.

• etsivä-xx
        Sectori kirjoitti:

Hyvä, että ymmärrät erehtymättömyysasian, sovimme siis niin, että ihminen voi erehtyä.

Uskon ymmärtäväni oikein hyvin, että Pyhä Henki ei erehdy. Ei sodi minun uskonkäsitystäni vastaan yhtään. Olet joskus aiemminkin yrittänyt laittaa minulle ajatuksia, joita minulla ei ole. Pyhä Henki opettaa minunkin mielestäni vain yhdellä tavalla. Ei mitään ongelmaa.

Kysyit, mihin sijoitan Jumalan valtakunnan. Jos vastaan Lutherin sanoin, hän sanoo, että Taivasten valtakunta on usko. Lisätä voi tietysti tarkennuksena usko Jeesukseen. Näin uskon siis aivan uskontunnustuksen mukaan: Uskon pyhän yhteisen (Kristuksen) seurakunnan, ja pyhäin yhteyden (Jeesuksessa Kristuksessa). Mitä minä ymmärrän sinusta väärin?

Vastauksena, olenko kuullut muualla Raamattuun perustuvaa opetusta: Olen. Tämä on itsellenikin ollut jonkinlainen kipukohta, mutta lähdin purkamaan ajatusta niin pieneksi, kuin Vanhassa Testamentissakin kerrotaan: Jos löytyy yksi uskovainen, säästätkö sinä tämän kaupungin, rukoili Loot Jumalaa. Ja Jumala lupasi säästää! Olen päätynyt ajatukseen, että jos yksikin ihminen pelastuu vl-opin ulkopuolelta, srk opettaa hirvittävää oppia, joka ei anna ihmisen sielulle sille kuuluvaa jumalallista arvoa. Kuten myös kaikki muut eksklusiivista seurakuntaoppia viljelevät uskonsuunnat. Itse en mistään hinnasta lähde arvioimaan sellaista asiaa, iloitsen ainoastaan, jos joku on elävässä uskossa Kristukseen. En tarkoita sitä, että minua ihmisenä miellyttäisi kaikkien uskonsuuuntien seurakuntaopilliset tavat ja käytännöt.

Olen halunnut käydä keskustelua erehtymättömyydestä siksi, että näen sen niin suurena ongelmana juuri seurakuntaopissa. Jos ymmärrämme sen, että emme voi koko ajan elää erehtymättömästi, meidän on helppoa hyväskyä se muillekin (seurakunnille). Jos joku seurakunta harhailee kasteopissa, meidän on syytä mennä asian ytimeen, ja kysyä, onko kyseessä pelastava oppi. Jos ei ole, me voimme luottaa siihen, että harhailevan seurakunnan sisällä rukoillaan asian puolesta, ja asia kenties joskus muuttuu Jumalan tahdon mukaan. Jumalalla on oma aikansa, ja Hän voi koetella seurakuntaa eri tavoin. Näin uskon muuten monen rukoilevan vl-seurakunnassakin, koska tiedän ettei erehtymättömyys ja muut kommervenkit ole kaikkien mieleen.

Tiedätkö muuten varmasti, että minä ymmärrän väärin nämä uskon asiat, vai onko sinulla vain sellainen tapa sanoa. Oletko ajatellut sanontasi syvempää merkitystä? Mitä se kertoo sinusta ja sinun uskostasi?

Olet monessa mielessä hyvä ja rehellinen keskustelija täällä. Sen rinnalla, mitä täällä keskustellaan, on kuitenkin hyvä sukeltaa sinne vl-oppiin vähän pintaa syvemmälle. Kuuntelemalla seurapuheita esim. Helsingin netistä alkaa hahmottaa tätä asiaa, mitä tässäkin kysyt. Kun weha ja Obelix ja jotukut muut sanovat, että jos pilkunkaan muutat, niin et ole samassa uskossa. Ihan näin se ei oikeastaan mene. Takana on muutakin syvällistä perustaa, mutta sitä pitää lähestyä sitten muualla käytävillä keskusteluilla. Minulle tämä palsta on toisaalta sen katsomista, mistä on olemassa näitä pilkunpäälle oppeja ja toisaalta oman käsityksen testaamista ja kehittelyä kirjoittelemalla. Ihan kaikkea en kuitenkaan tänne laita vaan säästän keskusteluihin. Todellinen minä käy sitten harvakseltaan ja valikoidusti keskusteluja ihan oikeiden ihmisten kanssa. Niitä keskuteluja, jotka rakentavat uskoa on se lopputulos sitten sama tai eri kuin keskustelukumppanilla.

Ne, joilla on enemmän antaa, eivät täällä kirjoittele jo siksikin, että osaavat reagoida siihen, mitä keskustelukumppani sanoo. Ihan oikea opettaja on sekä opettamisen lahjoiltaan (antaa oppilaiden "kompuroida" eikä ihan kädestä taluta aikuista ihmistä tai väitelläkin) että on oman vakaumuksensa perusteiden kanssa sinut. Tämä tulee sinua vastaan, kun kuutelet ajatuksella eri seurapuheita. Sieltä löytyy niitäkin, joiden kautta ev lut kirkon kautta saatua omaa oppiaan voi peilata niin että saa kiinni jostakin. Ja sitten on niitä, joita en myöskään pidä huonoina, joilla on perinteisen uskon perusteet vaikka itselleni vieraalla tavalla esillä (kaanaankielellä esim.). (Minulle ei ole minikaan sana selvinnyt kun ei ole nykysuomen sanakirjassakaan.)

• Sectori
        Sectori kirjoitti:

1. Moos 18.

32 Mutta Abraham sanoi: "Älä suutu, Herra, vaikka puhun vielä tämän kerran. Entä jos sieltä löytyy kymmenen?" Herra sanoi: "Niiden kymmenen takia jätän sen hävittämättä."

Kyseessä oli siis Abraham, joka rukoili, että Jumala säästäisi Sodoman ja Gomorran, jos sieltä löytyisi kymmenen hurskasta. Loot sensijaan pakeni sieltä, kuten muistamme. Pahoittelen huonoa muistia.

• Sectori
        etsivä-xx kirjoitti:

Olet monessa mielessä hyvä ja rehellinen keskustelija täällä. Sen rinnalla, mitä täällä keskustellaan, on kuitenkin hyvä sukeltaa sinne vl-oppiin vähän pintaa syvemmälle. Kuuntelemalla seurapuheita esim. Helsingin netistä alkaa hahmottaa tätä asiaa, mitä tässäkin kysyt. Kun weha ja Obelix ja jotukut muut sanovat, että jos pilkunkaan muutat, niin et ole samassa uskossa. Ihan näin se ei oikeastaan mene. Takana on muutakin syvällistä perustaa, mutta sitä pitää lähestyä sitten muualla käytävillä keskusteluilla. Minulle tämä palsta on toisaalta sen katsomista, mistä on olemassa näitä pilkunpäälle oppeja ja toisaalta oman käsityksen testaamista ja kehittelyä kirjoittelemalla. Ihan kaikkea en kuitenkaan tänne laita vaan säästän keskusteluihin. Todellinen minä käy sitten harvakseltaan ja valikoidusti keskusteluja ihan oikeiden ihmisten kanssa. Niitä keskuteluja, jotka rakentavat uskoa on se lopputulos sitten sama tai eri kuin keskustelukumppanilla.

Ne, joilla on enemmän antaa, eivät täällä kirjoittele jo siksikin, että osaavat reagoida siihen, mitä keskustelukumppani sanoo. Ihan oikea opettaja on sekä opettamisen lahjoiltaan (antaa oppilaiden "kompuroida" eikä ihan kädestä taluta aikuista ihmistä tai väitelläkin) että on oman vakaumuksensa perusteiden kanssa sinut. Tämä tulee sinua vastaan, kun kuutelet ajatuksella eri seurapuheita. Sieltä löytyy niitäkin, joiden kautta ev lut kirkon kautta saatua omaa oppiaan voi peilata niin että saa kiinni jostakin. Ja sitten on niitä, joita en myöskään pidä huonoina, joilla on perinteisen uskon perusteet vaikka itselleni vieraalla tavalla esillä (kaanaankielellä esim.). (Minulle ei ole minikaan sana selvinnyt kun ei ole nykysuomen sanakirjassakaan.)

Kiitos neuvoista ja kannustuksesta. En laita ihan koko sieluani peliin, mutta täytyy myöntää, että joskus laitan niinsanotusti "kovat piippuun". Jotkut asiat ovat omalle uskolle tärkeitä, esimerkiksi ehdoton synninpäästö, ilman ehtoja, ja niistä on vaikea lähteä neuvottelemaan. Ymmärrän, että meillä kaikilla on samanlaisia asioita sydämellä. Keskustelen ihmisten kanssa myös ihan oikeassa elämässä uskonasioista, mutta yritän pitää mielessä, että täälläkin on oikeita ihmisiä nimimerkkien takana. Ja vaikea on väittää, että jokin kirjoitus olisi täysin merkityksetön, kaikki haluavat jotakin kertoa kirjotuksillaan.

Asia, josta olen myös yrittänyt muistuttaa, on keskinäinen rakkaus. Sitä ei paljon tai ainakaan liiaksi ole, ja silloinhan me emme myöskään Raamatun mukaan paljon mitään ole. Mutta sen verran kuitenkin sitä täällä esiintyy, että joskus tulee hyvä olo. Muun muassa olen iloinnut sinun kirjotuksistasi, ne ovat tuoneet tänne uuden ulottuvuuden ja hyvän lisän. Muistelen hyvällä myös eri vakionimimerkkien kanssa käytyjä hyviä keskusteluja, joissa keskinäinen rakkaus, ilo ja huumorikin ovat olleet mukana.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

minun uskostani sen, että toivon sydämestäni, että kaikki ihmiset saisivat parannuksen armon , siis palaamisen lapsuususkoon.

Minun toiveeni kuitenkaan ei mene totuuden edelle, hinnalla millä hyvänsä- uskoon. Usko tulee olla oikeaa Raamatun mukaista Kristuksen opettamaa uskoa.

Uskoon tullaan vain Jumalan valtakunnan kautta, syntien anteeksiantamuksen ja sen uskomisen kautta, kuten tästä Lutherkin opettaa.
        Tässä on sinulla Sectori se kompastuskivi. Kristuksessa täydellisen lunastuksen ottaminen ihmisen suun kautta Pyhän hengen työnä Ja pyhittämänä.

Miksi et halua tähän taipua?

• Meiliaikku
        tytti 87 kirjoitti:

Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla ja opetus on sata varmasti oikein. tätä ei kannata edes epäillä ja mietti. On samalla muistettava , että Pyhä Henki asuu ja opettaa vain Jumlan seurakunnassa, ei muualla.
        Kannatta uskoa ja kuunnella Pyhän hengen kutsua, eikä tämän maailman vääriä opettajia ja eksyttäjiä.

• Meiliaikku
        voi pimeyttä kirjoitti:

saarnoissa!!!

Tuskin se itserakkautta on, kun toivoisin sinunkin löytävän elävän uskon. Olen keskustellut jehovien ja mormonien kanssa tunti kaupalla ja tullut siihen tulokseen , että kummatkin uskot täysin ihmisoppeja i, jolle ei löydy Raamatusta katetta nimeksikään. Ne ovat niin vieraita uskoja meille, että niihin moni ei lankeakaan. Omavanhurskaus on paljon katalampi eksyttäjä kristityssä maassa, kuin oudot uskonnot.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

minun uskostani sen, että toivon sydämestäni, että kaikki ihmiset saisivat parannuksen armon , siis palaamisen lapsuususkoon.

Minun toiveeni kuitenkaan ei mene totuuden edelle, hinnalla millä hyvänsä- uskoon. Usko tulee olla oikeaa Raamatun mukaista Kristuksen opettamaa uskoa.

Uskoon tullaan vain Jumalan valtakunnan kautta, syntien anteeksiantamuksen ja sen uskomisen kautta, kuten tästä Lutherkin opettaa.
        Tässä on sinulla Sectori se kompastuskivi. Kristuksessa täydellisen lunastuksen ottaminen ihmisen suun kautta Pyhän hengen työnä Ja pyhittämänä.

Miksi et halua tähän taipua?

Iloitsen kanssasi sitten, kun käsität Jumalan rajattoman rakkauden. Olet hengellinen lapsi siinä suhteessa, että et osaa erottaa näkyväistä näkymättömästä, vaan kuvittelet ne samaksi. Mutta ei lapsen asema huono ole, lapsi ei vain kelpaa opettajaksi. Uskon esikuvaksi kylläkin.

• Meiliaikku
        Kesitas kirjoitti:

Mm. Paavli kuului?

Kuului Jumalan seurakuntaan, siihen, jota Sauluksena ollessaan vainosi.

• Meiliaikku kirjoitti:

Tuskin se itserakkautta on, kun toivoisin sinunkin löytävän elävän uskon. Olen keskustellut jehovien ja mormonien kanssa tunti kaupalla ja tullut siihen tulokseen , että kummatkin uskot täysin ihmisoppeja i, jolle ei löydy Raamatusta katetta nimeksikään. Ne ovat niin vieraita uskoja meille, että niihin moni ei lankeakaan. Omavanhurskaus on paljon katalampi eksyttäjä kristityssä maassa, kuin oudot uskonnot.

"Omavanhurskaus on paljon katalampi eksyttäjä kristityssä maassa, kuin oudot uskonnot."

vanhoillislestadiolaisuutta = omavanhurskas eksyttäjä.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

Kuului Jumalan seurakuntaan, siihen, jota Sauluksena ollessaan vainosi.

Siihen samaan seurakuntaan, johon kaikki kristityt kuuluvat, eikö vain. Pyhä yhteinen seurakunta, pyhäin yhteys.

Entä sinä meili, kuulutko sinä Sauluksen seurakuntaan, ja haluat täysioppineena ja erehtymättömänä lain tuntijana ottaa kristittyjä kiinni?

• 11+5
        Sectori kirjoitti:

Siihen samaan seurakuntaan, johon kaikki kristityt kuuluvat, eikö vain. Pyhä yhteinen seurakunta, pyhäin yhteys.

Entä sinä meili, kuulutko sinä Sauluksen seurakuntaan, ja haluat täysioppineena ja erehtymättömänä lain tuntijana ottaa kristittyjä kiinni?

kuuluu saatanan seurakuntaan

• voi pimeyttä
        Meiliaikku kirjoitti:

Pyhä Henki opettaa vain yhdellä tavalla ja opetus on sata varmasti oikein. tätä ei kannata edes epäillä ja mietti. On samalla muistettava , että Pyhä Henki asuu ja opettaa vain Jumlan seurakunnassa, ei muualla.
        Kannatta uskoa ja kuunnella Pyhän hengen kutsua, eikä tämän maailman vääriä opettajia ja eksyttäjiä.

Pyhä-henki ei asu missään seurakunnassa, vaan niiden sydämissä, jotka uskovat Herraan Jeesukseen:

Ap 1:8
        "Vaan kun Pyhä-henki tulee TEIHIN, te saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajiani,
        sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja aina maan ääriin saakka."

Koska vl-läiset eivät ole menneet maan ääriin saakka viemään evankeliumia niin sekin todistaa,
        että SRK:n keskellä ei ole Pyhää-henkeä!!!!
        Eihän meiliaikkukaan ole vieläkään pystynyt osoittamaan yhtään vl-lähetyssaarnaajaa!!!!

Suuri suu ei suuta halkaise!!!

• Meiliaikku
        voi pimeyttä kirjoitti:

Pyhä-henki ei asu missään seurakunnassa, vaan niiden sydämissä, jotka uskovat Herraan Jeesukseen:

Ap 1:8
        "Vaan kun Pyhä-henki tulee TEIHIN, te saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajiani,
        sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja aina maan ääriin saakka."

Koska vl-läiset eivät ole menneet maan ääriin saakka viemään evankeliumia niin sekin todistaa,
        että SRK:n keskellä ei ole Pyhää-henkeä!!!!
        Eihän meiliaikkukaan ole vieläkään pystynyt osoittamaan yhtään vl-lähetyssaarnaajaa!!!!

Suuri suu ei suuta halkaise!!!

lähetyssaarnaajien nimiä, muttaolen sen jo aiemmin sanonut, etten halua tällä sivulla mainita ihmisten nimiä.
        Tottakai Jumalan Pyhä Henki asuu ja vaikuttaa seurakunnassa, pyhien yhteydessä, heidän suussaan ja sydämissään. Ei missään muualla

• 11+5 kirjoitti:

kuuluu saatanan seurakuntaan

palstan saa kiitosta, on syytä olla huolissaan omasta uskosta.

Kesitas, jos tarkoitat Paavalia, hän kuuluu Jumalan seurakuntaan, jos taas paavia, hän ei ole oikeassa uskossa:

2.Tes.2:4. Joka on vastaanseisoja, ja korottaa itsensä kaikkein päälle, mikä jumalaksi taikka jumalanpalveluksi kutsutaan, niin että hän istuttaa itsensä Jumalan templiin niinkuin Jumala, ja tekee itsensä jumalaksi.

• Tee parannus!
        Meiliaikku kirjoitti:

lähetyssaarnaajien nimiä, muttaolen sen jo aiemmin sanonut, etten halua tällä sivulla mainita ihmisten nimiä.
        Tottakai Jumalan Pyhä Henki asuu ja vaikuttaa seurakunnassa, pyhien yhteydessä, heidän suussaan ja sydämissään. Ei missään muualla

että olet valehteleva saatanan lapsi.

• Meiliaikku
        Tee parannus! kirjoitti:

Olen Jumalan lapsi. Kiitos Jumalalle uskon lahjasta.

• Meiliaikku
        weha kirjoitti:

Kesitas, jos tarkoitat Paavalia, hän kuuluu Jumalan seurakuntaan, jos taas paavia, hän ei ole oikeassa uskossa:

2.Tes.2:4. Joka on vastaanseisoja, ja korottaa itsensä kaikkein päälle, mikä jumalaksi taikka jumalanpalveluksi kutsutaan, niin että hän istuttaa itsensä Jumalan templiin niinkuin Jumala, ja tekee itsensä jumalaksi.

Katsoin sen Paavaliksi, mutta saattoi tarkoittaa Paaviakin.

• voi pimeyttä
        Meiliaikku kirjoitti:

Olen Jumalan lapsi. Kiitos Jumalalle uskon lahjasta.

on noin kova ja armoton ja itserakas sydän????

Pyhä-henkihän tekee meistä nöyriä ja armahtavaisia:
        Kol 3:12
        "Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valittuja, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen,
        sävyisyyteen, pitkämielisyyteen..."

Sinähän olet pukeutunut itserakkauteen, kovuuteen, tuomitsevaisuuteen, toisten halveksimiseen,
        oikeassaolemiseen jne.

Hedelmistään puu tunnetaan!

• voi pimeyttä
        Meiliaikku kirjoitti:

Pyhä-henki toimii maailmanlaajuisesti ja kutsuu jumalattomia parannukseen ja vaikuttaa
        heidän sydämissään synnintuntoa.
        Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella!!!!!!

Joh 16:7-8
        "Kun minä menen pois, niin minä lähetän teille puolustajan,
        ja kun Hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion."!

Onkohan sinulla inttämisen ja väärentämisen armolahja, kun vänkäät vastaan vaikka Jumalan sana osoittaa
        sinun olevan jatkuvasti väärässä?
        Et pysty edes osoittamaan väitteitäsi todeksi, sillä SRK:lla EI OLE YHTÄÄN lähetyssaarnaajaa!!!!

Onko vaikeaa tunnustaa totuus?

• totuus esiin
        weha kirjoitti:

kiitosta muilta kuin toisilta vl-harhaoppisilta ja tietysti itseltään.
        SRK:han on keskinäisen kehumisen kerho!

Alkuseurakunta sai tunnustusta myös toisilta:

Ap 2:46-47
        "Ja he olivat alati yksimielisesti pyhäkössä..
        JA OLIVAT KAIKEN KANSAN SUOSIOSSA.."

• Häpeä!
        Meiliaikku kirjoitti:

Katsoin sen Paavaliksi, mutta saattoi tarkoittaa Paaviakin.

henkinen Meikkilaukku kannustaa perkeleen oppeja palstalle työntävää wehaa.

• Wehan/ Aikun ystävä
        totuus esiin kirjoitti:

kiitosta muilta kuin toisilta vl-harhaoppisilta ja tietysti itseltään.
        SRK:han on keskinäisen kehumisen kerho!

Alkuseurakunta sai tunnustusta myös toisilta:

Ap 2:46-47
        "Ja he olivat alati yksimielisesti pyhäkössä..
        JA OLIVAT KAIKEN KANSAN SUOSIOSSA.."

"Voi teitä , jos maailma teitä kiittää." Eihän maailma kiittänyt Jeesustakaan, vaan ristiin naulitsivat Hänet pahimpana rikollisena.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan. Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim.
        kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset. Minä saan Jumlan armosta kuulua tähän Pyhien joukkoon., johon Paavalikin kuului. saulus kuului farisealaiseen seurakuntaan, joka vainosi Jumalan lapsia ja sitoi heitä vankilaan. Kuinka sellaisessa joukossa voi olla Jumalan Henki?

• Hmmm.
        Wehan/ Aikun ystävä kirjoitti:

"Voi teitä , jos maailma teitä kiittää." Eihän maailma kiittänyt Jeesustakaan, vaan ristiin naulitsivat Hänet pahimpana rikollisena.

yksi vl-pölvästi nostaa vl:t Jeesuksen vertaisiksi.

Vl-ääliöitä on joka lähtöön.

• Tee parannus!
        Meiliaikku kirjoitti:

Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan. Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim.
        kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset. Minä saan Jumlan armosta kuulua tähän Pyhien joukkoon., johon Paavalikin kuului. saulus kuului farisealaiseen seurakuntaan, joka vainosi Jumalan lapsia ja sitoi heitä vankilaan. Kuinka sellaisessa joukossa voi olla Jumalan Henki?

• totuus esiin
        Meiliaikku kirjoitti:

Kuulut siihen farisealaiseen seurakuntaan, joka halveksii Jumalan lapsia. Onneksi teillä ei ole
        valtuuksia heittää ketään vankilaan.

Teidän seurakunnassanne uskotaan seurakuntaan, kun taas raamatullisessa seurakunnassa
        uskotaan Jeesukseen Kristukseen!!!!
        Teidän seurakunnassanne on jäseninä vain muutamasta maasta, kun taas raamatullisessa seurakunnassa on jäseniä kaikista kansanheimoista ja kielistä!

Siinä on vissi ero!

• valitettavasti!
        voi pimeyttä kirjoitti:

on noin kova ja armoton ja itserakas sydän????

Pyhä-henkihän tekee meistä nöyriä ja armahtavaisia:
        Kol 3:12
        "Pukeutukaa siis te, jotka olette Jumalan valittuja, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen,
        sävyisyyteen, pitkämielisyyteen..."

Sinähän olet pukeutunut itserakkauteen, kovuuteen, tuomitsevaisuuteen, toisten halveksimiseen,
        oikeassaolemiseen jne.

Hedelmistään puu tunnetaan!

meiliaikun jumala on SRK, jonka lapsi hän on!

Seura tekee kaltaisekseen.

• weha.
        totuus esiin kirjoitti:

Kuulut siihen farisealaiseen seurakuntaan, joka halveksii Jumalan lapsia. Onneksi teillä ei ole
        valtuuksia heittää ketään vankilaan.

Teidän seurakunnassanne uskotaan seurakuntaan, kun taas raamatullisessa seurakunnassa
        uskotaan Jeesukseen Kristukseen!!!!
        Teidän seurakunnassanne on jäseninä vain muutamasta maasta, kun taas raamatullisessa seurakunnassa on jäseniä kaikista kansanheimoista ja kielistä!

Siinä on vissi ero!

Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
        ovatkin. Ja Pyhä Henki voi toimia missä, milloin ja miten Hän haluaa
        kysymättä meiltä.

Vanhurskauttamiseen tarvitaan Pyhän Hengen eläväksitekemää evankeliumia,
        jota Kristuksen lähettiläät julistavat Herransa käskystä. Näin Kristuksen
        työ jatkuu maan päällä ”Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan”, kuten vanhassa kristinopissa sanottiin.

• totuus esiin
        weha. kirjoitti:

Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
        ovatkin. Ja Pyhä Henki voi toimia missä, milloin ja miten Hän haluaa
        kysymättä meiltä.

Vanhurskauttamiseen tarvitaan Pyhän Hengen eläväksitekemää evankeliumia,
        jota Kristuksen lähettiläät julistavat Herransa käskystä. Näin Kristuksen
        työ jatkuu maan päällä ”Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan”, kuten vanhassa kristinopissa sanottiin.

"Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
        ovatkin".

Siksi vl-läiset antavat sen levätä ja lepäävät itsekin, luullen olevansa uskovaisia.

Mutta tosi uskovaiset eivät lepää, vaan lähtevät liikkeelle totellen Jeesuksen lähetyskäskyä:
        "Tämä valtakunnan evankeliumi on saarnattava todistukseksi kaikille kansoille kaikkialle maailmasa. Sitten tulee loppu."
        Matt 24:14

"Kun Pyhä-henki tulee teihin, te saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajiani sekä
        Jerusalemissa että Juudeassa ja aina maan ääriin saakka."

Pyhä-henki toimii siis sielläkin, missä ei ole vielä seurakuntaa.

Koskahan vl-läiset saavat tämän Pyhän-hengen voiman ja lähtevät liikkeelle?

• totuus esiin kirjoitti:

"Pyhä Henki ”lepää” kaikkien uskovaisten sydämissä kaikkialla, missä he
        ovatkin".

Siksi vl-läiset antavat sen levätä ja lepäävät itsekin, luullen olevansa uskovaisia.

Mutta tosi uskovaiset eivät lepää, vaan lähtevät liikkeelle totellen Jeesuksen lähetyskäskyä:
        "Tämä valtakunnan evankeliumi on saarnattava todistukseksi kaikille kansoille kaikkialle maailmasa. Sitten tulee loppu."
        Matt 24:14

"Kun Pyhä-henki tulee teihin, te saatte voiman ja tulette olemaan minun todistajiani sekä
        Jerusalemissa että Juudeassa ja aina maan ääriin saakka."

Pyhä-henki toimii siis sielläkin, missä ei ole vielä seurakuntaa.

Koskahan vl-läiset saavat tämän Pyhän-hengen voiman ja lähtevät liikkeelle?

ole koskaan ulkopuolella seurakunnan, vaan siis uskovaisissa ihmisissä.

enkeli sanoo Sakarjalle: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."

Vanhassa käännöksessä lukee näin: "katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla"

• voi pimeyttä
        weha kirjoitti:

enkeli sanoo Sakarjalle: "Katso, ne, jotka lähtivät pohjoiseen maahan, saattavat minun Henkeni lepäämään pohjoisessa maassa."

Vanhassa käännöksessä lukee näin: "katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla"

Etkö osaa ajatella?

"katso, ne jotka pohjaan menevät, antavat minun henkeni levätä pohjan maalla" .

Tuossahan sanotaan SELVÄSTI, että henki lepää pohjolan maalla EIKÄ MISSÄÄN SRK:n lahkossa!!!!

Alussakin Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Oliko sielläkin jo vl-seurakunta?????

• etsivä-xx
        weha kirjoitti:

Viittaat vanhan testamentin Sakarja 6
        Kahdeksas näky: neljät vaunut
        1 Kohottaessani jälleen katseeni näin neljät vaunut, jotka tulivat kahden vuoren välistä. Ne vuoret olivat vaskivuoria.
        2 Ensimmäisiä vaunuja vetivät punaruskeat hevoset ja toisia vaunuja mustat hevoset. [6:2,3: Ilm. 6:2,4,5,8]
        3 Sitten tulivat kolmannet vaunut, valkoisten hevosten vetäminä, ja lopuksi neljännet, edessään kirjavat hevoset. Kaikki ne olivat vahvoja hevosia.
        4 Minä kysyin enkeliltä, joka puhui kanssani: "Mitä nämä tarkoittavat?"
        5 Enkeli vastasi: "Ne ovat taivaan neljä tuulta, jotka lähtevät liikkeelle koko maailman valtiaan edestä. [Jer. 49:36; Dan. 7:2; Ilm. 7:1]
        6 Mustien hevosten vetämät vaunut ovat lähdössä kohti pohjoista maata, valkoisten vetämät länttä kohti ja kirjavien hevosten vetämät vaunut etelään päin."*
        7 Kaikki nämä vahvat hevoset odottivat innokkaina käskyä lähteäkseen liikkeelle. Herra sanoi: "Menkää kiertelemään maata!" Niin ne lähtivät kaikkiin suuntiin. [Sak. 1:10]
        8 Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

Mutta kun vanhassa testamentissa puhutaan pohjoisesta maasta sillä tarkoiteen ihan muuta kuin meidän pohjolaa. Ollaankin vasta Eufratin rannalla.

Jeremia 46
        10 Mutta tämä on Herran Sebaotin päivä, tänään hän kostaa egyptiläisille. Hänen miekkansa ahmii kyllikseen, se juopuu vihollisen verestä. Herralla Sebaotilla on uhrijuhla pohjoisessa maassa Eufratin rannalla. [Jes. 34:5,6]

Eiköhän weha olisi aika lukea Raamattua vähän vähemmän fundamentalistisesta lähtökohdasta. Ei tätä hevosvaunuoppia tässä muodossa voi ottaa vakavasti Pyhän Hengen ohjaamana teologisena totuutena.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

>>>>Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan.>Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim.
        kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset.>Minä saan Jumlan armosta kuulua tähän Pyhien joukkoon.,> johon Paavalikin kuului.> saulus kuului farisealaiseen seurakuntaan, joka vainosi Jumalan lapsia ja sitoi heitä vankilaan.>Kuinka sellaisessa joukossa voi olla Jumalan Henki?

• etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

Viittaat vanhan testamentin Sakarja 6
        Kahdeksas näky: neljät vaunut
        1 Kohottaessani jälleen katseeni näin neljät vaunut, jotka tulivat kahden vuoren välistä. Ne vuoret olivat vaskivuoria.
        2 Ensimmäisiä vaunuja vetivät punaruskeat hevoset ja toisia vaunuja mustat hevoset. [6:2,3: Ilm. 6:2,4,5,8]
        3 Sitten tulivat kolmannet vaunut, valkoisten hevosten vetäminä, ja lopuksi neljännet, edessään kirjavat hevoset. Kaikki ne olivat vahvoja hevosia.
        4 Minä kysyin enkeliltä, joka puhui kanssani: "Mitä nämä tarkoittavat?"
        5 Enkeli vastasi: "Ne ovat taivaan neljä tuulta, jotka lähtevät liikkeelle koko maailman valtiaan edestä. [Jer. 49:36; Dan. 7:2; Ilm. 7:1]
        6 Mustien hevosten vetämät vaunut ovat lähdössä kohti pohjoista maata, valkoisten vetämät länttä kohti ja kirjavien hevosten vetämät vaunut etelään päin."*
        7 Kaikki nämä vahvat hevoset odottivat innokkaina käskyä lähteäkseen liikkeelle. Herra sanoi: "Menkää kiertelemään maata!" Niin ne lähtivät kaikkiin suuntiin. [Sak. 1:10]
        8 Minulle hän sanoi: "Paina mieleesi ne hevoset, jotka lähtivät pohjoista kohti. Ne vievät minun henkeni pohjoiseen maahan, jotta se vaikuttaisi siellä."

Mutta kun vanhassa testamentissa puhutaan pohjoisesta maasta sillä tarkoiteen ihan muuta kuin meidän pohjolaa. Ollaankin vasta Eufratin rannalla.

Jeremia 46
        10 Mutta tämä on Herran Sebaotin päivä, tänään hän kostaa egyptiläisille. Hänen miekkansa ahmii kyllikseen, se juopuu vihollisen verestä. Herralla Sebaotilla on uhrijuhla pohjoisessa maassa Eufratin rannalla. [Jes. 34:5,6]

Eiköhän weha olisi aika lukea Raamattua vähän vähemmän fundamentalistisesta lähtökohdasta. Ei tätä hevosvaunuoppia tässä muodossa voi ottaa vakavasti Pyhän Hengen ohjaamana teologisena totuutena.

Sensijaan mietin tätä lausetta ja kaikkea mitä siihen liittyy.
        Room. 1:17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää."

Vaikka siis hylkään hevosvaunut muussa merkityksessä kuin että Jumalan sana leviää kaikkeen maailmaan, usko ja Pyhä Henki ovat keskeisä asioita. Roomalaiskirjeen lauseessa on sisältöä, jota mietin vanhoillislestadiolaiseen tulkintaaan avoimesti liittyen, mutta en ihan niin yksioikoisesti kuin täällä keskustelupalstalla sanotaan. Jotain siinä on ja jotain siitä puuttuu.

• valitettavasti!
        etsivä-xx kirjoitti:

Sensijaan mietin tätä lausetta ja kaikkea mitä siihen liittyy.
        Room. 1:17 Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: "Uskosta vanhurskas saa elää."

Vaikka siis hylkään hevosvaunut muussa merkityksessä kuin että Jumalan sana leviää kaikkeen maailmaan, usko ja Pyhä Henki ovat keskeisä asioita. Roomalaiskirjeen lauseessa on sisältöä, jota mietin vanhoillislestadiolaiseen tulkintaaan avoimesti liittyen, mutta en ihan niin yksioikoisesti kuin täällä keskustelupalstalla sanotaan. Jotain siinä on ja jotain siitä puuttuu.

puuttuu Pyhä-henki.

Hän kuvittelee, että tuo kova ja armoton tuomiohenki olisi Jumalasta.
        Hän on täysin lestadiolaisen vain me olemme oikeassa-hengen sokaisema ja hän käyttää
        härskisti hyväkseen jokaista Raamatun kohtaa, jolla hiukankin voisi puolustaa omaa
        harha-oppiaan.
        Tai oikeammin sanottuna Weha kopioi toisten vl-läisten kirjoituksia. Itsenäinen ajattelukyky
        on hänellä vielä hakusessa. Näinhän toimivat sellaiset, jolle aivopesu on tehonnut.

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

>>>>Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan.>Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim.
        kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset.>Minä saan Jumlan armosta kuulua tähän Pyhien joukkoon.,> johon Paavalikin kuului.> saulus kuului farisealaiseen seurakuntaan, joka vainosi Jumalan lapsia ja sitoi heitä vankilaan.>Kuinka sellaisessa joukossa voi olla Jumalan Henki?

oli väärä farisealainen henki. Mutta sauluksesta tuli uusi ihminen parannuksessa, kun Ananias julisti hänen syntinsä anteeksi. Paavali pääsi Jumalan valtakunnan asukkaaksi julistamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
        Minä en sinua Sectori vainoa, haluan auttaa sinut elävään uskoon ja Jumalan vavaltakuntaan. Sinuakin Jumala kutsuu yhä ihmisiä parannukseen, kuten Saulusta. Jumala odottaa kuuliaisuutta kutsulle , ennen kuin Hän voi ihmisessä vaikuttaa tahdon löytää oikea usko.

Jumala on rakkaus, kyllä, mutta on muutakin , totuus. Totuutta ei kannata itse pehmitellä rakkauden varjolla. Se tie kyllä pettää, mutta totuus ja rakkaus yhdessä kestää ikuisesti.

• Sectori kirjoitti:

on paljon hyvin ilkeitä ihmisiä, joita ei voi minkäänlaisina uskovaisina pitää. Rakkautta on pelkkä ulkopuoli, mutta sisältä susia.

Osoitin vain, että Pyhä Henki voi myös levätä:)
        Onhan tosin sekin aivan selvä, että täältä maastamme löytyy "paljon" elävää uskoa, jotka opettavat ja uskovat prikulleen samalla tavalla. Tämän uskon ulkopuolelta ei sellaista löydy. Olen jopa itse yrittänyt etsiä Jumalan valtakuntaa tämän uskon ulkopuolelta. Näin olen asian ymmärtämässä.

Raamatun mukaista uskoa ei löydy näytä hirveästi Pohjoismaiden ulkopuolelta, paitsi toki kaikki pienet lapset. Toki vaikuttaa Ortodoksinen kirkko, jossa on myös uskovaisia mukana, etelässä Katolinen kirkko, Amerikassa lienee paljon uudestikastajia ja karismaattisia liikkeitä, mutta myös elävää uskoa.

• weha kirjoitti:

on paljon hyvin ilkeitä ihmisiä, joita ei voi minkäänlaisina uskovaisina pitää. Rakkautta on pelkkä ulkopuoli, mutta sisältä susia.

Onhan tosin sekin aivan selvä, että täältä maastamme löytyy "paljon" elävää uskoa, jotka opettavat ja uskovat prikulleen samalla tavalla. Tämän uskon ulkopuolelta ei sellaista löydy. Olen jopa itse yrittänyt etsiä Jumalan valtakuntaa tämän uskon ulkopuolelta. Näin olen asian ymmärtämässä.

Raamatun mukaista uskoa ei löydy näytä hirveästi Pohjoismaiden ulkopuolelta, paitsi toki kaikki pienet lapset. Toki vaikuttaa Ortodoksinen kirkko, jossa on myös uskovaisia mukana, etelässä Katolinen kirkko, Amerikassa lienee paljon uudestikastajia ja karismaattisia liikkeitä, mutta myös elävää uskoa.

Suviseuroissa tuntuu, että meitä on paljon. Näin myös muissa isoissa seuroissa. Siitä tulee vaikutelma, että Henki lepää täällä. Mutta vaikka ko. kohta ei olisikaan profetia meidän ajoistamme, ei vl-oppi siihen kaadu. Mutta totta tämä kaikki.

• Meiliaikku kirjoitti:

oli väärä farisealainen henki. Mutta sauluksesta tuli uusi ihminen parannuksessa, kun Ananias julisti hänen syntinsä anteeksi. Paavali pääsi Jumalan valtakunnan asukkaaksi julistamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta.
        Minä en sinua Sectori vainoa, haluan auttaa sinut elävään uskoon ja Jumalan vavaltakuntaan. Sinuakin Jumala kutsuu yhä ihmisiä parannukseen, kuten Saulusta. Jumala odottaa kuuliaisuutta kutsulle , ennen kuin Hän voi ihmisessä vaikuttaa tahdon löytää oikea usko.

Jumala on rakkaus, kyllä, mutta on muutakin , totuus. Totuutta ei kannata itse pehmitellä rakkauden varjolla. Se tie kyllä pettää, mutta totuus ja rakkaus yhdessä kestää ikuisesti.

"Mutta sauluksesta tuli uusi ihminen parannuksessa, kun Ananias julisti hänen syntinsä anteeksi."

noin törkeästi.

Kopioi tähän jatkoksi Raamatusta se kohta, jossa kerrotaan, että Ananias julisti Saulukselle synnit anteeksi.

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

Oletko vakuuttunut, että srk kykenee imaisemaan kaikki Jumalaa rukoilevat publikaanit helmaansa? Jumala on rukouksia kuuleva Jumala, ja uskon ja myös t i e d ä n , että on paljon ihmisiä, jotka rukoilevat tuskassaan ja ahdistuksessaan: Herra, armahda minua! Sinulla on tarjota yksi vaihtoehto kaikille heille, jotka näin rukoilevat. Miten sinä aloitat työsi, vai oletko kenties jo aloittanut?

Kyllähän se on niin. että sinua eivät publikaanit kiinnosta. Sinä seisot mielelläsi salin etuosassa, ja rukoilet ylevästi. Mutta se luetaan sinulle vääräksi vanhurskaudeksi. Sanot, ettet minua vainoa, mutta et ota kuuleviin korviin, kun sanon sinulle, että uskon Kristuksen elämän Herraksi. Se on jo vainoa uskon tähden, vaikka sinä sitä et ymmärrä. Menkää sisään ahtaasta portista, sanoo Raamattu. Mikä se portti on?

Sanoisin muuten niin päin, että rakkautta ei kannata kovettaa totuuden varjolla. Itse asiassa ihminen itsekin tietää hyvin, mikä on hänen tilansa. Tuskin on murhaajaa, joka on päässyt hautaan asti salaisuus mukanaan. Kyllä se niin sydämellä polttaa, että jollekin on pitänyt teko tunnustaa. Eikä sellaista ihmistä, joka kiehuu tuskan liemessä, tarvitse enää rakkaudettomuudella kovistella. Rakkaus sen sijaan saattaa joskus avata uskomattomia lukkoja. Älä usko, usko järkähtämättömään pilkku- ja pistetotuuteesi mieluummin, niin teki Sauluskin.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Oeltko huomannut, että kaikilla kirjoittajilla on jokin viesti tai sanoma. Aivan samoin, kuin sinullakin. Se ei heidän uskostaan vielä kerro niin paljoa, että sinä voisit kirjoittaa tuohon sävyyn kuin kirjoitat. Eikö sinua pelota, että joskus joutuisit katumaan tuomiohenkeäsi? Saatko siitä itsellesi uskonvarmuutta, jos joku uskoo omasta mielestäsi väärin? Toivottavasti et, se olisi kauhistuttava tapa vahvistaa omaa uskoa.

Voit arvioida loputtomiin muiden uskoa ja muiden tekemää työtä Kristuksen seurakunnassa, mutta se ei sinun omaa uskoasi rakenna. Näin olen asian ymmärtämässä.

• Meiliaikku kirjoitti:

Täyttä soopaa.

Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. ** Kumpi mieli se oli hoitokokouksissa sitten oikeassa, murhaajien vain murhattujen mieli ja oliko se rakkautta?

Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan. ** Missä Raamatussa puhutaan, että uskoa Kristuksen seurakuntaa? Se on vain niin, että pitää uskoa Jeesus Kristukseksi, eikä muuta.

Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim. ** niin meillä on ja se onkin suuri ero. Kasettiinko Jeesus ka joku Raamatussa vauvana, kuten te ripottelette, pilkaten Pyhän Hengen kastetta.

kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset. ** Voihan nenä, pane jo jokin kohta Raamatusta tuolle ”p….llesi”. Miten suhtaudut Johanneksen kertomukseen siitä, kuka on Jumalan lapsi. Joh 1;1 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

• Meiliaikku kirjoitti:

Kukaan ei noin voi kirjoittaa selvänä.

oli väärä farisealainen henki. ** Juuri sama Henki kun sinussakin. Hän oli kiihko uskova ja vainosi kristittyjä. Eihän sinullakaan ole yhtään armolahjaa, kuten ei Sauluksellakaan, ennekuin kastettiin. Eihän sinuakaan ole upotuskastettu, joten ulkona olet.

Mutta sauluksesta tuli uusi ihminen parannuksessa, kun Ananias julisti hänen syntinsä anteeksi. ** Miten VOIT OLLA NOIN TYHMÄ. Raamatussa ei puhuta mitään tuosta soopastasi.

Paavali pääsi Jumalan valtakunnan asukkaaksi julistamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta. ** Naurettavaa soopaa.

Minä en sinua Sectori vainoa, haluan auttaa sinut elävään uskoon ja Jumalan vavaltakuntaan. Sinuakin Jumala kutsuu yhä ihmisiä parannukseen, kuten Saulusta. Jumala odottaa kuuliaisuutta kutsulle , ennen kuin Hän voi ihmisessä vaikuttaa tahdon löytää oikea usko. ** Missä Jumala Saulusta KUTSUI; Jeesushan HÄNTÄ KUTSUI: Oletko todella selvin päin, vai vedätkö taas siitä viiniä?

• Meiliaikku
        Kesitas kirjoitti:

Täyttä soopaa.

Kristillisessä seurakunnassa on myös yhdenkaltainen usko ja yksi mieli. ** Kumpi mieli se oli hoitokokouksissa sitten oikeassa, murhaajien vain murhattujen mieli ja oliko se rakkautta?

Ei se nyt Sectori niin ole, että kaikki uskovat vaan lössissä Kristuksen seurakuntaan. ** Missä Raamatussa puhutaan, että uskoa Kristuksen seurakuntaa? Se on vain niin, että pitää uskoa Jeesus Kristukseksi, eikä muuta.

Kristityillä on jopa eri kasteoppikin ja monia eri käsityksiä kuoleman jälkeisestä elämästä esim. ** niin meillä on ja se onkin suuri ero. Kasettiinko Jeesus ka joku Raamatussa vauvana, kuten te ripottelette, pilkaten Pyhän Hengen kastetta.

kristuksen seurakunta on siellä, missä ovat raamatullisesti samoin uskovat Jumlan lapset. ** Voihan nenä, pane jo jokin kohta Raamatusta tuolle ”p….llesi”. Miten suhtaudut Johanneksen kertomukseen siitä, kuka on Jumalan lapsi. Joh 1;1 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.

Helppoheikkikesitas. Jumala antaa voiman tulla Jumlan lapseksi, jotka ottavat Hänet vastaan, mutta kun te ette ota. Voi sinua Kesitas ja sun juutalaisuutes!

• Meiliaikku
        Sectori kirjoitti:

Oeltko huomannut, että kaikilla kirjoittajilla on jokin viesti tai sanoma. Aivan samoin, kuin sinullakin. Se ei heidän uskostaan vielä kerro niin paljoa, että sinä voisit kirjoittaa tuohon sävyyn kuin kirjoitat. Eikö sinua pelota, että joskus joutuisit katumaan tuomiohenkeäsi? Saatko siitä itsellesi uskonvarmuutta, jos joku uskoo omasta mielestäsi väärin? Toivottavasti et, se olisi kauhistuttava tapa vahvistaa omaa uskoa.

Voit arvioida loputtomiin muiden uskoa ja muiden tekemää työtä Kristuksen seurakunnassa, mutta se ei sinun omaa uskoasi rakenna. Näin olen asian ymmärtämässä.

Me ei olla Weha ja minä kateellisia , eikä omahyväisiä. Me toivottaisiin, että Sectori ja Kesitaskin ja saisivat parannuksen armon ja löytäivät Jumalan valtakunnan. Eihän olla omahyväistä porukkaa?

• Meiliaikku
        Kesitas kirjoitti:

Kukaan ei noin voi kirjoittaa selvänä.

oli väärä farisealainen henki. ** Juuri sama Henki kun sinussakin. Hän oli kiihko uskova ja vainosi kristittyjä. Eihän sinullakaan ole yhtään armolahjaa, kuten ei Sauluksellakaan, ennekuin kastettiin. Eihän sinuakaan ole upotuskastettu, joten ulkona olet.

Mutta sauluksesta tuli uusi ihminen parannuksessa, kun Ananias julisti hänen syntinsä anteeksi. ** Miten VOIT OLLA NOIN TYHMÄ. Raamatussa ei puhuta mitään tuosta soopastasi.

Paavali pääsi Jumalan valtakunnan asukkaaksi julistamaan parannusta ja syntien anteeksiantamusta. ** Naurettavaa soopaa.

Minä en sinua Sectori vainoa, haluan auttaa sinut elävään uskoon ja Jumalan vavaltakuntaan. Sinuakin Jumala kutsuu yhä ihmisiä parannukseen, kuten Saulusta. Jumala odottaa kuuliaisuutta kutsulle , ennen kuin Hän voi ihmisessä vaikuttaa tahdon löytää oikea usko. ** Missä Jumala Saulusta KUTSUI; Jeesushan HÄNTÄ KUTSUI: Oletko todella selvin päin, vai vedätkö taas siitä viiniä?

en ole koskaan juonut alkoholia, enkä juo.

• Haikuja Oulusta
        Meiliaikku kirjoitti:

en ole koskaan juonut alkoholia, enkä juo.

varmaan vedät sikana sätkää kuten kaikki vl:t. Eikö vaan?

• Meiliaikku kirjoitti:

Me ei olla Weha ja minä kateellisia , eikä omahyväisiä. Me toivottaisiin, että Sectori ja Kesitaskin ja saisivat parannuksen armon ja löytäivät Jumalan valtakunnan. Eihän olla omahyväistä porukkaa?

todella SIKAMAISTA PELLEILYÄ vakavilla asioilla, kun sinä ja muut vl-VALEHTELIJAT tarjoatte parannusta ja Jumalan valtakuntaa uskovaisille ihmisille. Minulle ja muille.

Olette todella HÄVYTTÖMIÄ - sinä ja weha etunenässä!

• Meiliaikku
        Haikuja Oulusta kirjoitti:

varmaan vedät sikana sätkää kuten kaikki vl:t. Eikö vaan?

tupakointi pitäisi sikana lailla kieltää.

• Rahikainen, Vl;n naa
        Meiliaikku kirjoitti:

Helppoheikkikesitas. Jumala antaa voiman tulla Jumlan lapseksi, jotka ottavat Hänet vastaan, mutta kun te ette ota. Voi sinua Kesitas ja sun juutalaisuutes!

asakysmyksiin selvästi.

Ole ilemisesti VL

• Sectori
        Meiliaikku kirjoitti:

Kateellisia tuskin, mutta omahyväisyys on hyvin lähellä. Wehan lapsenomaisen avoin luokittelu, mistä uskoa löytyy, oli kyllä omahyväistä. Sinun omahyväisyytesi on peräisin siitä, että arvioit synninpäästön sekä etukäteen että jälkikäteen sen mukaan, mihin ihminen kuuluu. Ja otat tarvittaessa synninpäästön ihmiseltä pois, kuten teit minun kohdallani. Voi sinua, sanon ihan ääneen!

Sanot, ettet minua vainoa, mutta et ota kuuleviin korviin, kun sanon sinulle, että uskon Kristuksen elämän Herraksi. Se on jo vainoa uskon tähden, vaikka sinä sitä et ymmärrä. Menkää sisään ahtaasta portista, sanoo Raamattu. Mikä se portti on?

• Rahikainen, Vl;n naa kirjoitti:

asakysmyksiin selvästi.

Ole ilemisesti VL

Eriseurat, eli väärähengelliset erehtyvät melkein kaikessa, ellei kaikessa opinkohdissa, kun niihin mennään syvällisemmin. Niin se vain on.

Mitä tulee pienten lasten kasteeseen, niin koska heillä on syntyessään hyvä omatunto ja ovat syntisinä sovitettuja (Room.5:18), eli syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa, heidät otetaan kasteessa tuohon hyvän omantunnon liittoon. Kaste on pelastuksen varma näkyvä merkki ja sinetti. Kasteessa liitetään seurakuntaan, jossa hyvää omaatuntoa myös hoidetaan.

Jeesus asuu ja vaikuttaa omissa lapsissaan täällä maan päällä.

Joh.14:20. Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te minussa ja minä teissä. "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa"(Room.8:9)...Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka evankeliumia julistavat, niin tulee usko kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

• weha kirjoitti:

Eriseurat, eli väärähengelliset erehtyvät melkein kaikessa, ellei kaikessa opinkohdissa, kun niihin mennään syvällisemmin. Niin se vain on.

Mitä tulee pienten lasten kasteeseen, niin koska heillä on syntyessään hyvä omatunto ja ovat syntisinä sovitettuja (Room.5:18), eli syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa, heidät otetaan kasteessa tuohon hyvän omantunnon liittoon. Kaste on pelastuksen varma näkyvä merkki ja sinetti. Kasteessa liitetään seurakuntaan, jossa hyvää omaatuntoa myös hoidetaan.

Joh.14:20. Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te minussa ja minä teissä. "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa"(Room.8:9)...Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka evankeliumia julistavat, niin tulee usko kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Eriseurat, eli väärähengelliset erehtyvät melkein kaikessa, ellei kaikessa opinkohdissa, kun niihin mennään syvällisemmin. Niin se vain on. ** On, on. Tehän se separaattori olette.

Mitä tulee pienten lasten kasteeseen, niin koska heillä on syntyessään hyvä omatunto ja ovat syntisinä sovitettuja (Room.5:18), **Olipa taas Wehaa, tueksi vauvalle haet Raamatun kohtaa, joka on TÄYSIN VASTAINEN esittämään asiaasi > 18 Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti KAIKILLE IHMISILLE KADOTUSTUOMION, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän.
        eli syntyvät Jeesuksessa Kristuksessa, heidät otetaan kasteessa tuohon hyvän omantunnon liittoon. ** Taas soopaa. Miten ne vauvat, jotka syntyivät ennen Jeesusta, siis välillä Vedenpaisumus – Johannes.
        Vauva syntyy itse Jumalan suojeluksessa, ja se toimii aina siihen asti, kun erottaa oikean väärästä, jolloin HÄNEN ITSENSÄ TULEE ETSIÄ JEESUS.
        Joten täyttä soopaa kirjoitat.
        Kaste on pelastuksen varma näkyvä merkki ja sinetti. Kasteessa liitetään seurakuntaan, jossa hyvää omaatuntoa myös hoidetaan. ** Kasteessa LIITETÄÄN KRITUKSEEN UPTTAMALLA. Nuo ripottelut on Pyhän Hengen pilkkaa ja yksikään VL ei ole kasteen liiton alla. Siinä vanha syntinen ruumis jää veden alle ja uusi luomus, KRISTUS RUUMINS NOUSEE YLÖS, ei mikään lahkoruumis.

Jeesus asuu ja vaikuttaa omissa lapsissaan täällä maan päällä. ** Juuri näin, mutta ei kastamattomissa lahkoissa.

• Sectori
        weha kirjoitti:

Jos vaaditaan täysin oikea, prikulleen samanlainen oppi, ollaankin jo farisealaisuudessa kaulaa myöden. Saulus kirjanoppineena sen tiesi. Mutta hänen onnekseen Jumala tahtoi hänet ottaa esimerkkitapaukseksi juuri niille, jotka haluavat ja ennen kaikkea vaativat täysin oikeaa oppia. Saulus kävi sen läpi, luki lain ulkoa, mutta autuus ei löytynyt sieltä. (Arvelen Lutherin käyneen saman tien).

Joten jää sinun omaksi valinnaksesi, hauatko julistaa Paavalin kristinuskoa vai Sauluksen farisealaisuutta.

• acimlai nen
        Meiliaikku kirjoitti:

..omat opetuslapsensa, kun Hän sanoi heille, että etsikää Jumalan valtakuntaa: Ry:lle seuroihinko piti mennä, vai?

• etsivä-xx
        weha kirjoitti:

Kirjoitat:

Eikö luterilaisista opinkohdista mikään ole samaa kuin vanhoillislestadiolaisuudessa? Kirjoitat aika jyrkästi "ellei kaikissa opinkohdissa, kun niihin mennään syvällisemmin". Pikemminkin, kun mennään syvällisemmin on siellä sitä yhteistä luterilaista oppia. Mikä on sinuun "historiasi" eli mistä päädyit vanhoillislestadiolaisuuteen kun näet ev lut kirkon opin (snen 45 kritinopin mukaisen) niin kovin erilaisena.

• etsivä-xx kirjoitti:

Kirjoitat:

Eikö luterilaisista opinkohdista mikään ole samaa kuin vanhoillislestadiolaisuudessa? Kirjoitat aika jyrkästi "ellei kaikissa opinkohdissa, kun niihin mennään syvällisemmin". Pikemminkin, kun mennään syvällisemmin on siellä sitä yhteistä luterilaista oppia. Mikä on sinuun "historiasi" eli mistä päädyit vanhoillislestadiolaisuuteen kun näet ev lut kirkon opin (snen 45 kritinopin mukaisen) niin kovin erilaisena.

tietysti luopunut luterilaisesta opista ja on mailmaa mieleistelevä.

• ivus
        weha kirjoitti:

Suviseuroissa tuntuu, että meitä on paljon. Näin myös muissa isoissa seuroissa. Siitä tulee vaikutelma, että Henki lepää täällä. Mutta vaikka ko. kohta ei olisikaan profetia meidän ajoistamme, ei vl-oppi siihen kaadu. Mutta totta tämä kaikki.

Ethän sinä ole kertaakaan ollut suviseuroissa!

• Osuit oikeaan
        weha kirjoitti:

"Tällä palstalla on paljon hyvin ilkeitä ihmisiä, joita ei voi minkäänlaisina uskovaisina pitää. Rakkautta on pelkkä ulkopuoli, mutta sisältä susia. "

Yksi sellainen on Weha, joka on julma kuin susi ja halveksii Jumalan työtä muissa uskovissa.
        Rakkautta on vain vl-läisiin!

• weha kirjoitti:

"Täällä palstalla
        weha
        on paljon hyvin ilkeitä ihmisiä, joita ei voi minkäänlaisina uskovaisina pitää. Rakkautta on pelkkä ulkopuoli, mutta sisältä susia."

Nämä SUDET sanovat vilpittömille uskovaisille: "Sinä epäuskoinen!", muistelevat kaiholla mummojen kyykyttämistä hoitokokouksissa ja jatkavat Nortin vetämistä.

• Meiliaikku
        acimlai nen kirjoitti:

..omat opetuslapsensa, kun Hän sanoi heille, että etsikää Jumalan valtakuntaa: Ry:lle seuroihinko piti mennä, vai?

että me aina etsisimme( muistaisimme ) ensisijaisesti sitä, mikä uskolle on tärkeitä. Jumalan valtakunta ja hänen vanhurkautensa , niin kaikki muu annetaan sen ohessa

• tytti 87
        Meiliaikku kirjoitti:

että me aina etsisimme( muistaisimme ) ensisijaisesti sitä, mikä uskolle on tärkeitä. Jumalan valtakunta ja hänen vanhurkautensa , niin kaikki muu annetaan sen ohessa

Onhan toki seurakunta tosi tärkeä, mutta vielä tärkeämpi on uskon kannalta Herramme Jeesus Kristus ja pelastus Hänessä ja sen ohessa kaikki muu tulee. Oman uskon ja seurakunnan kannalta on tärkein kulmakivi: Jeesus Kristus. Mitä sen yläpuolelle laitetaan, niin ei ole Jumalan mieleen.

• aksoni

kysymykselläsi? Onko weha uskovainen vai haluatko uskoa wehaan? Jätetään vielä sinullekin mahdollisuus pestä kasvosi.., jotain muuta? Mitä väliä sillä on mitä henkilöt täällä kirjoittavat? Olenko väärässä, eikö jumalaan tai ja jeesukseen pitänyt uskoa, ei henkilöön.. Oikaiskaa jos muistan väärin, en ole vl-uskovainen enkä mikään muukaan sellainen. Alkoholisti ja ennen liikkunut vl-seuroissa. Mielenkiinnosta seurailen näitä keskusteluja, toivosta...

• aksoni

paremmasta. Kuka uskoo Lutheriin ja kuka mihinkin?

• leóndesorientado
        aksoni kirjoitti:

paremmasta. Kuka uskoo Lutheriin ja kuka mihinkin?

Weha kirjoitti:

Paljon olen tätä palstaa lueskellut, mutta en aiemmin ole jaksanut kirjoitella. Tähän on kuitenkin pakko puuttua...

Jos isoissa seuroissa tuntuu että Lestadiolaisia on paljon, kannattaa tehdä pieni ajatusleikki. Kuvittele mielessäsi 50 kilometrin matka. Jokin tuttu taipale, jonka olet usein ajellut vaikkapa autolla. Kuvittele, että kaikki maailman ihmiset olisivat ahtautuneet tuolle välille. Koko tuo matka suunnatonta ihmismerta. Siis 50 000 metriä. Tämä on toki vaikeaa ihan tarkalleen arvioida, mutta kaikki Lestadiolaiset mahtuisivat suunnilleen metrin matkalle. KAIKKI muut ihmiset, Jumalan kuvat, syntyvät, elävät oman erityisen elämänsä, kuolevat, ja palavat loputtoman ajan helvetin tulessa.

Oikeassa sydämen uskossa olevia ei todellakaan ole kovin paljoa. Olisi mukava kuulla, että uskovatko Meiliaikku/Weha ihan sydämestään, että jokaisella Kiinalaisella on elämänsä aikana hetki, jolloin jumalan valtakunta lähestyy heitä. Lestadiolaisuudesta on melko niukasti kiinankielistä infoa. Matemaattisesti ei taida olla mahdollistakaan, että kaikille ehtisi suullisesti saarnata synnit anteeksi. Onko Jumala tuominnut osan syntymässä Helvettiin? Kyllä meillä on hyvä ja armollinen Jumala :)

Raamattu toki puhuu pienestä joukosta, mutta edellä kertomani tarkoittaa, että käytännössä kukaan ei pääse taivaan kotiin. 6. elokuuta 1945 kuoli kello 8.15 sekunnissa 100 000 ihmistä. Inhottava tapa joutua ikuiseen tulimereen.

Hiukan ajattelemisen aihetta teille :)

• Meiliaikku
        leóndesorientado kirjoitti:

Weha kirjoitti:

Paljon olen tätä palstaa lueskellut, mutta en aiemmin ole jaksanut kirjoitella. Tähän on kuitenkin pakko puuttua...

Jos isoissa seuroissa tuntuu että Lestadiolaisia on paljon, kannattaa tehdä pieni ajatusleikki. Kuvittele mielessäsi 50 kilometrin matka. Jokin tuttu taipale, jonka olet usein ajellut vaikkapa autolla. Kuvittele, että kaikki maailman ihmiset olisivat ahtautuneet tuolle välille. Koko tuo matka suunnatonta ihmismerta. Siis 50 000 metriä. Tämä on toki vaikeaa ihan tarkalleen arvioida, mutta kaikki Lestadiolaiset mahtuisivat suunnilleen metrin matkalle. KAIKKI muut ihmiset, Jumalan kuvat, syntyvät, elävät oman erityisen elämänsä, kuolevat, ja palavat loputtoman ajan helvetin tulessa.

Oikeassa sydämen uskossa olevia ei todellakaan ole kovin paljoa. Olisi mukava kuulla, että uskovatko Meiliaikku/Weha ihan sydämestään, että jokaisella Kiinalaisella on elämänsä aikana hetki, jolloin jumalan valtakunta lähestyy heitä. Lestadiolaisuudesta on melko niukasti kiinankielistä infoa. Matemaattisesti ei taida olla mahdollistakaan, että kaikille ehtisi suullisesti saarnata synnit anteeksi. Onko Jumala tuominnut osan syntymässä Helvettiin? Kyllä meillä on hyvä ja armollinen Jumala :)

Raamattu toki puhuu pienestä joukosta, mutta edellä kertomani tarkoittaa, että käytännössä kukaan ei pääse taivaan kotiin. 6. elokuuta 1945 kuoli kello 8.15 sekunnissa 100 000 ihmistä. Inhottava tapa joutua ikuiseen tulimereen.

Hiukan ajattelemisen aihetta teille :)

kyllä Kiinassakin on Jumalan sanaa saarnattu maailman historian aikana. Sitä on siellä tarjolla tänäkin aikana. Mutta, niin, kuin nähdään maassammekin tänä aikan, parannus ja syntien anteeksiantamus on tarjolla joka päivä, mutta parannuksen tekevät vain harvat. Jumalan omiensa vuoksi Hän pitää täälläkin evankeliumia tarjolla.

On muistettava, että Jumala ohjaa työmensä sinne, missä on vastaanottavaa mieltä. Jumlan sanaa on julistettu läpi maailman vuosituhanten aikana, mutta monet kokonaiset kansat ovat hyljänneet Jumalan ja Hänen kutsuvan äänensä. Jumala ei ikuisesti kutsu ihmistä, Hän antaa etsikkoajan ihmiselle ja kansoillekin, mutta Hän paaduttaa kokonaisen kansankin , joka ei ottanut Häntä vastaan.

Jumala on niin kaikki näkevä ja tietävä , että jos jossakin maailman kolkassa on yksikin ihminen, joka haluaa teidä synnistään parannuksen Jumala varmasti lähettää sinne avun. Jumalla on yli ihmisen ymmärryksen käyvä valta ja voima ja viisaus.

• liperin vl
        Meiliaikku kirjoitti:

kyllä Kiinassakin on Jumalan sanaa saarnattu maailman historian aikana. Sitä on siellä tarjolla tänäkin aikana. Mutta, niin, kuin nähdään maassammekin tänä aikan, parannus ja syntien anteeksiantamus on tarjolla joka päivä, mutta parannuksen tekevät vain harvat. Jumalan omiensa vuoksi Hän pitää täälläkin evankeliumia tarjolla.

On muistettava, että Jumala ohjaa työmensä sinne, missä on vastaanottavaa mieltä. Jumlan sanaa on julistettu läpi maailman vuosituhanten aikana, mutta monet kokonaiset kansat ovat hyljänneet Jumalan ja Hänen kutsuvan äänensä. Jumala ei ikuisesti kutsu ihmistä, Hän antaa etsikkoajan ihmiselle ja kansoillekin, mutta Hän paaduttaa kokonaisen kansankin , joka ei ottanut Häntä vastaan.

Jumala on niin kaikki näkevä ja tietävä , että jos jossakin maailman kolkassa on yksikin ihminen, joka haluaa teidä synnistään parannuksen Jumala varmasti lähettää sinne avun. Jumalla on yli ihmisen ymmärryksen käyvä valta ja voima ja viisaus.

viestittelee tällä tavoin: "Jumala on niin kaikki näkevä ja tietävä , että jos jossakin maailman kolkassa on yksikin ihminen, joka haluaa teidä synnistään parannuksen Jumala varmasti lähettää sinne avun."

Onpa vl:illä töitä, kun sadattuhannet joka päivä kaikkialla maailmassa haluavat tehdä parannuksen, että eipä ainakaan työttömyys uhkaa.

• liperin vl kirjoitti:

viestittelee tällä tavoin: "Jumala on niin kaikki näkevä ja tietävä , että jos jossakin maailman kolkassa on yksikin ihminen, joka haluaa teidä synnistään parannuksen Jumala varmasti lähettää sinne avun."

Onpa vl:illä töitä, kun sadattuhannet joka päivä kaikkialla maailmassa haluavat tehdä parannuksen, että eipä ainakaan työttömyys uhkaa.

myös puhutaan, kuinka tutkimattomat ovat Jumalan tiet. Raamatun ja uskonpuhdistuksen opetuksen mukaan, Jumala omansa kerran vie perille taivaaseen.

Ei ole niitä uskovaisia kovin paljon yhtenä aikana, se on piskuinen lauma ja sanotaan Raamatussa myös, että harvat sen löytää. Löytäneekö Jeesus uskoa maanpäältä kun hän tulee.

• näin on tosi
        Meiliaikku kirjoitti:

"On muistettava, että Jumala ohjaa työmiehensä sinne, missä on vastaanottavaa mieltä"

Meiliaikku ei taida tietääkkään, että Kiinassa on meneillään VALTAVA HERÄTYS!!!
        Nämä, ns Kotiseurakunnat kasvavat räjähdysmäisesti ja mm Helluntaiseurakunnat tekevät
        voimakkaasti työtä Kiinassa. Viimeisten arvioiden mukaan Kiinassa on lähes 100 miljoonaa uskovaista
        ja siihen lukuun on lisätty myös nämä viralliset "Kolmen Itsen seurakunnat", jotka saavat toimia laillisesti.

Mutta tietenkin te tuomitsette heidän työnsä, koska se ei ole SRK:n alaista. Säälittävää Jumalan työn
        halveksimista.

Koska Jumala ei ole ohjannut vl-läisiä työmiehiä sinne, niin sekin vaan todistaa, että Jumala
        ei halua käyttää vl-läisiä johtuen tuosta heidän harhaopistaan, että vain seurakunnan
        kautta ihminen voi pelastua!

• näin on tosi
        weha kirjoitti:

myös puhutaan, kuinka tutkimattomat ovat Jumalan tiet. Raamatun ja uskonpuhdistuksen opetuksen mukaan, Jumala omansa kerran vie perille taivaaseen.

Ei ole niitä uskovaisia kovin paljon yhtenä aikana, se on piskuinen lauma ja sanotaan Raamatussa myös, että harvat sen löytää. Löytäneekö Jeesus uskoa maanpäältä kun hän tulee.

"sanotaan Raamatussa myös, että harvat sen löytää. Löytäneekö Jeesus uskoa maanpäältä kun hän tulee. "

Mikäsi se riippuu vl-läisistä, niin Jeesus ei löydä uskoa maan eri kolkista.
        SRK:han ei lähetä lähetyssaarnaajia pakanakentille eikä tee edes sosiaalista
        laupeudentyötä, kuten muut uskovat:

"Minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä, minä olin alaston, ja te vaatetitte minut....."

Usko ilman tekoja ON KUOLLUT!!!!!

• näin on tosi kirjoitti:

"On muistettava, että Jumala ohjaa työmiehensä sinne, missä on vastaanottavaa mieltä"

Meiliaikku ei taida tietääkkään, että Kiinassa on meneillään VALTAVA HERÄTYS!!!
        Nämä, ns Kotiseurakunnat kasvavat räjähdysmäisesti ja mm Helluntaiseurakunnat tekevät
        voimakkaasti työtä Kiinassa. Viimeisten arvioiden mukaan Kiinassa on lähes 100 miljoonaa uskovaista
        ja siihen lukuun on lisätty myös nämä viralliset "Kolmen Itsen seurakunnat", jotka saavat toimia laillisesti.

Mutta tietenkin te tuomitsette heidän työnsä, koska se ei ole SRK:n alaista. Säälittävää Jumalan työn
        halveksimista.

Koska Jumala ei ole ohjannut vl-läisiä työmiehiä sinne, niin sekin vaan todistaa, että Jumala
        ei halua käyttää vl-läisiä johtuen tuosta heidän harhaopistaan, että vain seurakunnan
        kautta ihminen voi pelastua!

että Kiinan herätys on pelkkää plaseboa, koska siellä julistetaan Kristusta eikä Norttiherätysliikettä (= vanhoillislestadiolainen herätysliike).

Tyhjiin raukeaa työ Kiinassa.

• eläköön Nortti
        Melperi1 kirjoitti:

että Kiinan herätys on pelkkää plaseboa, koska siellä julistetaan Kristusta eikä Norttiherätysliikettä (= vanhoillislestadiolainen herätysliike).

Tyhjiin raukeaa työ Kiinassa.

Nortti vai mihin se katosi?

• leóndesorientado
        weha kirjoitti:

kertoo toki piskuisesta laumasta. Jeesus ottikin aina vertauksiinsa köyhimpiä, vähäosaisia tai vikaan joutuneita.

Lestadiolaisissa ei kuitenkaan juuri köyhiä ole. Pelastuvat ovat maailman parhaassa maassa eläviä, kohtuullisesti toimeen tulevia, pelastukseensa tyytyväisiä ihmiä. Uskosta ei tule juteltua edes työkavereiden kanssa.

Ollessani vielä VL, minulla oli suuri hätä noista muista Jumalan luomista ihmisistä, oikeasti nälkää näkevistä tai vähäosaisista. En voinut käsittää, että miljardit tuhoon tuomitut eivät herättäneet halua lähteä saarnaamaan evankeliumia maailman ääriin.

Toki on ymmärrettävää, että uskossaan heikoilta ja monessa vikaan joutuneilta Jumalan lapsilta ei pidä liikaa vaatia. Omassa ristissä on jo kantamista. Ja kyllähän Jumala ohjaa synnin tunnolla olevat sitten seuroihin sanan kuuloon.

Vaikea ymmärtää, että ainoassa oikeassa uskossa olevissa ihmisissä pyhä henki ei vaikuta siten, että he riemuiten levittäisivät Jumalan sanaa maailmaan.

• tytti 87
        leóndesorientado kirjoitti:

kertoo toki piskuisesta laumasta. Jeesus ottikin aina vertauksiinsa köyhimpiä, vähäosaisia tai vikaan joutuneita.

Lestadiolaisissa ei kuitenkaan juuri köyhiä ole. Pelastuvat ovat maailman parhaassa maassa eläviä, kohtuullisesti toimeen tulevia, pelastukseensa tyytyväisiä ihmiä. Uskosta ei tule juteltua edes työkavereiden kanssa.

Ollessani vielä VL, minulla oli suuri hätä noista muista Jumalan luomista ihmisistä, oikeasti nälkää näkevistä tai vähäosaisista. En voinut käsittää, että miljardit tuhoon tuomitut eivät herättäneet halua lähteä saarnaamaan evankeliumia maailman ääriin.

Toki on ymmärrettävää, että uskossaan heikoilta ja monessa vikaan joutuneilta Jumalan lapsilta ei pidä liikaa vaatia. Omassa ristissä on jo kantamista. Ja kyllähän Jumala ohjaa synnin tunnolla olevat sitten seuroihin sanan kuuloon.

Vaikea ymmärtää, että ainoassa oikeassa uskossa olevissa ihmisissä pyhä henki ei vaikuta siten, että he riemuiten levittäisivät Jumalan sanaa maailmaan.

Näin valitettavasti on tilanne.

• Aikun kumminkaima
        liperin vl kirjoitti:

Missä niitä parannuksen tekijöitä on? Ethän sinäkään parannusta tehnyt , vaikka monta päivää saarnattiin siitä ihan sun vierelläsi.

• vailitettavasti
        tytti 87 kirjoitti:

Näin valitettavasti on tilanne.

että Pyhä Henki ei toimi vl-läisten keskuudessa.
        Jumalan Henkihän on armon ja rakkauden henki, eikä tuollainen kova, kylmä ja tuomitseva
        henki, kuten esim Weha ja meiliaikku ovat!!!

• ihan potaskaa
        eläköön Nortti kirjoitti:

Nortti vai mihin se katosi?

Uskotaanko Vl:ssä johonkin kansojensisäiseen jälleensyntymiseen vai mihin? Vai miten on selitettävissä, ettei nykyisille - vaikkapa kiinalaisille - tarvitse kertoa uskosta, KOSKA se heidän maassaan on joskus aiemmin torjuttu. Heidän esiäitinsä ja isänsä ovat sen joskus torjuneet heiltä? Vai ovatko samat ihmiset tai henget sinne syntyneet uudelleen eikä heille siten enää tarvi tarjoilla?

• ihan potaskaa kirjoitti:

Uskotaanko Vl:ssä johonkin kansojensisäiseen jälleensyntymiseen vai mihin? Vai miten on selitettävissä, ettei nykyisille - vaikkapa kiinalaisille - tarvitse kertoa uskosta, KOSKA se heidän maassaan on joskus aiemmin torjuttu. Heidän esiäitinsä ja isänsä ovat sen joskus torjuneet heiltä? Vai ovatko samat ihmiset tai henget sinne syntyneet uudelleen eikä heille siten enää tarvi tarjoilla?

elävä usko lepää näinä aikoina Pohjanmaalla. Siinä Nivalan ja Ylivieskan keskivälin huitteilla.

• konduktööri!
        Melperi1 kirjoitti:

elävä usko lepää näinä aikoina Pohjanmaalla. Siinä Nivalan ja Ylivieskan keskivälin huitteilla.

joutui hiljentämään vauhtia siinä kohdassa.
        Siinä radalla lepäsi joku outo möhkäle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      395
      1572
    2. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      86
      1014
    3. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      66
      1006
    4. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      134
      989
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      92
      940
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      711
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      691
    8. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      127
      679
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      649
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      634
    Aihe