...kun sinun puhelimesi malli on vain yksi seuraavista Nokian puhelimista:
-Nokia E52
-Nokia E55
-Nokia E66
-Nokia E71
-Nokia E72
-Nokia 6710 Navigator
-Nokia 6720 classic
-Nokia 6730 classic
-Nokia X6 16 Gt
-Nokia X6 32 Gt Comes With Music
-Nokia N97 Mini Comes With Music
-Nokia N97 Mini Gold Edition
-Nokia 5230 Comes With Music
-Nokia N97
-Nokia 5800 XpressMusic
-Nokia 5800 Navigation
-Nokia 6760 slide
-Nokia N86 8MP
-Nokia 2710 Navigation edition
-Nokia C5
-Nokia 5235 Comes With Music
Puhelimen mallin voi tarkistaa kun näppäilee koodin *#0000# valmiustilassa (eli siinä kaikkein perus-/aloitusnäkymässä).
Elikkä noihin malleihin Nokia tarjoaa ilmaisen navigoinnin. Mutta navigoinnista maksullisen noilla malleilla voi ainoastaan tehdä se, jos käytät navigoimisen aikana tiedon-/datansiirtoa puhelimellasi, eli toisinsanoen puhelimesi käy internetissä, josta operaattorisi voi veloittaa erikseen, mikäli et ole sopinut operaattorin kanssa mitään pakettidataa, jolla voi esim. siirtää tietyn verran dataa tiettyyn hintaan kuukaudessa tai vaikkapa rajattomasti kuukausihinnalla. Lisätietoja internetin käytöstä ja hinnoista voi löytää esim. operaattorin sivuilta.
Joillakin voi olla liittymissään dataesto, eli internetin käytöstä ei voi tulla vahingossakaan laskua, mikä on hyvä juttu, jos ei halua olla internetin kanssa missään tekemisissä puhelimen välityksellä. Dataeston voi kytkeä operaattorilta pyydettäessä päälle, ja voi maksaa jokusen euron.
Mutta te, jotka ette edelleenkään halua tai voi käyttää maksullista internetiä puhelimellanne, voitte edelleenkin navigoida ilmaiseksi, jos teillä on siis jokin edellä mainittu Nokian laite. Nimittäin navigointi ei välttämättä tarvitse internetyhteyttä, vaan navigointia voi käyttää yhtähyvin ilmaiseksi ilman sitä internetyhteyttäkin. Teidän täytyy vain puhelimenne asetuksista muuttaa paikannusmenetelmistä internetiä käyttävät paikannusmenetelmät pois. Ei-kosketusnäyttöpuhelimissa se tapahtuu suurinpiirtein näin (mallikohtaisia eroja on):
-Valikko
-Työkalut/Ohjauspaneeli
-Asetukset
-Yleiset asetukset
-Paikannus
-Paikannusmenetelmät
Ja sieltä jätätte valintamerkin/-ruudun vain kohtaan Sisäinen GPS. Nimittäin A-GPS ja Verkkopaikannus käyttävät datansiirtoa, eli te, jotka olette varmoja internetkustannukistanne, ettei sen käytöstä liikoja heru, niin voitte laittaa valintamerkin myös kohtiin A-GPS ja Verkkopaikannus -kohtiin. Ne nopeuttavat huomattavasti satelliittien löytymistä Ovi Kartat -navigointiohjelman käynnistysvaiheessa. Mutta älkää kuitenkaan käyttäkö tiedonsiirtoa ulkomailla, vaikka teillä olisikin rajaton netin käyttö kuukausihintaan, koska ne koskevat vain Suomessa internetin käyttöä. Ulkomailla netin käyttö voi maksaa jopa yli 10€ megatavulta.
Ja kosketusnäyttöpuhelimissa tuo Paikannusmenetelmät, mistä voi laittaa A-GPS:n ja Verkkopaikannuksen pois päältä, löytyy siis lähes samasta paikasta:
-Valikko
-Asetukset
-Puhelin
-Sovellusten asetukset
-Paikannus
-Paikannusmenetelmät
Ja lisäksi, ennenkuin netin käyttö kokonaan saadaan pois päältä navigoidessa, täytyy laittaa itse Ovi Karttojen asetuksista tila 'offline' päälle. Sen voi kytkeä seuraavasti kun avaa Ovi Kartat -ohjelman, valitsee asetukset ja laittaa sieltä tilan offline päälle.
Sitten kun kaikki nuo edeltä mainitut kohdat on hoidettu, pitäisi siis navigoinnin olla nyt täysin ilmaista. Koska internetyhteyttä ei ole käytössä, ei puhelin voi päivittää näytölle karttanäkymää navigoinnin aikana (eli esim. tiet ja sun muut eivät näy näytössä). Tähän löytyy sellainen ratkaisu, että kartat voi ladata etukäteen puhelimen muistiin muistikortille tietokoneella pyöritettävällä Ovi Suitella, joka löytyy ilmaiseksi Nokian sivuilta. Näin ollen karttojen latauksen jälkeen voidaan navigoida nyt siis täysin ilmaiseksi ilman internetyhteyttä niin koti- kuin ulkomaillakin. Karttoja ladatessa täytyy vain valita maa(t), joiden kartat ladataan puhelimeen. Koko maailman kartta vie n. 4-5 gigatavua, Suomen kartta reilu 100 megatavua. Kannattaa ladata vain niiden maiden kartat, jossa aikoo navigoida. Karttoja pystyy myöhemminkin sitten lisäämään tai poistamaan tarpeensa mukaan. Koko maailman karttaa ei siis kannata välttämättä ladata, jos ei aio paljon navigoida matkoilla, sillä se vie aika mukavasti tallennustilaa puhelimesta. Kartat kannattaa tallentaa siis muistikortille, koska puhelimen muisti ei riitä niin isojen tiedostojen tallennuspaikaksi. Ovi Suite taitaakin tallentaa kartat automaattisesti muistikortille, jos ei ole mennyt valitsemaan puhelimen muistia oletustallennusmuistiksi.
Toivottavasti tuo edesauttaa jotakuta navigoinnin suhteen. Yritin vain laittaa mahdollisimman selkeään muotoon, koska näillä palstoilla on niin paljon kysymyksiä tuosta ilmaisesta navigoinnista. Laittakaa vain kysymyksiä ja kommentteja tulemaan, jos jokin jää mietityttämään teitä.
Kiitos
Näin navigointi on ilmaista
114
10866
Vastaukset
Hyvät ohjeet! Olet tehnyt paljon vaivaa tämän eteen. Toivottavasti tämä palsta pysyy ylhäällä jonkinaikaa.
- Nokia N86 8MP
Kiitos :)
Sinultahan niitä kunnon ohjeita onkin vasta riittänyt, kun näitä palstoja selailee. Niillä ovat ihmiset saaneet monet ongelmansa ratkottua vaivatta.
Katsotaan nyt, kuinka monen silmään osuu tämä. Täällä on aika paljon samantyyppisiä palstoja, mutta ajattelin välillä nostaa tätä aihetta ylemmäksi. - Kiitollinen puhuja
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Kiitos :)
Sinultahan niitä kunnon ohjeita onkin vasta riittänyt, kun näitä palstoja selailee. Niillä ovat ihmiset saaneet monet ongelmansa ratkottua vaivatta.
Katsotaan nyt, kuinka monen silmään osuu tämä. Täällä on aika paljon samantyyppisiä palstoja, mutta ajattelin välillä nostaa tätä aihetta ylemmäksi.Teette hienoa neuvontatyötä täällä, kiitos!
Kiitollinen puhuja kirjoitti:
Teette hienoa neuvontatyötä täällä, kiitos!
Ole hyvä vaan. Minä itse olen kiinnostunut paljon tekniikasta, ja löysin sitten tämän Suomi24 Nokia palstan. Olen auttanut muiden kanssa monia Nokia kännyköiden käyttäjiä erillaisissa ongelmissa. Nokia N86 8mp on myös auttanut monia käyttäjiä.
vapunen kirjoitti:
Ole hyvä vaan. Minä itse olen kiinnostunut paljon tekniikasta, ja löysin sitten tämän Suomi24 Nokia palstan. Olen auttanut muiden kanssa monia Nokia kännyköiden käyttäjiä erillaisissa ongelmissa. Nokia N86 8mp on myös auttanut monia käyttäjiä.
Ja ennenkaikkea, Minä halua auttaa muita ihmisiä teknisissä asioissa.
- Nokia N86 8MP
vapunen kirjoitti:
Ja ennenkaikkea, Minä halua auttaa muita ihmisiä teknisissä asioissa.
Hienoa toimintaa sinulta Vapunen! :)
Laitan tähän ihan vain ilmoitukseksi, että tuota puhelinmallien listaa tuossa ylempänä ei saa päivitettyä. Esimerkiksi myös uudessa Nokia N8:ssa on elinikäinen ilmainen navigointi, ja koska siinä on Symbian-käyttöjärjestelmä myöskin uudempi, paikannusmenetelmien asetukset voivat löytyä hieman eri paikoista kuin on sanottu. Nokialta on tulossa myös lisää uusia Symbian ja myöhemmin MeeGo -puhelimia, joissa paikannusasetukset eivät niissäkään välttämättä löydy ylempänä kuvatulla tavalla. Niitä varten täytyisi sitten jonkun tehdä uudet ohjeet. - Nokia N86 8MP
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Hienoa toimintaa sinulta Vapunen! :)
Laitan tähän ihan vain ilmoitukseksi, että tuota puhelinmallien listaa tuossa ylempänä ei saa päivitettyä. Esimerkiksi myös uudessa Nokia N8:ssa on elinikäinen ilmainen navigointi, ja koska siinä on Symbian-käyttöjärjestelmä myöskin uudempi, paikannusmenetelmien asetukset voivat löytyä hieman eri paikoista kuin on sanottu. Nokialta on tulossa myös lisää uusia Symbian ja myöhemmin MeeGo -puhelimia, joissa paikannusasetukset eivät niissäkään välttämättä löydy ylempänä kuvatulla tavalla. Niitä varten täytyisi sitten jonkun tehdä uudet ohjeet.Ja tässä on taas muutama uusi malli, missä on laitteen eliniän ajan tuettu ilmainen navigointi:
-Nokia E5
-Nokia C6
-Nokia 6700 classic Nokia N86 8MP kirjoitti:
Ja tässä on taas muutama uusi malli, missä on laitteen eliniän ajan tuettu ilmainen navigointi:
-Nokia E5
-Nokia C6
-Nokia 6700 classicNokia N8 ja tulevassa E7 on myös ilmainen navigointi.
- Mainos.
Kiitollinen puhuja kirjoitti:
Teette hienoa neuvontatyötä täällä, kiitos!
"Teette hienoa neuvontatyötä täällä, kiitos! "
taitaa aloitus olla Nokian mainosmiesten ?
eli älä tule harhaanjohdetuksi, nimim..."Kiitollinen puhuja"
. - Nokia N86 8MP
Mainos. kirjoitti:
.Viestiketjun aloittaja on kyllä ihan tavallinen suomalainen, juuri lukion aloittanut 16-vuotias helsinkiläinen poika, joka ei ole saanut mitään ohjeistusta Nokian taholta ja sen myötä vaikuttanut viestiketjun aloittajan mielipiteisiin. Olen ihan omasta vapaasta halustani yrittänyt auttaa ihmisiä sen verran kuin kykenen, enkä mainostella mitään sen enempää jos ei ole tarvetta esittää omaa havaintoa jonkin asian hyvästä puolesta/ominaisuudesta.
- Samsara
Mainos. kirjoitti:
.Androidilla ilmainen suomenkielellä opastava navigointi onnistuu Navfree-ohjelmalla. Kartat päivittyvät hyvin ja löytää perille Suomessa ja muualla:)
- kdljflsdj
Olit todella nähnyt vaivaa.
Suurimpaan osaan ilmaista navigointia koskevista ongelmista löytyy vastaus esim. Nokia nettisivuilta, mutta ilmeisesti ainakin terminologia on monelle outoa.
Niistä tiedonsiirtokustannuksista- Olen jonkun aikaisemman keskustelun aikana kertonut subjektiivista empiiristä tietoa datasiirtokustannuksita, jos navigoikin A-GPS ja internet online. Koematkana oli matka omalla autolla töihin n. 20 km eikä data maksanut paljon paskaakaan.
No, eilen navigoin taas, tällä kertaa kävellen lähiympäristössä ja navigaatiota tarvitsin suunnistaakseni oudon pientaloalueen läpi kotiin. Käpsyttelylenkkini kesti pari-kolme tuntia ja osan aikaa etenin ihan näköhavainnoilla. Navigointiosuus kesti noin tunnin ja sinä aikana lähetin (eli Nokia E55) dataa 4 pakettia, yhteensä 5,95 kt, kännykän login mukaan.
Kartathan mulla oli ladattuna kännykässä ja ihan tuoreet.
Eli ei ne tiedonsiirtokustannukset niin valtavia ole, jos meinaa navigoida kännykällä säännöllisesti, kannattanee ottaa itselleen sopiva patettidatasopimus ja siihen vaikka saldoesto. Kuluneen rahan voi säästää vaikka kampaamokuluista tai jostain (minä olen lopettanut hiusteni värjäämisen).- Nokia N86 8MP
Jep. Se A-GPS:n ja Verkkopaikannuksen käyttö eivät siis todellakaan paljoa maksa, koska A-GPS:ääkin käytetään vain käynnistysvaiheessa. Eniten sitä dataa viekin se karttanäkymän päivitys, jos ei ole valmiina karttoja muistissa. Mutta muutamat ovat olleet täällä vaan niin kriittisiä tuon ylimääräisten datasiirtojen suhteen, etteivät halua maksaa siitä senttiäkään. Joten ajattelin tuohon koota lyhyesti vain tuosta navigoimisesta maksullisen tekevät seikat, sillä monet eivät tajua tai muuten vain jaksa katsoa ja etsiä esimerkiksi Nokian sivuilta lisätietoa kyseisestä aiheesta. Monen mielestä sieltä sitä vastausta ei edes löydykään, joten sitä varten ovat sitten juuri nämä Suomi24:n Nokia-puhelinten keskustelupalstat :)
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Jep. Se A-GPS:n ja Verkkopaikannuksen käyttö eivät siis todellakaan paljoa maksa, koska A-GPS:ääkin käytetään vain käynnistysvaiheessa. Eniten sitä dataa viekin se karttanäkymän päivitys, jos ei ole valmiina karttoja muistissa. Mutta muutamat ovat olleet täällä vaan niin kriittisiä tuon ylimääräisten datasiirtojen suhteen, etteivät halua maksaa siitä senttiäkään. Joten ajattelin tuohon koota lyhyesti vain tuosta navigoimisesta maksullisen tekevät seikat, sillä monet eivät tajua tai muuten vain jaksa katsoa ja etsiä esimerkiksi Nokian sivuilta lisätietoa kyseisestä aiheesta. Monen mielestä sieltä sitä vastausta ei edes löydykään, joten sitä varten ovat sitten juuri nämä Suomi24:n Nokia-puhelinten keskustelupalstat :)
Minun mielestäni Nokia map loader on kätevämpi kuin Ovi suiten karttojen lataus. Se on nopeampi, ja siinä pystyy kerralla siirtämään monien maiden karttoja puhelimeen, kun taas Ovissia ei näytä pystyvän. Sen pystyy vielä lataamaan ainakin täältä: http://www.download.fi/jarjestelma/erillislaitteiden_hallinta/nokia_map_loader.cfm
Kyseessä on vanha versio siitä, mutta sen pystyy päivittämään uuteen, kun sen on asentanut ja avannut.- Nokia N86 8MP
vapunen kirjoitti:
Minun mielestäni Nokia map loader on kätevämpi kuin Ovi suiten karttojen lataus. Se on nopeampi, ja siinä pystyy kerralla siirtämään monien maiden karttoja puhelimeen, kun taas Ovissia ei näytä pystyvän. Sen pystyy vielä lataamaan ainakin täältä: http://www.download.fi/jarjestelma/erillislaitteiden_hallinta/nokia_map_loader.cfm
Kyseessä on vanha versio siitä, mutta sen pystyy päivittämään uuteen, kun sen on asentanut ja avannut.Hmm voi ollakin parempi, olen vain kerran ladannut kartat puhelimeen, enkä muista käytinkö tuota Ovea vai sitä Kartan lataajaa... Mutta tuntui kuitenkin menevän silti ihan näpsäkästi. Tais olla se Ovi Suite sittenkin, sillä latasin vain Suomen kartat puhelimeen. Map loaderiakin vois ens kerralla kokeilla... Kiitti tuosta linkistä
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Hmm voi ollakin parempi, olen vain kerran ladannut kartat puhelimeen, enkä muista käytinkö tuota Ovea vai sitä Kartan lataajaa... Mutta tuntui kuitenkin menevän silti ihan näpsäkästi. Tais olla se Ovi Suite sittenkin, sillä latasin vain Suomen kartat puhelimeen. Map loaderiakin vois ens kerralla kokeilla... Kiitti tuosta linkistä
Kysyin huvikseni Nokialta, että päivittääkö Nokia enää karttoja siihen Map loaderiin, ja sain tämän vastauksen:
Karttojensiirto ohjelmana tulisi käyttää Ovi Suite ohjelmaa.
Kartat voi siirtää Ovi suite ohjelmalla;
http://www.nokia.fi/asiakastuki-ja-ohjelmistot/ohjelmistot/nokia-ovi-suite/yhteensopivuus-ja-lataaminen
Liitä puhelin kaapelilla PCsuite tilassa. Ovi suiten alakulmasta valitse yhdistä uusi laite. Kun ohjelma on löytänyt puhelimen valitse;
näytä, siirry, kartat.
Siirrä haluamasi kartat.
- Pösilö_olen
Loisto-ohje, suurkiitos
- asi3457547
näen minkä maiden kartat olen ladannut puhelimen muistiin? Näkyykö ne kartat-ohjelmasta vai jostakin muualta? Suomen kartat oli jo ladattuna ja ny latasin Saksan kartat...en tiedä mihin ne meni?..onnistuiko lataus?..Tarvitseeko vielä jonkin asennuksen?..Missä ne on? Puhelin on E71.
Yllättävän sekavaksi on tämä GPS asia saatu Nokian osalta. Nettisivut on aika sekavat näin kärsimättömälle ihmiselle. - Nokia N86 8MP
asi3457547 kirjoitti:
näen minkä maiden kartat olen ladannut puhelimen muistiin? Näkyykö ne kartat-ohjelmasta vai jostakin muualta? Suomen kartat oli jo ladattuna ja ny latasin Saksan kartat...en tiedä mihin ne meni?..onnistuiko lataus?..Tarvitseeko vielä jonkin asennuksen?..Missä ne on? Puhelin on E71.
Yllättävän sekavaksi on tämä GPS asia saatu Nokian osalta. Nettisivut on aika sekavat näin kärsimättömälle ihmiselle.Tuota noin, eikös karttojen latauksen tila pitäisi näkyä Ovi Suitella, kun kytkee puhelimen koneeseen? Olen sen verran harvoin käyttänyt Ovi Suitea karttojen lataukseen, että en osaa ulkomuistista sanoa mistä ne löytyy ja näkyy siellä...
- 12alkaavituttaa
Mikä mulla on väärin kun en saa karttojani toimimaan.
oon ladannu 2 päivitystä tuohon. nokia kartat ja sit ovi yhteydet ( en muista nimiä tarkallen )
kun yritän hakea omaa sijaintiani ei karttaa tule näkyviin.
kun yritän kirjoittaa ositteen puhelin etsii offline tilassa ja sanoo sitten, ei tuloksia offline tilassa.
mikä neuvoksi? ..Voi olla, että sinulla ei ole kyseisen alueen karttoja puhelimessa. Se haku juttu toimii parhaiten online tilassa.
- 12alkaavituttaa
vapunen kirjoitti:
Voi olla, että sinulla ei ole kyseisen alueen karttoja puhelimessa. Se haku juttu toimii parhaiten online tilassa.
mutta silloinhan se ei ole ilmaista...
12alkaavituttaa kirjoitti:
Niin ei ole.... ellei ole datapakettia.....
- Nokia N86 8MP
vapunen kirjoitti:
Niin ei ole.... ellei ole datapakettia.....
Siis olet ladannut Ovi Suitella tai Map Loaderilla Suomen kartat puhelimen muistikortille?
- 12alkaavituttaa
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Siis olet ladannut Ovi Suitella tai Map Loaderilla Suomen kartat puhelimen muistikortille?
latasin ne puhelimellani
- Nokia N86 8MP
latasin ne puhelimellani
Miten latasit ne puhelimella? Itse en ole löytänyt kohtaa, jolla kartat voisi suoraan puhelimesta ladata siihen?
- 12alkaavituttaa
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Miten latasit ne puhelimella? Itse en ole löytänyt kohtaa, jolla kartat voisi suoraan puhelimesta ladata siihen?
latsin puhelimeeni 2 päivitystä joidenka avulla karttojen pitäisi alkaa toimimaan?
puhelimena siis nokia 5230 navi - Nokia N86 8MP
latsin puhelimeeni 2 päivitystä joidenka avulla karttojen pitäisi alkaa toimimaan?
puhelimena siis nokia 5230 naviSiis taisit nyt vain päivittää tuon itse karttaohjelman? Se tuo vain sellaisia parannuksia kuten esim. paikannuksen parempi tarkkuus ja toiminta. Jos haluat siis käyttää sitä Ovi Karttoja ilman internetyhteyttä, sinun täytyy silloin ladata ne Suomen kartat puhelimesi muistikortille muistiin tietokoneella, jotta puhelimen ei tarvitse päivittää sitä karttanäkymää navigoinnin aikana internetistä. Muuten sinulla näkyy todennäköisesti vain tyhjää kartalla, vaikka puhelin olisikin paikallistanut sijaintinsa.
- 12alkaavituttaa
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Siis taisit nyt vain päivittää tuon itse karttaohjelman? Se tuo vain sellaisia parannuksia kuten esim. paikannuksen parempi tarkkuus ja toiminta. Jos haluat siis käyttää sitä Ovi Karttoja ilman internetyhteyttä, sinun täytyy silloin ladata ne Suomen kartat puhelimesi muistikortille muistiin tietokoneella, jotta puhelimen ei tarvitse päivittää sitä karttanäkymää navigoinnin aikana internetistä. Muuten sinulla näkyy todennäköisesti vain tyhjää kartalla, vaikka puhelin olisikin paikallistanut sijaintinsa.
ahaa!
nillä nimellä kartat löytää ja tallennetaanko ne muistikortille vai ihan puhelimen muistiin.
entä onko kansiolla merkitystä? - Nokia N86 8MP
ahaa!
nillä nimellä kartat löytää ja tallennetaanko ne muistikortille vai ihan puhelimen muistiin.
entä onko kansiolla merkitystä?Karttojen tallennus tehdään tietokoneella joko Ovi Suitella tai Map Loaderilla. Ohjelma tallentaa itsestään kartat oikeaan paikkaan, mutta sitä en muista, pitikö mistään valita että tallentaako se puhelimen muistiin ne vai muistikortille. Mikäli tuota asetusta ei mistään löydy, ja puhelimessa on muistikortti, niin kartat menevät varmasti sitten sinne muistikortille. Sitäpaitsi Suomenkaan kartta ei taitaisi mahtuakaan puhelimen muistiin, sillä sen koko on yli 100 megatavua, jota harvasta puhelimen muistista löytyy vielä vapaana noin paljon...
- 12alkaavituttaa
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Karttojen tallennus tehdään tietokoneella joko Ovi Suitella tai Map Loaderilla. Ohjelma tallentaa itsestään kartat oikeaan paikkaan, mutta sitä en muista, pitikö mistään valita että tallentaako se puhelimen muistiin ne vai muistikortille. Mikäli tuota asetusta ei mistään löydy, ja puhelimessa on muistikortti, niin kartat menevät varmasti sitten sinne muistikortille. Sitäpaitsi Suomenkaan kartta ei taitaisi mahtuakaan puhelimen muistiin, sillä sen koko on yli 100 megatavua, jota harvasta puhelimen muistista löytyy vielä vapaana noin paljon...
aijaa, tyhmä saa olla muttei liian tyhmä...
kiitos avusta paljon. :) Kuvaamasi oireyhtymä tuli minullekin tutuksi kesällä. Puhelimeni on E75, ja siihen ei siis kuulu tuota mainostettua "ilmaista" navigointia. Tulin ajatelleeksi, että ehkäpä vanha, ennen OVI suitea ollut Kartat- ohjelma ei olekaan aivan yhteensopiva OVI-karttojen kanssa. Niinpä menin WLAN-alueelle ja pistin täydellisen päivityksen käyntiin suoraa netistä puhelimeen. Se putsasi kaikki vanhat kartat ja niittenlataukseen tarvittavat "Kartat"- ohjelman huit helevettiin ja asensi OVI-systeemin tykkänään uusiksi. (aikaisemmin olin kokenut päivittää sitä vanhojen ohjelmien päälle.)
Kun nyt sitten kotona latasin maa kerrallaan tarpeellisiksi katsomani kartat käyttäen OVI-Suitea, niin johan rupesi toimimaan. Ja paljon oli tapahtunut tuon päivityksen seurauksena, mm. kävelysuunistukseen oli ilmaantunut ääniopastus (se ei toki ole puheopastus, vaan antaa äänimerkin kun on käännyttävä ja itse saa sitten katsoa että mihin suuntaan ) mitä ei aikaisemmin ollut; ja kaikkia pieniä parannuksia ajosuunnistukseenkin. Alan olla tyytyväinen :)
Siis ilmainenhan tämä ei ole vaan jouduin pulittamaan kokonaista 9€ vuosilisenssistä, mutta sehän unohtui seuraavaan tilipäivään mennessä, eikä tähän oltu ilmaista luvattukaan.JU1PP1 kirjoitti:
Kuvaamasi oireyhtymä tuli minullekin tutuksi kesällä. Puhelimeni on E75, ja siihen ei siis kuulu tuota mainostettua "ilmaista" navigointia. Tulin ajatelleeksi, että ehkäpä vanha, ennen OVI suitea ollut Kartat- ohjelma ei olekaan aivan yhteensopiva OVI-karttojen kanssa. Niinpä menin WLAN-alueelle ja pistin täydellisen päivityksen käyntiin suoraa netistä puhelimeen. Se putsasi kaikki vanhat kartat ja niittenlataukseen tarvittavat "Kartat"- ohjelman huit helevettiin ja asensi OVI-systeemin tykkänään uusiksi. (aikaisemmin olin kokenut päivittää sitä vanhojen ohjelmien päälle.)
Kun nyt sitten kotona latasin maa kerrallaan tarpeellisiksi katsomani kartat käyttäen OVI-Suitea, niin johan rupesi toimimaan. Ja paljon oli tapahtunut tuon päivityksen seurauksena, mm. kävelysuunistukseen oli ilmaantunut ääniopastus (se ei toki ole puheopastus, vaan antaa äänimerkin kun on käännyttävä ja itse saa sitten katsoa että mihin suuntaan ) mitä ei aikaisemmin ollut; ja kaikkia pieniä parannuksia ajosuunnistukseenkin. Alan olla tyytyväinen :)
Siis ilmainenhan tämä ei ole vaan jouduin pulittamaan kokonaista 9€ vuosilisenssistä, mutta sehän unohtui seuraavaan tilipäivään mennessä, eikä tähän oltu ilmaista luvattukaan.Siihen kävely juttuun saa myös semmosen suomenkielisen äänen, joka sanoo minne kadulle sinun pitää seuraavaksi kääntyä. Esimerkiksi: "käänny oikealle mustosenkadulle".
- Nokia N86 8MP
vapunen kirjoitti:
Siihen kävely juttuun saa myös semmosen suomenkielisen äänen, joka sanoo minne kadulle sinun pitää seuraavaksi kääntyä. Esimerkiksi: "käänny oikealle mustosenkadulle".
Ja samoin Ovi-kaupasta löytyvällä sovelluksella Own voice for Ovi Maps tai jollain sen nimisellä voi äänittää vaikkapa oman äänensä navigaattoriin.
Tosin koska sen pohja taitaa nähtävästi perustua englannin kielen rakenteisiin, voi jossakin suomennoksen sijamuodoissa olla jotain hankaluuksia. Esim. kun pitäisi sanoa suomeksi kohta 'for', niin käytännössä navigoimisesta tulee tällaista:
"Käänny kohti oikea... Poistu kaksi liittymä".
Ainakin tuon ensimmäisen version kanssa. En tiedä onko päivitykset korjanneet asiaa. Mutta sillä ohjelmalla voi myös käyttää kaikkien muidenkin äänittämiä navigaattoriääniä, jotka ovat vain antaneet äänensä jaettavaksi muille. - Ne kartat
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Karttojen tallennus tehdään tietokoneella joko Ovi Suitella tai Map Loaderilla. Ohjelma tallentaa itsestään kartat oikeaan paikkaan, mutta sitä en muista, pitikö mistään valita että tallentaako se puhelimen muistiin ne vai muistikortille. Mikäli tuota asetusta ei mistään löydy, ja puhelimessa on muistikortti, niin kartat menevät varmasti sitten sinne muistikortille. Sitäpaitsi Suomenkaan kartta ei taitaisi mahtuakaan puhelimen muistiin, sillä sen koko on yli 100 megatavua, jota harvasta puhelimen muistista löytyy vielä vapaana noin paljon...
menee AINA muistikortille ja itse navigointiohjelma on puhelimen muistissa. Tämä kannattaa muistaa jos vaihtaa muistikorttia niin tietenkin samalla katoaa kartat. Sitten ihmetellään taas kerran huuli pyörenä että "kyllä nää on niin syvältä, taaskin hukkas kartat, vittu siis eilen ne viälä oli..."
- nkasi
Nimenomaan. Esim offline tilassa EI voi katsoa paljon jyväskylästä on vaikka tampereelle matkaa. Mun vanhassa nokia N73:ssa pysty kattomaan ilmaseksi reitin vaikka vittu Berliiniin ja näytti paljon on matkaa ja pysty viel virtuaaliajamaan perille. Mitäs Nokia, kaikki lataa vitusti karttoja, mut oikeesti siihen puhelimeenhan EI MENE YHTÄÄN MITÄÄN KARTTAA koska se ei löydä offline tilassa hevon vittua!!! Jos joku pystyy Nokian N-8:lla kattomaan offline tilassa ilman sim-korttia paljon rovaniemeltä on matkaa sastamalan keskustaan, nii viestiä tänne ja tilinumero niin annan 400 euroa heti!!!
- 5230,. (500)
nkasi kirjoitti:
Nimenomaan. Esim offline tilassa EI voi katsoa paljon jyväskylästä on vaikka tampereelle matkaa. Mun vanhassa nokia N73:ssa pysty kattomaan ilmaseksi reitin vaikka vittu Berliiniin ja näytti paljon on matkaa ja pysty viel virtuaaliajamaan perille. Mitäs Nokia, kaikki lataa vitusti karttoja, mut oikeesti siihen puhelimeenhan EI MENE YHTÄÄN MITÄÄN KARTTAA koska se ei löydä offline tilassa hevon vittua!!! Jos joku pystyy Nokian N-8:lla kattomaan offline tilassa ilman sim-korttia paljon rovaniemeltä on matkaa sastamalan keskustaan, nii viestiä tänne ja tilinumero niin annan 400 euroa heti!!!
Koskeeko tarjous vain n8
Nokia 500(kartta 3.06) reitin laskenta toimii offline/ilman sim korttia
Vammala,Sastamala - Rovaniemi: Aja 734,2 km 9 h 42 min 5230,. (500) kirjoitti:
Koskeeko tarjous vain n8
Nokia 500(kartta 3.06) reitin laskenta toimii offline/ilman sim korttia
Vammala,Sastamala - Rovaniemi: Aja 734,2 km 9 h 42 minItselläni omassa Nokia N8 mallissa (Belle) reitin laskenta onnistuu offline tilassa ilman nettiyhteyttä. Kyseessä on kartat 3.09 versio ja suomen karttapohjat.
vapunen kirjoitti:
Itselläni omassa Nokia N8 mallissa (Belle) reitin laskenta onnistuu offline tilassa ilman nettiyhteyttä. Kyseessä on kartat 3.09 versio ja suomen karttapohjat.
Ja pitää ottaa huomioon myös se että offline tilassa katuosoitteiden tietokanta ei ole kovin kattava joten kaikkia osoitteita ei välttämättä löydy.
- ei tarpeeseen.
otapas selvää kuinka alkeellisia kartat ovat,
ymmärrät miksi niitä tarjotaan ilmaiseksi.- Nokia N86 8MP
No kyllä Nokian kartoilla pystyy tarpeeksi hyvin navigoitua perille. Itsekin huomasin kerran yhden virheen automatkalla Kangasalalla päin; päätiestämme lähti yksi tie muualle, samoin toinenkin muutaman kymmenen metrin päästä samalla puolella. Navigaattori luuli näiden kahden tien olleen toisiinsa yhdistettyjä, jolloinka meidän olisi ikäänkuin tarvinnut pysähtyä siihen risteykseen ja samoin seuraavaankin. Ihmeteltiin vain kun meidän piti ajaa sitä oikeaa päätietä eteenpäin vielä reilusti, mutta navigaattori ilmoitti vain että "käänny vasemmalle" ja seuraavassa kohdassa saman uudestaan, vaikka oltiin samalla tiellä koko ajan.
Samoin täällä Helsingissä Mechelininkatua ylitettäessä Sibeliuspuiston kohdalta navigaattori näyttää että pitäisi mennä keskeltä isoa tieltä yli, luullakseen että siinä olisi suojatie, jotka sijaitsevat kuitenkin sata metriä tuonnempana molemmissa suunnissa.
Samoin isän kaverin luona Kangasalan mökillä entistä pihatietä ei ole pitkään aikaan ollutkaan, mutta se silti on lueteltu tieksi. Mutta hyvä juttu on se, että jopa saunaan johtava tie on laitettu sinne, vaikka se ei mikään varsinainen autotie olekaan.
Että tällaisia ihan pikku viilauksien puutetta olen vain huomannut. Kyllä muuten kartat pelittää aika hyvin. Nokia N86 8MP kirjoitti:
No kyllä Nokian kartoilla pystyy tarpeeksi hyvin navigoitua perille. Itsekin huomasin kerran yhden virheen automatkalla Kangasalalla päin; päätiestämme lähti yksi tie muualle, samoin toinenkin muutaman kymmenen metrin päästä samalla puolella. Navigaattori luuli näiden kahden tien olleen toisiinsa yhdistettyjä, jolloinka meidän olisi ikäänkuin tarvinnut pysähtyä siihen risteykseen ja samoin seuraavaankin. Ihmeteltiin vain kun meidän piti ajaa sitä oikeaa päätietä eteenpäin vielä reilusti, mutta navigaattori ilmoitti vain että "käänny vasemmalle" ja seuraavassa kohdassa saman uudestaan, vaikka oltiin samalla tiellä koko ajan.
Samoin täällä Helsingissä Mechelininkatua ylitettäessä Sibeliuspuiston kohdalta navigaattori näyttää että pitäisi mennä keskeltä isoa tieltä yli, luullakseen että siinä olisi suojatie, jotka sijaitsevat kuitenkin sata metriä tuonnempana molemmissa suunnissa.
Samoin isän kaverin luona Kangasalan mökillä entistä pihatietä ei ole pitkään aikaan ollutkaan, mutta se silti on lueteltu tieksi. Mutta hyvä juttu on se, että jopa saunaan johtava tie on laitettu sinne, vaikka se ei mikään varsinainen autotie olekaan.
Että tällaisia ihan pikku viilauksien puutetta olen vain huomannut. Kyllä muuten kartat pelittää aika hyvin.Minun mielestäni Nokian navigointi ei eroa suuresti tavan auto navigaattorista....
- Nokia N86 8MP
vapunen kirjoitti:
Minun mielestäni Nokian navigointi ei eroa suuresti tavan auto navigaattorista....
Ei minustakaan kummoisemmin. Sen verran harvoin käytämme autonavigaattoria, joten ei meidän tarvitse erillistä "oikeaa" navigaattoria hankkia, vaan nuo puhelinten navigaattorit käyvät erittäin hyvin.
- 12+3
Nokia N86 8MP kirjoitti:
Ei minustakaan kummoisemmin. Sen verran harvoin käytämme autonavigaattoria, joten ei meidän tarvitse erillistä "oikeaa" navigaattoria hankkia, vaan nuo puhelinten navigaattorit käyvät erittäin hyvin.
tänäkin kesänä kiersimme asuntoautolla euroopassa kuukauden ja aina löysi perille ja ei maksanut penniäkään sillä online tilaa en kertaakaan tarvinnut.Noi kartat on 3d minulla ja muuten niiden karttaohjelman ja kartat on Navigon tehnyt jonka Nokia osti itselleen.Tulee vuoden päästä vieläkin paremmat ja ilmaiseksi.
- kanankappala
12+3 kirjoitti:
tänäkin kesänä kiersimme asuntoautolla euroopassa kuukauden ja aina löysi perille ja ei maksanut penniäkään sillä online tilaa en kertaakaan tarvinnut.Noi kartat on 3d minulla ja muuten niiden karttaohjelman ja kartat on Navigon tehnyt jonka Nokia osti itselleen.Tulee vuoden päästä vieläkin paremmat ja ilmaiseksi.
Mikäs on vikana, kun navigaattorilla näkyy vain oma sijainti, mutta ei teitä tms. Näin tein: Aluksi kaikki toimi ja silleen. Sitten vaihdoin muistikortin. Sillä ei näkynyt kuin oma sijainti. Laitoin takaisin mukana tulleen muistikortin, ja ei vieläkään näkynyt. (Sillä pitäisi näkyä) sitten latasin kännykän netin avulla sen ovi maps kolosen. (muistikortti oli sisällä) ei toiminut vieläkään navissa ympäristö. Sitten latasin koneelta muistikortille, ja vieläkin näkyy vain oma sijainti! Nyt jotai vinkkii.
- vinkki3
kanankappala kirjoitti:
Mikäs on vikana, kun navigaattorilla näkyy vain oma sijainti, mutta ei teitä tms. Näin tein: Aluksi kaikki toimi ja silleen. Sitten vaihdoin muistikortin. Sillä ei näkynyt kuin oma sijainti. Laitoin takaisin mukana tulleen muistikortin, ja ei vieläkään näkynyt. (Sillä pitäisi näkyä) sitten latasin kännykän netin avulla sen ovi maps kolosen. (muistikortti oli sisällä) ei toiminut vieläkään navissa ympäristö. Sitten latasin koneelta muistikortille, ja vieläkin näkyy vain oma sijainti! Nyt jotai vinkkii.
puhelimesta ennen kuin lataat sen uudelleen ja aina tuo kartta sovellus ladataan puhelimen muistiin ei muistikortille juuri sen takia jotta tökkii ja jos vaihtaa muistikortin tulee noita vaikeuksia.
vinkki3 kirjoitti:
puhelimesta ennen kuin lataat sen uudelleen ja aina tuo kartta sovellus ladataan puhelimen muistiin ei muistikortille juuri sen takia jotta tökkii ja jos vaihtaa muistikortin tulee noita vaikeuksia.
Lataa kartata Nokia Ovi suiten avulla kännykkään tietokoneelta.
- navinavi
12+3 kirjoitti:
No ei tasan ole mikään vitun Navigon tehnyt mitään karttoja, ei Nokia Mapsin eikä minkään muunkaan karttoja, se Navigon on navigointisovellus eikä sitä ole Nokia ostanut.
Nokia osti niitä karttoja laativan NAVTEQIN ja maksoi siitä muutaman millin ja tämän Navteqin kartta-aineisto on kyllä aina ollut tarkempaa kuin kilpailevan Teleatlaksen jota mm. Tomtom käyttää.
Navteqin kartoissa näkyy sellaisetkin kinttupolut mitä ei näy muissa. Sitä kyllä sopii sitten ihmetellä miksei Nokia ostanut aikoinaan NAVICOREA joka on ylivoimaisesti paras navigointisovellus mitä on koskaan tehty ja se myytiin ulkomaille.'
Sen sijaan Nokia Maps on kehitetty jostain kuppaisesta Smart2go kyhäelmästä ja sen huomaa. Saatana että olisi ollut kova sana Navicoresta kehitetty ja päivitetyillä kartta-aineistolla niin olisi saanut nakata kaikki vitun Tomtomit romukoppaan välittömästi.
Mikä siinä onkin että muissa kuin Navicoressa ne reittivalinnat on joskus täysin idioottimaisia, olette varmaan huomanneet itsekkin että ajatetaan ihan päin vittua. Tällaista ei koskaan tapahtunut Navicoressa joka edelleenkin on minun suosikkini eikä vähiten miellyttävän ääniopastuksen ansiosta joka sekin on edelleen lyömätön. Kyllä muilla on vielä paljon oppimista.
- persereika213
Päivässä laskua 8 euroa jos ei datapakettia, tosi halpaa joo!!! Ja ei edes käytetty muutako vahingossa, eli ketään ei navigoinut mihinkään...Eli mistä laksu tuli? Ja ei muuten toimi ilman verkkoa...
- Kestää
Datapaketit on niin halpoja, että kannattaa hommata. Toimii toi ilmankin, mutta huomattavasti paremmin ja monipuolisemmin netin kanssa. Toinen asia sitten mikä sotketaan, ilmainen. Siis tuo on yhä edelleen täysin ilmainen. Nokiasta riippumatta puhelinyhtiösi on se, joka laskuttaa tuosta. Turha siis mollata nimenomaan Nokian ilmaista palvelua. Vähän sama, kuin saisit ilmaisen auton ja haukkuist sen ilmaisuutta, koska joudut tankkaamaan.
- pettynut Nokiaan
pitää lopettaa navigointi ja olla paikoillaan minuutti
ja
pätkii uskomattoman usein, vaikka olisikin nettiyhteys,
tavallinen Maarianhaminasta tilattu alle 50 € navi on paljon tehokkaampi perileluviejä.
( siis verkkokauppa.com
NIIN; sanotaan että "ei ole ilmaisia lounaita",
niin Nokiankin kanssa,
pitää antaa ilmaiseksi, kun siitä ei kukaan maksaisi
.- Pelittää
Ainakin meikäläisen luurissa. Ei taatusti ole huippunavi, mutta täyttää tehtävänsä ja on ilmaisista navigaattoreista täysin kiistatta ehdottomasti paras. Kouluarvosana 8
- fbdbdb
siis mitä,ostin 5230,miten siinä voi muka navigoida ilman internet yhteyttä,esim autolla ajaessa, kameratolpat ym.puhelin on vasta postin kyydissä joten tällä viikolla pääsen harjotteleen
- T
Kiitos loistavista ohjeista!
- z4kk3
Nosto
- --------------------
Kiitos aloittajalle loistavista ohjeista.
Olisiko kenelläkään mitään neuvoa, miten saisin puhelimeeni kartat maksamatta maltaita, sillä minulla on linux. Vai onko ratkaisematon ongelma?
Puhelimen kautta en arvaa laitailla, kun jo päivitys näyttää maksavan ylimääräistä, vaikka internet-paketti onkin operaattorilta. Ei taida olla muuta keinoa. Kartat saa kännykkään kahdella tavalla: 1. Tietokoneen kautta ( Windows) 2. Puhelimen netin kautta.
- --------------------
Kiitos vastauksesta.
Täytyy lähteä metsästämään windows-laitetta.
Arveluttaa tuo puhelimen kautta siksi, kun joissain viesteissä luin, ettei onnistu hyvin ja suositeltiin tietokonetta. - OotSupersankari
Kiitos !!!!!
Eipä tullut miehellä ensimmäisenä mieleen, kun uuteen c5 entisen muistikortin vaihtoi, että kartathan on muistikortilla - mutta ei omalla entisellä =)
NYT TOIMII TAAS !
Kerrankin selkeä ja järkevä neuvo täällä johonkin asiaan ! - .............
Kiitoksia paljon hyvistä neuovoista! On se hyvä kun on näitä tekniikan ihmemiehiä täällä neuvomassa meitä tavallisia taaveja... , monet hyvät neuvot olen tältä palstalta saanut oman uuden puhelimeni kanssa taistellessa!
Kiitos tosiaan! - MF35
Em. neuvoilla pääsin aloittamaan kartan latauksen Ovo Suitella. Mutta kohta tuli ilmoitus: "Ovi Suite on lopettanut toimintansa tuntemattomasta syystä."
Sitten Windows halusu tutkia ongelman aiheuttajaa, ei kaiketi löytäyt koska ei mitään ilmoittanut. Puhelin on Nokia C5-00 ja tietsikka HP 626- läppäri, Windovs 7.
Lehdessä arveltiin Nokian olevan kohta kaupan, en ihmettele, mutta miten lataus sujuisi? - en jaksa enää....
Heitä se Nokia toosa kohti betoniseinää niin lujaa kun jaksat, ja loppuvuodesta osta uusinta mallia oleva WinNokia puhelin.
- Bitit kankaalle.
Joo, pärjään C5:llakin. Tyydyn perustoimintoihin niin ei tarvitse Suiteja sutia. Valikot ovat kyllä hieman ihmeelliset ja fontit tosipienet, ne isommatkin.
Sata vuotta sitten autojen moottoreissa oli roiskevoitelu. Nyt tietotekniikassa on roiskeohjelmistot, mutta toimivat paljon huonommin kuin em. voitelu. Ja painevoitelun varmuudella (ja helppoudella) toimivista ohjelmista ei ole tietoakaa. Ohjelmat ovat asiakasvihamielisiä, kohdistan niihin "vihapuheita". Mitenkä olet varautunut siihen että puhelimesi menee sekaisin ja tiedostoja ei saa palautettua?
- Bitit kankaalle.
Sain kyllä varmuuskopion tietokoneelle tehtyä. Se tärkein, osoitekirja on sama toisessa puhelimessa.
- MF35
Ainakin Suomen kartan lataus onnistui kuitenkin! Mitähän Windows kalasteli ilmoituksillaan Ovi Suiten toiminnan loppumisesta?
Minäkin päivitin Suomen kartan N8 puhelimeeni, Tosin päivitin sen uusimmalla Ovi mapsilla suoraan puhelimessa wlan verkon kautta.
- asddsafdsd4
Onko toi navigointi WLAN- verkossa ilmaista, vaikka olisikin nuo A-gps sun muut kaikki navigointimenetelmät päällä? Siis, että meneekö puhelin kumminkin nettiin ilman WLAN- verkkoa ja käyttää dataa, vaikka sen siihen olisikin liittänyt. Esim. talon sisällä tässä tapauksessa
A-gps käyttää pelkästään 3G/gprs yhteyttä. Eli se maksaa.
- nnvv
Viikon Keski-Euroopan reissulta noin kympin datalasku. Suurin osa datakäytöstä oli 1 kb/kerta ja loputkin tosi pieniä. Navigaattoria käytin reissulla, muita dataakäyttäviä ohjelmia en. Puhelimena C5 ja asetuksista pelkästään sisäinen GPS käytössä ja navigaattori offline-tilassa. Mistähän tällainen datankäyttö johtuu? Osaako kukaan vastata?
- 5230,.
Se ottaa hetkellisen n.5-7sek yhteyden paikannus palvelimeen siinä alussa vaikka olis offline tilassakin jos et ole poistanu sitä palvelin asetuksista käytöstä.
asetukset>puhelinpaikannus>paikannuspalvelin>Paikannuspalv.käyttö>ei käytössä- 5230,.
Siis
asetukset>puhelin>sovellusten asetukset>paikannus>paikannuspalvelin>Paikannuspalev.käyttö>ei käytössä
kirjotin kyllä oikein jo ekalla mutta tämä jättää osan pois välillä
- nnvv
Kiitoksia vastauksesta.
Eli yhteenvetona pitää muistaa tehdä kolme asiaa:
1. Ovi maps offline tilaan.
2. Navigointivälineeksi vain sisäinen gps.
3. Paikannuspalvelin pois käytöstä.
Katotaan miten seuraavalla reissulla käy. Saksassa/Itävallassa Nokian navigaattorilla pärjäsi kohtuullisesti, mitä nyt muutamia sekoiluja tuli ja välistä yhteys katkeili. Lisäksi välistä navigaattori neuvoo puutaheinää mutta, kun osaa sopivasti suodattaa neuvot niin kyllä sillä aika hyvin perille löytää. Noi tosiaan kannattaa muistaa. Tai sitten laitat netti eston operaattorin sivuilta päälle. Eli silloin puhelin ei pääse verkon kautta nettiin ulkomailla.
- Tom tom
Minulla ollut E61 3vuotta,eli tom tom päivitykset.Olen käynyt 100:ssa paikoissa aina navi pelittää kun osaa kirjoittaa oikein.Aivan loistava vehje ja ilmainen.Viimeksi hong kong ja eikun suoraa hotellille.
- reemer
Luettuani tämän viestiketjun ja muita läpi edelleen ihmettelen tätä: Mistä C5-03:ssa kun olen jättänyt enää sisäisen gps:n päälle, kytketään tuo Ovi maps offline-tilaan? Vai tarvitseeko tota Ovi-kytkentää tehdä ollenkaan, onko C5-03:ssa erilainen/helpompi menettely?
Nokia C5-03 mallissa (Kuten muissakin) Nokia Ovi maps kannattaa laittaa offline tilaan. Muuten se etsii netistä karttapäivityksiä/liikennetiedotteita. ( Jos käytössä ei ole datapakettia).
- 5230,. (500)
offline tilaan laita se kun avaat kartan,etusivulta eli siitä valikosta paina avaimen kuvaa vasemmasta alareunasta eli asetukset>internet>yhteys>offline
- C-itikka
Siis vielä Nokia C5-03 Ovi Maps ohjelman offline tilaan asettamisesta: "paina avaimen kuvaa vasemmasta alareunasta eli asetukset>internet>yhteys>offline" Jos painan avaimen kuvaa, eli asetuksia, seuraavaksi aukeaa Omat asetukset, Puhelin, Sovelluksen hallinta, Puhelut, Yhteydet ja Puhelimen vaihto vaihtoehdot... Mistä löytyy tuo >internet>?jne...
Olet puhelimen asetuksissa. Ovi maps laitetaan offline tilaan sen asetuksista. Eli kun avaat Ovi mapsin niin noudata niitä ohjeita mitä aluksi kirjoitit.
- C-itikka
Olen asetuksissa... täällä ei lue Ovi maps'iä missään! Täällä näkyy Ovi Kauppa, muita ovia ei löydy asetuksista?
- C-itikka
C-itikka kirjoitti:
Olen asetuksissa... täällä ei lue Ovi maps'iä missään! Täällä näkyy Ovi Kauppa, muita ovia ei löydy asetuksista?
Siis tarkemmin: Kun avaan asetukset sieltä ei löydy mitään Ovi maps toimintoa.
Siis olet nyt puhelimen valikossa... Sinun pitää ensin avata Nokian karttaohjelma puhelimen valikosta
Valikko > Kartat- C-itikka
Kuinka tämä herjaa että yhteys voi olla kalliimpi koska et ole omassa verkossasi? Minulla on tässä saunalahden mobiilipaketti. Josakaan en vielä ole sitä käyttänyt...
C-itikka kirjoitti:
Kuinka tämä herjaa että yhteys voi olla kalliimpi koska et ole omassa verkossasi? Minulla on tässä saunalahden mobiilipaketti. Josakaan en vielä ole sitä käyttänyt...
Siitä varotuksesta ei kannata välittää suomessa jos sinulla on kerran datapaketti.
- C-itikka
Eli kun yritän avata Nokian karttaohjelmaa puhelimen valikosta, se herjaa että yhteys saattaa olla kalliimpi koska et ole omassa verkossasi? Miksi? Pitääkö mobiilinettiyhteys ensin "asentaa tähän" ennenkuin sitä voi käyttää pelkäämättä että yhteys aukeaa jollain kalliimmalla?
- C-itikka
vapunen kirjoitti:
Siitä varotuksesta ei kannata välittää suomessa jos sinulla on kerran datapaketti.
Ok, olikin jo offline tilassa. Eli nyt tällä voi käyttää navigaattoria ilman että on nettiyhteydessä? Onko tässä mallissa kartat ladattuna jo muistiin vai pitääkö ne hakea netistä?
C-itikka kirjoitti:
Ok, olikin jo offline tilassa. Eli nyt tällä voi käyttää navigaattoria ilman että on nettiyhteydessä? Onko tässä mallissa kartat ladattuna jo muistiin vai pitääkö ne hakea netistä?
Osa kartoista voi olla valmiiksi ladattuina. Sinun kannattaa kuitenkin päivittää kartat Nokia Suite ohjelmalla tietokoneella. Navigointi pitäisi toimia nyt ilman nettiyhteyttä, jos sinulla on a-gps ja verkkopaikannus pois päältä.
- 5230,. (500)
C-itikka kirjoitti:
Eli kun yritän avata Nokian karttaohjelmaa puhelimen valikosta, se herjaa että yhteys saattaa olla kalliimpi koska et ole omassa verkossasi? Miksi? Pitääkö mobiilinettiyhteys ensin "asentaa tähän" ennenkuin sitä voi käyttää pelkäämättä että yhteys aukeaa jollain kalliimmalla?
laita sieltä kartan asetuksista verkkovierailu varoitus "Pois" asentoon niin se ei kokoajan hoe sitä samaa,siitä ei kannata muuten välittää mitään
avaa kartta>asetukset>internet>Verkkovierailu-varoitus
- unohtuiko joku malli
-Nokia Lumia 800
tämä malli puuttui listalta, vaikka siinäkin on ilmainen navigointi offline-tilassa.- Vanha viesti
Monta muutakin "puuttuu", esim E7. Mutta lista onkin puolitoista vuotta vanha.
- hfhfhgf
varmaan sen takia ko lista on tehty jo 13.8.2010 jollon ei ollu edes n8 kaupoissa
Nokia N86 8MP käyttäjä neuvoo nykyään IPhone palstalla, eikä varmaankaan sentakia ole päivittänyt listaa.
- nimimerkki hukassa
Hei! Hyvät ohjeet.. mutta vaikka minulla on kaksi listassa mainittua Nokian mallia. En kummassakaan ole saanut paikannusta toimimaan jos olen poistanut datasiirron A-gps paikannusta myöten, käyttämällä vain sisäistä gps moodia. Ei löydä sijaintia vaikka kuinka kauan pitäisi päällä. Esim c6-00 ja 6710 navigator. Vasta kun A-gps moodin laittaa päälle, laitteet löytävät sijaintinsa.
Sijainnin pitäisi kyllä löytyä pelkällä sisäisellä gps paikannuksella. Sateelliittien etsiminen saattaa tosin kestää aika pitkään.
- keksu
morjes,
luin tämän henkilön ohjeet yuolta alusta kun tämä aihe kiinnostaa
"Nokia N86 8MP", kiitos vain kovasti. Oma e7 navigoi ainakin nyt suomessa näköjään ilmaiseksi(tuolla ei merkitystä), mutta ensi viikolla mennään matkoille ja voi sitten siellä testata =)
thanks Muista sitten ennen matkaa ladata kyseisen ulkomaan kartat Nokia Suitella puhelimeen ja ota datayhteys pois päältä ulkomailla.
- 20120828
Kiitos selkeästä ohjeistuksesta.
20120828 - Latva Bee
Mulla on nokia E7-00 gps ei toimi. Mikä tuohon palvelimen osoitteeksi tulee???.
Vapusen ohjeiden mukhaan tehnyt, vaan ei toimi.
Päivtin ko. härpäkkeen ja sen jälkeen tuo navi ei suostu yhteistyöhön. Siis mitää osoitteita ei tarvitse laittaa vaan navigointi ja gps pitäisi toimia heti ja jos ei toimi niin ohjelmistopäivitys pitäisi tuoda ilmaisen navigoinnin.
- Latva Bee
"Tarkista, että paikannuspalvelimen Yhteysosoite-asetuksessa on valittu oikea yhteysosoite. (Joissakin tapauksissa asetuksissa on voitu määrittää väärä yhteysosoite)"
Nokian sivuilla luki näin.
Tosiaan, päivitin tuon E7.kan ja sen jälkheen ei gps ei toimi GPS pitäisi kyllä toimia ilman tuota. Noi osoitteet ovat a-gps palvelua varten ja ne kannattaa toki laittaa kuntoon jotta sateelliittien haku nopeutuisi.
http://www.nokia.com/fi-fi/tuki/faq/?action=singleTopic&topic=FA134489
"Valikko > Asetukset > Sovelluksen asetukset > Paikannus > Paikannuspalvelin > Palvelinasetukset > supl.nokia.com "- Latva Bee
Joko taivaalta on stelliitit kadonneet tai sitte on tullut päivityksen yhteydessä joku &%¤#"`.
Onko sillä mitn merkitystä, että pidän folio hattua päässä. Se on sellainen sombrero. Täytyy varmaan lyhentää niitä "lierejä"
Kiitos kuiten vapunen. Teet hienoa duunia meille "avuttomille" - Latva Bee
Ei jummaleisson. Mulla tuo E7-00 vaan odottaa gps yhteyttä. Mie ymmärrä. Heitän sen kohta jokeen, jos ei vapunen keksi keinoa tähän pulmaan.
Siinä voi kestää jopa 5-10 minuuttia.
- Latva Bee
Lol.
Tähän luuriin kyllä tulee näkyviin sellainen "antenni" symboli, mutta, mutta. Joku bugi tuon päivityksen mukana tuli. Millasi ton sais takaisin tehdas asetuksiin ja sitte uusi päivitys. Täh - tytytitityyy
Siis onko nettiyhteys kunnossa ja kartat online tilassa jos on niin gps löytymiseen ei pitäisi mennä kuin muutamia sekuntteja tai puoli minuuttia vaikka olisit sisätiloissa.Oletko kokeillu ulkona gps singnaalin hakua?Ulkona gps singnaalin pitäisi symbian puhelimilla löytyä parissa minuutissa vaikka gps piiri olisi ns. "kylmä" eli sitä ei ole käytetty vähään aikaan.Lumiossa on paljon herkempi gps.
- Latva Bee
Kartta online tilassa???
Käytän tätä ainoastaan navigaattorina, eli ei ole mobiilinettiä. Eikä tarviikkaan.
Ei ota ulkonakaan yhteyttä. Joku asetus nyt on pielessä ja oon niin kauan taukannut tän kanssa, et tulee ikään kuin sokeaksi
Per¤%%%%%. Kaikkeen pitää sekaantua. Karttojen ei tarvitse olla online tilassa mutta a-gps vaatii nettiyhteyden. Muuten sateelliittien haku kestää pitkään.
- Siis mitä?
Eikös a-gps käytä tukiasemia hyväkseen eikä nettiä?
Siis mitä? kirjoitti:
Eikös a-gps käytä tukiasemia hyväkseen eikä nettiä?
Käyttää mutta myös nettiä.
- Latva Bee
Doh, on minulla wlan, eipä auta.
Mie menen peiton alle ja laitan peukalon suuhun. Sitten kun herään, laitan tuon kunthoon. Vaikka jerkulla - Avun sain
Kiitos, yhä vaan hyödyllinen juttu ja toisin kuin nuo viralliset ohjesivustot ja -neuvojat: ymmärrettävällä kielellä =)
- jouku3
moi, miten on nokia e90,, voiko tätä hyödyntää .ilmainen navikointi,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2622173- 961889
- 911403
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!701110Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si141058Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman39981Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46961- 47958
- 46922
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika39895