Kissa merkkaa

Iines ja aku

Osaisko joku sanoo miks kissa on alkanu ruikkii joka paikkaan sisällä?

Kyseessä on siis kaks kissaa ja molemmat ruikkii pissaa häntäpystyssä nurkkiin ja tavaroille ja saattavat 15 min sen jälkeen käydä ihan normaalisti laatikolla. Laatikko on aina puhdas ja hiekat vaihdetaan kerran viikossa, myöskään merkkiä ei ole vaihdettu ja samaa ruokaa saavat ku aina ennenki.

Kissat ovat noin 15 ja 16 vuotiaita, ekat 13 vuotta asuivat omakotitalossa ja saivat kuljeksii metsissä miten huvitta ja tulla sisälle miten haluu, pari vuotta sit muutettiin kerrostaloon ja kissat joutuvat lähes aina olee sisällä, yli kaks vuotta on menny ihan hyvin mut nyt pari viikkoa ovat keksineet uudeksi harrastukseksi merkkailla paikkoja. Ei auta vaikka kantaa hiekkalaatikolle pissaamisen jälkeen kuten pennun :D ja toruu ja äksyilee ja vaikka mitä. Pari kertaa oon laittanu suihkuun ja pessy kissan ku on pissannu nurkkaan tai matolle, hirvee maukuminen ja raapiminen eli ei vissiin hirveesti tykkää mut ei vaan ota opikseen ja jatkaa merkkailua.

Olisko hyvii neuvoja, pesulalasku alkaa olee aika iso ku pitää mattoja sinne viiä, viime viikolla pissivät sohvan nurkkaan nopeesti ku silmä vältti, joutuu vissiin uuden sohvan ostaa ku ei toi haju lähe kirveelläkään (tai en tiiä ei oo viel testattu kirvestä).

Apuja otetaan kernaasti vastaan :)

5

324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissaaaaaa_

      Käy eläinlääkärillä ottamassa virtsanäytteet. Niissä näkyy jos on vaikka virtsatulehdusta mikä voi olla mahdollinen syy :) Hoidon jäljeen muista pestä kämppä kunnolla hajunpoistajalla etteivät hajut jää!

    • Kieppu

      Kaipaan vinkkejä ihan samaan ongelmaan. Mulla on kaksi sisäkissaa, kumpikin n.2 vuotiaita leikattuja tyttökissoja. Toinen on alusta asti ollut täysin sisäsiisti, toinen on sitä vaihtelevasti. Se vaan, kun pissapaikat on mun pojan sänky tai olohuoneen sohva =( Toisinaan käy ihan nätisti laatikolla, ja kakkalla käy aina laatikossa. Jos huomaan kissan olevan menossa pissalle kiellettyyn paikkaan ja kissa huomaa minut, se menee kyllä nätisti laatikkoon. Laatikkoja on kaksi ja kummatkin on koko ajan siistejä, siis tyhjennän ne tarpeista aina kun huomaan siellä jonkun käyneen. Olen kokeillut erillaisia hiekkoja, enkä siinä ainakaan ole huomannut mitään vaikutusta. Joka kerta kun olen esim. sohvanpäälisen pessyt, olen suihkuttanut kaikki mahdolliset paikat "hajunpoistajalla", jota eläinkaupasta suositeltiin. Sen pitäisi neutralisoida pissan haju, ettei kissa menisi samaan paikkaan enää. Mutta ei siis vaikutusta silläkään. Jos yllätän kissan pissalta, olen ensin painanut kuonon pissaan ja sen jälkeen kastellut naaman hanan alla. Ei vaikustusta. Siis mitä seuraavaksi, alkaa todella hermot mennä.

      • virtsatulehdus

        Lopeta nyt ensin ainakin se kissan naaman hankaaminen kuseen, sillä saat sen vain inhoamaan ja pelkäämään itseäsi!

        Kuulostaa, että kyseessä on virtsatulehdus. Siitä kärsivät kissat alkavat vältellä hiekkalaatikkoa, koska yhdistävät virtsatessaan kokemansa kivun siihen. Ne hakeutuvat yleensä pissimään sen sijaan pehmeille alustoille, kuten sänkyyn, lattialle jääneisiin vaatekasoihin jne.

        Eli nopeasti soitto eläinlääkärille! Virtsavaivat ovat yleensä melko simppelillä lääkekuurilla hoidettavissa, luulisi tuottavan vähän enemmän vaivaa peseskellä sänkyjä ja sohvia jatkuvasti...


      • Anonyymi

        Millainen ihminen huutaa kissalle ja painaa kissan naaman kissan omaan ulosteeseen, kun kissa parka yrittää poikkeavalla käytöksellä viestiä, ettei ole ihan kunnossa? Sairasta käytöstä ihmiseltä! Joiltain ihmisiltä pitäisi kieltää lemmikkien pitäminen, koska eivät näytä tajuavan edes perusasioita eläinten viestinnästä!

        Eläimet eivät pysty puhumaan ja heillä saattaa olla kipua ja vakava sairaus, jonka vuoksi ne pissaavat väärään paikkaan jne. Huutamisen ja suoranaisen eläinrääkkäämisen sijaan epätyypillisesti käyttäytyvä eläin tarvitsee ymmärrystä, apua, rauhallisuutta (ei suuttumusta) ja ennen kaikkea eläinlääkärillä käyntiä.


    • Who is who?

      Aloittajan viestissä en huomannut viitteitä siitä ovatko kissat kastroituja?

      Kastroimaton kolli ainakin ruikkii aloittajan kuvaamalla tavalla...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe