Minulla on vanha lakattu lipasto. Minulla on tarkoitus maalata se valkoisella maitomaalilla maalais- tai romuantiikkiseksi. Ensin minun pitää poistaa vanha lakkaus. Olen poistanut yhden laatikon pinnasta lakkauksen mutta väriä en saanut pois.
Joku sanoi, että väri on tullut lakkauksesta eikä lakan alle maalatulla petsillä. Siksi minun pitäsi jatkaa lakan poistoa jäteämmillä välineillä esim. hiomakoneella. Pinnassa en kyllä tunne lakkausta.
Kysyin JUVIsta maitomaalaamisesta ja minulle suositeltiin lipaston pohjamaalaamista, jos lakan alla on petsi. Nyt en oikein ole varma, onko väri tullut lakasta vai petsistä. Miren voin varmistua kummasta on kysymys?
lakan poisto
5
5533
Vastaukset
- .............
ensin petsataan ja sitten lakataan. Jos kapine on käsitelty vain sävytetyllä lakalla ei väriä pitäisi olla kovin paljoa imeytynyt puuhun. Sävytettyä lakkaa hiomalla ja sormella hiottua, pölyistä pintaa pyyhkäisemällä kyllä huomaa jos lakka on sävytetty.
"Kysyin JUVIsta maitomaalaamisesta ja minulle suositeltiin lipaston pohjamaalaamista, jos lakan alla on petsi. Nyt en oikein ole varma, onko väri tullut lakasta vai petsistä. Miren voin varmistua kummasta on kysymys?"
Ei mitään väliä, pohjamaalamisen voi tehdä kummassakin tapauksessa.- kielonkello
Kiitos vastauksesta. Ongelmana tässä on, että hiottu pinta on ruskea. Siksi maitomaali ei peitä sitä. Pitäisikö minun hioa pinta niin syvältä, että pääsen puhtaaseen puuhun asti?
- miet98
kielonkello kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Ongelmana tässä on, että hiottu pinta on ruskea. Siksi maitomaali ei peitä sitä. Pitäisikö minun hioa pinta niin syvältä, että pääsen puhtaaseen puuhun asti?
siinä ole paljon muita vaihtoehtoja, kuin yrittää poistaa vanha petsi, se on saattanut imeytyä syvällekin.
- Verhoilija ss
Mikäli aiot maalata lipaston niin siihen riittä lakkapinnan kunnollinen hionta [käsihionta] pohjamaalaus.
Joskus ennenkin ensilakkaus tehtiin ohennetulla lakalla ja silloin lakka tai lakkapetsi on voinut imeytyä syvälle, mutta sillä jäävällä värillä ei ole väliä, kunhan maalaat sellaisella maalilla joka on tinneri tai lakkapensiiniohennettava.
Vesiohenteiset maalit saat hylätä, sillä vanha väri voi tulla vesiohenteisen maalin läpi, vaikka kuinka usein maalaisit!- kielonkello
Kiitos vastauksesta. Minun tarkoitus on maalata se joskus 50-luvulla tehty ja lakattu lipasto maitomaalilla eli vesiohenteisella ja niin, että maalia voi paikka paikoin poistaa kostealla räsyllä. Toivon saavani siitä jotenkin vanhanomaisen ja antiikki- tai romuantiikkisen näköisen. Olen ostanut huuto.netistä käsittääkseni samalla maitomaalilla maalatun tuolin ja se on paikka paikkapaikoin kuluneeksi tehty ilmeisesti sienellä tms. maalia poistaen eli ikään kuin kuluneeksi tuunatun. Jos lakkaa tai petsiä ei saada pois, se pitää pohjamaalata mutta siten en saa siitä haluamaani. En tiedä, pitäisikö minun vuokrata hiomakone, jotta saan syvälle mennen lakan tai petsin pois. Kuten sanoin, pohjamaalilla en saa siitä haluamaani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512284Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖271184Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut851032Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt55952Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11924- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me128878vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22793Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49769