maapohjatutkimus

Yhmettelijä

Missä järjestyksessä nämä yleensä kannattaa tehdä. Maalaisjärjellä ajattelin, että maaperätutkimus olisi järkevin tehdä ennen tontin ostoa, jos vaikka löytyy jotain yllättävää. Mutta mutta, maaperätutkimukseen vaaditaan asemapiirros, tai ainakin talon nurkkapisteet, muuten siitä ei ole oikein mitään hyötyä. Asemapiirrosta taas ei saa ennen kuin on tehnyt talokaupat, sekä ostanut tontin. Hmmm... Voihan tietysti itse hahmotella suurinpiirtein, mihin talo tulee, mutta se ei sitten ole virallista se, ja rakennuslupaan täytyy kuitenkin aikanaan laittaa liitteeksi virallisia piirroksia, ei mitään omia raapustuksia. Siis minun tapauksessani kunta vaatii asuinalueille maaperätutkimuksen. Pitääkö vain siis ostaa ensin tontti, sitten talokaupoille, jonka jälkeen saan asemapiirrokset, kunta käy lyömässä nurkkapisteet, ja sitten vasta maaperää tutkimaan?

4

1682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjgjfg

      Meillä tehtiin aivan ensin maaperätutkimus, näytteet otettiin vain suunnilleen talon paikalta molemmista päädyistä. Jos budjetti on tiukka, en lähtisi ilman tietoutta perustamisolosuhteista ostelemaan tonttia.

      • Raksan reunalta

        Noin juuri. 'Asemapiirroksen' alustavaan pohjatutkimukseen tontin arvioimista varten tekee viidessä minuutissa. Riittää, kun talonpaikka on suunnilleen tiedossa. Tarkkoja nurkkapisteitä ja vaakituksen saa teetettyä sitten talosuunnittelua varten erikseen, jos tontti edelleen miellyttää.


      • Yhmettelijä
        Raksan reunalta kirjoitti:

        Noin juuri. 'Asemapiirroksen' alustavaan pohjatutkimukseen tontin arvioimista varten tekee viidessä minuutissa. Riittää, kun talonpaikka on suunnilleen tiedossa. Tarkkoja nurkkapisteitä ja vaakituksen saa teetettyä sitten talosuunnittelua varten erikseen, jos tontti edelleen miellyttää.

        Maaperätutkimus hinta on 1200 euroa. Ja tähän kuuluu kairaukset, vaakitukset, tontin kallistusten mittaus, sokkelin korkeuden arvio. Sen takia kai kyseli asemapiirrosten perään. Sanoi kyllä että onnistuu jos on kartta tontista ja talon paikka suunnilleen selvä. Mietin vain, että nyt kun vaaitukset yms tehdään, niin tehdäänkö ne vain tuolle epäviralliselle kartalle, johon olen itse lyijkynällä hahmotellut talon paikan. Vai tuleeko vaakitus tässä vaiheessa tehtyä turhaan, kun ei ole kunnon piirrustuksia?


      • konnari, rakenne
        Yhmettelijä kirjoitti:

        Maaperätutkimus hinta on 1200 euroa. Ja tähän kuuluu kairaukset, vaakitukset, tontin kallistusten mittaus, sokkelin korkeuden arvio. Sen takia kai kyseli asemapiirrosten perään. Sanoi kyllä että onnistuu jos on kartta tontista ja talon paikka suunnilleen selvä. Mietin vain, että nyt kun vaaitukset yms tehdään, niin tehdäänkö ne vain tuolle epäviralliselle kartalle, johon olen itse lyijkynällä hahmotellut talon paikan. Vai tuleeko vaakitus tässä vaiheessa tehtyä turhaan, kun ei ole kunnon piirrustuksia?

        täytyy tutkijoille osoittaa tontin sijainti, rajat ja talon aiottu sijoitus. Alustava asemapiirustus olisi tietysti hyvä. Osuvat edes likimain tulevan talon kohdalle. Jos tutkimuspiste ei osu aivan toteutuvan talon nurkan tai ulkoseinän kohdalle niin aniharvoin siitä mitään ongelmaa tulee. Jos tutkivat toiselta puolelta tonttia, ovat tiedot tietysti epävarmempia. Riippuu tontin luonteesta. Ei ole vielä tullut vastaan tapausta, että pohjatutkija olisi ottanut kantaa sokkelin korkeuteen. Taidat tarkoittaa perustamistasoa ja se tieto kuuluu toki tutkijan toimittaa. Jos vaakitusmerkinnät (eli tontin korkojen mittaustulokset eri kohdista tonttia) tehdään mainitsemallesi hyvinkin epäviralliselle kartalle, voihan ne myöhemmin siirtäää tarkemmalle kartalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe