Tähän varmaankin pystyy enimmäkseen vastaamaan ne henkilöt joilla astma on itselläänkin.
Ja sitten tämmönen romaani sairaskertomus, toivottavasti jaksatte lukee =)
Eli mulla on nyt jo melkein vuoden ollu sellasia hengenahdistuksia, tuntuu että joku painais rintaa eikä ilmaa riitä tarpeeks. Yleensä tälläset "kohtaukset" on kuitenkin ollut suhteellisen lieviä, välillä oon joutunut tosin turvautuun äitin inhalaatiojauheeseen (silläkin siis astma). Kaikki oikeestaan alko kunnolla ilmeneen noin vuosi taaksepäin kun jouduin sairaalaan sen takia että tuntu turpoovan hengitystiet jotenkin umpeen. En sillon tajunnu ottaa tota äitin inhalaatio jauhetta enkä oikein uskonu että olisin saanutkaan. Monia syitä lääkärit etti ja epäili että olisin kalalle allerginen, tähän ei oo kuitenkaan koskaan tullu varmuutta. Olin siis tuona kyseisenä päivänä ollut kalan kanssa tekemisissä, äiti on myös kalalle allerginen ja sairastaa tosiaan allergia-astmaa, joten joku yhteys tässä voisi olla. Oon muutenkin perimältäni tosi paljon äitin kaltanen.
Mutta siis takas asiaan. Nyt oon alkanu vasta tajuun että tää voisi astmaa ollakkin, hengitys vinkuu, oireet pahenee jos teen jotain mikä vaatii kovaa kuntoa ja kirkasta limaa on paljon tuolla kurkun tietämillä. Mua myös yskittää ja näin. Ennen luulin että tää olis jotain psyykkistä, mutta en usko siihen enää koska tuskin loisin tälläsiä oireita ittelleni. En muutenkaan enää pelkää sitä hapen puutteen tunnetta, ensimmäisillä kerroilla pahensin ite omaa olotilaani alkamalla paniikissa haukkoon sitä happee jotenkin väärin, joka varmaan aluks on ihan normaalia. Nykyään en kuitenkaan enää pelkää sitä tunnetta, koska tiiän että äitin lääkkeestä saa avun (tiiän että on väärin käyttää sitä koska ei oo diagnosoitu ja näin mutta niin) joten en usko että aivoissani tän luon.
Mulla on siitepöly tai jotain sellasta allergiaa. Oireet pahenee aina kevään/kesän aikaan tai tälläin ite oon huomannu.
Mitä siis ootte mieltä kuullostaako astmalta? Miten teijän joilla astma on todettu oireet alkovat? Kokemuksia ja tälläsiä olis kiva kuulla, miten vaikuttaa elämään vai vaikuttaako, minkä tasonen astma teillä on ja millanen (allergia/rasitus?) yms. :)
Kiitos jo kovasti etukäteen!
Astmasta
tyttö 1993
1
252
Vastaukset
- As T M aa
Menepä äkkiä lääkäriin ja vaadi päästä astmatutkimuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399