Muutto mahdollinen?

mahdollistako?

Elikkäs, olen 16v poika joka ei tule toimeen äitin kanssa, jonka luona siis asun, kun isä taas asuu toisella paikkakunnalla. Olen siis nytten toiseen asteen ensimmäisen vuoden opiskelija, joka olisi kiinnostunut muuttamaan kaverin kanssa vuokralle samalle paikkakunnalle. Joten lähinnä sitä mietin, että saanko ollenkaan kelalta tukia?

Kysyn joka tapauksessa huomenna asiaa koulusta, mutta tilanne alkaa olemaan täällä äidin luona jo sen verran kriittinen että pitäisi alkaa etsiä asuntoa mahdollisimman nopeasti.

6

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AP

      Lisätään myös sen verran, että tiedän ettei ole taloudellisesti järkevää muuttaa pois vanhemman luota, mutta tilanne on mitä on.

    • j

      Asumislisää voit saada. Opintorahaan ei ole oikeus ennen kuin täytät 17v. Asumislisäkin on maksimissaan 80% vuokrasta ja lisäksi sitä myönnetään vain alle 252 euron vuokraan täysimääräisenä (eli se 80%), jos asut kalliimmin maksat kaiken lopun itse. Opintolainaan saattaa myös olla oikeus, jos et ole lukiossa. Äitisi tulot vaikuttavat siihen kuinka paljon näitä kahta tukea saat vai saatko ollenkaan.

      Jos kyse on oikeasti kriisitilanteesta kotona, sossu saattaa myös auttaa sinua, mutta jos kyse on ns. normaalista teinin ja vanhemman riitelystä, ei sossu auta mitenkään. Vanhemmillasi on elatusvelvollisuus, myös isälläsi, vaikkei hän enää kanssanne asukaan.

      • AP

        Mitenkä tilanne on tuon asumislisän kohdalla, kun tässä mun tilanteessa asunnossa asuisi myös kämppis? Menisikö tilanne sillon niin että asumislisä maksaisi 80% omasta osuudestani, ja 80% kaverin osuudesta? Vai mitenkä tällöin menisi..

        Ja paljastetaan nyt sen verran tilannetta, että "kriisitilanne" nyt ehkä vielä hieman yliampuva ilmaisu, mutta kun riideltyä tulee useaan otteeseen viikossa, pienistä asioista mutta riidat aina yltyvät todella suuriksi.. Esimerkkinä voisin sanoa juuri hetki sitten tapahtuneen tilanteen kun kokoajan tuntui siltä että kohta mulla pimahtaa, ja heitän kyseisen naisen ikkunasta..

        En siis pelkää lähinnä mitä itselleni saattaisi tapahtua, vaan se että mitä saattaisin tehdä. Tiedä sitten että joutuisinko mahdollisesti nuorisokotiin vai mikä onkaan.


      • AP
        AP kirjoitti:

        Mitenkä tilanne on tuon asumislisän kohdalla, kun tässä mun tilanteessa asunnossa asuisi myös kämppis? Menisikö tilanne sillon niin että asumislisä maksaisi 80% omasta osuudestani, ja 80% kaverin osuudesta? Vai mitenkä tällöin menisi..

        Ja paljastetaan nyt sen verran tilannetta, että "kriisitilanne" nyt ehkä vielä hieman yliampuva ilmaisu, mutta kun riideltyä tulee useaan otteeseen viikossa, pienistä asioista mutta riidat aina yltyvät todella suuriksi.. Esimerkkinä voisin sanoa juuri hetki sitten tapahtuneen tilanteen kun kokoajan tuntui siltä että kohta mulla pimahtaa, ja heitän kyseisen naisen ikkunasta..

        En siis pelkää lähinnä mitä itselleni saattaisi tapahtua, vaan se että mitä saattaisin tehdä. Tiedä sitten että joutuisinko mahdollisesti nuorisokotiin vai mikä onkaan.

        Tarkennetaan sen verran, etten aivan kirjaimellisesti tarkoitanut tuota ikkunasta heittoa, joten ei nyt ihan vielä tarvitse kenenkään IP-osoitteen kautta kotia metsästämään


      • j
        AP kirjoitti:

        Mitenkä tilanne on tuon asumislisän kohdalla, kun tässä mun tilanteessa asunnossa asuisi myös kämppis? Menisikö tilanne sillon niin että asumislisä maksaisi 80% omasta osuudestani, ja 80% kaverin osuudesta? Vai mitenkä tällöin menisi..

        Ja paljastetaan nyt sen verran tilannetta, että "kriisitilanne" nyt ehkä vielä hieman yliampuva ilmaisu, mutta kun riideltyä tulee useaan otteeseen viikossa, pienistä asioista mutta riidat aina yltyvät todella suuriksi.. Esimerkkinä voisin sanoa juuri hetki sitten tapahtuneen tilanteen kun kokoajan tuntui siltä että kohta mulla pimahtaa, ja heitän kyseisen naisen ikkunasta..

        En siis pelkää lähinnä mitä itselleni saattaisi tapahtua, vaan se että mitä saattaisin tehdä. Tiedä sitten että joutuisinko mahdollisesti nuorisokotiin vai mikä onkaan.

        Eli sanotaan nyt vaikka, että teillä olisi kämppiksen kanssa vuokra yhteensä 340€. Sinun osuutesi olisi 170€. Kaverin samoin olettaen siis, että maksatte vuokran puoliksi. Asumislisä sinulle laskettaisiin tuosta 170 eurosta, josta saisit 80% eli 136€. Loput makselisit sitten itse jostain rahoista. Kämppiksellä sama tilanne olettaen, että hän on myös oikeutettu asumislisään.

        Muuhun voin ottaa kantaa vaan lähinnä sen osalta, että asiasta pitää keskustella sosiaalitoimiston kanssa. Parasta olisi, jos äitisi tulisi mukaan.


    • Monigggahh

      Mulla sama ongelma, äidin kanssa asuminen on mahdotonta, muut sanoo vaa et kyl pikkuriidat ohi menee, mut ne ei ookkaa riitoja vaan henkisesti raskaita painoja!!!!!!!!! Olen nyt 15 v. ja ajattelin ensikesänä muuttaa takaisin paikkakunnalle, josta muutimme juuri kuukausi sitten. Isäni asuu siellä ja ajattelin jos muutaisin hänen luo ensin asumaan ja sitten omaan kämppään, mutta jos isäni ei ole huoltajani niin miten sitten toimia? ;o oisin muuten saanut hänet allekirjottaan jtn lappusia, koska häiritsisin vaan hänen sinkkuelämää niin että miten on? Jaa onko vanhempien pakko antaa suostumus? Onko heidän pakko maksaa jtn? Vai voinko vain käydä töissä ja tälleen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2211
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      64
      1866
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1685
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1612
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1584
    6. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      143
      1516
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1504
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1208
    Aihe