Kumpi turbo saab 900 vs 9-3

ehkä tuleva saabisti

Tarvis kakkos auton ja kävin kokeileen tollaista 900 turboo ja vaikutti ihan hyvältä. Auto tuntui sellaiselta että voisi harkita mutta tehoa voisi houkutella vähän lisää. Miten tuollainen 9-3 tai 900 viritys eroaa toisistaan? Saako 9-3 lastulla samat tehot kuin 900? Onko moottoreiden kestävyydessä eroa? Vai onko niissä samat moottorit ja ohjelmalla laskettu 9-3 tehoja?

15

1375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc....

      siis jos vanhasta esim -87 mallisesta ilman kattia olevasta 900 malista on kyse niin 8v konessa 155hv vakiona
      16v konessa sitten 175hv ja katilisessa myös 175hv

      9-3 mallissa 185hv aerossa jotain 210hv

      Eikö viritys ole softa 9-3 mallissa ja vanhassa tankoa pidemmäksi, mutta samalla pitisi myös bensan saantia lisätä että ei mene laihalle. Muistaakseni tankoa uskalsi hieman pidentaa ilman että menee laihaksi vielä
      Vanhassa pieni tehon nosto ei maksa mitään.
      Kannataa kysyä saab-klubista ja lukea vanhoja, niin asia selviää

      • ..--..

        T5-koneisessa 93:ssa on joko 154hv tai 185hv, tbo sportissa 200hv. T7-konessa on 150hv tai 185hv, aero 205hv.
        Katillisessa T16 satkussa on 160hv. Nämä siis vakiona. Ja siihen "tankoon" ei pidä koskea. Tehoja ei kannata tuijottaa vaan vääntökäyriä. Eräs virityspaja mittasi T5:n ja T7:n tehot vakiona ja sai tulokseksi T5-167hv ja T7-154hv. Silti T7 liikahti vilkkaammin...paremman vääntönsä ansiosta.


    • hd8300

      Jos 900 on uus koppanen vm.93-98 ja 9-3 vm.98-00/03 niin ehdottomasti 9-3 Siihen on tehty pari tuhatta pientä parannusta verrattuna tuohon 900 käy vaikka katsomassa www.ajovalo.net
      9-3 mallista riippuen siinä on sama kone kuin 900 vuosimalliin n.2000 saakka. Uudemmassa on ilmamassamittari ilmansuodattimen jälkeen, jota vanhemmassa ei ole. Tämä vanhempi kone on parempi kuin uusi, jossa ongelmallinen huohotus vika, joka aiheuttaa normaalia nopeampaa kulumista ja öljyn kulutusta.

      • molemmissa?

        Siis onko moottorin materiaali sama & männät ennen ja jälkeen 2000?


      • kun...

        oletettavasti jokaiseen on jo ennätetty vaihtaa huohotin letkuineen. Itseasiassa tuo ongelma koski vain niitä autoja joilla ajettiin enimmäkseen kaupungissa tai muuten lyhyttä ajoa, niissä öljynlaatu heikkeni nopeasti ja pahimmissa tapauksissa sakkaantui niin että esti normaalin öljynkierron ikävin seurauksin.
        Huomautettakoon että ongelma ei esiintynyt jokaisessa tuon mallisarjan yksilössä, mutta kuitenkin harmittavan useassa.


      • jotain-

      • asiallista tietoa

      • Saabbisti
        kun... kirjoitti:

        oletettavasti jokaiseen on jo ennätetty vaihtaa huohotin letkuineen. Itseasiassa tuo ongelma koski vain niitä autoja joilla ajettiin enimmäkseen kaupungissa tai muuten lyhyttä ajoa, niissä öljynlaatu heikkeni nopeasti ja pahimmissa tapauksissa sakkaantui niin että esti normaalin öljynkierron ikävin seurauksin.
        Huomautettakoon että ongelma ei esiintynyt jokaisessa tuon mallisarjan yksilössä, mutta kuitenkin harmittavan useassa.

        Siis GM ansiosta nää uudemmat Saabit on autoja vanhoihin 900 ja 9-3 verraten. Varsinkin vanhempana 9-3sport sedanit ovat kestäviä ja vähävikaisia. Osta siis uudempi 9-3 !


      • Amerikkalaisten..
        Saabbisti kirjoitti:

        Siis GM ansiosta nää uudemmat Saabit on autoja vanhoihin 900 ja 9-3 verraten. Varsinkin vanhempana 9-3sport sedanit ovat kestäviä ja vähävikaisia. Osta siis uudempi 9-3 !

        alaisuudessa oli jo uudemman mallinen 900 valmistettu, ja se tuli markkinoille 1994.


      • Saabbisti
        Amerikkalaisten.. kirjoitti:

        alaisuudessa oli jo uudemman mallinen 900 valmistettu, ja se tuli markkinoille 1994.

        Alussa noihin 900 aikoihin GM ei päässyt vaikuttamaan niin paljon kuin vasta 1998 kun saatiin parempi auto aikaiseksi eli 9-3. Ja harjoitus tuotti edelleen tulosta 2003 kun nykyinen Saab ikoni 9-3SS julkaistiin. Se on auto parhaasta päästä, hyvistä GM vakio-osista koottu Saabin suunnittelijoiden muotoilema autojen auto.


      • taisi--
        Saabbisti kirjoitti:

        Alussa noihin 900 aikoihin GM ei päässyt vaikuttamaan niin paljon kuin vasta 1998 kun saatiin parempi auto aikaiseksi eli 9-3. Ja harjoitus tuotti edelleen tulosta 2003 kun nykyinen Saab ikoni 9-3SS julkaistiin. Se on auto parhaasta päästä, hyvistä GM vakio-osista koottu Saabin suunnittelijoiden muotoilema autojen auto.

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.


      • Saabbisti
        taisi-- kirjoitti:

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.

        Olihan se aikamoista räpellystä GM kanssa meni 10 opetellessa ja sitten jo loppuikin rahat 2003 jälkeen ei paljon uutta suunniteltu mitä pieni faceliftejä 9-3-5 sarjoihin. Mutta mitäs sitä hyvää turhaan korjailemaan jos priimaa syntyi heti kerralla. Eikä nykyinen 9-5 ole vieläkään mitenkään vanhentunut malli ainakaan korin muodoiltaan.


      • on---
        Saabbisti kirjoitti:

        Olihan se aikamoista räpellystä GM kanssa meni 10 opetellessa ja sitten jo loppuikin rahat 2003 jälkeen ei paljon uutta suunniteltu mitä pieni faceliftejä 9-3-5 sarjoihin. Mutta mitäs sitä hyvää turhaan korjailemaan jos priimaa syntyi heti kerralla. Eikä nykyinen 9-5 ole vieläkään mitenkään vanhentunut malli ainakaan korin muodoiltaan.

        erittäin kaunis ja linjakas auto. Niin sanotut facelift:it keulaan ei tosiaankaan parantaneet ulkonäköä, vaan aivan päinvastoin.
        Tulkoon samalla kehuttua myös samalla vanhan viistokeulan, eli Saab 900 Combin iätöntä tyylikkyytä. Ainostaan melko pysty tuulilasi aiheuttaa pienen rikon linjoihin mutta se oli tehty turvallisuuden nimissä ja hyvä niin, pohjoismaissa kun sattuu hirvikolareita.


      • hd8300
        taisi-- kirjoitti:

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.

        "Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu."

        Maantieajoon yhdyn kyllä ja se johtuu täysin vanhanaikaisesta Opel alusta suunnittelusta. 1993-2002 "pikkusaabin" alusta on paha kompromissi vanhasta Opel Astrasta, johon Saab ei juurikaan saanut parannuksia ikävä kyllä tehdä.
        Mitä lämmitykseen tulee, niin omalta kohdaltani olen ollut erittäin tyytyväinen lämmöntuottoon. Ei ole ollut/tullut koskaan kylmä.


      • urpelo

        kuten painoa lisätty 300kg


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      119
      1656
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1266
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe