Kumpi turbo saab 900 vs 9-3

ehkä tuleva saabisti

Tarvis kakkos auton ja kävin kokeileen tollaista 900 turboo ja vaikutti ihan hyvältä. Auto tuntui sellaiselta että voisi harkita mutta tehoa voisi houkutella vähän lisää. Miten tuollainen 9-3 tai 900 viritys eroaa toisistaan? Saako 9-3 lastulla samat tehot kuin 900? Onko moottoreiden kestävyydessä eroa? Vai onko niissä samat moottorit ja ohjelmalla laskettu 9-3 tehoja?

15

1453

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abc....

      siis jos vanhasta esim -87 mallisesta ilman kattia olevasta 900 malista on kyse niin 8v konessa 155hv vakiona
      16v konessa sitten 175hv ja katilisessa myös 175hv

      9-3 mallissa 185hv aerossa jotain 210hv

      Eikö viritys ole softa 9-3 mallissa ja vanhassa tankoa pidemmäksi, mutta samalla pitisi myös bensan saantia lisätä että ei mene laihalle. Muistaakseni tankoa uskalsi hieman pidentaa ilman että menee laihaksi vielä
      Vanhassa pieni tehon nosto ei maksa mitään.
      Kannataa kysyä saab-klubista ja lukea vanhoja, niin asia selviää

      • ..--..

        T5-koneisessa 93:ssa on joko 154hv tai 185hv, tbo sportissa 200hv. T7-konessa on 150hv tai 185hv, aero 205hv.
        Katillisessa T16 satkussa on 160hv. Nämä siis vakiona. Ja siihen "tankoon" ei pidä koskea. Tehoja ei kannata tuijottaa vaan vääntökäyriä. Eräs virityspaja mittasi T5:n ja T7:n tehot vakiona ja sai tulokseksi T5-167hv ja T7-154hv. Silti T7 liikahti vilkkaammin...paremman vääntönsä ansiosta.


    • hd8300

      Jos 900 on uus koppanen vm.93-98 ja 9-3 vm.98-00/03 niin ehdottomasti 9-3 Siihen on tehty pari tuhatta pientä parannusta verrattuna tuohon 900 käy vaikka katsomassa www.ajovalo.net
      9-3 mallista riippuen siinä on sama kone kuin 900 vuosimalliin n.2000 saakka. Uudemmassa on ilmamassamittari ilmansuodattimen jälkeen, jota vanhemmassa ei ole. Tämä vanhempi kone on parempi kuin uusi, jossa ongelmallinen huohotus vika, joka aiheuttaa normaalia nopeampaa kulumista ja öljyn kulutusta.

      • molemmissa?

        Siis onko moottorin materiaali sama & männät ennen ja jälkeen 2000?


      • kun...

        oletettavasti jokaiseen on jo ennätetty vaihtaa huohotin letkuineen. Itseasiassa tuo ongelma koski vain niitä autoja joilla ajettiin enimmäkseen kaupungissa tai muuten lyhyttä ajoa, niissä öljynlaatu heikkeni nopeasti ja pahimmissa tapauksissa sakkaantui niin että esti normaalin öljynkierron ikävin seurauksin.
        Huomautettakoon että ongelma ei esiintynyt jokaisessa tuon mallisarjan yksilössä, mutta kuitenkin harmittavan useassa.


      • jotain-

      • asiallista tietoa

      • Saabbisti
        kun... kirjoitti:

        oletettavasti jokaiseen on jo ennätetty vaihtaa huohotin letkuineen. Itseasiassa tuo ongelma koski vain niitä autoja joilla ajettiin enimmäkseen kaupungissa tai muuten lyhyttä ajoa, niissä öljynlaatu heikkeni nopeasti ja pahimmissa tapauksissa sakkaantui niin että esti normaalin öljynkierron ikävin seurauksin.
        Huomautettakoon että ongelma ei esiintynyt jokaisessa tuon mallisarjan yksilössä, mutta kuitenkin harmittavan useassa.

        Siis GM ansiosta nää uudemmat Saabit on autoja vanhoihin 900 ja 9-3 verraten. Varsinkin vanhempana 9-3sport sedanit ovat kestäviä ja vähävikaisia. Osta siis uudempi 9-3 !


      • Amerikkalaisten..
        Saabbisti kirjoitti:

        Siis GM ansiosta nää uudemmat Saabit on autoja vanhoihin 900 ja 9-3 verraten. Varsinkin vanhempana 9-3sport sedanit ovat kestäviä ja vähävikaisia. Osta siis uudempi 9-3 !

        alaisuudessa oli jo uudemman mallinen 900 valmistettu, ja se tuli markkinoille 1994.


      • Saabbisti
        Amerikkalaisten.. kirjoitti:

        alaisuudessa oli jo uudemman mallinen 900 valmistettu, ja se tuli markkinoille 1994.

        Alussa noihin 900 aikoihin GM ei päässyt vaikuttamaan niin paljon kuin vasta 1998 kun saatiin parempi auto aikaiseksi eli 9-3. Ja harjoitus tuotti edelleen tulosta 2003 kun nykyinen Saab ikoni 9-3SS julkaistiin. Se on auto parhaasta päästä, hyvistä GM vakio-osista koottu Saabin suunnittelijoiden muotoilema autojen auto.


      • taisi--
        Saabbisti kirjoitti:

        Alussa noihin 900 aikoihin GM ei päässyt vaikuttamaan niin paljon kuin vasta 1998 kun saatiin parempi auto aikaiseksi eli 9-3. Ja harjoitus tuotti edelleen tulosta 2003 kun nykyinen Saab ikoni 9-3SS julkaistiin. Se on auto parhaasta päästä, hyvistä GM vakio-osista koottu Saabin suunnittelijoiden muotoilema autojen auto.

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.


      • Saabbisti
        taisi-- kirjoitti:

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.

        Olihan se aikamoista räpellystä GM kanssa meni 10 opetellessa ja sitten jo loppuikin rahat 2003 jälkeen ei paljon uutta suunniteltu mitä pieni faceliftejä 9-3-5 sarjoihin. Mutta mitäs sitä hyvää turhaan korjailemaan jos priimaa syntyi heti kerralla. Eikä nykyinen 9-5 ole vieläkään mitenkään vanhentunut malli ainakaan korin muodoiltaan.


      • on---
        Saabbisti kirjoitti:

        Olihan se aikamoista räpellystä GM kanssa meni 10 opetellessa ja sitten jo loppuikin rahat 2003 jälkeen ei paljon uutta suunniteltu mitä pieni faceliftejä 9-3-5 sarjoihin. Mutta mitäs sitä hyvää turhaan korjailemaan jos priimaa syntyi heti kerralla. Eikä nykyinen 9-5 ole vieläkään mitenkään vanhentunut malli ainakaan korin muodoiltaan.

        erittäin kaunis ja linjakas auto. Niin sanotut facelift:it keulaan ei tosiaankaan parantaneet ulkonäköä, vaan aivan päinvastoin.
        Tulkoon samalla kehuttua myös samalla vanhan viistokeulan, eli Saab 900 Combin iätöntä tyylikkyytä. Ainostaan melko pysty tuulilasi aiheuttaa pienen rikon linjoihin mutta se oli tehty turvallisuuden nimissä ja hyvä niin, pohjoismaissa kun sattuu hirvikolareita.


      • hd8300
        taisi-- kirjoitti:

        vaikuttaa enemmänkin hirmuinen kiire jolla auto oli pakko suunnitella. Se ei ominaisuuksiltaan ollut ihan sitä mitä oli odotettu tulevaksi, vaan lähinna sen aikainen Vectra. Taisipa olla peräti niin, että vanhemman mallin viimeisien vuosien ysisatanen oli huomattavasti parempi kuin alkusarjan uudemmat lähes kaikilta ominaisuuksiltaan.
        Erityisesti tulee mieleen koeajamani yksilö ensiesittelyssä. Se oli kylläkin vapaastihengittävä 2.0 l, mutta luulin lähteneeni kolmosella liikkeelle kun auto sammui. Tosin se johtui olemattomasta alaväännöstä jota en siinä tilanteessa tiennyt, ja ymmärtääkseni sitä saatiin myöhemmin hieman paremmaksi päivityksillä. Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu.

        "Myöskään maantieajo ei ollut yhtä vakaata kuin vanhemman polven 900-sarjan autoilla, eikä lämmityslaite yltänyt lähellekään sitä tasoa mihin Saabeissa oli totuttu."

        Maantieajoon yhdyn kyllä ja se johtuu täysin vanhanaikaisesta Opel alusta suunnittelusta. 1993-2002 "pikkusaabin" alusta on paha kompromissi vanhasta Opel Astrasta, johon Saab ei juurikaan saanut parannuksia ikävä kyllä tehdä.
        Mitä lämmitykseen tulee, niin omalta kohdaltani olen ollut erittäin tyytyväinen lämmöntuottoon. Ei ole ollut/tullut koskaan kylmä.


      • urpelo

        kuten painoa lisätty 300kg


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      256
      45502
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      39
      11300
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      220
      10938
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      38
      9755
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8568
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      273
      6623
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3240
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      30
      2289
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      41
      1935
    10. Perussuomalaisiin minä luotan

      Bensaa raaskii taas tankata ja ensi vuonna laskee ruoan verotus. Nämä muutokset parantavat pienituloisten asemaa.
      Maailman menoa
      6
      1827
    Aihe