Lainansaantiehto asuntolainassa?

Hölö-mö

Olen ostamassa kiinteistöä. Olen kartoittanut sen kuntoa ja mennyt tekemään kiinteistöstä kirjallisen ostotarjouksen johon olen liittänyt lainansaantiehdon, koska tarjousta tehdessäni oli neuvottelut eri pankkien kanssa vielä kesken. Tarjouksen teon yhteydessä maksoin myös käsirahan, tämä siis kiinteistönvälittäjälle. Myyjä hyväksyi tarjouksen. Lainatarjouspyyntöihin on takausvaitoehdoksi valittu omien vanhempien takaus. Pankeista tuli lainatarjoukset, mutta eri syistä vanhemmat eivät nyt suostu takaajiksi lainalle toisin kuin aiemmissa neuvotteluissa. (noita syitä en käy tässä ruotimaan kun ovat ihan eri asiastakin). Nyt en siis saa pankista lainaa ulos vaikka lainapäätös on muilta osin myönteinen. Muita takausvaihtoehtojakin on, tiedetään, mutta tällä kertaa pitäisi homma jättää tähän. Mitä luulette, menetänkö maksamani käsirahan vai voidaanko lainansaantiehdon katsoa pätevän kun en saa rahaa? Tekstistä varmasti paistaa se tosiasia että olen ensikertalainen kiinteistökaupoissa ja hölmöillyt sen suhteen että menin kesken neuvottelujen tarjoamaan.
Kiva jos ainakin joku kommenteista olisi asiallinen, kiitos niistä!

3

1909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikäli kyseessä todellakin on kiinteistö, niin kirjallinen ostotarjous ei ole millään muotoa sitova. Välittäjä on tosin yrittänyt lievää kusetusta ottamalla käsirahan, mutta se ei muuta tilannetta mitenkään. Eli ilmoitat vain välittäjälle että et aio tehdä kauppaa, mitään perusteluja ei tarvita, ja pyydät palauttamaan käsirahan.

      Yllä mainittu ei sitten kylläkään koske asunto-osakekauppaa tai siirrettävän vuokraoikeuden (omakotitalo vuokratontilla) kauppaa.

      • Hölö-mö

        Kiitos Välittäjä_LKV:lle vastauksesta. Näin se tuntuu olevan. Tuohon välittäjään en ole oikein luottanut sitten tarjouksen teon kun piti maksaa se käsiraha. Tuossa vielä unohdin mainita että ostotarjoukseen kirjattiin käsirahan suuruinen sopimussakko. Tarjousta tehdessä ei minkään valtakunnan kaupanvahvistajaa ollut läsnä eikä kaupantekopäivästä tms. sovittu mitään. Kyseessä on nimenomaan kiinteistö eli talo ja sen oma tontti. Nyt sitten välittäjä soitteli ja kun kerroin tilanteen, tämä tokaisi siihen että se sopimussakko menee maksuun eli käsiraha jää sinne. Minusta kun Maakaari sanoo vähän toista!! Lisäksi kun en saa lainalle takausta niin lainansaantiehdolla on sanansa sanottavana... Oli miten oli, kuluttaja-asiamieheltä kysytään seuraavaksi ja tarvittaessa yhteys lakimieheen.


      • Hölö-mö kirjoitti:

        Kiitos Välittäjä_LKV:lle vastauksesta. Näin se tuntuu olevan. Tuohon välittäjään en ole oikein luottanut sitten tarjouksen teon kun piti maksaa se käsiraha. Tuossa vielä unohdin mainita että ostotarjoukseen kirjattiin käsirahan suuruinen sopimussakko. Tarjousta tehdessä ei minkään valtakunnan kaupanvahvistajaa ollut läsnä eikä kaupantekopäivästä tms. sovittu mitään. Kyseessä on nimenomaan kiinteistö eli talo ja sen oma tontti. Nyt sitten välittäjä soitteli ja kun kerroin tilanteen, tämä tokaisi siihen että se sopimussakko menee maksuun eli käsiraha jää sinne. Minusta kun Maakaari sanoo vähän toista!! Lisäksi kun en saa lainalle takausta niin lainansaantiehdolla on sanansa sanottavana... Oli miten oli, kuluttaja-asiamieheltä kysytään seuraavaksi ja tarvittaessa yhteys lakimieheen.

        Aluehallintovirastoon, eli AVI:in. Laittavat kyllä välittäjän kuriin kun rikkoo kahta lakia, eli maakaarta ja välityslakia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe