Saariselän reitit

Pessi*

Syyskuussa olisi tarkoitus käydä Saariselällä ja tehdä jokin päiväpatikointi siellä.
Kertokaapa ehdotuksia mukavalle reitille siellä,, mielellään saisi olla maisemaa ja vaihtelevuutta.
Iisakkipään luontopolkua on kehuttu, mutta se on vain 6km pitkä??
Millainen tuo Moitakurun kesäreitti mahtaa olla? Kertokaapa Saariselällä patikoineet mikä reitti kannattaisi kulkea.

17

4754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivot mukaan

      Iisakkipään kiertää kymmenen kertaa, tulee siitä jo 60km.

      • Hilpari,

        samaa reittiä monta kertaa, hilpaseppa siitä Härkävaaran kämpälle yöksi ja sitten takasin.


      • saarisfani1
        Hilpari, kirjoitti:

        samaa reittiä monta kertaa, hilpaseppa siitä Härkävaaran kämpälle yöksi ja sitten takasin.

        ...Kiilopäälle ja majoitu siellä.
        On sekä opastettuja retkiä ja jos osaat,voit mennä omin neninesi,sillä Kiilopäältä saa hyviä karttoja.
        Näillä olen itse pelannut,sillä vammat estävät pitkät vaellukset.
        Suomen ladun jäsenille tulee vieläpä joillakin viikoilla alennuksia ja on edullisia ryhmämatkoja,joilla kuitenkin päiväretkiä voi tehdä itsenäisesti.
        Mutta itse suosin oppaita,koska heillä on hyvät jutut.

        Ainakin talvella on vieläpä ilmainen ski-bussi joka vie Saariselälle ja tuo takaisinkin.

        Itse olen tuolla viettänyt upeita hetkiä.


    • eräretkinainen

      Saariselältä lähtee myös hyviä reittejä ja tupia on sopivien matkojen päässä. Alkumatkasta osa reiteistä kulkee kosteahkolla alueella mutta kunnon vaelluskengillä selviää hyvin.

    • ihme tomppeli taas

      Siinäpä taas valopää, kaivellut vuoden vanhan ketjun ja vastaa siihen niinkuin joku olisi vielä asiasta kiinnostunut.

    • toinen tomppeli

      Mut aatella et sä ooot niiiin viksu et huomasit tollasen asian. Kuules, joka vuosi varmaan joku on menossa Saariselälle niin kuin minä tänä syksynä. Siks Voi katella myös VUODEN vanhoja juttuja....aattele. Siis eiks oo tyhmääää...mut onneks on yks viksu.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Minä tykkään selata vanhempiakin juttuja ja lukea kokemuksia vaellukselta kun itselle vielä uutta. Kiitos!


    • Keloliekki

      Kulmakurulla voisit yrittää käydä, edestakaisin n 25 km. Tolosjoen laavulle (siellä on päivätupa) menee hyvä, merkitty polku Ivalon tien alikulun kautta. Päivätuvan jälkeen (jos haluaa jatkaa Kulmakurulle) täytyy ylittää Tolosjoki kahlaten, syvyys max noin puolireiteen. Kävin siellä viime syksynä, en mennyt joen yli, kun ei ollut kahlauskenkiä mukana, päiväreittinä Tolosjoen laavulle ja takaisin on mukava ja rauhallinen retki.

      Tunturihaukka

    • Keloliekki

      Tuo äskeinen Tolosjoen ehdotus tuli nimimerkiltä "Keloliekki" eikä tunturihaukalta, joka oli jo varattu.

      Keloliekki

    • -#vaeltajatar#-

      Elokuussa on taas suunnitelmissa mennä Saariselälle vaeltamaan. Viime syyskesällä olin siellä ja rauhassa sai vaellella. Eipä tullut vastaan montakaan kulkijaa. Mieli ja silmä lepäsi puuttomassa maisemassa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oho sori, väärä lanka :D

    • Anonyymi

      Kiilopään tunturin huiputus on mielestäni mahtava elämys.Reitti hyvä kulkea,n.2 km nousua .Ensin polkua,vähän kivirappuja ja puurappuja,joiden välissä levähdyspaikan,missä saa hengähtää.Sopii lapsillekin.Ja laella mahtavat näköalat.Suosittelen.Sitten Kaunispään tunturille pääsee autolla ylös asti.

    • Anonyymi

      Kiilopäälle hyvä vaihtoehto on huiputtaa Halti. Aamulla jos lähtee, niin päivällinen kannattaa tosin vaihtaa iltaruokailuun.

    • Anonyymi

      No kannattaa lukea Inarilainen-lehdestä {www.inarilainen.fi] Markku Mäkinen vaelsi Kiilopäältä Rautulammelle luonnonhenkien johdatuksella - retkeilijä rauhoittuu syksyisestä maahisenergiasta.

      • Anonyymi

        Luin tämän Inarilaisen jutun luontomystikko Markku Mäkisen tunturivaelluksesta. Hyvä juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe