Moikka!
Tiedän tiedän.. Tällä palstalla ollaan kyselty ja pähkäilty paljonkin että voiko olla kummi vaikka ei kirkkoon kuulukaan. Noh, minun tilanteeni on se että hiukan vihjailtiin siihen suuntaan että minua pyydettäisiin kummiksi. En kuulu kirkkoon, mutta olen käynyt rippikoulun.
Eli kysymys lyhyemmin: Voinko olla kummina jos en kuulu kirkkoon mutta olen käynyt rippikoulun?
Joltain palstalta luin että jollain olisi kaksi kummilasta ja on sama tilanne kuin minulla, jotenkin en vain voi uskoa sitä...?
Minä kummiksi?
2
747
Vastaukset
- kirkollinen juttu
Vastaus lyhyesti: et voi olla kummi. Kirkon kanta asiaan on tuossa linkissä, ja kun kyse on pelkästään kirkollisesta riitistä, niin kirkko on tietysti ainoa, joka päättää ja määrää.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/3BD234B8F63A09FFC225749F0026EA30?OpenDocument&lang=FI
Mielenkiinnosta kysyn, kun rippikoulun olet käynyt, onko sinut kuitenkin aikanaan kastettu ja olet sittemmin eronnut kirkosta? Vai eikö sinua ole koskaan kirkkoon kasteessa liitettykään (miksi silloin olet käynyt rippikoulun)?
Se palstalta lukemasi voi liittyä ns. siviilikummeihin, tukiaikuisiin, joiksi vanhemmat voivat toki kutsua ketä hyvänsä. Myös kirkkoon kuulumattomia. Sellainen tukiaikuinen voi olla täysin kirkkoon kuulumattomallakin lapsella, mikään ei sitä estä. Mutta jos puhutaan kummeista kirkollisessa merkityksessä, niin kirkkoon kuuluminen on luonnollisesti homman ehto.- odd
Rippikoulun voi käydä vaikka ei olisi kastettukaan, mutta konfirmoida ei voida ketään, jota ei ole kastettu. Tämä on jämpti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911330
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138893- 85842
- 51748
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?51730Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t252622Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä312601Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7580Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55579- 53574