Takalla säästöä?

vai vaivaa vain?

Miten paljon takan ahkeralla polttamisella mahtaa oikeasti säästää lämmityskuluissa? Meillä on 130 neliön rivitalo, suora sähkölämmitys ja varaava takka.
Takkaa ei juuri ole tullut poltettua, sillä yleensä illalla tulee jo liian kuuma, sillä patterit eivät selvästi pysy takan tuottaman lämmön tasolla. Vuosittaista sähkönkulutusta en tähän hätään muista, mutta varmaan se on keskiverto talouden luokkaa, sillä meillä on normaalit talouskoneet, sähkösaunaa tulee käytettyä noin 2-3 kertaa kuussa.

Kuinka paljon voisimme oikeasti säästää, jos polttaisimme takkaa joka päivä? Silloin myös patterit voisi säätää pienemmälle ja pääsisimme ehkä myös lämmön aaltoilu-ongelmasta. Jos säästö olisi merkittävä, ehkä tieto konkreettisesta summasta saisi meidät ahkerammiksi takan polttajiksi :)

5

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuuka iivari..

      Laske itse... http://www.mil-pilke.fi/okt-energiat.pdf

      Tosin tuossa laskelmassa ei ole otettu huomioon hukkaenergiaa joka menee piipusta ulos. Takka luonnollisesti kuluttaa myös melkoisen määrän happea joka siis tulee tietenkin ulkoa ilmasta joka pitää taas lämmittää....(tuota en kyllä osaa laskea).Jos pitäisi jotain itse veikkailla niin luulen että ostopuulla et säästä mitään. Mutta lasketaanpas kun on aloitettu...

      Jos saat puut naapurin metsiä siivoamalla ilmaiseksi etkä laske omalle työlle hintaa niin säästät ahkeralla puun polttamisella sen n.1000 kwh/heitto m3 josta siis menee hukkaan arviolta 25-40% savuna ilmaan. Eli jos poltat vaikka 5 m3/lämmityskausi niin säästät 10cnt/kwh hinnalla 300-375 Eur/vuosi.
      Tuosta jos taas laskeskellaan että jos maksat sen 55 Eur/m3 koivuklapeista kuljetus niin säästö on /-0.

    • ac^dc

      Rahaa et takalla säästä.

      Sähköenergiaa voit säästää 1000-2000 kWh/a

      • eli ei

        minulla ok-talo,jossa neliöitä 138.
        kämpässä suorasähkölämmitys,ja vesi lämpiää myös luonnollisesti säkköllä
        saunomme joka päivä,tosin puulöämmitteinen kiuas.

        varaavaa takkaa lämmitämme talvella joka päivä.

        yleisesti puhutaan tämän kokoisen asunnon kulutukseksi 20-25000kWh/vuosi.

        meillä se kulutus on 7500kWh/vuosi.
        kesäkuun sähkölasku oli 19€,heinäkuu 17€,näihin toki lisäksi siirtohinta.


    • Vattenfall_asiantuntija

      Hei,
      kiitos kysymyksestä, johon olet saanutkin jo oikein hyviä vastauksia. Vuoden Energiaperhekisassa yksi kilpailijaperhe, jonka koti lämpiää sähköllä, otti takan lämmityskäyttöön ja heidän sähkönkulutuksensa tippui todella huomattavasti eli jopa 10 - 20 %. Voit tutustua heidän säästöihinsä täältä:
      http://www.vattenfall.fi/fi/reimanien-tavoite.htm
      http://www.vattenfall.fi/fi/reimanin-talous.htm

      Säästöprosentit tai kilowattituntimäärät ovat toki talouskohtaisia, mutta taatusti takan ottaminen hyötykäyttöön kannattaa. Kilpailijaperheen talous on siitä loistava esimerkki.

      Terveisin Airi Laakkonen,
      Vattenfallin energia-asiantintija

      • eli ei

        tuossa kirjoitettiin,että "Tosin tuossa laskelmassa ei ole otettu huomioon hukkaenergiaa joka menee piipusta ulos. Takka luonnollisesti kuluttaa myös melkoisen määrän happea joka siis tulee tietenkin ulkoa ilmasta joka pitää taas lämmittää"

        ei sitä tarvi lämmittää,koska ainakin minulle on muurari tehnyt talvipellin,eli ilma otetaan suoraan ulkoa.

        se,että jos puut joutuu ostamaan,niin silloin säästö lienee aika pientä,mutta kuten minulta,jolla on aikaa kerätä puita,niin säästö on huomattava.
        puita saa kerätä joka puolella suomea,jos halua on.
        paikallinen MHY kertoo,että kenen palstalta on hakattu,ja antavat puhelinumeron maanomistajalle,jolta voi kysyä,että sopiiko hakkuutähteet kerätä.
        itse olen vielä helpottanut hommaani siten,että kahdelle koneyrittäjälle olen sanonut,että ilmoittaa kenen palstalle seuraavaksi menee.
        soitan maanomistajalle ja sanon,että teidän mailla on kuulemma tulossa harvennus.
        kysyn,että saako rankoja kerätä,ja jos saa soitan koneyrittäjälle,ja sanon,että vedä latvat läpi,eli moto karsii puut,minun tarvitsee ainoastaan kerätä ja ajaa ne tienvarteen
        näin minä olen toiminut,ja puut on riittäneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      75
      1453
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1247
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1207
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1146
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      994
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      80
      801
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      745
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      742
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe