Väri ongelma

:)

Pakko kysyä kun en saa vastausta vaikka miten tutkin. mikä ero on musta ruskein merkein ja mustaruskea väreillä? mitä eroa niissä on? olen tutkaillut kuvia, katsonut ja vertaillut. enkä saa päähän niiden eroa.
kiitoksia vastauksista!

8

4008

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • spk

Ei niillä ole mitään eroa, jostain käsittämättömästä syystä molempia termejä käytetään saksanpaimenkoirista joilla on mustaa ja ruskeaa. Sitten on vielä lisäksi harmaat ja täysmustat.

• kiitos tiedosta

kiitos kovasti! tiedän tosiaan mustan ja harmaan ym. mut noi värit tuottivat vain sitä ongelmaa, mutta ei enää, kiitos sinun.

• MM

Saksanpaimenkoiralla on nykyisellään neljä eri väriä. Suomessa jo Kennelliitto omilla värikoodeillaan sotkee soppaa eikä koiran rekisteröintiväristä välttämättä ota tolkkua siitä minkä värinen koira on.

Saksanpaimenkoiralla on nykyään seuraavia värejä:
      Harmaa, manttelikuvio ("musta ruskein merkein", "mustaruskea"), merkkivärinen (tanpoint, bicolor) ja musta.

Lisäksi on valkoinen, sekä mustaan pigmenttiin vaikuttavat geenit jotka voivat muuttaa koirassa olevan mustan värin joko siniseksi tai maksanruskeaksi. Pääosa maksanruskeista koirista löytyy jenkkiläisistä linjoista, mutta joitain olen myös saksalaisista käyttölinjoista nähnyt. Lisäksi Venäjältä näyttäisi tulevan myös dominanttimustaa joka peittää nuo normaalit saksanpaimenkoiran värikuviot kokonaan tai osittain (karhunmusta). Normaali saksanpaimenkoiran musta on väistyvin kaikista väreistä, eli molempien vanhempien on kannettava mustaa väriä jotta pentu olisi musta. Näiden dominanttimustien kanssa riittää että toinen vanhempi on musta niin osa jälkeläisistä on (karhun)mustia.

Saksanpaimenkoirassa on myös ollut aikanaan brindle väri, joka näkyy vaaleissa kohdissa raidoituksena. Nykypäivänä täysin kadonnut, koska väri on ollut helppo jalostaa pois: ainoastaan brindlen värinen koira voi saada brindlen värisiä jälkeläisiä.

Tällä sivulla on piirrettyjä kuvia miltä näyttää eri värit, ja karkeasti miten erinäköisiä samanväriset koirat voivat olla riippuen mustan pigmentin määrästä:
      http://www.shawlein.com/The_Standard/07_Colour_&_Pigment/Colour_&_Pigment.html

• värien mystiikka

Mä muistan lukeneeni joskus sellaisenkin version, että manttelikuvio ja merkkivärinen olisivat saksanpaimenkoirilla saman värigeenin aiheuttamia ja muut geenit vain määräisivät mustan määrän.

• MM
        värien mystiikka kirjoitti:

Mä muistan lukeneeni joskus sellaisenkin version, että manttelikuvio ja merkkivärinen olisivat saksanpaimenkoirilla saman värigeenin aiheuttamia ja muut geenit vain määräisivät mustan määrän.

Ei se ole vain sakemanneja koskeva juttu. Se on yksi uusista teorioista että manttelikuvion ja merkkivärisen aiheuttaa sama geeni, mutta eri lokus vaikuttaa taas siihen onko koira manttelikuvioinen vai merkkivärinen.

Jokatapauksessa ne ovat värikuvioita, eli suoranaisesti "mustan määrä" ei asiaan liity. Kun katselee esimerkiksi laittamani linkin mallinnoksia, huomaa että haaleimmalla merkkivärisellä on mustaa paljon vähemmän kuin keskimääräisellä tai sitä voimakkaammin pigmentoituneetuneella manttelikuvioisella.

• MäääääÄÄÄ
      • asia selvä:)

kiitos vastauksesta. on selkiintyny kivasti asia.:)

• Anonyymi

Musta ruskein merkein on musta koira, jolla voi olla hieman ruskeaa jaloissa, poskissa, korvissa.
      Mantteli on taas muutoin ruskea koira, mutta selässä on musta Mantteli. Saattaa olla mustaa ja usein onkin naamassa...Jos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3235
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      362
      2942
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      72
      2776
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      34
      2656
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2178
    6. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      49
      1749
    7. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      83
      1698
    8. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      13
      1691
    9. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1689
    10. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      57
      1579
    Aihe