Vatsataudin jälkeen

-help-

En löytänyt sopivampaakaan palstaa aiheelle, joten kerron tilanteestani tänne.
Sairastin rajun vatsataudin 2 viikkoa sitten. Olin viikonloppuna kyläilemässä, ja samaan paikkaan tuli vierailulle myös ihmisiä, jotka olivat vielä edellisenä päivänä olleet vatsataudissa! Todella omituinen veto lähteä kyläilemään kun ei ole vielä taudista toipunut, mutta myöhäistä se minun kannaltani oli. Itseasiassa joka ikinen siellä ollut sairastui heti alkuviikosta.

Minulla alkoi maanantai-iltana vatsakipu, sitten istuin kolmisen tuntia vessassa ja sen jälkeen alkoi tulla molemmista päistä...oksentaminen ja pskantaminen kesti aamuneljään saakka, koko illan ja yön 38,5 kuumetta. Aamulla hetken aikaa jo luulin että alan voida paremmin, kunnes kuume taas nousi reilusti yli 38. Lepäilin siis vielä sen ja seuraavankin päivän.

Itse ongelmaan...taudista on jo kaksi viikkoa, mutta vatsa ei ole palautunut ennalleen. Se on ollut koko tämän 2 viikkoa toimimaton, valtavan turvonnut tynnyri! Minulla on muutenkin aina silloin tällöin vatsanturvotusta, mutta se kestää aikansa ja toisena päivänä masu on aivan terve, toimiva ja litteä. Äidilläni ja hänen sisaruksillaan on kaikilla näitä vatsavaivoja, jokainen vuorollaan voivottelee turvotusta eli se ei itsessään mitään uutta ole.

Normaalisti vatsa toipuu turvotuksesta ja on taas hetken päästä hyvä, mutta nyt en ole kahteen viikkoon saanut housuja kiinni, vatsaa nipistelee ja sattuu lievästi, vatsa on paisunut aivan valtavaksi enkä pysty esim. vetämään vatsaa sisään ollenkaan. Olen muutoin hoikka ja urheilullinen, joten näytän kuin olisin viimeisilläni raskaana!

Elämäntapani ovat urheilulliset, nytkin olen lyllertänyt päivittäiset lenkkini ja koittanut treenata normaalisti, mutta vaikeaa se on. Mihinkään ei kehtaisi mennä, kun vatsa on aivan järkyttävän turvonnut ja olo tietysti sen mukainen. Vyötärönympärykseni on normaalisti 66 cm, nyt vatsan ollessa turvonnut se on 102 cm! Eli en valita tässä nyt mistään pikku pömpötyksestä, vaan ongelma on todellinen :(

Join taudinkin aikana vettä, vissyä ja mustikkakeittoa minkä suinkin pystyin. Taudin jälkeen ruokahalut olivat huonot, mustikkakeittoa ja nektaariineja sain nassutettua, myöhemmin normaalia ruokaa mutta hyvin pieniä annoksia kerrallaan. Vatsa on ollut taudista asti tällainen joka päivä. Liikunnan jälkeen se on vajunut vähän ja toivo on jo herännyt, mutta siitä se on taas paisunut valtavaksi, jo ennen kuin olen edes ehtinyt syödä mitään.

Osaisiko joku kertoa, onko tässä nyt kysymys vatsataudista ja sen seurauksista? Uskaltanen poissulkea ainakin raskauden ja jonkin ...suuren kasvaimen, sillä vatsa oli normaali litteä ennen tautia ja kerran pari ohikiitävän hetken ajan tämän taudin jälkeen.

Ruokavaliostani sen verran, että olen nyt jatkanut syömistä entisen ruokavalion mukaan, mutta ruokahalut ovat vieläkin vähän huonot. Ehkä siksi, kun vatsa kipuilee ja pistelee ja on mikä on. Yksi jännä huomio on ollut, ettei tee yhtään mieli kahvia! Normaalisti juon pari kuppia aamulla. Syön normaalisti runsaasti kasviksia, sekä tuoreita että kypsennettyjä. (koitan välttää papuja, herneitä ym) Syön enimmäkseen kanaa ja kalaa, punaista lihaa parina päivänä viikossa, pari hedelmää päivässä, jonkin verran maustamatonta rahkaa tai viiliä, raejuustoa, marjoja, puuroa en ole koskaan saanut alas, joten otan pari kukkuri rkl vedessä turvotettua pellavansiemenrouhetta päivässä sekä ehkä viipalen täysjyväleipää. Pähkinöitä kourallisen päivässä ja oliiviöljyä lorauttelen salaattiin. Perunaa joskus, riisiä ja pastaa tummana yhdellä aterialla päivässä. Juon vettä ja vihreää teetä. Joskus herkuttelen punaviinillä ja popcorneilla, salmiakilla. En ole koskaan tykännyt makeasta, eli en syö leivonnaisia tai muutenkaan sokeriherkkuja. Nostin nyt nämä ruokavalioasiat tähän esille, kun ne kuitenkin kaikkeen vaikuttavat.

Vähän tuntuu tyhmältä tällaisesta valittaa, kun täälläkin on ihmisiä joilla on vakavia sairauksia. Mutta piinaava ongelma tämä nyt on, ja toivottavasti tulisi edes jotain asiallisia vastauksia :)

7

23472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samatsanat

      Nostan tätä koska löysin googlehaulla. Minulla sama ongelma nyt vuonna 2017. Osaisiko joku auttaa? Kokemuksia? Tietoa? Miten mahtoi aloittajalle käydä oireistonsa kanssa?

      • Katsomuitakinketjuja

        Vatsan bakteeritasapaino on voinut mennä sekaisin. Normaalitilanteessa tämä palautuu usein ennalleen ajan kanssa mutta kyse on yksilöllisyydestä.

        Maitohappobakteerit on paras apu. Apteekista ratiopharm b. Muitakin valmisteita olemassa. Katso muista ketjuista vinkkiä.

        Turvotus voi olla seurausta siitä ettei vatsa toimi hyvin, syö jotakin väärää, ei syö tarpeeksi, bakteeritasapaino huono jne.

        Ruokavaliota kannattaa miettiä onko jotakin joka voisi vaikuttaa.

        Samalla tavalla voi käydä minkä tahansa sairauden ja antibioottikuurin takia.


      • Katsomuitakinketjuja

        Joillakin tilanne voi hajota kuukausiksi, vuosiksi tai pahimmillaan kokonaan. Usein kyse voi normaalisti olla silti päivistä tai viikoista.


    • kyllä se siitä.. ajan kanssa.. liikkuu ja juo vettä ja syö...

    • Swagbaby123

      Itselläni oli pari päivää kuume ja vatsakipu/huono olo... tänään nytten on sitä ilmaa vatsassa, miksi? Ihmettelen kyllä sitä juuri kun ei ennen tällaista ole sattunu😮 voisko joku sanoo mikä tähän auttaa?

    • Klojaban

      Minulla samat oireet juuri sairastetun oksennustaudin jälkeen. Minäkin "hyvässä* kunnossa oleva urheilija, joka syö terveellisesti jne. Itselläni kipu on suurinta heti rintalastan alla, joka viittaa siis siihen että pallealihas on mennyt kramppiin eikä toimi kunnolla. Se aiheuttaa vatsaoireita, hengitysoireita ja muita. Vaiva lähtee aikanaan ohi, parasta lääkettä on kevyt urheilu ja palleahengitys rentoutuminen.

    • Anonyymi

      Itselläni myös sama ongelma,vatsatauti alkoi huonolla keskellä yötä ja sitten tuli oksu sen jälkeen oli noin pari tuntia hyvä olla jonka jälkeen oksensin jälleen tämän jälkeen oli hyvä olla siihen saakka kunnes pskoin housuun.Sitten tuli närästys johon otin närästys lääkkeen joka helpotti huomattavasti.Tämän jälkeen nukuin noin 9 tuntia ja aamulla huono olo oli kadonnut.
      Sitten myöhemmin vatsaan alkoi kerääntyä ilmaa ja tämän jälkeen olen röyhtäillyt ja pieteskellyt.
      Olen juonut mustikka keittoa kun muu ei oikein maistu ja jonkun lääkärin ohje oli että lirputa jotain mitä maistuu kuhan nesteytyksestä pitää huolta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe