vagus

vagus

Kertokaas arvon raati että kun mulle sano kardiologi että mulla ois ylimääränen johtorata sydämmessä (sinustakykardia) Niin onko toi hermorata tällöin vagushermosta lähtösin?
Eli aina kun hermo aktivoituu, niin takykardia alkaa? Olenko ymmärtänyt oikein? Ainakin minulla se toimii niin, vatsalaukun paine nousee esim kova ponnistus kyykystä ylös ( myös valsalvaus laukasee ) niin johan pumppu ravaa..

11

5857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • montako

Kysyn samalla että kuinka monta rytmihäiriöö voidaan kerralla poistaa? Minulla kammiolisärit, eteislisärit (kupletti, bigimenia, trigeminia) ja sinustakykardia.

• erwirf

kai joku tietää

• vena subclavia

Kiertäjähermon (nervus vagus) ärsytys aiheuttaa bradykardiaa eli sydämen harvalyöntisyyttä, joten tuskin oireesi johtuvat vagushermon ärsytyksestä.

• salvaus

Kyllä ne vain johtuvat vagushermon ärsytyksestä.. Ihan testattu lääkärin valvonnassa kytkettynä ekg monitoriin
        Valsalvan testillä laukes sinus takykardia 110x räpätys, ja tuli huono olo. Mutta lekuri ei kertonut minulle enempää. Joten ajattelin kysyä että lähteekö ylimääräinen hermo nytten vaguksesta? Ja kun se katkaistaan niin sit taas homma toimii oikein.?

nimimerkillä 2kertaa valsalvattu ja aina tuli sinustakykardia.. ;(

• vaan...
        salvaus kirjoitti:

Kyllä ne vain johtuvat vagushermon ärsytyksestä.. Ihan testattu lääkärin valvonnassa kytkettynä ekg monitoriin
        Valsalvan testillä laukes sinus takykardia 110x räpätys, ja tuli huono olo. Mutta lekuri ei kertonut minulle enempää. Joten ajattelin kysyä että lähteekö ylimääräinen hermo nytten vaguksesta? Ja kun se katkaistaan niin sit taas homma toimii oikein.?

nimimerkillä 2kertaa valsalvattu ja aina tuli sinustakykardia.. ;(

...ylimääräinen johtorata sydämen eteisten ja kammion välillä, ja se ei ole hermoa vaan erityisesti sähkö johtavia sydänlihassoluja. Vagushermo on puolestaan sydämen ulkopuolella, ja sen ärsytys tavallisemmin kylläkin pysäyttää rytmihäiriön, mutta sinun tapauksessasi arvatenkin rytmihäiriö käynnistyy kun vagusärsytys lakkaa ja sydämen syke alkaa taas nousemaan.

• vagus
        vaan... kirjoitti:

...ylimääräinen johtorata sydämen eteisten ja kammion välillä, ja se ei ole hermoa vaan erityisesti sähkö johtavia sydänlihassoluja. Vagushermo on puolestaan sydämen ulkopuolella, ja sen ärsytys tavallisemmin kylläkin pysäyttää rytmihäiriön, mutta sinun tapauksessasi arvatenkin rytmihäiriö käynnistyy kun vagusärsytys lakkaa ja sydämen syke alkaa taas nousemaan.

miksi sitten vagusärsytys aiheuttaa takykardian ellei sieltä mene käskyä sydämmelle, vagushan ohjaa sydämmen sykettä, ja muita sisäelimiä?

• vagusärsyke
        vagus kirjoitti:

miksi sitten vagusärsytys aiheuttaa takykardian ellei sieltä mene käskyä sydämmelle, vagushan ohjaa sydämmen sykettä, ja muita sisäelimiä?

Lisäys. Että olin piuhoissa kiinni ekg monitorissa lääkärin ja hoitajan valvonnassa. sinusrytmi 62, lisäreitä tasaseen 7 lyönnin välein. Lekuri käski vetää keuhkot täyteen ilmaa, pidättää henkee hetken, sitten pitää nenästä kiinni, ja puhaltaa nyrkkiä vasten/suljettua tietä vasten. Noh pulssi rupesi tasaseen kiihtymään 110x kun oli ilmat pihalla, ja sitten tuli huono olo. Lisärit katosivat samalla minuutix-2hex kunnes takykardia poistui. Lääkäri teki testin 2 kertaa, ja totesi että vagusärsyke aiheuttaa tykytyksen/huonon olon. Muttei kommentoinnut enempää.

Sama asia kun olen töissä, nostan jotain raskasta, pulssi ok, hetken kulutta rampa kalkattaa 120 ja lakkaa tasaseen. Aamulla vessaan kävellessä 10m pulssi 110yleensä. sama asia kun kävelen 10m portaita, pulssi 120.. Tasasella kävellessä saa mennä vaikka 5km ja pulssi ok, pyöräilykään ei ole niin paha.

• nervus vagus
        vagusärsyke kirjoitti:

Lisäys. Että olin piuhoissa kiinni ekg monitorissa lääkärin ja hoitajan valvonnassa. sinusrytmi 62, lisäreitä tasaseen 7 lyönnin välein. Lekuri käski vetää keuhkot täyteen ilmaa, pidättää henkee hetken, sitten pitää nenästä kiinni, ja puhaltaa nyrkkiä vasten/suljettua tietä vasten. Noh pulssi rupesi tasaseen kiihtymään 110x kun oli ilmat pihalla, ja sitten tuli huono olo. Lisärit katosivat samalla minuutix-2hex kunnes takykardia poistui. Lääkäri teki testin 2 kertaa, ja totesi että vagusärsyke aiheuttaa tykytyksen/huonon olon. Muttei kommentoinnut enempää.

Sama asia kun olen töissä, nostan jotain raskasta, pulssi ok, hetken kulutta rampa kalkattaa 120 ja lakkaa tasaseen. Aamulla vessaan kävellessä 10m pulssi 110yleensä. sama asia kun kävelen 10m portaita, pulssi 120.. Tasasella kävellessä saa mennä vaikka 5km ja pulssi ok, pyöräilykään ei ole niin paha.

Vagus hermolla on useita tehtäviä elimistössä ja se onkin tärkein parasympaattinen hermo. Sydämen osalta sen tehtävänä on hidastaa sydämen toimintaa. Esimerkikis supraventrikulaarisen takykardian itsehoito ohjeissa neuvotaan tapoja jolla saa aktivoitua vagus hermoa, jotta takykardia loppuisi. Joten vagus hermon aktivoinnin siis ei pitäisi laukaista takykardiaa vaan nimenomaan toisinpäin.

• syyllinen
        nervus vagus kirjoitti:

Vagus hermolla on useita tehtäviä elimistössä ja se onkin tärkein parasympaattinen hermo. Sydämen osalta sen tehtävänä on hidastaa sydämen toimintaa. Esimerkikis supraventrikulaarisen takykardian itsehoito ohjeissa neuvotaan tapoja jolla saa aktivoitua vagus hermoa, jotta takykardia loppuisi. Joten vagus hermon aktivoinnin siis ei pitäisi laukaista takykardiaa vaan nimenomaan toisinpäin.

Ei vagusärsytyksellä tässä tapauksessa olekaan mitään tekemistä vaan valsalvauksen loppumisella. Tarkoittaa sitä, että kun valsalvatessa rintakehässä paine nousee ja laskimopaluu sydämeen vähenee, sydän lyö jo siksikin harvempaan, ja kun valsalvaus päättyy eli puhalletaan ilmat ulos, niin ala- ja yläonttolaskimoista tulvahtaa verta sydämeen, jolloin sydämen pumppausnopeus kiihtyy. Tässä sykkeen kiihtymisvaiheessa pääsee sähköimpulssi luikahtamaan takaisin kammiosta eteisiin ylimääräistä johtorataa pitkin, ja näin onkin kiertoaktivaatio saatu syntymään (= jatkuva nopea syke, kun impulssi kulkee eteisistä kammioon ja takaisin eteisiin, ja takaisin kammioon...jne).

• täkyllinen
        syyllinen kirjoitti:

Ei vagusärsytyksellä tässä tapauksessa olekaan mitään tekemistä vaan valsalvauksen loppumisella. Tarkoittaa sitä, että kun valsalvatessa rintakehässä paine nousee ja laskimopaluu sydämeen vähenee, sydän lyö jo siksikin harvempaan, ja kun valsalvaus päättyy eli puhalletaan ilmat ulos, niin ala- ja yläonttolaskimoista tulvahtaa verta sydämeen, jolloin sydämen pumppausnopeus kiihtyy. Tässä sykkeen kiihtymisvaiheessa pääsee sähköimpulssi luikahtamaan takaisin kammiosta eteisiin ylimääräistä johtorataa pitkin, ja näin onkin kiertoaktivaatio saatu syntymään (= jatkuva nopea syke, kun impulssi kulkee eteisistä kammioon ja takaisin eteisiin, ja takaisin kammioon...jne).

Hieno homma, Tuo viimenen viesti kuullosti ihan ammattilaisen selitykseltä, tuli juuri niinkuin voisi kuvitella lääkärin sen sanovan. Eli teoriassa mulla on ylimääränen johtorata sielä josta se kiertää sitten hullun kiertoa.. Eli lääkäri sanoi vaan minulle että mahdollisesti ylimääränen rata sydämmessä. Elektrofysiologinen tutkimus paljastaa sitten mahdollisesti moisen.

• ei apua..
        täkyllinen kirjoitti:

Hieno homma, Tuo viimenen viesti kuullosti ihan ammattilaisen selitykseltä, tuli juuri niinkuin voisi kuvitella lääkärin sen sanovan. Eli teoriassa mulla on ylimääränen johtorata sielä josta se kiertää sitten hullun kiertoa.. Eli lääkäri sanoi vaan minulle että mahdollisesti ylimääränen rata sydämmessä. Elektrofysiologinen tutkimus paljastaa sitten mahdollisesti moisen.

Mites nytten toimia. Ablaatiossa ei löytynyt johtoratoja joka olisi syy sinustakykardiaani.. Edelleen kun valsalvaus tehdään nousee syke hiljalleen tykyttämään.. Sama homma pienessä rasituksessa jossa joutuu ponnistaa.
        Kardiologi sanoi että sympaattinen hermosto on ylivilkas.. Mitä tämä meinaa ja mitenkä kondikseen?
        Pää tutkittu, ei vikaa, ei masennusta, stressiä todella lievästi tästä sairaudesta, muttei niin paljoa että voisi kuulemma aiheuttaa mitään. Ei paniikkihäiriötä, yms.

Teen vuorotyötä, eli iltaa ja sen jälkeen aamua. Voiko tämä olla syy epätasapainoon.
        Kardiologi suositteli liikunnan alottamista, ja propralin lopettamista. Ja kokeilla mikä tuntuu elämässä parhaalta oireiden poistamiseksi.
        Sydän kuulemma kestää toistaiseksi vuorotyön ja urheilusuoritukset..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe