Miten saada 11-vuotias kiinnostumaan kirjallisuudesta?

Turhautunut isoveli

Nyt alkaa todella suututtamaan, kun oma pikkuveli ei lue kuin akkarin taskukirjoja. Todella menee hermo kun olen jo tyrkyttänyt hänelle yli kymmeniä kirjoja joista hän lukee vain ensimmäiset 20 sivua ja sanoo että ei tajua, tykkää kirjan tyylistä, ole kiinnostunut kirjasta, yms. turhaa selittelyä. Väittelyt venyvät helposti yli puolituntisiksi kun hänelle yrittää selittää mitä hyötyä kirjoista on ja että auttaisi edes johonkin alkuun kirjojen lukemisessa jos lukisi edes vähän jopa niitä "tylsiäkin kirjoja"

Ikäeromme on seitsemän vuotta, ja itse kun olin 11 olin lukenut kirjoja valtavat määrät verrattuna veljeen joke ei ole lukenut YHTÄÄN aitoa kirjaa. Olen tarjonnut hänelle luettavaksi kaikki samat kirjat jotka olin itse lukenut noihin aikoihin ja paljon muita. Suurin ongelma on se että hän ei tajua kirjallisuudesta yhtään mitään.
-esimerkki: Kirjassa esitellään päähenkilö ensimmäisessä kappaleessa ja vähän taustaa. Seuraava kappale käsittelee ulkoisia tapahtumia, ns kaikkitietävän kertojan näkökulmasta. Jolloin veli tulee kyselemään ett mitä näillä on mitään tekemistä tuon päähenkilön kanssa ja että tämä kirja on sekava ja huono.

Olen yritänyt selittää että jos hän suostuisi lukemaan edes yhden kirjan loppuun asti niin hänelle aukeaisi, että juoni lähtee etenemään vasta myöhemmin esittelyiden jälkeen ja että tarinat nivoutuvat kirjoissa yhteen järkeväksi kokonaisuudeksi.

Osaako kukaan auttaa miten motivoidaan 11-vuotiasta poikaa lukemaan? Veli on muuten ihan järkevä ei mikään kermaperse, pullamössö-kersa, vaan ei ole millään tapaa kiinnostunut kirjoista. Tarjonnut olen kaikkia kirjallisuus genrejä ja yleisiä nuorison suosikkeja, mutta mikään ei kelpaa. Apua tarvitaan kovasti! En halua että hänestä tulee sellainen amisjuntti, jolle lukio on kirjojen lukemisen takia liikaa.

9

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on aivan sopivaa luettavaa 11-vuotiaalle. Siitä saa tuntuman lukemiseen ja se johtaa aikanaan muun lukemisen pariin, jos on johtaakseen. Kirjallisuuden analysointi ei kuulu tuon ikäiselle. Itsensä kehittäminen suunnitelmallisella lukemisella kuuluu täysi-ikäisyyteen. Pakottamalla ihmistä ei ainakaan lukuihmiseksi muuteta; lukemisen on oltava nautinto ja siihen pitää olla oma halu, suorastaan intohimo.

• Turhautunut isoveli

Mutta siis kysehän oli juuri siitä että itse olin tuossa iässä lukemassa jo täyttäpäätä, enkä siis ainoana ikäryhmässsäni vaan se oli myös kavereille mieleistä puuhaa. En siis ollut mikään lukutoukka pienenä, mutta tuohon mennessä olin lukenut kirjoja jo pinoittain. Eikä lukeminen minulle ole mitään suunnitelmallista kehittämistä vieläkään vaan nimenomaan nautintoa (vähän outoa sinulta väittää että sitä kirjojen lukemisen pitäisi olla.)

Pyrkimykseni oli vain saada pikkuveli innostumaan lukemisesta, että olisiko siihen jotain neuvoja? Eihän Aku Ankka tosissaan voi enää 11-vuotiaalle olla hyvää luettavaa?!

• Neropatin äiti
        Turhautunut isoveli kirjoitti:

Mutta siis kysehän oli juuri siitä että itse olin tuossa iässä lukemassa jo täyttäpäätä, enkä siis ainoana ikäryhmässsäni vaan se oli myös kavereille mieleistä puuhaa. En siis ollut mikään lukutoukka pienenä, mutta tuohon mennessä olin lukenut kirjoja jo pinoittain. Eikä lukeminen minulle ole mitään suunnitelmallista kehittämistä vieläkään vaan nimenomaan nautintoa (vähän outoa sinulta väittää että sitä kirjojen lukemisen pitäisi olla.)

Pyrkimykseni oli vain saada pikkuveli innostumaan lukemisesta, että olisiko siihen jotain neuvoja? Eihän Aku Ankka tosissaan voi enää 11-vuotiaalle olla hyvää luettavaa?!

Oma lapsenikin lukee vähän, mutta Neropatin päiväkirja innosti lukemaan. Neropatin päiväkirja on sarjakuvaromaani.

• pukksu
        Turhautunut isoveli kirjoitti:

Hyvä että lukee edes Akua, joita voi muuten lukea minkä ikäinen vaan! Itse olen todellinen lukutoukka ja luen myös sarjakuvia säännöllisesti. Eipä elitisoida siis! Mutta koitapa tarjota veljellesi R.L. Stinen kauhukirjoja. Itsekin luin niitä muutama vuosi sitten (ja olen nyt sentään jo 28:). Eivät ne mitään korkeakirjallisuutta ole, mutta helppolukuisia. Vai joko olet tarjonnut niitä? Vihreitä variksia luettiin silloin kun minä olin nuori, olisiko niissä jotain sopivia. Amiksessa ei ole mitään vikaa, mutta kyllähän kirjojen lukeminen tuo aivan valtavasti sisältöä elämään. Taidat itse olla oikein kunnon snobi lukiolainen..;)

• mato lukemaan

on Susan Cooperin Pimeä nousee. Siinä Will Stanton täyttää juuri 11 ja kokee vaikka mitä. Voisi kolahtaa. Ja jos kolahtaa, niin samaan sarjaan kuuluu muitakin kirjoja. Kannattaa kokeilla.

Mutta en sinuna halveksisi Akujen lukemistakaan. Olen itse viisikymppinen, mieheni kuusikymppinen. Yhdessä joskus muistelemme mitä kaikkea opimme Akuista. Käännökset olivat ainakin 1960- ja 1970-luvuilla aivan huippuluokkaa eli kieli oli monipuolista ja rikasta. Kokeile myös, mahtaisiko hän tykätä Asterixeista. Itse luin niitä ahmien juuri noihin aikoihin. Ei kannata tuijottaa siihen, että ne ovat "vain" sarjakuvia.

• yksi vielä

Kokematon kummitus : valikoima kummituskertomuksia / toim. Ritva-Liisa Pilhjerta ; suom. Raija Mattila.
      Julkaistu: Helsinki : Tammi, 1973 (KK)
      Ulkoasu: 139, [1] s.
      Sarja: Tam tam -kirjat

Ovat kiinnostavia ja hyvällä suomen kielellä esitettyjä.

• tseh

Vasta 11? Hyvin harva lukee kirjoja sen ikäisenä aktiivisesti.
      Mutta kuitenkin tässä pari ajatusta:

Voit ehdottaa lukemista netissä.
      Netistä löytyy paljon hyviä fani novelleja, jotka saattavat tuoda sitä toivottua jatkoa jollekkin elokuvalle, jonka hän on nähnyt. Niissä on paljon valinnan varaa, löytyy vakavana ja humoristisena, ovat usein tarpeeksi lyhyitä mutta pitkiäkin löytyy.
      Se saattaisi luoda vähän pohjaa lukemiselle.
      En tiedä onko veljesi kiinnostunut TSH:sta. Itse kirjan lukeminen saattaa olla 11 vuotiaana liian paksua lukemista, mutta elokuvan katsominen on helppoa ja TSH:lle löytyy paljon fani novelleja.

Ja sitten on ne sarjakuvat. Ne saattavat olla hyvääkin luettavaa.
      Itse en ole paljonkaan vanhempi kuin veljesi, joten tiedän että jos ns. oikeat kirjat eivät kiinnosta sarjakuvat voivat hyvinkin kiinnostaa. Ja niissä on yhtä paljon valinnanvaraa kuin muissakin kirjallisuuden lajeissa, jos vain tietää mitä etsiä ja mistä etsiä. Ainoa ero näiden kirjojen välillä on että ilmaisuun on käytetty myös visuaalista havannointia, joka selkeyttää juonta sen verran että sen jaksaa lukea. Btw kirjaston valikoima saattaa olla aika suppea tämän suhteen.

Suosittelen Mangoja.
      Oma veljeni piti Akira-sarjasta, kun oli 11 vuotias, mutta en suosittele sitä ihan alussa. Se saattaa olla liian vakava paitsi jos tykkää tadollisesta toiminnasta. Kannattaa aloittaa mieluummin jollakin tosi kevyellä ja viihdyttävällä sarjakuvalla, jolla ei välttämättä ole mitään järkevää pohjaa. Kuten DBZ tai OnePiece (molemmat ovat pojille tarkoitettuja sarjoja). Ne löytyy jokaisesta kirjastosta tässä maassa.
      Ne eivät välttämättä ole sitä lukemista jota sinä tahtoisit hänen harrastavan, mutta niihen jää helposti koukkuun ja no... se on alku. DBZ:tä löytyy 42 kirjaa ja OnePiecestä tällä hetkellä 59 ja aina vaan on jatkoa tulossa(tosin minulla ei ole aavistustakaan missä vaiheessa suomentaminen on).

Mitkään klassikot ja koulun suosittelemat kirjat eivät tule puremaan pitkään aikaan ja useimmat esim lehdissä suositellut nuorten kirjat ovat täyttä roskaa, joten niitä on turha yrittää.

Sitten vielä suosittelen paria oikeata kirjaa:

Alex Rider -sarja, Anthony Horowitz: Täyttä toimintaa. Ensimmäinen kirjoista löytyy elokuvana joten jos katsoo sen ja tykkää, saattaa hyvinkin kiinnostua lukemaan loputkin kirjat. Anthonylla on muitakin viihdyttäviä nuorten kirjoja.

Artemis Fowl -sarja, Eoin Colfer: Fantasiaa. Ainakin ensimmäinen osa saatavilla sarjakuvana. Myös Colferilla muitakin hyviä kirjoja.

Percy Jackson- sarja, Rick Riordan: Fantasiaa ja toimintaa. Ekasta kirjasta tuli elokuva alku vuodesta.

• lukeva 11 v

rereerr hei tybe lue akkarii

• AAA.

Veljesi ei taida olla lukuihmisiä, joten on turha tyrkyttää lukemista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      335
      695
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      636
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56