Reservin aurinko nousi jo niin kauan aikaa sitten, että rupeaa jo muisti pätkimään. Muistatko itse vielä kaikki arvomerkit ulkoa?
Tehkääpä testi ja kertokaa tulokset.
Maavoimat / Ilmavoimat - Kauluslaatat: http://maanpuolustus.net/misc.php?page=tunnista-sotilasarvot
Merivoimat - Hihalaatat: http://maanpuolustus.net/misc.php?page=tunnista-sotilasarvot-meri
Itse sain maa/ilmavoimista 15/21 ja merivoimista 10/21 pistettä :D
Vieläkö muistat sotilasarvot?
12
1516
Vastaukset
- reservin kersantti
täälläkin muisti pätkimään kun -83 kävin intin, mutta mun mielestä armeijassa se arvomerkkirumba oli kyllä typerää vouhottamista ja samoin kuten muutkin sulkeisharjoitukset, ne ovat sellaisia jäänteitä menneiltä ajoilta jotka pitäisi poistaa varusmiespalveluksesta, kaikki turhuus pois ja koko koulutusaika pelkästään sotimisen harjoittelua ja siihen liittyvää oheistoimintaa kuten ylipäätään luonnossa selviytymistä ja muutenkin sitä että selviää kriisitilanteista, itse jos saisin päättää puolustusvoimien koulutuksesta niin kaikenmoinen turha juoksuttaminen ja kasarmin kiertäminen pois ja pelkkää kriisinhallintaa sekä sotilaan taitojen harjoittelua, huvittavaa nykyään kun ryynätään rynkyn kans maastossa ja huudetaan vaan edelleen sitä laukaus laukaus ja kuitenkin pönötetään risupuskan takan niin että eka kuula kun tulis oikeasti niin vainaa olis, sitä se oli silloin -83 vuonnakin, ei opetettu suojautumista ja etenemistä tarpeeksi hyvin, paremmin oppii suojautumaan näissä värikuulapeleissä, siinä ei auta jos kuvittelee olevansa kiven takan piilossa se tosiaankin täytyy olla suojassa eikä vain kuvitteellisesti, hyökkäyksetkin on sellaista pelleilyä että ei niitä vakava voi katsoa, hieman saisi suomen sotilasjohtokin paneutua sotilaskoulutukseen joka on sitä että juosta tohotetaan rynkky kainalossa avoimessa maastossa tukka putkella eikä kiinnitetä huomiota lainkaan siihen että jos on vihollinen vastassa niin se voi jopa ampua kovilla. Mun mielestä varusmiespalvelukseen olisi otettava juuri nämä värikuula-sodat käyttöön ja lopettaa se laukaus laukaus-leikki, vai näkeekö sotilasjohto värikuula-sodat liian lapselliseksi ja siksi sitä ei ole otettu osaksi koulutusta, nimen omaan siinä huomaisi että jos ei osaa suojautua tulelta niin pian on "vainaa".
- pvssä nyt 06-10
huomaa että olet käynyt intin vuonna 83. laukaus-laukaus huutoja tietysti edelleen käytetään jotta kouluttaja tietää milloin taistelija ampuisi ja minkä verran. osumilla sillä ei ole mitään tekemistä. osumista harjoitellaan erikseen kouluammunnoissa. tämän lisäksi käytössä on kaksipuoliset simulaattorilaitteet joilla näkyy taistelijan tila ja voidaan ampua toisia rynnäkkökiväärillä paukkupatruunoita käyttäen. lisäksi laitte tallentaa GPS:llä jokaisen taistelijan sijainnin ja toiminnan. tiastelun kuvaan voidaan lisätä vaunuja, miinoitteita, linnoitusta, epäsuoraa tulta ja vaikka mitä. järjestelmä on hyvä!
- mtauren
Nythän sulkeisia on vähennetty kun siirryttiin 6kk systeemiin.
Omana aikanani 1989-1990 ei enää mitään laukauksia huudeltu muuta kuin ehkä ihan alussa. "Räkäpäitä" riitti joten metsässä ammuttiin niillä.
Ja suojautumiseen kyllä panostettiin kovastikin. Ei todellakaan menty "tukka putkella" vaan ylös-alas oikealle-vasemmalle poikkelehtien puita yms. suojia hyväksikäyttäen.
Eikö niillä ole nyt niitä laitteita kypärissä jotka tunnistavat osumisen, joten värikuulia ei tarvita?
- Muistoa kunnioittaen
se laivaston hevonen suomenlinnassa ! Majurista tehtiin makkaraa jo ajat sitten.....
- SaUnA MaJuRi
SITTEN OLI SUPER J A MAJOR MANUEL.
- reservin kersantti
SaUnA MaJuRi kirjoitti:
SITTEN OLI SUPER J A MAJOR MANUEL.
hyökkääminen sekä tulelta suojautuminen ym "ryynääminen" voittaa simulaattorit, maastossa liikkuminen sekä "sotiminen" juuri näillä värikuula-aseilla tuo myös sitä kovasti kaivattua kuntoa varusmiehille eikä tarvitse turvautua kävelysauvoihin!!
Toki kouluammunnat on oltava mutta kirjoitinkin edellisessä viestissäni nimen omaan tulelta suojautumisesta sillä varmasti vihollinenkin on ampunut ns. kouluammuntoja, vihollisen tulelta suojautumisen harjoitteluun tarvitaan mielestäni muutakin kuin simulaattori tai laukaus laukaus huudot..
Mikään nykymaailman simulaattori ei anna sellaista tilannetta kuin itse maasto, simulaattorilla harjoitellessa ei sotilaan maastossa liikkumiskyvyllä ole mitään merkitystä, maastossa tulee omat hankaluutensa vihollisen tulen lisäksi ja sen saa kokea esim juuri värikuulataistelussa..tulee mieleen pelkästään metsästys jossa etenee tarkkaillen maastoa ja on samalla valmiina ampumaan tarkasti ja nopeasti mutta samalla joutuu tarkkailemaan mihin astuu, se on erilaista kuin simulaattorissa harjoittelu..
värikuulasodassa tapahtuu sama kuin metsästäessä mutta siinä vastus ampuu takaisin. En ole tutustunut taistelusimulaattoreihin livenä mutta mitä olen nähnyt simulaattoreita niin kyllä ne on aivan sama kuin olohuoneen matolla etenis, ei ole luonnon esteitä edessä, hyttysiä, suonsilmiä, ojia, silmiin tökkääviä oksia yms jotka on aidosti otettava vastaan. - pvssä nyt 06-10
reservin kersantti kirjoitti:
hyökkääminen sekä tulelta suojautuminen ym "ryynääminen" voittaa simulaattorit, maastossa liikkuminen sekä "sotiminen" juuri näillä värikuula-aseilla tuo myös sitä kovasti kaivattua kuntoa varusmiehille eikä tarvitse turvautua kävelysauvoihin!!
Toki kouluammunnat on oltava mutta kirjoitinkin edellisessä viestissäni nimen omaan tulelta suojautumisesta sillä varmasti vihollinenkin on ampunut ns. kouluammuntoja, vihollisen tulelta suojautumisen harjoitteluun tarvitaan mielestäni muutakin kuin simulaattori tai laukaus laukaus huudot..
Mikään nykymaailman simulaattori ei anna sellaista tilannetta kuin itse maasto, simulaattorilla harjoitellessa ei sotilaan maastossa liikkumiskyvyllä ole mitään merkitystä, maastossa tulee omat hankaluutensa vihollisen tulen lisäksi ja sen saa kokea esim juuri värikuulataistelussa..tulee mieleen pelkästään metsästys jossa etenee tarkkaillen maastoa ja on samalla valmiina ampumaan tarkasti ja nopeasti mutta samalla joutuu tarkkailemaan mihin astuu, se on erilaista kuin simulaattorissa harjoittelu..
värikuulasodassa tapahtuu sama kuin metsästäessä mutta siinä vastus ampuu takaisin. En ole tutustunut taistelusimulaattoreihin livenä mutta mitä olen nähnyt simulaattoreita niin kyllä ne on aivan sama kuin olohuoneen matolla etenis, ei ole luonnon esteitä edessä, hyttysiä, suonsilmiä, ojia, silmiin tökkääviä oksia yms jotka on aidosti otettava vastaan.http://tietokannat.mil.fi/maanvyory09/maavoimat/news.php?action=show_article&article_id=73&page_id=2&language=
ota nyt vähän selvää asiasta. larppatkoon pojat värikuulilla jossain polttareissa vaikka. mutta muualla ku intissä. KASI-laitteet lisätään siis ihan normaaliin taisteluvarustukseen ja metsässä voidaan sotia. - sitten
FordonMajorin alokasaste ja opelilla oli Kadett.
- mtauren
Itse oli intissä 1989-190. Tein vain maavoimat koska siellä olin. 21/21 tuli. Tosin testiä helpottaa se, että ovat järjestyksessä mutta olisin tiennyt muutoinkin. Upseerioppilas piti arvata. Arvelin että se se on, koska sellainen oli jäljellä listalla ja siinä on neliö kuten kokelaallakin. Merivoimat olisi ollut vaikeampi.
Niihin aikoihin verrattuna eroja oli:
- Prikaatinkenraali on uusi arvo ja leijonia tuli muille kenraaleille 1 enemmän kullekin
- Sotamiestä ei ollut (nykyisinkään) vaan se oli Jääkäri
- Onkohan näitä Ylivääpeleitä yms. enää?- 13+12
Intti I/90, maavoimat 21/21, merivoimat 21/21
- Adjutanttin kärryt
hevonen nimeltään majuri ! Se oli ainut majuri laivastossa...;)))) :DDDDDDDDD
- Res. ylik 59 v
21/21 tuli sekä maa- että merivoimista vaikka merivoimissa piti hiukan miettiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...
Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel2261573- 991478
Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta
Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav1681210Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?
Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori371191Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?
Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks131037- 51954
Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_187900Kristinuskon arvot käyttöön
Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric282876- 25808
- 48807