Olen 36v nainen. Olen ollut nyt 5 viikkoa täysin raitiina. Aiemmin otin runsaasti alkoholia. Siideriä. Join usein viikossa ja puolen litran tölkkejä meni 3-8 kpl illassa.
5 viikkoa sitten aloitin VLCD/ ENE dieetin eli erittäin vähä kalorisen dieetin, pussi ruuilla. Sen vuoksi lopetin juomisenkin.
Kävin sitten verikokeissa ja sain tulokset. Maksa arvojen ALAT olivat reippaasti koholla. Normaali naisten yläraja on 45 niin minulla oli 245. Joudun ylämahan ultraan ja lisä verikokeisiin.
Voiko tämä johtua vielä tuosta runsaasta alkoholin käytöstä? Ja nouseeko juuri ALAT alkoholin takia? Ja nouseeko näin paljon alkoholin takia? Vuosi sitten minulta leikattiin sappirakko joten sitä se ei voi olla. Silloin oli myös maksa arvot koholla. Leikkauksen jälkeen niitä ei ole kontrolloitu kuin vasta nyt dieetin aikana halusin kokeisiin jotta kaikki ois kunnossa.
Maksa arvot
8
2730
Vastaukset
- Otin, ja en.
Toisen maksa reagoi alkoholiin herkemmin, toisen huonommin ja jokainen on yksilö minkä aikaa kestää ennen kuin arvoissa alkaa näkyä. (Ja samalla myös kauan kestää, että alkavat laskea).
Puhutaan nyt suoraan: Korkeita lukujahan nuo ovat, jos 5 vko:a raittiutta ja Alat, ollaakseen välttämättä vain viinasta johtuvaa koska Alat mittaa kummiskin lyhytaikaista rasitusta.. Yleensä se laskee aika nopeasti.
Mutta sanothan tuossa jo itsekin syitä, joilla voi olla lisänä vaikutusta. Eli leikkaus aikanaan, joka voi olla edelleen osasyynä arvojen ainakin herkkään reagointiin, juuri dieetitkin voivat herkistää, viinalla tietty vaikutusta joukossa... Eli muuttuvia tekijöitä on kummiskin monta.
Hyvä, että tutkitaan. Tietystihän jos olet oikein rankasti (ethän sano kauan olet harrastanut juomista rankemmilla määrillä) maksan herkistänyt niin tietysti voi mennä kauankin sen palautumiseen, mutta tosiaan korkeita nuo arvot ovat. Ei kaunistella asiaa sen puoleen liikaa. Mutta tosiaan muuttuvat tekijät ja yksilölliset asiat vaikuttavat aina niin paljon, että arvailu on turhahkoa. Antaa lääkärien hoitaa hommansa.- Otin, ja en.
Ja toisekseen sanothan tuossa olevasi dieetilläkin, eli tästä voi tulkita olevan ylipainoa... Jos sitäkin on tarpeeksi, sekin nostaa helposti maksa-arvoja jo rasvoittumisen takia. Lievä ylipaino nyt ei useinkaan tosin juurikaan vaikuta kuin tietysti ehkä korkeintaan herkistävästi, jos muita rasittavia tekijöitä on.
- ALAT
Otin, ja en. kirjoitti:
Ja toisekseen sanothan tuossa olevasi dieetilläkin, eli tästä voi tulkita olevan ylipainoa... Jos sitäkin on tarpeeksi, sekin nostaa helposti maksa-arvoja jo rasvoittumisen takia. Lievä ylipaino nyt ei useinkaan tosin juurikaan vaikuta kuin tietysti ehkä korkeintaan herkistävästi, jos muita rasittavia tekijöitä on.
Join aika kauan, usean vuoden ja kesät varsinkin olivat pahimpia, silloin siideriä meni lähes päivittäin enempi tai vähempi.
Minulla on noin 20 kg ylipainoa ja siksi dieetillä.
Unohdin tuossa aiemmin mainita että syön kahta mieliala lääkettäkin, risperdal ja venlafaxin. Niitä olen syönyt vuosia.
Tuo verikoe otettiin sillain että olin ollut 4 viikkoa täysin raitiina.
Minulla on myös lisäksi ihon kutinaa, olkavarret, kaula ja pää. Ja kovaa väsymystä.
Onneksi on lisä tutkimukset. Mietin vaan että pilasinko minä juomisella maksani??? En ole koskaan kuullut että kenelläkään ois tästä dieetistä kohonnut maksa arvot... - Exäholisti
ALAT kirjoitti:
Join aika kauan, usean vuoden ja kesät varsinkin olivat pahimpia, silloin siideriä meni lähes päivittäin enempi tai vähempi.
Unohdin tuossa aiemmin mainita että syön kahta mieliala lääkettäkin, risperdal ja venlafaxin. Niitä olen syönyt vuosia.
Minulla on myös lisäksi ihon kutinaa, olkavarret, kaula ja pää. Ja kovaa väsymystä.
Onneksi on lisä tutkimukset. Mietin vaan että pilasinko minä juomisella maksani??? En ole koskaan kuullut että kenelläkään ois tästä dieetistä kohonnut maksa arvot...lihottaa, pahemmin kuin kalja. Sitten kun sokeria on paljon, ei ole hyvä juttu, diabetes uhkaa. Maksa-arvot laski parissa viikossa minulla. Piti tsempata lääkäriä varten työnantajaa varten.
Muutamaan vuoteen ei ole ollut tarvetta tsemppailla, en juo enää. - Otin, ja en.
ALAT kirjoitti:
Onneksi on lisä tutkimukset. Mietin vaan että pilasinko minä juomisella maksani??? En ole koskaan kuullut että kenelläkään ois tästä dieetistä kohonnut maksa arvot...Siis eihän dieetillä itsellään nyt sikäli maksa-arvoja kohota, jos ei siihen sisälly jotain epätervettä luontaistuotteiden/laihdutusnappien syömistä sekaisin tai liiallisesti tms. Tai mitään muuta extremeä joka ei ole suotavaa. Eihän yksinään dieetti olekaan sen kummempia useinkaan, mutta sekin voi yhdessä muiden tekijöiden kanssa liian rankka ollessaan, vaikuttaa kehon arvoihin sekoittavasti tai herkistävästi. Mutta tosiaan eihän nyt ainoasta syystä puhuta, osatekijästä vain joka sekin arvausta. Mutta jos nyt dieetti saa jo esim. jatkuvan heikotuksen tilan ja syöt näkkileipää sekä juot vettä elääksesi, niin äkkiäkös se voi vaikuttaa koko kroppaan...
Ja tuossahan mainitset taas uuden asian, eli mielialalääkkeet. Niilläkin voi olla osuutta asiaan ja onhan etenkin juuri psyykelääkkeitä joilla voivat maksa-arvot kohotakin yksilöllisesti, vaikka eivät pääsääntöisesti nyt haittoja tekisikään. Jokainen on ihan oma yksilönsä ja tilannekokonaisuutensa.
Mutta tuossa nyt olet jo luetellut niin monta eri tekijääkin, joilla voi olla vaikutusta että turha sitäkään vähää arvailla. Ja eihän varmasti alkoholi hyvää ole tehnyt ja iso osa silläkin voi olla asiassa, mutta turha nyt spekuloida. Toisen maksa kestää ja toisen ei... Ja miten alkaa rasittua niin sekin eri asia. Esim. tapauksessasihan voi olla, että 60% asiasta johtuu alkoholista ja 40% muista yhteistekijöistä. Tai sitten alkoholin osuus ei edes ole kummoinen, mutta taustalla on muita terveysongelmia.. Eiväthän nyt nuo arvot mitään akuutin hengenvaarallisia ole vielä yksinään. Lisäkokeet ym. kertovat tilanteen ja maksan tilan.
Mutta huolehtimalla ja arvuuttelemalla ei asia parane. Ja edelleen korostan jokaisen olevan yksilö, kukaan ei voi sanoa sinulle kuinka paljon mahdollisesti olet alkoholilla maksaa pilannut. Määrät ovat epäterveen suuret ja huomattavat, mutta niiden vaikutus on jokaisella eri. Ennemmin ehkä ajattelisin niin päin, että olisi HYVÄ jos johtuisi vain alkoholista pitkälti. Tällöinhän ongelma parantuisi varmaan hyvin pitkälle, ellei kokonaankin, juuri siitä vain pidättäytymällä ja elämäntavat terveellistämällä. Huonompi juttuhan se on, jos jotain muita tekijöitä on mitä ei vain elintapoja parantamalla saisikaan kuriin yhtälailla. Mutta ne sitten taas ovatkin tekijöitä, mitkä "ovat useimmiten korkeammassa kädessä" eli asioita joihin ei itse ole voinut läheskään kaikkeen vaikuttaa. Avoimin mielin ja terveillä elintavoilla nyt vain odotellen mitä tuleman pitää. - ALAT
Otin, ja en. kirjoitti:
Siis eihän dieetillä itsellään nyt sikäli maksa-arvoja kohota, jos ei siihen sisälly jotain epätervettä luontaistuotteiden/laihdutusnappien syömistä sekaisin tai liiallisesti tms. Tai mitään muuta extremeä joka ei ole suotavaa. Eihän yksinään dieetti olekaan sen kummempia useinkaan, mutta sekin voi yhdessä muiden tekijöiden kanssa liian rankka ollessaan, vaikuttaa kehon arvoihin sekoittavasti tai herkistävästi. Mutta tosiaan eihän nyt ainoasta syystä puhuta, osatekijästä vain joka sekin arvausta. Mutta jos nyt dieetti saa jo esim. jatkuvan heikotuksen tilan ja syöt näkkileipää sekä juot vettä elääksesi, niin äkkiäkös se voi vaikuttaa koko kroppaan...
Ja tuossahan mainitset taas uuden asian, eli mielialalääkkeet. Niilläkin voi olla osuutta asiaan ja onhan etenkin juuri psyykelääkkeitä joilla voivat maksa-arvot kohotakin yksilöllisesti, vaikka eivät pääsääntöisesti nyt haittoja tekisikään. Jokainen on ihan oma yksilönsä ja tilannekokonaisuutensa.
Mutta tuossa nyt olet jo luetellut niin monta eri tekijääkin, joilla voi olla vaikutusta että turha sitäkään vähää arvailla. Ja eihän varmasti alkoholi hyvää ole tehnyt ja iso osa silläkin voi olla asiassa, mutta turha nyt spekuloida. Toisen maksa kestää ja toisen ei... Ja miten alkaa rasittua niin sekin eri asia. Esim. tapauksessasihan voi olla, että 60% asiasta johtuu alkoholista ja 40% muista yhteistekijöistä. Tai sitten alkoholin osuus ei edes ole kummoinen, mutta taustalla on muita terveysongelmia.. Eiväthän nyt nuo arvot mitään akuutin hengenvaarallisia ole vielä yksinään. Lisäkokeet ym. kertovat tilanteen ja maksan tilan.
Mutta huolehtimalla ja arvuuttelemalla ei asia parane. Ja edelleen korostan jokaisen olevan yksilö, kukaan ei voi sanoa sinulle kuinka paljon mahdollisesti olet alkoholilla maksaa pilannut. Määrät ovat epäterveen suuret ja huomattavat, mutta niiden vaikutus on jokaisella eri. Ennemmin ehkä ajattelisin niin päin, että olisi HYVÄ jos johtuisi vain alkoholista pitkälti. Tällöinhän ongelma parantuisi varmaan hyvin pitkälle, ellei kokonaankin, juuri siitä vain pidättäytymällä ja elämäntavat terveellistämällä. Huonompi juttuhan se on, jos jotain muita tekijöitä on mitä ei vain elintapoja parantamalla saisikaan kuriin yhtälailla. Mutta ne sitten taas ovatkin tekijöitä, mitkä "ovat useimmiten korkeammassa kädessä" eli asioita joihin ei itse ole voinut läheskään kaikkeen vaikuttaa. Avoimin mielin ja terveillä elintavoilla nyt vain odotellen mitä tuleman pitää.Kiitos kommenteista. Tämä minun dieettini on nutrausta eli tässä saa kaikki päivittäiset tarvitsemat vitamiinit mitä ihminen tarvitsee. Lisäksi syön kasviksia ja juon runsaasti vettä. Tarkoitus on muuttaa elämän tavat terveellisiksi eli jatkossa terveellinen vähäkalorinen ruoka ja ei alkoholia kuin vain harvoin!
Onneksi lopetin juomisen. Jos en olisi aloittanut tätä dieettiä niin joisin vieläkin enkä tietäisi kohonneista maksa arvoista mitään. Oisivat voineet nousta vaikka mihin asti. Hyvä että vaadin nuo verikokeet. Tämän dieetin takia halusin sinne kokeisiin.
Ensi viikolla minulla on ne lisä verikokeet ja ylämahan ultra. Mietin mitä sieltä löytyy. Toivon ettei mitään vakavaa.
Otan myös psykiatrille ajan ja aijon vähentää ja lopettaa nuo mieliala lääkkeet joista ei ole mitään apua koskaan ollut. Taitavat myrkkyä nekin olla.
Kyllä minulla välillä mieli tekisi siideriä. Kaupassa katselen iloisia ihmisiä jotka ostavat olutta ja siideriä ja lähtevät juhlimaan. Ja mitä minä? En voi koska terveys sen estää.
Lääkärin soitto aika on 9.9. Tulen silloin viimeistään kertomaan tänne tuomioni... - ALAT
ALAT kirjoitti:
Kiitos kommenteista. Tämä minun dieettini on nutrausta eli tässä saa kaikki päivittäiset tarvitsemat vitamiinit mitä ihminen tarvitsee. Lisäksi syön kasviksia ja juon runsaasti vettä. Tarkoitus on muuttaa elämän tavat terveellisiksi eli jatkossa terveellinen vähäkalorinen ruoka ja ei alkoholia kuin vain harvoin!
Onneksi lopetin juomisen. Jos en olisi aloittanut tätä dieettiä niin joisin vieläkin enkä tietäisi kohonneista maksa arvoista mitään. Oisivat voineet nousta vaikka mihin asti. Hyvä että vaadin nuo verikokeet. Tämän dieetin takia halusin sinne kokeisiin.
Ensi viikolla minulla on ne lisä verikokeet ja ylämahan ultra. Mietin mitä sieltä löytyy. Toivon ettei mitään vakavaa.
Otan myös psykiatrille ajan ja aijon vähentää ja lopettaa nuo mieliala lääkkeet joista ei ole mitään apua koskaan ollut. Taitavat myrkkyä nekin olla.
Kyllä minulla välillä mieli tekisi siideriä. Kaupassa katselen iloisia ihmisiä jotka ostavat olutta ja siideriä ja lähtevät juhlimaan. Ja mitä minä? En voi koska terveys sen estää.
Lääkärin soitto aika on 9.9. Tulen silloin viimeistään kertomaan tänne tuomioni...Ja tärkeä lisäys vielä tuohon aiempaan. Eli minulta katsottiin maksa arvoista VAIN alat ja asat. Niitä muita maksa arvoja ei ees katsottu. Menen ensi viikolla lisä veri koeisiin ja siellä katsotaan myös muut maksa arvot.
Saa nähdä mitä sieltä löytyy... - Exäholisti
ALAT kirjoitti:
Ja tärkeä lisäys vielä tuohon aiempaan. Eli minulta katsottiin maksa arvoista VAIN alat ja asat. Niitä muita maksa arvoja ei ees katsottu. Menen ensi viikolla lisä veri koeisiin ja siellä katsotaan myös muut maksa arvot.
Saa nähdä mitä sieltä löytyy...Maksakokeilla voidaan tutkia monipuolisesti maksan sairauksia ja häiriötiloja. ALAT ja ASAT mittaavat maksasolujen vauriota, ja ne nousevat eniten maksatulehduksissa. AFOS-arvo nousee sappitaudeissa ja maksan kasvaimissa.
GT-arvon nousun yleisin syy on pitkäaikainen liiallinen alkoholinkäyttö: Tämä on tärkein arvo. Sen ne mittaa päivässä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1776990Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava2314032Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi673341Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut792798Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi72176Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs42075100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es21862Kunnanjohtaja haista sinä
Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei351541Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?
Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik441442Loimaan k-citymarketilla puukotus
Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun461378