Laguna III ja polttimoiden vaihto

Laguna III

Suomessa tätä uutta laadukasta automallia on myyty harvinaisen vähän, joten en saa varmaan vastausta täältä keskustelupalstalta, siis kuinka etuvaloumpio irroitetaan? Ja paikallisesta merkkiliikkeestä en mene kysymään, kun en sen palveluja halua käyttää.

Vaihdoin eilen toisen lähivalopolttimon (H7) umpiota irroittamatta ja samalla tutkin muiden polttimoiden vaihdon helppoutta.
- Lähivalopolttimot on suhteellisen helppo vaihtaa molemmille puolille, mutta ei saa olla liian iso kätinen mies:-)
- kaukovalojen polttimo sijaitsee jo syvemmällä/lähempänä auton keulaa ja sen vuoksi olisi helpompi, jos umpion saisi kokonaan irti, koska "siellä jossain" joutuisi työskentelemään täysin kosketustuntumalla.
- otin kokeeksi umpion päältä 2 ruuvia auki ja se rupesi liikkumaan, mutta kun ei ole parempia ohjeita, niin en ruvennut sitä enempää heiluttelemaan.
- ohjekirja suosittelee polttimoiden vaihtoa korjaamolla, kuten tavallista!

13

2215

Vastaukset

  • Valitettavasti ei ole kommenttia noihin ajovaloihin, mutta.

    Itseäkin kiinnostaa tuo Laguna III. Muutama yksilö jo löytyy nettiautostakin käytettynä. Mietityttää
    vain hieman tuo, että autoja on myyty niin vähän. Kuinka löytyy varaosia ym ym.
    Jos omistat tuollaisen III Lagunan (tai joku muu viestin lukija omistaa), niin kerro hieman kokemuksia autosta.

    Onko ollut laadukas, kuten autosta on sanottu? Mitä mahdollisia vikoja on ollut. Ajo-ominaisuudet jne??
    entä onko 1.6l bensakine aivan liian pieni tuohon autoon.
    Itsellä Laguna II, ja todella mukava auto ajo-ominaisuuksiltaan.

    • mulla on toi III vm -08 ja ajettu reilu 51tkm. Ilmastointi meni 40 tkm ja turbo alle muuten ei valittamista. Hyvä ajaa ja tilaa on (tosin vois olla enemmänkin).
      Niin ja koneena on pienempi diisseli. Olen kyllä ihan tyytyväinen mut välillä vähän mietityttäny et olisko se isompi ollu parempi. No anakin kustannukset on alhaisemmat tällä, niin vakuutus kuin käyttökulut:) eli eiköhän se 1,6 ole ihan passeli... mut jos enempi kaipaa niin ei se sit enää mene:D

      Toi polttimoiden vaihto olis edessä ja meinasin kokeilla itse... josko se onnistuisi!


    • Irrotuksesta en tiedä, mutta eipä noita muita kuin lyhyiden polttimoita tarvitse juuri vaihtaa.
      Aika ähräystä sekin toki on.

      Itsellä 2 litran diesel. Vikoja ei ole ollut, ajettu 38.000 km. Talvella lämpiää hitaasti, ehkä täytyy laittaa ensi talveksi tuketta keulalle.

      Renaultin ostaminen omalla on kyllä riski.


    • Patonkikuski kirjoitti:

      Irrotuksesta en tiedä, mutta eipä noita muita kuin lyhyiden polttimoita tarvitse juuri vaihtaa.
      Aika ähräystä sekin toki on.

      Itsellä 2 litran diesel. Vikoja ei ole ollut, ajettu 38.000 km. Talvella lämpiää hitaasti, ehkä täytyy laittaa ensi talveksi tuketta keulalle.

      Renaultin ostaminen omalla on kyllä riski.

      Olisiko saanut selvennystä tuohon edellisen kirjoituksen loppukommenttiin.
      Millä tavalla riski? Ja tarkoittaako tuo sekä uusia että käytettyjä autoja.
      Arvon aleneminen on tietysti tiedossa, että se laskee aika nopeasti, mutta mitä muuta?

      Paljon puhutaan uusien rellujen laadun parantumisesta, mutta aika hiljaista on kommentointi muutaman vuoden ikäisistä autoista. Tarkoittaako tuo sitten, ettei vikoja ole paljon ollut.

      Eikä tuo paljon parjattu Laguna II nyt sentäs niin huono auto ole, millaisen maineen se on saanut.
      Hyvä ajettava ja hiljainen. Raidetangon päitä, alapalloniveliä, ja puolia voi joskus joutua vaihtamaan, mutta tuntuu ainakin alustan osia menevän muissakin merkeissä. Mutta mitään suurempia moottoripuolen ongelmia ei sitten olekkaan.


    • Lagunisti kirjoitti:

      Olisiko saanut selvennystä tuohon edellisen kirjoituksen loppukommenttiin.
      Millä tavalla riski? Ja tarkoittaako tuo sekä uusia että käytettyjä autoja.
      Arvon aleneminen on tietysti tiedossa, että se laskee aika nopeasti, mutta mitä muuta?

      Paljon puhutaan uusien rellujen laadun parantumisesta, mutta aika hiljaista on kommentointi muutaman vuoden ikäisistä autoista. Tarkoittaako tuo sitten, ettei vikoja ole paljon ollut.

      Eikä tuo paljon parjattu Laguna II nyt sentäs niin huono auto ole, millaisen maineen se on saanut.
      Hyvä ajettava ja hiljainen. Raidetangon päitä, alapalloniveliä, ja puolia voi joskus joutua vaihtamaan, mutta tuntuu ainakin alustan osia menevän muissakin merkeissä. Mutta mitään suurempia moottoripuolen ongelmia ei sitten olekkaan.

      Niin, arvon alenemisen riski on melkoinen. Tai ei se ole edes riski, vaan tosiasia.
      Kun sen ottaa huomioon, laadun tulee olla muita parempi. Ja siitä ei ole näyttöä.


    • patongin purija kirjoitti:

      Niin, arvon alenemisen riski on melkoinen. Tai ei se ole edes riski, vaan tosiasia.
      Kun sen ottaa huomioon, laadun tulee olla muita parempi. Ja siitä ei ole näyttöä.

      Niin riippuu myös vähän siitäkin, minkä arvon antaa ajo-ominaisuuksille.
      Itsellä auton vaihto ajankohtainen, tällä hetkellä alla Laguna II.

      Kävin eilen tutustumassa ja koeajamassa ihan uuden Avensiksen. Ihan hyvä auto ajaa, mutta verrattuna siihen, että oma Laguna on vm 2005 ja 100tkm ajettu, niin täytyy sanoa, ettei tuon uuden Avensiksen ajo-ominaisuudet/ sisämelu juuri omaa vanhaa Lagunaa paremmat olleet. Ettei siinä asiassa parannusta tulisi.

      Tosiasia se tietenkin on, että Avensis pitää paljon paremmin arvonsa.
      Kuka antaa sitten millekkin seikalle sen suurimman arvon.


  • itsellä 2008 v. sport tourer 2,0 dci ajettu nyt 114 000 km. Ei muita vikoja kuin poltimon vaihtoja. Tehoa piisaa hyvin, huono alavääntö, kulutus 5,8-6,2 l/100 km ja kesällä kun ilmastointi oli päällä jatkuvasti niin 6,5 l. Hyvä ajaa, ulkonäköä kehuttu, turvallinen. Vaikka arvo laskee niin paremmin pitännyt kuin edellisessä lagunassa.

    • Edellinen oli I-koppainen -00 mallinen 1,6 bensa ja mittariin tuli 339 t km kuukausi sitten. Perushuollot tehtiin ja hyvin pelasi sen 8 vuoden ajan, kun auto oli minulla. Nytkin meni vaihtoon lähinnä sen vuoksi, että pakosarja rupesi vuotamaan, niin olihan aika uusia.

      Nyt on alla 1 kk sitten hankittu -08 mallinen III-koppainen viistoperä 2 l dieselillä, varustelu Expression, ja onhan se loistava auto siihen hintaan, mitä maksoin. 100 tkm ajettu, eli hyvin sisäänajettu. Kokoisekseen upeat ajo-ominaisuudet ja tehoa riittää. Tuo alavääntö on vaatimaton, mutta 2000 rpm ja sittenpä ei jalkoihin kyllä jää. Itsellä on motariajoa suurin osa, ja onhan se hiljainen auto 140 lasissa ja talvi, eli nastarenkailla!
      Tuo polttimoiden vaihto on varmaan aika ahdas juttu. Mitähän ne veloittaa huolloista Autosalvassa, onko kokemuksia?
      Tässä III.koppaisessa pitäisi eturenkaiden ripustuksetkin olla ihan toista luokkaa kuin II-koppaisessa, pellithän Lagunoissa kestää hyvin ja moottorit on kuuluja kestävyydestään. Tietysti ainahan jotain tulee, eihän viatonta autoa juur ole. Japsien ja eurooppalalisten ajo-ominaisuudet, kumma kyllä, on todella eri luokkaa, ja eurojen eduksi. Sen verran on tullut ajettua. Tuo talvilämpeneminen on tosi juttu. Nykydieselit on niin taloudellisia, että sitä lämpöä ei alakierroksilla tahdo riittää. Pääsääntöisesti minulla auto lähtee tolpasta ja sisätilanlämmitinkin on aina käytössä. Lagunoista puheen ollen, ei pidä jättää ottamatta huomioon turvallisuuskysymyksiä. Rellujen ei enään tarvitse mainostaa turvallissuudesta, se tiedetään jo kautta autoilevan maailman. Semmoset 8- 10 vuota olisi tarkoitus Lagunalla päästellä 35 - 40 t km/a, elikkäs sitten kun puoli miljoonaa on taulussa, niin seuraavan keran kaupoille. Katsotaan miten peli sitten kestää, aikahan sen näyttää. Mutta edellisen kokemuksella, odotukset ovat lupaavat!


  • Mulla Laguna kolmonen uusi, olen tosi tyytyväinen autoon ja sen minulle myymään liikkeeseen. Auto on todella hieno,huom.nykyaikainen ja alusta toimii loistavasti.Pikkudiisselissä riittää puhtia ja meno on ylellistä hiljaista, ohjaus on tunnokas. Ulkonäöltään tyylikäs.Kestävyydestä ei ole huolta, neljän vuoden takuu ja auto on uudempien tilastojen mukaan luotettavuudeltaan kärkikastissa. Mikä parasta,tätä autoa ei olekaan joka nurkalla vastassa corollan vieressä.
    meikä ja yli kaks.miljoonaa kilometriä ajettua

    • Varmaankin tuo pienempi dieseli on ihan ok koneena, mutta tekivät kyllä ison virheen maahantuojan taholta kun eivät tuo kyseistä autoa enää 2,o litran dieselillä.
      Tuossa 2 litraisessa on tehoa 175hv tai eco versiossa n.150hv. Muualla euroopassa myydään eniten juuri näitä 2 litraisia dieseleitä edelleen.


  • Siis kaveri kolme vuotta sitten kyseli ohjetta miten vaihdetaan polttimot? Ja keskustelu ohjautuu edelleen siihen onko Lagu ok auto vai ei =). Toivottavasti ketjun aloittaja on saanut ne lyhdyt toimimaan, täältä näemmä ei apua taida saada...

  • itsellä tuo Renault Laguna sport tourer 2,0 dci
    Ajettu 375000 km. Vikoja ei ole ollut. jarrupaloja ja lamppuja tietenkin
    Näitä ei vissiin tuoda Suomeen enää mutta valmistetaan edelleen muille markkinoille
    Ostaisin seuraavankin samanlaisen, jos niitä löytyy. tosin näilläkin kilometreilla auto
    on tukeva ja miellyttävä ajettava. Teho riittävä.

  • Mulla on myös tuo Laguna III sport tourer 2,0 dci -08. ajettu nyt 425000 km
    Polttimoita, jarrupaloja ja renkaita on mennyt ..
    Lämppärin moottori meni 400000 km ssä.
    On vieläkin siisti ja varma käyttöpeli. Riittävä teho myös kärryn kanssa.
    kelpaisi samanlainen jatkossakin, jos tuon vaihtaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.