Minulla on 6500km ajettu Skoda Octavia Combi, 6250km:n paikkeilla alkoi kuulua ajoittain kirskuttavaa ääntä luultavasti oikeasta etupyörästä???
Käytin merkkihuollossa ja arvelivat kiven menneen jarrupalan ja levyn väliin tai jarrulevyn ja jarrukilven väliin.
Pyysivät ajamaan rauhassa useita päiviä ja jos ääni jatkuu täytyy avata jarru ja katsoa mikä on äänen lähde.
Ääntä kuuluu silloin tällöin epäsäännöllisesti joten onhan se auto vietävä huoltoon.
Huoltoneuvoja sanoi kivien jumiutumisen etujarruihin olevan tyyppivika 2009 ja 2010 valmistetuissa Skoda Octavioissa!!!
Onko teillä muillä muilla 2009 tai 2010 vuosimallien Facelift mallien käyttäjillä ollut kyseistä ongelmaa?
Kaikki asialliset vastaukset tervetulleita, ja nöyrä toiveeni on ettei kukaan pilaile mahdollisessa vastauksessaan.
Uusi Octavia
56
5993
Vastaukset
- kalle kustaa
Kivi se on. Yleensä lähtee kolmantena ajopäivänä.
-joskus auttaa pakittaminen.
-ei nyt ehkä ihan vika mutta kylläkin "omituisuuus"
,toistuu ehkä n. kaks kertaa vuodessa. Hiekkateillä varmasti useammin. - sabisti1
Jessus, auto varmasti hyvä, mutta huolto alaarvoista, jollei viitsineet napata pyörää veks ja katsoa mokomaa ääntä.
- voihan ziisus
kädet taskussahan huoltomiehet korjaamolla istuvat ja odottavat, että juuri sinä tulisit palveltavaksi viivytyksetta, olethan asiakas eli kunigas.
- Puoliksi oikeassa
voihan ziisus kirjoitti:
kädet taskussahan huoltomiehet korjaamolla istuvat ja odottavat, että juuri sinä tulisit palveltavaksi viivytyksetta, olethan asiakas eli kunigas.
Kädet taskussahan ne siellä istuu ja asennevammaisesti välttelee asiakkaita.
Harva on se paikka jossa asiakasta kohdellaan asiakkaana. - Läpihuolto
Samavika.Vein auton jonnekkinvälihuoltoon vai olikosekuitenkin vain läpihuolto?Moottoriöljyt ja suodattajan olinvaihdattanut 3.500 km ennen.Sitten huollossa kehdataansanoa tuokaa auto huoltoon avataan ja puhdistetaan jarrut?Haisee pahalle kodahuollolle,että oikein useasti välihuoltoja.Hyvinvenee Rintajopparit vai oliko vain poppareita.
- Skodalta palkkansa s
jos et itse pilaile!
Käytit merkkihuollossa ja arvelivat kiven menneen jarrupalan ja jarrulevyn väliin,eivätkä muka tee mitään.
1.Kysymys on turvallisuusriskistä jos kivi välissä,jarrutusteho laskee
2.Jarrulevy naarmuuntuu nopeasti kivestä,syö uran
3.Missä sijaitsee kyseinen huoltoliike,juttusi kuullostaa hiukan arvelluttavalta- Hakkiwokki
1. Turvallisuusriski on vähän paljon liioiteltua, koska kivi ei pääse jarrupalan ja jarrulevyn väliin mitenkään.
2. Vauhdissa ilmavirta pitää kyllä kiven irti laikasta, joten mitään uraa ei kyllä pääse syntymään ja kivi on kuitenkin pehmeämpää kuin teräs.
3. Huoltoliike oliis varmaan avannut jarrun mutta arvatenkin olisi myös laskuttanut tehdystä työstä, jota kirjoittaja ei kaiketi halunnut. Takuun alaiseksi asiaksi tätä on kuitenkin aika vaikea vääntää, ellei nyt huolto hyvä hyvyyttään sitten armahda onneonta autoilijaa. - Useammat jarrut avan
Hakkiwokki kirjoitti:
1. Turvallisuusriski on vähän paljon liioiteltua, koska kivi ei pääse jarrupalan ja jarrulevyn väliin mitenkään.
2. Vauhdissa ilmavirta pitää kyllä kiven irti laikasta, joten mitään uraa ei kyllä pääse syntymään ja kivi on kuitenkin pehmeämpää kuin teräs.
3. Huoltoliike oliis varmaan avannut jarrun mutta arvatenkin olisi myös laskuttanut tehdystä työstä, jota kirjoittaja ei kaiketi halunnut. Takuun alaiseksi asiaksi tätä on kuitenkin aika vaikea vääntää, ellei nyt huolto hyvä hyvyyttään sitten armahda onneonta autoilijaa.1.Monetko jarrut olet Skodasta avannut,vakuutan että kivi pääsee väliin.
2.Mistä luulet urien tulleen levyihin ajamatta paloja loppuun
3.Onko valtuutettu huoltoliike väärässä jos arvelee kiven olevan levyn ja palan välissä
4.valtuutettu huoltoliike tietää ongelman asian osalta olevan mahdollista - 17+2=?
Useammat jarrut avan kirjoitti:
1.Monetko jarrut olet Skodasta avannut,vakuutan että kivi pääsee väliin.
2.Mistä luulet urien tulleen levyihin ajamatta paloja loppuun
3.Onko valtuutettu huoltoliike väärässä jos arvelee kiven olevan levyn ja palan välissä
4.valtuutettu huoltoliike tietää ongelman asian osalta olevan mahdollistaEn ole aiempi kirjoittaja, mutta vastavaan.
1. useammasta
2. urat tulevat juuri kivistä ja muista epätasaisuutta aiheuttavista asioista. Palatkin voivat aiheuttaa urat jollet tiedä.
3. tuo on se mitä alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti ja oli ymmärtänyt huollon tarkoittavan - mistä tiedät että merkkiliike oikeasti sanoi juuri noin? Ja siinä oli useampi vaihtoehto jos viitsit lukea sen alkuperäisen kirjoituksen. Kivi jarrupalan ja levyn välistä kuluu melko nopeasti pois ja jos alkuperäisellä kirjoittajalla ongelma jatkuu useamman sadan kilometrin jälkeenkin niin tuskin on palan ja levyn välissä silloin se kivi. Sinne väliin kun mahtuu vain todella pieni kivi joka kuluu melko nopeasti pois. Olisiko sitten todennäköistä että ne muut vaihtoehto ovat TODENNÄKÖISEMPIÄ tällöin? Ja silloinkaan merkkiliike ei ollut väärässä kun antoi eri vaihtoehtoja missä se kivi voi tuon aiheuttaa - lukisit sen alkuperäiset kirjotuksen niin et tekisi itsestäsi ihan narria.
4. mitähän tämä nyt sitten tarkoitti?
No mutta mitä tulee asian yleisyyteen niin tuota tapahtuu vähän väliä itsellä jos käyn soratiellä. Tosiaan peruuttamalla usein irtoaa sieltä välistä ja pariin otteeseen on merkkiliike sen irroittanut kun on huomannut huollossa kiven jarrujen jossain kolossa - ja ei itseä ole kiinnostanut missä kolossa se on ollut tuolloin, mutta kun itse olen sen irroitanut niin aina on ollut levyn ja kilven välissä tai satulan ja levyn välissä kiilautuneena. Sen kokoinen kivi kun ei millään mahdu levyn ja palan väliin - tai sitten jarruissa on jotain vikaa jos väli on päässyt noin suureksi :) - 2+17
17+2=? kirjoitti:
En ole aiempi kirjoittaja, mutta vastavaan.
1. useammasta
2. urat tulevat juuri kivistä ja muista epätasaisuutta aiheuttavista asioista. Palatkin voivat aiheuttaa urat jollet tiedä.
3. tuo on se mitä alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti ja oli ymmärtänyt huollon tarkoittavan - mistä tiedät että merkkiliike oikeasti sanoi juuri noin? Ja siinä oli useampi vaihtoehto jos viitsit lukea sen alkuperäisen kirjoituksen. Kivi jarrupalan ja levyn välistä kuluu melko nopeasti pois ja jos alkuperäisellä kirjoittajalla ongelma jatkuu useamman sadan kilometrin jälkeenkin niin tuskin on palan ja levyn välissä silloin se kivi. Sinne väliin kun mahtuu vain todella pieni kivi joka kuluu melko nopeasti pois. Olisiko sitten todennäköistä että ne muut vaihtoehto ovat TODENNÄKÖISEMPIÄ tällöin? Ja silloinkaan merkkiliike ei ollut väärässä kun antoi eri vaihtoehtoja missä se kivi voi tuon aiheuttaa - lukisit sen alkuperäiset kirjotuksen niin et tekisi itsestäsi ihan narria.
4. mitähän tämä nyt sitten tarkoitti?
No mutta mitä tulee asian yleisyyteen niin tuota tapahtuu vähän väliä itsellä jos käyn soratiellä. Tosiaan peruuttamalla usein irtoaa sieltä välistä ja pariin otteeseen on merkkiliike sen irroittanut kun on huomannut huollossa kiven jarrujen jossain kolossa - ja ei itseä ole kiinnostanut missä kolossa se on ollut tuolloin, mutta kun itse olen sen irroitanut niin aina on ollut levyn ja kilven välissä tai satulan ja levyn välissä kiilautuneena. Sen kokoinen kivi kun ei millään mahdu levyn ja palan väliin - tai sitten jarruissa on jotain vikaa jos väli on päässyt noin suureksi :)1.Väität purkaneesi jarrut USEAMMASTA Skodasta kuin sinua aiempi kirjoittaja
2.Miksi viet Skodasi merkkiliikkeeseen kun kerran olet useammasta poistanut sen itse,väitteesi mukaisesti
4.Miksi sinua ei kiinnosta mistä välistä merkkiliike on sen poistanut
4.TEIT JO ITSESTÄSI NARRIN - 19+7=?
2+17 kirjoitti:
1.Väität purkaneesi jarrut USEAMMASTA Skodasta kuin sinua aiempi kirjoittaja
2.Miksi viet Skodasi merkkiliikkeeseen kun kerran olet useammasta poistanut sen itse,väitteesi mukaisesti
4.Miksi sinua ei kiinnosta mistä välistä merkkiliike on sen poistanut
4.TEIT JO ITSESTÄSI NARRIN1. Mitä sitten? Jos oikein tarkasti luet niin useammasta tarkoittaa useampaa Skodaa. Ei mitenkään viittaa aiempaan kirjoittajaan, mutta mitäpä sitä ymmärtämään lukemaansa :)
2. Missä kirjoitin että vein auton siksi sinne liikkeeseen? Autoni käy säännöllisesti merkkiliikkeessä huollettavana koska siten sen saa myytyä myöhemmin parempaan hintaan ja takuun kanssa ei tarvitse taistella yms. Näytätkö missä kirjoitin että vein auton jarruissa olevan kiven tuoksi merkkiliikkeeseen?
3. Miksi moista kysyt?
4. Niin onneksi meitä on sitten useampi tässä keskustelussa :) - 7+10
2+17 kirjoitti:
1.Väität purkaneesi jarrut USEAMMASTA Skodasta kuin sinua aiempi kirjoittaja
2.Miksi viet Skodasi merkkiliikkeeseen kun kerran olet useammasta poistanut sen itse,väitteesi mukaisesti
4.Miksi sinua ei kiinnosta mistä välistä merkkiliike on sen poistanut
4.TEIT JO ITSESTÄSI NARRINÄlä höpötä, vääriäs jahtaat. Meillä ei ole Octavia, vaan Jetta ja sama kitinä. Asutaan hiekkatien varrella. Se on kuulemma tyyppivika. Rengas on poistettava ja avattava ne paikat, joiden nimiä en hallitse. Se ääni ei kuulu aina. Tiettyyn suuntaan kääntäessä se tulee, eikä poistu jarruttaen, eikä peruutuksellakaan.
- K4J7F9
ei pelkästään vuosien 2009 ja 2010 tai 2011 malleissa vaan myös 2005, 2006, 2007 ja 2008 malleissa. Joskus kivi lähte kun peruuttelee jonkin matkaa, mutta joskus on pyörä otettava pois ja kaivettava se kivi sieltä jarrusatulan kolosta ulos.
- taas tulee ilmi
se uuuuuuuuuuusavuttomuus viisaita ollaan mutta käytännössä tosi tyhmiä.
- paska tsäkä
tuo kiven jarruihin juuttuminen on kylläkin kiinni huonosta tuurista kuin tyyppiviasta. Ei Skodan jarrut ole mitkää ainutlaatuset juuri Skodaan tehdyt vaan samoja jarruja käytetään useassa muussakin automerkissä.
Itsellä jäi kivi Volvon etujarruun ja vaati jarrun purkamisen.
- Kiitos kaikille
Kiitos vastauksistanne.
Peruuttaminen ei poistanut ongelmaa.
Irrotan huomenna pyörän ja katson onko esim. kiveä näkyvissä niin että saan sen itse poistettua.
Jarrusatulaa en aio itse irrottaa koska se on kiellettyä auton takuuaikana.
Ja sulle uusavuttomaksi haukkuvalle: Kyllä tällä palstalla saa kysyä näitä ihan perusasioita ja neuvojakin niiden ratkaisuksi.
Hakkiwokki. sinulle tämä. Olin valmis maksamaan kyseisen työn,mutta suosittelivat kokeilemaan jos se "vika" hoituu itsekseen pois.
mutta kiitos, ja nyt saunaan, siellä on ainakin meillä kivet näkyvissä kiukaassa,sihisevät muttei ehkä kolise.
Tämä on harmiton loppu kevennys.- 10+5
oli samainen ongelma takapyörässä,autona -06 ocu. Otin renkaan pois ja aikani pyörittelin edestakisin niin sieltä välistä se lopulta putosi. Ääni oli paha,ihan kuin ois pakoputki pudonnu ja raahautunut perässä:)
- ....
Saa kysyä mielestäni myös, mutta älä siitä välitä, että täällä on aina näitä katkeria pässejä, poimi hyvät vastaukset (joskus niitäkin on) ja käytä hyödyksesi. Taidan napsaista saunan päälle minäkin. Hyvät syksyn jatkot. T. Superb 1.8 TSI DSG Ambition -11.
- Kitinä kuuluu asiaan
Minulla on ollut lähes parikymmentä autoa, joissa noita kivikirskujia on ollut joukossa. Muodikkaista se oli 70-luvulla rumpujarruissa. Ei kannata ottaa paineita tuollaisesta.
- kengässä
Sama juttu, on menny kiviä levyjen ja palojen väliin erimerkkisissä autoissa, usein lähtee pois peruuttamalla.
- kiero savolainen
kaverillani on käytössä 3-ovinen lada samara. hänen vaimonsa osti käytetyn 5-ovisen skoda octavian, jossa oli vähemmän kilometrejä ja uudempi vuosimalli. oli joka paikasta huonompi. vähemmän tilaa penkeillä ja takakontissa. vie enempi penssoo, eikä kiihdy niin lujaa. (joo sori, kun ei liittyny niin suorasti asiaan, mut oli pakko kertoo). muuten kumpis vuosimalli sulla olikaan tarkalleen ottaen ja oliko penssa/kiisseli ja automaatti/käsivatkain
- }])/&%!¤H/()
Ai niin, et ole varma vaan olet savolainen.
- ....
Se olisi tehottomin Octavia, niin muistaakseni TSI vetää silti 0-100 kmh 10 sekan pintaan, tonni vetoa, että samara ei pirteämmin lähde. Jos tuo Kaverisi vaimon Skoda on niin vanha, että on vielä vapaasti hengittävä moottori, niin sitten en ole tehoista varma.
- Kalakukolle
Autoni on vuosimalli 2010, 1.4TSI eli bensa,DSG automaattivaihteisto(7-vaihdetta eteen ja 1-taakse).
Mitä muuta Savon-sankari olet utelemassa?
Jos jotakin jäi,utele lisää! - se savon sankari
Kalakukolle kirjoitti:
Autoni on vuosimalli 2010, 1.4TSI eli bensa,DSG automaattivaihteisto(7-vaihdetta eteen ja 1-taakse).
Mitä muuta Savon-sankari olet utelemassa?
Jos jotakin jäi,utele lisää!kunhan kyselin vähän, koska vaimoni katteli just skoda fabiaa (etenkin farmaria) tuolla autokaupassa ja halusin vähän kysellä, että mitä muuta oot mieltä koslastas? olikos muuten kuin iso murikka juuttunut?
- kalkukkomees
se savon sankari kirjoitti:
kunhan kyselin vähän, koska vaimoni katteli just skoda fabiaa (etenkin farmaria) tuolla autokaupassa ja halusin vähän kysellä, että mitä muuta oot mieltä koslastas? olikos muuten kuin iso murikka juuttunut?
Elä hyvä mies mee ostaan mittään Skodia.(vaimollekkaan) Saahan niittä mersuja kyllä ihan samaan hintoon kun samaroita . Pittää vaan kato olla tota silimää jolla kattoo, NII! eii siihen mikkään ruskianeitsyt nyt käy. Oikeetta silmää. Enssinnäkin . Kato onko mersu mätä. Jos on ,sano vaimolle suoraan että Mersu vaan ! Ei miittä skodai. Sitten vie se ajelulle samarallasi ja sano nämä... Aja nyt kerrankin, mutta et sitten kiennä sitä rattia yhtään, kun on kerran suora tiekin. Jos vähänkin tykkää Samarasta jottain poikkipuolista sannoo niin het vejät....käsijarrusta.
Top! tykkänään. Asia selvä. Otatte vaan sen mersun eikä mittään Skodaa ollenkaan.
Kivi se on miukii kengäs ja ankkuri joka ukolla. ..jos ei oo niittä audistisia reppahousuja;) - savon sankari
kalkukkomees kirjoitti:
Elä hyvä mies mee ostaan mittään Skodia.(vaimollekkaan) Saahan niittä mersuja kyllä ihan samaan hintoon kun samaroita . Pittää vaan kato olla tota silimää jolla kattoo, NII! eii siihen mikkään ruskianeitsyt nyt käy. Oikeetta silmää. Enssinnäkin . Kato onko mersu mätä. Jos on ,sano vaimolle suoraan että Mersu vaan ! Ei miittä skodai. Sitten vie se ajelulle samarallasi ja sano nämä... Aja nyt kerrankin, mutta et sitten kiennä sitä rattia yhtään, kun on kerran suora tiekin. Jos vähänkin tykkää Samarasta jottain poikkipuolista sannoo niin het vejät....käsijarrusta.
Top! tykkänään. Asia selvä. Otatte vaan sen mersun eikä mittään Skodaa ollenkaan.
Kivi se on miukii kengäs ja ankkuri joka ukolla. ..jos ei oo niittä audistisia reppahousuja;)No se mersu ilmestyy pihaan sitten, kun voitetaan lotossa. Sitäpaitsi, ootkos aatellunna tämmöstä asiaa; monet kakarat ovat niin hemmoteltuja, että niiden perse ei kestä, kuin isin audin tai pemarin etupenkin matkalla kouluun ja muihin harrastuksiin. Itselläni on 2 tytärtä, jotka kulkevat apostolikyydillä mieluummin, kuin minun samarani takapenkillä. Saavatpa liikuntaa. Joskus pyytävät kyytiä, mutta käskevät jättää nurkan taakse. Pojallani taas on hyvä itsetunto ja se kestää ladakyydin, vaikka tyttöystävät ovat nähneet. Mutta kuten sanottu, mersu jää kauppaan ja kotipihaan ilmestyy joku halvempi auto. Emme ole köyhiä (mersun voisi ostaa), mutta jos ostaa uuden auton se pitää vaihdella parin vuoden välein ja koko ajan saa miettiä, että mikä seuraavaksi.
- kalkukkomees
savon sankari kirjoitti:
No se mersu ilmestyy pihaan sitten, kun voitetaan lotossa. Sitäpaitsi, ootkos aatellunna tämmöstä asiaa; monet kakarat ovat niin hemmoteltuja, että niiden perse ei kestä, kuin isin audin tai pemarin etupenkin matkalla kouluun ja muihin harrastuksiin. Itselläni on 2 tytärtä, jotka kulkevat apostolikyydillä mieluummin, kuin minun samarani takapenkillä. Saavatpa liikuntaa. Joskus pyytävät kyytiä, mutta käskevät jättää nurkan taakse. Pojallani taas on hyvä itsetunto ja se kestää ladakyydin, vaikka tyttöystävät ovat nähneet. Mutta kuten sanottu, mersu jää kauppaan ja kotipihaan ilmestyy joku halvempi auto. Emme ole köyhiä (mersun voisi ostaa), mutta jos ostaa uuden auton se pitää vaihdella parin vuoden välein ja koko ajan saa miettiä, että mikä seuraavaksi.
Nooo . Eenhän tota minäkään rikas oo. Vaimolla kyllä on rahhoo mut honttalla sekin vua ajeloo. Ollaan me menty sitä teiränkin tietä nii että kissit vaan lentöö;)
Juu...sitähän se nykäaikana . Lapsekin vaan sitä pemaria ja pemaria vaan vahtoo. NIIKUS SE SIITTE EI YHTTÄÄ OLIS KOMMEE!!!.....ai saateri kun sieppoo.... puh. NYt pittää ottaa nitro ja laittoo pyykit kuivii. sit saunoo ja makkaraa! HÖRÖLÖRÖ;) - onko savo suomessa?
se savon sankari kirjoitti:
kunhan kyselin vähän, koska vaimoni katteli just skoda fabiaa (etenkin farmaria) tuolla autokaupassa ja halusin vähän kysellä, että mitä muuta oot mieltä koslastas? olikos muuten kuin iso murikka juuttunut?
Kiven halkaisija ei ole selvillä,mutta ongelmakin on ollut poissa jo useamman vuorokauden,vuorokausi on täällä eteläsuomessa 24-tuntia,savosta en tiedä ja päättäkää itse mikä on aikayksikkö savossa on käytössä.
- savon sanakri
onko savo suomessa? kirjoitti:
Kiven halkaisija ei ole selvillä,mutta ongelmakin on ollut poissa jo useamman vuorokauden,vuorokausi on täällä eteläsuomessa 24-tuntia,savosta en tiedä ja päättäkää itse mikä on aikayksikkö savossa on käytössä.
Elä sie ylypiä heltsinkin herra siinnä ruppee minnuu äsyttämään. Halusin vaan tietää, et kuin ison murikan toi auto voi nielasta ja kuin pien kivi riittää tohon vikaan?
- xxcvvvc
savon sanakri kirjoitti:
Elä sie ylypiä heltsinkin herra siinnä ruppee minnuu äsyttämään. Halusin vaan tietää, et kuin ison murikan toi auto voi nielasta ja kuin pien kivi riittää tohon vikaan?
Suurin mahdollinen rako jarrulevyn ja palan välissä on 0,2 mm , jos jarrut kunnossa.
- kpg1
xxcvvvc kirjoitti:
Suurin mahdollinen rako jarrulevyn ja palan välissä on 0,2 mm , jos jarrut kunnossa.
poistamani kivet ovat olleet ikeen ja levyn rungon välissä ja meisselillä poistettavissa, vain rengas on tarvinnut ottaa irti.
- 9
kpg1 kirjoitti:
poistamani kivet ovat olleet ikeen ja levyn rungon välissä ja meisselillä poistettavissa, vain rengas on tarvinnut ottaa irti.
Mukavia heittoja täällä:) Letkeää menoa, noin just vieläki. Illalla vasta saunaan, oho, taikina pitää leipoa! Heippa!
- Seuraavakin on Skoda
Sama ongelma meidän Oktaviassa vajaan vuodenvanha mittarissa 30 000 Välillä kuuluu pahaa röhinää. Huollossa käytiin jarrut läpi. Edelleen rahina toistuu ajoittain. Samoja teitä ajettu jo parikymmentä vuotta, muissa autoissa ei ole samaa ongelmaa ollut (4 Skodaa ja muutama muu merkki).
- ocu tdi 4x4 2011
Sama skoda-ominaisuus minulla. Nyt ajettu uudella Skodalla 10000 ja aika paljon mökkitietä. Muutaman kerran on jäänyt kivi rahisemaan. Se lähtee pois kun pakittaa hieman ja painaa jarrua. Ei tuo nyt vakavaa ole, mutta todellakaan aiemmissa merkeissä sellaista ei ollut.
- paska tzäkä
ocu tdi 4x4 2011 kirjoitti:
Sama skoda-ominaisuus minulla. Nyt ajettu uudella Skodalla 10000 ja aika paljon mökkitietä. Muutaman kerran on jäänyt kivi rahisemaan. Se lähtee pois kun pakittaa hieman ja painaa jarrua. Ei tuo nyt vakavaa ole, mutta todellakaan aiemmissa merkeissä sellaista ei ollut.
Kiviä lentää ja tuurista kiinni mihin ne sattuvat, joskus jää kiinni joskus ei, ei ole automerkistä kiinni.
- Jokunenkin km takana
Ikinä en ole Skodaa omistanut. Muita merkkejä kylläkin Jaappanista Britanniaan asti.
Jokaisessa on joskus varsinkin etupään jarruista, joskus myös peräpäästä, ääniä kuulunut, mutta yleensä on peruutusvaihdetta ja jarrupoljinta käyttäen tilanne tasaantunut.
Kokemukseni perusteella uskallan sanoa, että havaittu "vika" ei ole Skodan yksinoikeus vaan kuuluu ominaisuutena lähes jokaiseen kuluttajille markkinoituihin ajoneuvoihin, tai siis pääosin autoihin. - Normaalia...
Kyllä jarrujen rohinaa hiekkateillä ajon yhteydessä tai sen jälkeen on myös muissa merkeissä tai sitten pitää palata rumpujarrujen aikaan. Itsellä kokemusta kahdesta Occusta, kummassakin rohinaa pari kertaa.
Yhdessä aiemmassa merkissä hiekka/kiviharmeja selvästi Occua enemmän niin että putsasin jarrujen seudut paineilmalla ja löysyttelin jarrupalat keväisin ja syksyisin renkaanvaihdon yhteydessä itse. Nyt Occun kanssa en ole muuta kuin puhaltanut paineilmalla koska en ole perehtynyt miten jarrupalat otetaan irti.
Yksi syy jarruongelmien "lisääntymiseen" lienee se, että juuri ennen Occuja olleessa automerkissäni jarrujen putsaus ja liikkuvien herkistely kuului 20000 km määräaikaishuollon ohjelmaan. Nyt Occussa huoltoväli 30000 km eikä jarrujen puhdistus ja herkistely kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan - ainakaan Etelä-Suomessa. Yhdessä Itä-Suomen Skoda-merkkihuollossa jarrujen puhdistelu ja herkistely kylläkin tehdään hyvänä palveluna huollon yhteydessä jotta auto pelaa luotettavasti teillä kuin teillä. - mikä auto seuraava
Ocuni ostettu 3.2009. 90 tkm paikkeilla oli ääniä etupyörässä. Kävin parin päivän jälkeen kyselemässä huollosta, jos voisivat tutkia. Epäilivät kiveä ja varmaan oli, kun äänet hävis saman tien. Mitään ei tehty. Nyt ens viikola vien 120 tkm huoltoon. 120 meni jo ajat sitten. Jarruissa eikä autossa muutenkaan ei ole mitään ongelmia. Kuskin ovitiivistettä on kerran kiristetty, vettä ja bensaa oon lisäilly. Tuulilasi kiveniskemiä täynnä (2 kpl).
Harmi, ettei 2009 saanu TDI DSG. Piti ottaa 1.8 TSI DSG.- Ennen Skoda
DSG vaihteisten auton omistajille, joko olette kytkinpakat joutuneet vaihtamaan kolinan takia, jos ette vielä........ kirpasee hieman rahapusissa. t: Entinen Octavian omistaja.
- Olekkos vähä...
Ennen Skoda kirjoitti:
DSG vaihteisten auton omistajille, joko olette kytkinpakat joutuneet vaihtamaan kolinan takia, jos ette vielä........ kirpasee hieman rahapusissa. t: Entinen Octavian omistaja.
Taidat olla pikkasen häiriintyny kun laitat off-topic juttuja. Tässäkin keskustellaan jarrujen rohinasta ja sinä joonas alat vääntää ihan muusta asiasta. Jos traumat käy ylivoimaiseksi niin MTT auttaa...
- veewee
Passat 05 kirskuu vähintään kerran kuussa helevetin lujaa, kerää kiviä koko ajan. Häviää päivässä tai parissa, ei siis hirveän vaarallista, mutta herättää mukavasti huomiota kaupungilla.
- Fabisti58
Sama ilmiö esiintyi jo 2003 Octaviassa "ilmavilla" aluvanteilla. Peltivanteilla ja peittävillä kapseleilla kivet eivät mahtuneet sujahtamaan jarrulevyn ja suojakilven väliin.
- 411 E
Fabisti58 kirjoitti:
Sama ilmiö esiintyi jo 2003 Octaviassa "ilmavilla" aluvanteilla. Peltivanteilla ja peittävillä kapseleilla kivet eivät mahtuneet sujahtamaan jarrulevyn ja suojakilven väliin.
Tämän vian yleisyys ihmetyttää minua. Yli 20 vuotta japseilla ajaneena vika on minulle aivan tuntematon. Onko Skodassa nuo jarrusatulat jotenkin erikoisessa paikassa, jos ne jatkuvasti kahmivat kiviä sisuksiinsa.
- Fabisti58
411 E kirjoitti:
Tämän vian yleisyys ihmetyttää minua. Yli 20 vuotta japseilla ajaneena vika on minulle aivan tuntematon. Onko Skodassa nuo jarrusatulat jotenkin erikoisessa paikassa, jos ne jatkuvasti kahmivat kiviä sisuksiinsa.
Ongelma ei varmaankaan ole itse jarrusatulassa, vaan jarrulevyn ja sen suojakilven välisen raon leveydessä. Lisäksi kiven pääsyä laikan ja kilven väliin helpottaa se (ainakin 2003 mallissa), että suojakilven yläreunassa ei ole "pokkausta" jarrulevyn "päälle", kuten muilla sivuilla. Lisäksi tuo suojakilven yläreuna avautuu ikäänkuin suppiloksi, mitä kiven on helppo pudota väliin.
Ilmeisesti avonaisuudella on haettu jarrulaikan parempaa jäähdytystä... - pain in the ....
Fabisti58 kirjoitti:
Ongelma ei varmaankaan ole itse jarrusatulassa, vaan jarrulevyn ja sen suojakilven välisen raon leveydessä. Lisäksi kiven pääsyä laikan ja kilven väliin helpottaa se (ainakin 2003 mallissa), että suojakilven yläreunassa ei ole "pokkausta" jarrulevyn "päälle", kuten muilla sivuilla. Lisäksi tuo suojakilven yläreuna avautuu ikäänkuin suppiloksi, mitä kiven on helppo pudota väliin.
Ilmeisesti avonaisuudella on haettu jarrulaikan parempaa jäähdytystä...Harmi vaikuttaa tyyppivialta. Täälä kans oikea etupyörä kirskuu vaihtelevasti ajonopeudesta riippuen. Olen kuunnellut nyt varmaan reilun viikon eikä ole vielä herennyt. Täytynee repiä eturengas irti ja sohia meisselillä. Auto on -07 combi octavia 1.6FSI.
- pomppaa jos pomppaa
pain in the .... kirjoitti:
Harmi vaikuttaa tyyppivialta. Täälä kans oikea etupyörä kirskuu vaihtelevasti ajonopeudesta riippuen. Olen kuunnellut nyt varmaan reilun viikon eikä ole vielä herennyt. Täytynee repiä eturengas irti ja sohia meisselillä. Auto on -07 combi octavia 1.6FSI.
ei ole tyyppivika, vaan huonoa tuuria. Samanlaisia ja tyyppisiä jarruja on kaikissa autoissa ja mihin autoon tahansa voi mennä kivi väliin. Itse otin juuri Volvosta ison kiven kilven ja levyn välistä joka kirskui siellä aina välillä ja välillä ei.
- Näpertelyä
Lähes 50 viestiä jarruihin menneestä kivestä. Ketju alkanut puolitoista vuotta sitten. Huh huh.
- tuumailija I
"Täytynee repiä eturengas irti ja........."
Avaa nyt kuitenkin pultit niin säilyy vanteet ehjinä. - koputan puuta
Aika monessa autossa sama vika, vaikkapa E39 bemari. Minulla on Octavia Combi -2010 mutta eipä ole kyllä "kivi jarruissa" ongelmaa vielä tapahtunut. Onneksi.
- elegance.
Samat sanat. E39-bemarissa toi oli kuitenkin tyyppivika, sillä kivi meni mökkitiellä lähes aina jarruihin, kymmeniä ellei jopa satoja kertoja. Nykyinen Ocuni on paljon parempi, eikä kivet ole häirinneet.
- jlö'jlö'l
Renault Meganessa meni kaksi kertaa kivi samaan paikaan.
- Skodisti
Parin viikon sisällä mennyt kymmenkunta kertaa kiviä jarruihin kitisemään.
Viime vuonna ei ainuttakaan. Eli ihan Tuurista kiinni. Auto Octavia -09.
Välillä kivet lähtee pakittamalla ja pyörittelemällä rattia puolelta toiselle.
Kerran jouduin irrottamaan takapyörän S-marketin parkkipaikalla. Hyvä, kun tuli ostetua tunkki lisävarusteena. Huom! Vaati kyllä rautaista Skoda-itsetuntoa ruveta tunkkaamaan autoa ylös siinä marketin pihassa. Mietin, että alentuisiko Audi-äijä tällaiseen?- kivi viertää
Skoda fabiassa 2008v sama ongelma ollut 2 kertaa helkutinmoista kitinää piti.
Kerran jouduin etupyörän irrottamaan kun ei muuten lähtenyt.
Vihjeenä kaikille käytin rautalankaa, jonka pujotin kiven taakse joka näkyi
jarrulevyn ja kilven välissä ja vedin molemmista langan päistä.
Lähti pois mutta tiukassa oli.
Ei tarvinnut purkaa mitään.
- Lakupilotti
Moron,
2008 Octaviassa mulla on ollut tämän tuosta kivi jarruissa kitisemässä. Aiemmissa autoissa moista ei ole tapahtunut 30-vuotisen autoilijan urani aikana. Onneksi vaiva ei ole vaarallinen.
Kerran pari kivi on ollut takapyörässä levyn ja kilven välissä ja jos olisi tiennyt, niin sen olisi saanut pois pyörää irrottamatta taivuttamalla sormella kilpeä hieman levystä poispäin.
Yleensä se on etujarruissa (jostain syystä useammin vasemmalla) jarrumännän alle jäävässä kolossa, mistä se ei tule pois peruuttamalla tai muuten omin voimin. Ei sitä myöskään mikään paina levyä vasten, joten ainut haitta on ääni. Kiveä ei tuolta helposti edes näe ennenkuin painaa männän pohjaan ja lykkää välyksen sisälaitaan. Pyörän irrotus on tietty välttämätöntä. Muutaman minuutin typerä homma.
Pitäis suunnitella tuonne joku lärpäke, joka estää kivien pääsyn ko. koloon.
Tämä onkin ollut ainut murhe ko. autossa, joten ei oikeastaan ole valittamista.... - Anonyymi
Kivi on aina levyn ja kilven välissä. Rengas pois ja minuutin työ poistaa kivi taivuttamalla kilpeä.
Nyt kohti pohjoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115