Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Henkilökohtainen avustaja-orja?

diu dau

olen työskennelly vajaan vuoden henkilökohtaisena avustajana invalidille...työaika arkisin 8 tuntia..nyt on vähä ruvennu tympimään kun tuntuu et koko ajan pitää siivota ja tehä ns ylimääräisiäkin hommia..hänellä on siis puoliso (naispuolinen)..ja mä oon vastuus koko asunnon siivoista,vaimo ei tee mitään kotona..koiran ulkoilutus kuuluu myös työnkuvaan monta kertaa päivässä ym hoito mikä on ok,mut siivoaminen tympii..varsinkin kun joudun heidän suurta pakettiautoa pesemään päältä ja sisältä joka viikko,joskus 2 kertaa viikos jos on sattunu satamaan ja auto on likaantunut et sattuu yks likapilkku näkyä jossaki.joka viikko teen suursiivot,vien matot pihalle ym..heillä on myös rakennusprojeksti meneillään ja siellä oon ollu rakennushommis joskus päivän ilman taukoa,mun tietääkseni kuuluisi tauot olla 8 tunnin päiväs! välillä on sellasia päiviä et ei taukoja oo eikä ehdi syödä mitää ja työnantaja on luvannu lämpimän ruoan joka päivä...risusavotaski olin 30 asteen heltees muutaman päivän..et kuuluukohan tollaset avustajalle? ja viä sellanen juttu et mul on koeaika ohi,ja nyt pitäs vakinaistaa koska ei oo syytä määräaikaisuudelle..oon kohta kuukauden ollu töis ilman työsopimusta,pyysin sitä viimeviikolla..luvattiin tehä mut viä ei oo kuulunu mitää...tosin en tie jaksanko jatkaa ko. työs..

34

2974

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työnantaja

      Noin teoriassa henk.koht.avustajan tehtäviin kuuluu kaikki, mitä avustettava tekisi itse, jos pystyisi. Käytäntö ja kohtuus sitten eroaa tästä. Esim. tuo auton siivous ja rakennushommat eivät kuulosta kovin kohtuulliselta. 8h päiviin kuuluu myös tauot lainkin mukaan, eli niistä voit valittaa. Henk.koht.avustajille ei ole tällä hetkellä omaa työehtosopimusta, eli ns. yleiset ehdot pätevät.
      Onko sinulla siis kirjallista työsopimusta voimassa, kerran puhuit koeajasta? Jos ei ole eikä ole edes suullista sopimusta, voit kertoa työnantajallesi lähteväsi ellei sellaista tule päivässä.

      • Joskus harmittaa

        Tuo että avustajan pitää tehdä kaikkea mitä avustettava tekisi,niin kai sen pitäisi lukea työsopimuksessa?Tai mulla lukee sopparissa vaan kotityöt ja liikkumisessa avustaminen max 20h kuussa.Ihan tyhmää kun avustettava joutuu olee työnantaja ja avustaja on ilman mitään työverkostoa.Tulee helposti väärinymmärryksiä ja pahaa mieltä.Siinä on jotenki liian lähellä,avustussuhde kärsii.Monet asiat sujuis kivemmin jos ois kolmas ihminen joka pitäs molempien puolia ja asioista voitas päättää reilusti.


      • Anonyymi
        Joskus harmittaa kirjoitti:

        Tuo että avustajan pitää tehdä kaikkea mitä avustettava tekisi,niin kai sen pitäisi lukea työsopimuksessa?Tai mulla lukee sopparissa vaan kotityöt ja liikkumisessa avustaminen max 20h kuussa.Ihan tyhmää kun avustettava joutuu olee työnantaja ja avustaja on ilman mitään työverkostoa.Tulee helposti väärinymmärryksiä ja pahaa mieltä.Siinä on jotenki liian lähellä,avustussuhde kärsii.Monet asiat sujuis kivemmin jos ois kolmas ihminen joka pitäs molempien puolia ja asioista voitas päättää reilusti.

        Kiistely vammaisen kanssa on sanonko mistä. Sitä olen joutunut harrastamaan. Avustettavani pelkää että jätän työni ja uhkailee sen takia ja haukkuu. Mutta tiedän että hän on ihan pihalla tästä maailmasta niin en välitä. Minun elämäni,Minä päätän milloin lopetan.


    • rrewrewrew

      Voihan hän ottaa erikseen siivoojan.

      Ns kevyt siivous kuuluu avustajan työhön, mutta ei mikään sellainen läpikotainen, vaan siihen on erikseen palkattava siivooja.

      • Työnantaja

        Joidenkin henk.koht.avustajien toimenkuvaan kuuluu kyllä kaikenlainen siivous. Itse elän yksin pelkästään avustajien varassa, ja kuka muu täällä siivoaisi kuin he? Pyrin tosin jakamaan hommia, eli yksi imuroi, toinen pyyhkii pölyt, kolmas pesee ikkunat, jne. Kotiavustajat ja muut ovat sitten asia erikseen.


      • Anonyymi
        Työnantaja kirjoitti:

        Joidenkin henk.koht.avustajien toimenkuvaan kuuluu kyllä kaikenlainen siivous. Itse elän yksin pelkästään avustajien varassa, ja kuka muu täällä siivoaisi kuin he? Pyrin tosin jakamaan hommia, eli yksi imuroi, toinen pyyhkii pölyt, kolmas pesee ikkunat, jne. Kotiavustajat ja muut ovat sitten asia erikseen.

        Sinä palkkaat tietysti siivoojan sinne, avustajalle kuuluu vain imurointi ja pölyjen pyyhintä, avustajalla ei ole siivoojan koulutusta.


      • Anonyymi
        Työnantaja kirjoitti:

        Joidenkin henk.koht.avustajien toimenkuvaan kuuluu kyllä kaikenlainen siivous. Itse elän yksin pelkästään avustajien varassa, ja kuka muu täällä siivoaisi kuin he? Pyrin tosin jakamaan hommia, eli yksi imuroi, toinen pyyhkii pölyt, kolmas pesee ikkunat, jne. Kotiavustajat ja muut ovat sitten asia erikseen.

        Mun avustettavalla käy kerran kuukaudessa siivooja,maksaa siitä noin 90€. Muutaman tunnin puunaa. Avustajan työ on vain siistiä jälkiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä palkkaat tietysti siivoojan sinne, avustajalle kuuluu vain imurointi ja pölyjen pyyhintä, avustajalla ei ole siivoojan koulutusta.

        Niinpä


    • lailat

      Heh, kirjotat tosi hauskasti, vaikka tilanne on ihan hirveä, ainakin kuulostaa siltä. Olet juuri niin tyypillisen jääräpään palveluksessa, ettei mitään rajaa. Voin kuvitella miten hän aliarvioi ja pompottaa ihmisiä ympärillään. "Minä olen vammainen, minun täytyy saada tästä tilastani hyvitystä"..niin varmaan!! Palkatkoon tosiaankin siivoojaan, kotitalousvahennys on hänenkin ulottuvillaan varmasti! Älä vaan suostu kirjoittamaan työsopimusta.

      • diu dau

        juu näinhän se on...mä olen ainut avustaja,et ei oo muita..välillä oon työpäivän jälkeen tosi väsyny..pitää sitä yrittää ees huumoria viljellä et jaksaa =) mulla ei oo nyt kirjallista työsopimusta voimassa..oon ollu ilman työsopimusta nyt kohta kuukauden töis..koeaika on ohitse..ja nyt pitäis siis vakinaistaa..tosin oon kyl vähä sivusilmällä katellu mollin sivuilta uutta työpaikkaa..


      • maik+++
        diu dau kirjoitti:

        juu näinhän se on...mä olen ainut avustaja,et ei oo muita..välillä oon työpäivän jälkeen tosi väsyny..pitää sitä yrittää ees huumoria viljellä et jaksaa =) mulla ei oo nyt kirjallista työsopimusta voimassa..oon ollu ilman työsopimusta nyt kohta kuukauden töis..koeaika on ohitse..ja nyt pitäis siis vakinaistaa..tosin oon kyl vähä sivusilmällä katellu mollin sivuilta uutta työpaikkaa..

        Täytyypä sanoa että olet todella tyhmä kun teet työtä ilman työsopimusta. Todennäköisesti sinulta jää palkkakin saamatta. kukaan täysjärkinen ei tee töitä ilman työsopimusta! Pitäkää hyvät ihmiset puolenne ja ottakaa oikeuksistanne selvää! Mitkään remonttityöt ei kuulu avustajalle!


      • diu dau
        maik+++ kirjoitti:

        Täytyypä sanoa että olet todella tyhmä kun teet työtä ilman työsopimusta. Todennäköisesti sinulta jää palkkakin saamatta. kukaan täysjärkinen ei tee töitä ilman työsopimusta! Pitäkää hyvät ihmiset puolenne ja ottakaa oikeuksistanne selvää! Mitkään remonttityöt ei kuulu avustajalle!

        juu taidan kyl olla ihan liian kiltti..huomenna sanon et työsopimus tänne tai lähen saman tien lätkimään...aina löytyy kyl muutaki hommaa =P


      • problem_officer?
        diu dau kirjoitti:

        juu taidan kyl olla ihan liian kiltti..huomenna sanon et työsopimus tänne tai lähen saman tien lätkimään...aina löytyy kyl muutaki hommaa =P

        tai sitten ei löydy, hyviä työttömyyspäiviä!


      • 18
        problem_officer? kirjoitti:

        tai sitten ei löydy, hyviä työttömyyspäiviä!

        Aina löytyy hoitoalalta hommia, jos vaan tehdä haluaa. Orjaksi ei kenenkään pidä itseään myydä.


      • lailat
        diu dau kirjoitti:

        juu taidan kyl olla ihan liian kiltti..huomenna sanon et työsopimus tänne tai lähen saman tien lätkimään...aina löytyy kyl muutaki hommaa =P

        Niin, ja periaatteessa parempi hyvempi, vaikka jäisitkin ilman sopimusta, sitten vaan työttömäksi/liiton rahoille, aivan sama, joku raja siihenkin, mitä tekee. Mieti siis mitä haluat. Olet ehkä vielä hieman nuori, niin tuo menee ihan elämän opetettelusta, myöhemmin naurat koko asialle. Minäkin olen aika monessa liemessä keitetty, mutta ei puhuta niistä nyt. Kaikki hyvin:)


      • zzzzzxxxxxxxxxxxxxxx
        lailat kirjoitti:

        Niin, ja periaatteessa parempi hyvempi, vaikka jäisitkin ilman sopimusta, sitten vaan työttömäksi/liiton rahoille, aivan sama, joku raja siihenkin, mitä tekee. Mieti siis mitä haluat. Olet ehkä vielä hieman nuori, niin tuo menee ihan elämän opetettelusta, myöhemmin naurat koko asialle. Minäkin olen aika monessa liemessä keitetty, mutta ei puhuta niistä nyt. Kaikki hyvin:)

        kyllä työnantaja on velvollinen maksamaan pelkällä suullisellakin. Tossa tapauksessa ei paljo kantsi olla. Reilumpaa tosiaan sanoo että millä ehdoilla jatkaa, kun vaan lähtee. kaikki työt ei tosiaankaan kuulu avustajalle.


      • työnantaja
        zzzzzxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        kyllä työnantaja on velvollinen maksamaan pelkällä suullisellakin. Tossa tapauksessa ei paljo kantsi olla. Reilumpaa tosiaan sanoo että millä ehdoilla jatkaa, kun vaan lähtee. kaikki työt ei tosiaankaan kuulu avustajalle.

        Tänne kirjoittavilla näyttää olevan monenlaisia käsityksiä siitä, millaiset työt avustajalle kuuluvat. Henkilökohtaisella avustajalla ei ole yksiselitteistä työnkuvaa eikä mielestäni pidäkkään olla, koska vammaisten työnantajien elämäntilanteet ja avuntarve vaihtelee paljon.

        Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole esimerkiksi kotipalveluun verattavaa työtä. Siivous ja muut kotityöt kuuluvat avustajan työnkuvaan, jos työsopimuksessa niin on kerrottu. Vammaisella henkilöllä ja hänen puolisollaan on samanlainen oikeus tasavertaiseen parisuhteeseen kuin muillakin. Ainakin itse vaikeavammaisena naisena katson, että minulla on velvollisuus hoitaa osuuteni kotitöistä ja lasten hoidosta. Parisuhde ei voi olla avustus-tai hoitosuhde, vaikka puoliso joutuu luonnollisesti joissakin tilanteissa toimimaan myös toimimaan avustajana.

        Toimivaan työsuhteeseen ei kuuluu alistamista tai epäasiallista käytöstä. Avustajan työssä pätevät samat ohjeet kuin muissakin työsuhteissa: Työhaastattelussa ja viimeistään perehdyttämisvaiheessa pitäisi työnhakijan/-tekijän saada kattava kuva työn sisällöstä, jos työssä tapahtuu muutoksia niistä tulee neuvotella työntekijän kanssa ja merkitä muutokset työsopimukseen. Jos työsuhde on luonteeltaan pysyvä riittävän pitkä koe aika palvelee usein molempia osapuolia.


      • Orjuus alas!
        työnantaja kirjoitti:

        Tänne kirjoittavilla näyttää olevan monenlaisia käsityksiä siitä, millaiset työt avustajalle kuuluvat. Henkilökohtaisella avustajalla ei ole yksiselitteistä työnkuvaa eikä mielestäni pidäkkään olla, koska vammaisten työnantajien elämäntilanteet ja avuntarve vaihtelee paljon.

        Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole esimerkiksi kotipalveluun verattavaa työtä. Siivous ja muut kotityöt kuuluvat avustajan työnkuvaan, jos työsopimuksessa niin on kerrottu. Vammaisella henkilöllä ja hänen puolisollaan on samanlainen oikeus tasavertaiseen parisuhteeseen kuin muillakin. Ainakin itse vaikeavammaisena naisena katson, että minulla on velvollisuus hoitaa osuuteni kotitöistä ja lasten hoidosta. Parisuhde ei voi olla avustus-tai hoitosuhde, vaikka puoliso joutuu luonnollisesti joissakin tilanteissa toimimaan myös toimimaan avustajana.

        Toimivaan työsuhteeseen ei kuuluu alistamista tai epäasiallista käytöstä. Avustajan työssä pätevät samat ohjeet kuin muissakin työsuhteissa: Työhaastattelussa ja viimeistään perehdyttämisvaiheessa pitäisi työnhakijan/-tekijän saada kattava kuva työn sisällöstä, jos työssä tapahtuu muutoksia niistä tulee neuvotella työntekijän kanssa ja merkitä muutokset työsopimukseen. Jos työsuhde on luonteeltaan pysyvä riittävän pitkä koe aika palvelee usein molempia osapuolia.

        "Vammaisella henkilöllä ja hänen puolisollaan on samanlainen oikeus tasavertaiseen parisuhteeseen kuin muillakin."
        Jos siis et pysty tyydyttämään miestäsi myöskään seksuaalisesti- kuuluuko sekin avustajan työnkuvaan? Jotain rajaa hei kamoon!!!!


      • ta
        Orjuus alas! kirjoitti:

        "Vammaisella henkilöllä ja hänen puolisollaan on samanlainen oikeus tasavertaiseen parisuhteeseen kuin muillakin."
        Jos siis et pysty tyydyttämään miestäsi myöskään seksuaalisesti- kuuluuko sekin avustajan työnkuvaan? Jotain rajaa hei kamoon!!!!

        Niin, puhuin siis kodin-ja lasten hoidosta. Seksuaalisuuteen tai vaikkapa lasten kasvatukseen liittyvät asiat eivät kuuluu avustajan työnkuvaan. Jos joku kokee normaalit kotityöt, silloin kuin niitä tehdään työsopimuksen mukaisesti ja työaika ja työolosuhteet/ työturvallisuus huomioon ottaen "orjuutuksena" voi etsiä muuta työtä


      • MM
        työnantaja kirjoitti:

        Tänne kirjoittavilla näyttää olevan monenlaisia käsityksiä siitä, millaiset työt avustajalle kuuluvat. Henkilökohtaisella avustajalla ei ole yksiselitteistä työnkuvaa eikä mielestäni pidäkkään olla, koska vammaisten työnantajien elämäntilanteet ja avuntarve vaihtelee paljon.

        Henkilökohtaisen avustajan työ ei ole esimerkiksi kotipalveluun verattavaa työtä. Siivous ja muut kotityöt kuuluvat avustajan työnkuvaan, jos työsopimuksessa niin on kerrottu. Vammaisella henkilöllä ja hänen puolisollaan on samanlainen oikeus tasavertaiseen parisuhteeseen kuin muillakin. Ainakin itse vaikeavammaisena naisena katson, että minulla on velvollisuus hoitaa osuuteni kotitöistä ja lasten hoidosta. Parisuhde ei voi olla avustus-tai hoitosuhde, vaikka puoliso joutuu luonnollisesti joissakin tilanteissa toimimaan myös toimimaan avustajana.

        Toimivaan työsuhteeseen ei kuuluu alistamista tai epäasiallista käytöstä. Avustajan työssä pätevät samat ohjeet kuin muissakin työsuhteissa: Työhaastattelussa ja viimeistään perehdyttämisvaiheessa pitäisi työnhakijan/-tekijän saada kattava kuva työn sisällöstä, jos työssä tapahtuu muutoksia niistä tulee neuvotella työntekijän kanssa ja merkitä muutokset työsopimukseen. Jos työsuhde on luonteeltaan pysyvä riittävän pitkä koe aika palvelee usein molempia osapuolia.

        Olet työnantaja osittain oikeassa. Normaali siivoaminen kuuluu ilman muuta työnkuvaan, mutta missä menee raja? Jos työnantaja on sairaalloisen siisti ja haluaa, että lattiat mopataan joka päivä? Tai että kaikki vuodevaatteet tuuletaan joka toinen päivä? Periaatteessa avustajalla ei ole tähän mitään vastaan sanomista, jos työnantaja tätä haluaa. Meillä on kaikilla omat mielipiteemme. Koeaika on juuri tätä varten, että katsotaan, miten homma toimii. Surullista kyllä on, jos avustaja on pelkkä siivooja ja kokkaaja. Kertoo työnantajan elämän pienuudesta.


      • työnantaja
        MM kirjoitti:

        Olet työnantaja osittain oikeassa. Normaali siivoaminen kuuluu ilman muuta työnkuvaan, mutta missä menee raja? Jos työnantaja on sairaalloisen siisti ja haluaa, että lattiat mopataan joka päivä? Tai että kaikki vuodevaatteet tuuletaan joka toinen päivä? Periaatteessa avustajalla ei ole tähän mitään vastaan sanomista, jos työnantaja tätä haluaa. Meillä on kaikilla omat mielipiteemme. Koeaika on juuri tätä varten, että katsotaan, miten homma toimii. Surullista kyllä on, jos avustaja on pelkkä siivooja ja kokkaaja. Kertoo työnantajan elämän pienuudesta.

        Minusta ne rajat asetetaan juuri työsopimuksessa. Vaikeavammaisena minusta olisi kestämätöntä, jos avustajan työnkuva rajoittuisi vain ns. viikkosiivoukseen. Kuka silloin pesee ikkunat? Entä kuuluuko mattojen tuuletus tai lattian pyyhintä viikkosiivoukseen? Kotipalvelussa näitä rajan vetoja on tehty ja tehdään edelleen asiakasta kuulematta.

        Olen samaa mieltä, että jos avustajan työ koostuu pelkästään siivouksesta ja kokkauksesta on työnantajan elämänpiiri surullisen pieni. Toisaalta monien työntekijöiden mielestä pelkästään siivoukseen ja kokkaukseen rajoittuva työnkuva voi olla parempi kuin se, että työhön sisältyy, vaikkapa toisessa ketjussa mainittua matkustamista.

        Työnantajat ja avustajat: Puhukaa ja kyselkää työsuhteesta ja sen sisällöstä ennen sopimuksen allekirjoittamista ja työsuhteen aikana


      • ei kaikki hkiläisiä
        18 kirjoitti:

        Aina löytyy hoitoalalta hommia, jos vaan tehdä haluaa. Orjaksi ei kenenkään pidä itseään myydä.

        Ei joka kunnasta löydy, usko pois. Tälläkin hetkellä valmistuu hoitajia työttömyyskortistoon.


      • Anonyymi

        Sen kannattaisi kysellä SETA:sta tai deittipalstoilta, löytyisikö joku masokisti-orja joka ihan tykkäisi kyykytyksestä, pesemään sitä autoa vaikka joka päivä, tai miksei vaikka tauotta! :D

        Itse pyytäisin ehkä vielä piiskaa työsuhde-etuna.


      • Anonyymi
        MM kirjoitti:

        Olet työnantaja osittain oikeassa. Normaali siivoaminen kuuluu ilman muuta työnkuvaan, mutta missä menee raja? Jos työnantaja on sairaalloisen siisti ja haluaa, että lattiat mopataan joka päivä? Tai että kaikki vuodevaatteet tuuletaan joka toinen päivä? Periaatteessa avustajalla ei ole tähän mitään vastaan sanomista, jos työnantaja tätä haluaa. Meillä on kaikilla omat mielipiteemme. Koeaika on juuri tätä varten, että katsotaan, miten homma toimii. Surullista kyllä on, jos avustaja on pelkkä siivooja ja kokkaaja. Kertoo työnantajan elämän pienuudesta.

        Silloin kannattaisi kysellä SETA:sta tai deittipalstoilta, löytyisikö joku masokisti-orja joka ihan tykkäisi siitä kyykytyksestä, pesemään sitä autoa vaikka joka päivä, tai miksei vaikka tauotta.

        Itse kaipaisin ehkä vielä lisäkannustusta piiskalla. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kannattaisi kysellä SETA:sta tai deittipalstoilta, löytyisikö joku masokisti-orja joka ihan tykkäisi kyykytyksestä, pesemään sitä autoa vaikka joka päivä, tai miksei vaikka tauotta! :D

        Itse pyytäisin ehkä vielä piiskaa työsuhde-etuna.

        🤭😂😂


      • Anonyymi

        hei...tämä jolla tavoin tuttua...kun pompottaa miten sattuu...


    • 3+12

      tuota orjana olemista (kuulostaa todella siltä), niin odottele sitä vakinaistamista.. Onko tuo toiminta laillistakaan ilman työsopimusta?? Sinuna lähtisin kävelemään ja äkkiä!

    • romeoromeo

      Tänään 25.10 on hyväksytty henkilökohtaisten avustajien työehtosopimus. Sopimus löytyy Heta-liiton sivuilta kokonaisuudessaan!

    • Anonyymi

      Jos et liioitellut, niin hyväksikäytöltä ja nykyaikaiselta orjuudelta kuulostaa. Ei varmasti kuulu työvelvollisuuksiin taukojen ym. pitämättä jättäminen.

      Kuulostaa hyvältä työnantajalta, masokistille.

    • Anonyymi

      Joo.... Ruokatauot pitää olla. Sairashan se työnantaja on, joka ei piittaa työntekijänsä ruokatauoista.
      Taitaa olla itse kunkku tai ukko ylijumala tää avustettava. Ettei vaan tulehdustilassa oleva ms kaikkivaltias piiskuri, joka nauttii siitä, että kärsit, kun hän itsekin kärsii vammastaan.

      Nosta kytkintä orjuutuspaikasta.

      Siivoukset voi tilata siivousfirmasta.

    • Anonyymi

      Kohta se alkaa väittämään, että olet varastanut heiltä jotain ja sen varjolla potkasee pellolle.

      Joillakin avustettavilla on koko ajan työpaikka ilmoitus vuodesta toiseen, kun kukaan ei jaksa tollasta sontaa niskaan.

    • Anonyymi

      Näitten avustajien palkat maksaa muuten veronmaksajat, eikä avustettava itse.

      Niin että turha esittää siirtomaaherraa, jolla on ihka oma orja.

      Muutama avustettava tehtailee rikosimoituksia avustajista, kun on niin elämäänsä kyllästyneitä.

      Paskaa hommaa.

    • Anonyymi

      Nyt saa avustajat valita paikkansa ainakin tässä kylässä. Asiat ovat muuttuneet 10 vuodessa.
      Täällä asustaa yksi marisija, joka jo muutama vuosi sitten ihmetteli, miksei hän saa (enää) valita avustajiaan. Nyt on (taas) hakenut uusia eikä ketään kiinnosta. Oli soittanut työkkäriinkin, että löytyisikö joku (jolle järjestää karenssi?) Ei kuulemma löytynyt.

    • Anonyymi

      Ei mulla ole erikseen taukoja. Juon kahvia siinä ohella ja nappaan jotain syötävää. En kerro enempää avustettavani vammoista,mutta on sellainen,ettei voi jättää kuin pariksi minuutiksi yksin. Vessassa kyllä voin piipahtaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2257
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2083
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1688
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1506
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1397
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1364
    8. 52
      1268
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1200
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe