Olen 17 vuotias ja seurustelin poikaystäväni kanssa vuoden päivät ja käytin e-pillereitä ehkäisyyn.
Sitten unohdin ottaa pari ja tulin raskaaksi.
Puhuttiin ensin että kyllä me halutaan tää lapsi.(mies 19)
Olen nyt viikolla 10.Ja keskytyksen voi tehdä 12 viikkoon asti.
Sitten poikaystävä ei halunnutkaan lasta ja kun kysyin miksi,niin ei ole kuulemma valmis siihen ja sitten sanoin että lupaan hoitaa sitä ym.
Mutta ei kelvannut.
Poikaystävä jätti minut viikko sitten ja sanoi että tee mitä lystäät mutta hän ei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä.
Luulin että hän rakastaa minua,yksin en halua lasta hoitaa kokonaan,haluan että hänellä on isä ja äiti.
Nyt sitten neuvolassa pitäisi alkaa puhumaan,että en haluakkaan tätä lasta.ensin haluan ja sitten en.
Missäs abortti tehdään ja paljon maksaa?Opiskelen joten minulla ei ole paljon rahaa ja isälleni en halua kertoa asiasta mitään.(äitini on kuollut).
Ei isä kummiskaan ymmärtäisi,se ryyppääkin niin paljon.
Poikaystävä tuskin antaa rahaa aborttiin kun ei vastaa enää viesteihini eikä puheluihini.
Näin hänet yksi päivä mutta hän kulki jonkun muun muijan kanssa.Surullista.Nyt sitten haluan tästä vauvasta eroon nopeasti ja kivuttomasti.
En kestä tätä.
Missä tehdään ja paljon maksaa?Kiire
44
19530
Vastaukset
- mama
paikkakuntasi ehkäisyneuvolasta haet lähetteen sairaalaan naistentautien polille. Siellä sut tutkitaan, annetaan aika keskeytykseen. Se maksaa ensin sen polikäynnin verran, ja itse toimenpide tehdään päiväkirurgisesti, siitä menee ihan oma taksa. Ne on kiinteitä hintoja, mutta mää asun ulkomailla, joten en tiedä mitä nää Suomessa nykyään on. Oman sairaanhoitopiirisi nettisivuilta voi löytyä tarkat tiedot, tai ehkäisyneuvolassa lähetteen tekevä hoitaja tietää ne hinnat varmasti myös.
Ei oo mitenkään kallista.- Pihla
22 euroa (korjatkaa,jos olen väärässä,viime vuoden taksat) ja sitten päiväkirurgisen yksikön maksu 72 euroa.
- Niina
Pihla kirjoitti:
22 euroa (korjatkaa,jos olen väärässä,viime vuoden taksat) ja sitten päiväkirurgisen yksikön maksu 72 euroa.
Ajattelin et se maksais jotain 50 euroo maksimissaan koska ei mulla todellakaan ole rahaa enempää tuhlata.Pitää ostaa koulukirjat ja kaikki tarpeellinen omilla opintotuki rahoilla ja se ei ole paljon.
Ei suomes missään sais tehtyy laittomasti ja halvalla?Jos kaatuis rappusis niin eikö siin yleensä tule keskenmeno?Sit vuotaa ja käy suihkussa ja se on sillä siisti.Ei vissiin oikein toimi.
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois. - annika
Niina kirjoitti:
Ajattelin et se maksais jotain 50 euroo maksimissaan koska ei mulla todellakaan ole rahaa enempää tuhlata.Pitää ostaa koulukirjat ja kaikki tarpeellinen omilla opintotuki rahoilla ja se ei ole paljon.
Ei suomes missään sais tehtyy laittomasti ja halvalla?Jos kaatuis rappusis niin eikö siin yleensä tule keskenmeno?Sit vuotaa ja käy suihkussa ja se on sillä siisti.Ei vissiin oikein toimi.
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois.kyllä sosiaalitoimi huolehtii niistä kuluista. miten sulla voisi olla varaa lapsen ylläpitoon?
- mami
annika kirjoitti:
kyllä sosiaalitoimi huolehtii niistä kuluista. miten sulla voisi olla varaa lapsen ylläpitoon?
Mä kerron sulle miten mulle kävi.Olin täyttäny just 18v,siitä sen jälkeen pari kuukautta tulin raskaaks,ku kortsu meni rikki,no niin ilman muuta menin tekeen abortin,no ei siinä sit mitään sit 5 kk eteenpäin olin taas raskaana,mutta sain tietää siitä vasta kun olin 3.kuulla,ja sillon ei voinu enää tehdä aborttia.Pidimme lapsen ja nyt eletään ihanaa elämää..Mua kadutti se abortti minkä tein koska nyt mulla on lapsi.Mulla oli ensin sellanen tunne etten oo valmis äidiks,mut olin kuitenkin.Ja sen vaan sanon et jokainen lapsi on lahja,koska niitä on niin monia ihmisiä jotka haluais lapsia ja ne eivät saa,ja sit toiset menee ja tekee abortin.Sun kannattaa tosissas harkita tarkkaan,ja ajattele nyt itseäs ja tulevaisuuttas,voi olla että et ehkä saa enää tulevaisuudessa lapsia (niinkin voi käydä).
- ei tosiaan maksa
Niina kirjoitti:
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois.Itse sairaalassa tehtävästä abortista maksat vain sairaala päivämaksun,joka on juuri sitä reilu 20e luokkaa.Mene nyt terveyskeskukseen heti ja hae se lähete sinne sairaalaan.Eikä sun tarvi maksaa niitä maksuja heti vaan pyydät laskun ja maksat vaikka osissa jos et muuten pysty.Sanon vaan että älä ikinä enää edes puhu sille paskalle ämmämäiselle exälles tämän jälkeen.Nosta aina nenä pystyyn ku näät sen.JA.Huolehdi ehkäisystäsi ettei näin pääse enää käymään.t.neljän äiti
- Harkitse
mami kirjoitti:
Mä kerron sulle miten mulle kävi.Olin täyttäny just 18v,siitä sen jälkeen pari kuukautta tulin raskaaks,ku kortsu meni rikki,no niin ilman muuta menin tekeen abortin,no ei siinä sit mitään sit 5 kk eteenpäin olin taas raskaana,mutta sain tietää siitä vasta kun olin 3.kuulla,ja sillon ei voinu enää tehdä aborttia.Pidimme lapsen ja nyt eletään ihanaa elämää..Mua kadutti se abortti minkä tein koska nyt mulla on lapsi.Mulla oli ensin sellanen tunne etten oo valmis äidiks,mut olin kuitenkin.Ja sen vaan sanon et jokainen lapsi on lahja,koska niitä on niin monia ihmisiä jotka haluais lapsia ja ne eivät saa,ja sit toiset menee ja tekee abortin.Sun kannattaa tosissas harkita tarkkaan,ja ajattele nyt itseäs ja tulevaisuuttas,voi olla että et ehkä saa enää tulevaisuudessa lapsia (niinkin voi käydä).
Ei kannata kuunnella muiden kehoituksia, eikä muiden kokemuksia vanhemmuudesta, koska he eivät ole sinä, eikä elämäntilanteita voi siten verrata keskenään. Rahattomana yksinhuoltajana ei varmasti ole helppoa, mutta toki on olemassa ihmisiä, jotka ovat siitäkin selvinneet kunnialla. Tiedän itsekin erään naisen, joka on vihjannut katuneensa hankkiessaan lapsen niin nuorena, ja siinä vaiheessa vielä oli kyseessä onnellinen parisuhde. Nykyisin hän on yksinhuoltaja ja kertoo sen olevan raskasta.
Sinä itse teet päätöksen. Jos olet päätöksesi tehnyt, niin kannattaa varmaan toimia vain mahdollisimman rivakasti abortin suhteen. Rahan ei pitäisi olla merkitsevä tekijä tällaisessa asiassa, priorisoi rahat niin, että saat abortin, jos se on valintasi. Ja ainahan sossu auttaa, jos rahat loppuvat täysin. Voimia sinulle. - lilly
Niina kirjoitti:
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois.mitä kauemmin odotat sitä enemmän joudut maksamaan. keskenmenoa et saa aikaiseksi viinalla etkä kaatuilulla. normaalisti edennyt raskaus ei hevillä itse keskeydy. olet jo niin pitkällä raskaana että ulos tulee muutakin kuin verta. ajattele lastasi äläkä vain itseäsi. mielessäsi on vain rahasi ja oma mukavuus. ryhdistäydy ja ota vastuuta. kivuttominta on tehdä abortti mahdollisimman aikaisin. on vastuutonta antaa asioiden mennä noin pitkälle. jälkiehkäisy pilleritkin on olemassa. tuli sellainen vaikutelma että aborttikin on hetkellinen päähänpisto, jos olit jo pitämässä lapsen ja käynyt neuvolassa. pysähdy paikallesi ja mieti todella mitä haluat. teet niin tai näin, huolehdi ehkäisystä jatkossa ja käytä jälkiehkäisypillereitä jos unohduksia tulee.
- Pihla
Niina kirjoitti:
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois.käyttänyt lapsiani päiväkirurgisessa yksikössä (kallista on!),ja lapsien isojen sairaalalaskujen vuoksi joskus neuvotellut maksueristä.Ja on onnistunut täällä köyhässä Itä-Suomessa...kannattaa ainakin kysyä,jos raha on este.Ja niin kuin joku mainitsikin,sosiaalitoimistosta saat varmaan apua.Älä tee itse mitään typerää,siitä voi olla vakavat seuraukset lisävammoineen,jos rappusia ajattelet...vaikka kallovamma.Jos nyt raha on ensisijainen juttu,soita sosiaalitoimistoon, ja sano,että asialla on kiire!
- Pihla
ei tosiaan maksa kirjoitti:
Itse sairaalassa tehtävästä abortista maksat vain sairaala päivämaksun,joka on juuri sitä reilu 20e luokkaa.Mene nyt terveyskeskukseen heti ja hae se lähete sinne sairaalaan.Eikä sun tarvi maksaa niitä maksuja heti vaan pyydät laskun ja maksat vaikka osissa jos et muuten pysty.Sanon vaan että älä ikinä enää edes puhu sille paskalle ämmämäiselle exälles tämän jälkeen.Nosta aina nenä pystyyn ku näät sen.JA.Huolehdi ehkäisystäsi ettei näin pääse enää käymään.t.neljän äiti
ja "lyhkissäkin" töitä tehneenä tiedän,että kaavinnat valitettavasti ohjataan sinne.Ainakaan täällä Kuopiossa ei enää edes oteta osastolle...kurjaa,mutta totuus on täällä tämä.Sitten menee se reilut 70 euroa.Vuodeosaston kautta enää aniharvoin;se kun on taas yhteiskunnalle kalliimpaa.Tuli vain mieleen,kun lapsia olen joutunut käyttämään pienempänä lyhkissä.Osastolle eivät ottaneet vaan sanoivat,että homma hoituu päiväseltäänkin.
- Mirkka85
Pihla kirjoitti:
käyttänyt lapsiani päiväkirurgisessa yksikössä (kallista on!),ja lapsien isojen sairaalalaskujen vuoksi joskus neuvotellut maksueristä.Ja on onnistunut täällä köyhässä Itä-Suomessa...kannattaa ainakin kysyä,jos raha on este.Ja niin kuin joku mainitsikin,sosiaalitoimistosta saat varmaan apua.Älä tee itse mitään typerää,siitä voi olla vakavat seuraukset lisävammoineen,jos rappusia ajattelet...vaikka kallovamma.Jos nyt raha on ensisijainen juttu,soita sosiaalitoimistoon, ja sano,että asialla on kiire!
Itse tulin raskaaksi ollessani 16-vuotta. Olin ollut alle vuoden jätkäkaverini kanssa ja yllätyimme todella raskaudesta koska se johtui e-pillereiden toimimattomuudesta. Lisäksi minulla olivat jääneet väliin jo yhdet kuukautiset ja tein tuolloinkin raskaustestin joka näytti nekatiivista, seuraava näyttikin positiivista ja sitten olinkin ja toisella kuulla. Otin lomaa lukiosta jotta saatoin miettiä mitä teen, jätkä alkoi puhua abortista koska hänen vanhempansa alkoivat painostaa meitä siihen, omani lupasivat auttaa päätämme miten vain.
Niin minä sitten päätin että aborttia en tee ja ilmoitin jätkälle että saa joko minut ja lapsen tai ei kumpaakaan, hän valitsi minut ja lapsen. Hänen vanhempansa jopa sanoivat ettei hyvä ja nyt puhuvat "meidän pikku prinssistä" (olen heidän kanssaan väleissä vain koska he ovat jätkäkaverini vanhemmat).
17-vuotiaana synnytin ihanan pojan!!! Nykyään asumme perheenä yhdessä, itse jatkan lukiotani eikä avopuolisonikaan ole töissä (etsii kyllä) joten sossulla ollaan pari kertaa jouduttu käymään, mutta lapsestani en luopuisi!!! Olen joutunut luopumaan kapakka käynneistä mutta tilalla ovat vauva kerhot!!!
Yksi kaverini on minun ikäiseni ja on yksinhuoltaja-opiskelija. En halua neuvoa sinua, haluan vain kertoa että lapsen pitäminenkin on toimiva mahdollisuus vaikka siltä ei aina tuntuisikaan. Jos haluat jutella niin mailaa!!! Ja voimia oikean päätöksen tekemiseksi (on se sitten mikä hyvänsä sinun kohdallasi)!!! - annika
mami kirjoitti:
olin itse neljännellä kuulla ja sain oikeuden myöntämän luvan aborttiin. se ei vaatinut, kuin perustelut paperille elämäntilanteestani ja paperin kiikuttamisen teo:n toimistoon. sieltä se lupa oli sitten noudettavissa muutaman päivän kuluttua. toimenpideaikakin oli jo varattu kättärille ennen tuota lupaa, koska lääkärit pitivät myönteistä päätöstä niin varmana. en edes olisi ollut mikään "teiniäiti", koska ikää oli jo 23 vuotta tuossa vaiheessa.
- annika
Pihla kirjoitti:
ja "lyhkissäkin" töitä tehneenä tiedän,että kaavinnat valitettavasti ohjataan sinne.Ainakaan täällä Kuopiossa ei enää edes oteta osastolle...kurjaa,mutta totuus on täällä tämä.Sitten menee se reilut 70 euroa.Vuodeosaston kautta enää aniharvoin;se kun on taas yhteiskunnalle kalliimpaa.Tuli vain mieleen,kun lapsia olen joutunut käyttämään pienempänä lyhkissä.Osastolle eivät ottaneet vaan sanoivat,että homma hoituu päiväseltäänkin.
olet oikeassa hinnoista.
kuitenkin jos kyymys on siitä, että nainen ei tee aborttia rahan vuoksi, vaikka muuten kokee sen oikeaksi rataksiuksi, niin onko se oikein? sairaalalasku lähetetään joka tapauksessa kotiin jälkikäteen ja sen kanssa voi sitten marssia sossuun. rahaa ei välttämättä mene ennen toimenpidettä ollenkaan. riippuu siitä miten oma tereysasema ja pkl maksut ottaa. jotkut ottavat käteisenä ja toiset lähettävät laskun perään.
takuulla sossu korvaa tuon, kun sinne vie laskun ja perustelee, ettei ole ollut rahaa. - Pihla
annika kirjoitti:
olet oikeassa hinnoista.
kuitenkin jos kyymys on siitä, että nainen ei tee aborttia rahan vuoksi, vaikka muuten kokee sen oikeaksi rataksiuksi, niin onko se oikein? sairaalalasku lähetetään joka tapauksessa kotiin jälkikäteen ja sen kanssa voi sitten marssia sossuun. rahaa ei välttämättä mene ennen toimenpidettä ollenkaan. riippuu siitä miten oma tereysasema ja pkl maksut ottaa. jotkut ottavat käteisenä ja toiset lähettävät laskun perään.
takuulla sossu korvaa tuon, kun sinne vie laskun ja perustelee, ettei ole ollut rahaa.ratkaisu on sinun,ja mikä se sitten onkin,älä syyllistä itseäsi enempää.Jos sinä koet sen oikeaksi,niin silloin se on.Elämä heittelee meitä sinne tänne, itse ketäkin. Jaksamista sinulle.
Niina kirjoitti:
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois.Ei kukaan voi olla noin tyhmä. Mene lääkäriin ja huolehdi ehkäisystä jatkossa, NIIN EI TULE NÄITÄ "ongelmia". Käytä kumia vielä lisäsuojana.
Sinun ei tule harrastaa seksiä jos et ole kykeneväinen itse huolehtimaan seurauksista.
TOISEN-ASTEEN opiskelun kuuluu olla maksutonta, joten älä niistä kirjoista huolehdi. Ja niinkun joku jo sanoi niin sieltä selvii laskulla ulos.
kuulostaa iha provolta/trollilta, mutta säälin kyllä sitä joka on oikeasti noin typerä.
"Ajattelin et se maksais jotain 50 euroo maksimissaan koska ei mulla todellakaan ole rahaa enempää tuhlata.Pitää ostaa koulukirjat ja kaikki tarpeellinen omilla opintotuki rahoilla ja se ei ole paljon.
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois."- Mieti vähän
cherry.bomb kirjoitti:
Ei kukaan voi olla noin tyhmä. Mene lääkäriin ja huolehdi ehkäisystä jatkossa, NIIN EI TULE NÄITÄ "ongelmia". Käytä kumia vielä lisäsuojana.
Sinun ei tule harrastaa seksiä jos et ole kykeneväinen itse huolehtimaan seurauksista.
TOISEN-ASTEEN opiskelun kuuluu olla maksutonta, joten älä niistä kirjoista huolehdi. Ja niinkun joku jo sanoi niin sieltä selvii laskulla ulos.
kuulostaa iha provolta/trollilta, mutta säälin kyllä sitä joka on oikeasti noin typerä.
"Ajattelin et se maksais jotain 50 euroo maksimissaan koska ei mulla todellakaan ole rahaa enempää tuhlata.Pitää ostaa koulukirjat ja kaikki tarpeellinen omilla opintotuki rahoilla ja se ei ole paljon.
Pitää keksiä jotain kun toi tulee liian kalliiksi budjetille ja kiirekin ois."Turha varmaan enää paasata kun aloitus tehty vuonna 2004 ;)
Toisen asteen opiskelu ei todellakaan ole aina maksutonta, esim. Lukiossa kirjoihin voi upota monia satojakin vuodessa, jos niitä ei löydä aina käytettyinä ja opiskelee paljon. Ja opinto-tuki voi olla hyvin mitätön.
Ja epätoivoisissa tilanteissa otetaan usein käyttöön epätoivoiset teot. Pyysi joskus teini aikoina minunkin kaveri potkimaan itseään mahaan, ettei olisi raskaana. Pelko on jännä asia.... - köyhät opiskelijat
Mieti vähän kirjoitti:
Turha varmaan enää paasata kun aloitus tehty vuonna 2004 ;)
Toisen asteen opiskelu ei todellakaan ole aina maksutonta, esim. Lukiossa kirjoihin voi upota monia satojakin vuodessa, jos niitä ei löydä aina käytettyinä ja opiskelee paljon. Ja opinto-tuki voi olla hyvin mitätön.
Ja epätoivoisissa tilanteissa otetaan usein käyttöön epätoivoiset teot. Pyysi joskus teini aikoina minunkin kaveri potkimaan itseään mahaan, ettei olisi raskaana. Pelko on jännä asia....Juu ei ole ammattikoulukaan ilmainen,mistä lie ihmiset saaneet päähänsä että toisen asteen koulutus ilmaista. Ei ollut vuonna 95 kun aloitin ammattikoulun eikä ole nytkään..
Siitä samaa mieltä että typerää alkaa itse kokeilla millä saa keskenmenon kun abortin saa laillisesti,eikä sitä tosiaan tarvitse paikanpäällä maksaa ja osissakin voi maksaa kun selittää tilanteen. - Mieti vähän
köyhät opiskelijat kirjoitti:
Juu ei ole ammattikoulukaan ilmainen,mistä lie ihmiset saaneet päähänsä että toisen asteen koulutus ilmaista. Ei ollut vuonna 95 kun aloitin ammattikoulun eikä ole nytkään..
Siitä samaa mieltä että typerää alkaa itse kokeilla millä saa keskenmenon kun abortin saa laillisesti,eikä sitä tosiaan tarvitse paikanpäällä maksaa ja osissakin voi maksaa kun selittää tilanteen.Juu pitää minunkin vielä lisätä, etten kannata tekemään aborttia "oman käden kautta". Tuli vain homma mieleen kun provksi aloitusta sanottiin. Joskus kun tämmöiset tilanteet ovat oikeasti niin pelottavia, ettei ehkä ihminen ajattele ihan järkevästi. Onni onkin, että Suomessa on laillinen abortti niin ei tarvitse turvautua kyseenalaisiin keinoihin.
- joo.,...
Mieti vähän kirjoitti:
Turha varmaan enää paasata kun aloitus tehty vuonna 2004 ;)
Ja epätoivoisissa tilanteissa otetaan usein käyttöön epätoivoiset teot. Pyysi joskus teini aikoina minunkin kaveri potkimaan itseään mahaan, ettei olisi raskaana. Pelko on jännä asia....toivon mukaan tämänkin aloituksen lapsi sai jatkaa elämäänsä ja on nyt reipas eskarilainen.. :)
- Järjestöhäröilijä
köyhät opiskelijat kirjoitti:
Juu ei ole ammattikoulukaan ilmainen,mistä lie ihmiset saaneet päähänsä että toisen asteen koulutus ilmaista. Ei ollut vuonna 95 kun aloitin ammattikoulun eikä ole nytkään..
Siitä samaa mieltä että typerää alkaa itse kokeilla millä saa keskenmenon kun abortin saa laillisesti,eikä sitä tosiaan tarvitse paikanpäällä maksaa ja osissakin voi maksaa kun selittää tilanteen.Suomessa toisen asteen opiskelun tulee olla ilmaista. Ottakaa selvää ennen kuin rupeette väittämään. Koulu pitää pystyä suorittamaan ilman yhdenkään kirjan ostamista, opettajan tunneilla/luennoilla jaettavan materiaalin avulla. Ihan tiedoksi.
- törkeää
Harkitse kirjoitti:
Ei kannata kuunnella muiden kehoituksia, eikä muiden kokemuksia vanhemmuudesta, koska he eivät ole sinä, eikä elämäntilanteita voi siten verrata keskenään. Rahattomana yksinhuoltajana ei varmasti ole helppoa, mutta toki on olemassa ihmisiä, jotka ovat siitäkin selvinneet kunnialla. Tiedän itsekin erään naisen, joka on vihjannut katuneensa hankkiessaan lapsen niin nuorena, ja siinä vaiheessa vielä oli kyseessä onnellinen parisuhde. Nykyisin hän on yksinhuoltaja ja kertoo sen olevan raskasta.
Sinä itse teet päätöksen. Jos olet päätöksesi tehnyt, niin kannattaa varmaan toimia vain mahdollisimman rivakasti abortin suhteen. Rahan ei pitäisi olla merkitsevä tekijä tällaisessa asiassa, priorisoi rahat niin, että saat abortin, jos se on valintasi. Ja ainahan sossu auttaa, jos rahat loppuvat täysin. Voimia sinulle.Tuossa on tyylipuhdas abortti-asiamiehen vedätys.
Ensin synkistelyt, sitten rohkaisu lapsen surmaamiseen ja lopuksi manataan mustat voimat äitiparan niskaan.
Hyi Hel....tti - köyhät opiskelijat
Järjestöhäröilijä kirjoitti:
Suomessa toisen asteen opiskelun tulee olla ilmaista. Ottakaa selvää ennen kuin rupeette väittämään. Koulu pitää pystyä suorittamaan ilman yhdenkään kirjan ostamista, opettajan tunneilla/luennoilla jaettavan materiaalin avulla. Ihan tiedoksi.
Olkoonkin vain mutta ei ole. Ihan tiedoksi.
- Joo ei ole ei
Järjestöhäröilijä kirjoitti:
Suomessa toisen asteen opiskelun tulee olla ilmaista. Ottakaa selvää ennen kuin rupeette väittämään. Koulu pitää pystyä suorittamaan ilman yhdenkään kirjan ostamista, opettajan tunneilla/luennoilla jaettavan materiaalin avulla. Ihan tiedoksi.
Joo kyllä meillä vaan valittii jos kirjoja ei ollu tunneilla. (Jotka tietysti ite piti maksaa, kaverit aina valitti ettei opintotuki todellakaan riitä, kun pitäis jollain elääkkin, ittelläni maksoi porukat joten kyllä, minulle ilmaista, heille ei.) Ei meille ainakaan mitään monisteita herunnut muuta kuin ekoilla tunneilla.. Sitten oltiinki niin että "MIKSEI SINULLA OLE VIELÄ KIRJAA HOMMATTU!! Katso nyt kaverilta ja hommaa ensi kerralle oma kirja."
Opiskelu laitoksessa/kouluruoka on ilmaista, kirjat ei.
- Laura
Oletko varma ettet halua lasta? Poikaystäväsi ei ehkä halua, mutta entäs sinä?
- lll
kahdessa viikossa on aika vaikeaa saada keskeytystä, ikävä lapsen kannalta kun et häntä haluaisi.
- lll
että kotitekoista keskenmenoyritystä ei suosittele varmaankaan kukaan. jos onnistuu niin on erittäin kivulias, ja jos ei onnistu (mikä on hyvin todennäköistä) joudut huolehtimaan mahdollisesti vammaisesta lapsesta hänen kuolemaansa asti, ellet sitten päätä tappaa häntä kun olet liian väsynyt jatkuvaan vammaisen ihmisen hoitamiseen.
- annika
viikossa ehtii kyllä ja poikkeuslupa 12:nnen viikon jälkeen tehtävään keskeytykseenkin on suht helppo saada. itse sain abortin muutamassa päivässä ja vielä pk-seudulla (kovimmat jonot terveyspalveluihin).
- jennijanina
lll kirjoitti:
että kotitekoista keskenmenoyritystä ei suosittele varmaankaan kukaan. jos onnistuu niin on erittäin kivulias, ja jos ei onnistu (mikä on hyvin todennäköistä) joudut huolehtimaan mahdollisesti vammaisesta lapsesta hänen kuolemaansa asti, ellet sitten päätä tappaa häntä kun olet liian väsynyt jatkuvaan vammaisen ihmisen hoitamiseen.
Joo tota, oon seurustellu mun poikakaverin kans aika kauan. ollaa harrastettu seksii ja ehkäsyy ollaa käytetty. Mutta pelkään ihan sairaasti että oon raskaana, kun on kokoaika sellane outo tunne.Ollaan ajateltu ostaa raskaustestikin tässä lähiaikoina. Olen vasta 14- vuotias, eli liian nuori äidiksi, joten kuinka paljon abortti oikein maksaa? lueskelin noita aikaisempia, mutta maksaako se eri ikäluokille vähemmän kuin toisille? Ja eihän avnhemmille kerrota,jos en halua? Anteeks, jos joittenkin mielestä kyselen tyhmiä, mutta olen liian nuori, jotta tietäisin tälläisistä asioista. Enkä osannut hakea mistään muualta apua, koska en myöskään uskalla puhua vanhemmilleni mitään?
- jennijanina
jennijanina kirjoitti:
Joo tota, oon seurustellu mun poikakaverin kans aika kauan. ollaa harrastettu seksii ja ehkäsyy ollaa käytetty. Mutta pelkään ihan sairaasti että oon raskaana, kun on kokoaika sellane outo tunne.Ollaan ajateltu ostaa raskaustestikin tässä lähiaikoina. Olen vasta 14- vuotias, eli liian nuori äidiksi, joten kuinka paljon abortti oikein maksaa? lueskelin noita aikaisempia, mutta maksaako se eri ikäluokille vähemmän kuin toisille? Ja eihän avnhemmille kerrota,jos en halua? Anteeks, jos joittenkin mielestä kyselen tyhmiä, mutta olen liian nuori, jotta tietäisin tälläisistä asioista. Enkä osannut hakea mistään muualta apua, koska en myöskään uskalla puhua vanhemmilleni mitään?
Niin että missä abortteja tehdään? pitääkö varata aika vai voiko mennä suoraan tiskille ja sanoa että haluaa abortin?
- valinta on sinun
Olen pahoillani, että olet joutunut noin ikävään valintatilanteeseen. Taloudellinen puoli varmaan jo selvisikin, mutta muutama kannustava kommentti tasapainottamaan saamaasi palautetta. Haluaisin vain rohkaista sinua tekemään oma päätöksesi.
Luonto hormoneineen hoitaa kyllä asiat niin, että rakastat lastasi, jos päätät sen pitää. Lisäksi ihmisen aivotoiminta toimii niin, että yleensä tekemiään päätöksiä pitää hyvinä ja järkevinä. Ihan hyvä oman henkisen hyvinvoinnin kannalta, koska useinhan jo tehtyjä päätöksiä ei voi kuitenkaan enää muuttaa.
Mutta aivan samalla tavoin selviät myös tekemästäsi abortista aikanaan. Se tuossa vaiheessa raskas kokemus, koska joudut synnyttämään sikiön. Kenenkään ei milloinkaan pitäisi väittää, että abortin tekijä pääsisi helpolla. Hormonien jylläys tekee tilanteesta vielä entistä kamalamman. Jos päädyt aborttiin, toivottavasti voit kertoa tilanteestasi jollekulle läheiselle ihmiselle, joka voi olla tukenasi seuraavina viikkoina.
Vastuun ottaminen on valitsemista, ja valinta on sinun. Kyseessä on sinun ruumiisi, sinun opiskelusi, sinun toiveesi elämältä, sinun elämäsi. Muutamia vuosia vanhempana kykenet ehkä antamaan lapsellesi enemmän etenkin henkisesti, mutta myös taloudellisesti. Vaikka tästä leimautuukin tädiksi, sanon silti, että 17-vuotiaana ihminen on vielä lapsi itsekin. Sen ymmärtää vasta, kun on kymmenen vuotta sitä ikää vanhempi. Lisäksi todellisen elämänkumppanin kanssa elämä lapsen kanssa on varmasti helpompaa ja ehkä jossain määrin rikkaampaakin kuin yksin.
Jokaisella ihmisellä on minun näkemykseni mukaan suurempi oikeus olla rakastettu, harkittu, onnellinen ja toivottu kuin pelkästään elossa.
Ja samalla tavoin jokainen meistä on oikeutettu tekemään oman valintansa. Jokaisella on oikeus olla itsekäs valinnoissa, jotka liittyvät itseen. Vain niin ihminen selviää hengissä. - Sandra
22 euroo pillereillä 72 euroo kaavinnalla. plus siihen tarkastuskerta 22 euroa...
- Pömppis
Eli siis, oon aikas nuori 15v ja pelkään että oon raskaana. Menkat ei oo tullu ja alkamispäivästä on jo 12 päivää (ei oo ennen ollu myöhässä näin paljon). Mulla on ongelma emättimessä joten poikaystäväni kanssa ei oo ns. kunnolla harrastettu seksiä. Mutta kuitenkin pelkään nyt olevani raskaana, aion tehdä testin aivan pian, mutta tarvitsisin tietoa... Täytyykö abortista kertoa vanhemmille? Paljonko se pillereillä maksaisi? Ja täytyykö varata aika jos tahtoo mennä juttelemaan abortista esim. tampereelle Koskiklinikalle??
- Sinnittelijä
Anna-tytär voi olla ylpeä äidistään.
- ...
Jos kuitenkin päätät ettet aborttia tee, niin voit järjestää itsellesi tapaamisen sosiaalityötekijän kanssa, ainakin minulle sanottiin, että sossu kustantaisi oman kämpän ja vauvan vaatimat asiat.
Eli se vauvan elättäminen ei olisi ongelma. Ja siitä poikaystävästäsi, käy kertomassa asia hänen vanhemmilleen ja pakota poika maksamaan puolet niistä kuluista jotka aborttia tehdessä tulevat. Varmasti maksaa jos vaadit...
*Voimia sinulle*- mitä tähän voi enää laittaa?
Joo, mullakin olisi tuo abortti edessä.
5. viikko... itellä ei moiseen ole rahaa, vaikka poikakaverini maksaisikin puolet. Ei hänelläkään ole rahaa moiseen. Ikääkin on meillä 16 vuotta ja vanhemmille ei ole asiasta tarvetta mainita. Tiedän parikin sukulaista jotka ilomielin adoptoisivat itselleen lapsen koska eivät itse voi saada, mutten halua kokea raskautta, synnytytsä ja vastasyntyneestä lapsesta luopumista ja sitten jonain päivänä totuuden kertomista.
Abortti siis on tiedossa, en vain uskalla lähteä minnekkään sossuun pyytämään rahaa... no pakkohan sitä on, mutta eikai porukat saa sitä kautta tietää asiasta.
- Milla
Hei ei sun kannat tehä aborttia kyllä sä uuden löydät ja te varmaan pystytte hoitaa sen lapsen. Kyllä mä tiiän monta tällästä vaihetta ja niissä on ylensä käynyt niin että myöhemmin se jää vaivaan että miks meni tekeen näin. Kyllä mä uskon että sinä ja pienokainen pärjäätte. =)
- tyttö -93
Hei, älkää nyt haukkuko ketään tyhmäksi täällä. Nuori joutuu miettimään paljon tällaisen asian sattuessa kohdalle. Itse olen myös menossa tekemään aborttia. Aluksi ajatukset oli sekasin kun ajatteli kuinka paljon lääkkeellinen keskeytyskin maksaa. Poikaystäväni sai minut vähän rauhoittumaan luvatessaan lainata minulle siihen rahaa. Nyt olen kumminkin menossa kaavintaan. Suhteellisen rauhallinen olo on tällä hetkellä. Toimenpide on tehtävä ja sitten katsotaan niitä kustannuksia. Kyllä asioista aina jotenkin selviää. Elämme kuitenkin hyvinvointiyhteiskunnassa. Kukaan ei ole näiden asioiden kanssa yksin. Tsemppiä kaikille ja rauhallista mieltä. :)
- Tekopyhää soopaa
Olet siis menossa repimään lastasi palasiksi elävältä ja olo on "suhteellisen rauhallinen".. miten lapsesi mahtaa selvitä kaikesta ja miten hyvinvointi toteutuu hänen kohdallaan? Ajatukset taisi olla "sekaisin" kun sydämesi, äidinvaistosi ja omatuntosi pisti lapsen surmaamista vastaan...ennekuin tukahdutit terveet tunteesi ja kylmä itsekkyys voitti.
Miksi toimenpide (lapsen hengen riisto) muka "on tehtävä"?
Omatunto ei jätä rauhaan lapsen tappamisen jälkeen, koskaan enää. Mielenrauhan saa vasta haudassa, jos sielläkään...
- Pikku aalto
Mieti vielä, on kysymys alkaneesta elämästä!
Sen vastakohta on kuolema.
Aina voit antaa lapsen perheelle, joka on kauan odottanut
omaa lasta, jos et jaksa lasta hoitaa.
Ja veikkaanpa, että kun lapsi syntyy, hän on juuri niin rakas
kuin pieni vauva on.
Toisia ihmisiä ja heidän mielipiteitään on turha ajatella,
lapsi on sinun kohdussasi ja sinulla on oikeus suojella
hänen elämäänsä. Vain muutama kuukausi tai sitten koko
elämä. Aikanaan hän suojelee sinua.
Jumala on meille molemmille elämän antanut, niin myös
meidän lapsillemme. Hän auttaa meitä silloinkin,
kun tuntuu vaikealta, kun koko elämä on ristiriidassa.
Ajattele silloin tärkeintä, sitä. että sinulla on pieni
ihmisentaimi vastuullasi.
Itse mentin aikanaan odottamani vauvan keskenmenossa
ja kun sitten seuraavan kerrn tulin raskaaksi, tuntui ihanalta
kuulla vauvan sydämenlyönnit jo alta kymmenen viikon.
Voimia ja rakkautta sinulle!
Yleensä ne eivät välttämättä vielä silloin kuulu,
mutta minulle ne olivat tärkeitä silloin.- Hmm...
no aloitus on vuodelta 2004, mutta toivotaan tosiaan että tämäkin lapsi sai lopultakin jatkaa elämäänsä ja on tänä päivänä jo reipas koululainen :)
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222748Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101852Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671739Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521705Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1191653Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971633Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701440Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001235Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311178Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121137