Kissa-allergiaa vai mitä ihmettä?

Jelppiä

Meille tuli kissanpentu kaksi kuukautta sitten. Miehelläni alkoi lomille tullessaan hengitys pihisemään, nenä menee tukkoon ja yskittää. Hän on armeijassa 7. kuukautta. Hänen siskollaan on astma ja isällä todettu kissa-allergia mutta minkäänlaisia oireita hänellä ei ole. Tuntuu oudolta allergialta, koska antihistamiini ei auta. (Itselläni on paha siitepölyallergia joten minulla on reseptilääkkeenä vahvaa antihistamiinia jota hän on ottanut kerran päivässä) Hänen oireensa ei poistu viikon aikana armeijassa, mutta kun hän oli kaksi viikkoa poissa oireet katosivat. Kotiin tullessaan, illalla, sängyssä kissan vieraillessa siellä alkoi hengitysoireet, yskä ja tukkoisuus jota on jatkunut koko viikonlopun ja olemme olleet poissa kotoa, mutta oireet eivät helpota edes lääkkeillä. Onko tämä allergiaa, astmaa, normaalia flunssaa vai mitä ihmettä?
Mietimme että voisiko meillä olla ehkä homevaurio, koska joskus olen nähnyt sokeritoukkia kylpyhuoneen ja eteisen kynnyksellä? Itse olen jatkuvasti nuhassa ja kurkkuni on kipeä, tosin olen ollut jo monta vuotta.
Imuroin vähintään kerran viikossa ja pyyhin pölyt. Petivaatteet vaihdan kerran kahdessa viikossa.
Kissasta luopuminen tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta joten olen hyvin epätoivoinen. Mieheni ei ehdi edes allergiatesteihin koska on armeijassa ja viikot menee siellä:(
Arvostan mielipiteitänne kovasti!

16

512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksa näitä..

Että otitte sitten kissan ilman että miehesi kävi allergiatesteissä vaikka suvussaan allergiaa ja astmaa on? Oletteko ihan tyhjäpäitä?

Voi että. No, kuttukaa asuntoonne ammattilainen joka tutkii mahdolliset kosteus- ja homevauriot. Ja on ihan paskapuhetta ettei mies pääse armeijasta käymään lääkärillä jos kerta oirehtii. Jos armeijan oma lääkäri ei voi allergiatestiä tehdä, niin ihan taatusti lääkärissä käyntiin saa lomaa. Nyt vähän skarppausta pliis.

• Jelppiä

Emme ajatelleet että oireita tulisi, koska vuosi sitten asuimme äitini luona, jossa on 3 kissaa ja koira eikä minkäänlaisia oireita ikinä ilmennyt.

Ja paha sieltä armeijasta on lähteä kun on 6viikon leiriputkia saaristossa, josta ei niin vaan mantereelle tulla. Oletko itse mahtanut edes käydä asepalvelusta? kun niin hyvin siitä firmasta tunnut tietävän.

• just ja joo
        Jelppiä kirjoitti:

Emme ajatelleet että oireita tulisi, koska vuosi sitten asuimme äitini luona, jossa on 3 kissaa ja koira eikä minkäänlaisia oireita ikinä ilmennyt.

Ja paha sieltä armeijasta on lähteä kun on 6viikon leiriputkia saaristossa, josta ei niin vaan mantereelle tulla. Oletko itse mahtanut edes käydä asepalvelusta? kun niin hyvin siitä firmasta tunnut tietävän.

mutta isäni on kapiainen ja omaan kaksi veljeä joista nuorempi oli intissä vain kaksi vuotta sitten. Kerroppas että missä kultasi on suorittamassa asepalvelustaan jos sieltä muka ei lääkäriin pääse? Isäni ainakin kiinnostui väitteestäsi kovin.

• Jelppiä
        just ja joo kirjoitti:

mutta isäni on kapiainen ja omaan kaksi veljeä joista nuorempi oli intissä vain kaksi vuotta sitten. Kerroppas että missä kultasi on suorittamassa asepalvelustaan jos sieltä muka ei lääkäriin pääse? Isäni ainakin kiinnostui väitteestäsi kovin.

Jos sinulla tai isälläsi on pätemisen tarvetta voit hoitaa sen jollain muulla palstalla. Pyysin täällä mielipiteitä kissa-allergiasta enkä armeijan lääkäristä. Mutta ihan nyt vain selventääkseni en ole sanonut, että allergiatesteihin ei pääse ollenkaan, vaan että se on aika perkuleen vaikeaa kun on koko ajan leirillä saaristossa, josta tarvisi saada ensin venekuljetus mantereelle ja autokuljetus lääkäriin ja sama rumba takaisin saarelle. Edes armeijan lääkäriin hänen on vaikea päästä, sillä sen ajan kun lääkärit ovat paikalla hän on saaristossa. Näin se nyt vain on PISTE.

• +5+5+
        Jelppiä kirjoitti:

Jos sinulla tai isälläsi on pätemisen tarvetta voit hoitaa sen jollain muulla palstalla. Pyysin täällä mielipiteitä kissa-allergiasta enkä armeijan lääkäristä. Mutta ihan nyt vain selventääkseni en ole sanonut, että allergiatesteihin ei pääse ollenkaan, vaan että se on aika perkuleen vaikeaa kun on koko ajan leirillä saaristossa, josta tarvisi saada ensin venekuljetus mantereelle ja autokuljetus lääkäriin ja sama rumba takaisin saarelle. Edes armeijan lääkäriin hänen on vaikea päästä, sillä sen ajan kun lääkärit ovat paikalla hän on saaristossa. Näin se nyt vain on PISTE.

missä varuskunnassa miehesi palvelee, sillä palveluksessa olevan on päästävä lääkäriin jos tarvetta on. Aika pitkällä leirillä miehesi on, mutta päättyyhän sekin aikanaan ja sitten heti lääkäriin ja allergiatestiin. Tässä haisee kyllä täydellinen uusavuttomuus tai surkea provoiluyritys.

• kissa__

Kuullostaa kyllä jollekin muulle kun kissa-allergialle jos kerta aiemmin ei ole oirehtinut eikä oireet helpota kun poistuu asunnosta. Toki vaatteisiin voi jäädä allergeenejä, mutta intissä on kuitenkin toiset vaatteet käytössä... Antihistamiini ei välttämättä auta aina allergiaan, itse käytän niitä siitepölyyn, mutta ei ne vie kaikkia oireita pois.

Kokeilkaa pitää kissa pois makuuhuoneesta ja etenkin sängystä. Kannattaa kokeilla myös välttää kissan kanssa nuohoomista ja silittelyä (etenkin rapsuttelua joka saa kaiken pölisemään). Kissasta harvoin tulee kurkku kipeäksi tai yskittää, enemmän se on silmien ja nenän vuotamista ja hengityksen tukkoisuutta.

Toki testeissä voi käydä, mutta ei nekään aina totuutta kerro. Itse en testien mukaan ole millekkään siitepölyllä allerginen vaikka saan heti helmi-maaliskuussa voimakkaita oireita jotka kestävät aina loppukesälle asti. Testin mukaan olen kissalle lievästi altistunut, mutta omasta kissasta en saa enää mitään oireita (sain aluksi ja kissan otto oli tietoinen riski).

• onnelliset_neljä

Pyydä käymään testeissä :),mutta oireet voivat mennä ohikin.Meillä oli aina ollut kotona,ja tutuilla kissoja. Kun sitten muutin kotoa pois,niin olin muutaman vuoden ilman eläimiä.Silloin aloin reagoida naapurin kissoihin,ja myös koiriin.Allergiatesteissä kävin,enkä ole millekkään allerginen.Oireena oli hengitysvaikeudet, silmien,ja kasvojen kutina/lievä punoitus.Sitten otin itselleni omaan asuntooni kissan,ja sanonpahan vaan että ensimmäiset kaksi viikkoa oli täyttä helevettiä.Oireet olivat kamalat,mutta ne loppuivat täysin n.1kuukauden sisällä.Teillä voi mennä pidempään,jos miehesi on niin vähän kotona.Halusin silti kertoa ettei aina ole välttämättä kyse allergiasta.Minun kohdallani vielä kahden seuraavan kissan kanssa oli sama,mutta nyt olen onnellisesti neljän kissan omistaja,ja oireeton sellainen.Pidä kämppä tosiaan siistinä,sillä se irto karva on pahin ärsyke ;D Käykää myös testeissä,niin kyllä se siitä.

• Jelppiä
        onnelliset_neljä kirjoitti:

Pyydä käymään testeissä :),mutta oireet voivat mennä ohikin.Meillä oli aina ollut kotona,ja tutuilla kissoja. Kun sitten muutin kotoa pois,niin olin muutaman vuoden ilman eläimiä.Silloin aloin reagoida naapurin kissoihin,ja myös koiriin.Allergiatesteissä kävin,enkä ole millekkään allerginen.Oireena oli hengitysvaikeudet, silmien,ja kasvojen kutina/lievä punoitus.Sitten otin itselleni omaan asuntooni kissan,ja sanonpahan vaan että ensimmäiset kaksi viikkoa oli täyttä helevettiä.Oireet olivat kamalat,mutta ne loppuivat täysin n.1kuukauden sisällä.Teillä voi mennä pidempään,jos miehesi on niin vähän kotona.Halusin silti kertoa ettei aina ole välttämättä kyse allergiasta.Minun kohdallani vielä kahden seuraavan kissan kanssa oli sama,mutta nyt olen onnellisesti neljän kissan omistaja,ja oireeton sellainen.Pidä kämppä tosiaan siistinä,sillä se irto karva on pahin ärsyke ;D Käykää myös testeissä,niin kyllä se siitä.

No tänään mennään yksityiselle lääkärille ja katsotaan mitä keritään tekemään ja minkä tuomion saamme.
        Ilmanpuhdistaja on käynyt mielessä, mutta mies ei halua oikein puhua asiasta ennen kuin tietää varmaksi onko tämä allergiaa.
        Onko kenelläkään kokemuksia ilmanpuhdistajasta? Itse katselin allergia- ja astmaliiton suosittelemia mööpeleitä, kokemusta niistä?

• tsiisus!
        Jelppiä kirjoitti:

No tänään mennään yksityiselle lääkärille ja katsotaan mitä keritään tekemään ja minkä tuomion saamme.
        Ilmanpuhdistaja on käynyt mielessä, mutta mies ei halua oikein puhua asiasta ennen kuin tietää varmaksi onko tämä allergiaa.
        Onko kenelläkään kokemuksia ilmanpuhdistajasta? Itse katselin allergia- ja astmaliiton suosittelemia mööpeleitä, kokemusta niistä?

nyt pääsikin saaristosta ja jopa ihan yksityislääkärille? *LOL*

• Jelppiä
        tsiisus! kirjoitti:

nyt pääsikin saaristosta ja jopa ihan yksityislääkärille? *LOL*

Mikä ihmeen ongelma sinulla on tulla tänne pätemään? Ihan viettää henkilökohtaista lomapäivää tänään ja lähtee illalla takaisin!

• Jelppiä
        Jelppiä kirjoitti:

Todennäköisesti on puhjennut astma armeijassa. Rasituskokeessa tuli tulokseksi 11 ja 12 oli raja eli ei saatu heti astmadiagnoosia. Nyt puhallellaan PEF-mittariin ja käytetään ventolinea viikon verran, ensi viikolla kortisonilääkityksenä flixotidea. Hän sai myös nasonexia käytettäväksi kerran päivässä.
        Helpottavaa toisaalta kuulla ettei kissa ole ainoa syy oireisiin eikä välttämättä syy ollenkaan. Toivottavasti hän siedättyy kissallemme. Kiitos kaikille vastauksista:)

Hyvää kesän loppua!

• 5+3
        Jelppiä kirjoitti:

Todennäköisesti on puhjennut astma armeijassa. Rasituskokeessa tuli tulokseksi 11 ja 12 oli raja eli ei saatu heti astmadiagnoosia. Nyt puhallellaan PEF-mittariin ja käytetään ventolinea viikon verran, ensi viikolla kortisonilääkityksenä flixotidea. Hän sai myös nasonexia käytettäväksi kerran päivässä.
        Helpottavaa toisaalta kuulla ettei kissa ole ainoa syy oireisiin eikä välttämättä syy ollenkaan. Toivottavasti hän siedättyy kissallemme. Kiitos kaikille vastauksista:)

Hyvää kesän loppua!

allergiatesti sanoi kissasta? Nasonex muuten ei ole ,astmalääke vaan avaa tukkoisen nenän, eikä sitä pitäisi käyttää pitempään kuin 10vrk.
        Saat sitten miehesi kotiin, sillä astma on syy lopettaa palvelus.

• Nasonexia 10 vuotta
        5+3 kirjoitti:

allergiatesti sanoi kissasta? Nasonex muuten ei ole ,astmalääke vaan avaa tukkoisen nenän, eikä sitä pitäisi käyttää pitempään kuin 10vrk.

NASONEX EI AVAA NENÄÄ vaan auttaa lievittämään tulehdusta, aivastelua, kutinaa, nenän tukkoisuutta tai nenän vuotamista. tuskin jelppiä tarkoitti että sitä sai astmaan!! ja astma ei todellakaa ole syy lopettaa palvelusta varsinkaan jos se on hallittavissa!! argh mitä tolloja liikkellä!!!!

• 7+5
        Nasonexia 10 vuotta kirjoitti:

NASONEX EI AVAA NENÄÄ vaan auttaa lievittämään tulehdusta, aivastelua, kutinaa, nenän tukkoisuutta tai nenän vuotamista. tuskin jelppiä tarkoitti että sitä sai astmaan!! ja astma ei todellakaa ole syy lopettaa palvelusta varsinkaan jos se on hallittavissa!! argh mitä tolloja liikkellä!!!!

käytetään tosiaankin helpottamaan nenän tukkoisuutta ja sitä ohjeen mukaan ei saa käyttää kuin maksimissaan 10 vuorokautta yhtä kyytiä.
        Astmassa ei nenä mene tukkoon, se on hengityselinsairaus joka kyllä on yksi syy välttää tai keskeyttää asepalvelus tai siirtyä esim. toimistotöihin tai muihin helpompiin intin ajaksi.

• --
        7+5 kirjoitti:

käytetään tosiaankin helpottamaan nenän tukkoisuutta ja sitä ohjeen mukaan ei saa käyttää kuin maksimissaan 10 vuorokautta yhtä kyytiä.
        Astmassa ei nenä mene tukkoon, se on hengityselinsairaus joka kyllä on yksi syy välttää tai keskeyttää asepalvelus tai siirtyä esim. toimistotöihin tai muihin helpompiin intin ajaksi.

Mistähän vedät noita tietojasi?!?!

"Jos kärsit kovasti siitepölynuhasta, lääkäri saattaa neuvoa sinua käyttämään Nasonex nenäsumutetta 2-4 viikkoa ennen kuin siitepölykausi alkaa, sillä tämä saattaa estää siitepölynuhaoireittesi ilmaantumisen. Lääkäri saattaa neuvoa sinua käyttämään muuta lääkitystä Nasonex nenäsumutteen lisäksi, erityisesti, jos sinulla on silmien kutinaa tai ärsytystä. Siitepölykauden loputtua siitepölynuhaoireittesi tulisi parantua ja silloin hoito ei ole enää tarpeen."

"Jos oireita ei ole saatu hallintaan 5-6 viikon jälkeen, annos voidaan nostaa kahteen suihkeeseen molempiin sieraimiin kaksi kertaa päivässä. Kun oireet on saatu hallintaan, lääkäri pyytää sinua pienentämään annoksen matalimmalle tasolle, jolla oireesi pysyvät hallinnassa."

2-4 viikkoa on mielestäni enemmän kuin 10 päivää ja 5-6 viikkoa nyt ainakin on!!

"Suurin osa astmaa sairastavista suorittaa varusmiespalveluksensa ongelmitta, mutta osalla armeija-aika pahentaa astmaoireita tai voi laukaista lapsuuden astman. Palveluksessa sairastetaan runsaasti hengitystieinfektioita, jolloin astmaoireisto voi pahentua. Armeijan majoitusolosuhteet, kuten pölyisyys ja leiriolosuhteet, voivat aiheuttaa tai pahentaa astmaoireita. Palveluksessa altistutaan myös runsaasti fyysiselle rasitukselle. Tämä voi etenkin kylmissä olosuhteissa lisätä astmaoireilua. Yleensä näistä selvitään tehostamalla väliaikaisesti lääkitystä."

"Säännöllisellä lääkehoidolla oireettomana pysyvä astma ei estä asevelvollisuuden suorittamista."

Missähän kohtaa edellisissä tekstessä luki että pitää lopettaa armeija tai keventää?!?!?! jos oireet pysyvät hallinnassa, voi jatkaa inttiä ihan normaalisti!

JA EDELLEEN TUSKIN JELPPIÄ TARKOITTI ETTÄ NASONEX ON MAHDOLLISTA ASTMAA VARTEN!!!!

• Jelppiä
        5+3 kirjoitti:

Allergiatestit tehdään kunhan armeijalta ehtii lääkäriin. Ja tosiaan en tarkoittanut, nasonex on astmaan. Hän sai sen nuhaan, joka johtuu lääkärin mukaan todennäköisesti valtavasta siitepölymäärästä, jota saaristossa on paljon.
        Lääkärin mukaan, jos oireet eivät haittaa armeijaa ei ole mitään syytä lopettaa. 40 aamua varmasti jaksaa kun on jaksanut tähänkin asti oikein hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7820
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4380
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3912
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3218
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2933
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2731
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe