Paras verenpainelääke?

JaakkoTepponen

Mikä olisi paras verenpainelääke 33v miehelle, mitat 173/84 eli pikkaisen ylipainoa, paineet huitelee n. 135-150/90-100 eli vähän liikaa kun huomioidaan kova sukurasitus. 2004 todettu normaali verenpaine 24h seurannassa mutta nyt painoakin tullut 8 kg lisää ja liikunta jäänyt, en tiedä onko näillä vaikutusta paineen nousuun toki myös työstressiäkin on mutta kaipa se lääke pitäs aloittaa.

Diureetit eivät ehkä nykyään ole suositeltavia. Harrastan salibandya viikoittain piakkoin joten betasalpaajatkin voinevat aiheuttaa ongelmia urheillessa(?). Olisiko sopivia uudet näistä salpaajista? ACE tai kalsiumin estäjät vai mitä ne on? Tavoite olisi ettei sivuvaikutuksia juuri olisi, ei vaikuttaisi haitallisesti veriarvoihin (kolesterolikin on koholla 5.3-5.4) eikä aiheuttaisi impotenssia ja alkoholiakin saisi jatkossa käyttää vapaasti. Suvussa infarkteja ja sepelvaltimotautia. Mikä olisi oikea (mieto?) lääkitys näistä lähtökohdista? Voihan olla että kun pudotan painoa, jätän alkoholin pois ja lisään liikuntaa niin en ehkä tarvitse mitään lääkitystä paineisiin. Pitääkö tällä 140-145/90 aamupaineiden tasolla aloittaa lääkitys? Lääkäri päättää mutta haluan myös itse harkita.

9

3282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ==?

Eiköhän tuo ATR-salpaajia sulle kirjoita. Niissä ei liene haittavaikutuksia ja ne on muuten samoja kuin ACE, mutta vaan kalliimpia (patentit kai vielä voimassa). Kattele jostain yliopiston apteekin sivuilta hintoja.

• Pb

Sinähän sen sanoit: lisää liikuntaa = painonpudotus, terveellinen ruoka&juoma = alhaisempi kolesteroli. Eli pois tietonkoneelta ja lisää salibandyä, niin johan ainakin vähenee ellei peräti poistu ylimääräisten ja tarpeettomien lääkkeiden napsiminen.

• Onpa tullut seurattua painetta yhen jos toisenkin kerran ja tullut siihen tulokseen ettei liika verenpaine arvojen kyttäys( lue mittaus) johda muuhun kuin paineen nousuun siis omalla kohdalla kävi näin.En myöskään suosittele lääkkeitä kellekään,mutta sekin on henkilökohtainen juttu tai asia.Mielestäni kolestrolin ja terveet elämän tavat on yksi keino päästä parempiin tai ainakin yrittää saada leppoisampi olo omalle oikealle veren paineelle mikä tai voi paine olla joillekin tosi alhainen,etten puutu niihin,koska on vieläkin korkeat arvot itsellä alhaisine kolesrtolineen ja "huippu kuntoisena"mikäköhän se sydänvikaisella sitten onkin,mutta kannattaa paineita seurailla jos jaksaa ja kiinnostaa suositusten mukaan ja uskoa niitä ohjeita jo todetun suositusten mukaan.Itsellä on lähinnä melkoisena mörkönä paineen vaihtelu lyhyelläkin mittaus jaksolla jolloin voi ongelmia tulla lisää,mutta pääsääntönä ajattelen ettei liika mittaaminen ollut hyvä asia ja tarkoitan todella viikkojen jaksoja ja ettei muuta päässä ole kuin ohjearvo omasta paineestaan että kannatti hellittää koska se jo yksin helpoitti vaivaani osittain!

• internetiin

Olipa harvinaisen asiallisesti pohdittu kysymys, mutta paikka oli vaan aivan väärä - valitettavasti! Täällä nimittäin päivystävät vain vähähiilihydraattisen ruokavalion karppaajat ja sydäntautiin sairastumisestaan järkyttyneet rasvateorian kieltäjät muista salaliittoteoreetikoista puhumattakaan.

Näkee täällä väillä asiallisiakin kommentteja, mutta mistäs sen maallikko erottaa, milloin puhutaan asiaa ja milloin on mileipuoli liikkeellä? Jos haluat ns. toista mielipidettä, kysy sitä toiselta lääkäriltä (kardiologi paras asiantuntija) tai vaikka jonkun aikakausilehden lääkäripalstalta, tai ihan keneltä vaan lääketieteen asiantuntijalta, joka esiintyy omalla nimellään (ei koske Antti Heikkilää).

• JaakkoTepponen

Noinhan se on että lisää liikuntaa ja terveellisempi ruoka ja painonpudotus niin voisivat riittää koska paineet on 140/93 olleet keskimäärin tässä seurantajaksolla. Terveydenhoitajan oli kyllä sitä mieltä että 90 alapaine on liikaa tällä sukurasituksella. Valitettavasti kun perinnöllisyys selittää tästä mun taipumuksesta kohtuullisen osan. Alkoholia pitäisi vähentää, se voisi auttaa. En kuitenkaan halua jättää sitä koska se on ihan kiva harrastus. Lisäksi viime aikoina pari lasia viiniä on ainoa millä oon saanut paineet laskemaan jopa lukemiin 120/80, se kun rentouttaa ja stressi on verenpaineille pahaksi, ja muullekin terveydelle. VHH dieettiä olen kokeillut mutta en tiedä, seuraa vaan unettomuutta jos en saa riittävästi hiilareita. Silloin taas paineet nousevat. Painoa olen pudottanut keväästä 4kg mutta eihän se ole paljon, vielä pitäisi 8-10kg tiputtaa. Liikuntaa en ehdi harrastaa kun olen töistä kotona klo 24 ja töissä istun koneen ääressä. Tietysti aamulla ehtisin jos olisi energiaa liikkua. Vähän siinä ja tässähän nää paineet on mutta mielestäni lääkityys on hyvä vaihtoehto ja vapauttaa elämään, esim. viikon kesälomalla en pystynyt nauttimaan alkoholia kolmea päivää pitempään kun tunsin verenpaineiden olevan korkealla. Eri asia pitäisikökään alkoholia pystyä nauttimaan useita päiviä putkeen mutta jos vähänhaittaiset lääkket on jotka suojelevat sydäntaudeilta niin mikä ettei voisin syödä niitä, eikös niistä voi päästä eroonkon vai onko se niin että elimistö tottaa haitallisessa mielessa verenpainelääkkeisiin?

• JaakkoTepponen
        JaakkoTepponen kirjoitti:

Noinhan se on että lisää liikuntaa ja terveellisempi ruoka ja painonpudotus niin voisivat riittää koska paineet on 140/93 olleet keskimäärin tässä seurantajaksolla. Terveydenhoitajan oli kyllä sitä mieltä että 90 alapaine on liikaa tällä sukurasituksella. Valitettavasti kun perinnöllisyys selittää tästä mun taipumuksesta kohtuullisen osan. Alkoholia pitäisi vähentää, se voisi auttaa. En kuitenkaan halua jättää sitä koska se on ihan kiva harrastus. Lisäksi viime aikoina pari lasia viiniä on ainoa millä oon saanut paineet laskemaan jopa lukemiin 120/80, se kun rentouttaa ja stressi on verenpaineille pahaksi, ja muullekin terveydelle. VHH dieettiä olen kokeillut mutta en tiedä, seuraa vaan unettomuutta jos en saa riittävästi hiilareita. Silloin taas paineet nousevat. Painoa olen pudottanut keväästä 4kg mutta eihän se ole paljon, vielä pitäisi 8-10kg tiputtaa. Liikuntaa en ehdi harrastaa kun olen töistä kotona klo 24 ja töissä istun koneen ääressä. Tietysti aamulla ehtisin jos olisi energiaa liikkua. Vähän siinä ja tässähän nää paineet on mutta mielestäni lääkityys on hyvä vaihtoehto ja vapauttaa elämään, esim. viikon kesälomalla en pystynyt nauttimaan alkoholia kolmea päivää pitempään kun tunsin verenpaineiden olevan korkealla. Eri asia pitäisikökään alkoholia pystyä nauttimaan useita päiviä putkeen mutta jos vähänhaittaiset lääkket on jotka suojelevat sydäntaudeilta niin mikä ettei voisin syödä niitä, eikös niistä voi päästä eroonkon vai onko se niin että elimistö tottaa haitallisessa mielessa verenpainelääkkeisiin?

Sain Emconcor 5g kerran aamuisia eli betasalpaaja. Kokeillaan nyt sittä tätä ensin kuukausi. Lienee ihan hyvä valinta. Vastaanotolla paineet 150/111. Reagoin herkästi jännitykseen ja rytmihäiriöitäkin ollut joskus. Tämä lääke auttanee.

• AJ

...aloittaisin lääkityksen. Itse en sitä aikoinaan saanut pyynnöstäni ja kovasta sukurasituksesta huolimatta (alapaine jatkuvasti 90-100) ja minulle tuli noin 40-vuotiaana aivoverenkiertohäiriöitä! Minulla on ollut nyt seitsemän vuotta Enalapril -lääkitys (ACE-estäjä), eikä sillä ole ollut haittavaikutuksia. Olen hoikka nainen, joten vaikutuksesta miehen potenssiin en tiedä, omaani lääke ei ole heikentänyt :) Alkoholin vaikutusta lääke tuoteselosteen mukaan lisää.

• sdvsdfb

Eiköhän se naisen saanti ois paras paineen puottaja. Mutta ku en saa, enkä runkatakkaa uskalla ku viimeksi tuli moisen itsesaastutuksen jälkeen rankaistuksena parin päivän päästä kamala nenäverenvuoto, joka ei meinanne hellittää millään.

• teepäätös

Kaikki nuo kysymykset kuuluvat lääkärille ja lääkärin arvioitavaksi.
      Ei kukaan täällä pysty vastaamaan niihin.
      Verenpainelääkitys on ihan yksilöllinen ja siinä otetaan huomioon ihmisen koko terveydentila.
      Sitä lääkitystä ei voi perustaa olettamukselle, että "jos pudotan painoa, jos jätän alkoholin pois,
      j o s j o s j o s…"
      Joko pudotat painoa ja jätät alkoholin pois, seuraat tilannetta muutaman kuukauden, auttaako se jatkossakin tai sitten menet nyt lääkärille, jos itsekuri ei kumminkaan riitä eikä selkärankaa ole parantaa elämäntapojaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      339
      11836
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7986
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      3173
    4. Verinen koira

Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2268
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      156
      2229
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1666
    7. Faktat kehiin!

kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1271
    8. Mopokeulija

Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      55
      1113
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      60
      803
    Aihe