Eroon maanviljelijän ammatista

pellonpiennar

Hei kaikki,

Olisiko jollain kokemuksia ammatinvaihdosta? Läheisiini kuuluu perhe, jossa on harrastettu maanviljelystä jo toistakymmentä vuotta. Suoraan sanoen heidän elämänsä on kurjaa - kyseinen työ ei elätä. Työ on rankkaa, lomia ei juuri voi suunnitella, ulkomaanmatkat mahdottomia. Lähes kaikki asiat puhuvat sen puolesta, että elämä olisi paljon antoisampaa vaihtamalla ammattia. Miksi he eivät sitten niin tee?

Luulen, että suurimpina esteinä on ylpeys ja uppiniskaisuus ja pelko tulevasta. Ehkä se kuuluisa suomalainen sisu toimii tässä kohtaa puurtajaansa vastaan. Kaikilla meillä on varmaan kokemuksia tilanteista, joissa paras vaihtoehto olikin luovuttaa ja kokeilla jotain täysin uutta. Ei heille tätä pysty kuitenkaan järkiperusteilla viestimään. Siksi toivonkin, jos voisin saada omakohtaisia kokemuksia henkilöiltä, jotka ovat olleet rohkeita ja lähteneet ammatinvaihtoon. Minkälaisia esteitä ylititte? Mitkä olivat suurimmat haasteet ja miten selvititte ne? Minkälaisia terveisiä voisitte lähettää kauttani perheelle? Mistä saitte apua? Minkälaisiin ammatteihin päädyitte tai on helppo vaihtaa?

Haluaisin yrittää auttaa perhettä ja arvostan paljon apuanne. Jos tunnet lähipiirissäsi henkilön, joka voisi auttaa tätä perhettä, ole ystävällinen ja ota yhteyttä: [email protected]

Ehkä omakohtaiset kirjoitukset muilta samassa tilanteissa olevilta sisältävät enemmän voimaa kuin meidän järkiperustelumme. Suuri kiitos avustanne!

31

1067

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emäntä10

tosiaankin viisaampaa olla sotkeutumatta asiaan, jos et itse kuulu perheeseen. Näin isot asiat pitää jokaisen miettiä itse. Ei se ole niin yksinkertaista, että joku vain sanoo, että lopeta. Siihen ei heti välttämättä ole mahdollisuutta. Haluavatko he sitä edes itse? Jokaisella on joskus maausko lopussa. Asian on hyvin henkilökohtainen.

• omamaajussi

Kirjotuksesta ei juurikaan saanu selvää syytä. Jos ap. onkin sitä mieltä että työ on kurjaa niin miten heidän omasta mielestään? Ei se työllistyminen ole ainakaan pohjoisessa helppoa. Jos luopuukin maatalousyrittäjyydestä niin silti on perustettava joku muu yritys että saa toimeentulon koska työtä ei ole tarjolla. Eikä vaihtoehtoja ole paljoa jos ollenkaan. Asia on paljon moninaisempi kuin luulisi. Antaa heidän itsensä miettiä ja löytää oikea ratkaisu.

• asian vierestä

Eihän kysyjä halunnut mitenkään taivutella tuttujaan päätökseen vaan tarjota tietoa päätöksen tueksi. Voi olla, että kyseiset ihmiset ovat jumittuneet tilanteeseensa, koska eivät tiedä miten päästä pois. Eihän voi päättää mitä haluaa tehdä jos ei tiedä mitä vaihtoehtoja ja keinoja on olemassa.

• jep ja jooo

ei pidä antaa liian ruusuista kuvaa muista ammateista, monilla aloilla liksat on todella huonot, tosiasia on että suomessa on varmaan yli puolimiljoonaa ihmistä jotka ei yksinkertaisesti elä palkallaan, naiset jos ovat vielä yksinhuoltajia ovat kovimmalla ja jotkut jopa siinä asemassa, ettei ole varaa ottaa edes avioeroa.

Kannattaa miettiä kahdesti, ennenkuin panee kaiken lihoiksi ja lähtee muihin hommiin, jos ei ole mitään muuta ammattitaitoa.

• mitä täällä maalla!

Kyllä meikää ainakin alkaa kyrsimään tämä jatkuva viljelijän mollaaminen ja muka rahassa rypeminen ja tukiaisilla mällääminen, Ja vitut sanon, kurjaa on, vouti kieppuu nurkissa ja velkaa on. Tukiaiset tulee ja menee. Tuotteiden hinnat on niin naurettavat, että ei viitsi edes puhua hinnoista. Eukko hakee töitä jo ja minä lähden takasin vanhaan ammattiini, jota tein ennen sukupolvenvaihdosta. Ei tarvii olla kummosessa hommassa, kun jo tienaa tämän saman mitä täällä tilalla saa hirveellä työllä.
        Ei tää mitää ruusuilla tanssimista täällä maalla oo, pennuille haetaan vanhoja vaatteita kierrätyksestä tai kaupunkiserkuilta, 15v. vanhalla autolla ajetaan ja muusta ylellisyydestä voidaan vaan unelmoida. Ja vittu joku törppö kaupunkilainen vielä jaksaa kadehtia tätä helvettiä!

• ----
        mitä täällä maalla! kirjoitti:

Kyllä meikää ainakin alkaa kyrsimään tämä jatkuva viljelijän mollaaminen ja muka rahassa rypeminen ja tukiaisilla mällääminen, Ja vitut sanon, kurjaa on, vouti kieppuu nurkissa ja velkaa on. Tukiaiset tulee ja menee. Tuotteiden hinnat on niin naurettavat, että ei viitsi edes puhua hinnoista. Eukko hakee töitä jo ja minä lähden takasin vanhaan ammattiini, jota tein ennen sukupolvenvaihdosta. Ei tarvii olla kummosessa hommassa, kun jo tienaa tämän saman mitä täällä tilalla saa hirveellä työllä.
        Ei tää mitää ruusuilla tanssimista täällä maalla oo, pennuille haetaan vanhoja vaatteita kierrätyksestä tai kaupunkiserkuilta, 15v. vanhalla autolla ajetaan ja muusta ylellisyydestä voidaan vaan unelmoida. Ja vittu joku törppö kaupunkilainen vielä jaksaa kadehtia tätä helvettiä!

puhuu sydämestä ja täyttä asiaa.

• Muamuija

Tuttavilla tila nimissä kymmenkunta vuotta, sitten nuoripari investoi uuden navetan, ei lapsia vielä. Mies löysi uuden puolison, vaimo ensi alkuun yksinkertaisesti katosi, kunnes tuli pakon edessä takaisin - ei mitään mahdollisuutta eroon koska velkaa niin paljon. Pankki ei suostunut mihinkään muuhun kuin että molemmat jatkaa. On tilanteita jossa lopettamiseen (tai avioeroon) ei ole mitään mahdollisuuksia. Jos velkaa paljon, ei tulonlähteen lopettaminen todellakaan "helpota" tilannetta - päinvastoin. Millään palkkatyöllä ei maksella nykyaikaisen maatilan lainamäärää, kun muuhunkin elämiseen pitää rahaa käyttää.

• karppa..

Muamuija sanoit äsken, niin tilanne tällä vaimolla on suorastaan helvetillinen. Pahempi kuin olisi vankilassa. Kyllä tuossa tilanteessa tuon vaimon olisi vaan pitänyt "nostaa kytkintä" ja lähteä vetämään. Ei ketään voida pakottaa jäämään tuollaiseen tilanteeseen, oli sitä velkaa sitten kuinka paljon tahansa.

• sddd
        karppa.. kirjoitti:

Muamuija sanoit äsken, niin tilanne tällä vaimolla on suorastaan helvetillinen. Pahempi kuin olisi vankilassa. Kyllä tuossa tilanteessa tuon vaimon olisi vaan pitänyt "nostaa kytkintä" ja lähteä vetämään. Ei ketään voida pakottaa jäämään tuollaiseen tilanteeseen, oli sitä velkaa sitten kuinka paljon tahansa.

vaimo maksaisi velat? Kuten joku kirjoitti, ei näitä maatilan velkoja tavan palkkatöillä makseta. Yleensähän erot tulevat navetanrakennus jälkitiimingissä, mutta kait se niin on, että lähtijä ei saa mukaansa mitään. Korkeintaa velkaa.

• yks mv

Ainakin maitopuolella alkaa olla sellanen tilanne ettei mikään muu kun LOTTOVOITTO auta alan vaihdossa! 4 tilan kans ollaan oltu asiasta puhees ja kaikki samalla kannalla. Jos lotossa vouittas, lehmät lähtis sellasella vauhdilla ettei sorkat maahan ottaas...

Ei tää muuten niin mahdotonta oo mutta tuottajahinnat niin alhasii ettei kiinnostaas edes navetalle mennä... No pankki on niin tehokas motivoija ettei oo vaihtoehtoja...
      Toinen surkee juttu on tää loman puute. Virallisesti 26 päivää. Mutta joka ainuun loman ensimmäisenä päivänä saat opastaa lomittajia. Että ei edes joka aamu saa nukkua...

Ei lehmissä oo vikaa mutta töitä jaksais tehdä paremmin jos sais lomailla vähä enemmän ja ei tarvis lähes joka laskun eräpäivää siirtää. Se motivois töitä paljon!

• jvnadn

te yleisestikkin laskujenne eräpäiviä.

Nyt alkaakin selvitä miksi kauppias laittaa meidät vaimon kanssa viikonlopuksi kylpylään rehukauppojen kylkijäisiksi ja pankissa tarvoavat lainaa pienellä marginaalilla suhteelisen vähillä vakuuksilla.

Sen vastineeksi täytyy kyllä tehdä vuositain laskelmat, jolla varmistetaan, että rahat riittävät laskujen maksuun, myös näin huonon maidon hinnan aikaan.

• jehveli kehveli

Joo, itse tota ehdotin jo sähköyhtiölle, että lähettäisivät laskun kolme kertaa vuodessa, eli silloin kun tulee nää tuetkin, silloin olisi se hetkijolloin ne olisi hyvä maksaa, sanoivat että kyllä se käy, mutat pitäisi laittaa jokin summa sisälle tai muuten sopia, mikä olisi laskutusjakso, niin että vähän niinkuin kumminkin etukäteisopainotteisesti ...
        Tästä nyt sitten mietitään, että onnistuisiko sama homma vesiyhtiön, vakuutusten ja muiden laskujen kanssa ????

Olisihan se ainakin henkisesti helpompi, kun laskuja ei kokoajan tulisitosta postilaatikosta, vaikka niitä silloin hetken aikaa ropisikin reilummin.

Rahaahan ei tietenkään ole penniäkään enempää, mutta eipä menis mikään perintäänkään eikä tulisi muita ylimääräisiä kuluja.

• -Lomittajatar-

Halutessasi voit saada ensimmäisen lomittajan työpäivän opetuspäiväksi, joka ei vähennä vuosilomaasi. Vaadi sellainen toimistolta. Itä-Suomessa sellainen on käytössä. Se kyllä edellyttää, että olet opastamssa lomittajaa sekä aamu-, että iltalypsyllä. Sitten saatkin nukkua pitkään jokaisena vapaapäiväsi aamuna.

• Setä-Roope
        jehveli kehveli kirjoitti:

Joo, itse tota ehdotin jo sähköyhtiölle, että lähettäisivät laskun kolme kertaa vuodessa, eli silloin kun tulee nää tuetkin, silloin olisi se hetkijolloin ne olisi hyvä maksaa, sanoivat että kyllä se käy, mutat pitäisi laittaa jokin summa sisälle tai muuten sopia, mikä olisi laskutusjakso, niin että vähän niinkuin kumminkin etukäteisopainotteisesti ...
        Tästä nyt sitten mietitään, että onnistuisiko sama homma vesiyhtiön, vakuutusten ja muiden laskujen kanssa ????

Olisihan se ainakin henkisesti helpompi, kun laskuja ei kokoajan tulisitosta postilaatikosta, vaikka niitä silloin hetken aikaa ropisikin reilummin.

Rahaahan ei tietenkään ole penniäkään enempää, mutta eipä menis mikään perintäänkään eikä tulisi muita ylimääräisiä kuluja.

Vakuutukset on helpoin laittaa yhteen erään ja tiettyyn ajankohtaan, sähköyhtiönkin kanssa pystyy sumplimaan päiviä ja eriä. Pankin lainojen hoidot voi sopia sopiviin ajankohtiin jne. Verottajankin kanssa voi jopa järjestellä.

• Muamuija
        -Lomittajatar- kirjoitti:

Halutessasi voit saada ensimmäisen lomittajan työpäivän opetuspäiväksi, joka ei vähennä vuosilomaasi. Vaadi sellainen toimistolta. Itä-Suomessa sellainen on käytössä. Se kyllä edellyttää, että olet opastamssa lomittajaa sekä aamu-, että iltalypsyllä. Sitten saatkin nukkua pitkään jokaisena vapaapäiväsi aamuna.

Ei ole antaneet opastukseen kuin yhden lypsyn käyttää. Sekin sovittava kuukausi etukäteen, ja tietysti johonkin muualle pitäisi saada lomittajalle se toinen puolikas päivää upotettua sillä jaksolla, mielellään. Edellytyksenä tutustuttamiselle on myös se, että molemmat yrittäjät on pois tilalta loman aikana eikä ketään muutakaan talon väkeä ole paikalla neuvomassa ja hätävarana lomittajaa opastamassa loman aikana.

• Yks´susi
        Muamuija kirjoitti:

Ei ole antaneet opastukseen kuin yhden lypsyn käyttää. Sekin sovittava kuukausi etukäteen, ja tietysti johonkin muualle pitäisi saada lomittajalle se toinen puolikas päivää upotettua sillä jaksolla, mielellään. Edellytyksenä tutustuttamiselle on myös se, että molemmat yrittäjät on pois tilalta loman aikana eikä ketään muutakaan talon väkeä ole paikalla neuvomassa ja hätävarana lomittajaa opastamassa loman aikana.

yksi vaihtoehto on, myös vuosiloman aluksi sen ensimmäisen aamun olisi opastusta ja niistä kertyy sitten kahdesta lomanomastuksesta yksi kokonainen lomapäivä. Vaan on se puljaamista, kun toinen lomittaja tulee opastukselle iltatöille ja toinen aamutöille. Maksulliselelle lomitusavulle ei saa opastusta. Jokainen vapaa aamu pitäisi olla vapaa! Miksi meidän pitää antaa monta aamua lomastamme opastukselle, sen takia, että lomittaja ei halua tulla edellisenä päivänä. Heillä vapaa aamuja on viikoittain.

• Selvinnyt
        jehveli kehveli kirjoitti:

Minun on pakko laittaa syksyllä toiselle tilille jemmaan huhtikuun lainarahat. En yksinkertaisesti saa kootuksi rahaa keväällä, kun on kevätpoikiva karja ja paljon ummessa lehmiä yhtäaikaa. Ostan myös kaikki seuraavan kesän siemenet ja Josilakit joulukuussa, en verotuksen vaan oman yöunien takia. Mutta olen alkuaikoina joutunut ostamaan niitä myös keväällä maatilarahoituksella. Kymmenen vuoden tarkalla kituuttamisella ja luomuun siirtymisellä olen päässyt siihen, ettei syksyn tukirahat ole "syöty" jo syksyllä. Sekin on tuttua alkuajoilta. Mikään ei syö yöunia niin hyvin kuin maksamattomat laskut, johon ei ole tiedossakaan rahaa.

• Katso peillin

Aika härskiä toimitaa, en voi muuta sanoa. Oletko ajatellut, että jos läheisesi maanviljelijä perhe ei uskalla sinulle kertoa pitävänsä asumismuodostaan, elämäntavastaan. Itse jouduin monesti alkuaikoina vastaavaan tilanteeseen, kun ns. ystävät kauhistelivat olojamme ja rahan vähyyttä. Ei ne tajunneet, ettei me tarvita uusia vaatteita, kun me ei haluta / ehditä/ jakseta käydä missään. Ei me tarvita ulkomaanmatkoja, kun meillä on tätä elämää ihan tässä omassa piirissä. Ihmiset halauisivat käydä meillä kylässä, mutta mitä me tehdään tuollaisilla ystävillä, jotka eivät ymmärrä sitä mitä me halutaan. Sen takia te taas haluatte tulla meille, kun meillä on elämää ja tapahtumista. Teillä on teatterit, ehkä jopa oopperat. Voi vittu, sanon minä. Mikä niin teennäistä elämää voi olla, kuin mitä elämää teillä on ja te kadehditte meitä! Me tehtiin se. Me vaihdettiin "hyvistä" ammateista maanviljelijäksi, köyhäksi, huonoissa vaatteissa kulkeviksi, meikittömiksi, 26 vapaa päivään teoriassa vuodessa. Mutta kuten sinä sanoit, ei teille jotka elätte valhemaailmassa itsenne kanssa, ei teille kukaan voi järkiperusteella viestittää, että tämä on elämää ja tämä on sitä mitä me elämältä halutaan. Me ostettiin tila vapailta markkinoilta, se on jokaisella mahdollista. Pyydän vaan, älä kadehdi meitä maanviljelijöitä joka käänteessä.

• ihme tyyppi

noista paljon puhutuista ulkomaan matkoista senverran, että aika iso osa ihmisistä on sellaisia, ettei edes halua ulkomaille, itse kuulun näihin, rahaa kyllä on ollut ei se siitä ole kiinni ja vaimokin haluaisi lähteä, itse en välitä mennä, en viihdy auringossa enkä muutenkaan helteissä, mieluummin menen kalaan.

nuorena kävin kreikassa, ranskassa, venäjällä ja hollanissa, enää en lähtisi missään tapauksessa noihin maihin.

• omatoimimatkailija_
        ihme tyyppi kirjoitti:

noista paljon puhutuista ulkomaan matkoista senverran, että aika iso osa ihmisistä on sellaisia, ettei edes halua ulkomaille, itse kuulun näihin, rahaa kyllä on ollut ei se siitä ole kiinni ja vaimokin haluaisi lähteä, itse en välitä mennä, en viihdy auringossa enkä muutenkaan helteissä, mieluummin menen kalaan.

nuorena kävin kreikassa, ranskassa, venäjällä ja hollanissa, enää en lähtisi missään tapauksessa noihin maihin.

Jos vaimo haluaa, niin tingi nyt vähän periatteistasi. Ehkä sitten voit saada vastineeksi sen, että pystyt vaikuttamaan, minne lähdetään. Ei todellakaan ole pakko mennä aina hellepaikkoihin. Kyllä ulkomailtakin löytyy vaikka kalastuspaikkoja, tosin sitten joudut järjesämään matkan itse, ei ole seuramatkoja. Matkailu kyllä avartaa aina.

• ihme tyyppi
        omatoimimatkailija_ kirjoitti:

Jos vaimo haluaa, niin tingi nyt vähän periatteistasi. Ehkä sitten voit saada vastineeksi sen, että pystyt vaikuttamaan, minne lähdetään. Ei todellakaan ole pakko mennä aina hellepaikkoihin. Kyllä ulkomailtakin löytyy vaikka kalastuspaikkoja, tosin sitten joudut järjesämään matkan itse, ei ole seuramatkoja. Matkailu kyllä avartaa aina.

en minä sitä epäilekkään, etteikö matkailu avartaisi ja ymmärrän kyllä senkin oikein hyvin, että kun maalla se sama talo on myös työpaikka missä asutaan, niin mikäli haluaa irti siitä työstä edes vähäksi aikaa, niin moni haluaa poistua siltä työpaikalta, kritisoin vaan sitä, että mielestäni ulkomaanmatkat ei ole mikään mittari siihen, meneekö hyvin ja onko henkisesti hommat kunnossa.

Toiset ei vaan viihdy ulkomailla ja sillä selvä.

Ehkä matkailu-auto olisi kiva kampe, voisi aina kun siltä tuntuu käydä jossakin ajelemassa, tai vaikka moottoripyörä, ainakin maisemat vaihtuisi napakasti ...
        Ja kalavehkeet mukaan tietenkin.

• mv
        ihme tyyppi kirjoitti:

en minä sitä epäilekkään, etteikö matkailu avartaisi ja ymmärrän kyllä senkin oikein hyvin, että kun maalla se sama talo on myös työpaikka missä asutaan, niin mikäli haluaa irti siitä työstä edes vähäksi aikaa, niin moni haluaa poistua siltä työpaikalta, kritisoin vaan sitä, että mielestäni ulkomaanmatkat ei ole mikään mittari siihen, meneekö hyvin ja onko henkisesti hommat kunnossa.

Ehkä matkailu-auto olisi kiva kampe, voisi aina kun siltä tuntuu käydä jossakin ajelemassa, tai vaikka moottoripyörä, ainakin maisemat vaihtuisi napakasti ...

Meillä ei oo raha ulkoman matkoihin. Mutta se ei mua haittaa. En uskaltais mitään sielä syödäkään. Tiedän suom. kylmäketjun ja tiedän ettei se läheskään joka maassa toimi niin kun meillä.
        Tuttui oli viros maatilalla töissä. Se kertoi kuinka lehmät "pyyhittiin" puulastulla/kaarnan palalla ja kone kiinni... Eikä ne ollu puhtaita alkuunkaan. Silti ne tuotti parhaan hintasta maitoo...
        Myös kusella kastellut kasvikset ja vadelmat ei kiinnosta.... Eikä salmonellat ja ripulit yms...

Onneksi suomi on niin iso maa että täälä pääsee näkemään kaikkee mitä haluaa! Mökkejä löytyy joka kolkasta.

• omatoimimatkailija_
        ihme tyyppi kirjoitti:

Juu ei ulkomaat tietystikään mitään pakollisia ole, mutta vaimoväen mieliksi pitää joskus käydä!
        Meillä on tapana hommata mökki ulkomailtakin ja yhtään hellepäivää ei ole vielä sattunut eteen. Tänä kesänäkin kävimme vilvoittelemassa Norjassa. Pohjoismaihin olemme vieneet oman auton, kauempana vuokraamme auton lentokentältä, niin ei tarvitse aivan mökkihöperöksi jäädä. Norjassa olisi ollut hyvät mahdollisuudet kalastellakin, mutta minä en ole tullut sitä täälläkään harrastaneeksi. Muiden maiden maaseudulla liikkuminen antaa kyllä uutta näkökulmaa työasioihinkin, vaikka omat työt kyllä jää totaalisesti mielestä pois.

• sitänytkotona
        omatoimimatkailija_ kirjoitti:

Juu ei ulkomaat tietystikään mitään pakollisia ole, mutta vaimoväen mieliksi pitää joskus käydä!
        Meillä on tapana hommata mökki ulkomailtakin ja yhtään hellepäivää ei ole vielä sattunut eteen. Tänä kesänäkin kävimme vilvoittelemassa Norjassa. Pohjoismaihin olemme vieneet oman auton, kauempana vuokraamme auton lentokentältä, niin ei tarvitse aivan mökkihöperöksi jäädä. Norjassa olisi ollut hyvät mahdollisuudet kalastellakin, mutta minä en ole tullut sitä täälläkään harrastaneeksi. Muiden maiden maaseudulla liikkuminen antaa kyllä uutta näkökulmaa työasioihinkin, vaikka omat työt kyllä jää totaalisesti mielestä pois.

kuka sitä ny kotona kalastelee ????

• niinsemenee
        mv kirjoitti:

Meillä ei oo raha ulkoman matkoihin. Mutta se ei mua haittaa. En uskaltais mitään sielä syödäkään. Tiedän suom. kylmäketjun ja tiedän ettei se läheskään joka maassa toimi niin kun meillä.
        Tuttui oli viros maatilalla töissä. Se kertoi kuinka lehmät "pyyhittiin" puulastulla/kaarnan palalla ja kone kiinni... Eikä ne ollu puhtaita alkuunkaan. Silti ne tuotti parhaan hintasta maitoo...
        Myös kusella kastellut kasvikset ja vadelmat ei kiinnosta.... Eikä salmonellat ja ripulit yms...

Onneksi suomi on niin iso maa että täälä pääsee näkemään kaikkee mitä haluaa! Mökkejä löytyy joka kolkasta.

näin se on, ulkomaanmatkailu ei ole mikään mittari mistään, se on näiden älykääpiöiden itsekehua jos mikä.

• Maatalouspalkkatyö

Voi olla vaikea löytää töitä muilta aloilta, jos on jo ikää ja nykyään kun vaaditaan miltei paikkaan kuin paikkaan alan koulutus.Tiedän vain, että kun ihminen on liki 50v, sille ei enää tahdo työmarkkinoilta tilaa löytyä.Otetaan helpommin nuorempia töihin.Siinä on jo työnantajalla sellainenkin pelko, että tulee sairaslomia, koska maataloustyö rasittaa suunnattomasti ihmiskroppaa ja monella on kulumavammoja nivelissä.ym ym.Se voi olla kallis työntekijä, jos polvet alkaa pettää ja olkapäät vaivata.Nämäpä ne yleisimmät selän lisäksi, jotka saa hajaille ennen eläkeikää maataloustyössä.Olen tämän itse havainnut omassa palkkatyössäni maatalousalalla.

• nämäon näitä

Tämäkin on totta, jos ikää alkaa olla yli viisikymmentä, niin on aika kyseenalaista, kannattaako sitä edes kovin paljon enää kouluttaa, jos vielä on noita fyysisiä ongelmia.

• joskus aikaa levätä

on puuttua toisten asioihin, mutta kyllä kuitenkin se osoittaa että välität heistä.Meidäthän on kasvatettu sillei että perintöä on jatkettava.Ja itsensä on laitettava likoon.Voithan yrittää että työ on tärkeää,mutta ihminen itse on tärkein.Elleivät sitten ole niin uupuneita etteivät enää ymmärrä totuutta.
      Itse olen luovuttanu möin kaikki pois.Se on kova pala,mutta sitähän elämä on.
      Yllättävän kova muutos.Mutta kun etsii tilalle jotain uuttaa siitä selviää.Jokaisella lienee haluja ja haaveita.
      Usein ajattelemme että sitä säästää lapsille, heillä on kuitenkin oma vastuu elämästään .Ei voi edes omaa lastaan laittaa oman terveyden edelle.Mielestäni lapset tarvitsevat terveen,ja iloisen vanhemman kuin ne .isien raivaamat pellot ja metsäpolut.
      Pää vain kylmäksi ja kaikki myyntiin ja mitä vieraampi sen parempi.Mitään uutta ei elämään tule ennenkuin luopuu jostain vanhasta.

• maaailmassa

näin se menee, evoluutio karsii elinkelvottomat.
        pitää vaan katsoa muualle ja keksiä jotain uutta.

• Isi-Antti
        maaailmassa kirjoitti:

näin se menee, evoluutio karsii elinkelvottomat.
        pitää vaan katsoa muualle ja keksiä jotain uutta.

Viljelyä, pitää tila myydä pois.Minä ostan,käypään hintaan tietenkin.

• semenee
        Isi-Antti kirjoitti:

Viljelyä, pitää tila myydä pois.Minä ostan,käypään hintaan tietenkin.

näinhän se menee, toiset luopuu ja toiset laajentaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      306
      6663
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      50
      5817
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      186
      5292
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      61
      4073
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      38
      3338
    6. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      5
      3333
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      52
      3247
    8. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      29
      3018
    9. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      11
      2242
    10. Mitäpä ostaisin ja lähettäisin Metsa Manille joulupäkitsiä?

Vähän vaikea miettiä ja keksiä eikä pelkkää rahalahjaa oikein kehtoo. Kertokaapa te?
      Tuusniemi
      38
      1115
    Aihe