Laiska vai sairas?

Epätoivoinen tapaus?

Mistä sen tietää onko oikeasti sairas vai vain laiska p*ska? Joo joo, mene lääkärille jne. Mutta kun en haluaisi, pelkään, että lääkäri sanoo minun olevan kunnossa ja että olen vain tällainen peruslaiska persoonallisuus, joka ei saa mitään aikaan tai että on nyt vähän masennusta. Eli ettei mitään neurologista vajavaisuutta olekaan.

Välillä uskon, että minulla on adhd, välillä ajattelen, etten mitään sairas ole, vain laiska tyyppi, jonka pitää ryhdistäytyä. Mieli ailahtelee. Joskus olen jo soittamassa neurologille aikaa ja sitten taas muutan mieltäni ja päätän ryhdistäytyä. Eihän se niin vaikeaa ole: sen kuin vain laittaa kellon soimaan aikaisin, menee ajoissa nukkumaan ja hoitaa ne asiat joita on hautonut ja lykännyt. Eikö? Sitten kun on seuraavan päivän aamuna torkutellut sen pari kolme tuntia ja aikataulu kusee, ajattelee että ehtiihän sitä myöhemminkin. Ehkä huomenna tai joku muu päivä? Ei sen nyt niin väliä..

Tyhmä en ole ja todistuksetkin ovat olleet pääasiassa kiitettäviä, lukionkin suoritin vielä ihan kivasti. Ei siksi, että olisin pahemmin opiskellut, vaan siksi että osallistuin tunneilla keskusteluun. Joihinkin asioihin jaksoin hieman syventyä, esim. psykologiaan, josta olin todella kiinnostunut, mutta ajatuksen sen opiskelemisesta yliopistossa hylkäsin, koska se olisi tarkoittanut kliinistä pänttäämistä enkä halunnut sellaista. Tunneilla viittasin aina ahkerasti, kun en jaksanut vain istua hiljaa. Muuten en häikiköinyt, halusin olla äänessä, mutta asiasta ja herättää keskustelua. En voinut ymmärtää niitä, jotka istuivat aina hiljaa, lukivat kotona tuntikausia ja silti saivat kehnompia arvosanoja. Jotenkin tuurilla pärjäsin kokeissa yleensä hyvin. Jälkikäteen ne toiset kuitenkin paikoitellen muistivat asioista enemmän kuin minä. Älyä olisi varmasti riittänyt yliopistoon, mutta en jaksanut valmistautua pääsykokeisiin. Kielet kiinnostivat myös, englanti erityisesti, mutta siinäkin nousi seinä eteen kun edessä olisi ollut niin paljon pänttäämistä. Ei vain pysty keskittymään tarkasti siinä mittakaavassa.

Nyt on kaksi keskeytynyttä amk-opiskeluyritystä takana ja olo alkaa olla epätoivoinen, kun tuntuu etten pian nelikymmpisenä ole juuri kaupan kassaa pidemmälle päässyt. Aineksia olisi ollut enempäänkin. Olenko vain pohjimmiltani laiska ja kunnianhimoton? Jaksan kyllä katsella elokuvia ja lukea kirjoja, jos ne ovat hyviä. Uudet asiat haluaisin oppia heti, muuten luovutan helposti ellen ole todella motivoitunut. Unohtelen asioita, tavarat ovat jatkuvasti hukassa, ajantajuni on hieman rajallinen joskus (vain opittu paha tapa?) ja jätän asioiden hoitamisen aina viime tippaan. -Vain normaalia hajamielisyyttä? Olen kuulemma pedanttinen luonne (töissä) tietyissä asioissa, mutta kotona voi olla kaaos, kun en vain saa aikaiseksi.

Taidan olla kai hieman masentunut tämän "tilani" takia. Itseä varten ei jaksa panostaa. Jos tarvitsee ottaa muita (vieraampia) ihmisiä huomioon yleensä suoriudun paremmin ja jaksan tehdä rutiinijuttujakin kivottomammin. Itseäni laiminlyön: valvon myöhään, nukun liian vähän ja pommiin, syön epäterveellisesti, liikun liian vähän, en käy lääkärillä vaikka pitäisi, maksan myöhästymismaksuja laskuista, joita en vain ole saanut maksetuksi (vaikka olisi ollut rahaakin) enkä opiskele vaikka opiskelupaikkakin olisi. Ystäviäkään ei oikein enää ole jäljellä, kun en saa aikaiseksi mitään ja järkevät ihmiset kaikkoavat...

Voisiko joku selkokielellä kertoa, mistä voisi erottaa vain ikävän tyypin, joka selittelee huonoa käytöstään (laiskuutta, myöhästelyä, unohtelua, hedonismia) adhd potilaasta? Onko täällä ketään, joka on luullut sairastavansa adhd:tä ja käynyt tutkimuksissa joissa on todettu, että sitä ei ole? Millä pääsisin taas kiinni elämään kuten normaalit ihmiset?

26

3217

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ADD

Taidat olla ADHD. Ei sitä oikeasti voi hoitaa, huumeet antaa tilapäisen avun mutta pidemmällä tähtäimellä ne tuhoaa aivot.

• Epätoivoinen tapaus?

Millä perusteella sanot, että ne tuhoavat aivot? Aika moni tällä palstalla tuntuu saaneen avun lääkkeistä.

Adhd diagnoosi pelottaa juuri sen takia, että pelkään ettei mitään apua olisikaan saatavissa, vaikka toisaalta se olisi helpotus, kun tietäisi mistä tämä kaikki johtuu. Toisaalta pelottaa sekin, että jos olenkin muuten vain kamala tyyppi? Olen ajatellut, että onko minulla joku kaksisuuntainen mielialahäiriö (luin täältä, että lääkärit helposti diagnosoivat sitä adhd:lle) vai olenko inhottava narsisti? Laiska ihminen, joka keksii tekemättömyydelleen tekosyitä ja hakee vikaa muista ihmisistä, asioista ja olosuhteista, kun sosiaaliset suhteet, opiskelu ja työelämässä menestyminen eivät tahdo onnistua pidemmän päälle? Kilpirauhasen vajaatoimintaakin olen epäillyt. Haluaisin apua, mutta sinne tutkimuksiin en vain saa itseäni patistettua. Hitsi mikä umpikuja, mutta tämäkin jo helpottaa hiukan, kun kirjoittamalla saa edes vähän purkaa ajatuksiaan.

Nyt on taas sellainen päivä, että tunnen itseni aikaansaavaksi ja ihmettelen, että miten pahimmillaan voinkin olla niin laiska, saamaton ja välinpitämätön. Elämä on yhtä vuoristorataa, kun nämä kaudet vaihtelevat. Masentaa, kun aina tällaisina hetkinä ajattelee, että kyllähän kaikki sujuu, kun vain jatkan tätä rataa, ryhdistäydyn. Kunnes sitten taas asiat jotenkin alkavat luisua käsistä.. Pystyn kyllä keskittymään johonkin projektiin ihan hyvinkin, kun on sellainen fiilis (siivoamiseen, lukemiseen, nettikeskusteluihin) enkä koe säännönmukaista tyypillistä adhd levottomuutta tehdessäni asioita eli en ainakaan mikään ihan tyyppitapaus adhdstä ole. Aloitekyvyttömyyden tunnistan itsessäni ja jätän yleensä kuitenkin asiat helposti kesken ja saatan aloittaa yhden asian ja huomaankin tekeväni kohta jotain aivan muuta. (Kuten nytkin, täällä netissä roikun vaikka olisi muuta tehtävää vaikka kuinka.) Olen nainen ja huomannut, että kuukautiskierto vaikuttaa myös todella voimakkaasti energiatasooni, kärsin suht kovista kivuista (en kuitenkaan ihan aina) ja kuukautisten alettua olen aivan tööt jonkin aikaa. Mietin sitäkin, että voisiko hormoniepätasapaino vaikuttaa näin paljon kaikkeen?

• glup
        Epätoivoinen tapaus? kirjoitti:

Millä perusteella sanot, että ne tuhoavat aivot? Aika moni tällä palstalla tuntuu saaneen avun lääkkeistä.

Adhd diagnoosi pelottaa juuri sen takia, että pelkään ettei mitään apua olisikaan saatavissa, vaikka toisaalta se olisi helpotus, kun tietäisi mistä tämä kaikki johtuu. Toisaalta pelottaa sekin, että jos olenkin muuten vain kamala tyyppi? Olen ajatellut, että onko minulla joku kaksisuuntainen mielialahäiriö (luin täältä, että lääkärit helposti diagnosoivat sitä adhd:lle) vai olenko inhottava narsisti? Laiska ihminen, joka keksii tekemättömyydelleen tekosyitä ja hakee vikaa muista ihmisistä, asioista ja olosuhteista, kun sosiaaliset suhteet, opiskelu ja työelämässä menestyminen eivät tahdo onnistua pidemmän päälle? Kilpirauhasen vajaatoimintaakin olen epäillyt. Haluaisin apua, mutta sinne tutkimuksiin en vain saa itseäni patistettua. Hitsi mikä umpikuja, mutta tämäkin jo helpottaa hiukan, kun kirjoittamalla saa edes vähän purkaa ajatuksiaan.

Nyt on taas sellainen päivä, että tunnen itseni aikaansaavaksi ja ihmettelen, että miten pahimmillaan voinkin olla niin laiska, saamaton ja välinpitämätön. Elämä on yhtä vuoristorataa, kun nämä kaudet vaihtelevat. Masentaa, kun aina tällaisina hetkinä ajattelee, että kyllähän kaikki sujuu, kun vain jatkan tätä rataa, ryhdistäydyn. Kunnes sitten taas asiat jotenkin alkavat luisua käsistä.. Pystyn kyllä keskittymään johonkin projektiin ihan hyvinkin, kun on sellainen fiilis (siivoamiseen, lukemiseen, nettikeskusteluihin) enkä koe säännönmukaista tyypillistä adhd levottomuutta tehdessäni asioita eli en ainakaan mikään ihan tyyppitapaus adhdstä ole. Aloitekyvyttömyyden tunnistan itsessäni ja jätän yleensä kuitenkin asiat helposti kesken ja saatan aloittaa yhden asian ja huomaankin tekeväni kohta jotain aivan muuta. (Kuten nytkin, täällä netissä roikun vaikka olisi muuta tehtävää vaikka kuinka.) Olen nainen ja huomannut, että kuukautiskierto vaikuttaa myös todella voimakkaasti energiatasooni, kärsin suht kovista kivuista (en kuitenkaan ihan aina) ja kuukautisten alettua olen aivan tööt jonkin aikaa. Mietin sitäkin, että voisiko hormoniepätasapaino vaikuttaa näin paljon kaikkeen?

Tutulta kuulostaa, paitsi että itse olen saanut rutistettua itselleni melkein yliopistotutkinnon, mutta siinähän se onkin, kun gradu vaan roikkuu ja roikkuu. Olen ollut hoidossa masennuksen vuoksi, kunnes tajusin, että ei, ei saamattomuuteni ja väsymykseni siitä johdu, vaan on enemmänkin alisuoriutumisen sivutuote. ADD on omassa koulutuksessakin tuttu asia, mutta silti kesti yllättävän kauan uskoa, että minullakin voi olla se. Haen diagnoosia ja aloitan lääkitystä kokeilen (resepti on jo), kunhan saan masennuslääkityksen purettua.

Ehdottomasti kannattaa hakeutua arviointiin. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joten totuus on, että voit saada hyvinkin ymmärtävää kohtelua, tai sitten aivan täyttä tolloshowta osaksesi. Tärkeää on, ettet ota siitä itseesi, vaan ajat oman asiasi, omaan tahtiisi, ymmärrät itseäsi etkä syytä ja vaadi. Se kuluttaa ja hidastaa muutenkin vaikeaa päätöksentekoa ja aloitekykyä. Et ole "tyhmä" muuten kuin tiettyjen ADD/ADHD:n piinaamien aivojesi funktioiden osalta, joiltain muilta osin olet kertomasi mukaan varsin kyvykäskin. Näinhän se on kaikilla. Voit siis saada apua parhaiden puoliesi esiin saamiseksi, vaikket em. ongelmiisi täyttä helpotusta varmaan saakaan. Ja sitäpaitsi, mitä sitten vaikka olisitkin täysi toope? Kaikkihan me oikeastaan ollaan. So what. "Vain elämää ei sen enempää", ja heti kun tulee taas sellainen selkeämpi päivä, pistät vaikka seuraavaksi aamuksi itelles lapulle, että soita sinne ja sinne (mistä sitten apua voisit kuvitellakin saavasi), ja sit soitat ja sössötät, kunhan pointtisi menee jollekin perille. Ansaitset apua siinä missä muihinkin sairauksiin, muista se. Kuten tiedät, tulee alamäkiä, mutta tulee sitten taas niitä parempiakin päiviä. Kaikki järjestyy.
        Tsemppiä.

• Ap
        glup kirjoitti:

Tutulta kuulostaa, paitsi että itse olen saanut rutistettua itselleni melkein yliopistotutkinnon, mutta siinähän se onkin, kun gradu vaan roikkuu ja roikkuu. Olen ollut hoidossa masennuksen vuoksi, kunnes tajusin, että ei, ei saamattomuuteni ja väsymykseni siitä johdu, vaan on enemmänkin alisuoriutumisen sivutuote. ADD on omassa koulutuksessakin tuttu asia, mutta silti kesti yllättävän kauan uskoa, että minullakin voi olla se. Haen diagnoosia ja aloitan lääkitystä kokeilen (resepti on jo), kunhan saan masennuslääkityksen purettua.

Ehdottomasti kannattaa hakeutua arviointiin. Lääkäritkin ovat vain ihmisiä, joten totuus on, että voit saada hyvinkin ymmärtävää kohtelua, tai sitten aivan täyttä tolloshowta osaksesi. Tärkeää on, ettet ota siitä itseesi, vaan ajat oman asiasi, omaan tahtiisi, ymmärrät itseäsi etkä syytä ja vaadi. Se kuluttaa ja hidastaa muutenkin vaikeaa päätöksentekoa ja aloitekykyä. Et ole "tyhmä" muuten kuin tiettyjen ADD/ADHD:n piinaamien aivojesi funktioiden osalta, joiltain muilta osin olet kertomasi mukaan varsin kyvykäskin. Näinhän se on kaikilla. Voit siis saada apua parhaiden puoliesi esiin saamiseksi, vaikket em. ongelmiisi täyttä helpotusta varmaan saakaan. Ja sitäpaitsi, mitä sitten vaikka olisitkin täysi toope? Kaikkihan me oikeastaan ollaan. So what. "Vain elämää ei sen enempää", ja heti kun tulee taas sellainen selkeämpi päivä, pistät vaikka seuraavaksi aamuksi itelles lapulle, että soita sinne ja sinne (mistä sitten apua voisit kuvitellakin saavasi), ja sit soitat ja sössötät, kunhan pointtisi menee jollekin perille. Ansaitset apua siinä missä muihinkin sairauksiin, muista se. Kuten tiedät, tulee alamäkiä, mutta tulee sitten taas niitä parempiakin päiviä. Kaikki järjestyy.
        Tsemppiä.

Miten muuten alkoholi yleensä vaikuttaa adhd-potilaisiin? Sen tiedän, että taipuvuus riippuvuuksiin on isompi kuin muilla. Itse käytän sitä rentoutumiseen ja se häiritsee, että ihan arkenakin tulee kausittain tissuteltua 1-3 annosta illassa. Yksi annos vielä nyt menee, mutta sitä useampi luiskahtaa jo runsaan kulutuksen puolelle, jos joka ilta naukkailee.
        Olen taipuvainen karmeisiin krapuloihin, mutta sietokyky on (iän, lisääntyneen painon ja tottumuksen myötä) noussut niin, että voin juoda joskus jopa 5-6 annosta ilman krapulaa. Huomaan kuitenkin, että alkoholi vaikuttaa seuraavana päivänä kielteisesti, vaikka olisin ottanut yhdenkin annoksen vain. Aamulla on paljon vaikeampi päästä ylös ja jotenkin muutenkin olo on masentuneempi, ehkä osin ihan henkisen krapulankin takia.
        Välillä olen ihan "kuivilla" ja paheksun alkoholin käyttöä suomalaiseen tapaan, mutta sitten jokin saa "hanan aukeamaan" ja on vaikea vastustaa kiusausta, yhtä tai kahta lasia viiniä tai yhtä siideriä. Perustelen asian sillä, että alkoholi ei varsinaisesti ole mikään vakava ongelma. Pystyn töihin (vaikka joskus pitääkin ottaa särkylääkettä) ja tietoisesti tarkkailen juomistani, ettei siitä pääse kehittymään mitään oikeasti vakavaa ongelmaa niin, että tulisi työpoissaoloja tms. Joskus kyllä, kun olen päättänyt vapaapäivänä hoitaa asioita ja viiniä tms. on tullut otettua edellisiltana, on pitänyt luopua asioiden hoidosta, kun on niin saamaton ja joskus huonokin olo.
        Miksi sitten tulee juotua? Rentoudun, pääsen iloisempaan olotilaan ja yksinkertaisesti hyvä viini maistuu todella hyvältä! Ja kai jollain tapaa lohdutankin itseäni. Kun asiat eivät suju, pieni tujaus tekee mukavaa. Pahanmakuista alkoholia en juo enkä osta, joten en ole sikäli huolissani, vaikka asia minua vaivaakin. Pitäisikö tästä nyt kuitenkin olla huolissaan vai ei? Lääkitsenkö tunteitani muuten vain vai kenties adhd:tä?

• levotonta
        Ap kirjoitti:

Miten muuten alkoholi yleensä vaikuttaa adhd-potilaisiin? Sen tiedän, että taipuvuus riippuvuuksiin on isompi kuin muilla. Itse käytän sitä rentoutumiseen ja se häiritsee, että ihan arkenakin tulee kausittain tissuteltua 1-3 annosta illassa. Yksi annos vielä nyt menee, mutta sitä useampi luiskahtaa jo runsaan kulutuksen puolelle, jos joka ilta naukkailee.
        Olen taipuvainen karmeisiin krapuloihin, mutta sietokyky on (iän, lisääntyneen painon ja tottumuksen myötä) noussut niin, että voin juoda joskus jopa 5-6 annosta ilman krapulaa. Huomaan kuitenkin, että alkoholi vaikuttaa seuraavana päivänä kielteisesti, vaikka olisin ottanut yhdenkin annoksen vain. Aamulla on paljon vaikeampi päästä ylös ja jotenkin muutenkin olo on masentuneempi, ehkä osin ihan henkisen krapulankin takia.
        Välillä olen ihan "kuivilla" ja paheksun alkoholin käyttöä suomalaiseen tapaan, mutta sitten jokin saa "hanan aukeamaan" ja on vaikea vastustaa kiusausta, yhtä tai kahta lasia viiniä tai yhtä siideriä. Perustelen asian sillä, että alkoholi ei varsinaisesti ole mikään vakava ongelma. Pystyn töihin (vaikka joskus pitääkin ottaa särkylääkettä) ja tietoisesti tarkkailen juomistani, ettei siitä pääse kehittymään mitään oikeasti vakavaa ongelmaa niin, että tulisi työpoissaoloja tms. Joskus kyllä, kun olen päättänyt vapaapäivänä hoitaa asioita ja viiniä tms. on tullut otettua edellisiltana, on pitänyt luopua asioiden hoidosta, kun on niin saamaton ja joskus huonokin olo.
        Miksi sitten tulee juotua? Rentoudun, pääsen iloisempaan olotilaan ja yksinkertaisesti hyvä viini maistuu todella hyvältä! Ja kai jollain tapaa lohdutankin itseäni. Kun asiat eivät suju, pieni tujaus tekee mukavaa. Pahanmakuista alkoholia en juo enkä osta, joten en ole sikäli huolissani, vaikka asia minua vaivaakin. Pitäisikö tästä nyt kuitenkin olla huolissaan vai ei? Lääkitsenkö tunteitani muuten vain vai kenties adhd:tä?

Tutulta kuulostaa. Jos on ostanut alkoholia kavereiden kanssa jotain bile-iltaa tai kalsarikännejä varten, niin kyllä se illasta jäänyt juomaton alkoholi tuppaa kulumaan sitten drinksuina muutaman seuraavan illan kuluessa. Itse juon nimenomaan tuon adhd:n tuoman, itseänikin ärsyttävän levottomuuden vuoksi. Alkoholi ei tosin lopeta sitä, sanotaan vaikka armotonta kanavilta toiselle hyppimistä tv-ohjelmissa, mutta se ei ota itseäni päähän niin paljon kun on hieman alkoholia veressä. Eli ei kannata pitää alkoholia jatkuvasti kotona.

Hyvä puoli minulle adhd:ssa on että kun kyllästyn kaikkeen nopeasti, niin kyllästyn myös juomiseen nopeasti. Muutenkin se aiheuttaa lähinnä ongelmia, vähäinenkin uni häiriintyy ja seuraavana päivänä ei jaksa keskittyä senkään vertaa. Isoin ongelma on, että alkoholi vähentää estoja ja kun muutenkin on "käsijarru" pois päältä niin huh. Tosin ikä on rauhoittanut menoa, ei jaksa enää bailata kovin usein. Onneksi en juo rähinäviinaa vaan on ollut enimmäkseen oikein hauskaa ja kokemuksia on kerääntynyt jos jonkinlaisia. Sääli (tai ehkä hyväkin ;)), ettei muista illoista kovin paljon, työmuistini tuntuu lopettavan vähäisenkin toimintansa kun vain haistankin korkkia. En siis tarkoita että joisin niin paljon että en muista mitään, vaan lähimuisti toimii alkoholin vaikutuksesta tavallistakin huonommin. Ja jos lähimuisti ei noteeraa niin eihän silloin mitään voi varastoitua muutenkaan aivojen perukoille.

Noloa on kyllä se, että jos on jutellut kaverin kanssa vaikkapa hyvinkin kipeistä asioista, niin niistä keskusteluista ei välttämättä oikein muista mitään. Ja samoista asioista tulee puhuttua usein kun ei muista mitä on puhuttu aikaisemmin. Joskus olo on kuin elokuvassa "Päiväni murmelina" (inhoan elokuvaa mutta idea on sama). Nimet eivät jää/tule mieleen ja joskus uuden tuttavan kasvojakin on vaikea muistaa kun ei ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota. Sitä vain elää hetkessä eikä jaksa välittää seuraavasta päivästä.

Joka tapauksessa, kannattaa olla tosi varovainen alkoholin yms. kanssa. Me addiktoidumme niin nopeasti kaikkeen mikä tuntuu hyvältä. Ja myös helposti tulee sosiaalisissa tilanteissa sanomista tai väkivaltaa kun meillä on luonnostaan tapana reagoida asioihin ennen kuin järki ehtii mukaan kuvioihin.

Vaikka en ole "väkivaltainen" luonne, niin tunnistan itsessäni tuon uskomattoman nopean raivon ja sitä seuraavan väkivallan potentiaalisen mahdollisuuden. Olen hajoittanut eräänkin esineen kun se ei ole suostunut yhteistyöhön muutaman kokeilun jälkeen ja naapurit ovat saaneet nauttia verbaalisista kyvyistäni (eikä kovin naisellisista mielipiteistä) kun esim.tietokone ei toimi/on liian hidas tai jokin asia on tuhannetta kertaa hukassa.

Ja siksi lienee valtava osa vangeista yms. suomessakin ovat addeja, on muistaakseni ihan tutkittu juttu. Toisaalta myös muutkin tunteet ovat vaikeita hallita, kaikki tuntuu menevän aina ääripäihin. Siksi sitä oppii välttelemään tilanteita jotka voivat aiheuttaa voimakkaita reaktioita.

• Ap
        levotonta kirjoitti:

Tutulta kuulostaa. Jos on ostanut alkoholia kavereiden kanssa jotain bile-iltaa tai kalsarikännejä varten, niin kyllä se illasta jäänyt juomaton alkoholi tuppaa kulumaan sitten drinksuina muutaman seuraavan illan kuluessa. Itse juon nimenomaan tuon adhd:n tuoman, itseänikin ärsyttävän levottomuuden vuoksi. Alkoholi ei tosin lopeta sitä, sanotaan vaikka armotonta kanavilta toiselle hyppimistä tv-ohjelmissa, mutta se ei ota itseäni päähän niin paljon kun on hieman alkoholia veressä. Eli ei kannata pitää alkoholia jatkuvasti kotona.

Hyvä puoli minulle adhd:ssa on että kun kyllästyn kaikkeen nopeasti, niin kyllästyn myös juomiseen nopeasti. Muutenkin se aiheuttaa lähinnä ongelmia, vähäinenkin uni häiriintyy ja seuraavana päivänä ei jaksa keskittyä senkään vertaa. Isoin ongelma on, että alkoholi vähentää estoja ja kun muutenkin on "käsijarru" pois päältä niin huh. Tosin ikä on rauhoittanut menoa, ei jaksa enää bailata kovin usein. Onneksi en juo rähinäviinaa vaan on ollut enimmäkseen oikein hauskaa ja kokemuksia on kerääntynyt jos jonkinlaisia. Sääli (tai ehkä hyväkin ;)), ettei muista illoista kovin paljon, työmuistini tuntuu lopettavan vähäisenkin toimintansa kun vain haistankin korkkia. En siis tarkoita että joisin niin paljon että en muista mitään, vaan lähimuisti toimii alkoholin vaikutuksesta tavallistakin huonommin. Ja jos lähimuisti ei noteeraa niin eihän silloin mitään voi varastoitua muutenkaan aivojen perukoille.

Noloa on kyllä se, että jos on jutellut kaverin kanssa vaikkapa hyvinkin kipeistä asioista, niin niistä keskusteluista ei välttämättä oikein muista mitään. Ja samoista asioista tulee puhuttua usein kun ei muista mitä on puhuttu aikaisemmin. Joskus olo on kuin elokuvassa "Päiväni murmelina" (inhoan elokuvaa mutta idea on sama). Nimet eivät jää/tule mieleen ja joskus uuden tuttavan kasvojakin on vaikea muistaa kun ei ole kiinnittänyt tarpeeksi huomiota. Sitä vain elää hetkessä eikä jaksa välittää seuraavasta päivästä.

Joka tapauksessa, kannattaa olla tosi varovainen alkoholin yms. kanssa. Me addiktoidumme niin nopeasti kaikkeen mikä tuntuu hyvältä. Ja myös helposti tulee sosiaalisissa tilanteissa sanomista tai väkivaltaa kun meillä on luonnostaan tapana reagoida asioihin ennen kuin järki ehtii mukaan kuvioihin.

Vaikka en ole "väkivaltainen" luonne, niin tunnistan itsessäni tuon uskomattoman nopean raivon ja sitä seuraavan väkivallan potentiaalisen mahdollisuuden. Olen hajoittanut eräänkin esineen kun se ei ole suostunut yhteistyöhön muutaman kokeilun jälkeen ja naapurit ovat saaneet nauttia verbaalisista kyvyistäni (eikä kovin naisellisista mielipiteistä) kun esim.tietokone ei toimi/on liian hidas tai jokin asia on tuhannetta kertaa hukassa.

Ja siksi lienee valtava osa vangeista yms. suomessakin ovat addeja, on muistaakseni ihan tutkittu juttu. Toisaalta myös muutkin tunteet ovat vaikeita hallita, kaikki tuntuu menevän aina ääripäihin. Siksi sitä oppii välttelemään tilanteita jotka voivat aiheuttaa voimakkaita reaktioita.

Kiitos vastauksesta! Tuli vaan tuosta mieleen, että en ehkä käyttäydy niin hirveän impulsiivisesti kuin yleensä adhd-tapauksiin:n liitetään. Mieli tekisi kyllä joskus räjähtää, mutta olen oppinut jonkin verran esim. hillitsemään puheitani, vaikka en mikään ihan kamala rääväsuu olekaan ollut. (Mutta silti jotenkin tuntuu, että reagoin joskus liian hätäisesti kommenteilla, jotka menevät joskus muilta hieman ohi ja yli..) Telkkarista katson kyllä sujuvasti yhtä kanavaa, jos tulee joku hyvä leffa tai ohjelma. Melkein itse hermostun enemmän kun mies räppää kanavia.

En tiedä rauhoittaako alkoholi "levotonta" sieluani, kahvi ainakin piristää. -Joku kertoi että adhd-tapaukselle kahvi toimii rauhoittavasti. Riippuvuuksiin olen kyllä mielestäni taipuvainen. Kahviin jään koukkuun tosi helposti ja siksi yritän vältellä sen säännöllistä juomista. Esim. karkkeja tms. jos alkaa syömään, niin hupsis, joka ilta tulee herkuteltua. Röökiä en ole ikinä uskaltanut edes aloittaa polttaan, koska jo hyvin nuorena osasin arvella, että tuskin pääsisin tavasta koskaa irti, jos kerran alottaisin. Ja siitä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen!!! Kuinka paljon on siinäkin säästynyt rahaa ja välttynyt siirtymästä ties mihin aineisiin.

Unirytmi on sekaisin, valvomiseenkin jotenkin "jää koukkuun". Olen miettinyt, että onko itsellä joku alitajuinen taipumus tehdä asioita, jotka eivät ole pitkällä tähtäimellä hyväksi ja kuuluuko se tyypillisesti adhd:lle? Kun toiset aikuiset ihmiset osaavat asettaa itselleen rajat. Itse tulee elettyä kuin kakara, sitä valvoo myöhään, syöpöttelee, joskus tissuttelee kausiluontoisesti, ei hoida asioitaan. Sen tietää, että kun nyt illalla ottaa ne tällä hetkellä kivalta tuntuvat hömpsyt ja valvoo niin pitkään ettei ehdi nukkua kuin vajaan 6 tuntia, niin seuraava päivä ei tosiaan kiva ole. Mutta kun sillä hetkellä ahdistaa, tai jotain, ja haluaa "helpottaa" oloaan, niin sitten tekeekin sitä mikä sillä hetkellä on kivaa vaikka myöhemminkin se aiheuttaisikin vaikeuksia.

Nuorempana olin aina se, joka oli viimeisenä bileissä. Koskaan en lähtenyt ajoissa pois nukkumaan, vaikka olisi ollut mitä kokeita tai muuta tärkeää. Ja vieläkin on asianlaita melkein sama. Shoppailukin on välillä vähän sillä rajalla, että onko järkevää.. Todellakaan en tarvitsisi sitä määrää roinaa, mikä kotiin on kertynyt, mutta aina sitä vaan haluaa ostaa jotain; onnistun jotenkin aina perustelemaan ostokseni "järkevästi". Joskus kontrolli toimii paremmin, joskus huonommin.. Mitään ihan törkeän kallita hankintoja en tee enkä käyttäisi pikavippejä tms, mutta eipä ole säästöönkään jäänyt, päin vastoin. Olen onnistunut tuhlaamaan vanhempien ja kummien jättämät synttäri- yms. rahat miltei kokonaan, niistä oli tarkoitus pitää pahanpäivän varaa. :(

Toisaalta olen kuitenkin vielä elämässä kiinni enkä ole koskaan joutunut mihinkään todella pahaan pulaan, että sikäli impulssikontrolli pelaa, mutta nämä "taipumukset" ärsyttävät silti.
        Voiko joku sanoa, että jos epäilee adhd:tä, että sen ja sen perusteella ei näyttäisi oireet sopivan kuvaan?

• levotonta
        Ap kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Tuli vaan tuosta mieleen, että en ehkä käyttäydy niin hirveän impulsiivisesti kuin yleensä adhd-tapauksiin:n liitetään. Mieli tekisi kyllä joskus räjähtää, mutta olen oppinut jonkin verran esim. hillitsemään puheitani, vaikka en mikään ihan kamala rääväsuu olekaan ollut. (Mutta silti jotenkin tuntuu, että reagoin joskus liian hätäisesti kommenteilla, jotka menevät joskus muilta hieman ohi ja yli..) Telkkarista katson kyllä sujuvasti yhtä kanavaa, jos tulee joku hyvä leffa tai ohjelma. Melkein itse hermostun enemmän kun mies räppää kanavia.

En tiedä rauhoittaako alkoholi "levotonta" sieluani, kahvi ainakin piristää. -Joku kertoi että adhd-tapaukselle kahvi toimii rauhoittavasti. Riippuvuuksiin olen kyllä mielestäni taipuvainen. Kahviin jään koukkuun tosi helposti ja siksi yritän vältellä sen säännöllistä juomista. Esim. karkkeja tms. jos alkaa syömään, niin hupsis, joka ilta tulee herkuteltua. Röökiä en ole ikinä uskaltanut edes aloittaa polttaan, koska jo hyvin nuorena osasin arvella, että tuskin pääsisin tavasta koskaa irti, jos kerran alottaisin. Ja siitä olen ollut enemmän kuin tyytyväinen!!! Kuinka paljon on siinäkin säästynyt rahaa ja välttynyt siirtymästä ties mihin aineisiin.

Unirytmi on sekaisin, valvomiseenkin jotenkin "jää koukkuun". Olen miettinyt, että onko itsellä joku alitajuinen taipumus tehdä asioita, jotka eivät ole pitkällä tähtäimellä hyväksi ja kuuluuko se tyypillisesti adhd:lle? Kun toiset aikuiset ihmiset osaavat asettaa itselleen rajat. Itse tulee elettyä kuin kakara, sitä valvoo myöhään, syöpöttelee, joskus tissuttelee kausiluontoisesti, ei hoida asioitaan. Sen tietää, että kun nyt illalla ottaa ne tällä hetkellä kivalta tuntuvat hömpsyt ja valvoo niin pitkään ettei ehdi nukkua kuin vajaan 6 tuntia, niin seuraava päivä ei tosiaan kiva ole. Mutta kun sillä hetkellä ahdistaa, tai jotain, ja haluaa "helpottaa" oloaan, niin sitten tekeekin sitä mikä sillä hetkellä on kivaa vaikka myöhemminkin se aiheuttaisikin vaikeuksia.

Nuorempana olin aina se, joka oli viimeisenä bileissä. Koskaan en lähtenyt ajoissa pois nukkumaan, vaikka olisi ollut mitä kokeita tai muuta tärkeää. Ja vieläkin on asianlaita melkein sama. Shoppailukin on välillä vähän sillä rajalla, että onko järkevää.. Todellakaan en tarvitsisi sitä määrää roinaa, mikä kotiin on kertynyt, mutta aina sitä vaan haluaa ostaa jotain; onnistun jotenkin aina perustelemaan ostokseni "järkevästi". Joskus kontrolli toimii paremmin, joskus huonommin.. Mitään ihan törkeän kallita hankintoja en tee enkä käyttäisi pikavippejä tms, mutta eipä ole säästöönkään jäänyt, päin vastoin. Olen onnistunut tuhlaamaan vanhempien ja kummien jättämät synttäri- yms. rahat miltei kokonaan, niistä oli tarkoitus pitää pahanpäivän varaa. :(

Toisaalta olen kuitenkin vielä elämässä kiinni enkä ole koskaan joutunut mihinkään todella pahaan pulaan, että sikäli impulssikontrolli pelaa, mutta nämä "taipumukset" ärsyttävät silti.
        Voiko joku sanoa, että jos epäilee adhd:tä, että sen ja sen perusteella ei näyttäisi oireet sopivan kuvaan?

Kumma kyllä, taisin ensimmäistä kertaa tajuta että olen (adhd:n vuoksi) jollain tavalla ikään kuin jämähtänyt teini-ikään. Siihen aikaan kun ei tarvinnut vielä välittää laskuista tai juuri mistään muustakaan, sai tehdä sitä mikä miellytti juuri sillä hetkellä. Olla impulsiivinen ja kokeilla mitä mieleen juolahti ja tavallaan olla kantamatta vastuuta juuri mistään kun on "vain" teini joka vasta etsii rajojaan.

Nyt aikuisena se on vähän vaikeaa, mutta jollain tavalla se impulsiivinen mielenkiinto kaikkea uutta kohtaan ei katoa, vaan aina on ensimmäisenä kokeilemassa kaikkea mahdollista uutta ja ihmeellistä. Ikään kuin haave elää uudestaan nuoruuttaan mutta silti pitää kerätyt kokemuksensa ja oppia niistä toteutuisi jollain tasolla. Ilmankos tuntuu että ei oikein vanhene koskaan ;) Tätä pitää oikein miettiä... tasapainoitella järkevän aikuisen ja (ja antaa itselleen oikeuden myös edes joskus toimia kuin) mielikuvitusrikkaan lapsen välillä :)

Tosiasia kuitenkin itselläni on, että väkisin analysoin (olen opetellut) monia tekemisiäni ja se on luultavasti pelastanut minut monelta pahalta. Kun saa sen hirveän impulssin tehdä jotain mutta pakottaa itsensä miettimään "miksi" ja "mitä siitä seuraa" niin se menee yleensä ohi tai ainakin järkeistyy jollain tavalla. Näin elämä on tylsempää mutta ainakin joku tolkku pysyy mm. taloudelliselta ja terveydelliseltä kannalta...

• heluna83

Kirjoitat tuntemuksistasi ja "oireistasi" aivan kuin omasta kynästäni. Itselläni tuore ADD diagnoosi, jonka saamisen eteen aloin tehdä "töitä" vasta, kun omalla pojallani ensin todettiin adhd. Itselläni on nyt lääkitys ja elämänlaatu muuttunut niiden myötä valtavasti parempaan suuntaan. Masennus oireita tulee väkisinkin kun joutuu elämään tarkkaavaisuushäiriön aiheuttaman hullun myllyn keskellä, voin kertoa. Jos haluat jutella enemmän asiasta ja saada ehkä pari "potkua persuuksille" asian suhteen, voit laittaa sähköpostia : [email protected]

• Epätoivoinen tapaus?

Kiitos rohkaisusta. Vastaan sinulle heluna, kunhan saan laitettua itselleni jonkun anonyymin sähköpostiosoitteen. (Heh, voi kestää vähän aikaa, että saan aikaiseksi, vaikka hyvä aikomus kyllä on..) On tosiaan sen verran arasta asiasta kuitenkin kyse, ettei halua täällä ihan omalla nimellään tulla julki.

Miten teillä, diagnoosin saaneet, on tilanne tuttuihin, sukulaisiin ja kavereihin nähden - oletteko kertoneet sairaudestanne? Tätäkin olen miettinyt paljon, että jos joskus saisin diagnoosin, että kenelle asiasta kertoisin. Pelkään ihmisten väheksyviä ja halveeraavia asenteita. Kun yleensä julkisuudessa adhd-ihmiset leimataan juurikin sellaiseksi luuseriksi, jota ei kannata ottaa vakavasti. Ja kun itse en ole ihan se tyypillisin adhd (jos sitä olen) vaan rauhallisempaa tyyppiä, vaikka ulospäinsuuntautunut olenkin. En siis ole pahimmasta päästä sählä, vaikka tiettyjä ongelmia onkin. Miten tieto esim. työpaikalla vaikuttaisi? Tuskin ainakaan edistaa uralla etenemistä ellei kyse ole poikkeuksellisen upeasta ja ymmärtäväisesestä työnantajasta.

Tilanteeni on vaikuttanut myös parisuhteeseeni, se taitaa vedellä viimeisiään. Avokki ei jaksa enää hutiloimistani. Sitä, että välillä eletään kuin pellossa ja sitten saadaan massiivinen siivouskohtaus, tai että tasaisemman ja "kunnollisemman" kauden jälkeen huolehtiminen aina repsahtaa. Hänen mielestään käyttäytymiseni kertoo siitä, etten välitä hänestä, kun en viitsi panostaa asiaan, joka on hänelle tärkeä eli että tasaisesti huolehdittaisiin asioista. En ole puhunut hänelle näistä epäilyistäni ja se taas rasittaa minua etten voi keskustella ihmisen kanssa, jonka ainakin tulisi haluta ymmärtää. Sitä vartenhan ollaan parisuhteessa: tuetaan rakastamaansa ihmistä hyvinä ja huonoina hetkinä? Luulen, että hän ei uskoisi minua, paitsi jos minulla olisi esittää diagnoosi ja kirjallista faktaa adhdn aiheuttamista ongelmista. Hän on niitä ihmisiä, joka sanoo, ettei se nyt niin vaikeaa ole, sen kun vain ottaa itseään niskasta kiinni ja laittaa tavarat paikoilleen. Toisaalta en ihmettele, kun välillä olen itsekin aivan samaa mieltä! Voi miten skitsoa...

• levotonta

Tuossa oli monta tuttua asiaa. Kun vasta aikuisena saa adhd-diagnoosin ja katsoo elämäänsä taaksepäin niin monet asiat saavat selityksensä. Minulla kouluissa matemaattiset aineet sekä vieraat kielet olivat/ovat aina tuskaa. Taas monissa muissa aineissa sain todistukseeni kymppejä helposti. Ei oikein tiennyt onko tyhmä vai fiksu... liittyy ilmeisesti lähimuistin ongelmiin, kun ajattelee asiat kuvina niin on vaikea tehdä kovin monimutkaisia laskutoimituksia. Tämä on tietenkin yksilöllistä.

Työelämässä ja kouluissa (tyypillisesti omaan monta eri tutkintoa) kyllästyy heti kun työ alkaa sujua helposti ja se taas aiheuttaa virheitä yms. kun ei jaksa vain enää keskittyä vaan haluaisi tehdä jotain muuta. Ja siksi taas tulee tunne, että ei ole hyvä työssään, väsyy ja masentuu (masennusalttius adhd:llä korkea esim. alisuoriutumisen vuoksi). Toisaalta laskupää ei kehity vaikka jouduin edellisessä ammatissa työskentelemään rahan kanssa paljonkin. Ja kieliä opin telkkarista paremmin kuin ikinä kouluissa.

Töissä olen kuullut usein olevani "liian" tehokas, teen nopeasti kun en jaksa hitaastikaan tehdä. Työn jälki on joko pedanttisen tarkkaa tai sitten mennään rimaa hipoen. Ja fyysisessä työssä sitä sitten väsyttää itsensä huomaamattaan. Tietokoneella työskennellessä taas huomaa pyörivänsä esimerkiksi Suomi24:n sivuilla mielummin kuin itse työn parissa :)

Ihmissuhteet ovat hankalia, pirteänä on sosiaalinen ja aikaansaava, mutta usein kyllästyy nopeasti muihin ihmisiin ja on mielellään yksikseen. Pidän muutenkin enemmän eläimistä, ne ovat ainoa asia johon ei kyllästy (lemmikkeinä ja harrastuksen kautta). Uusiin harrastuksiin ja projekteihin lähtee innolla mutta ne saattavat jäädä hetken tauon jälkeen kun ei jaksa enää vaivautua. Harrastukset tuppaavat aina olemaan yksilölajeja (liikunnassa yms.) kun ei jaksa odotella että muut saavat oman osuutensa tehtyä.

On vain ihmisenä jotenkin erilainen kuin muut ja sen huomaa itse samoin kuin muutkin ajan mittaan. Luonne on kärsimätön ja helposti antaa väärän mielikuvan itsestään kun reagoi ennen kuin ehtii ajatella mitä sanoo tai tekee. Tuntuu kuin olisi vain kaksi vaihdetta, se vakionopeudensäädin on jäänyt matkan varrelle.

Olen taiteellisesti lahjakas, en vain oikein jaksa valjastaa tätä kunnolla hyödyksi (laiska?). Jollain tasolla ymmärtää että voisi pärjätä elämässään hyvin jos vain jaksaisi tehdä sen eteen järjestelmällisesti töitä, ja se aiheuttaa tressiä. Olisipa kiva tietää miten olisi erilainen jos ei olisi tätä diagnoosia. Mutta maailman turhin sana taitaa olla jos...

• Se toinen levoton

Tuntui kuin olisit päässyt pääni sisään, ajattelen juuri samalla tavalla. :)
        Olen kohta 30v nainen, olisi mukavaa vaihtaa kanssasi ajatuksia.
        Minulle todettiin Adhd viime syksynä.

• levotonta
        Se toinen levoton kirjoitti:

Tuntui kuin olisit päässyt pääni sisään, ajattelen juuri samalla tavalla. :)
        Olen kohta 30v nainen, olisi mukavaa vaihtaa kanssasi ajatuksia.
        Minulle todettiin Adhd viime syksynä.

Meitä levottomia aikuisia on suomi väärällään, useimmilla vain ei ole diagnoosia ja he saavat taistella tämän ongelman kanssa ilman tiedon tuomaa helpotusta. Tämähän ei vaikuta älykkyyteen ja siksi on niin turhauttavaa kun ei oikein ymmärrä miksi asiat tuntuvat menevän aina pieleen. Monet, varsinkin aikaisemmat sukupolvet, ovat hoitaneet tätä epämääräistä levottomuutta ja pahaa oloa alkoholilla tms. Se taas peittää todellisen syyn. Omaakin elämää katsoessa monet ikävät asiat ja niiden hoito olivat vain seurausten hoitoa, eivät todellisen syyn.

Itse tajusin mikä minussa on vikana vain siksi, että sattumalta luin kirjan nimeltä "Aikuisen adhd". Tuntui kuin joku olisi vetänyt lekalla otsaan, olisin voinut kirjoittaa sen kirjan, niin selkeästi sellaista oli elämäni kuin siinä kirjassa kerrottiin adhd-ihmisten elämän olevan. Olin toki epäillyt asiaa aikaisemminkin, mutta kirjallisuudessa puhuttiin lähinnä vain lasten oireista. Olin toki yrittänyt etsiä myös kaikki muut mahdolliset neurologiset taudit mutta mikään ei sopinut oireisiin. Mutta itse diagnoosin saaminen olikin sitten aivan toinen juttu. Jos on päällisin puolin normaali niin on vaikeaa saada apua. Olin koko ikäni yrittänyt pärjätä ja tavallaan "salata" että oli ongelmia mm. koulussa jossain aineissa ja se olikin sitten tuskaa kun yritti todistaa että oikeasti on selkeät oireet. Sai kyllä sekä itkeä että nauraa...

Nyt vain sitten pitää miettiä mitä elämällään tekee, kaikkiin ammatteihin ei vain sovellu. Toisaalta monissa ammateissa tästä voi olla jopa hyötyä (ainakin omassani, tietysti rajansa kaikella). Olisi todella mukava tietää muiden aikuisten kokemuksia oman ammattinsa harjoittamisesta.

• Autsista

Näin se mullakin :(/.

• osaan jos viitsin
        levotonta kirjoitti:

Meitä levottomia aikuisia on suomi väärällään, useimmilla vain ei ole diagnoosia ja he saavat taistella tämän ongelman kanssa ilman tiedon tuomaa helpotusta. Tämähän ei vaikuta älykkyyteen ja siksi on niin turhauttavaa kun ei oikein ymmärrä miksi asiat tuntuvat menevän aina pieleen. Monet, varsinkin aikaisemmat sukupolvet, ovat hoitaneet tätä epämääräistä levottomuutta ja pahaa oloa alkoholilla tms. Se taas peittää todellisen syyn. Omaakin elämää katsoessa monet ikävät asiat ja niiden hoito olivat vain seurausten hoitoa, eivät todellisen syyn.

Itse tajusin mikä minussa on vikana vain siksi, että sattumalta luin kirjan nimeltä "Aikuisen adhd". Tuntui kuin joku olisi vetänyt lekalla otsaan, olisin voinut kirjoittaa sen kirjan, niin selkeästi sellaista oli elämäni kuin siinä kirjassa kerrottiin adhd-ihmisten elämän olevan. Olin toki epäillyt asiaa aikaisemminkin, mutta kirjallisuudessa puhuttiin lähinnä vain lasten oireista. Olin toki yrittänyt etsiä myös kaikki muut mahdolliset neurologiset taudit mutta mikään ei sopinut oireisiin. Mutta itse diagnoosin saaminen olikin sitten aivan toinen juttu. Jos on päällisin puolin normaali niin on vaikeaa saada apua. Olin koko ikäni yrittänyt pärjätä ja tavallaan "salata" että oli ongelmia mm. koulussa jossain aineissa ja se olikin sitten tuskaa kun yritti todistaa että oikeasti on selkeät oireet. Sai kyllä sekä itkeä että nauraa...

Nyt vain sitten pitää miettiä mitä elämällään tekee, kaikkiin ammatteihin ei vain sovellu. Toisaalta monissa ammateissa tästä voi olla jopa hyötyä (ainakin omassani, tietysti rajansa kaikella). Olisi todella mukava tietää muiden aikuisten kokemuksia oman ammattinsa harjoittamisesta.

Olisi ihan kiva kuulla niitä ns. hyvin sopivia ammatteja. Senhän nyt tietää, että kaikki rutiinijutut alkaa tympimään kohtuu äkkiä. Joku brainstorming käyttää vallan mainiosti, varsinkin parin saman henkisen kanssa.

• levotonta
        osaan jos viitsin kirjoitti:

Olisi ihan kiva kuulla niitä ns. hyvin sopivia ammatteja. Senhän nyt tietää, että kaikki rutiinijutut alkaa tympimään kohtuu äkkiä. Joku brainstorming käyttää vallan mainiosti, varsinkin parin saman henkisen kanssa.

Luulisi että jossakin olisi tästäkin jokin lista/tutkimus/galluppi... kun itse etsin pari vuotta sitten tutkimuksia adhd-ihmisten jaksamisesta työelämässä niin löysin vain yhden opinnäytetyön. Tosin etsin vain suomenkielisestä materiaalista.

Mutta koska nyt joka tuutista tulee dokumentteja ja artikkeleita adhd:sta niin olettaisin olevan tästäkin jo lisätietoa olemassa. Itse en ole vielä oikein päättänyt mikä sopisi. Tavallaan "aivot narikkaan 8h" olisi hyvä (osaisi erottaa työajan ja vapaa-ajan), mutta luovat, itsenäiset ammatit antavat enemmän sisätöä (liukuhihnatyö ei oikein tunnu sopivan, kun aivot lähtevät etsimään jotain tekemistä niin virheiden/onnettomuuksien riski kasvaa roimasti. Samoin työuupumus iskee silkasta pitkästymisestä). Kaipa sitä pitäisi olla boheemi taiteilija tai jonkin alan erikoisasiantuntija, mutta niin pirun hyvä että sillä touhulla myös eläisi. Päätelmäni ainakin omalta osaltani lienee on, että normaali päivätyö elämiseen ja ylimääräisiä projekteja luovuuteen.

Jos joku tietää tällaisista työelämän tutkimuksista niin olisin kiitollinen linkistä :)

• osaaoattava

Mene ihmeessä lääkäriin. Noin pitkän ja virheettömän tekstin kirjoittaja ei luultavasti pode adhd:ta, vaan masennusta, tai jonkinlaista syrjäytymisen esiastetta. Asiasta kertominen asiantuntialle ja sen esille nostaminen avoimesti tuo jo varmasti lisää tarmoa. Mieliala lääkitys, terapia ja myöhemmin oma tiedostava panostus ovat mielestäni avaimia tilanteesi purkamiseen. En ole asiantuntija, mutta olen seurannut työni takia sivusta useita tapauksia. Tilaa aika maanantaina klo 11.00.
      Hyvää jatkoa

• Ap

Niin. Olen miettinyt itsekin tuota, että pystyn kyllä keskittymään hyvin, kun kyseessä on asia, josta olen kiinnostunut. Enkä ole alituiseen äänessä tai liikkeessä, vaan pystyn kyllä hillitsemään itseäni.

Toisaalta, olen lukenut tästä epätavallisesta adhd tyypistä, johon tytöt yleensä "sairastuvat". Eli ollaan niitä haaveksijoita, omissa maailmoissa oleilijoita. Luulen kuuluvani tähän ryhmään. Lapsena ja nuorena luin todella paljon ja todella intensiivisesti, ja koska olen aika nopea lukemaan saatoin lukea kirjan alusta loppuun yhdellä kertaa. Unohdin kaiken muun. Nykyäänkin toimin niin hölmösti, että luen lehteä, kun pitäisi lähteä jonnekin, vaikka järki sanoo, että pitäisi mennä! Tavalliset arjen rutiinit ovat jotenkin hankalia. En haluaisi mennä nukkumaan, laittaa (järkevää) ruokaa, pestä pyykkiä jne. ns. ennalta ehkäisevästi, vaan sitten vasta kun on tarve, h-hetkellä. Esim. tuo syöminen. Huomaan usein tarpeen syödä vasta, kun on ihan järjetön nälkä. Ns. normaali tajuaa aloittaa ruuan laittamisen ajoissa, että sitten kun on nälkä, on ruoka valmista.

Siitä, että tekstini on virheetöntä. Eihän adhd tarkoita, että olisi tyhmä! Olen kiusallisen pedanttinen joissakin asioissa, enkä siedä virheitä tekstissä, koska olen kiinnostunut kirjoittamisesta. Mutta mielestäni täällä on monella muulla yhtä lailla pitkiä kirjoituksia ja osalla on jopa jo diagnoosi. Etten nyt ihan pelkästään sen perusteella arvioisi ettei minulla ole adhd:tä.
        Vaikka pidänkin siitä, ei kirjoittaminen ole minulle kovin helppoa. Harvoin saan tuotettua pitkää tekstiä ilman, että sitä pitää palailla korjaamaan, kun huomaan että lauseet eivät ole järkeviä. (Tosin nyt, kun olen harjoitellut, olen tullut sujuvammaksi.) Olen esim. töissä havainnut, että tavallisen, tosi lyhyen sähköpostiviestin lähettämiseen saattaa mennä helposti 10-20 min. kun mietin, että miten saan ilmaistua itseni "oikein" etten vaikuttaisi töksäyttelevältä ja tylyltä. Kollega vieressä muotoilee sanansa suoraan ja sujuvasti heti ensimmäisellä kerralla.

Mielestäni tekstin pituus ja virheettömyys eivät kerro ihmisen mahdollisesta adhdstä. Nykyään ihmiset ovat niin kovin välinpitämättömiä lähettämänsä tekstin laadun suhteen, että jos joku sitten vaivautuukin katsomaan mitä on kirjoittanut ennen lähettämistä, vaikuttaa heti jotenkin "fiksummalta" ihmiseltä? Mielestäni juuri tämä asiaan "unohtuminen" ja juuttuminen ovat merkkejä adhdstä. Sitä ei hoksaa, että olisi monta tärkeämpää asiaa hoidettavana ennemmin, kuin kirjottaa "hieno" eli virheetön kirjoitus mielipidepalstalle. Ja vaikka asian tiedostaakin, silti ei saa itsestään irti tekemään sitä mikä on järkevää.

Masentunut olen jollain tapaa kyllä aivan takuulla, sen myönnän. Siihen on vaikuttanut ei nyt niin vaikea muttei helppokaan lapsuus, jonkin asteinen koulukiusaus (seurausta adhstä?) ja läheisten menetykset. Mutta toisaalta, olen jo lapsesta asti ollut hieman "erikoinen". Viihdyin mieluummin vanhempien ihmisten seurassa, en jotenkin osannut olla oman ikäisteni kanssa, en tiedä miksi. Pianoa olisin kyllä periaatteessa halunnut osata soittaa ja ei-niin-varakkaat vanhempani kustansivat minulle jopa yksityistunteja. En vain jaksanut koskaan harjoitella. Ajantajuni on jotenkin vajavainen. Huomasin yleensä edellisenä päivänä, että ai niin, se opettaja tulee huomenna! Enkä aina siltikään harjoitellut, koska harjoittelu oli tylsää. Olisin halunnut osata heti.

Sama läksyjen kanssa. Vetkuttelin aina viime tippaan ja usein ne olivatkin tekemättä - sitten tunnin alussa yritin aina raapia jotain vastauksia kasaan. (Koska en ole ihan tyhmä, yleensä pärjäsin jotenkin.) Ala-asteella numeroni olivat huonompia, koska silloin painottui enemmän se, että läksyt oli tehty, kun taas yläasteella ja lukiossa opettajat arvostivat omaa ajattelua ja aktiivisuutta tunneilla. Sitä myöten pärjäsin kokeissakin ihan hyvin ja sain hyviä numeroita.

Lapsuudesta vielä: äitini aina sanoi, että tuo lapsi osaisi vaikka mitä, kun vain viitsisi harjoitella. Ainaista sanomista tuli siitä, että saatoin aloittaa jonkin ison homma, siivouksen (tyyliin kaikki tavarat kaapeista pihalle!) tai käsityön, mutta useimmiten ajatuksen harhautuivat ja homma jäi kesken. Äiti aina oppikin jo varoittelemaan, että älä aloita sitten liian isoa urakkaa, että saat sen loppuunkin. Olinko siis jo lapsena masentunut? Olen miettinyt lapsuuden taustoja ja kaikkea elämääni vaikuttanutta, mutta jotenkin tuntuu siltä, ettei tämä ihan tavallista masennusta ole. Pystyn suurimman osan ajasta kuitenkin iloitsemaan mukavista asioista, elokuvista, matkustelusta jne. Siksi ajatus jostain psyykenlääkkeistä tuntuu todella vastenmieliseltä.

No, tässä taas pitkä kirjoitus. Kiitos niille, jotka jaksoivat lukea loppuun asti.

• Ap
        Ap kirjoitti:

Niin. Olen miettinyt itsekin tuota, että pystyn kyllä keskittymään hyvin, kun kyseessä on asia, josta olen kiinnostunut. Enkä ole alituiseen äänessä tai liikkeessä, vaan pystyn kyllä hillitsemään itseäni.

Toisaalta, olen lukenut tästä epätavallisesta adhd tyypistä, johon tytöt yleensä "sairastuvat". Eli ollaan niitä haaveksijoita, omissa maailmoissa oleilijoita. Luulen kuuluvani tähän ryhmään. Lapsena ja nuorena luin todella paljon ja todella intensiivisesti, ja koska olen aika nopea lukemaan saatoin lukea kirjan alusta loppuun yhdellä kertaa. Unohdin kaiken muun. Nykyäänkin toimin niin hölmösti, että luen lehteä, kun pitäisi lähteä jonnekin, vaikka järki sanoo, että pitäisi mennä! Tavalliset arjen rutiinit ovat jotenkin hankalia. En haluaisi mennä nukkumaan, laittaa (järkevää) ruokaa, pestä pyykkiä jne. ns. ennalta ehkäisevästi, vaan sitten vasta kun on tarve, h-hetkellä. Esim. tuo syöminen. Huomaan usein tarpeen syödä vasta, kun on ihan järjetön nälkä. Ns. normaali tajuaa aloittaa ruuan laittamisen ajoissa, että sitten kun on nälkä, on ruoka valmista.

Siitä, että tekstini on virheetöntä. Eihän adhd tarkoita, että olisi tyhmä! Olen kiusallisen pedanttinen joissakin asioissa, enkä siedä virheitä tekstissä, koska olen kiinnostunut kirjoittamisesta. Mutta mielestäni täällä on monella muulla yhtä lailla pitkiä kirjoituksia ja osalla on jopa jo diagnoosi. Etten nyt ihan pelkästään sen perusteella arvioisi ettei minulla ole adhd:tä.
        Vaikka pidänkin siitä, ei kirjoittaminen ole minulle kovin helppoa. Harvoin saan tuotettua pitkää tekstiä ilman, että sitä pitää palailla korjaamaan, kun huomaan että lauseet eivät ole järkeviä. (Tosin nyt, kun olen harjoitellut, olen tullut sujuvammaksi.) Olen esim. töissä havainnut, että tavallisen, tosi lyhyen sähköpostiviestin lähettämiseen saattaa mennä helposti 10-20 min. kun mietin, että miten saan ilmaistua itseni "oikein" etten vaikuttaisi töksäyttelevältä ja tylyltä. Kollega vieressä muotoilee sanansa suoraan ja sujuvasti heti ensimmäisellä kerralla.

Mielestäni tekstin pituus ja virheettömyys eivät kerro ihmisen mahdollisesta adhdstä. Nykyään ihmiset ovat niin kovin välinpitämättömiä lähettämänsä tekstin laadun suhteen, että jos joku sitten vaivautuukin katsomaan mitä on kirjoittanut ennen lähettämistä, vaikuttaa heti jotenkin "fiksummalta" ihmiseltä? Mielestäni juuri tämä asiaan "unohtuminen" ja juuttuminen ovat merkkejä adhdstä. Sitä ei hoksaa, että olisi monta tärkeämpää asiaa hoidettavana ennemmin, kuin kirjottaa "hieno" eli virheetön kirjoitus mielipidepalstalle. Ja vaikka asian tiedostaakin, silti ei saa itsestään irti tekemään sitä mikä on järkevää.

Masentunut olen jollain tapaa kyllä aivan takuulla, sen myönnän. Siihen on vaikuttanut ei nyt niin vaikea muttei helppokaan lapsuus, jonkin asteinen koulukiusaus (seurausta adhstä?) ja läheisten menetykset. Mutta toisaalta, olen jo lapsesta asti ollut hieman "erikoinen". Viihdyin mieluummin vanhempien ihmisten seurassa, en jotenkin osannut olla oman ikäisteni kanssa, en tiedä miksi. Pianoa olisin kyllä periaatteessa halunnut osata soittaa ja ei-niin-varakkaat vanhempani kustansivat minulle jopa yksityistunteja. En vain jaksanut koskaan harjoitella. Ajantajuni on jotenkin vajavainen. Huomasin yleensä edellisenä päivänä, että ai niin, se opettaja tulee huomenna! Enkä aina siltikään harjoitellut, koska harjoittelu oli tylsää. Olisin halunnut osata heti.

Sama läksyjen kanssa. Vetkuttelin aina viime tippaan ja usein ne olivatkin tekemättä - sitten tunnin alussa yritin aina raapia jotain vastauksia kasaan. (Koska en ole ihan tyhmä, yleensä pärjäsin jotenkin.) Ala-asteella numeroni olivat huonompia, koska silloin painottui enemmän se, että läksyt oli tehty, kun taas yläasteella ja lukiossa opettajat arvostivat omaa ajattelua ja aktiivisuutta tunneilla. Sitä myöten pärjäsin kokeissakin ihan hyvin ja sain hyviä numeroita.

Lapsuudesta vielä: äitini aina sanoi, että tuo lapsi osaisi vaikka mitä, kun vain viitsisi harjoitella. Ainaista sanomista tuli siitä, että saatoin aloittaa jonkin ison homma, siivouksen (tyyliin kaikki tavarat kaapeista pihalle!) tai käsityön, mutta useimmiten ajatuksen harhautuivat ja homma jäi kesken. Äiti aina oppikin jo varoittelemaan, että älä aloita sitten liian isoa urakkaa, että saat sen loppuunkin. Olinko siis jo lapsena masentunut? Olen miettinyt lapsuuden taustoja ja kaikkea elämääni vaikuttanutta, mutta jotenkin tuntuu siltä, ettei tämä ihan tavallista masennusta ole. Pystyn suurimman osan ajasta kuitenkin iloitsemaan mukavista asioista, elokuvista, matkustelusta jne. Siksi ajatus jostain psyykenlääkkeistä tuntuu todella vastenmieliseltä.

No, tässä taas pitkä kirjoitus. Kiitos niille, jotka jaksoivat lukea loppuun asti.

Nin sellaista vielä, että en haluaisi työterveyslääkäriltä pyytää lähetettä testeihin. Ajattelin, että kirjoittaisiko terveyskeskuksen omalääkäri (jolla en ole käynyt vuosiin) lähetteen, jos olisin valmis menemään yksityiselle? Vai vaatiiko menemään työterveyshoidon kautta kun sellaiseen kuulun?

En missään nimessä ainakaan vielä tässä vaiheessa halua merkintää tt.lääkärin papereihin adhd epäilyksistä. On tullut jo muutenkin kyselyitä poissaoloista (jotka ovat olleet ihan perusteltuja ja puhtaasti fyysisistä syistä johtuvia) enkä halua tähän hätään valaa bensaa liekkeihin siitä, että olisin "henkisen tasapainottomuuden" takia poissa, jos sairastun. En todella halua olla poissa töistä turhan takia, mutta työterveydessä tuntuu olevan sellainen syyttävä ilmapiiri, että jos ilmoitan adhd epäilyistäni ja tulen sen jälkeen vaikka flunssaan, he varmasti epäilevät lintsaamista.

Kiitos kaikille kannustavia kommentteja kirjoittaneille. Tuntuu ehkä hullulta, että ventovieraiden viestit vaikuttavat, mutta on ollut helpottavaa saada edes jostain jotain positiivisia ja tukevia palautteita. Ehkä tämä tästä. :)

• levotonta
        Ap kirjoitti:

Nin sellaista vielä, että en haluaisi työterveyslääkäriltä pyytää lähetettä testeihin. Ajattelin, että kirjoittaisiko terveyskeskuksen omalääkäri (jolla en ole käynyt vuosiin) lähetteen, jos olisin valmis menemään yksityiselle? Vai vaatiiko menemään työterveyshoidon kautta kun sellaiseen kuulun?

En missään nimessä ainakaan vielä tässä vaiheessa halua merkintää tt.lääkärin papereihin adhd epäilyksistä. On tullut jo muutenkin kyselyitä poissaoloista (jotka ovat olleet ihan perusteltuja ja puhtaasti fyysisistä syistä johtuvia) enkä halua tähän hätään valaa bensaa liekkeihin siitä, että olisin "henkisen tasapainottomuuden" takia poissa, jos sairastun. En todella halua olla poissa töistä turhan takia, mutta työterveydessä tuntuu olevan sellainen syyttävä ilmapiiri, että jos ilmoitan adhd epäilyistäni ja tulen sen jälkeen vaikka flunssaan, he varmasti epäilevät lintsaamista.

Kiitos kaikille kannustavia kommentteja kirjoittaneille. Tuntuu ehkä hullulta, että ventovieraiden viestit vaikuttavat, mutta on ollut helpottavaa saada edes jostain jotain positiivisia ja tukevia palautteita. Ehkä tämä tästä. :)

Jos on mahdollista niin itse menisin yksityiselle puolelle keskustelemaan asiasta. Vaikka työterveyslääkärit eivät saisi asioita levitellä niin käytännössä mikään ei pysy salassa, ja kun saat leiman otsaasi niin se ei siitä lähde. Ihmiset vain ovat tietämättömiä ja ennakkoluuloisia joten on parempi olla hissuksiin, aivan kuin olet ajatellutkin. Tietenkin olisi hyvä jos asiasta voisi puhua avoimesti ja kaikki ymmärtäisivät ja kannustaisivat mutta voihan sitä voittaa lotossakin...

Terveyskeskuslääkärit ovat omasta kokemuksestani harvoin kovin innokkaita ajamaan asiaa, ainakin Helsingissä (kiire, asenteet ja kustannukset). Mutta ota itse asiasta (adhd:sta ja sen tutkimuksista) selvää mahdollisimman paljon jotta et luovuta ensimmäisen esteen edessä. Tässä asiassa tieto on todellakin valtaa ja sinä takuulla tiedät asiasta enemmän kuin perusterveyskeskuslääkäri.

Teksti on aika "negatiivista" mutta perustuu omiin kokemuksiini. Diagnoosin saaminen oli hankalaa vaikka itse olin jo varma asiasta, ja sain todellakin taistella että pääsin tutkimuksiin. Ja diagnoosi taas on edellytys mm. terapiaan, lääkkeisiin, kursseihin...

• Psykiatrilta lähete

Journalisti ja kolumnisti Clarence Page
        (http://en.wikipedia.org/wiki/Clarence_Page)
        on diagnosoitu esimerkki siitä, että keskisttymishäiriöstä kärsiväkin voi osata kirjoittaa.

Masennuslääkityksen ja pitkän terapian jälkeen saattaa olla kurja huomata, että kyse olikin vain tarkaavaisuushäiriöstä. Mikään ei toki estä tekemästä molempia: voi sekä tutkituttaa ADD-epäilynsä, että hankkiutua psykoterapiaan.

• levotonta_edelleen
        Psykiatrilta lähete kirjoitti:

Journalisti ja kolumnisti Clarence Page
        (http://en.wikipedia.org/wiki/Clarence_Page)
        on diagnosoitu esimerkki siitä, että keskisttymishäiriöstä kärsiväkin voi osata kirjoittaa.

Masennuslääkityksen ja pitkän terapian jälkeen saattaa olla kurja huomata, että kyse olikin vain tarkaavaisuushäiriöstä. Mikään ei toki estä tekemästä molempia: voi sekä tutkituttaa ADD-epäilynsä, että hankkiutua psykoterapiaan.

Adhd ei vaikuta älykkyyteen, joten älkää aliarvioiko itseänne diagnoosin saatuanne (tai ennen sitä). Monilla meistä on lukihäiriö tms. mutta ne eivät ole ole mitenkään automaattinen osa tätä oireyhtymää. Olemme aikaansaavia, lahjakkaita ja fiksuja ihmisiä muiden joukossa, lievillä "lisämausteilla" ;) Suurimmat ongelmat taitavat tulla itsetunnon kolhuista, yhteiskunnassa kun pitäisi olla mahdollisimman "huomaamaton" ja tavallinen jotta ei aiheuta mitään reaktiota. Kun kerran tällaisena olemme syntyneet, niin pitää oppia tuntemaan itsensä ja elää sen mukaan. Muut eivät voi tietää mitä on katsoa "sisältä ulos" kun on adhd, joten me itse näytämme ja kerromme sen. Ei tämä ei ole niin kauheata kuin se miltä se kuulostaa "normaalien" näkökannalta :)

• Axxx

Huh huh.. Mainitut yksityiskohdat ja kokemukset pätevät minuun pelottavan tarkasti. Olen tosin mies.

Pienenä olin päällisin puolin kiltti, hiljainen, hauska ja koulu meni hyvin. Sisältä olin surullinen, levoton enkä pystynyt keskittymään mihinkään. Jos en jotain oppinut itsestään, niin sitten en oppinut ollenkaan. Lintsasin todella paljon. Lukiossa olin lähes puolet ajasta pois ja lopulta siirryin iltalukioon. Mitään tekemättä sain kasin päästötoikkarin ja Magnan paprut. Yliopistossa sama meininki jatkui graduun saakka. Gradu on nyt odottanut aloittajaansa kuutisen vuotta.

Pokeri tuntuu olevan harvoja asioita, joihin pystyn keskittymään. Vuodessa olen pennipöydistä hinkannut viiskymppisen kolmeksi tonniksi. Ei tämäkään ammatiksi voi kasvaa, koska kärsivällisyyteni ei riitä turnauksiin enkä käteispöydistä saa hinkattua tarpeeksi suurta kassaa peleihin, joilla itsensä elättäisi. Hyvin epätodennäköistä että isommissa pöydissä pärjäisinkään. Minulla nimittäin pitää olla yhdeksän pöytää auki, tai harhaudun tekemään jotain muuta.

Usein (kuten nyt) pelaan samaan aikaa poksua, katson elokuvaa, näppäilen kitaraa ja selailen nettilehtiä ja keskustelupalstoja. Jalka vipattaa huomaamatta niin kovaa että saan samalla aerobisen treenin.

Kovasti olen pähkäillyt että mihin ihmeen töihin sitä soveltuisi. Tavalliseen 8-16 rutiiniin palaaminen tuskin on enää mahdollista. Olen kyllä terävä ja kykenevä, mutta jotenkin turhaudun ja ahdistun viikossa mihin tahansa. :(

Olen jo niin monta kertaa jättänyt kaiken kesken että en enää viitsi edes suunnitella tai aloittaa mitään maitopurkin ostamista isompaa.

• laittoi miettimään

no olipas ihan kuin minusta kirjoitettua tekstiä. Nytkin olisi paljon tekemistä, mutta täällä netissä roikun. Huomenna taas harmittaa, kun olen ollut saamaton. Aloitettuja "projekteja" on ympäri kämppää, mutta kesken kaiken iskevä tylsistyminen ja väsymys saa ensin huilaamaan ja sitten aloittamaan muita juttuja.
      Minulle on diagnosoitu vuosia sitten lievä masennus ja krooninen väsymysoireyhtymä. Niitä on lääkittykin vuosia, mutta ei mitään elämääni muuttavaa parannusta ole ilmennyt. Paniikkihäiriöstä olen myös kärsinyt, mutta se on onneksi lääkityksellä ja keskusteluterapialla väistynyt.
      Yksi lääkäri joskus heitti epäilyksen, että minulla olisi jonkin sortin adhd, mutta mielenterveystoimiston terapeutti oli ihan eri mieltä ja asia jäi siihen. Nytkin olen tällä palstalla lueskelemassa, kun uusi tuttavuuteni sairastaa adhd:tä, ja halusin tietoa.
      Minkä alan lääkäri yksityispuolella pystyy tekemään diagnoosin? Neurologiko? Jollain testeilläkö?

• hyppykani

...kuulostaa niin pelottavan tutulta että melkein kyyneleet tuli silmiin.
      Olen nainen ja opiskelen itse graafista suunnittelua ammattikorkeakoulupohjalla ja pidän piirtämisestä. Toiveina concept artistin ura. Vaan mitä teet, kun heti kun et osaa jotain ongelmaa ratkaista siinä kymmenessä kriittisessä minuutissa minkä jaksat yrittää, aloitat uuden työn, tulee ongelma, turhaudut ja et sitten tee mitään.

Tai jos on pari projektia samaan aikaan, kuten tällä alalla äkkiä käy. Mistä aloitan? Pitäisi tehdä tämä, mutta tuokin on... aivot sanoo *naks*. En tee mitään, koska en osaa päättää. Koska aivoissa painivat molemmat yhtäaikaa tappelemassa huomiostani ja näen vain sotkun ajatuksia.

Lapsuudestani olen saanut kuulla että juoksin koko ajan. Jos en juossut, pompin tai liikuin muuten vaan koko ajan. Näin kerran itsestäni videon missä odotin vuoroani johonkin patjalle, pompittiin kaverin kanssa siihen vuorotellen. Koko sen ajan ku odotin, hypin kuin sähköjänis. Sanoinko jo että pidin hevosista? Hevoset laukkaa kedolla jne... löytyy varmaan sata kuvaa missä joko a) olen juokseva hevonen b) ratsastan juoksevalla hevosella. En siis koskaan harrastanu ratsastusta.

Olen myös saanut kuulla olevani oma-aloitteeton. Sano, mitä teen, teen. Mutta että pitäisi tietää mistä alottaa ku asioita on niin monta tuossa samaan aikaan. Voitte kuvitella että työ ABC:llä ei ollut ihan hyvä. Joku luetteli mitä tilasi ja unohdin asiakkaan lopetettua mitä hän halusikaan tilata. Ja kuuntelin koko ajan. Mutta tuntui vain, että kaikki mitä hän sanoi suodattui jonnekin pois. Ja mitä enemmän yrittää pinnistellä ja pitää ajatukset päässä... sitä vähemmän kuuntelee. Entä se kerta tunnilla kun opettaja kysyi kysymyksen ja ennenkuin edes ehdin tajuta mikä kysymys oli... jotkut jo viittasivat ja vastasivat. Huonoja numeroita ei ole ollut ainakaan lukioaikoina. Yhtään L:ää ei tullut, mutta siihen saattoivat vaikuttaa monet tekijät.

Tiedän kyllä, että pystyn keskittymään jos on hyvä flow menossa. Mutta pitkäjänteiseen ongelmanratkaisuun ei tunnu kärsivällisyys riittävän. Turhauttavaa, sillä piirtäjänä haluaisin myös että asiat ovat valmiina nyt ja heti. Kuitenkin kuvien pitäisi olla huoliteltuja. Opinnäytetyö menossa ja haluan tehdä sitä, mutta turhaudun niin helposti koska joudun ajattelemaan ongelmia joita en osaa heti ratkaista.

Yritin tästä ammattiopistoaikoina sanoa, että hei... ehkä ADHD? Olen sijaislapsi ja sen vuoksikin jo paljon psykologeilla puhunut. Pääsin siis uudelleen psykologille puhumaan elämästäni. Siihen se sitten jäi, pyyntöni. Ei kerrottu oliko syytä huoleen, ei mitään. Enkä tyhmä kysynyt, koska aattelin että ei kai sitten.

Olisi tosin kiva tietää olenko vain laiska tosiaan. Välttelen tehtäviä, joihin minulla olisi intohimoa, mutta turhaudun koska en heti osaa ja ne jäävät kesken tai huonosti tehdyksi. Ja silti takana painaa kuuluisa artistien "tää ei oo ikinä hyvä". Asioiden organisiominen on tuskaa koska... edelleenkään en tiedä mistä pitäisi aloittaa. Lukujärjestyksen tekeminen loppuu siihen paikkaan kun jostain pitäisi aloittaa vaan... niitä on liikaa. On sanottu että tee asia kerrallaan. Joo, aloitan viikkaamaan pyykkiä ja huomaan puolessavälissä neljättä paitaa että vessanpönttö pitää putsata. Jätän paidan ja putsaan vessanpontön. Sen jälkeen tulee o.o ja mietin miksi ihmeessä en vain voinut tehdä tätä yhtä asiaa ensin ja sitten vasta toista? Joskus saattaa olla että unohdan sen mitä olin eka tekemässä ku aloitin toista, kun toisen asian valmistumisen jälkeen muistan että piti tehdä se yksi toinen asia.

Päihteitä en käytä minkäänlaisia... ehkä suvun häviäminen niihin rajoittaa himoa tällaiseen.

...ja tämän foorumin laskutehtävät ovat liian vaikeita.

Kiitos tästä.

• levotonta_edelleen

Olen itse Graafinen suunnittelija. Tiedän millaista on, kun innostuu jostain ihan hirveästi ja tekee sen eteen hulluna töitä. Se myös aiheuttaa sitä, että varsinkin lahjakas henkilö saa negatiivista palautetta esim. opettajilta, koska ei uskota että joku on itse voinut oppia jotain niin tehokkaasti, vaan epäillään että joku muu on tehnyt kyseisen työn. Näin on sattunut elämässäni usein ja se suututtaa aivan järjettömästi vuosienkin jälkeen. Neuvo: varautukaa todistamaan oman työnne jälki jos kellään on samansuuntaisia kokemuksia.

AMK:ssa valmistautukaa siihen, että ette juuri koskaan saa hyvää palautetta mistään vaikka olisitte kuinka hyviä. Itsekin sain opinnäytetyöstä palautteena sen, että olin tehnyt liian paljon töitä sen eteen ja arvosana oli siksi vain 3 (työt oli kuitenkin tehty raportteineen annetussa ajassa). Tosi kannustavaa... sama juttu oli monissa aineissa, ja vielä kun oli ainoita jotka uskalsi avata suutaan luokassa, niin siitä sai helposti myös kärsiä. Ehkä kannattaisi olla se hiljainen hissukka luokan perällä niin opettajat tykkää, ei kyseenalaista mitään vaikka olisi aihetta. Mutta tuo adhd vähän haittaa sitä hissuttelua ;)

Monet meistä addeista ovat taiteellisesti tms. lahjakkaita mutta usein tuo vaikeus keskittyä aiheuttaa ongelmia opiskelussa. Varsinkin jos ei ole edes diagnoosia. Pitäisi löytää juuri oikea ala jotta jaksaa panostaa siihen jopa neljä vuotta (AMK). Tulee aikoja jolloin ei jaksaisi ja haluaisi tehdä jotain muuta. Onneksi nykyään on jo joissain kouluissa vertaistukea jne. kannattaa ottaa selvää ja muutenkin pyytää apua. Eikä missään nimessä jättää kursseja väliin, niitä on vaikeaa suorittaa myöhemmin. Myöskään ainakaan omassa koulussani ei ollut mitään tukiopetusta tms. vaan enimmäkseen jouduttiin opiskelemaan itsenäisesti. Ei parane jäädä jälkeen yhtään, sitten ei oikein enää pääse myöhemminkään kärryille.

Tällä hetkellä ei kannata opiskella graafista alaa, työpaikkoja ei vaan ole kuin harvoille. Muuten ala sopii myös addeille omasta mielestäni, kun ei tarvitse tehdä yhtä ja samaa loputtomiin niin mielenkiinto pysyy helpommin. Mutta jos on tylsä tai hankala projekti niin se on kyllä tuskaa alusta loppuun. Ja töissä, kuten muussakin elämässä, joutuu kestämään jatkuvasti pettymyksiä ja arvostelua. Toisaalta, olen lukenut että addit toipuvat tavallista nopeammin noista pettymyksistä. Ehkä sitä ei sitten vain jaksa olla masentunutkaan kovin kauan, se käy tylsäksi pidemmän päälle;)

• zalumba

Kylläpä yllätyin kun etsin keskustelua joka avaisi muiden kokemuksia samankaltaisista ongelmista mitä mulla on ja täällähän on muitakin graafikoita! Itsekin nainen ja opiskelen graafista suunnittelua ammattikorkeassa. Kävin muutaman vuoden terapiassa keskivaiken masennuksen vuoksi, saman ajan olin lääkityksellä. Terapiasta sain melko vähän irti, en irrationaalisten pelkojeni vuoksi saanut itseäni sanomaan kaikkea mitä olisin halunnut sanoa. Lääkkeet taas saivat mieleni "laimentumaan" entisestään", en esimerkiksi tuntenut tunteitani kunnolla, sulkeuduin entisestään ja kiinnostus seksiinkin meni. Terapiassa teemat pyörivät perheeni ja oman aloitekyvyttömyyteni ympärillä.

Terapian loppupuolella terapeutti passitti minut neurologin testeihin, täytin kyselyn jonka oli tarkoitus kertoa sairastaisinko mahdollisesti add:tä. Neurologi tarkisti kyselyn ja sen perusteella päätteli minun olevan sillä saralla terve. Selitykseksi hän antoi pelkästään hyvän koulumenestykseni ala-asteella.

Ala-asteella tein tehtäväni äidin painostuksesta, tunnilla en juurikaan keskittynyt, en kokenut sitä kovin tarpeelliseksi koska asiat olivat minulle helppoja. Olin luokkani priimus. Hiljainen, persoonallinen ja lahjakas tyttö. Mä olin suuri lupaus vanhemmilleni ja itselleni. Mitä vanhemmaksi tulin sitä enemmän vastuu töiden tekemisestä alkoi kaatua omille niskoilleni, ulkoapäin tulleen painostuksen olisi pitänyt muuttua sisäiseksi motivaatioksi ja niinhän se ei tehnyt. Koulukiusaamisen ja perheongelmien takia itsetuntoni oli nollassa enkä ole koskaan kokenut tekeväni asioita itseni takia, omaksi hyväkseni ja oman onnellisuuteni takaamiseksi.

Pari viime vuotta olen vain lähinnä sysännyt omat "huonot" ajatukseni syvälle mieleni perukoille. En halua myöntää ongelmaa enkä usko saavani mistään apua. Kokeilin kerran, epäonnistuin ja lannistuin. Tuntuu kuin olisin itse rakentanut itselleni valtavan muurin jonka sisälle kuihdun. En saa suustani sanaa irti mutta näppäimistön kanssa olen lahjakkaampi, olisikohan terapia netin välityksellä mahdollista... Tai vaan tapaaminen terapeutin kanssa samassa tilassa selät vastakkain, molemmilla omat skypet auki. :D Yritän tällä hetkellä sinnitellä jotenkin elämässä ja arjessa kiinni. Tulevaisuus pelottaa.

Taidan kuulostaa tällä hetkellä paljon enemmän masennuspotilaalta kuin ihmiseltä joks kärsii keskittymisvaikeuksista. Tällä hetkellä olenkin varmasti masentunut ja syitä löytyy useita, pieni uskomus itselläni on jonkinlaiseen keskittymisvaikeuteen. Silloin harvoin kun saan tehtävän aloitettua en pysty täyttämään ajatuksiani sen tekemisellä sitä tehdessäkään. Päässä pyörii kaikki muu mahdollinen ja mahdoton. Ne asiat joita saan tehtyä teen pienissä paloissa kangerrellen.

Tällä hetkellä suurin ongelmani on aloitekyvyttömyys koulun kanssa. En saa tehtäviä tehtyä valtavien paineiden takia, ahdistun tästä yhtä enemmän ja noidankehä se vaan pyörii. Taisin hieman eksyä aiheesta. Näitä asioita ei ole helppoa sanoa ääneen mutta kirjoittaminen sujuu paljon luonnollisemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7464
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2156
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1220
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1151
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe