Noita on aina hauska katella... ilta-Sanomien on yksi-yhteen Ilmatieteen laitoksen sadetutkan kanssa,
mutta mistähän Iltalehti ottaa aivan erilaisen datansa ???
Mitä sääsivuja veneilijänä yleensä seuraatte ennen matkalle lähtöä ? Itsellä em. Ilmat.l. ja veneily.fi:n
tuuliennustekartta, Foreca täsmäsää...
Sadetutkat
12
1305
Vastaukset
- 1+12
Iltalehden sadetutkassa lukee "Foreca".
Forecan sadetutka ja ennuste ovat yksituiskohtaisempia kuin Ilmatieteenlaitokset
http://www.foreca.fi/Finland/
http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/meri.html - -Mika-
http://www.weatheronline.co.uk/marine/weather?LEVEL=3&LANG=en&TIME=0&MN=gfs&CEL=C&SI=mph&MENU=0&LANG=en&WIND=g008&MODELLTYP=uv10
Tuota olen käyttänyt vuosia. On tarkat ennusteet. Myös Forecaa jotkut on kehuneet, ei omia kokemuksia siitä.- 11
hyvältä näyttää, mutta siellä ei ainakaan äkkivilkaisulla tunnu olevan valintaa, jolla tuulilukemat saisi oikeaan yksikköön (m/s)?
Windguru on muuten kanssa siinä suhteessa halju. Muistaakseni 5 erilaista yksikkövaihtoehtoa ja oikea eli m/s on niistä viimeisenä. - -Mika-
11 kirjoitti:
hyvältä näyttää, mutta siellä ei ainakaan äkkivilkaisulla tunnu olevan valintaa, jolla tuulilukemat saisi oikeaan yksikköön (m/s)?
Windguru on muuten kanssa siinä suhteessa halju. Muistaakseni 5 erilaista yksikkövaihtoehtoa ja oikea eli m/s on niistä viimeisenä.Toisaalta olen jo tottunut käsittelemään tuulennopeutta knotseina, niin se ei haittaa. Ja kun kerroin on vielä lähes tarkalleen 2, niin 20 knotsia on kymmenisen metriä jne...
Tuo on myös siitä hyvä sivusto, että seilaat sitten missäpäin palloa vaan, saat aina tuulitiedot samasta paikasta. Siinä vasemmalla on valikko, josta valitaan ensin maanosa, sitten terkemmin merialue ja sitten saa vielä lisää tarkennuksia tyyliin Eurooppa->Baltic sea->Gulf of Finland. Otan yleensä sen 5 päivää läppärin muistiin noin 6 tunnin välein olevat kartat tulossa olevan legin alueelta. Voi sitten kulussa olessakin tarkistaa, että mitäs tuulta ne nyt tänne ennustikaan ensiyölle... - karkea...
-Mika- kirjoitti:
Toisaalta olen jo tottunut käsittelemään tuulennopeutta knotseina, niin se ei haittaa. Ja kun kerroin on vielä lähes tarkalleen 2, niin 20 knotsia on kymmenisen metriä jne...
Tuo on myös siitä hyvä sivusto, että seilaat sitten missäpäin palloa vaan, saat aina tuulitiedot samasta paikasta. Siinä vasemmalla on valikko, josta valitaan ensin maanosa, sitten terkemmin merialue ja sitten saa vielä lisää tarkennuksia tyyliin Eurooppa->Baltic sea->Gulf of Finland. Otan yleensä sen 5 päivää läppärin muistiin noin 6 tunnin välein olevat kartat tulossa olevan legin alueelta. Voi sitten kulussa olessakin tarkistaa, että mitäs tuulta ne nyt tänne ennustikaan ensiyölle...Sekä weatheronlinen että windgurun ongelma on varsin karkeajakoinen koko maailman kattava säämalli. Valtameren tai jo Itämeren ylitykseen se on aivan omiaan, mutta mielestäni Suomenlahden mittakaava kaipaa pienempiä soluja mallinnusohjelmaan. En tiedä, onko ilmatieteen laitoksella sellaisia käytössä, luultavasti on, mutta esillä niukasti. Forecan esim. Vene-lehden sivuilla tilaajille tarjoama esitystapa on vakuuttavampi. Maksullisena palveluna saa tilattua vielä paremmat tiedot, mutta salasanoja en nyt tietenkään valitettavasti voi tähän laittaa. Aika monella niitä kuitenkin tuntuu olevan käytössä.
- -Mika-
karkea... kirjoitti:
Sekä weatheronlinen että windgurun ongelma on varsin karkeajakoinen koko maailman kattava säämalli. Valtameren tai jo Itämeren ylitykseen se on aivan omiaan, mutta mielestäni Suomenlahden mittakaava kaipaa pienempiä soluja mallinnusohjelmaan. En tiedä, onko ilmatieteen laitoksella sellaisia käytössä, luultavasti on, mutta esillä niukasti. Forecan esim. Vene-lehden sivuilla tilaajille tarjoama esitystapa on vakuuttavampi. Maksullisena palveluna saa tilattua vielä paremmat tiedot, mutta salasanoja en nyt tietenkään valitettavasti voi tähän laittaa. Aika monella niitä kuitenkin tuntuu olevan käytössä.
...kokemusta on noistakin. Mutta kokemukseni on sellaisia, että weather-online on ollut useammin oikeassa.
Monta kertaa on käynyt niin, että kisoihin lähdettäessä olen ottanut 3 tunnin välein olevat tuulikartat kyseiseltä alueelta (esim. Suomenlahti). Ja weather online on ollut useammin oikeassa kuin nuo muut mainitsemasi.
Tosin otantani on aika pieni, eikä tästä voi välttämättä vetää mitään kattavia johtopäätöksiä. Onpahan vaan mulle käynyt näin joitakin kertoja.... - vertailla
-Mika- kirjoitti:
...kokemusta on noistakin. Mutta kokemukseni on sellaisia, että weather-online on ollut useammin oikeassa.
Monta kertaa on käynyt niin, että kisoihin lähdettäessä olen ottanut 3 tunnin välein olevat tuulikartat kyseiseltä alueelta (esim. Suomenlahti). Ja weather online on ollut useammin oikeassa kuin nuo muut mainitsemasi.
Tosin otantani on aika pieni, eikä tästä voi välttämättä vetää mitään kattavia johtopäätöksiä. Onpahan vaan mulle käynyt näin joitakin kertoja....Samaa käytäntöäolen itse noudattanut kisoihin lähtiessä. Pääasiallisesti käyttämäni lähteet ovat tämä: http://ows.public.sembach.af.mil/index.cfm?section=dspLoop&image=21OWS_EUROPE_FITL_PROG-BRIEFING_?? ja se Forecan extranet-palvelu. Kovin harvoin tulee tehtyä vertailua esim. weatheronlineen, joten vaikea sanoa varsinaisesta paremmuudesta. Riittävän tarkkaan noillakin on päässyt, varsinkin niiden yhteiskäytöllä. Lyhyelle aikajänteelle kun vielä lisää helsinki testbedin, alkaa olo olemaan sään kanssa hiukan samanlaista kuin navigoinnissakin gps:n tultua käyttöön.
Forecan hienojakoisemmasta mallista näkee hyvin selkeästi rintamien ja matalan keskusten liikkeet ja voi tehdä paikallisen korjauksen tarpeen mukaan ajatellulla koordinaatiston siirrolla. Merenkulkijoiden sää on menettänyt lähes täysin mielenkiintonsa, jos minkäänlainen nettiyhteys on saatavana. Kesän aikana lakkasi Forecan numerosta 173015 tekstarilla tilattava palvelu toimimasta ja tilalle tuli venenetin surkean oloinen palvelu. Uudesta palvelusta ei irti puoliakaan entiseen verrattuna. - Guruilia
karkea... kirjoitti:
Sekä weatheronlinen että windgurun ongelma on varsin karkeajakoinen koko maailman kattava säämalli. Valtameren tai jo Itämeren ylitykseen se on aivan omiaan, mutta mielestäni Suomenlahden mittakaava kaipaa pienempiä soluja mallinnusohjelmaan. En tiedä, onko ilmatieteen laitoksella sellaisia käytössä, luultavasti on, mutta esillä niukasti. Forecan esim. Vene-lehden sivuilla tilaajille tarjoama esitystapa on vakuuttavampi. Maksullisena palveluna saa tilattua vielä paremmat tiedot, mutta salasanoja en nyt tietenkään valitettavasti voi tähän laittaa. Aika monella niitä kuitenkin tuntuu olevan käytössä.
Tuota windgurua on tullut tuijotettua. Se on pitänyt ihan hyvin paikkaansa. Mutta tuo karkea jaottelu kieltämättä vähän haittaa. Ilmatieteenlaitoksen merisää tulee usein myös katsottua. Mutta valitettavasti en oikein luota siihen on montakertaa mennyt aivan metsään. Taisi viimekesänä olla hangon läntiselle kovantuulenvaroitus hieman ihmettelin lähdetäänkö. No ajettiin sitten koko matka koneella kun ei tuullut yhtään. Pitää ottaa www.weatheronline.co.uk myös tarkasteluun näyttää ihan hyvältä.
- 30
Pääkaupunkiseudulle saa mittakaavaltaan paikallisen sadetutkakuvan ja sade-ennusteen lähitunneille osoitteesta hs.fi/saa
Pääkaupunkiseudun mittakaavaa ei taida Ilta-Sanomien sivuilla olla? Siellä näkyy vain valinta Etelä-Suomi / Keski-Suomi / Pohjois-Suomi.
Molemmissa lähteenä näyttää olevan Ilmatieteen laitos. - A29MH
Kai sen sadetutkan kanssa on ihan sama miltä sivulta sitä seuraa. Eiköhän ne sadealueet näy tutkalla kuin tutkalla. Ennusteet sitten erikseen.
Oman kokemukseni mukaan on Ilmatieteenlaitoksen arvaukset täällä Itämeren alueella olleet tarkimmat viimeaikoina. En ole kylläkään vertaillut tuohon Engelsmannien ennusteeseen. Pärjätty on vertaamattakin kun laskee vielä pari-kolme m/s vamuusvaraa ja muistaa että kyse on keskituulesta. Paikallisia vaihteluitahan saattaa olla sitten reippaastikin, joita ei Suomesta ilmaiseksi saa näkyviin.
Pohjoisitämereltä kun poistuu, kannattaa alkaa seuraamaan Tanskalaisten ennusteita. Se alkaa olla sitten jo pelottavan tarkka, niin tuulen, aaltojen, kuin virrankin suhteen. Eli tämä:
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/farvandsudsigter.htm
Siittä eteenpäin ennustaa Engelsmannit kokemuksen mukaan ihan hyvin.
http://www.weatheronline.co.uk/marine/weather?03&LANG=en&WIND=g043
Kauempana ei viime aikoina ole tullut käytyä, eli ei kokemusperäistä tietoa tai vertailupohjaa tuota pidemmälle.
Mikäli katsoo kykenevänsä tekemään ennusteet meteorogien tietokoneita paremmin, saa sääkartat vaikka täältä:
http://weather.noaa.gov/fax/otherfax.shtml- voip
minä katson veneilysään täältä foreca vip tarvii kyllä salasanat että silleen
- sää ja mää
voip kirjoitti:
minä katson veneilysään täältä foreca vip tarvii kyllä salasanat että silleen
http://www.yr.no/place/Finland/Southern_Finland/Helsinki~658225/advanced_map.html
Säätömahdollisuuksia on, paikkansapitävyydestä ei tietoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1034613Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743891368- 1861062
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091052Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86970Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64901
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11882tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10877- 64866