Hansalaiset ennen ja nyt?

yritystä ostamassa

Toimitusjohtaja Timo Nieminen loi Hansalaiset-yrityksen tyhjästä, mutta luopui toimitusjohtajuudesta, hallituksen jäsenyydestä ja mahdollisesti koko osakekannasta vuosien 2006-2007 aikana ja siirtyi sijoitusbisneksen pariin. Toimitusjohtajaksi ja hallituksen puheenjohtajaksi nimettiin yhtiön kaupallinen johtaja Jere Salmelainen.
Nieminen kertoi vuonna marraskuussa vuonna 2007 Taloussanomissa miten siivouksessa henkilöstön laatu ratkaisee, ja melkein kolme vuotta aikaisemmin, tammikuussa 2005 MAX-lehdessä, taas miten asiakastyytyväisyys kulkee käsi kädessä henkilöstön laadun kanssa.

Ilmeisesti paljon on muuttunut viimeisen viiden vuoden aikana. Hansalaiset, välittäisittekö kertoa omia kokemuksianne yrityksestä? Nieminen loi itselleen suuren yrityksen panostamalla henkilöstön ja asiakkaiden tyytyväisyyteen, mutta romuttiko Salmelainen sen jälkeen nämä asiat ja antoi yrityksen vajota samalle tasolle alan enemmistön kanssa, tehden kaikki mahdollisimman halvalla? Miten Hansalaiset yrityksenä ja työpaikkana muuttui kun Salmelainen tarttui ruoriin?

Muutama linkki koskien aihetta:
http://www.taloussanomat.fi/yrittaja/2007/11/01/siivousalalla-henkiloston-laatu-ratkaisee/200727066/137
http://www.maxlehti.fi/web/default.php?id=97
http://www.yritystele.fi/i/Hansalaiset Oy/940870

http://www.yritystele.fi/i/Lease Deal Oyj/2143770
http://www.leasedeal.fi/
(Leasedeal on ilmeisesti Niemisen nykyinen työpaikka)

22

7456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joutunut

      Kannattaa tutustua tuohon alempana olevaan "tiedättekö Hansalaiset" -otsikoituun viestiketjuun. Sieltä löytyy aika tarkkaan totuus, joka oli luotu jo puhumanasi aikana. Totuus on rankkaa luettavaa eikä todellakaan pidä yhtä linkeissäsi ruusunpunaisten silmälasien läpi kerrotuista periaatteista henkilöstön kohtelun suhteen. Vaikka täälläkin palstalla on kaikenlaista vuodatusta isoista firmoista niin harvoin tuon kokoisista kirjoitetaan noin tuomitsevaa tekstiä henkilöstön taholta.

      Salmelainen tuskin pystyy/haluaa yhtä kovalinjaista henkilöstöpolitiikkaa. Harvempi edes haluaisi. Naurattaa noi laittamasi linkit ja niiden sisältö. Niistä voi vain todeta, että toiset ovat on synnynnäisiä markkinamiehiä ja helppoheikkejä. Mainonnassahan valehtelukin on sallittua, kun ympärilleen katselee.

      Jotkut ovat erehtyneet kerran elämässään pahemman kerran ja menneet hyväuskoisina uuteen työpaikkaan. Onneksi kaikki on takana eikä tarvitse pelätä mitään katkeran omistajan kostoa, joista on saatu kuulla. Ihmisillä on pimeä puolensa ja kun tyhmä saa liikaa valtaa ei siitä hyvää seuraa. Työpaikallaan ei pitäisi joutua kuuntelemaan raivopäistä huutelua jatkuvasti. Mutta kaikestahan selviää hyvän asianajajan avustuksella.

      • yritystä ostamassa

        Totuus on tarua ihmeellisempää, sanotaan, ja mainitsemassasi ketjussa todellakin oli kovia puheita Hansalaisia vastaan, mutta tuskin Nieminen olisi voinut luoda työpaikat sadoille ihmisille ja omaisuuden itselleen kusettamalla työntekijöitä, riitelemällä oikeudessa palkoista ja ryssimällä kaikki työt.


      • siivooja (m)

        Miksei tämä sinänsä hyvä juttu herättänyt enemmän keskustelua?


    • ap.

      Pidetään tää nyt etusivulla kun kerran näin hyvän virityksen sain aikaan?

    • joojooooo

      No koko fitmaahan ei ole enää edes olemassa että päästiin sitten siitäkin pahasta.

    • Selevä.

      Ahaa...L&T on ostanut hansalaiset.

    • daxton

      jep. l&t osti hansalaiset, mutta ainakaan mulla ei muuttunu mikään muu kuin paidan väri ja maksajan nimi tilinauhassa. kaikki on jatkunu samalla eli omalla painollaan kuin hansalaistenkin aikana. tosin tämä on vain minun mielipiteeni. joku toinen voi olla toista mieltä.

      • Paskaa...

        On ainakin siinä mielessä muuttunut, että palkan maksun kanssa ei tunnu olevan mitään kiirettä. Ei vastata puhelimeen ja kun vastataan luvataan selvittääa asia ja soittaa takasin, mutta mitään ei kuulu!!!


    • vkosiivous

      Palkkalaskelmassa on palkkayhteyshenkilö.

    • Selvitä faktat

      Nieminen ei ole missään vaiheessa luopunut hallituksen jäsenyydestään eikä myöskään osakekannastaan. Joten se, että Salmelainen nimitettiin Hansalaisten toimitusjohtajaksi ei ole muuttanut mitään. Nieminen on yrityksen myyntiin asti vetänyt kaikista naruista. Salmelainenhan myös omisti osan yrityksestä.
      Harmi vaan, että myivät L&T:lle!

      • ap.

        Huomasin asian tosiaan jälkeenpäin kun Yritysteleä luin tarkemmin, ja suorastaan odotin että joku kiinnittäisi siihen huomiota. Huolimattomuusvirhe, pahoittelut siitä.
        Kuka omistaa millaisen siivun mistäkin yrityksestä, siihen tietoon minulla ei ole pääsyä. Nieminen oli tj, hallituksen pj ja hänet haastateltiin firman nimissä tuossa yhdessä linkissä. Siksi oletin että Nieminen yksin omistaa koko osakekannan.
        Mutta onhan se loogista että toimitusjohtaja omistaa vähintään muutaman murusen yrityksestä, vaikkei välttämättä ole osaa eikä arpaa (Linkedinin mukaan Salmelainen tuli yritykseen vuonna 2005) kyseisen yrityksen rakentamisen kanssa. Minä(kin) edellyttäisin näin jos olisin kyseisessä virassa.


    • Selvitä faktat
      • selvitä faktat

        Niin siis ehkä kumminkin Talouselämä lehden mukaan. Sori! ^


    • Jotain tietävä

      Nieminen on ässä kaveri. Notkui sijalla 42 Suomen verolistalla vuodelta 2011. Noi 5m€ tulot eivät vielä edes kerro totuutta, koska perustaja-Nieminen on omistanut firman yli 10 vuotta, joten häntä on verotettu vain 60% mukaan saamastaan kauppahinnasta. Sai siis Hansalaisista ilmeisestikin yli 8 mljoonaa ja olihan siinä firmassa muitakin omistajia. Jos osa osakkeista on ollut vaikka jonkun firman nimissä, on saanut vieläkin enemmän. Todella kova suoritus koulunsa kesken jättäneeltä kaverilta, joka on kotoisin itä-vantaan slummista. Lisäksi perusti jo vuosia ennen yrityskauppaa Lease Dealin, jonka vetäjänä toiminut jo monta vuotta ennenkuin Hansalaiset myytiin. Tuo kyseinen firma jatkaa Hansalaisten jalanjälkiä miljoonatuloksillaan joka vuosi, toki eri alalla. Tämä on pala Suomalaista yrittäjäonnistumista. Tunnen Niemisen jollain tavalla ja en voi muuta sanoa, kuin että Arvostan!

      • 12+7=19

        "Tämä on pala Suomalaista yrittäjäonnistumista. Tunnen Niemisen jollain tavalla ja en voi muuta sanoa, kuin että Arvostan!"

        Sillähän ei ole sitten mitään väliä millä tavalla kyseisen firman pomot kohtelevat siivoojia. Ja kaikkein vähiten sillä miten asiakkaiden tilaama työ hoidetaan...


      • Heikko aines ihailee
        12+7=19 kirjoitti:

        "Tämä on pala Suomalaista yrittäjäonnistumista. Tunnen Niemisen jollain tavalla ja en voi muuta sanoa, kuin että Arvostan!"

        Sillähän ei ole sitten mitään väliä millä tavalla kyseisen firman pomot kohtelevat siivoojia. Ja kaikkein vähiten sillä miten asiakkaiden tilaama työ hoidetaan...

        Jos omalla siivoustyöllä 6-7ekee per tunti onnistuu noin onhan se arvostettavaa. Ei kai aika ollut sopiva massahalpistyövoiman käyttöön vaurastumisessa. Kyllä palkkaerot rulettaa. Satoja köyhiä kenties kunnan avustamia kohden on edes muutama onnistujamiljunääri.


    • kosto-oli-suloinen

      Tein Hansalaisista ilmoituksen työsuojeluviranomaisille ollessani osa-aikasiivojana opiskelun ohella vuonna 2010. Pyysin itselleni raportin myös tästä, jotta TE-toimisto uskoisi minun kantaani. Raportista kävi ilmi tiivistetysti, että aivan kaikki "kusi".

      Itselleni kävi mm. seuraavasti. Siivouskohteeni oli suurehko toimistorakennus, jossa työskenteli päivittäin n. 200-300 henkilöä. Neliömäärää en osaa arvioida, mutta laskinpa huvikseni päivittäin tyhjennettävien (ja tietenkin myös vaihdettavien) roskisten määrän - 240. Aikaa siivoukseen annettiin 3 h 40 min. Perehdytys kesti 7 min, enkä ollut koskaan aiemmin ollut siivoustyössä, ja opiskelin yliopistolla joten eipä sieltäkään paljon vihjeitä työntekoon saneltu... Siivoamassani toimistossa toimi jokin telealan yritys, ja joku puhelinmyyjien lukuisista esimiehistä otti minut silmätikukseen, huomautellen työn laadusta päivittäin. Yritin selventää hänelle tilannettani, siivosinhan erinomaisesti joka päivä mielestäni tärkeimmät: aulatilat, neuvotteluhuoneen, esimiesten toimistot, ja tietenkin lukuisat vessat sekä taukotilan. Joka ikinen päivä pyyhin lattian ja heidän erityisestä vaatimuksestaan imuroin myös eteistilojen matot. Roskat jo mainitsinkin. Tälle naishenkilölle tämä työmäärä ei riittänyt, vaan aina löytyi jokin epäkohta. Kerroin hänelle, että pyrin pyyhkimään pölyt näistä 300:sta näyttöpäätteestä kolmesti viikossa, ja pesemään portaatkin edes kahdesti viikossa. Ei riittänyt ei. Mutta tämä työpaikkakiusaaminen, ei kuitenkaan ollut se mikä minut ajoi tekemään ilmoituksen.

      Kuten varmasti monessa muussakin siivousyrityksessä, myös Hansalaisilla kohdesiivooja tilaa tarvikkeensa pääpaikasta tai mahdollisesti kohteen asiakkaiden kautta. Minä tilasin laajan selvityksen jälkeen (kun en tilauskäytännöstä luonnollisesti mitään tiennyt,) siivoustarvikkeita siis Hansalaisten keskusvarastosta esimieheni kautta. Jouduin soittamaan tarvikkeiden perään neljä kertaa hyvissä ajoin ennen tarvikkeiden loppumista. Kuitenkin kävi niin että työskentelin sitten kolme päivää ilman uusia roskapusseja ym. Lopulta menin ostamaan ne omilla rahoillani vapaa-ajallani, ja "jo" viikon päästä tarvikkeet olivat mystisesti ilmestyneet siivouskomerooni. Ja miksi tämä oli mystistä, se selvisi minulle hieman myöhemmin.

      Sattui niin, että eräänä yönä minulle nousi kova kuume ja oli selvää etten tule olemaan työ- tai opiskelukykyinen. En kello neljältä aamuyöllä kuitenkaan viitsinyt soittaa esimiehelleni (työni alkoivat viideltä), joten lähetin hänelle tekstiviestin. Ja silloin pääsi helvetti irti. Ilmeisesti herättyään esimies tekstasi minulle takaisin jotain tyyliin "sinun täytyy mennä töihin ei väliä mikä on, et voi olettaa minun saavan sijaista tälläisellä varoitusajalla..." Okei, ajattelin. Tässä kohtaa olin jo paikallisessa sairaalassa päivystyksessä, ja ilmi kävi että minulla oli sen vuoden influenssa - sikainfluenssa siis. Olisinpa mennyt töihin. Joka tapauksessa soitin esimiehelleni, pahoittelin tilannetta - mutta vastaukseksi sain jyrkän ein. Kyllähän siivoustyö on tärkeää, mutta nyt itse työskennellessäni eräässä lehtitalossa ikiomassa toimistokopissa, niin pystyn kuvittelemaan että selviäisin päivän jos toisenkin ilman ulkopuolista siivousapua. Kotiin jo päästyäni esimieheni ilmoitti, että minulla on ainoat avaimet siivouskoppiin siivoamassani toimistossa - ja ilman lupaani hän oli antanut numeroni jollekkin toiselle siivoojalle, joka sitten tekstasi minulle ja kysyi olenko toimittanut avaimet toimistolle. Vastasin etten ole, minua ei oltu sitä pyydetty tekemään (ja uskoin vakaasti että vara-avaimet jollain ovat, kerta tarvikkeita lukitsemaani varastoon oli tuotu) ja toimisto oli jo kiinni esimiehen minulle tekstatessa. Siihen toinen siivooja vastasi, että on siis minun syytäni ettei hän saa palkkaa huomiselta. Jumaliste kun sisuunnuin, selvitin tämän toisen siivoojaan osoitteen ja yllätin hänet ilmaantumalla ovensa taakse avainten kanssa.

      Kun sairaslomani päättyi, menin toimittamaan sairauspoissaolotodistuksen, ja samalla erosin tuosta kirotusta firmasta. Oli ihanaa saada tietää, että tämä esimieheni oli "saanut pas*kaa niskaan oikein olan takaa aluehallinon viranomaisilta". Oikeuteen en firmaa haastanut maksamattomista ylitöistä ym. siirtymäajan palkoista (koska olinhan köyhä opiskelija, enkä liitossa), mutta sanaa olen kyllä levittänyt alan mädänneisyydestä ja etenkin tästä firmasta.

      • choppertwice1

        Osa Hansalaisita on perustanut firman. Ainakin Tampereella on firma jossa työskentelee omistajina pari Hansalaisten entistä essaria (jotenkin sen huomaa) Uudellamaalla Hansalaisista on sekä omistusporras että essarit siirtyneet ja perustaneet Siivous10-nimisen firman...


    • tyutyutyutyu

      Naurettavia noi linkit tuosta Timo Niemisestä, että ihan tyhjästä luonut ko. yrityksen....eiköhän se mennyt niin että iskä "vähän" auttoi tätä koulunsa kesken jättänyttä poitsua.

      • Sotungin lukio

        Koulut on jääny kesken, se on totta. Iskä ei kuitenkaan taitanu jeesata eurollakaan, vaan ihan nollasta se kuitenkin taisi lähteä. Lukioajoilta tunnen Timon ja iskän sponssia on yhtä vähän kuin lukion kirjoitettuja aineita.


    • exhansalainen

      Minä aikoinani hakeuduin Hansalaisiin siivoojaksi. Yrityksessä oli silloin noin 200 työntekijää (siis kaikki). Palkka ei ollut suuren suuri, mutta työnmäärä sopiva. Esimiehet olivat aika nuoria. Lassila&Tikanoja osti firman ja työntekijöiden työehtojen ja palkan luvattiin ihan kirjallisesti säilyvän ennallaan. Näin menikin vähän aikaa firmafuusion jälkeen. Sitten tehtiin uudet sopparit ja työnmäärää lisättiin ja ainakin uusien työntekijöiden palkat pienenivät. Väline- ja tarviketilaukset eivät oikein toimineet Hansalaisten aikaan ja Lto lupasi, että nyt kaikki rupeaa toimimaan paremmin. No..edelleenkin saa siivooja turhaan odottaa pyytämiään pesuaineita yms. Ties monettako kertaa saa pyytää ja tehdä tilauspapereita, mutta niitä tarvikkeita ei tuoda tai jos tuodaan, niin aina puuttuu tai väärin. Suurin muutos on ollut suomalaisten vaihtuminen ulkomaalaistaustaisiin. Jopa esimiehet puhuvat äidinkielenään muuta kuin suomea. Kun ei ole yhteistä kieltä, niin virheitä ja muuta sekaannusta on ollut paljon. Myös esimiesten vaihtuvuus ihmetyttää. Parhaimmillaan minulla on vaihtunut esimies 6 kertaa vuoden sisällä ja vaihtumisesta ei aina ole edes ilmoitettu alaiselle. Muutenkin tuntuu, että LTO.lla puhaltaa jatkuvasti uudet tuulet, muutoksia ja suunnitelmia lentää siihen malliin, että soppaa hämmenetään varmaankin tarkoituksellisesti. Ei varmaan ole ainoa iso yritys, missä porukka vaihtuu parin vuoden välein ja "Mikä meininki-kyselykaavakkeet" tuntuvat irvokkaalta. Tuntuu uskomattomalta, että yritys menestyy pörssiin asti. Se raha ei vain valu alemmille portaille. Kiitos rajojen aukeamisen vierasperäiselle työvoimalle ja riiston sallimiselle!

    • myös ex hansalainen

      olen itse myös ex-hansalainen ja lto.n myötä on tullut vastaan tämä kieliongelma ( jos näin voi sanoa ) toki puhun suomea ja enkkua, mutta olen ilmoittanut esimiehelleni ja ohjaajalleni, että puhun vain suomea ja thäts it! ja kun esimieheni alkoi valittamaan ko asiasta, totesin vain, etten ole missään kohtaa allekirjoittanut paperia, jossa minulta vaaditaan vieraiden kielien sujuvaa osaamista. ja suomen kielellä mennään edelleenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      598
      4362
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      148
      3144
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      167
      2432
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      9
      2265
    6. 242
      1784
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1447
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1330
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe