Tehdäänpä pieni gallup kahvin valmistusmenetelmistä. Ihan vaan mielenkiinnosta, että onko perkolaattori tosiaan niin harvinainen kuin tarjonnasta voisi päätellä.
Olen keitellyt perkolaattorilla pääasiassa eväskahvit töihin syystä, että vasta valmistunut kahvi on niin kuumaa, että säilyy termarissa iltapäivälle asti riittävän kuumana. Lähinnä kai laiskuuden takia on kotona juotavat kahvit tullut edelleen keiteltyä tavallisella kahvinkeittimellä. Siksi sattuikin vahinko, perkolaattori jäi pesemättä kesäloman ajaksi ja neljän viikon helteissä muhittuaan se oli paksussa homeessa. Puolisko oli kyllä pessyt perkolaattorin sisuskalut mutta ei kannua ja itse tietysti oletin kannunkin olleen puhdas. Ensimmäisen työpäivän aamuna keittelin normaalisti kahvit termospulloon. Yllätys oli karsea kun työpaikalla aloin kahvia juomaan. Sitä makua ei kehtaa tässä tarkemmin kuvailla. Pakko turvautua automaattikahviin. Vaikka sekin on karseata, ei se sentään maistu keitetylle homeelle.
Kapean kannun pohjassa on kolo, jota on aika mahdoton tavallisilla välineillä saada kunnolla putsattua. Ja kun kannen nuppikin oli haljennut, päätin investoida uuteen perkolaattoriin.
Toista viikkoa iltapäivällä haalean kahvin juontiin kyllästyneenä meinasin työmatkalla poiketa ostamaan uuden hienon perkolaattorin mutta haaveeksi jäi. Kaksi kodinkoneliikettä ja yksi tavaratalo, ei oo. Pitkä rivi erilaisia kahvinkeittimiä mutta perkolaattorit loistivat poissaolollaan. Tiedän kyllä mistä niitä varmasti saa. Pitää vain tehdä vähän suurempi koukkaus työmatkalla. Tai sitten asioida verkkokaupassa.
Sitten vanha karmean näköiseksi pinttynyt tavallinen kahvinkeitin saakin lopputilin ja voi kotonakin nauttia paremmasta perkolaattorikahvista. On kuin perinteisessä kahvipannussa keitettyä. Maistuis varmaan sullekkin.
Keitteletkö kahvisi normaalikeittimellä, perinteisellä pannulla, perkolaattorilla vai peräti jollain erikoisella espressolaitteella?
Kahvinkeittogallup
49
2133
Vastaukset
Piti oikein wikipediasta katsoa mikä on perkolaattori ja sieltä selvisi, että pulputuspannuhan se, oikein kuvan kera. Keitän kahvini silloin harvoin kun sitä juon etittäin korkeatsoisella kahvinkeittimellä jossa on kaksi kytkintä. Hyvää tulee ja ihana kahvin tuoksu, yleensä aamuisin. Tykkään ihan perinteisestä kahvista ja se ei saa olla mitään seisonutta mönjää:))
- enkeliduo
kaffeenkeitost.Tommost sanaa ikinä kuullukka "Perkolaattori".
Aamukaffetki saan valmiina kuppiin.Nii " Maistuis varmaan sullekki " mäkään tiennyt mikä on perkolaattori.
Ajattelin kans googlettaa, eipä nyt enää tarvii.
Luulin, ettei niitä oo enää olemassakaan.pitäisi toki olla mutta työpäivää ei kahvitta pärjää ja termaristakin se on monta kertaa parempaa kuin automaatti"kahvi".
Korkeatasoisella kahvinkeittimellä? Kahvinkeittimiä katsellessa pikkusen mietitytti, että mikä ero on keittimellä ja keittimellä kun hintahaitaria tavalliselle keittimelle löytyi 17 eurosta yli 200 euroon.mies-vm56 kirjoitti:
pitäisi toki olla mutta työpäivää ei kahvitta pärjää ja termaristakin se on monta kertaa parempaa kuin automaatti"kahvi".
Korkeatasoisella kahvinkeittimellä? Kahvinkeittimiä katsellessa pikkusen mietitytti, että mikä ero on keittimellä ja keittimellä kun hintahaitaria tavalliselle keittimelle löytyi 17 eurosta yli 200 euroon.No kyseessä on Moccamaster ja siinä pitää olla kytkin veden kuuennukseen ja ja pannunalusen lämmittämiseen erikseen. Vielä kun laitat sinne Presidenttiä saat taatusti hyvää kahvia. Kyllä keittimellä ja keittimellä on ero. Sitäpaitsi vettä ei saa kaataa sinne säiliöön pannulla vaan jollain puhtaalla astialla. Tästä kyllä lipsun mutta keittimen puhtaudesta en.
En minäkään tiennyt, mikä perkolaattori on. Pulputuspannu näyttää olevan. En kyllä tiedä, mikä on pulputuspannu, mutta ei haittaa.
En omista kahvinkeitintä, niissä tulee pahanmakuista kahvia.
Mulla on ihan tavallisia erikokoisia teräspannuja varmaan puolikymmentä. Yksi ihan uusi paketissa oleva. Sellaisilla minä kahvini keitän.
Sitten minulla on kaksikymmentä kuparipannua, suurimmat kymmenen litraa, niitä on tullut osteltua. Ne pitäs varmaan tinata, ennenkuin pystyy kahvia keittämään.
Jos löytyis tinuri, vois yhtä kokeilla, millainen kahvi niissä tulee.
Niissä on muutama kahvilapannu, jossa on jalat. Kun on isolla pannulla keitetty kahvi, Sen jälkeen se on kaadettu näihin pienempiin jalkapannuihin, ja viety pöytään, ja pantu kynttilä alle palamaan. Näin kahvi on pysynyt lämpimänä.k-kotton kirjoitti:
En minäkään tiennyt, mikä perkolaattori on. Pulputuspannu näyttää olevan. En kyllä tiedä, mikä on pulputuspannu, mutta ei haittaa.
En omista kahvinkeitintä, niissä tulee pahanmakuista kahvia.
Mulla on ihan tavallisia erikokoisia teräspannuja varmaan puolikymmentä. Yksi ihan uusi paketissa oleva. Sellaisilla minä kahvini keitän.
Sitten minulla on kaksikymmentä kuparipannua, suurimmat kymmenen litraa, niitä on tullut osteltua. Ne pitäs varmaan tinata, ennenkuin pystyy kahvia keittämään.
Jos löytyis tinuri, vois yhtä kokeilla, millainen kahvi niissä tulee.
Niissä on muutama kahvilapannu, jossa on jalat. Kun on isolla pannulla keitetty kahvi, Sen jälkeen se on kaadettu näihin pienempiin jalkapannuihin, ja viety pöytään, ja pantu kynttilä alle palamaan. Näin kahvi on pysynyt lämpimänä.mieltä tuosta kahvin mausta kahvinkeittimessä. Pannukahvi on sitä oikeaa kahvia. Mutta ainakin omasta mielestäni "pulputuspannun" ja perinteisen kahvipannun kahvilla ei maussa kummempaa eroa ole.
enkeliduo kirjoitti:
kaffeenkeitost.Tommost sanaa ikinä kuullukka "Perkolaattori".
Aamukaffetki saan valmiina kuppiin.Nii " Maistuis varmaan sullekki "sinulla. Saishan se varmaan tuo puoliskokin aamukahvinsa valmiina kuppiin, jos joisi kahvia.
minttupuu kirjoitti:
mäkään tiennyt mikä on perkolaattori.
Ajattelin kans googlettaa, eipä nyt enää tarvii.
Luulin, ettei niitä oo enää olemassakaan.niitä ei tuntunut olevankaan olemassa. Jossain sentään löytyy, onneksi.
mies-vm56 kirjoitti:
mieltä tuosta kahvin mausta kahvinkeittimessä. Pannukahvi on sitä oikeaa kahvia. Mutta ainakin omasta mielestäni "pulputuspannun" ja perinteisen kahvipannun kahvilla ei maussa kummempaa eroa ole.
Oli meillä kauan sitten keitin, Joskus seitkytluvun alussa.
Siihen tuli jotain vikaa, se oli sitä aikaa, kun kodinkoneita korjattiin.
Se oli sen korjauksen aikana jonkin aikaa pois käytöstä. Sen jälkeen siinä valmistunut kahvi ilo pahanmakuista, johtui varmaan ruosteisesta vedestä.
Sen jälkeen on keitetty pelkästään pannukahvia.
Kyllä sen huomaa, kun joskus saa vanhasta, puhdistamattomassa keittimessä keitettyä kahvia, ei se hääviä ole.- enkeliduo
mies-vm56 kirjoitti:
sinulla. Saishan se varmaan tuo puoliskokin aamukahvinsa valmiina kuppiin, jos joisi kahvia.
mää passaan sit ruuan nokan ettee.Jätän kermanki lorauttamati,ku lääkäri määräs.
- Adria
Mä en edes tiedä mikä perkeleen härveli se perkolaattori on.
No, yleensä tavallisella suodatinkeittimellä juhlamokat keitän. Ongelmana on tottumus liian vahvasta kahvista. Muualla kun kotona kahvi maistuu aina laihalle.sattunut siellä muualla ääneen ihmettelemään kahvin maistumista laihalle. Juu, eipä taida kannattaakkaan.
Metsässä, kannon nokassa istuskellen maistuu termaristakin erinomaiselle. Nythän alkaa olla taas niitä aikoja, kahvitauko sienimetsällä.- Adria
mies-vm56 kirjoitti:
sattunut siellä muualla ääneen ihmettelemään kahvin maistumista laihalle. Juu, eipä taida kannattaakkaan.
Metsässä, kannon nokassa istuskellen maistuu termaristakin erinomaiselle. Nythän alkaa olla taas niitä aikoja, kahvitauko sienimetsällä.Pannukahvi, siis sellainen porokahvi tekee tissiä. Liian harvoin vaan sitä saa. Ehkä siinä se fiilis ja ympäristö on jo puolet makunautintoa.
Adria kirjoitti:
Pannukahvi, siis sellainen porokahvi tekee tissiä. Liian harvoin vaan sitä saa. Ehkä siinä se fiilis ja ympäristö on jo puolet makunautintoa.
vaikka ihan päivittäin, senkun panee pannun kiehumaan ja poroja sekaan.
Kyllä kai se fiilis ja ympäristökin osansa tekee mutta onhan se "porokahvi" parempaa kuin kahvinkeittimessä. Ja perkolaattorikahvi lienee melkein sama asia kuin se pannukahvi.- Adria
mies-vm56 kirjoitti:
vaikka ihan päivittäin, senkun panee pannun kiehumaan ja poroja sekaan.
Kyllä kai se fiilis ja ympäristökin osansa tekee mutta onhan se "porokahvi" parempaa kuin kahvinkeittimessä. Ja perkolaattorikahvi lienee melkein sama asia kuin se pannukahvi.Niinpä. Sitä olen tottunut liiaksi suhtautumaan kahviin kahvijuomana, enkä nautittavana nautintoaineena.
joskus kotona ollu sellainen keitin, kun oon ollu penska. Joskos oikein ymmärsin:)))
Nyt on kahvikeitin jolla saa myös keitellä tuoretta hyvää kahvia, ja nautiskella:)))))kahvinkeitinten historiaa, oliskohan noita perkolaattoreita ollut olemassa 50-luvulla. Joka tapauksessa niiltä ajoilta vähän huonoja kokemuksia sähköllä toimivasta kahvinkeittimestä. Parivuotiaana vetäsin johdosta kiehumassa olleen kahvin päälleni. Siitä on näkyvät muistot jäljellä selässä. Onneksi en muista mitään.
- Meriläinen
Ihan tavallisella keittimellä. Piti ihan googlettaa toi perkolaattori, ei sanonut mulle mitään.
Pannun osto on edelleen suunnitteilla koska pannukahvi on parasta, keitin vaan on niin helppo.
Iltaisin laitan kaiken valmiiksi ja aamulla vaan nappia painan.siis kahvin ja kahvin ero. Perkolaattorikahvi tuskin maultaan perinteisestä pannukahvista eroaa. Onhan sillä nopeampi keittää kuin pannulla hellalla mutta toisaalta pannussa vain kaksi pestävää osaa, perkolaattorissa viisi.
- Meriläinen
mies-vm56 kirjoitti:
siis kahvin ja kahvin ero. Perkolaattorikahvi tuskin maultaan perinteisestä pannukahvista eroaa. Onhan sillä nopeampi keittää kuin pannulla hellalla mutta toisaalta pannussa vain kaksi pestävää osaa, perkolaattorissa viisi.
Joo kyllä kahvin ja kahvin erottaa.
Parasta jossain laavulla on pannukahvi kuksasta juotuna, siinä jos on vielä paistettua makkaraa niin mikäs parempaa. Ja loimulohi tietysti voittain makkarankin.
Juhlamokka on kahveista kahvein :)) - Meriläinen
mies-vm56 kirjoitti:
siis kahvin ja kahvin ero. Perkolaattorikahvi tuskin maultaan perinteisestä pannukahvista eroaa. Onhan sillä nopeampi keittää kuin pannulla hellalla mutta toisaalta pannussa vain kaksi pestävää osaa, perkolaattorissa viisi.
Nyt täytyy mennä rantaan siellä on taas kuutamo, jos näkis joutsenperheenkin taas ja kuulis kun sorsat kääkättää yöpuulleen menoa.
Upeita on nyt olleet illat.
- RIMMIR
kahvinkeittimellä. Aikoinaan oli sellainen oikein hyvä keitin jolla pystyi säätämään josko halusi vahvaa kahvia tahi äkkiä lorautettua miedompaa makua.
Nyt mikä on käytössä on erittäin halpaa mallia ja yritän muunnella kahvin makua ostamalla erihuokoisia suodatuspusseja, niissäkinhän on valinnanvaraa vaikka minkä vahvuiselle kahville.
Minulla tulee aina liian vahvaa kahvia kaikkien, paitsi itseni mielestä. En ymmärrä mistä se johtuu.muiden mielestä liian vahva kahvisi siitä, että pidät vahvasta kahvista;) Tokihan kahvin täytyy kahville maistua, vesi juodaan sitten vetenä.
- Presso
Parhaan makuista kahvia tulee kyllä itse jauhetuista pavuista käyttäen pressopannua.
ei ole itsejauhetusta mutta voisi kuvitella, että aromit olisi paremmin tallella. Onkos pavuissa muuten miten tarjontaa kaupoissa? Kokemusta ei ole myöskään espressopannusta. Pojalle sellaisen joululahjaksi ostin. Josko pääsisi oikein espressomaistiaisille, mahdollisesti syksyllä pojan muuttotalkoissa.
- kahvin ystävä
En ole ikinä kuullut. Minä keitän tavallista suodatinkahvia tavallisella kahvinkeittimellä. Kahvi on ainoa käyttämäni nautintoaine.
- yks kottarainen
Tavallisella keittimellä keitän, mutta perkolaattori on harkinnassa. Tuo lähikauppa näkyy niitä myyvän alle viidenkympin. Myös noita lasinuppeja siellä näkyy olevan kaupan.
Joskus 70-80 luvulla oli käytössä sellanen punainen emalipannu, jossa oli tuo sama perkolaattorisysteemi, hellalla sillä keitettiin ja tuli tosi hyvää kahvia. Nyt niitä pannuja ei tahdo löytää edes kirpparilta kun ovat niin retroa ja suurta "huutoa".hyvin varustettu lähikauppa. Noita varaosana myytäviä lasinuppeja olen vähän ihmetellyt mutta kai se nuppi sitten on niin ohutta lasia, että se voi rikkoutua. Omassa vanhassa perkolaattorissa se nuppi oli muovia.
Mutta huomenna tulee taloon upouusi perkolaattori ihan lasinupilla varustettuna, kyllä taas kelpaa kahvia keitellä.- yks kottarainen
mies-vm56 kirjoitti:
hyvin varustettu lähikauppa. Noita varaosana myytäviä lasinuppeja olen vähän ihmetellyt mutta kai se nuppi sitten on niin ohutta lasia, että se voi rikkoutua. Omassa vanhassa perkolaattorissa se nuppi oli muovia.
Mutta huomenna tulee taloon upouusi perkolaattori ihan lasinupilla varustettuna, kyllä taas kelpaa kahvia keitellä.Juu, sieltä saa vaikka mitä, onhan se Minimani. On mulla lähin kauppa, jossa asioin.
- viivi-amald.
perkolaattori, niitä myö tuo hobbari kuuden kupin 49 eukkoa.
Keittelen kahvin uudella keittimellä, se on toooooosi hyvä.
Ei ole pois suljettu myös pannukahvikaan, sitäkin turrautan aina sillon tällön.
Reissussa keitttelen kumpaisellakin tavalla, riippuu olenko sähköpaikassa auton kanssa, jos en, silloin kaasulla pannukahvia. Arvaa, nuotiokahvia ei voita mikään, mut iso töinen aamukahviksi, ei oikein sovi minun lihaksille, mut päiväkahvina ok.
Kyllä keittimien puhtaus on tärkeä.
En kirjautunut kun päivittävät, ei sin päässyt olleskaan.
Kirjoitteli Viivi-amaldiina täältä syksyisestä kotinurkasta..... :)pitikö tätä sivustoa taas alkaa näpelöimään. Tiesi jo entuudestaan, että taas ei toimi mikään vähään aikaan.
Se on totta, että puhtaita pitää kahvivehkeiden olla, oli ne sitten mitä tahansa. Ainakin hieman puhtaampia kuin se meikäläisen homeinen perkolaattori;)
Kahvinkeitintä hankkiessa kannattaisikin kiinnittää huomiota keittimen puhdistettavuuteen. Tuo meikäläisen vanha keitin on melkosen hankala puhdistettava ja siksikin joutaa kohta mäkeen.
- t.l.
Nordican yks malli vuoden verran ja kaksi pannua oli käytös, ensimmäinen valmisti kahvin ei pitänyt lämpösenä, toinen valmisti ja kahvi pysyi tosi kuumana. Pannu sanoi ittensä irti ennen juhannusta eli ei enää valmistanut kahvia. Nyt keittelen pannukahvia ainakin toistaiseksi. Hyvää on, kun taas oppi pannukahvin keiton.
Mut millainen on perkolaattori?
kysyypi t.l.tältä se näyttää.
http://www.obhnordica.fi/Default.aspx?ID=457&ProductID=1832
Vesi pannaan kannuun. Kannun keskellä on metalliputki, jota pitkin vesi kiehuessaan nousee ylös kanteen ja tippuu kannen alla olevaan kahvin porot sisältävään metallisen suodatinosan läpi takaisin kannuun.
Tykkään perkolaattorista koska se on kohtuullisen nopea eikä kahvin valmistumista aamukiireisenä tarvitse mitenkään valvoa kuten pannussa keittäessä. Haittapuolena tosin on perinteiseen pannuun verrattuna suuritöisempi puhdistus.
- RosaLiiin
Nokipannukahveista mie tykkään. Yleensä ulkona juotu kahvi maistuu hyvältä, oli se sitten miten vaan keitetty, vaikka termarilla mettäretkelle kuskattu.
Keitän kahvini han tavallisella kahvinkeittimellä, Braun merkkinen vekotin se on ja pannullisen sitä aamusella keitän ja lipittelen pitkin päivää, jos kahvittaa.
Nyt sähkökatkosten aikaan keittelin veden hellalla ja suodattelin sitten, milloin tavallisen muovisuodattimen läpi tai sitten kaadoin sen lasikannuun, johon ensin porot jpohjalle ja kuuma vesi päälle ja sitten mäntäsysteemillä kahvi kirkastetaan, pahus en edes tiedä sen kannun nimeä, no, enpä tuntenut perkolaattoriasikaan. Aina täällä viisastuu.ei ole tainnut tulla koskaan juotua. Mutta on se kahvi tosiaan hyvää vaikka jollain metsä- tai kalaretkellä termaristakin. Sääli, ettei enää ole niitä entisajan heinätalkoita, siellä se heinäpellolla kahvi maistui.
- RosaLiiin
mies-vm56 kirjoitti:
ei ole tainnut tulla koskaan juotua. Mutta on se kahvi tosiaan hyvää vaikka jollain metsä- tai kalaretkellä termaristakin. Sääli, ettei enää ole niitä entisajan heinätalkoita, siellä se heinäpellolla kahvi maistui.
Heinäpeltomuistoissa kahvi tuotiin pellolle alkon lasipullossa, joka oli ujutettu villasukkaan ja pientareilla istuttiin, kahvia juotiin, kuivaheinä ja kesä tuoksui ... eihän enää löydä pellonpientareitakaan, joilla voisi istua, kaikki pellot on salaojitettu.
RosaLiiin kirjoitti:
Heinäpeltomuistoissa kahvi tuotiin pellolle alkon lasipullossa, joka oli ujutettu villasukkaan ja pientareilla istuttiin, kahvia juotiin, kuivaheinä ja kesä tuoksui ... eihän enää löydä pellonpientareitakaan, joilla voisi istua, kaikki pellot on salaojitettu.
kyllä löytyy tuosta ihan läheltä. Mutta ei siellä kyllä mitään kahvia tarjoilla;) Aika vähissä ne kuitenkin taitaa nykypäivänä olla. Muistelen, että kotipaikassa kahvi olisi tuotu ihan vaan topatussa pannussa, en ole varma. Saatto siellä joskus eräällä talkoolaisella alkon lasipullokin olla mutta ei siellä kahvia ollut.
- Sedna
Juon minä muutakin kahvia, jos joku viitsii keittää. Saatan minä juoda eilistäkin kahvia, jos keittimen kannuun on jäänyt. Kylmänäkin menee. Ei ole mulla niin tarkkaa.
kuulemma kaunistaa mutta liekö sille tarvetta. Minä en kylmää kahvia joisi mutta vaniljajäätelön päälle vähän kylmää kahvia niin on hyvää. Makuasioita, makuasioita mutta pikakahvikaan ei oikein houkuttele.
- ...
Mä juon vähän kahvia. Lääkäri kieltänyt senkin huvin. Niin no, naama alkaa helpolla kukkimaan kuumista juomista. Mutta koska olen kaikkienalojen erikoisasiantuntija kommentoinpa myös tähän.
Mutta kyllä mä vähän salaa kahvia juon välillä vieläkin.
Meillä oli perkolaattorikeitin useita vuosia. Joopa joo, siitä sitten hajosi se ainoa muoviosa. Just siitä kannesta. Mutta pirun hyvät kahvit sillä tuli. Ja iteasiassa, se kesti aika kauan sekin. Ja cmelkein on tehnyt lieli ostaa samanlainen uudelleen, kunhan löytäisi parempilaatuisen.
Sitä ennen oli hyvä Philipsin kurmeekeitin. Se kesti toistakymmentä vuotta. Vaan, se kun oli muovia, se vaan alkoi hajoamaan. Liimailin sen monte kertaa kasaan. Se oli sellainen, että vesi oli ylhäällä, se kiehahtia ja sitten laski alas pöönien päälle. Oikein hyvät kahvit silläkin tuli. Mutta liikaa muovia. Muovi on materiaalina ihan anuksesta.
Nooh, jokunen vuosi mentiin halpiskeittimien kanssa. Hajosivat nopeasti ja kahvit tahtoi olla kitkeriä.
Nyt on Moccamaster. Oikein hyvät kahvit ja lupaahan ne sille kestävyyttä ja jopa varaosiakin. Yks tuttu just kehui, että sillä on 30. v vanha häälahja, Just Moccamaster, ja käytössä päivittäin. Ja mun mielestä sillä tulee hyvät kahvit. Vähän ton hinta hirvitti, piru, toista mummon tonnia.
Tässä mökillä on halpiskeitin. Piru, kylmää ja pahaa kahvia. Onneksi on parit kahvipannut olemassa. Jos nyt lakkaa jossain välissä toi kotiviini huilaamasta ja alkaa tekeen mieli kahvia, todennäköisimmin keitän pannukahvit. Mulla on korkkaamaton paketti kahvia, avaan sen sitten joskus. Kahvi nimittäin todellakin väljähtyy avatussa paketissa. Vaikka on mulla täälläkin tollanen tiivistetty peltipurkki kahvia varten. Mutta kun mä tosiaan en juo kahvia edes joka viikko.
Niin, on mulla mutteripannukin, xpressoa varten. Mä iteasiassa tykkään oikein paljonkimn xpressosta. Ei ole tullut kyllä moniin vuosiin keiteltyä. Ei se keitteleminen sinällään ole sen työläänpää kuin tavallisen kahvinkaan. Mutta siihen pitää olla omat pööninsä, siis oikein hienoksi jauhetut. Ne tietyllä tavalla kalliita ostaa. Mutta mä siis tykkään xpressosta.
Noin melitta systeemeistä puhuen, mulla on sitten aina ruokosokeri ja kerma kahvissa. Ruokosokeri on mun mielestä jotenkin suklaisempaa ja kerma nyt on mun mielestä kans pakollinen.
Ja lopuksi tilittääkseni. Mun mielestä prhaat kahvit, mitä olen ikinä juonut, oli yhdessä kahvipaarissa itänaapurissa. En mä oikein tiedä, oliko siinä sinällään mitään oikein erikoista. Tavallista halpaa kahvia. Mutta ne keitti sen suurissa kattiloissa, maidon ja sokerin kanssa. Ja siinä paarissa oli maapallon parhaat nakkipiirakat :DDDD Hitto, seiosoaltaan piti pöytään nojailla ja vetää kahvia ja nakkipiirakkaa naamariin. Mutta siellä mä kävin joka viikko. Jos joskus pääsen angsteistani itänaapuria kohtaan ja saan mentyä Pietariin turistiksi joskus, ihan takuuvarmasti menen katsomaan, olisiko se kahvipaari vielä jotenkin toiminnassa.
Jahas, tais tulla kahviasiat selitettyä. Teestä en jaksaisi nyt kirjoittaa, se on jo laaja-asia se.
=DW=- viivi-amaldiina
Moccamaster ja nimenomaan sen pitkän suppilon kanssa joka on siin kannessa.
Kallis se on ostaa mut kestää isältä pojalle.
Siit keittimest en luovu. sen verran ymmärrystä ja tietoa hyvän kahvin ja sen valmistuksen päälle, että sääli kun se on kielletty.
Ilkeitä nuo lääkärit.
- Kaffelaattori
kahvinjuontini on nykyisin minimissä. Mutta kun keitän, niin teen sen perkolaattorilla. Tulee kuumaa ja hyvää kahvia.
Kannen nuppi hajosi minunkin keittimestä, mutta korvasin sen jonkun kuohuviinipullon muovikorkin palasella. Hyvä tuli ja on kestänyt jo yli vuoden.
Mutta kyllä pannukahvikin maistuu taivaalliselta talvinuotiolla.ihan yksin ole perkolaattorini kanssa.
Sitä nuppia mietin. Kun se on ontto ja kannesta on nupin sisään yhteys, onkohan sillä suurikin merkitys kahvin valmistuksessa. Jos ei olisi, miksi siinä sellainen ilmeisen herkästi rikkoutuva osa edes olisi. Ilmeisesti et kuitenkaan ole huomannut mitään häikkää keittimen toiminnassa vaikka olet sen reiän ilmeisesti tukkinut.- Kaffelaattori
mies-vm56 kirjoitti:
ihan yksin ole perkolaattorini kanssa.
Sitä nuppia mietin. Kun se on ontto ja kannesta on nupin sisään yhteys, onkohan sillä suurikin merkitys kahvin valmistuksessa. Jos ei olisi, miksi siinä sellainen ilmeisen herkästi rikkoutuva osa edes olisi. Ilmeisesti et kuitenkaan ole huomannut mitään häikkää keittimen toiminnassa vaikka olet sen reiän ilmeisesti tukkinut.olikin hakemista että löytyi sopiva varaosa! ;) Tuo kuohuviinipullon korkki oli ontto...leikkasin pätkän pois sen alaosasta ja istutin sen pallukkapään entisen nupin paikalle.
Tavallinen suodatin kahvin valmistukseen ja "mutteripannu" vahvemman tekoon.
Tavallinen keitin on enemmän käytössä helppoutensa vuoksi.
"Mutteripannu" ropisee useimmiten sunnuntaina. Kaveriksi vaahdotan hörsköttimessä punaisen maidon vaahdoksi.- enkeliduo
mut sain ihan totta tänäpä simmosel keitettyy kaffet Piikkiös päiväl.
Kiitti Saara ja sisko,ilma siskoo oltais jääty ilman kaffet.
Hyvää siit tuli,mut kyl toi suadatinkeitin on miljoona kertaa helpompaa.
Ens kuperaa ja sit ritilää,sit pyäriää reiällist kantta,sit kuperaa kantta ja mustaa pikkulillin kokost pötköö.
Kaikkii haettii,kaik löydettii.Sit alko purujen ja mitan haku.Voi siunakkoo,saatii,ku saatiinki kaik kokkoo.
Simsalapim,kaffe oliki valmist,mut oli mar se monimutkast.
Ilmotin jo kesken kaike :" Tee teetä,tee teetä,kyl kelppaa teeki !"
Periks ei neitokaine antanu ka hyvä ettei antanu.Lupasin illal tämän kaffereissun tänne naputtaa.
Hyvää yötä vaan kaikil ! Perkolaattorilla. Presidenttiä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä412233Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi2221966- 1111528
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1421265- 1151197
PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1371110Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://251078- 74982
- 70940
- 61925