Moikka!
Olemme lähdössä Kreillaan kuukauden päästä ja mukana matkasssa myös 1-vuotias. Kysyisin myös täältä että oletteko ottaneet hepatiitti rokotetta pikkuisellenne matkustellessa ulkomaille esim. Kreikkaan?
Onko muuten tullut 1-vuotis neuvolassa annetuista rokotteista sivuoireita?
Hepatiitti rokote 1-vuotiaalle
5
1133
Vastaukset
- 11+8
Meillä poika on 2 viikkoa vajaa 1v.kun lähdemme Thaimaahan. Kysyin neuvolasta hepatiittirokotteita, mutta niitä ei anneta ennen 1v ikää, eikä kuulemma yhdestä piikistä olisi edes hyötyä (yht.3 rokotusta). Me halutaan nimenomaan sekä a- että b-hepatiittirokotteet, pelkän b:n voi antaa ennen vuoden ikää.
Me aiotaan mennä 1v. neuvolaan vasta reissun jälkeen, ettei vain rokotteista tule mitään oireita ennen reissua. Samalla voidaan aloittaa hepattiitrokotukset kun vuoden ikä ehtii täyttyä. 1v.neuvolassa annetaan sama yhdistelmärokote kuin 3kk ja 5kk kohdalla, joten tuskin oireita tulee jos ei tullut aikaisemminkaan, mutta me ei oteta mitään riskejä ennen reissua.- ^**^*^*^*^*^*^*^*
Meidän molemmat pojat saaneet ensimmäisen B-hepatiitti rokotteen 3 päivän ikäisenä ja muistaakseni esikoinen sai yhteensä 4 kertaa sen rokotteen.
Mitään sivuoireita ei ole tullut kummankaan lapsen kohdalla. Ei kuumetta, ei kitinää tms..
Lapset saivat rokotteen siksi että isällä c-hepatiitti. "Huvittavaa" tuossa rokotehommelissa on se että minä joudun itse kustantamaan oman rokotteeni, mutta narkkarit saavat tuon rokotteen ilmaiseksi. - Sinitiainen :)
^**^*^*^*^*^*^*^* kirjoitti:
Meidän molemmat pojat saaneet ensimmäisen B-hepatiitti rokotteen 3 päivän ikäisenä ja muistaakseni esikoinen sai yhteensä 4 kertaa sen rokotteen.
Mitään sivuoireita ei ole tullut kummankaan lapsen kohdalla. Ei kuumetta, ei kitinää tms..
Lapset saivat rokotteen siksi että isällä c-hepatiitti. "Huvittavaa" tuossa rokotehommelissa on se että minä joudun itse kustantamaan oman rokotteeni, mutta narkkarit saavat tuon rokotteen ilmaiseksi.Isällä on tuollainen "mukava nuoruusmuisto". Ei ole mitään sivuoireita hepatiittirokotteesta tullut myöskään meidän pojalle. Minä ihmettelin taas sitä, että lapselle annettiin tuo b-rokote kun on muka erityisen altistunut b-hepatiitille. Kun isällä kuitenkin on pelkästään tuo c, jota vastaan ei b-rokote suojaa, eikä se muutenkaan kovin helpolla tartu! Eli en tiedä sitten että miten on muka altistunut...?
- ihmetyttää
Sinitiainen :) kirjoitti:
Isällä on tuollainen "mukava nuoruusmuisto". Ei ole mitään sivuoireita hepatiittirokotteesta tullut myöskään meidän pojalle. Minä ihmettelin taas sitä, että lapselle annettiin tuo b-rokote kun on muka erityisen altistunut b-hepatiitille. Kun isällä kuitenkin on pelkästään tuo c, jota vastaan ei b-rokote suojaa, eikä se muutenkaan kovin helpolla tartu! Eli en tiedä sitten että miten on muka altistunut...?
Odotan vauvaa,ja mulle kans puhuttiin vauvan rokottamisesta heti syntymän jälkeen,
koska mulla on c-hepatiitti.Ihmettelen kanssa miten se suojaa c-hepalta tai
miten se liittyy asiaan kun en enään käytä huumeita.Puhuivat jostain riskistä vauvan saada
B-hepatiitti.
Eivät siis kysyneet multa mitään,puhuivat vaan niinku ne vois sen rokotteen antaa ilman mun lupaa. - jnbksjbnksjnbks
ihmetyttää kirjoitti:
Odotan vauvaa,ja mulle kans puhuttiin vauvan rokottamisesta heti syntymän jälkeen,
koska mulla on c-hepatiitti.Ihmettelen kanssa miten se suojaa c-hepalta tai
miten se liittyy asiaan kun en enään käytä huumeita.Puhuivat jostain riskistä vauvan saada
B-hepatiitti.
Eivät siis kysyneet multa mitään,puhuivat vaan niinku ne vois sen rokotteen antaa ilman mun lupaa.No tämä on sama juttu kuin se, että kerran kannabista kokeilleilta otetaan C-hepatiittinäytteet (ainakin meillä päin), vaikka eipä taida C-hepatiitti marisätkästä yleensä hypätä. Se on vain todennäköisyyslaskentaa, C-hepatiitti on todennäköisempi ihmisillä joilla on mitään huumekokeiluja, ja kun kaikkia ei voida testata niin tuohon otetaan se raja. Ja ennen klamydianäyte otettiin vain alle 25-vuotiailta, koska se oli heillä todennäköisempi, vaikka eihän se ikä sitä klamydiaa tartuta tai ole tartuttamatta. Raskausdiabetestä seulotaan tai jätetään seulomatta muun muassa iän ja painoindeksin perusteella, ja painoindeksin perusteella annetaan myös raskausdiabeteksen ennaltaehkäisyyn tarkoitettua ravitsemusohjausta, vaikka kyseessä on vain yksi riskitekijä.
B-hepatiitin tartuntariski on tilastollisesti suurempi perheissä, joissa on C-hepatiittia (siis ei C-hepatiitista johtuen, vaan perheen taustatekijöistä johtuen), joten nämä lapset rokotetaan todennäköisyyslaskentaan vedoten. Kyse on siis tilastollisista todennäköisyyksistä ja niiden perusteella tehdyistä hoitosuosituksista, ei henkilökohtaisesta epäluottamuslauseesta asiakasta tai hänen perhettään kohtaan! C-hepatiittia vastaan rokotettaisiin, jos voitaisiin, mutta kun ei voida. Ja usein näille perheille tarjotaan myös A-hep rokote (eli kaikki tarjolla olevat hep-rokotteet), mutta sen voi antaa aikaisintaan yhden vuoden iässä.
Lähtökohtaisesti kaikki rokotteet on totta kai vapaaehtoisia, mutta jos perhe tekisi ratkaisuja, jotka neuvola tulkitsisi lapsen terveyttä uhkaaviksi, heillä on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus / lastensuojelutarpeen selvitys. Pelkkä B-hep rokotteesta kieltäytyminen tuskin aiheuttaisi kummoisia toimenpiteitä. Mutta toisaalta, miksipä ei? Hyvä rokote, monen tulee otettua se ennemmin tai myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841