Aita rajalle

RikkoKivi2

Moi

Laitanpa kysymyksen myös tälle palstalle...

Teimme naapurin kanssa sovussa lauta-aidan tonttien rajalle.

Aidasta pitäisi varmaankin tehdä jonkinlainen kirjallinen sopimus (huolto, omistus, jne...).
Löytyisikö joltakin valmiiksi tällaista sopimusta? Tai tietääkö kukaan voiko sellaisen jostakin netistä löytää ja hyväkseen käyttää? Jos valmista mallia ei löydy, mitä asioita sopimukseen tulisi kirjata?

Entä jos jompi kumpi myy talonsa, sitooko nyt tehty sopimus uutta omistajaa?

3

1589

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asianajajasiko

mahdollimman yksinkertainen sopimus, periaatteessa myös suullinen sopimus on voimassa mutta saattaa myynnin jälkeen uusien naapurien kesken aiheuttaa ongelmia joten suosittelen tekemään mahdollisimman yksinkertaisen sopimuksen esim.
      Tontti-/rajanaapurit Esa Esannen sekä Matti Mattinen ovat tehneet tonttien (ehkä tähän Rek-Nrot näkyviin) välisen aidan puumateriaalista. Aidan pituus ..., korkeus.... Aidan valmistamisesta sekä muut aiheutuneet kulut on maksettu osapuolten kesken puoliksi. Aidan omistus, sekä huolto- korjaus jne. vaadittavat toimenpiteet tullaan hoitamaan sekä maksamaan osapuolten kesken.
      Mikäli aita halutaan purkaa, on se päätettävä molemman osapuolen yhteisymmärryksessä.
      Paikka, päivä allekirjoitukset
      Näin ei tule kenellekään mitään yllätyksiä ja se on sitova juridisesti.
      Olepa Hyvä,

• Taloni on rakennettu 79 ostin sen vuonna 2007 toiselta asukkaalta.
      Naapuri osti omansa 2010 vanhemmiltaan.
      Naapuri väittää että hänen isä on sopinut että minun tontin omistaja leikkaa molempien puolet aidasta koska hän ei olisi halunnut aitaa.
      Sopimus on ollut suullinen tästä ei minua ole informoitu taloa ostaissa velvoittaako tällainen vuosikymmeniä vanha suullinen sopimus minua huolehtimaan koko aidan hoidosta?
      Naapuri heittelee oksat minun tontille?

• Anonyymi

Tuo sopimus tuollaisenaan ei ole sinua sitova.

Totta tietenkin on, että suullinen sopimus on sitova, mutta suullisena se pätee vain kahden henkilön välillä. Sopimukseen ei voi liittää ns. kolmatta, jollainen sinä olet.

Tuo aidan hoito näkyy sinuun päin "kirjaamattomana rasitteena", joka sinulla olisi tullut olla tiedossa luovutushetkellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      37
      4414
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      147
      2623
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      103
      2206
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      22
      1714
    5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      78
      1686
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      14
      1440
    7. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      65
      1426
    8. Miksi rakastuit ?

Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1398
    9. Mun on pakko uskaltaa

Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
      Ikävä
      81
      1355
    10. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      79
      1355
    Aihe