Aita rajalle

RikkoKivi2

Moi

Laitanpa kysymyksen myös tälle palstalle...

Teimme naapurin kanssa sovussa lauta-aidan tonttien rajalle.

Aidasta pitäisi varmaankin tehdä jonkinlainen kirjallinen sopimus (huolto, omistus, jne...).
Löytyisikö joltakin valmiiksi tällaista sopimusta? Tai tietääkö kukaan voiko sellaisen jostakin netistä löytää ja hyväkseen käyttää? Jos valmista mallia ei löydy, mitä asioita sopimukseen tulisi kirjata?

Entä jos jompi kumpi myy talonsa, sitooko nyt tehty sopimus uutta omistajaa?

3

1492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asianajajasiko

mahdollimman yksinkertainen sopimus, periaatteessa myös suullinen sopimus on voimassa mutta saattaa myynnin jälkeen uusien naapurien kesken aiheuttaa ongelmia joten suosittelen tekemään mahdollisimman yksinkertaisen sopimuksen esim.
      Tontti-/rajanaapurit Esa Esannen sekä Matti Mattinen ovat tehneet tonttien (ehkä tähän Rek-Nrot näkyviin) välisen aidan puumateriaalista. Aidan pituus ..., korkeus.... Aidan valmistamisesta sekä muut aiheutuneet kulut on maksettu osapuolten kesken puoliksi. Aidan omistus, sekä huolto- korjaus jne. vaadittavat toimenpiteet tullaan hoitamaan sekä maksamaan osapuolten kesken.
      Mikäli aita halutaan purkaa, on se päätettävä molemman osapuolen yhteisymmärryksessä.
      Paikka, päivä allekirjoitukset
      Näin ei tule kenellekään mitään yllätyksiä ja se on sitova juridisesti.
      Olepa Hyvä,

• Taloni on rakennettu 79 ostin sen vuonna 2007 toiselta asukkaalta.
      Naapuri osti omansa 2010 vanhemmiltaan.
      Naapuri väittää että hänen isä on sopinut että minun tontin omistaja leikkaa molempien puolet aidasta koska hän ei olisi halunnut aitaa.
      Sopimus on ollut suullinen tästä ei minua ole informoitu taloa ostaissa velvoittaako tällainen vuosikymmeniä vanha suullinen sopimus minua huolehtimaan koko aidan hoidosta?
      Naapuri heittelee oksat minun tontille?

• Anonyymi

Tuo sopimus tuollaisenaan ei ole sinua sitova.

Totta tietenkin on, että suullinen sopimus on sitova, mutta suullisena se pätee vain kahden henkilön välillä. Sopimukseen ei voi liittää ns. kolmatta, jollainen sinä olet.

Tuo aidan hoito näkyy sinuun päin "kirjaamattomana rasitteena", joka sinulla olisi tullut olla tiedossa luovutushetkellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1776
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1252
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      965
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      106
      907
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe