laihan naisen raskaus

Kuikelo -83

Mulla on nyt sellainen ongelma, että olin hoikka jo ennen raskautta (170 m, 58 kg) ja alkaraskaudessa paino putosi entisestään järkyttävän pahoinvoinnin ja oksentelun takia. NYt raskausviikolla 13 oksentelu on vihdoin loppunut ja pystyn syömään normaalisti. Paino 57 kiloa. Nyt olen ihan kauhuissani, saako sikiö tarpeeksi ravintoa, riittääkkö jos nyt syön oikein kunnola vai pitäisikö aloittaa joku teholihotuskuuri?

12

2277

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piskuliini*

toinen hoikka odottaja, tosin sillä erolla etten hirmuisesti oksentele. Välillä kyllä tulee "puklu" ja toisinaan on niin kova kuvotus ettei ruokaa yksinkertaisesti pysty syömään ja olen miettinyt jonkin verran kans tuota sikiön ravinnon saantia, mutta neuvolassa ei vielä ainakaan oltu huolissaan asiasta. Olen rv 10 nyt ja tästä eteenpäin seurataan kuinka painoa kertyy ja mikä on päivittäinen ravinnon saantini. Jos olet oikein huolissasi niin puhu neuvolassa! Täällä mitat 165/50 ja minulle sanottiin että 10-12 kiloa olisi hyvä tulla kiloja jotta imetykseenkin riittäisi sitten aikanaan energiaa.

• -p-

ei mitään hätää. vauva ottaa kyllä omansa, kun kyse on noinkin lyhyestä ajasta. itse olin raskauden alussa 53kg (170cm) eikä paino alkanut nousta pahoinvoinnin takia. söin ekat viikot pelkästään appelsiineja, eikä neuvolassa oltu yhtään huolissaan. kannattaa kuitenkin syödä jotain raskaana oleville tarkoitettua monivitamiinia, jos ruokavalio on hyvin yksipuoliseksi jäänyt. eikä hoikan tarvitse mitään lihotuskuuria raskaana ollessaan ottaa. itse olen syönyt (alkua lukuun ottamatta) samalla tavalla kuin ennenkin, ja nyt 36rv on tullut 9kg painoa. eikä tästäkään neuvolassa ole sanottu ole sanottu mitään puoleen eikä toiseen.

• Kuikelo -83

Ok, te olette näköjään vielä hoikempia ettekä saa paniikkeja. Nyt ruoka tosiaan jo maistuu ja yllättäen tänä aamuna paino olikin jo 58,5. Syön siis vain hyvin ja monipuolisesti niin eiköhän se tästä:)

• myös hoikka odottaja
        Kuikelo -83 kirjoitti:

Ok, te olette näköjään vielä hoikempia ettekä saa paniikkeja. Nyt ruoka tosiaan jo maistuu ja yllättäen tänä aamuna paino olikin jo 58,5. Syön siis vain hyvin ja monipuolisesti niin eiköhän se tästä:)

panikoida.. ekan kolmanneksen aikana painonmuutos -2kg on ihan normaalia.. Nythän se vaavi vasta tosissaan alkaa kasvamaan. Suosittelen syömään jotakin raskausajan monivitamiinia ja kalaöljyä lisäksi. Energian lisäksi vauva tarvii vitskuja ja omega 3:a :) Jos ei ruoka meinaa maistua niin kokeile josko päivittäin menis kourallinen pähkinöitä alas (=mukavasti energiaa ja hyviä rasvoja). Mukavaa odotusta.

• fisutt

Minulla ennen raskautta oli painoa 49,5kg (pituus 162cm) ja alkuraskaudessa paino laski, vaikka kovin suurta pahoinvointia ei ollutkaan. rv 12 2 neuvolassa paino oli 47,9kg. Kuitenkin alkupainoon verrattuna painoa tuli raskauden aikana yhteensä 12,5kg, vaikka vauva syntyi muutamaa viikkoa ennen laskettua aikaa :)

Ei kannata panikoida, kyllä se paino sieltä lähtee pikkuhiljaa nousemaan.

• laihis5

Lapsi kyllä ottaa omansa. Ja jos kuitenkin syöt terveellisesti, niin ei painolla ole niin merkitystä.
      Itse painoin ennen raskautta 56 kg (169cm) ja synnärille mennessä painoa oli 62 kg =) Kotiin lähtiessä taas 56 kg. Terve lapsi kaikinpuolin tuli. Kiinnitin huomiota kyllä syömisiini ja yritin syödä monipuolisesti ja terveellisesti.
      Ja missään vaiheessa ei kyllä neuvolassa oltu huolissaan. Vauva kun kasvoi kuitenkin normaalisti.

• -91

Minä myös hoikka 160/50 ja rv:lla 12 sikiön kasvu oli ihan hyvää mutta ongelma on minussa minua huimaa aina ja huomaan miten lapsi siellä ottaa viimesetkin voimat mitkä mulla on jos en esim. pistä 4 tuntiin mitään suuhuun niin en pysty seisoa minuuttiakaaan onko kellään tää huimaus noin pahaa ja mitä muuta voisin tehä kun syödä usein.... Niin ja asiaa hankaloittaa pahaolo en vain voi syödä paljoo :S
        Onnea teille tähän ongelmaan :)

• äiti myöskin

Moikka!
      Mulla pituutta siunaantunut 180 cm ja kun aloin odottamaan esikoistani, painoin vain 56 kiloa vaikka olen aina sylönyt kuin hevonen. Olin reippaasti alipainoinen ja raskausaikana painoa tulikin lisää 29 kg. Toki siitä painosta osa jäi laitokselle. Nyt kahden lapsen jälkeen painan 73 kg ja nyt olen normaalipainoinen ja muutenkin tyytyväinen itseeni. Olen onnellinen, että esikoisen raskaus toi lisää kiloja enkä halua painoani enää ikinä niin alhaiseksi kuin ennen.

Syöt vaan terveellisesti ja monipuolisesti, kyllä se pikkuinen ottaa sieltä tarvitsemansa. Onnea odotukseen!

• Kuikelo -83

Olin vähän toivonut, että raskauden aikana sitten alkaa tulla naisellista pyöreyttä kun olen aina ollut laihanpuoleinen..., ja nyt olenkin näivettyneempi kuin koskaan. Tänään joku kännikala sanoi metrossa että "syö makkaraa".
        Onneksi nyt ruoka sentään maistuu, yritän olla stressaamatta koska sillä senruokahalun saa menemään!

• -p-
        Kuikelo -83 kirjoitti:

Olin vähän toivonut, että raskauden aikana sitten alkaa tulla naisellista pyöreyttä kun olen aina ollut laihanpuoleinen..., ja nyt olenkin näivettyneempi kuin koskaan. Tänään joku kännikala sanoi metrossa että "syö makkaraa".
        Onneksi nyt ruoka sentään maistuu, yritän olla stressaamatta koska sillä senruokahalun saa menemään!

no, kohta saat kuunnella ihmisten idioottimaisia kommentteja raskaudestasi muutenkin. tai siis itseä on ainakin häirinnyt se, että raskaana oleva nainen tuntuu olevan yleistä omaisuutta: painoa, kokoa ja kaikkea mahdollista on mukamas oikeus kommentoida ihan miten haluaa. mulla ei ole tuo 9kg kertynyt muualle kuin rintoihin ja vatsaan. tai siltä se ainakin näyttää. ja oon aika varma, että imetyksen myötä musta tulee entistäkin näivettyneemmän näköinen ja nuo vähäisetkin kilot karisevat äkkiä pois. mutta tällainen minä olen.

• rv 29+6

Täällä melko hoikka esikoisen odottaja myös. Ennen raskautta paino noin 51 kg/162 cm ja nyt 55,5 kg. Paino on hitaasti noussut ja vatsa kasvanut. Syön aikalailla kuten ennen raskauttakin, mutta enemmän välipaloja. Neuvolassa sanovat, että paino olisi voinut muutaman kilon enemmänkin nousta, mutta ok, jos tunnen syöväni hyvin.
      Välillä kuitenkin huolestuttaa muiden puheet, kun olen edelleen niiiin pieni ja vatsa on kuulemma tosi pieni. Tulee pelko, ettei vauva kasvakaan niin kuin pitäisi. Mies saa vakuutella sitten, että kyllä maha on taas kasvanut...

• hennaliina

niih, kyllä se mukula ottaa kaiken minkä tarvittee, eikä jätä äiteellensä mitää. esikoisen kohdalla painoa tuli 10 kiloa ja voi ku mä tykkäsin ittestäni ja edes vähän pyöristyneestä naamasta. mutts laitokselle ne kilot jäi, ja loput lähti imettäessä ja rakentaessa. nyt tokan kans on tullu viikolle 34 mennessä 8 kiloa, eli aikalailla samoilla mennään ku edellisessäki. kukaan ei ole painosta valittanu, koska oon aina ollu laiha. ihan normikokoinen tuo esikoinen oli syntyessänsä ja sai 10 pistettä. ei siis voi väittää että oma paino olis jotenki sidoksissa lapsen kehitykseen (ellei se mee sairauden puolelle).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2875
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1270
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe