4,5 vuotiaalla koirallani todettiin tänään pieni nisäkasvain takanisässä. Eläinlääkäri suositteli patin poistoa (lumpektomiaa), voimakkaan valeraskauden vuoksi leikkausaika on 3 viikon päästä. Mikäli ei mene itsellään ohi, meillä on Galastop-resepti.
Millaisia kokemuksia teillä on nisäkasvaimista ja niiden poistoista? Uusiutuuko helposti ja mitä jos käy niin huono tuuri, että on etäpesäkkeitä lähettävä pahanlaatuinen kasvain? Mikä on elinaikaennuste?
Hyvä onni on se, että kasvain on vielä alle herneen kokoinen ja ajoissa huomattu. 3 viikon aikana se ei ole kasvanut. Netistä kun lueskellut, toiset ell eivät lähde sörkkimään pieniä kasvaimia, etteivät ärhäköidy. Onko sille perusteita? Itse menen joka tapauksessa leikkaukseen kun niin on suositeltu meidän kohdalla, mutta haluan myös tietää onko ratkaisullani kenties huonoja seurauksia.
Kuulisin enemmän kuin mielelläni muiden kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja. Romahdin kun astuin eläinlääkäriaseman ovesta ulos.
nisäkasvain ja lumpektomia
9
6080
Vastaukset
- Hyvin kävi
edellisellä nartullani löytyi 3 n. herneenkokoista kasvainta. Se oli silloin 7-vuotias. Ne leikattiin heti pois ja lähetettiin patologille. Niin oudolta kuin kuulostaakin yksi niistä oli pahanlaatuinen ja 2 hyvänlaatuista. Pahanlaatuinenkaan ei ollut lähettänyt etäispesäkkeitä, mutta vuotta myöhemmin ne taas uusivat ja taas leikattiin pois. Vielä sen jälkeen uusivat kerran, mutta sen jälkeen niitä ei enää ilmaantunut ja koira eli terveenä melkein 13 vuotta ja kuoli muihin syihin.
Hyvä , että löysit ne niin aikaisin. Ehdottiko lääkäri sterilisaaliota leikkauksen yhteydessä. Ehkä kannattaisi.- huolissaan25
Ell sanoi näin, että jos kasvaimet uusivat ja joudutaan leikkaamaan toisen kerran, tuolloin tehdään sterilisaatio myös. Ymmärtääkseni myöhemmällä iällä tehty sterilointi ei vaikuta nisäkasvaimiin? Näin ainakin yleisesti puhutaan. En näe sitä lainkaan huonona vaihtoehtona, koska koiralla juoksu 3x/vuosi eli lähes aina on joko kiima/valeraskaus. Altistaa kyllä märkäkohdulle tuollainen hormoonitoiminta.
Onkohan ihan ok odottaa vielä 3 viikkoa? Itse olisin valmis antamaan galastopin vaikka heti ja menoks, mutta kahden viikon päästä kaikki ajat kys. eläinlääkäriasemalla varattu. Aikaa patin löytymisestä leikkaukseen tulee siis kulumaan n. 6-7 viikkoa. - irlanninsetteri1
huolissaan25 kirjoitti:
Ell sanoi näin, että jos kasvaimet uusivat ja joudutaan leikkaamaan toisen kerran, tuolloin tehdään sterilisaatio myös. Ymmärtääkseni myöhemmällä iällä tehty sterilointi ei vaikuta nisäkasvaimiin? Näin ainakin yleisesti puhutaan. En näe sitä lainkaan huonona vaihtoehtona, koska koiralla juoksu 3x/vuosi eli lähes aina on joko kiima/valeraskaus. Altistaa kyllä märkäkohdulle tuollainen hormoonitoiminta.
Onkohan ihan ok odottaa vielä 3 viikkoa? Itse olisin valmis antamaan galastopin vaikka heti ja menoks, mutta kahden viikon päästä kaikki ajat kys. eläinlääkäriasemalla varattu. Aikaa patin löytymisestä leikkaukseen tulee siis kulumaan n. 6-7 viikkoa.kun odottaa niin aika tuntuu niin pitkältä!Kaikkea hyvää ja kaikki menee varmasti hyvin!!!
- irlanninstteri1
irlanninsetteri1 kirjoitti:
kun odottaa niin aika tuntuu niin pitkältä!Kaikkea hyvää ja kaikki menee varmasti hyvin!!!
läpi!Jos kiinnostusta katso suomi 24 fi ja siellä imusolmukesyöpä ja irlanninsetteri.Teille ei varmasti käy kuin meille!!!
- -
Mulla on 8 vuotias koira. Vuosi sitten leikattiin hyvänlaatuinen nisäkasvain, yleensä ovat kuulemma hyvänlaatuisia nuo nisäkasvaimet. Leikkaus meni hyvin. Lääkäri suositteli että kannattaa leikata munasarjat pois, se kait vähentää ettei tulisi uudelleen ja varsinkin kohtuun. Mun koiralla ultrattiin myös kohtu ettei siellä ole. Mun koiralla on myös ollut 2 pahanlaatuista kasvainta (matsolukasvain) nyt on tullut kolmas pahanlaatuinen kasvain,kohta leikkaus edssä. Kamalaa tällanen jatkuva leikkaus,mutta jos nyt vielä kerran. Harmittaa kun täytyy päättää toisen puolesta,mut en haluis luovuttaa vielä. Toivottavasti koirani ei kärsi kauheesti ja sais elää hyvää elämää.
Tsemppiä sulle ja koiralle! Yleensä nisäkasvaimet on harmittomia ja ne ei lähetä tietääkseni etäpesäkkeitä muualle kuin toisiin nisiin tai kohtuun. Ja toivottavasti sinun koirallasi olisi hyvänlaatuinen! Todella moni koira saa näitä nisäkasvaimia, siksi olisi hyvä leikata koira jos ei aijo pentuja. - hyvä/pahalaatuiset
- kirjoitti:
Mulla on 8 vuotias koira. Vuosi sitten leikattiin hyvänlaatuinen nisäkasvain, yleensä ovat kuulemma hyvänlaatuisia nuo nisäkasvaimet. Leikkaus meni hyvin. Lääkäri suositteli että kannattaa leikata munasarjat pois, se kait vähentää ettei tulisi uudelleen ja varsinkin kohtuun. Mun koiralla ultrattiin myös kohtu ettei siellä ole. Mun koiralla on myös ollut 2 pahanlaatuista kasvainta (matsolukasvain) nyt on tullut kolmas pahanlaatuinen kasvain,kohta leikkaus edssä. Kamalaa tällanen jatkuva leikkaus,mutta jos nyt vielä kerran. Harmittaa kun täytyy päättää toisen puolesta,mut en haluis luovuttaa vielä. Toivottavasti koirani ei kärsi kauheesti ja sais elää hyvää elämää.
Tsemppiä sulle ja koiralle! Yleensä nisäkasvaimet on harmittomia ja ne ei lähetä tietääkseni etäpesäkkeitä muualle kuin toisiin nisiin tai kohtuun. Ja toivottavasti sinun koirallasi olisi hyvänlaatuinen! Todella moni koira saa näitä nisäkasvaimia, siksi olisi hyvä leikata koira jos ei aijo pentuja."Yleensä nisäkasvaimet on harmittomia ja ne ei lähetä tietääkseni etäpesäkkeitä muualle kuin toisiin nisiin tai kohtuun."
Ei valitettavasti ole totta. Nisäkasvaimet ovat usein hyvälaatuisia, mutta voivat olla myös hyvin pahalaatuisia ja lähettää etäpesäkkeitä mihin tahansa elimistöön, esim. keuhkoihin. Pahalaatuisuuden aste vaihtelee kasvaintyypin mukaan. Jotkut leviävät vain paikallisesti (toisiin nisiin tai muualle ympäröiviin kudoksiin, jos ei poisteta pian), mutta "pahimmat" lähettävät etäispesäkkeitäkin. - huolissaan25
hyvä/pahalaatuiset kirjoitti:
"Yleensä nisäkasvaimet on harmittomia ja ne ei lähetä tietääkseni etäpesäkkeitä muualle kuin toisiin nisiin tai kohtuun."
Ei valitettavasti ole totta. Nisäkasvaimet ovat usein hyvälaatuisia, mutta voivat olla myös hyvin pahalaatuisia ja lähettää etäpesäkkeitä mihin tahansa elimistöön, esim. keuhkoihin. Pahalaatuisuuden aste vaihtelee kasvaintyypin mukaan. Jotkut leviävät vain paikallisesti (toisiin nisiin tai muualle ympäröiviin kudoksiin, jos ei poisteta pian), mutta "pahimmat" lähettävät etäispesäkkeitäkin.meille ell sanoi että 50/50 suhde onko hyvän- vai pahanlaatuinen. näistä pahanlaatuisista 25 lähettää etäpesäkkeitä ja 25 ei. oliko esimerkkinä kappalemäärät vai prosentit, en osaa enää sanoa. ja voi lähettää etäpesäkkeitä keuhkoihin ja maksaankin'?
ajattelin soittaa vielä jollekin toiselle ell ja vielä leikkaavallekin. olin sen verran pihalla paikan päällä et itse leikkauksesta ja sen riskeistä ja huonoista mahdollisista seuraamuksista ei ole mitään tietoa. hyvä sitten valmistaa itsensä ettei tule mikään asia puun takaa.
kaverin kaverilta kuulin kauhukertomuksia että joltain koiralta leikattu nisäkasvain ja mennyt 3 viikkoa kun koira kuollut, kasvain aktivoitunut leikkauksessa ja lähettänyt etäpesäkkeitä. näinköhän? vai oliskohan ne etäpesäkkeet lähteneet jo aiemmin?
joka tapauksessa menen leikkaukseen. en voisi elää jokaista päivää miettien onko kasvain etäpesäkkeitä lähettävä ja koira menee huonompaan suuntaan kokoajan.
kiitän vastanneita. lohduttavaa kuulla muiden kokemuksia :) - huolissaan25
- kirjoitti:
Tsemppiä sulle ja koiralle! Yleensä nisäkasvaimet on harmittomia ja ne ei lähetä tietääkseni etäpesäkkeitä muualle kuin toisiin nisiin tai kohtuun. Ja toivottavasti sinun koirallasi olisi hyvänlaatuinen! Todella moni koira saa näitä nisäkasvaimia, siksi olisi hyvä leikata koira jos ei aijo pentuja.onko se se ohutneulanäyte millä kasvaimen laatu selvitetään vai miten? meillä sitä ei otettu kun ell sanoi että ei todennäköisesti osuisi siihen.
Tsemppiä myös sinun koirallesi ja sulle leikkaukseen! kerro ihmeessä kuulumisia ja vointeja. - hyvin kävi
huolissaan25 kirjoitti:
onko se se ohutneulanäyte millä kasvaimen laatu selvitetään vai miten? meillä sitä ei otettu kun ell sanoi että ei todennäköisesti osuisi siihen.
Tsemppiä myös sinun koirallesi ja sulle leikkaukseen! kerro ihmeessä kuulumisia ja vointeja.ainakin kasvaimen laadun selvitti patologi jolle näyttepalat lähetettiin jokaisesta kolmesta kasvaimesta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829