Minä en sen enenpää lässytä,mutta haluaisin vähän tai paljon tietoa terhi sea fun c veneestä.Ostin tämän veneen tänä kesänä,ja olen vitun pettynyt.Moottorisuositus kyseessäolevalle veneelle on 15hv.No niin. Laitoin tämän myllyn peräpeiliin kiinni,ja lähdin koeajolle.Koeajon tulos oli todella vittumainen.Siinä moottori on koko ajan melkein veden alla.Miksi?Kokeilin kaikki mahdollisuudet trimmitangossa.Niin ,en muistanut mainita että moottori on 15 heppainen sähköstartilla varustettu moottori.Osaisiko joku neuvoa minua? Ei ole sähkökippiä.12 vuotta tulin toimeen suvi 400 10 hv marinelilla.Mutta hiushalkeamia tuli liikaa.
Paska Terhi
37
18831
Vastaukset
- katumusajolle
Ostit siis sian säkissä sillä koeajohan suoritetaan ennen ostamista.
Paljonkos on perässä painoa? Kuski=135 kg, pari tankillista bensaa=50 kg, akku=20 kg, painava nelitahtimoottori=45 kg. Siinähän sitä selitystä jo löytyykin.- "Paskan myivät"
Kylä kai ostaja voi olettaa ostavansa normaalisti toimivan kerpon?
Jälkikäteis selitys, olet liian painava on loukkaavaa, oikein oikeesti.
Yksityinen ihminen on valitettavasti hyvin avuton järjestelmässämme tämän kaltaisissa tilanteissa.
Kerpon hinta hupenee jo juridista apua suunnitellessa ja jos ostaja on lihavakin on ehkä parasta siirtyä rannalle onkimaan. Säästyy ivalta, ilkeilyltä ja herjaamiselta? Tokihan kukaan ei sentään vittuile, mutta sittenkin. - PuSe
"Paskan myivät" kirjoitti:
Kylä kai ostaja voi olettaa ostavansa normaalisti toimivan kerpon?
Jälkikäteis selitys, olet liian painava on loukkaavaa, oikein oikeesti.
Yksityinen ihminen on valitettavasti hyvin avuton järjestelmässämme tämän kaltaisissa tilanteissa.
Kerpon hinta hupenee jo juridista apua suunnitellessa ja jos ostaja on lihavakin on ehkä parasta siirtyä rannalle onkimaan. Säästyy ivalta, ilkeilyltä ja herjaamiselta? Tokihan kukaan ei sentään vittuile, mutta sittenkin.että tuo Terhi on vuotanut vettä sisäänsä ja uretaaneissa on paljon, paljon ylimääräistä painoa.
Kyllä tuon paatin pitäisi kulkea ihan normiasennossa vaikka perässä olisi isompikin mies.
Etenkin jos on aikaisemmin pärjännyt Suvi 400:lla. - ei vety
PuSe kirjoitti:
että tuo Terhi on vuotanut vettä sisäänsä ja uretaaneissa on paljon, paljon ylimääräistä painoa.
Kyllä tuon paatin pitäisi kulkea ihan normiasennossa vaikka perässä olisi isompikin mies.
Etenkin jos on aikaisemmin pärjännyt Suvi 400:lla.2komponentti uretaani ei vedä vettä, kuin 2%, että syy ei voi olla vuodossakaan
- 6+4
Itselläni on ollut aikoinaan samanlainen paska, Tosin 2t 15hv käynnistys toimi lihasvoimalla. Kyydissä 2* 75 kg varusteet ja hyvin kellu/kulki. Ainut nekatiivinen juttu paketissa oli se, että vaihdoin sen isoon ht veneeseen voi että ottaa pattiin vielläkin.
- Halvalla saa?
Katso nyt joskus edes muutakin kuin hintalappua, kun ostoksia teet...
- myin pois
liikaa painoa perässä,ja lisäksi vesi menee penkiltä penkin alle sateella.ja tämä oli jo uutena minulla näin!
- ffgx
Onko moottorin korkeus suunnilleen kohdallaan?
- KotimainenTyyli
Terhi Sea Fun on ominaisuuksiltaan monikäyttöinen yleisvene, joka ei kaihda ankariakaan olosuhteita. Se on liukuva perämoottorivene, jolla on kuitenkin mökkikalasteluun riittävät soutuominaisuudet. Sea Funissa on tyylikkäät ja toimivat sisätilat sekä runsaat, lukittavat säilytystilat. Lukuisilla lisävarusteilla veneen voi varustella makunsa mukaan pienen perheen kaikkiin käyttötarkoituksiin. Suurin suositeltava moottorin paino on jopa 52 kg! ja kuormaakin saa veneeseen 330 kg, henkilömäärä 4, perälautaan voi laittaa tehokkaan 15 hp myllyn, joka "siivittää" Sea Fun veneen vauhdikkaaseen plaaniin!lisävarusteita on pitkä lista, joten kyseessä on todella edustava kokonaisuus, joka kannattaa kruunata esim.kulkuvalolla, niin tyylikin non kohdallaan
- x + y
Ja kun katteet on kohdallaan, niin kaikki voittaa.
Terhin valmistus http://www.youtube.com/watch?v=yh2jx0xqlzU
Ei kun tuossahan käytetään vahvistukseen lasikuitua. Vaahtoahan sen piti olla. Tämä se oikea video onkin
http://www.terhi.fi/videoplayer/index.php?filename=tehdas.flv - Propeller
x + y kirjoitti:
Ja kun katteet on kohdallaan, niin kaikki voittaa.
Terhin valmistus http://www.youtube.com/watch?v=yh2jx0xqlzU
Ei kun tuossahan käytetään vahvistukseen lasikuitua. Vaahtoahan sen piti olla. Tämä se oikea video onkin
http://www.terhi.fi/videoplayer/index.php?filename=tehdas.flvtuolla on myös lasikuituveneen valmistusvideo http://www.youtube.com/watch?v=dEhSaFfaSKg
potkurin valmistus on paljon mielenkiintoisempaa http://www.youtube.com/watch?v=HT0YrvJoCmc - Ählämi
Propeller kirjoitti:
tuolla on myös lasikuituveneen valmistusvideo http://www.youtube.com/watch?v=dEhSaFfaSKg
potkurin valmistus on paljon mielenkiintoisempaa http://www.youtube.com/watch?v=HT0YrvJoCmcKertokaas nyt tyhmälle faktapohjaisesti paljonko tuon Terhi-veneen paino voi nousta jos "uretaanitäyte" on jatkuvassa kosketuksessa veden kanssa. Polyuretaaniyhdistyksen nettisivuilta löytämieni testitulosten mukaan ainakaan rakentamisessa käytetty polyuretaani ei juurikaan vety, 90 vrk:n vesiupotus saa polyuretaanin imemään vettä n. 1 tilavuus-%:n. Jos tätä tulosta voi soveltaa Terhi Sea Funiin, saattais neliön reikä perässä nostaa veneen massaa kesäkauden aikana peräti yhdellä kilogrammalla...
Aloitusviesti vaikutti muutenkin täydeltä trollilta, laita tiedot mistä moottorista on kyse ja paljonko itse painat ja mitä muuta veneessä on kyydissä. - terhisti
Ählämi kirjoitti:
Kertokaas nyt tyhmälle faktapohjaisesti paljonko tuon Terhi-veneen paino voi nousta jos "uretaanitäyte" on jatkuvassa kosketuksessa veden kanssa. Polyuretaaniyhdistyksen nettisivuilta löytämieni testitulosten mukaan ainakaan rakentamisessa käytetty polyuretaani ei juurikaan vety, 90 vrk:n vesiupotus saa polyuretaanin imemään vettä n. 1 tilavuus-%:n. Jos tätä tulosta voi soveltaa Terhi Sea Funiin, saattais neliön reikä perässä nostaa veneen massaa kesäkauden aikana peräti yhdellä kilogrammalla...
Aloitusviesti vaikutti muutenkin täydeltä trollilta, laita tiedot mistä moottorista on kyse ja paljonko itse painat ja mitä muuta veneessä on kyydissä.Sea Fun c on jo uutena takapainoinen 15hv 4t koneella. ainut parannus mikä vähän auttas on siirtää akku ja tankki eteen! samoin on varmaan muissakin noin pienissä ja keveissä veneissä!
- terhejä rannassa
Laitappa koneesi kavitaatiolevyihin hydrofoilit, niistä saa vähän apua. Itse laitoin Micro funiin ( 10 hv 4t kone) ja Varioon ( 50 hv 4-t kone) molemmissa liikkeelle lähtö ja ajo muuttui aika dramaattisesti, liukukynnys häviää kokonaan ja plaanissa molemmat kestää tosi hitaassa nopeudessa, huippunopeus kärsii noin solmun tai parin verran. Hydrofoili toimii kuten lentokoneen siipi, eli pyrkii antamaan nostetta perässä, kumoaa siis osittain koneen painoa ja parantaa trimmin vaikutusta. Hydrofoileja suomesta saa kahta mallia, toiset on suorat ja toiset kääntyy vähän ylöspäin , tein piruuttani testit tolla micro funilla, kokeilin kumpiakin. Suorat on paremmat, ne on myös isommat , löytyy maritimista ja claes ohlssonilta ja maksaa n. 30 eur.
- C-funi
Mulla on sama vene ja perässä 18hv Tohatsu 2-T....vene lähtee itsestään jo alle puolen kaasun nätisti liukuun ja täyskaasulla olen gps:llä mitannut vauhtia 40,2km/h. Kahdella ukolla vene kulkee edelleen kevyesti liu`ussa, vaikka akku ja täysi bensatankki (24L) on takapenkin alla.
Ihan hyvä vene järvikäyttöön, vaikka ajo-ominaisuudet ei ole laineiden seassa ihan parhaasta päästä!- trollipeikko2
Puhukaa mun puolesta Terheistä mitä paskaa tahansa, mutta älkää väittäkö että jostain uimatikaan läpiviennistä uretaanitäytteisiin menevä vesi saa veneen painamaan tyyliin sata kiloa enemmän. Niinkuin tuossa joku aiemmin totesi, se polyuretaani ei oikeasti ime vettä paskankaan vertaa vaikka sitä kuinka uittaisi. Terhin rakenne kyllä kärsii mikäli kostumista pääsee tapahtumaan ja korjaamattomana kosteus alkaa irrottaa täytettä kuoristaan heikentäen rakennetta. Plaaniin raskaasti vettymisen takia nousevat Terhit on kuitenkin urbaanilegendaa.
- Terhi=vettynyt+p
trollipeikko2 kirjoitti:
Puhukaa mun puolesta Terheistä mitä paskaa tahansa, mutta älkää väittäkö että jostain uimatikaan läpiviennistä uretaanitäytteisiin menevä vesi saa veneen painamaan tyyliin sata kiloa enemmän. Niinkuin tuossa joku aiemmin totesi, se polyuretaani ei oikeasti ime vettä paskankaan vertaa vaikka sitä kuinka uittaisi. Terhin rakenne kyllä kärsii mikäli kostumista pääsee tapahtumaan ja korjaamattomana kosteus alkaa irrottaa täytettä kuoristaan heikentäen rakennetta. Plaaniin raskaasti vettymisen takia nousevat Terhit on kuitenkin urbaanilegendaa.
on todellakin vettyneen terhin plaaniin nousu, sillä se painaa niin paljon ettei sitä saa plaaniin.
Nimimerkillä terhi mikro fun suzuki 9.9, eikä nouse vaikka laittaa kaasun täysille ja hyppää itse pois kyydistä.
Vene painaa tällä hetkellä 200 kg, sillä läheisen maalaistalon vaakasta loppuu vastapainot tuohon lukemaan - trollipeikko2
Terhi=vettynyt+p kirjoitti:
on todellakin vettyneen terhin plaaniin nousu, sillä se painaa niin paljon ettei sitä saa plaaniin.
Nimimerkillä terhi mikro fun suzuki 9.9, eikä nouse vaikka laittaa kaasun täysille ja hyppää itse pois kyydistä.
Vene painaa tällä hetkellä 200 kg, sillä läheisen maalaistalon vaakasta loppuu vastapainot tuohon lukemaanTerheissä käytetty polyuretaani on samaa kamaa kuin esim. saunojen SPU-eristeissa käytetty polyuretaani. Polyuretaanin veden imeytyminen EN 12087 -testin mukaisesti on alle
- 19 + + 2
trollipeikko2 kirjoitti:
Terheissä käytetty polyuretaani on samaa kamaa kuin esim. saunojen SPU-eristeissa käytetty polyuretaani. Polyuretaanin veden imeytyminen EN 12087 -testin mukaisesti on alle
Esimerkiksi peltilevyissä käytetty eristeuretaani vettyy aivan läpimäräksi. Romukasassa vesiojassa lojunut levy oli melko raskas nostaa. Umpisoluisuus taitaa olla pieni?
Käytännössä "vettyneisiin" Terheihin taitaa mennä litrakaukalla vettä. Tapaus, jonka tiedän, meni suunilleen näin. Pohja alkaa irrota polyuretaanista kuskin jalkojen alta. Muovi painuu ja nitkuu. Vettä vuotaa läpiviennistä muovin alle. Pohja irtoaa käytössä suuremmalta alalta. Vesi muovin alta ei käytännössä kuivu ollenkaan. Vuotokohtaa yritetään korjata, mutta huonot korjausyritykset hajoaa uudelleen nitkuvasta muovista. Vuotavasta kohdasta purskahtaa veneessä kävellessä vettä takaisin veneeseen. Irronneen pohjan kiinnittäminen hankalaa.
Veikkaan, että veden imeityminen polyuretaaniin jatkuu hitaasti koko ajan, eikä rajoitu esimerkiksi 1,5 prosentin pintakerrokseen. Miten mahtaa talven pakkaset vaikuttaa asiaan.
Muihinkin veneisiin on vettä päässyt. Aiemman keskustelun aiheista löytyy esimerkiksi kuvia Silverin märästä uretaanista.
http://picasaweb.google.com/niko.tohka/SilverProjekti#5170254086602843426 - JormaJii
19 + + 2 kirjoitti:
Esimerkiksi peltilevyissä käytetty eristeuretaani vettyy aivan läpimäräksi. Romukasassa vesiojassa lojunut levy oli melko raskas nostaa. Umpisoluisuus taitaa olla pieni?
Käytännössä "vettyneisiin" Terheihin taitaa mennä litrakaukalla vettä. Tapaus, jonka tiedän, meni suunilleen näin. Pohja alkaa irrota polyuretaanista kuskin jalkojen alta. Muovi painuu ja nitkuu. Vettä vuotaa läpiviennistä muovin alle. Pohja irtoaa käytössä suuremmalta alalta. Vesi muovin alta ei käytännössä kuivu ollenkaan. Vuotokohtaa yritetään korjata, mutta huonot korjausyritykset hajoaa uudelleen nitkuvasta muovista. Vuotavasta kohdasta purskahtaa veneessä kävellessä vettä takaisin veneeseen. Irronneen pohjan kiinnittäminen hankalaa.
Veikkaan, että veden imeityminen polyuretaaniin jatkuu hitaasti koko ajan, eikä rajoitu esimerkiksi 1,5 prosentin pintakerrokseen. Miten mahtaa talven pakkaset vaikuttaa asiaan.
Muihinkin veneisiin on vettä päässyt. Aiemman keskustelun aiheista löytyy esimerkiksi kuvia Silverin märästä uretaanista.
http://picasaweb.google.com/niko.tohka/SilverProjekti#5170254086602843426Terhin vettyminen tuntuu herättävän intohimoja... onko tapauksia ollut veneiden myyntimääriin nähden oikeasti paljon vai vähän, mene ja tiedä. Paljon vain tuntuu olevan toisen tai kolmannen käden tietoa.
Nythän sitten esim. Terhi Big Funissa ja 475:ssa on kalustekuori jonka alla olevassa "pilssissä" vähäisen veden on tarkoitus huilaillakin suht rauhassa ja poisto tapahtuu tuulettumalla tai isommat määrät pilssipumpulla. Näissä malleissa ei ainakaan tallailla uretaanitäytteen päällä, joten rasitus on tältä osalta pienempi vaikka veden imeytymistä uretaanirakenteeseen jostain syystä tapahtuisikin. Pilssiveden poiston ja sadeveden poiston läpiviennit on syytä pitää kunnossa. - 19 + + 2
JormaJii kirjoitti:
Terhin vettyminen tuntuu herättävän intohimoja... onko tapauksia ollut veneiden myyntimääriin nähden oikeasti paljon vai vähän, mene ja tiedä. Paljon vain tuntuu olevan toisen tai kolmannen käden tietoa.
Nythän sitten esim. Terhi Big Funissa ja 475:ssa on kalustekuori jonka alla olevassa "pilssissä" vähäisen veden on tarkoitus huilaillakin suht rauhassa ja poisto tapahtuu tuulettumalla tai isommat määrät pilssipumpulla. Näissä malleissa ei ainakaan tallailla uretaanitäytteen päällä, joten rasitus on tältä osalta pienempi vaikka veden imeytymistä uretaanirakenteeseen jostain syystä tapahtuisikin. Pilssiveden poiston ja sadeveden poiston läpiviennit on syytä pitää kunnossa.Ehjiin verrattuna kaikissa veneissa on varmasti viallisia vähän. Tuskin polyuretaani mitä nyt käytetään on täysin samaa kuin vaikkapa 15 vuotta sitten. Kiinnipysyvyyttä on varmasti parannettu. Tämä on vain oletus. Tuotankoprosessilla on oma osuutensa. Tuskin 100 prosenttisesti aina onnistuu teko ja laaduntarkkailu. Tapaukset joista tiedän on 90-luvun alkupuolella tehtyjä veneitä. Sitähän ei tiedä onko aluksi pohjairronnut ja sitten läpivienti vai toisinpäin, että läpiviennistä on päässyt vähän vettä ja talvella jäätyessä on irronnut enempi.
- PuSe
19 + + 2 kirjoitti:
Ehjiin verrattuna kaikissa veneissa on varmasti viallisia vähän. Tuskin polyuretaani mitä nyt käytetään on täysin samaa kuin vaikkapa 15 vuotta sitten. Kiinnipysyvyyttä on varmasti parannettu. Tämä on vain oletus. Tuotankoprosessilla on oma osuutensa. Tuskin 100 prosenttisesti aina onnistuu teko ja laaduntarkkailu. Tapaukset joista tiedän on 90-luvun alkupuolella tehtyjä veneitä. Sitähän ei tiedä onko aluksi pohjairronnut ja sitten läpivienti vai toisinpäin, että läpiviennistä on päässyt vähän vettä ja talvella jäätyessä on irronnut enempi.
ei ole se ongelma. Terhin ongelma on abs. Se on liian melto materiaali tehdä vene.
Terhin runko elää kun kävelee veneessä. Se elää ajettaessa aallokon vaikutuksesta.
Se elää kun vene vedetään trailerille ja trailerilla. Jos ei usko, voi kokeilla.
Vedä Terhi trailerille ja laita liinat varovasti kiinni. Missään vaiheessa et huomaa että liinat olisivat tiukalla. Sen vuoksi että vene muuttaa muotoaan koko ajan kun liinoja kiristetään.
Jos kuljetat Terhiä trailerilla, takimmaisten rullien muoto painuu Terhin kölin kohdalle.
Abs antaa periksi. Pohjassa on huomaamattomat murtumat mistä vesi pääsee rakenteissin.
Tee sama kiristystesti ns. lasikuituveneellä. Liinaa kiristettäessä huomaa kyllä koska liina kiristyy.
Kun abs elää tarpeeksi, sisä- ja ulkokuorii irtoavat uretaanista. Veneen sisäpohja alkaa ritistä kun veneessä liikutaan. Omassa Absiassa tämä tapahtui vuodessa.
Kun kuori on irti, veneestä tulee entistä veltompi. Nyt se uretaani murenee koko ajan kun veneeseen kohdistuu mekaanista rasitusta. Siellä alkaa olla aika paljon tilaa vedelle joka pääsee kuorien väliin rungon elämisen takia väljistyneistä läpivienneistä, hiusmurtumista ym.
Vanhoissa Terheissä on tyypillisesti sisälattian ja sisälaidan (ns. jalkalistan kohta) murtunut.
Tuossa tilanteessa on jo pari talvea menty siten että vesi on jäänyt kuorien väliin ja pakkanen plus vesi ovat tehneet tehtävänsä pullauttaen sisäkuoren kokonaan irti toisistaan.
Olen nuorempana ollut ostamassa tietämättömyyttäni tällaista 405 Terhiä ja soittelin tehtaalle että onko tuo iso vika korjata. Tehtaan vastaus oli se että veneessä on pidetty mustaa kumimattoa ja se on auringossa lämmetessään aiheuttanut lämpölaajenemista joka on rikkonut veneen. Suosittelivat silloin Sikaa saumoihin. Onneksi veneen moottori ei lähtenyt käyntiin ja vene jäi ostamatta. Luojan kiitos!
Sen jälkeen olen nähnyt noita Terhejä joissa on pidetty "mustaa kumimattoa" toista kymmentä kappaletta. Asiaan vain kiinnittää usein huomiota kun tuo mattoselitys tuntui vähän...
Ostin sitten uuden Absian.
Oma uutena ostamani Absiani meni takaisin tehtaalle kun kuoret ja peräpeili alkoi halkeamaan alle vuoden ikäisenä. Vene ei ollut ylikellotettu. Moottorina 8 hp kaksitahtisuzuki.
Kun lähdin tuota halkeamisjuttua reklamoimaan, niin lupasivat lähettää mulle tuubin Sikaa, jolla voisin kätevästi korjata nuo "kosmeettiset viat"
Kysyin kuitenkin paikalliselta myyjältä, joka veneen mulle myi, asiasta ja hän halusi nähdä veneen. Kun näki veneen, soitti tehtaalle ja sanoi että se vene on käyttökelvoton.
Ei todellakaan suositellut Sika-korjausta.
Suurkiitokset siitä hänelle. Hoiti asian hyvin. Antoi saman tien uuden veneen varastosta ja sanoi että muuten kesä menee pilalle kun odottelee korvausvenettä tehtaalta.
Tuo uusi meni sitten parissa vuodessa sisäpohjaltaan siihen kuntoon että taas ritisi.
Myin sen sitten kovalla tappiolla onkiveneeksi jossa palvelee ilman konetta.
Tuo Absia on tämän nykyisen Sea Funin edeltäjä ja Kippari -lehdessä esiteltiin aikoinaan vuonna 1997 ja tekstissä mainittiin silloin että edeltäjäänsä verrattuna (Terhi 405) veneen pohjaa oli vahvistettu ja uretaania oli siirretty enemmän sinne pohjaan veneen sivuilta.
Eli jo silloin tehtaalla tiedettin rakenteen ongelmat.
Itse ostaisin ja ostan mielelläni kotimaisia tuotteita mutta kyllä ainakin tällä valmistajalla on sellainen moraali että tämän merkin ohitan.
Mulla oli aikanaan myös Terhi 390, vuosimallia 1974. Jo siinä oli sisäpohjassa murtuma.
Siinä ei ollut uretaania kuorien välissä vaan ilmaa. Se oli kuitenkin vahvempi kuin nämä uudemmat.
Valmistajalla on ollut kyllä kymmeniä vuosia aikaa kehittää veneittensä rakennetta ja etsiä ratkaisuja em. mainittuihin ongelmiin, mutta.....
Nämä yllä mainitut ovat tietysti vain PuSen omissa Terhi -veneissä olleita murtumia ym. ja kokemukseni perusteella kerrron vain niistä. - veesssskkkki
trollipeikko2 kirjoitti:
Terheissä käytetty polyuretaani on samaa kamaa kuin esim. saunojen SPU-eristeissa käytetty polyuretaani. Polyuretaanin veden imeytyminen EN 12087 -testin mukaisesti on alle
Olet samaan aikaan oikeassa ja väärässä. Eihän se polyuretaani itsessään vety tuon enempää, mutta se on niin huokoista tavaraa että kyllä pienenkin veneen välipohjaan mahtuu vettä ihan perkeleesti. Huokostilavuutta on nimittäin enemmän kuin itse uretaania. Paino voi nousta aivan oleellisesti. Olen purkanut yhden Finmarin tästä syystä, kyllä se PU osaa olla kuin pesusieni.
- AsiastaHuvittunut
PuSe kirjoitti:
ei ole se ongelma. Terhin ongelma on abs. Se on liian melto materiaali tehdä vene.
Terhin runko elää kun kävelee veneessä. Se elää ajettaessa aallokon vaikutuksesta.
Se elää kun vene vedetään trailerille ja trailerilla. Jos ei usko, voi kokeilla.
Vedä Terhi trailerille ja laita liinat varovasti kiinni. Missään vaiheessa et huomaa että liinat olisivat tiukalla. Sen vuoksi että vene muuttaa muotoaan koko ajan kun liinoja kiristetään.
Jos kuljetat Terhiä trailerilla, takimmaisten rullien muoto painuu Terhin kölin kohdalle.
Abs antaa periksi. Pohjassa on huomaamattomat murtumat mistä vesi pääsee rakenteissin.
Tee sama kiristystesti ns. lasikuituveneellä. Liinaa kiristettäessä huomaa kyllä koska liina kiristyy.
Kun abs elää tarpeeksi, sisä- ja ulkokuorii irtoavat uretaanista. Veneen sisäpohja alkaa ritistä kun veneessä liikutaan. Omassa Absiassa tämä tapahtui vuodessa.
Kun kuori on irti, veneestä tulee entistä veltompi. Nyt se uretaani murenee koko ajan kun veneeseen kohdistuu mekaanista rasitusta. Siellä alkaa olla aika paljon tilaa vedelle joka pääsee kuorien väliin rungon elämisen takia väljistyneistä läpivienneistä, hiusmurtumista ym.
Vanhoissa Terheissä on tyypillisesti sisälattian ja sisälaidan (ns. jalkalistan kohta) murtunut.
Tuossa tilanteessa on jo pari talvea menty siten että vesi on jäänyt kuorien väliin ja pakkanen plus vesi ovat tehneet tehtävänsä pullauttaen sisäkuoren kokonaan irti toisistaan.
Olen nuorempana ollut ostamassa tietämättömyyttäni tällaista 405 Terhiä ja soittelin tehtaalle että onko tuo iso vika korjata. Tehtaan vastaus oli se että veneessä on pidetty mustaa kumimattoa ja se on auringossa lämmetessään aiheuttanut lämpölaajenemista joka on rikkonut veneen. Suosittelivat silloin Sikaa saumoihin. Onneksi veneen moottori ei lähtenyt käyntiin ja vene jäi ostamatta. Luojan kiitos!
Sen jälkeen olen nähnyt noita Terhejä joissa on pidetty "mustaa kumimattoa" toista kymmentä kappaletta. Asiaan vain kiinnittää usein huomiota kun tuo mattoselitys tuntui vähän...
Ostin sitten uuden Absian.
Oma uutena ostamani Absiani meni takaisin tehtaalle kun kuoret ja peräpeili alkoi halkeamaan alle vuoden ikäisenä. Vene ei ollut ylikellotettu. Moottorina 8 hp kaksitahtisuzuki.
Kun lähdin tuota halkeamisjuttua reklamoimaan, niin lupasivat lähettää mulle tuubin Sikaa, jolla voisin kätevästi korjata nuo "kosmeettiset viat"
Kysyin kuitenkin paikalliselta myyjältä, joka veneen mulle myi, asiasta ja hän halusi nähdä veneen. Kun näki veneen, soitti tehtaalle ja sanoi että se vene on käyttökelvoton.
Ei todellakaan suositellut Sika-korjausta.
Suurkiitokset siitä hänelle. Hoiti asian hyvin. Antoi saman tien uuden veneen varastosta ja sanoi että muuten kesä menee pilalle kun odottelee korvausvenettä tehtaalta.
Tuo uusi meni sitten parissa vuodessa sisäpohjaltaan siihen kuntoon että taas ritisi.
Myin sen sitten kovalla tappiolla onkiveneeksi jossa palvelee ilman konetta.
Tuo Absia on tämän nykyisen Sea Funin edeltäjä ja Kippari -lehdessä esiteltiin aikoinaan vuonna 1997 ja tekstissä mainittiin silloin että edeltäjäänsä verrattuna (Terhi 405) veneen pohjaa oli vahvistettu ja uretaania oli siirretty enemmän sinne pohjaan veneen sivuilta.
Eli jo silloin tehtaalla tiedettin rakenteen ongelmat.
Itse ostaisin ja ostan mielelläni kotimaisia tuotteita mutta kyllä ainakin tällä valmistajalla on sellainen moraali että tämän merkin ohitan.
Mulla oli aikanaan myös Terhi 390, vuosimallia 1974. Jo siinä oli sisäpohjassa murtuma.
Siinä ei ollut uretaania kuorien välissä vaan ilmaa. Se oli kuitenkin vahvempi kuin nämä uudemmat.
Valmistajalla on ollut kyllä kymmeniä vuosia aikaa kehittää veneittensä rakennetta ja etsiä ratkaisuja em. mainittuihin ongelmiin, mutta.....
Nämä yllä mainitut ovat tietysti vain PuSen omissa Terhi -veneissä olleita murtumia ym. ja kokemukseni perusteella kerrron vain niistä.Mies haukkuu suu vaahdossa Terhiä ja on kuitenkin ostanut niitä yksi toisensa jälkeen. Sinähän se Einsteini olet :-D
veesssskkkki kirjoitti:
Olet samaan aikaan oikeassa ja väärässä. Eihän se polyuretaani itsessään vety tuon enempää, mutta se on niin huokoista tavaraa että kyllä pienenkin veneen välipohjaan mahtuu vettä ihan perkeleesti. Huokostilavuutta on nimittäin enemmän kuin itse uretaania. Paino voi nousta aivan oleellisesti. Olen purkanut yhden Finmarin tästä syystä, kyllä se PU osaa olla kuin pesusieni.
Hyvänä esimerkkinä Fjordling, joka on edelleenkin ajettavuudeltaan paras koskaan rakennettu 17 jalkainen, mutta jossa on välipohja täytetty uretaanilla. Uudemmassa sisustuksessa on keulapiikkikin täytetty sillä, ja polttoainetankki upotettu siihen. Kaverin Lingi kulki 135 heppasella vähän yli 30 solmua, ja kaveri käytti sen ruotsissa ko. mallin erikoistuntijalla vaahdonpoistossa, ja mikä yllätys, huippunopeus on nykyisin 44-45 solmua.
Joten kyllä se vaan vettyy, halusi tai ei..- PuSe
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä Fjordling, joka on edelleenkin ajettavuudeltaan paras koskaan rakennettu 17 jalkainen, mutta jossa on välipohja täytetty uretaanilla. Uudemmassa sisustuksessa on keulapiikkikin täytetty sillä, ja polttoainetankki upotettu siihen. Kaverin Lingi kulki 135 heppasella vähän yli 30 solmua, ja kaveri käytti sen ruotsissa ko. mallin erikoistuntijalla vaahdonpoistossa, ja mikä yllätys, huippunopeus on nykyisin 44-45 solmua.
Joten kyllä se vaan vettyy, halusi tai ei..-nimimerkille sen verran että valitettavasti en ole Einstein. Tyhmänä mun on pitänyt opetella asiat kantapään kautta ja viime vuosituhannen puolella nuorena miehenä veneistä tietämättömänä olen tehnyt huonojakin investointeja.
Mutta, kokemus opettaa ja nykyisin venemerkki (ja tosin jo venetyyppikin) on ihan muu. - 12 + 11
PuSe kirjoitti:
ei ole se ongelma. Terhin ongelma on abs. Se on liian melto materiaali tehdä vene.
Terhin runko elää kun kävelee veneessä. Se elää ajettaessa aallokon vaikutuksesta.
Se elää kun vene vedetään trailerille ja trailerilla. Jos ei usko, voi kokeilla.
Vedä Terhi trailerille ja laita liinat varovasti kiinni. Missään vaiheessa et huomaa että liinat olisivat tiukalla. Sen vuoksi että vene muuttaa muotoaan koko ajan kun liinoja kiristetään.
Jos kuljetat Terhiä trailerilla, takimmaisten rullien muoto painuu Terhin kölin kohdalle.
Abs antaa periksi. Pohjassa on huomaamattomat murtumat mistä vesi pääsee rakenteissin.
Tee sama kiristystesti ns. lasikuituveneellä. Liinaa kiristettäessä huomaa kyllä koska liina kiristyy.
Kun abs elää tarpeeksi, sisä- ja ulkokuorii irtoavat uretaanista. Veneen sisäpohja alkaa ritistä kun veneessä liikutaan. Omassa Absiassa tämä tapahtui vuodessa.
Kun kuori on irti, veneestä tulee entistä veltompi. Nyt se uretaani murenee koko ajan kun veneeseen kohdistuu mekaanista rasitusta. Siellä alkaa olla aika paljon tilaa vedelle joka pääsee kuorien väliin rungon elämisen takia väljistyneistä läpivienneistä, hiusmurtumista ym.
Vanhoissa Terheissä on tyypillisesti sisälattian ja sisälaidan (ns. jalkalistan kohta) murtunut.
Tuossa tilanteessa on jo pari talvea menty siten että vesi on jäänyt kuorien väliin ja pakkanen plus vesi ovat tehneet tehtävänsä pullauttaen sisäkuoren kokonaan irti toisistaan.
Olen nuorempana ollut ostamassa tietämättömyyttäni tällaista 405 Terhiä ja soittelin tehtaalle että onko tuo iso vika korjata. Tehtaan vastaus oli se että veneessä on pidetty mustaa kumimattoa ja se on auringossa lämmetessään aiheuttanut lämpölaajenemista joka on rikkonut veneen. Suosittelivat silloin Sikaa saumoihin. Onneksi veneen moottori ei lähtenyt käyntiin ja vene jäi ostamatta. Luojan kiitos!
Sen jälkeen olen nähnyt noita Terhejä joissa on pidetty "mustaa kumimattoa" toista kymmentä kappaletta. Asiaan vain kiinnittää usein huomiota kun tuo mattoselitys tuntui vähän...
Ostin sitten uuden Absian.
Oma uutena ostamani Absiani meni takaisin tehtaalle kun kuoret ja peräpeili alkoi halkeamaan alle vuoden ikäisenä. Vene ei ollut ylikellotettu. Moottorina 8 hp kaksitahtisuzuki.
Kun lähdin tuota halkeamisjuttua reklamoimaan, niin lupasivat lähettää mulle tuubin Sikaa, jolla voisin kätevästi korjata nuo "kosmeettiset viat"
Kysyin kuitenkin paikalliselta myyjältä, joka veneen mulle myi, asiasta ja hän halusi nähdä veneen. Kun näki veneen, soitti tehtaalle ja sanoi että se vene on käyttökelvoton.
Ei todellakaan suositellut Sika-korjausta.
Suurkiitokset siitä hänelle. Hoiti asian hyvin. Antoi saman tien uuden veneen varastosta ja sanoi että muuten kesä menee pilalle kun odottelee korvausvenettä tehtaalta.
Tuo uusi meni sitten parissa vuodessa sisäpohjaltaan siihen kuntoon että taas ritisi.
Myin sen sitten kovalla tappiolla onkiveneeksi jossa palvelee ilman konetta.
Tuo Absia on tämän nykyisen Sea Funin edeltäjä ja Kippari -lehdessä esiteltiin aikoinaan vuonna 1997 ja tekstissä mainittiin silloin että edeltäjäänsä verrattuna (Terhi 405) veneen pohjaa oli vahvistettu ja uretaania oli siirretty enemmän sinne pohjaan veneen sivuilta.
Eli jo silloin tehtaalla tiedettin rakenteen ongelmat.
Itse ostaisin ja ostan mielelläni kotimaisia tuotteita mutta kyllä ainakin tällä valmistajalla on sellainen moraali että tämän merkin ohitan.
Mulla oli aikanaan myös Terhi 390, vuosimallia 1974. Jo siinä oli sisäpohjassa murtuma.
Siinä ei ollut uretaania kuorien välissä vaan ilmaa. Se oli kuitenkin vahvempi kuin nämä uudemmat.
Valmistajalla on ollut kyllä kymmeniä vuosia aikaa kehittää veneittensä rakennetta ja etsiä ratkaisuja em. mainittuihin ongelmiin, mutta.....
Nämä yllä mainitut ovat tietysti vain PuSen omissa Terhi -veneissä olleita murtumia ym. ja kokemukseni perusteella kerrron vain niistä.Venelehdessä (joulukuu 2006) oli Terhi Big Fun testissä. Big Funissa on kolmikerrosrakenne. Kuoret yhdistävän niittauksen päällä kulkee törmäyslistat. Niittaus oli epäonnistunut ja veneen pilssitäytti kaksi kertaa, "Yllätys oli melkoinen, kun testin jälkeen koko perän säilytystila oli täysin veden vallassa". "Toisen kerran pilssi täyttyi, kun veneellä ajettiin täydellä kuormalla normaalia matka-ajoa kohtalaisen kovassa merenkäynnissä."
Testissä kerrotaan myös, että valmistajan mukaan vastaavia ongelmia ei ole löytynyt muista Big Funeista, mutta niittipyssy on kuulema vaihdettu ja niittejä on pidennetty. - Vettyy se
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä Fjordling, joka on edelleenkin ajettavuudeltaan paras koskaan rakennettu 17 jalkainen, mutta jossa on välipohja täytetty uretaanilla. Uudemmassa sisustuksessa on keulapiikkikin täytetty sillä, ja polttoainetankki upotettu siihen. Kaverin Lingi kulki 135 heppasella vähän yli 30 solmua, ja kaveri käytti sen ruotsissa ko. mallin erikoistuntijalla vaahdonpoistossa, ja mikä yllätys, huippunopeus on nykyisin 44-45 solmua.
Joten kyllä se vaan vettyy, halusi tai ei..Entäs niiden 99 muun kokemukset käyttäessään IDENTTISTÄ JA SAMANIKÄISTÄ
venetyyppiä, moottoria, vetotapaa, olosuhteita, ajotapaa sekä ajankohtaa.
- hirmupainava
Olin venerannassa nostamassa apuna pulpettiterhiä peräkärriin. Mallia en muista kun en silleen katsonut. Menimme muutama sivullinen siihen vaan nostoavuksi. Semmoinen 4,5 metrinen se suunnilleen oli ja rungoltaan vaalea. Veneessä ei ollut mitään irtonaista eikä konettakaan. Vene painoi kuitenkin useamman sata kiloa kun sitä sai neljä miestä oikein pikkuhiljaa ohimot punaisena nytkytellä kärriin. Omistaja sanoi sen vettyneen pilalle ja oli viemässä sitä kaatopaikalle. Kovasti se sitä kiuluaan noitui.
Vaikea sanoa mikä siinä painoi mutta pirusti se painoi verrattuna omaan samankokoseen lasikuituveneeseen.- veneilijä2
Näin leikkimielisesti, Suomi24:lla kun tämä viisaus tuntuu asuvan niin pitäskös Terhiä vastaan nostaa joukkokanne näistä vettyneistä veneistä. Tehdashan mainostaa tällä tavalla (suora lainaus www.terhi.fi sivuilta):
"Terhi-veneiden valmistusmateriaalit ja -tekniikka ovat ainutlaatuisia. Teollisessa valmistusprosessissa ABS-kestomuovi muovataan veneen ulko- ja sisäkuoriksi, joiden välinen tila vaahdotetaan täyteen umpisoluista, vettä imemätöntä polyuretaanivaahtoa. Näin syntyvä tuote on iskuja ja kulutusta kestävä, helppohoitoinen ja täysin uppoamaton. Mallisto täyttää kaikki pienveneille asetetut rakenne- ja turvallisuusvaatimukset (CE, NBS, US Coast Guard, GS). "
Eläkkeelle jäänyttä venekauppiasta haastattelin kerran näistä Terhien ongelmista ja hänen näkemyksensä oli, että muutamat Terhin mallit ovat olleet susia; tehdas on kokeillut esim. uusia liimoja tietyissä malleissa ja tämä on aiheuttanut täytteen irtoamisen muovikuoresta. Muiden mallien osalta ongelmia on ollut veneiden myyntimääriin nähden kohtuullisen vähän. Faktaahan kai on, että nuo Terhin kiulut ovat vuodesta toiseen myydyimpien pienveneiden joukossa ja tuote tuntuu kelpaavan hyvin myös ulkomaille. - AtomicFart
veneilijä2 kirjoitti:
Näin leikkimielisesti, Suomi24:lla kun tämä viisaus tuntuu asuvan niin pitäskös Terhiä vastaan nostaa joukkokanne näistä vettyneistä veneistä. Tehdashan mainostaa tällä tavalla (suora lainaus www.terhi.fi sivuilta):
"Terhi-veneiden valmistusmateriaalit ja -tekniikka ovat ainutlaatuisia. Teollisessa valmistusprosessissa ABS-kestomuovi muovataan veneen ulko- ja sisäkuoriksi, joiden välinen tila vaahdotetaan täyteen umpisoluista, vettä imemätöntä polyuretaanivaahtoa. Näin syntyvä tuote on iskuja ja kulutusta kestävä, helppohoitoinen ja täysin uppoamaton. Mallisto täyttää kaikki pienveneille asetetut rakenne- ja turvallisuusvaatimukset (CE, NBS, US Coast Guard, GS). "
Eläkkeelle jäänyttä venekauppiasta haastattelin kerran näistä Terhien ongelmista ja hänen näkemyksensä oli, että muutamat Terhin mallit ovat olleet susia; tehdas on kokeillut esim. uusia liimoja tietyissä malleissa ja tämä on aiheuttanut täytteen irtoamisen muovikuoresta. Muiden mallien osalta ongelmia on ollut veneiden myyntimääriin nähden kohtuullisen vähän. Faktaahan kai on, että nuo Terhin kiulut ovat vuodesta toiseen myydyimpien pienveneiden joukossa ja tuote tuntuu kelpaavan hyvin myös ulkomaille.mitä olet mieltä sananlaskusta " ei savua ilman tulta"?
- veneilijä2
AtomicFart kirjoitti:
mitä olet mieltä sananlaskusta " ei savua ilman tulta"?
Ihan hyvä sananlasku, mutta toisaalta vakavalla naamalla netissä on vannottu tosiasioiksi myös avaruusolioiden salaliittoa USA:n hallituksen kanssa ja uutta maailmanjärjestystä ajavien kykyä aiheuttaa laitteillaan hirmumyrskyjä ja maanjäristyksiä. Päteekö tuo sananlasku näissäkin asioissa?
- ärrinmurrinmuroja
Minullakin oli tuollainen SeaFunC yhteensä kolme kesän ajan. Ostin venepaketin käytettynä, ja vaikka kone oli jo toistakymmentä vuotta vanha 15 heppainen nelitahti, niin se jaksoi kuljettaa venettä ja kahta aikuista (yht. n 170 kg) noin 20 solmun nopeudella. Vene nousi todella nopeasti plaaniin ja meni mielestäni todella liukkaasti eteenpäin. Onkohan koneesi kunnossa, tai oletko asentanut sen oikein?
- hauhauhau
Ei ne ihan paskoja voi olla jos niitä on jo valmistettu kymmeniä vuosia ja niitä myydään paljon. Kyllä myynnit olisi pienentynyt rajusti ja sitä kautta valmistus muuttunut tai loppunut jos ne olisi ihan paskoja.
itsellä kokemusta useasta terhin mallista parinkymmenen vuoden ajalta ja hyviä veneitä ovat olleet ei ainakaan ne ole vettyneet tai olleet huonoryhtisiä,edelleen käytössä vm.95 terhi,kesäisin ollut päivittäisessä käytössä (kalastuskäyttö). On kokemusta myös lasikuitu ja alumiiniveneistä. vikoja on niissäkin,vanhat busterit vuotaa niittauksista, useita alumiiniveneitä joissa keulassa reikä/iso painauma kiviin osumisen seurauksena, mutta jokainen ostakoon veneensä mieltymyksen ja käytön mukaan. haukkuuhan toyota-miehetkin muita autoja silti toyotoissa ihan yhtälailla vikoja. - Mopotron Man
hauhauhau kirjoitti:
Ei ne ihan paskoja voi olla jos niitä on jo valmistettu kymmeniä vuosia ja niitä myydään paljon. Kyllä myynnit olisi pienentynyt rajusti ja sitä kautta valmistus muuttunut tai loppunut jos ne olisi ihan paskoja.
itsellä kokemusta useasta terhin mallista parinkymmenen vuoden ajalta ja hyviä veneitä ovat olleet ei ainakaan ne ole vettyneet tai olleet huonoryhtisiä,edelleen käytössä vm.95 terhi,kesäisin ollut päivittäisessä käytössä (kalastuskäyttö). On kokemusta myös lasikuitu ja alumiiniveneistä. vikoja on niissäkin,vanhat busterit vuotaa niittauksista, useita alumiiniveneitä joissa keulassa reikä/iso painauma kiviin osumisen seurauksena, mutta jokainen ostakoon veneensä mieltymyksen ja käytön mukaan. haukkuuhan toyota-miehetkin muita autoja silti toyotoissa ihan yhtälailla vikoja.http://www.moottorivene.info/keskustelu/avoveneet/terhin-korjaus-t3080/0/?topicseen
- PuSe
Mopotron Man kirjoitti:
http://www.moottorivene.info/keskustelu/avoveneet/terhin-korjaus-t3080/0/?topicseen
Näkyy nyt sitten iskeneen se avaruusolioiden salaliitto tuohon linkin veneeseenkin.
Ihan samanlaisia halkeamia kun mun Terhiini ilmestyi jo alle vuoden ikäisenä. Noihin ne tehtaalta tarjosivat sitä Sikaa, kun kyseessä oli vain se "kosmeettinen" haitta....
Terhissä kannattaa muuten pitää varmistusköyttä moottorissa kiinni ettei avaruusoliot vie sitäkin
veden alle.
- liitin
Itellä on 70 luvun Terhi 400 ja perässä oleva välipohjan tyhjennys reikä missä on valkoinen suoja on vettynyt. Suoja lähtee sormilla irti ja reunoissa näkyy että on ottanut kosteutta. Mutta ympäriltä se on kova että ei ihan laho ole.
Kannattaisiko reijjän ympärille laittaa kemiallista metallia ja lyödä suoja siihen?
Vai miten?
http://www.kalasaalis.com/kalastusfoorumi/veneet_moottorit_ja_veneilytarvikkeet/veneet-t328.120.html
Kuvia linkissä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803