KAIKILLE 15 VUOTIAILLE

MAHDOLLISUUS MOPOAUTOILUUN , ON ENSIMMÄINEN ENNALTA EHKÄISEVÄ TOIMENPIDE , MILLÄ NUORTEN
KUOLONKOLARIT SAADAAN VÄHENEMÄÄN. LIIKENNETURVALLISUUTTA PITÄÄ ALKAAN OPETTELEEN JO 15
VUOTIAANA. KOULUJEN OPINTOMATKOJA AUTOVAHINKO KESKUKSIIN TULISI OHJATUSTI TUKEA.

VAKUUTUS YHTIÖIDEN PITÄISI OLLA MUKANA KOULUISSA JA RAHOITTAA TÄTÄ ASIAA.

MOPOAUTON HINTAAN PITÄISI PUUTTUA , SE ON KAUPPIAIDEN RIISTOA NYKYHINNOILLA. NORMAALI AUTOJA
MYYDÄÄN HALVEMMALLA VEROINEEN. HINTA ON MYÖS VAKUUTUS YHTIÖILLE LIIAN KORKEA.
MOPOAUTO ON NUORTEN PARAS KOULUTTAJA ELÄMÄÄN.
VÄHENTÄÄ MM ILKIVALLAN TEKOJA
ANTAA LUONNOLLISTA VAPAUTTA NUORILLE
OPETTAA KUNNIOITTAAN OMAA OMAISUUTTA. JNE.

32

557

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oujee oujee

      ne kulkemaan 80km/h vähintään.

    • k

      törkeä riisto,olen ihmetellyt missä saunailloissa tämmönen saatiin läpi muuten näin tiukkaan liikennelakiin,kirjoituksessasi oli tämä loppu varsin hyvä ja pitäisi todellisuudessa paikkansa,se todellakin voisi vaikuttaa nuoren kuljettajan arviointiin että ei lähdetä koittamaan mitä kantti kestää,kuolonkolarit on aina kummiskin tapahtumien summa mitä eivät poliisi,liikenneturvallisuus tai muutkaan tahot ymmärrä että kaikille ei vaan yksinkertaisesti voida yhtään mitään oli laki sitä tai tota mieltä,niin sanottu ylinopeus mitä itse en arvosta varsinkaan sanontana mitä päivästä toiseen saa lukea eikä puhuta tilannen.! yksikään kuljettaja ei ole todellisuudessa kuollut ylinopeuteen vaan tyhmyyteen,ai milläkö perustelen.Kurviin voi mennä tietyllä ajot,autolla mikä on kunnossa esim,120 ja joku tyhmä ajaa samaan kurviin 150 !

      • www.jjj

        nythämn on muutos tulossa eli mopoauton ikä nousee 16 vuoteen ja sitten vaaditaan inssit ja kirjalliset eli hintaa noin 500€ ja koska mopoautokolareita paljon niin vakuutusyhtiöt nostavat vakuutusten hintoja.
        Näin se menee ikävä kyllä.


      • www.jjj kirjoitti:

        nythämn on muutos tulossa eli mopoauton ikä nousee 16 vuoteen ja sitten vaaditaan inssit ja kirjalliset eli hintaa noin 500€ ja koska mopoautokolareita paljon niin vakuutusyhtiöt nostavat vakuutusten hintoja.
        Näin se menee ikävä kyllä.

        asiasta ruvettaisiin puhumaan enenpi ja tuotaisiin asiaan uusia näkökantoja , Aamulehti on yksi
        syyllinen asian yksipuoliseen esiintuomiseen , lehti toitottaa säännöllisin välein jonkun toimittaja plantun
        omaa mäkemystä mopoautoilusta.
        Mutta sen kaikkia positiivisia puolia ei edes viitsitä ajatella.
        uudet asiat , kun tulevat esiin , niin ensimmäinen mielipide ei ole yleensä paras , mutta jää asian pohjaksi
        niin tässäkin , ministeriö kuunteli vain Aamulehden toimituksen näkemyksiä , ja alkoi kehittää autokoulua.
        Nyt kuitenkin nuoret ovat itse näyttäneet osaavansa liikenteessä toimia kohtuullisen hyvin , ilman
        kallista autokoulua. Vaikka kolareita on sattunut , niin pahemmat haaverit ovat varsin harvinaisia ,
        johtuen ajonopeudesta , mikä tulisi pitää nykyisellä tasolla.
        Liikenteen ulkopuolella on monta hyvää syytä antaa 15 vuotiaalle iso mahdollisuus. Olisi suuri virhe
        lähteä rajoittamaan mopoautoilua , sen sijaan koulujen yhteiskunta opin kautta pitäisi asiaa viedä
        eteenpäin ja alkaa kannustamaan asian tärkeyttä. Nuorten tulisi itse ensimmäiseksi hyväksyä mm
        ajonopeus asia ja hyväksyä se , silloin mopoautot myös hyväksyttäisiin paremmin.


      • 8
        www.jjj kirjoitti:

        nythämn on muutos tulossa eli mopoauton ikä nousee 16 vuoteen ja sitten vaaditaan inssit ja kirjalliset eli hintaa noin 500€ ja koska mopoautokolareita paljon niin vakuutusyhtiöt nostavat vakuutusten hintoja.
        Näin se menee ikävä kyllä.

        tosiaan tulee käymään:

        Kauppalehti:
        Mopoauto kolaroi kalliisti - vakuutusmaksut ylös
        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20100814359

        Helsingin Sanomat:
        Mopoauton kuljettajan alaikäraja nousemassa 16 vuoteen
        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mopoauton kuljettajan alaikäraja nousemassa 16 vuoteen/1135256958923


      • 8 kirjoitti:

        tosiaan tulee käymään:

        Kauppalehti:
        Mopoauto kolaroi kalliisti - vakuutusmaksut ylös
        http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20100814359

        Helsingin Sanomat:
        Mopoauton kuljettajan alaikäraja nousemassa 16 vuoteen
        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Mopoauton kuljettajan alaikäraja nousemassa 16 vuoteen/1135256958923

        vinkkelistä , kuolon uhri on aina liikaa , mutta jos asialla mahdollistetaan niiden väheneminen
        ollaan oikealla tiellä, antamalla nuorelle mahdollisuus opetella ajo asia heidän omilla ehdoilla
        niin myös tuloksia syntyy.
        Jarruttamalla menohaluista nuorta tehdään vain karhunpalvelus , tuo 1 vuosi lisää akressiivisuutta
        ja tuo uhmaa juuri nuoren kehityksen pahimpaan ikäkauteen , lisätään vaan näyttöhaluja, kun
        voitaisiin jo tehokkaasti hyödyntää nuoren uusi oppimisvietti.
        Keskusteluja paljon, paljon enempi , ennen ministeriön päätöstä.


      • Toivottavasti
        maavaari kirjoitti:

        vinkkelistä , kuolon uhri on aina liikaa , mutta jos asialla mahdollistetaan niiden väheneminen
        ollaan oikealla tiellä, antamalla nuorelle mahdollisuus opetella ajo asia heidän omilla ehdoilla
        niin myös tuloksia syntyy.
        Jarruttamalla menohaluista nuorta tehdään vain karhunpalvelus , tuo 1 vuosi lisää akressiivisuutta
        ja tuo uhmaa juuri nuoren kehityksen pahimpaan ikäkauteen , lisätään vaan näyttöhaluja, kun
        voitaisiin jo tehokkaasti hyödyntää nuoren uusi oppimisvietti.
        Keskusteluja paljon, paljon enempi , ennen ministeriön päätöstä.

        Tuo on totta, että toivottavasti keskusteltaisiin faktojen perusteella, ja todettaisiin, että nuo todellisen vaaran liikenteessä aiheuttavat mopoautot kiellettäisiin kokonaan.

        Ymmärrän niiden tarpeen jossain syrjäkylissä, jos joku papparainen ei pääse talvella kunnolla muuten liikkumaan, mutta nuorten leikkikaluina nuo ovat täysin tarpeettomia, ja todella liikenteessä todellisia vaaratilanteita aihettavia.

        Erittäin hyvä, että on huomattu edes se, että ruvetaan vaatimaan kunnon kuljettajatutkinto.


      • oikea hinthapuli
        Toivottavasti kirjoitti:

        Tuo on totta, että toivottavasti keskusteltaisiin faktojen perusteella, ja todettaisiin, että nuo todellisen vaaran liikenteessä aiheuttavat mopoautot kiellettäisiin kokonaan.

        Ymmärrän niiden tarpeen jossain syrjäkylissä, jos joku papparainen ei pääse talvella kunnolla muuten liikkumaan, mutta nuorten leikkikaluina nuo ovat täysin tarpeettomia, ja todella liikenteessä todellisia vaaratilanteita aihettavia.

        Erittäin hyvä, että on huomattu edes se, että ruvetaan vaatimaan kunnon kuljettajatutkinto.

        noitavainojen aikaan oleva mielenilmaus,
        varmaankin pienessä pimeässä kopissa kasvanut
        älypää , joka ei mahdu edes moottoritiellä
        kulkemaan , kuin yöllä, aamulehden toimittaja
        vissiin.


      • Just niin..
        oikea hinthapuli kirjoitti:

        noitavainojen aikaan oleva mielenilmaus,
        varmaankin pienessä pimeässä kopissa kasvanut
        älypää , joka ei mahdu edes moottoritiellä
        kulkemaan , kuin yöllä, aamulehden toimittaja
        vissiin.

        Kyllä tuo edellinen oli ihan realimaailmasta, eikä mitään noitavainoa.

        Tosiasia on kyllä niin, että nuo mopoautot aiheuttavat paljon vaaratilanteita, eikä vähiten siksi, että niiden rattiin pääsee käytännössä kuka tahansa 15-vuotias, jolla ei voi olla ikänsäkään puolesta mitään hajua liikenteestä.

        Ja kunnon kuljettajatutkinto on vähintä, mitä voidaan vaatia.

        Ja oletko toista mieltä siitä, että nuo mopoautot ovat taajamissa nuorison leikkikaluja, eikä oikeaan tarpeeseen hankittuja?


      • 8
        Just niin.. kirjoitti:

        Kyllä tuo edellinen oli ihan realimaailmasta, eikä mitään noitavainoa.

        Tosiasia on kyllä niin, että nuo mopoautot aiheuttavat paljon vaaratilanteita, eikä vähiten siksi, että niiden rattiin pääsee käytännössä kuka tahansa 15-vuotias, jolla ei voi olla ikänsäkään puolesta mitään hajua liikenteestä.

        Ja kunnon kuljettajatutkinto on vähintä, mitä voidaan vaatia.

        Ja oletko toista mieltä siitä, että nuo mopoautot ovat taajamissa nuorison leikkikaluja, eikä oikeaan tarpeeseen hankittuja?

        ITSE kaivaa kuoppaa itselleen ja vaikeuksiahan siitä seuraa:

        Liikenneministeriö haluaa nuoret kuskit aisoihin

        http://www.sss.fi/uutiset/156186.html

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Salon Seudun Sanomat Ministeriö määräisi turvavyöttä ajosta ajokiellon /1135259707668

        http://www.ts.fi/online/kotimaa/156202.html


      • 8 kirjoitti:

        ITSE kaivaa kuoppaa itselleen ja vaikeuksiahan siitä seuraa:

        Liikenneministeriö haluaa nuoret kuskit aisoihin

        http://www.sss.fi/uutiset/156186.html

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Salon Seudun Sanomat Ministeriö määräisi turvavyöttä ajosta ajokiellon /1135259707668

        http://www.ts.fi/online/kotimaa/156202.html

        ENTÄS ISIN JA ÄITIN 50 000 CITYMAASTURIT ,
        juuri siksi nuori tarvitsee mopoauton , että pääsee sinne mihinkä haluaa , eli
        "leikkiin" oman ikänsä "leikkiä" omilla ehdoilla , ja siinä sivussa aikuistuu
        omilla ehdoilla , 45 km / tunnissa kulkeva mopoauto on mitä parhain kasvattaja.
        SOKEAT ETUKÄTEEN TUOMITSEVAT IDIOOTIT , ne on pahinta , mitä nuorten
        kasvatuksessa on.
        Ajan itse 40 000 asukkaan taajamassa , ja ihailen nuorten osaamista.
        2 :den viimeisen vuoden aikana pienet pahanteot on miltei kadonneet.
        varmasti myös alkoholin käyttö vähenee kun liikentessä on rajoite ja se on nuorille
        vielä pahempi uhka , kuin aikuisille , ajokortin menetys vuodella eteenpäin.

        Ei nuori ole yhtään isompi riski liikenteessä kuin aikuinenkaan , uskomatonta kateutta
        nuoria kohtaan. Pelkääkö jotkut aikuiset omaa asemaansa liikenteessä , kun nuoret
        oppivat paremmiksi kuljettajiksi , kuin nämä aikuiset diktaattorit.


      • 18+
        maavaari kirjoitti:

        ENTÄS ISIN JA ÄITIN 50 000 CITYMAASTURIT ,
        juuri siksi nuori tarvitsee mopoauton , että pääsee sinne mihinkä haluaa , eli
        "leikkiin" oman ikänsä "leikkiä" omilla ehdoilla , ja siinä sivussa aikuistuu
        omilla ehdoilla , 45 km / tunnissa kulkeva mopoauto on mitä parhain kasvattaja.
        SOKEAT ETUKÄTEEN TUOMITSEVAT IDIOOTIT , ne on pahinta , mitä nuorten
        kasvatuksessa on.
        Ajan itse 40 000 asukkaan taajamassa , ja ihailen nuorten osaamista.
        2 :den viimeisen vuoden aikana pienet pahanteot on miltei kadonneet.
        varmasti myös alkoholin käyttö vähenee kun liikentessä on rajoite ja se on nuorille
        vielä pahempi uhka , kuin aikuisille , ajokortin menetys vuodella eteenpäin.

        Ei nuori ole yhtään isompi riski liikenteessä kuin aikuinenkaan , uskomatonta kateutta
        nuoria kohtaan. Pelkääkö jotkut aikuiset omaa asemaansa liikenteessä , kun nuoret
        oppivat paremmiksi kuljettajiksi , kuin nämä aikuiset diktaattorit.

        tähänkään tarvitsisi ministeriön puuttua jos asia olisi noin kun viestissäsi kerrot. Onnettomuustilastot kuitenkin kertovat karua kieltä mopoautoista ja nuorison ajokäyttäytymisestä yleensäkin. Kannattaa tutustua niihin.

        Olen samaa mieltä kuin nimimerkillä 8 kirjoittanut: ITSE me nuoret kuoppamme olemme kaivaneet.

        T: 18v ja kohta oma kortti (toivottavasti).


      • 18+ kirjoitti:

        tähänkään tarvitsisi ministeriön puuttua jos asia olisi noin kun viestissäsi kerrot. Onnettomuustilastot kuitenkin kertovat karua kieltä mopoautoista ja nuorison ajokäyttäytymisestä yleensäkin. Kannattaa tutustua niihin.

        Olen samaa mieltä kuin nimimerkillä 8 kirjoittanut: ITSE me nuoret kuoppamme olemme kaivaneet.

        T: 18v ja kohta oma kortti (toivottavasti).

        Kun pystyy tunnustamaan , virheen niin kuin teet. kunnioitan sitä.
        oliko sinulla mopoauto itselläsi ,ja opettelitko sillä ajamaan. Ja kerro
        siitä kokemuksiasi. Mutta vain omia kokemuksia , pyydän.


      • 18+
        maavaari kirjoitti:

        Kun pystyy tunnustamaan , virheen niin kuin teet. kunnioitan sitä.
        oliko sinulla mopoauto itselläsi ,ja opettelitko sillä ajamaan. Ja kerro
        siitä kokemuksiasi. Mutta vain omia kokemuksia , pyydän.

        minä oman osani hölmöilyjä olen mopoautolla valitettavasti tehnyt ja olen osaltani syyllinen siihen, että nyt ollaan ajokorttivaatimusta kiristämässä ja vakuutusmaksuja korottamassa.

        Henkilövahinkoja ei onneksi kummassakaan hölmöilyssäni tullut vaan vain pellit (toisessa tapauksessa myös erään pysäköidyn "oikean" auton) kärsivät. Täysin idioottimaista näyttämisen halua olivat nuo tapaukset näin jälkeenpäin ajateltuna.

        Toivottavasti opin niistä jotakin etten "oikealla" autolla moiseen enää erehdy.


      • 18+ kirjoitti:

        minä oman osani hölmöilyjä olen mopoautolla valitettavasti tehnyt ja olen osaltani syyllinen siihen, että nyt ollaan ajokorttivaatimusta kiristämässä ja vakuutusmaksuja korottamassa.

        Henkilövahinkoja ei onneksi kummassakaan hölmöilyssäni tullut vaan vain pellit (toisessa tapauksessa myös erään pysäköidyn "oikean" auton) kärsivät. Täysin idioottimaista näyttämisen halua olivat nuo tapaukset näin jälkeenpäin ajateltuna.

        Toivottavasti opin niistä jotakin etten "oikealla" autolla moiseen enää erehdy.

        Tunnut oppineesi virheistä ja se on juuri se asia mitä ajan takaa. Olen itse jo päälle
        60 , ja omistan yhdistelmä kortin (rekka kortin) lisäksi olen ajanut traktorilla
        n. 40 000 tuntia , mutta vieläkin teen virheitä liikenteessä , siksi yritän ymmärtää
        myös vasta alkajia. Siksi kouluissa pitäisi se opetus aloittaa , teorialla, aina jotain
        kuitenkin mieleen jää .

        On hulluutta jos mopo auton mahdollisuus heitetään romukoppaan , silloin tuhotaan paljon. Opetukseen pitää panostaa , ja vastuun kantamiseen , mutta ei liikaa kerralla.
        vähin erin , silloin saadaan tulosta.
        Kiitos vielä että vastasit , TSEMPPIÄ AJOKOKEESEEN JA ONNEA.


      • Oiskos näin
        www.jjj kirjoitti:

        nythämn on muutos tulossa eli mopoauton ikä nousee 16 vuoteen ja sitten vaaditaan inssit ja kirjalliset eli hintaa noin 500€ ja koska mopoautokolareita paljon niin vakuutusyhtiöt nostavat vakuutusten hintoja.
        Näin se menee ikävä kyllä.

        Jos kerran noin on niin voisitko selventää muutama asiaa.

        Tuleeko lisäksi joku muu luokka kuin M jonka sitten saa vasta 16 vuotiaana, jos tulee niin minkä niminen luokka, tai tuleeko vain niin että M-kortilla saa ajaa mopoautoa vasta 16 vuotiaana

        Entä miten he joilla on jo ajokortti

        Entä miten on, tuleeko tuo mahdollinen uusi ajokorttiluokka sitten edelleen kauapanpäälle esim A ja B-kortteihin?

        Miten on, koskeeko tuo uusi ajokortti kaikkia kevyitä nelipyöriä, myös mönkijät, entä kolmepyöriäiset MOPOT, koskeeko se niitä.

        Entä miten on, tarviiko sitten inssiajossa olla myös matkustajan puolella opetuspolkimet

        Entä miten on, tuleeko tuossakin ajokorttiluokassa sitten erityisehto "kytkinpolkimeton ajoneuvo" meinaan kun suurin osa mopoautoista on automaatteja

        Entä voiko inssin suorittaa myös mopomönkijällä

        Entä tuleeko sitten normaali M-kortti kaupanpäälle jos hankkii tuon uuden kortin?

        Entä tuo 500€ hinta, misä se muodostuu nykyjään vaaditaan ajokorttilupa, lääkärintodistus, teoriakoe, ajokorttimaksu (se muovikortti) ja jos tulee lisäksi ajokoe, nostaa se hintaa vain vajaa 40€

        Eli mitään lakia ei ole tulossa ennenkuin noihin kaikkiin on vastaus...


      • Oiskos näin kirjoitti:

        Jos kerran noin on niin voisitko selventää muutama asiaa.

        Tuleeko lisäksi joku muu luokka kuin M jonka sitten saa vasta 16 vuotiaana, jos tulee niin minkä niminen luokka, tai tuleeko vain niin että M-kortilla saa ajaa mopoautoa vasta 16 vuotiaana

        Entä miten he joilla on jo ajokortti

        Entä miten on, tuleeko tuo mahdollinen uusi ajokorttiluokka sitten edelleen kauapanpäälle esim A ja B-kortteihin?

        Miten on, koskeeko tuo uusi ajokortti kaikkia kevyitä nelipyöriä, myös mönkijät, entä kolmepyöriäiset MOPOT, koskeeko se niitä.

        Entä miten on, tarviiko sitten inssiajossa olla myös matkustajan puolella opetuspolkimet

        Entä miten on, tuleeko tuossakin ajokorttiluokassa sitten erityisehto "kytkinpolkimeton ajoneuvo" meinaan kun suurin osa mopoautoista on automaatteja

        Entä voiko inssin suorittaa myös mopomönkijällä

        Entä tuleeko sitten normaali M-kortti kaupanpäälle jos hankkii tuon uuden kortin?

        Entä tuo 500€ hinta, misä se muodostuu nykyjään vaaditaan ajokorttilupa, lääkärintodistus, teoriakoe, ajokorttimaksu (se muovikortti) ja jos tulee lisäksi ajokoe, nostaa se hintaa vain vajaa 40€

        Eli mitään lakia ei ole tulossa ennenkuin noihin kaikkiin on vastaus...

        sitten olikin , oikein roppakaupalla.
        Jos minulle nuo esitit , niin en ole päättäjä , vaan asiasta keskusteleva
        joka haluaa mopoauton tuovan nuorille helpotusta ja kokemusta
        liikenteeseen.
        Onko 15 tai 16 vuotias niin olen sitä mieltä että , kyllä 15 vuotias
        on tarpeeksi pätevä ymmärtämään liikennesäännöt ja toimimaan liikenteessä , mikäli neon opetettu.
        Olet aivan oikeassa , laki tulee kun sen eduskunta on päättänyt , silloin vasta selviää minkä lainen
        laki on.


      • Missä vasta
        maavaari kirjoitti:

        sitten olikin , oikein roppakaupalla.
        Jos minulle nuo esitit , niin en ole päättäjä , vaan asiasta keskusteleva
        joka haluaa mopoauton tuovan nuorille helpotusta ja kokemusta
        liikenteeseen.
        Onko 15 tai 16 vuotias niin olen sitä mieltä että , kyllä 15 vuotias
        on tarpeeksi pätevä ymmärtämään liikennesäännöt ja toimimaan liikenteessä , mikäli neon opetettu.
        Olet aivan oikeassa , laki tulee kun sen eduskunta on päättänyt , silloin vasta selviää minkä lainen
        laki on.

        Mitään lakia ei ole eikä ole tulemassa ennenkuin on vastaus noihin kysymyksiin...

        Onhan mopokortin ikä vähän väliä noussut 16 vuoteen "ens kesänä"


      • Missä vasta kirjoitti:

        Mitään lakia ei ole eikä ole tulemassa ennenkuin on vastaus noihin kysymyksiin...

        Onhan mopokortin ikä vähän väliä noussut 16 vuoteen "ens kesänä"

        KESKUSTELETTE KESKENÄNNE , TÄSTÄ AIHEESTA JA SEN ONGELMISTA AUTTAA SOPEUTUMAAN
        SITTEN MYÖS LIIKENTEESEEN.

        Oletan että 6 nuoden hengen vaatinut rekan eteen ajo , johtui "tokaisusta kylä sä viä ehrit , an mennä vaan" tähän tyyliin.

        On valitettavaa , että kävi huonosti.


      • maavaari kirjoitti:

        vinkkelistä , kuolon uhri on aina liikaa , mutta jos asialla mahdollistetaan niiden väheneminen
        ollaan oikealla tiellä, antamalla nuorelle mahdollisuus opetella ajo asia heidän omilla ehdoilla
        niin myös tuloksia syntyy.
        Jarruttamalla menohaluista nuorta tehdään vain karhunpalvelus , tuo 1 vuosi lisää akressiivisuutta
        ja tuo uhmaa juuri nuoren kehityksen pahimpaan ikäkauteen , lisätään vaan näyttöhaluja, kun
        voitaisiin jo tehokkaasti hyödyntää nuoren uusi oppimisvietti.
        Keskusteluja paljon, paljon enempi , ennen ministeriön päätöstä.

        Idea sinänsä, mutta mitä siitä tulee, jos kaikki ajavat kuten haluavat. No ei mitään.


      • maavaari kirjoitti:

        ENTÄS ISIN JA ÄITIN 50 000 CITYMAASTURIT ,
        juuri siksi nuori tarvitsee mopoauton , että pääsee sinne mihinkä haluaa , eli
        "leikkiin" oman ikänsä "leikkiä" omilla ehdoilla , ja siinä sivussa aikuistuu
        omilla ehdoilla , 45 km / tunnissa kulkeva mopoauto on mitä parhain kasvattaja.
        SOKEAT ETUKÄTEEN TUOMITSEVAT IDIOOTIT , ne on pahinta , mitä nuorten
        kasvatuksessa on.
        Ajan itse 40 000 asukkaan taajamassa , ja ihailen nuorten osaamista.
        2 :den viimeisen vuoden aikana pienet pahanteot on miltei kadonneet.
        varmasti myös alkoholin käyttö vähenee kun liikentessä on rajoite ja se on nuorille
        vielä pahempi uhka , kuin aikuisille , ajokortin menetys vuodella eteenpäin.

        Ei nuori ole yhtään isompi riski liikenteessä kuin aikuinenkaan , uskomatonta kateutta
        nuoria kohtaan. Pelkääkö jotkut aikuiset omaa asemaansa liikenteessä , kun nuoret
        oppivat paremmiksi kuljettajiksi , kuin nämä aikuiset diktaattorit.

        Totuushan on, että 15 ja muutoinkin alle 20- vuotiaalla ei ole mitään realiteettia liikenteen hahmottamisesta jo pelkästään ikänsä puolesta. Niin nuori ei kertakaikkiaan ole valmis liikenteessä. Eikä kyllä ole ne 18-20 vuotiaatkaan.
        Varsinainen ajo-oikeus vasta kun ajettu harjoitteluluvalla 3- vuotta ja holhoojan seurassa. Ja mikäli tulee rikkeitä liikenteessä niin harjoitteluaika sekä varsinaisen ajo-okeuden saanti pitenee vuodella.

        Niin monta kertaa nähnyt näitä päättömiä mopoilijoita ja autoilijoita. Niitä aivottomia autoilijoita on kyllä kaikisssa ikäluokissa eikä pelkästään nuorissa.


      • KandyKing kirjoitti:

        Totuushan on, että 15 ja muutoinkin alle 20- vuotiaalla ei ole mitään realiteettia liikenteen hahmottamisesta jo pelkästään ikänsä puolesta. Niin nuori ei kertakaikkiaan ole valmis liikenteessä. Eikä kyllä ole ne 18-20 vuotiaatkaan.
        Varsinainen ajo-oikeus vasta kun ajettu harjoitteluluvalla 3- vuotta ja holhoojan seurassa. Ja mikäli tulee rikkeitä liikenteessä niin harjoitteluaika sekä varsinaisen ajo-okeuden saanti pitenee vuodella.

        Niin monta kertaa nähnyt näitä päättömiä mopoilijoita ja autoilijoita. Niitä aivottomia autoilijoita on kyllä kaikisssa ikäluokissa eikä pelkästään nuorissa.

        onkaikissa ikäluokissa , mutta nuorena on vitsa väännettävä sanotaan , ja silloin ne asiat
        myös menevät parhaiten perille , on tässäkin asiassa totuus. Mitä vanhemmaksi
        nuori kasvaa , sitä uppiniskaisempi sitä tulee.
        näitä nuoria pitää vaan ymmärtää.


      • maavaari kirjoitti:

        onkaikissa ikäluokissa , mutta nuorena on vitsa väännettävä sanotaan , ja silloin ne asiat
        myös menevät parhaiten perille , on tässäkin asiassa totuus. Mitä vanhemmaksi
        nuori kasvaa , sitä uppiniskaisempi sitä tulee.
        näitä nuoria pitää vaan ymmärtää.

        Totta, mutta mielestäni alle 20- vuotias ei ole tarpeeksi varttunut liikenteen haasteille.


    • Faktoja..
      • mutta kun ne ovat toistensa uusintoja , eli on esitetty samat tiedot 4-5 kertaa , toki ihan ok
        mutta kaipaan aiheesta mielipiteitä , koskien kokemuksia , en fiktioita , vaan niin kuin edellä oleva
        fiksu nuori uskalsi esiin tuoda.
        Se on tiedossa , että yksi ryhmä ihmisistä vihaa mopoautoja sen hitauden vuoksi , he eivät enää "mahdu"
        liikenteeseen , jos siellä on mopoauto. Asenne on sairas.


      • Vihaamisesta
        maavaari kirjoitti:

        mutta kun ne ovat toistensa uusintoja , eli on esitetty samat tiedot 4-5 kertaa , toki ihan ok
        mutta kaipaan aiheesta mielipiteitä , koskien kokemuksia , en fiktioita , vaan niin kuin edellä oleva
        fiksu nuori uskalsi esiin tuoda.
        Se on tiedossa , että yksi ryhmä ihmisistä vihaa mopoautoja sen hitauden vuoksi , he eivät enää "mahdu"
        liikenteeseen , jos siellä on mopoauto. Asenne on sairas.

        Ei kysymys ole vihaamisesta, vaan siitä faktasta, että nuo mopoautot ovat ihan aikuisten oikeasti vaarallisia muun liikenteen seassa.

        Ja myös se on fakta, että nykyään noita pääsee ajamaan ilman minkäänlaista kunnon opetusta ja kuljettajatutkintoa henkilöt, jotka ikänsä puolesta eivät ole valmiita tuollaista ajoneuvoa kuljettamaan. Ei tietenkään kakki, mutta suurin osa.

        Onnettomuustilastot kyllä puhuvat karua kieltään.


      • Vihaamisesta kirjoitti:

        Ei kysymys ole vihaamisesta, vaan siitä faktasta, että nuo mopoautot ovat ihan aikuisten oikeasti vaarallisia muun liikenteen seassa.

        Ja myös se on fakta, että nykyään noita pääsee ajamaan ilman minkäänlaista kunnon opetusta ja kuljettajatutkintoa henkilöt, jotka ikänsä puolesta eivät ole valmiita tuollaista ajoneuvoa kuljettamaan. Ei tietenkään kakki, mutta suurin osa.

        Onnettomuustilastot kyllä puhuvat karua kieltään.

        ON : Ajoneuvo on pystyttävä hallitsemaan kaikissa olosuhteissa.!
        Tarkoitan tällä sitä , että on osattava myös varautumaan aloittavienkin tienkäyttäjien mukana oloon.
        on tiedostettava , vaikka siittä hitaan ajoneuvon kolmiosta , ja ajettava sen mukaisesti. Osaavien on ymmärrettävä liikenteessä mopoauton mahdollinen osaamattomuus , joustettava.
        Silloin myös onnettomuudet pienenee.
        Kaikki meistä on joskus aloittanut , mutta suoraan raskaalla , oikealla autolla. Onnettomuudet on
        nyt sen mukaisia,
        Uskon , että mopoauto on ratkaisu tähän harjaantumiseen ja liikenne "silmään" , nuori oppii näkemään tilanteet 45 km / avulla ja sopeutuu hiljalleen mukaan .


      • maavaari kirjoitti:

        ON : Ajoneuvo on pystyttävä hallitsemaan kaikissa olosuhteissa.!
        Tarkoitan tällä sitä , että on osattava myös varautumaan aloittavienkin tienkäyttäjien mukana oloon.
        on tiedostettava , vaikka siittä hitaan ajoneuvon kolmiosta , ja ajettava sen mukaisesti. Osaavien on ymmärrettävä liikenteessä mopoauton mahdollinen osaamattomuus , joustettava.
        Silloin myös onnettomuudet pienenee.
        Kaikki meistä on joskus aloittanut , mutta suoraan raskaalla , oikealla autolla. Onnettomuudet on
        nyt sen mukaisia,
        Uskon , että mopoauto on ratkaisu tähän harjaantumiseen ja liikenne "silmään" , nuori oppii näkemään tilanteet 45 km / avulla ja sopeutuu hiljalleen mukaan .

        ajatuksianne täällä on tämä palsta , jutellaan minuakin kiinnostaa teidän kokemuksenne, voitte
        samalla vähän purkaa pulmia toisillenne.


      • maavaari kirjoitti:

        ajatuksianne täällä on tämä palsta , jutellaan minuakin kiinnostaa teidän kokemuksenne, voitte
        samalla vähän purkaa pulmia toisillenne.

        PISNES , nuoren liikenne silmä lehittyy 3 vuotta , ennen normaali auton saantia , silloin he osaavat jo
        toisella tapaa.
        Puuttukaa mopoauton hintaan , se on liian kallis , niin myös vakuutuskorvaukset.
        Liikenne kuolemat vähenevät taatusti , kokemuksen ansiosta liikenteessä.


    • kladsjsdjsjdfij

      capslock on hieno keksintö

    • ISOVELIREKALLA

      MYÖS 15 VUOTIAILLE 8-16 KOULUPÄIVIÄ JA ENEMMÄN ÄIDINKIELTÄ, JOTTA KIELESTÄ SAISI EDES JOTAIN SELVÄÄ. MYÖS HYVÄT TAVAT KOULUTUKSEEN.


      JA OLEN MINÄ KERRAN REKALLA MOPOAUTON KUMOON AJANUT JA KUSKI MENI JA KUOLI HIH :(

      • päin savikakkua

        leikkiä vaan hiekkalaatikolla, ja unelmoida. huvinsa kullakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      2086
    2. Rakastan sinua

      Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli
      Ikävä
      56
      1447
    3. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      212
      1289
    4. Kun viimeksi tapasit kaivattusi

      Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi
      Ikävä
      56
      1162
    5. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      80
      1130
    6. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      39
      1069
    7. Jos lähestyisin

      näyttäisitkö ovea vai vihreää valoa?
      Ikävä
      64
      988
    8. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      68
      986
    9. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      125
      974
    10. Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!

      Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy
      Luterilaisuus
      223
      925
    Aihe