Syksyn kursseja

Putkivalo

Postilaatikkoon tupsahti taas kirjanen kaikenmaailman kursseista. Paljon vois vielä opiskella jos vaan aikaa riittää. Työaikana opettelen kymmensormijärjestelmää, siitä on hyötyä täälläkin, peruutusnappi löytyy helpommin. Tosin kyllä enter myös, lähtee joskus viestit ilman ajatusta :/

Ruuanlaitto mulla tökkii varmaan koko elämän, sillä alalla mä voisin pikkuhiljaa kaivata kurssitusta. Vai lapsetko kaipaa. Voisin aloittaa pilkkomisella, joskus nimittäin ruuanlaitto jää siihen kun laastarit loppuu. Olis tosi mukavaa osata leikkaa silleen trrrrrrrrrrrrrrtjavalmistatuli.

Haluaisitko sinä opiskella jotain? Muutakin kuin mitä on tarjolla?

92

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

naapurin, palaneen, pannupizzan käry.
      Opiskeluaihetta ei enää ole.
      Kaikki tarpeellinen on hanskassa.
      H.

• Putkivalo

postiluukun tiivistämiskurssia?

Aika hyvä, valmis mies. Itselääkintää tulevaa vanhuutta varten? Toisaalta, kuka nyt ikuisesti haluaa elää. Paitsi nuoriso :))

• ...

Siis tää on vain ykselämä, mitä tässä elellään. Minä nyt tietyllä tavalla vittuuntuneena, olen alkanut opiskelemaan omatoimisesti selluliitista ja siihen liittyvistä asioista.

Mutta noin opiskelusta muuten puhuen. Kieliä kannattaisi kaikkien koittaa opiskella. Tää on liian pitkä juttu nettipalstoille. Mutta mun venäjänkielen opiskelut alkoi leningradin junassa, mamman lukiokirjoja tavaamalla. Se oli pakkotilanne. Ja siitä on ollut ereittäin paljon hyötyä myöhemminkin elämässä.

Kursseja jne en oikein kannata. Tahtoo usein olla niin, että koska oppilaat on kiinnostuneet jostain asiasta, heillä on jo paljon tietoakin. Ja tahtoo noit opettajat olla joskus osaamattomampia kuin oppilaat. Ite kolusin aikanaan paljonkin atk- kursseja. Loppupeleissä jäi käteen, että ihan turha käydä missään kurssilla, kotona opiskelemalla ja mietiskelemällä oppii uusia asioita nopeammin.

Mutta siis selluliittiopinnot unohtaakseni. Mulla oli kerran, ihan skidinä erittäin hyvä historian ja suomenkielen maikka. Se sanoi kerran, että kaikkien kannattaisi alkaa opiskelemaan mandariinikiinaa. Hitto, typeryydessään ei tullut siihen innostuttua. Meinaan vaan. se on pikapuoliin maailmaa hallitseva kieli, voi ehkä menn
      tosiaan englannista ohi. Se on se väkimääärä, juusii. Ja taitaa melko suuri osa pisneksestä jo siirtynyt, tai siirtymässä kiinaan.

Aika hankala mennä kiinaan duuniin, tai tehdä kauppaa kiinalaisten kanssa, jos ei osaa kieltä..

Jahas, pitää mennä tupakille, ja miettiä seuraavaa selluliitti-aloitusta :DDDDDD

=DW=

• Putkivalo

kun lukasin sun aloitusta, että DW ainakin tarvii kurssin miten selluliitit saa pois aivoista ;D

Ite olen niin saamaton, että pitää olla joku joka patistaa mut lukemaan. Tai siirrään kirjaa koko ajan huomiseksi. Jonkun pitää olla vahtimassa koko ajan. Niin kuin nytkin. Mun piti viettää rattoisa la-ilta siivoten, ja täällä mä vaan istun.

Eikö mandariinikieli ollut se vanha kiina? Jonka "aakkoset" sisältää noin 6000 merkkiä? Olis siinä haastetta ainakin. Mitenköhän ne kirjoittaa sanan selluliitti ;)

• ...
        Putkivalo kirjoitti:

kun lukasin sun aloitusta, että DW ainakin tarvii kurssin miten selluliitit saa pois aivoista ;D

Ite olen niin saamaton, että pitää olla joku joka patistaa mut lukemaan. Tai siirrään kirjaa koko ajan huomiseksi. Jonkun pitää olla vahtimassa koko ajan. Niin kuin nytkin. Mun piti viettää rattoisa la-ilta siivoten, ja täällä mä vaan istun.

Eikö mandariinikieli ollut se vanha kiina? Jonka "aakkoset" sisältää noin 6000 merkkiä? Olis siinä haastetta ainakin. Mitenköhän ne kirjoittaa sanan selluliitti ;)

Virallisessa mandariinikiinassa kun on jotain satatuhatta kirjainmerkkiä olemassa. Aikanaan, prinntipuolella. Kaikki latojat muisti aina mainita, että onneksi asutaan täällä, on paljon pienemmät näppikset. Siis oikeasti, kiinalainen latomakone oli jotain leikkuupuimurin kokoinen, että siihen mahtui tarpeeksi näppylöitä kirjasimia varten :DDD

Mä nyt en nopeesti löytänyt kiinankielistä käännöstä selluliitille. Mutta laitan asian tekemättömien töitten listalle ja ihan takuuvarmasti, tulen kertomaan palstalla, mikä on vastaus, jos jossain satun sen löytämään. Se nyt taas asia erikseen, että mulla, tai monella muullakaan, ei ole koneissa kiinankieli asennettuna:DDD

=DW=

• Putkivalo
        ... kirjoitti:

Virallisessa mandariinikiinassa kun on jotain satatuhatta kirjainmerkkiä olemassa. Aikanaan, prinntipuolella. Kaikki latojat muisti aina mainita, että onneksi asutaan täällä, on paljon pienemmät näppikset. Siis oikeasti, kiinalainen latomakone oli jotain leikkuupuimurin kokoinen, että siihen mahtui tarpeeksi näppylöitä kirjasimia varten :DDD

Mä nyt en nopeesti löytänyt kiinankielistä käännöstä selluliitille. Mutta laitan asian tekemättömien töitten listalle ja ihan takuuvarmasti, tulen kertomaan palstalla, mikä on vastaus, jos jossain satun sen löytämään. Se nyt taas asia erikseen, että mulla, tai monella muullakaan, ei ole koneissa kiinankieli asennettuna:DDD

=DW=

edes japaniksi. Voithan sä keksiä tänne vaikka minkä häkkyrän, kun me ei pystytä tarkistaa ;)
        Mä epäilen ettei edes löydy, kun ei niillä ole edes ruokaa siellä kaikille. Tai sitten se olisi nimeltään sumoiho :))

• GloriaJoy

haluais kurssin millä pääsis nikertämään ja nakertamaan ja rakentelemaan kaikenlaista kivaa sellaisilla miehisillä vehkeillä, joihin en oo koskaan saanu koskea ja joista on hurja liuta kuvia Biltema-katalogissa ja niiden käyttökohteita löytyy puukeskuksien ja kivikasojen suunnilta. Eli miu tarvis yksilöllisen härveltämis.kurssin.

• Sedna

ainakin meilläpäin pojat olivat kemiantöissä ja tytöt leipoivat kakkuja. Kakuntekotaitoa en ole koskaan tarvinnut. Kun pojat tekivät puu- ja metallitöitä, niin tytöt kirjoivat tyynynliinoihin laakapistoilla nimikirjaimiaan. No tekstiilityö sujui multa ilman kouluakin, kun kotona oli aina ompelukone sunmuut esillä, mutta niistä puu- ja metallihommista olis ollut paljon enemmän hyötyä.

Mulla on kohtalaisen hyvin varustettu kotiverstas, jossa voisin opastaa sua niiden kaikenlaisten kivojen nakertelussa, varsinkin kun on toi opettamishomma verissä. Miusta päätellen asut liian kaukana mun verstaskursseille.

• Putkivalo

Äkkiseltään tuli mieleen että sellainen kurssi vois käydä kalliiksi :))) Jotta voi harrastaa myös kotona, pitää hankkia ne kaikki kojestukset, ja jotta ne mahtuu pitää hommata autotalli. Tai ainakin siivota :)

Mitä sä ekana väsäisit?

• GloriaJoy
        Sedna kirjoitti:

ainakin meilläpäin pojat olivat kemiantöissä ja tytöt leipoivat kakkuja. Kakuntekotaitoa en ole koskaan tarvinnut. Kun pojat tekivät puu- ja metallitöitä, niin tytöt kirjoivat tyynynliinoihin laakapistoilla nimikirjaimiaan. No tekstiilityö sujui multa ilman kouluakin, kun kotona oli aina ompelukone sunmuut esillä, mutta niistä puu- ja metallihommista olis ollut paljon enemmän hyötyä.

Mulla on kohtalaisen hyvin varustettu kotiverstas, jossa voisin opastaa sua niiden kaikenlaisten kivojen nakertelussa, varsinkin kun on toi opettamishomma verissä. Miusta päätellen asut liian kaukana mun verstaskursseille.

ajatuksellinen tukiopetuskin on hyvästä ;-) .. miu sai jo puhelimitse yhen tarjouksen yksityiskurssista

• Sedna kirjoitti:

en muistanutkaan, että mullahan on oma ammattitaitoinen opettaja, koska tulen arkkua tekemään?
        Terveiisä saunasta, lämmin oli, ellei jopa kuuma.

• Sedna
        Anceli kirjoitti:

en muistanutkaan, että mullahan on oma ammattitaitoinen opettaja, koska tulen arkkua tekemään?
        Terveiisä saunasta, lämmin oli, ellei jopa kuuma.

Itsekin olen miettinyt tuota omaa ruumisarkkua. Että mua otti päähän, kun veljeni hommasivat isälleni sellaisen täytekakun näköisen arkun, vaikka isällä olisi ollut riittämiin säästöjä itsensä "näköiseen" arkkuun. Perintöjään suojelivat. Ajattelin, että olis se ihan kauheata, jos minutkin täytekakussa haudattaisiin, kun jo lapsena inhosin kermavaahtoa ja täytekakkuja. Olen suunnitellut itselleni arkun, jossa on sinoberinpunaisia kukkia ja lehmuksen vihreätä runsasta lehvästöä ja aidot silkkisisusteet. Itehän se pitää tehdä, koska eihän sellaista kai vielä nykyään mistään saa.

• Sedna kirjoitti:

Itsekin olen miettinyt tuota omaa ruumisarkkua. Että mua otti päähän, kun veljeni hommasivat isälleni sellaisen täytekakun näköisen arkun, vaikka isällä olisi ollut riittämiin säästöjä itsensä "näköiseen" arkkuun. Perintöjään suojelivat. Ajattelin, että olis se ihan kauheata, jos minutkin täytekakussa haudattaisiin, kun jo lapsena inhosin kermavaahtoa ja täytekakkuja. Olen suunnitellut itselleni arkun, jossa on sinoberinpunaisia kukkia ja lehmuksen vihreätä runsasta lehvästöä ja aidot silkkisisusteet. Itehän se pitää tehdä, koska eihän sellaista kai vielä nykyään mistään saa.

lehvästöä eikä kukkia, minkään värisiä, minun arkkuuni. Mahdollisimman yksinkertainen,
        kuten olen itsekin.
        Eikä täytekakkuarkkua, ei missään nimessä, puistattavaa.
        Ilmoita milloin aloitetaan.

• Sedna
        Anceli kirjoitti:

lehvästöä eikä kukkia, minkään värisiä, minun arkkuuni. Mahdollisimman yksinkertainen,
        kuten olen itsekin.
        Eikä täytekakkuarkkua, ei missään nimessä, puistattavaa.
        Ilmoita milloin aloitetaan.

katotaan myöhemmin

• GloriaJoy
        Putkivalo kirjoitti:

Äkkiseltään tuli mieleen että sellainen kurssi vois käydä kalliiksi :))) Jotta voi harrastaa myös kotona, pitää hankkia ne kaikki kojestukset, ja jotta ne mahtuu pitää hommata autotalli. Tai ainakin siivota :)

Mitä sä ekana väsäisit?

olla, et menisin jonnekin jossa puretaan jotain hyviä yksityiskohtia eriaisilt seinäelementeiltä ja jotain jossa lopulta kaikki puretaan ja luokitellaan ja kastaan uudelleen. siin rinnalla opettelisin erilaisten reikien pöristelemistä erilaisiin materiaalein jopa ssemmosella iskupora rytkyttimellä. sit varmaankin harjottelisin erilaisten kulmien tekoja ja yhdistelmä ja kannakkeiden tekoa. tämän jälkeen olisi kait hyvä saada materiaaliperehdytystä ja maalioppia jne. Tästä kun sit lähtisin voisin tehdä sellaisen leikkimökin joka olisi miun mahuttava ja sinne vois nikerrellä kaikenlaista hauskaa ja ihanaa sisukalusteiks. Nukkekotiajatuksen olen hyljännyt. Vanhanajan matka-arkku olis ihkua tehdä siirtokuvineen ja kenties vanteineenkin.

• Putkivalo
        GloriaJoy kirjoitti:

olla, et menisin jonnekin jossa puretaan jotain hyviä yksityiskohtia eriaisilt seinäelementeiltä ja jotain jossa lopulta kaikki puretaan ja luokitellaan ja kastaan uudelleen. siin rinnalla opettelisin erilaisten reikien pöristelemistä erilaisiin materiaalein jopa ssemmosella iskupora rytkyttimellä. sit varmaankin harjottelisin erilaisten kulmien tekoja ja yhdistelmä ja kannakkeiden tekoa. tämän jälkeen olisi kait hyvä saada materiaaliperehdytystä ja maalioppia jne. Tästä kun sit lähtisin voisin tehdä sellaisen leikkimökin joka olisi miun mahuttava ja sinne vois nikerrellä kaikenlaista hauskaa ja ihanaa sisukalusteiks. Nukkekotiajatuksen olen hyljännyt. Vanhanajan matka-arkku olis ihkua tehdä siirtokuvineen ja kenties vanteineenkin.

sulla olisi oikea ura! Tiedä mitä kaikkea vielä keksit kun noin paljon tuli nyt jo :))

• GloriaJoy
        Putkivalo kirjoitti:

sulla olisi oikea ura! Tiedä mitä kaikkea vielä keksit kun noin paljon tuli nyt jo :))

täytynee ensin päivittyä muuten. Eilen sain miun uuvev kamaran ensimmäisen kuvan bluutuutattua nettikoneelle. Hertsileijaa kun kesti melkein parituntia ennen kuin tajusin miten saan nuo kaksi vehettä synkroniin niin et yhteys saadaan aikaiseksi. Sit kun lähetin niin aikaa meni yli viisi minuuttia. Kun sitten katsoin lopputuloksen niin vaan hiustupsu mahtu näytölle. Hellureijaa, 1,3 megapikseleistä 5,0 megapikseleiden tiheys on kait huima ja miun kai pitää jotenkin alkaa tutkia, et mitä kummaa tuolla säädellään ja mitä, siis kännykameras niin et kuva on pikkarainen siirtyessään :-( huoh ... ei vaineskaan ;-)) kiva et pääsen kantapääoppimaan.

• edelleen tehdä ruumisarkun itselleni, lähin kurssi on Iisalmessa.
      En suinkaan minä nyt sinne asti lähde lautoja kuskaamaan.
      Ruoanlaitto sujuu, teen vuorotellen noin kymmentä ruokalajia ja nämä pöhköt
      miehet eivät huomaa mitään :)) Tai eivät uskalla sanoa mitään, juuri eilen mieheni sanoi,
      että olen tempperamenttinen nainen, mutta ei hän valita, hän pitää siitä ;))

• Putkivalo

Meinas mennä ilmat pihalle. Aika haastavaa se ruumisarkku! Tai sitten ei, kaikki viat häviää lohdullisesti mullan alle :))

Kymmenelläkö pärjää :))) No jos kotona olis vaan tuo poitsu, voisi selvitä kyllä makaroonin keittämisellä. Tai nuudelien, uusi hitti meillä. Kuten kaikissa asioissa, on siinäkin hyvä puoli etten osaa laittaa ruokaa - murut löytävät jääkaappiin ihan ite, pystyvät jotain jopa laittamaan :)

• Putkivalo kirjoitti:

Meinas mennä ilmat pihalle. Aika haastavaa se ruumisarkku! Tai sitten ei, kaikki viat häviää lohdullisesti mullan alle :))

Kymmenelläkö pärjää :))) No jos kotona olis vaan tuo poitsu, voisi selvitä kyllä makaroonin keittämisellä. Tai nuudelien, uusi hitti meillä. Kuten kaikissa asioissa, on siinäkin hyvä puoli etten osaa laittaa ruokaa - murut löytävät jääkaappiin ihan ite, pystyvät jotain jopa laittamaan :)

laittaa ruokaa, en vain pidä hommasta ja yritän selvitä mahdollisimman vähällä vaivalla.
        Voi niitä olla enemmänkin mitä laitan, mutta yhtä tylsää touhua kuitenkin.
        Kovin suosittua on valmistaa itse arkkunsa, ei sen tarvitse hieno olla, poltetaan kuitenkin.
        Ja voihan siihen päälle laittaa jonkun nätin pitsiliinan :))

• Meriläinen
        Anceli kirjoitti:

laittaa ruokaa, en vain pidä hommasta ja yritän selvitä mahdollisimman vähällä vaivalla.
        Kovin suosittua on valmistaa itse arkkunsa, ei sen tarvitse hieno olla, poltetaan kuitenkin.

Mulla oliskin ite tekemäni pitsiliina.
        Alankohan miekin suunnittelemaan sitä arkun tekoa :))
        Mutta yks minkä haluaisin oppia tuli just mieleen kun katoin noita mattoja. Maton teko ihan alusta loppuun. Sen hakkaamisen kyllä osaan alen yhen itelleni tehnyt. Mutta kaikki muu mitä siinä on.
        Vielä mie sen opiskelen kun jostain löydän kangaspuut ja ison tilan.

• Meriläinen kirjoitti:

Mulla oliskin ite tekemäni pitsiliina.
        Alankohan miekin suunnittelemaan sitä arkun tekoa :))
        Mutta yks minkä haluaisin oppia tuli just mieleen kun katoin noita mattoja. Maton teko ihan alusta loppuun. Sen hakkaamisen kyllä osaan alen yhen itelleni tehnyt. Mutta kaikki muu mitä siinä on.
        Vielä mie sen opiskelen kun jostain löydän kangaspuut ja ison tilan.

ole sellaista käsityökeskusta kuten täällä on. Sinne voi mennä hakkaamaan kangaspuilla
        mattoja tai mitä nyt haluaa tehdä.

• Meriläinen
        Anceli kirjoitti:

ole sellaista käsityökeskusta kuten täällä on. Sinne voi mennä hakkaamaan kangaspuilla
        mattoja tai mitä nyt haluaa tehdä.

Onhan täällä mutta kun mie haluan aikaa ja jonkun joka opettais kaiken ihan kädestä pitäen. Alusta loppuun.

• GloriaJoy
        Meriläinen kirjoitti:

Onhan täällä mutta kun mie haluan aikaa ja jonkun joka opettais kaiken ihan kädestä pitäen. Alusta loppuun.

ja miun kohalla sen ohjailevan pitää osata ennakoia miun kaikki aikeet niin että miu hutiloi vähän ja oppii heti paljon ja oikein, rauhalliseen tahtiin :-)

• Meriläinen
        GloriaJoy kirjoitti:

ja miun kohalla sen ohjailevan pitää osata ennakoia miun kaikki aikeet niin että miu hutiloi vähän ja oppii heti paljon ja oikein, rauhalliseen tahtiin :-)

Mulla on asioiden sisäistäminen aina vienyt oman aikansa ja jos opettaja on liian nopea tai hermostunut niin mistään ei tule mitään.
        Mutta sitten kun opin niin kyllä ne päässä pysyy.

• Sedna
        Meriläinen kirjoitti:

Mulla on asioiden sisäistäminen aina vienyt oman aikansa ja jos opettaja on liian nopea tai hermostunut niin mistään ei tule mitään.
        Mutta sitten kun opin niin kyllä ne päässä pysyy.

alettiin jossain vaiheessa pitämään lähes sairautena, ja hiljaisempia ja rauhallisempia ihmisiä yritettiin muuttaa ajan ihanteiden mukaisesti ulospäin suuntautuneiksi actionhakuisiksi ihmisiksi. Liisa Keltikangas-Järvinen on kuitenkin nostanuyt esiin ihmisten erilaiset tempperamenttityypit, mitkä pitäisi ottaa huomioon, jotta jokaiselle suotaisiin tasa-arvoiset mahdollisuudet oppia ja omaksua asioita. Seurasin kerran TV:n avoimen yliopiston luennon aiheesta, ja minulla on yksi hänen kirjansakin.

• Putkivalo
        Anceli kirjoitti:

se arkku sitten valmistuu :))

Mietin että missä sen vois säilyttää kunnes on tarvetta... makuuhuoneessa seinää vasten? Tai keittiöön penkiksi, toppaus vaan päälle.

• Putkivalo kirjoitti:

se arkku sitten valmistuu :))

Mietin että missä sen vois säilyttää kunnes on tarvetta... makuuhuoneessa seinää vasten? Tai keittiöön penkiksi, toppaus vaan päälle.

aittaan ja nukun siinä kesällä. On siitten sisäänajettu, kun tulee viimeinen kerta siihen pötkähtää.
        Tai joku muu pötkähdyttää, tuskinpa itse kiipeän, jos en nukkuessani kuole ;))

• GloriaJoy
        Anceli kirjoitti:

aittaan ja nukun siinä kesällä. On siitten sisäänajettu, kun tulee viimeinen kerta siihen pötkähtää.
        Tai joku muu pötkähdyttää, tuskinpa itse kiipeän, jos en nukkuessani kuole ;))

jos siitä tekis sellasen, et siinä olis irrotettavat päätytapit ja arkku vois olla niinkuin kehto siin sisäänajos. sit jos siinä ois hyttystiivis korkea kesäkatto niin vois nukkuu kesät ulkona ilman telttaa.

• GloriaJoy kirjoitti:

jos siitä tekis sellasen, et siinä olis irrotettavat päätytapit ja arkku vois olla niinkuin kehto siin sisäänajos. sit jos siinä ois hyttystiivis korkea kesäkatto niin vois nukkuu kesät ulkona ilman telttaa.

kannattaa satsata ja tehdä kunnon arkku. Sellainen monitoimijuttu, eihän sitä tiedä kuinka kauan
        sitä joutuu testailemaan. Mutta kyllä mie yöksi nostan sen aittaan, ei ole kiva jos yöllä joku kurkkii
        hyttysverkon takaa, vaikka karhu.
        Päivällä voin omenapuun alla köllötellä, mutta joku kuljetusalustakin pitää olla, eihän sitä viitsi kannella
        pitkin pihaa.

• GloriaJoy
        Anceli kirjoitti:

kannattaa satsata ja tehdä kunnon arkku. Sellainen monitoimijuttu, eihän sitä tiedä kuinka kauan
        sitä joutuu testailemaan. Mutta kyllä mie yöksi nostan sen aittaan, ei ole kiva jos yöllä joku kurkkii
        hyttysverkon takaa, vaikka karhu.
        Päivällä voin omenapuun alla köllötellä, mutta joku kuljetusalustakin pitää olla, eihän sitä viitsi kannella
        pitkin pihaa.

se miutakin epäilytti - vaan ei alkukesäst, ku on karhu kiireinen - ja elokuun sushukkaset myös, pitäis olla vahti siin vieres, tai ehkä riittää iso hunajapöpöpö jossain mettänreunas ja sähköaita

• GloriaJoy kirjoitti:

se miutakin epäilytti - vaan ei alkukesäst, ku on karhu kiireinen - ja elokuun sushukkaset myös, pitäis olla vahti siin vieres, tai ehkä riittää iso hunajapöpöpö jossain mettänreunas ja sähköaita

niitäkin pitää varoa ;(
        Lähiseudulla on käynyt karhuja kesämökeillä komposteja tonkimassa ja sisään olisivat tulleet, jos olisi laskettu.
        Lenkkeilijää ahdisteli naapurikunnassa, en enää mene yksin metsään.
        Ei niitä kohta mikään enää pidättele.

• GloriaJoy
        Anceli kirjoitti:

niitäkin pitää varoa ;(
        Lähiseudulla on käynyt karhuja kesämökeillä komposteja tonkimassa ja sisään olisivat tulleet, jos olisi laskettu.
        Lenkkeilijää ahdisteli naapurikunnassa, en enää mene yksin metsään.
        Ei niitä kohta mikään enää pidättele.

on sit sielläpäin mesikämmen-kansallispuistot kehkeytymässä ja kohta varmaan valtiovallalle viherpiipertäjät ehdottaa, että kun noille puolikesypedoille on saatu noin hyvät oltavat niin virallistetaan ja ohjataan sinne kaikki levottomat karhut puolihoitoon ... :-( ... minnekähän ne sutelan perustaa

• GloriaJoy kirjoitti:

on sit sielläpäin mesikämmen-kansallispuistot kehkeytymässä ja kohta varmaan valtiovallalle viherpiipertäjät ehdottaa, että kun noille puolikesypedoille on saatu noin hyvät oltavat niin virallistetaan ja ohjataan sinne kaikki levottomat karhut puolihoitoon ... :-( ... minnekähän ne sutelan perustaa

ei ole passia eikä viisumia, kulkevat rajan yli helposti. Ja Venäjällä niitä riittää.
        Eivät todellakaan enää pelkää ihmistä kuten pedot ennen pelkäsivät.

• GloriaJoy
        Anceli kirjoitti:

ei ole passia eikä viisumia, kulkevat rajan yli helposti. Ja Venäjällä niitä riittää.
        Eivät todellakaan enää pelkää ihmistä kuten pedot ennen pelkäsivät.

sai pyssyllä pamauttaa ensimmäisen ja usein se auttoi loppuja kiertämään kyseiset maisemat, vaan ei enää

• GloriaJoy kirjoitti:

sai pyssyllä pamauttaa ensimmäisen ja usein se auttoi loppuja kiertämään kyseiset maisemat, vaan ei enää

kilistellään nykyisin, tosin ei minulla sellaista ole, naurettava vekotin.
        Parempi pysyä pihapiirissä ja onhan mulla melko kantava ääni.
        Toivottavasti flunssasi on jo parempi, hyvää sunnuntai-illan jatkoa sinulle!

• GloriaJoy
        Anceli kirjoitti:

kello aja samaa asiaa ku johtajauroksen pelonsekaisen veren muisto, päin vastoin

• ...
        Anceli kirjoitti:

No karhukelloilla ja selluliitilla ei mun tietojen mukaan ole yhteneväisyyksiä.

Mutta olen perehtynyt karhukelloihin tossa joskus vuosikymmenen alussa. Marjastelijat jne niitä laittelee nilkkoihnsa soilla jne. Kyseessä ihan tavallinen, vanhanaikainen kkulkuskello. Pieni, oisko jotain viissenttinen helisti. Se laitetaan hakaneulalla roikkumaan jonnekin lahkeeseen tms.

Aiheesta on kiistelty vuosikaudet. Siis siitä, onko kulkusesta mitään hyötyä karhuasiassa. Kauppiaat tietenkin ovat kovastikin sitä mieltä, että se on välttämätön varuste metsissä tai soilla liikkuville ihmisille. Mutta toiset lähteet ovat erittäin kovasti sitämieltä, että karhukellosta voi olla nimenomaan haittaa. Ainakin pohjoisessa, poroalueilla, johtajaporolla on kulkunen kaulassaan. Ja kun se kilisee, karhu osaa siitä päätellä, missä on porolauma syötäväksi.

Karhuja mun ei tarvi pelätä. Muutamia kettuja joskus näkynyt. Yks susi jäi kymmeniä vuosia sitten auton alle tossa maantiellä. Eli ei niistä sen kummenpaa. Eniten olen huolestunut koirasusista. Niitä on mettämiesten mukaan tällä alueella ja tossa munkin kohdalla joessa, on ollut lauman jälkiä. Se, miten metästäjät erottaa susilaiman jäljet koisasusien jäljistä, sitä en tiedä. Mutta koska täällä ei yksinkertaisesti voi olla susilaumoja, eikä koirat kulje laumoina, olen taipuvainen uskomaan, että kyseessä voi olla koirasudet.

Koirasusi siittä tympeä elukka. Se kun on villin suden ja kotikoiran risteytys. Se siis on villi susi. Mutta koiralta perimiensä geenien takia, se ei yhtään pelkää ihmisiä. Luonnon sudet ja muut villielukat vättelee muita lajeja, koirasudet syö kaikki muut lajit. Ihmisetkin.

Koirasusia ei suomessa saa jalostaa, se kielletty. Mutta, kuka tahansa voi ostaa ulkomailla jalostetun koirasuden. Niitä on kai maassa "lemmikkeinä" muutamia tuhansia. Ne lemmikit eivät mua huoleta. Mua huolettaa noit luonnossa itsestään syntyneet elukat. Jollakin vaan on hävinnyt jokin seefferi susilauman mukaan joskus, sitä voi sattua. Mutta lopputulos on pelottava.

Niin siis karhukelloista. Mä nyt aikanaan työasioitten takia jouduin vähän perehtymään niihin. Mun käsitys asiasta on, että elä helevetissä hanki sellaista. Metelöi ite ja koita pitää huolta, että pääset pakoon jonnekin sisälle tai kiipeämään puuhun tms, jos karhu alkaa nälissään tulla lähelle. Nyt on muuten syksy ja kotimaiset karhut kerää ravintoa varastoon talvea varten. Vaikka karhunmetästys onkin alkanut. Ei niitä kaikkia voi kaataa, se olisi luonnoton ajatus. Karhu kuuluu luontoon. Mua alkanut ihmetyttämään, mitä tekemistä muuten ihmisellä on luonnossa. Suurin osa meistä ei pärjäisi talvea metässä ilman agrekaatteja, säilykepurkkeja, televisiota jne. Karhut ja monet muut elukat pärjää metässä, mihin vuodenaikaan tahansa.

=DW=

• ... kirjoitti:

No karhukelloilla ja selluliitilla ei mun tietojen mukaan ole yhteneväisyyksiä.

Mutta olen perehtynyt karhukelloihin tossa joskus vuosikymmenen alussa. Marjastelijat jne niitä laittelee nilkkoihnsa soilla jne. Kyseessä ihan tavallinen, vanhanaikainen kkulkuskello. Pieni, oisko jotain viissenttinen helisti. Se laitetaan hakaneulalla roikkumaan jonnekin lahkeeseen tms.

Aiheesta on kiistelty vuosikaudet. Siis siitä, onko kulkusesta mitään hyötyä karhuasiassa. Kauppiaat tietenkin ovat kovastikin sitä mieltä, että se on välttämätön varuste metsissä tai soilla liikkuville ihmisille. Mutta toiset lähteet ovat erittäin kovasti sitämieltä, että karhukellosta voi olla nimenomaan haittaa. Ainakin pohjoisessa, poroalueilla, johtajaporolla on kulkunen kaulassaan. Ja kun se kilisee, karhu osaa siitä päätellä, missä on porolauma syötäväksi.

Karhuja mun ei tarvi pelätä. Muutamia kettuja joskus näkynyt. Yks susi jäi kymmeniä vuosia sitten auton alle tossa maantiellä. Eli ei niistä sen kummenpaa. Eniten olen huolestunut koirasusista. Niitä on mettämiesten mukaan tällä alueella ja tossa munkin kohdalla joessa, on ollut lauman jälkiä. Se, miten metästäjät erottaa susilaiman jäljet koisasusien jäljistä, sitä en tiedä. Mutta koska täällä ei yksinkertaisesti voi olla susilaumoja, eikä koirat kulje laumoina, olen taipuvainen uskomaan, että kyseessä voi olla koirasudet.

Koirasusi siittä tympeä elukka. Se kun on villin suden ja kotikoiran risteytys. Se siis on villi susi. Mutta koiralta perimiensä geenien takia, se ei yhtään pelkää ihmisiä. Luonnon sudet ja muut villielukat vättelee muita lajeja, koirasudet syö kaikki muut lajit. Ihmisetkin.

Koirasusia ei suomessa saa jalostaa, se kielletty. Mutta, kuka tahansa voi ostaa ulkomailla jalostetun koirasuden. Niitä on kai maassa "lemmikkeinä" muutamia tuhansia. Ne lemmikit eivät mua huoleta. Mua huolettaa noit luonnossa itsestään syntyneet elukat. Jollakin vaan on hävinnyt jokin seefferi susilauman mukaan joskus, sitä voi sattua. Mutta lopputulos on pelottava.

Niin siis karhukelloista. Mä nyt aikanaan työasioitten takia jouduin vähän perehtymään niihin. Mun käsitys asiasta on, että elä helevetissä hanki sellaista. Metelöi ite ja koita pitää huolta, että pääset pakoon jonnekin sisälle tai kiipeämään puuhun tms, jos karhu alkaa nälissään tulla lähelle. Nyt on muuten syksy ja kotimaiset karhut kerää ravintoa varastoon talvea varten. Vaikka karhunmetästys onkin alkanut. Ei niitä kaikkia voi kaataa, se olisi luonnoton ajatus. Karhu kuuluu luontoon. Mua alkanut ihmetyttämään, mitä tekemistä muuten ihmisellä on luonnossa. Suurin osa meistä ei pärjäisi talvea metässä ilman agrekaatteja, säilykepurkkeja, televisiota jne. Karhut ja monet muut elukat pärjää metässä, mihin vuodenaikaan tahansa.

=DW=

ettet ole ollenkaan kiinnostunut minusta ;))
        Puuhun on ihan turha kiivetä, vaikka sinne pääsisikin, sillä karhu tulee perässä
        ja huomattavasti vikkelämmin.
        Nyt on syksy, sen huomaa siitä, kun kävelee pellolla, saa kotipihassa kaivaa hirvikärpäsiä nuttujensa
        sisältä. Tämän päivän sato oli vaatimaton, kävelinköhän liian kovaa, parempi niin, ei tule selluliittia.

• ...
        Anceli kirjoitti:

ettet ole ollenkaan kiinnostunut minusta ;))
        Puuhun on ihan turha kiivetä, vaikka sinne pääsisikin, sillä karhu tulee perässä
        ja huomattavasti vikkelämmin.
        Nyt on syksy, sen huomaa siitä, kun kävelee pellolla, saa kotipihassa kaivaa hirvikärpäsiä nuttujensa
        sisältä. Tämän päivän sato oli vaatimaton, kävelinköhän liian kovaa, parempi niin, ei tule selluliittia.

Kiireessä ei aina kaikkea muista kirjoittaa.

Mutta siis karhuihin palatakseni. Kyllä puuhun kiipeämistä on apua, jos muuta apua ei ole saatavilla. Jos puu on tarpeeksi siro, karhu eu pysty kiipeämään siihen. Urokset voivat painaa jopa 300 sataa kiloa, siis nämät meillä asustelevat ruskeakarhut. Harmaakarhu tai kodiakin karhu voivat painaa jopa 600 kiloa. Aika harva ihminen pääsee tuollaisiin kilomääriin. Joskus telkkarissa oli jotain noista sairaaloisen lihavista. Joku oli saanut puntariin 400 kiloa, mutta oli liikuntakyvytön.

Ihmisen etu näissä karhuasoissa on pienuus ja vikkelyys. Kyllä karhut on nopeita, olen seuraillut kyllä. Mutta ne on suurimassaisia, että massan liikkeelle saaminen ja liikkeen jarruttaminen, ne vie aikaa.

Karhu voi yrittää kiivetä perässä, mutta jos sopivassa koivussa on ylhäällä rungossa, karhu ei mitenkään päse sinne. Puu on liian hento sille, se ei saa siitä rungosta kiinni ja ohuet oksat eivät kannata sitä. Karhu ei helpolla saa puuta kaadetuksi, se kun ei tajua purra runkoa poikki. Mutta saa se ihan varmasti puun heilumaan. Jos käyttää vyötä, sen kun sitoo itsensä puun latvaan ja odottelee viikonverran, että karhu häipyy ja uskaltaa itsekin sitten häipyä.

Usko pois, kukaan ei ikinä ole nähnyt itsensä puuhun köyttänyttä ihmistä karhun syömänä.

Selluliitin esiintymisestä karhuilla, siitä en tiedä mitään. Jos saat tietoa asiasta jostain, laitas kirjoittaen, vaikkapa tälle palstalle :DDDD

=DW=

• ... kirjoitti:

Kiireessä ei aina kaikkea muista kirjoittaa.

Mutta siis karhuihin palatakseni. Kyllä puuhun kiipeämistä on apua, jos muuta apua ei ole saatavilla. Jos puu on tarpeeksi siro, karhu eu pysty kiipeämään siihen. Urokset voivat painaa jopa 300 sataa kiloa, siis nämät meillä asustelevat ruskeakarhut. Harmaakarhu tai kodiakin karhu voivat painaa jopa 600 kiloa. Aika harva ihminen pääsee tuollaisiin kilomääriin. Joskus telkkarissa oli jotain noista sairaaloisen lihavista. Joku oli saanut puntariin 400 kiloa, mutta oli liikuntakyvytön.

Ihmisen etu näissä karhuasoissa on pienuus ja vikkelyys. Kyllä karhut on nopeita, olen seuraillut kyllä. Mutta ne on suurimassaisia, että massan liikkeelle saaminen ja liikkeen jarruttaminen, ne vie aikaa.

Karhu voi yrittää kiivetä perässä, mutta jos sopivassa koivussa on ylhäällä rungossa, karhu ei mitenkään päse sinne. Puu on liian hento sille, se ei saa siitä rungosta kiinni ja ohuet oksat eivät kannata sitä. Karhu ei helpolla saa puuta kaadetuksi, se kun ei tajua purra runkoa poikki. Mutta saa se ihan varmasti puun heilumaan. Jos käyttää vyötä, sen kun sitoo itsensä puun latvaan ja odottelee viikonverran, että karhu häipyy ja uskaltaa itsekin sitten häipyä.

Usko pois, kukaan ei ikinä ole nähnyt itsensä puuhun köyttänyttä ihmistä karhun syömänä.

Selluliitin esiintymisestä karhuilla, siitä en tiedä mitään. Jos saat tietoa asiasta jostain, laitas kirjoittaen, vaikkapa tälle palstalle :DDDD

=DW=

täysin yllättäen ja pyytämättä, mutta epäilen, että voisin oppia pitämään sinusta :))
        Voi olla paha virhe, mutta minä olen rohkea nainen.

Ehkä otan neuvostasi vaarin ja alan harjoittelemaan puuhun kiipeämistä, ensin katajaan ja
        siitä sitten suurempaa kohti. Toivottavasti ei tule omat rajat liian nopeasti vastaan.
        Jos karhu saa minut kiinni, voin kopeloiden tutkia selluliittitilanteen, mikäli ehdin.
        Voinko soittaa sulle siitä paikan päältä, ellen enää pääse netin ääreen?
        Kirjoitat sitten tiedotteen tänne.

• Sedna

Menen kertaamaan venäjänkielen taitoa tasolla, jonka olen ohittanut jo aikaa sitten. Mun pitää päästä eroon asennevammastani, joka syntyi edellisessä venäjän kielen opiskelussa. Ranskankielikin kiinnostaisi, mutta sopiva kurssi oln samaan aikaan kuin mun asennekurssini.

Mua kiinnostaisi myös vatsatanssi, mutta tarjolla oleva kurssi on paikassa, jonne ei kulje yleisiä kulkuneuvoja. Syksyllä matkat taittuis mun moposkootterilla, mutta talvella pitäis mennä suksilla, ja mulla ei ole monoja. Pitänee ostaa opetusvideo.

Keramiikka kiinnostaa myös. Kävin pari vuotta kansalaiopiston keramiikkakurssia, mutta kun olen jo suorittanut keramiikasta 10 opintoviikkoa AMK-opintoja, niin en oikein jaksa tehdä hommia ryhmässä, jossa isoäidit keskittyvät lastensa koulumenestykseen ja lasitteita kokeillaan umpimähkää, ja odotetaan millainen lopputulos sattuu tulemaan. Itse haluaisin jatkaa aloittamaani keramiikan muottityöskentelyä vähän tavoitteellisemmissa merkeissä. Ehkä ostan oman keramiikkauunin.

• Putkivalo

Se kuulosta hyvältä :D Ja vatsatanssi myös. Veikkaan kyllä että tänä talvena koko maassa ei tarvita kuin vesisuksia. Oli se viime talvi sen verran upea, ei kahta samanlaista voi tulla peräkkäin.

Niin, yksi hyöty kursseista on että tapaa ihmisiä, mikä ei aina ole pelkästään kiva juttu :))

• Sedna
        Putkivalo kirjoitti:

Se kuulosta hyvältä :D Ja vatsatanssi myös. Veikkaan kyllä että tänä talvena koko maassa ei tarvita kuin vesisuksia. Oli se viime talvi sen verran upea, ei kahta samanlaista voi tulla peräkkäin.

Niin, yksi hyöty kursseista on että tapaa ihmisiä, mikä ei aina ole pelkästään kiva juttu :))

ne sosiaaliset suhteet.

Siis mä opiskelin venäjää viime keväänä aika paljon. Liikeverbit ja tulos- ja toimintaverbitkin ovat hanskassa samoinmuukin peruskielioppi. Maassamme vallitsevia nykyaikaisia pedakogisia opintoja suorittaneena täytyy sanoa, että 1960-luvun pedakogiikka ja omaa egoaan ja olematonta asemaansa korostavat ryssäopettajat häiritsivät pahasti oppimisprosessiani. Venäjänkielen taito on kuitenkin sen verran rahan arvoista tavaraa, että minun on päästävä eroon hankkimastani asennevammasta. Onneksi kansalaisopistokurssini opettaja on suomalainen nainen.

• Putkivalo
        Sedna kirjoitti:

ne sosiaaliset suhteet.

Siis mä opiskelin venäjää viime keväänä aika paljon. Liikeverbit ja tulos- ja toimintaverbitkin ovat hanskassa samoinmuukin peruskielioppi. Maassamme vallitsevia nykyaikaisia pedakogisia opintoja suorittaneena täytyy sanoa, että 1960-luvun pedakogiikka ja omaa egoaan ja olematonta asemaansa korostavat ryssäopettajat häiritsivät pahasti oppimisprosessiani. Venäjänkielen taito on kuitenkin sen verran rahan arvoista tavaraa, että minun on päästävä eroon hankkimastani asennevammasta. Onneksi kansalaisopistokurssini opettaja on suomalainen nainen.

Vai on sulla ollut ryssäopettajia :) voin kyllä kuvitella että oman statuksen esille tuonti on ollut ennen tapetilla. Itse opiskelin venäjää lukiossa, opettaja oli suomalainen nainen joka vähän väliä otti tilaisuuden hihitellen mollata Venäjää. Sekin häirtsi. Kiehtova kieli se on, mutta ei mulle jäänyt käteen muuta kuin että osaan sanoa etten puhu venäjää. Muistan kuitenkin että silloin jäi päähän ne kirjaimet, saattoi vahingossa lukea venäjänkielisesti jotain suomalaista tekstiä :)

• Meriläinen

No tota mokaamiskurssia kattelin, se vois olla mielenkiintoinen. Ainakin katella ja kuunnella muiden mokaamisista :)
      Jooga ja Taiji vois olla niitä mun juttuja, mutta vuorotyö estää kaiken kivan.
      Monta muutakin, esim. ihan hyvä olis tietotekniikan kursseja käydä kun tässä on niiiin monta juttua joista mulla ei ole hölkäsenpöläystä ymmärrystä.
      Kattelen taas pitkin vuotta jos nille tulee jotain viikonlopun juttuja tilanteeseen joka sopii mulle.

• Putkivalo

opettaksi sinne ;) Olenkin ikuisesti kiitollinen Outi Mäenpäälle, joka lanseeraa että moka on voimavara.

Joogasta olen kuullut, ja kiinnostunut myös, mutta mikä on Taiji?
        Vuorotyö on varmasti haitaksi, pitäisi asua niin suuressa kaupungissa että kursseja on useampana iltana. Tosin ne myös maksaa paljon enemmän.

Olen itse opiskelllut jonkun asteiseksi nörtiksi. Periaatteessa nykyiset tietokoneohjelmat ohjaavat sua, ja aina (melkein) pystyy peruuttaa. Ja täällä on mukava palsta mistä voi pyytää apua tarpeen tullen :) vaikka joutuu senkin vähän suodattamaan, että minkä ohjeen noudattaa, kaikki kun eivät ole hyviä.

• Meriläinen
        Putkivalo kirjoitti:

opettaksi sinne ;) Olenkin ikuisesti kiitollinen Outi Mäenpäälle, joka lanseeraa että moka on voimavara.

Joogasta olen kuullut, ja kiinnostunut myös, mutta mikä on Taiji?
        Vuorotyö on varmasti haitaksi, pitäisi asua niin suuressa kaupungissa että kursseja on useampana iltana. Tosin ne myös maksaa paljon enemmän.

Olen itse opiskelllut jonkun asteiseksi nörtiksi. Periaatteessa nykyiset tietokoneohjelmat ohjaavat sua, ja aina (melkein) pystyy peruuttaa. Ja täällä on mukava palsta mistä voi pyytää apua tarpeen tullen :) vaikka joutuu senkin vähän suodattamaan, että minkä ohjeen noudattaa, kaikki kun eivät ole hyviä.

Taiji tai Tai chi on sellaiste hidasta liikuntaa. Suomessakin voi joskus nähdä puistoissa kun ihmiset porukassa liikkuu sillain hitaasti. Se on keskittymiseen hyvä laji.
        Kerran olen yhden kurssin kanssa puoli päivää harjoitella sitä ja se oli ihan mielenkiintoista.

• Putkivalo
        Meriläinen kirjoitti:

Taiji tai Tai chi on sellaiste hidasta liikuntaa. Suomessakin voi joskus nähdä puistoissa kun ihmiset porukassa liikkuu sillain hitaasti. Se on keskittymiseen hyvä laji.
        Kerran olen yhden kurssin kanssa puoli päivää harjoitella sitä ja se oli ihan mielenkiintoista.

Sitten tiedän. Staattista liikuntaa :) silleen saakin jänteviä lihaksia, ja samalla se polttaa rasvaa.

• Minä harrastan kotoilua. Se on mukavaa ja hyödyllistä eikä tarvitse lähteä minnekään jollei halua. Tänäänkin pesin ikkunan, kiinnitin peilikaapin ja putsasin kylppärin perusteellisesti eikä maksanut mitään mutta hyvän mielen sain.

• Putkivalo

Mun pitäisi harrastaa sitä myös. Jossain sarjakuvassa oli sellainen tehtävä-purkki täynnä lappuja tekemättömistä töistä, siitä vanhemmat veti aina illan askaretta ittelleen. Tosin mun purkki kyllä pursuaisi, olen hyvä keksimään aina lisää, ja köyhän joutuu kaiken tekemään ite :)

Se on kyllä niin totta että suoritetusta työstä saa hyvän mielen! On auttanut mua kun olin masentunut joskus aikoinaan.

• Putkivalo kirjoitti:

Mun pitäisi harrastaa sitä myös. Jossain sarjakuvassa oli sellainen tehtävä-purkki täynnä lappuja tekemättömistä töistä, siitä vanhemmat veti aina illan askaretta ittelleen. Tosin mun purkki kyllä pursuaisi, olen hyvä keksimään aina lisää, ja köyhän joutuu kaiken tekemään ite :)

Se on kyllä niin totta että suoritetusta työstä saa hyvän mielen! On auttanut mua kun olin masentunut joskus aikoinaan.

Joo mä päätin huomenna maalata noita kukka-alusten jalkoja. Maalasin kesällä niin jotta rupesi tympimään ja vein purkin kellariin. Nyt ne maalaamattomat jalat käy silmään joten on kai tetävä sekin työ loppuun. Kyllä se on tosi että tekemättömät työt rassaa eniten ainaskin mua. Sitäpaitsi täällä sataa yhtenään joten ei viitsi lähteä ulos.

• Putkivalo
        firefox58 kirjoitti:

Joo mä päätin huomenna maalata noita kukka-alusten jalkoja. Maalasin kesällä niin jotta rupesi tympimään ja vein purkin kellariin. Nyt ne maalaamattomat jalat käy silmään joten on kai tetävä sekin työ loppuun. Kyllä se on tosi että tekemättömät työt rassaa eniten ainaskin mua. Sitäpaitsi täällä sataa yhtenään joten ei viitsi lähteä ulos.

tänään hyvä maalaussää, vettä tulee meilläkin. Se on kyllä totta että tekemättömät työt painaa mieltä, vaikka tässä huushollissa niitä riittää. Oon joutunut vähän kouluttamaan tätä neitsytluonnetta, että kaiken ei tarvi olla tiptop. Koska hetken päästä niitä saa tehdä taas uudestaan.

Mulla ompelupäivä kunhan pääsen tästä koneesta taas irti :)

• uuniomenisti

En ole selannut kurssivihkoa kovin ajatuksella, kun ei ole ollut tapana käydä. Yhdestä aiheesta olisi kyllä hyvä kurssittautua. Nimittäin sienien tunnistamisesta. Kun mä en tunne niitä. Karvarouskun ja suppilovahveron tuntee ja siinä kaikki. Naapuri kaatoi pois suppilovahverometsän ja mä olen pulassa.

• Putkivalo

Joskus aikoinaan opiskelin itse sienikirjan kanssa. Menin metsään ja toin kotiin, ja sitten vertasin kirjaan.

Tatit ovat aika turvalliset, niistä ei yksikään ole myrkyllinen, voit siis maistaa onko ruokalaji vai ei. Toinen turvallinen on hapero. Ne on ne värikkäät sienet, punaiset (ilman pilkkuja), keltaiset ja vihreät. Niitäkin voi maistaa onko syötävä vai ei. Ne on siitä hyvät, että suurin osa suomalaisista ei tunne niitä, joten jäävät poimimatta.

http://hyl.edu.hel.fi/sivut/bilsa/nature/valokuvat/hapero3.jpg

• Iltaa hyvää pohojanmaalta!
        Posti toi tullessaan täs, oliko se ny reilu viikko sitten sellaasen esittehen tulevan syksyn ja talaven toiminnastaan.
        Oli siellä jos minkäkilaasta kurssia, mikä ny kenellekin parhaaten passaa.
        Siinä otti silimähän teknisen puutyönkurssi. Siellä saa teherä kaikenlaasta tarveskalua, tarpehellista ja tarpeetontakin.
        Muutama vuosi sitten olinkin siellä, silloon tein kanteleen. Oikein täysi kokoosen, ihan kivaa sitä oli talaven mittahan timpraalla kasahan.
        Ny on haavehis notta jos tekiis nualle mun wanhoolle kameroille seinähyllykön. Oon niitä keräälly vuosien aikana melekehen pikkuusta vaille palijon. Täs ku näitä huonehia on, niin voishan siellä sitten kevät-talavella nikkaroora muutakin.
        Puuastioirenkin teko kiinnostaasi, vaikka ny taikinakorvee ja muutakin.
        Sitten liioon kirijastos alakaa sellaanen Lukupiiri, soon parikertaa kuus. Luetahan yhteesesti sovittu kirija ja keskustellahan notta minkälaasia mielikuvia se herätti. Nämä tämmööset on likellä syräntä ja ollu ajatuksis.
        Pitää lähtiä saunaamahan, siellä rupiaa jo kiuas olemahan löyly kunnoos, kävin pikkuusen aikaa sitten vielä lisäämäs puita kiukahan alle.
        Kyllä siellä jo pitääs alakaa kuura paksuusta sepänkin niskasta sulamahan. Tulukaa kylypöhön.
        terv. minä vaan täältä kotoa.

• seppäpohojanmaalta kirjoitti:

Iltaa hyvää pohojanmaalta!
        Posti toi tullessaan täs, oliko se ny reilu viikko sitten sellaasen esittehen tulevan syksyn ja talaven toiminnastaan.
        Siinä otti silimähän teknisen puutyönkurssi. Siellä saa teherä kaikenlaasta tarveskalua, tarpehellista ja tarpeetontakin.
        Muutama vuosi sitten olinkin siellä, silloon tein kanteleen. Oikein täysi kokoosen, ihan kivaa sitä oli talaven mittahan timpraalla kasahan.
        Ny on haavehis notta jos tekiis nualle mun wanhoolle kameroille seinähyllykön. Oon niitä keräälly vuosien aikana melekehen pikkuusta vaille palijon. Täs ku näitä huonehia on, niin voishan siellä sitten kevät-talavella nikkaroora muutakin.
        Sitten liioon kirijastos alakaa sellaanen Lukupiiri, soon parikertaa kuus. Luetahan yhteesesti sovittu kirija ja keskustellahan notta minkälaasia mielikuvia se herätti. Nämä tämmööset on likellä syräntä ja ollu ajatuksis.
        Pitää lähtiä saunaamahan, siellä rupiaa jo kiuas olemahan löyly kunnoos, kävin pikkuusen aikaa sitten vielä lisäämäs puita kiukahan alle.
        Kyllä siellä jo pitääs alakaa kuura paksuusta sepänkin niskasta sulamahan. Tulukaa kylypöhön.

tullut, mut ehdin jo käymään tylsässä sähkösaunassa!!

Mä haluisin oppia tään koneen kans vähän enemmän asioita.
        Esim. asentamaan käyttiksen uusiks jos tulee tarvis.
        Ja paljon muuta, jota en nyt osaa.

• GloriaJoy
        seppäpohojanmaalta kirjoitti:

on silmää niin meehä sellaiselle taidemaalauskursseillekin jossa opetetaan tekemään maalauksia valokuvista, jos sattuis oleen :-)

• uuniomenisti
        Putkivalo kirjoitti:

Joskus aikoinaan opiskelin itse sienikirjan kanssa. Menin metsään ja toin kotiin, ja sitten vertasin kirjaan.

Tatit ovat aika turvalliset, niistä ei yksikään ole myrkyllinen, voit siis maistaa onko ruokalaji vai ei. Toinen turvallinen on hapero. Ne on ne värikkäät sienet, punaiset (ilman pilkkuja), keltaiset ja vihreät. Niitäkin voi maistaa onko syötävä vai ei. Ne on siitä hyvät, että suurin osa suomalaisista ei tunne niitä, joten jäävät poimimatta.

http://hyl.edu.hel.fi/sivut/bilsa/nature/valokuvat/hapero3.jpg

On se todella ruvettava kirjaa selaamaan, jos meinaa itsensä sienessä pitää. Rouskut ovat haperoita tutumpia ja melkein kaikki taitavat olla vieläpä syötäviä. Täytyy vaan lakata nyt juuri olemasta ronkeli.
        Lapsena opituilla makutottumuksilla taitaa olla osuutta asiassa. Esim tatteja meillä ei koskaan kerätty, siksi ne eivät maistu oikein vieläkään.

Minä haluaisin sellaisen vanhanajan taikinatiinun ja härkkimen. Meillä kotona oli mutta mihin lienevät joutuneet. Sen tiinun ei tarvitsisi olla niin iso kuin ennenvanhaan mutta kun tykkään leipoa ihan käsipelillä niin sellaiset olisi kiva omistaa.

• firefox58 kirjoitti:

Minä haluaisin sellaisen vanhanajan taikinatiinun ja härkkimen. Meillä kotona oli mutta mihin lienevät joutuneet. Sen tiinun ei tarvitsisi olla niin iso kuin ennenvanhaan mutta kun tykkään leipoa ihan käsipelillä niin sellaiset olisi kiva omistaa.

Ei se taikinakorveen(tiinun) tekoo oo vaikiakaan. Pitää olla vaan puusepän kuivaa närehenlautaa. Siitä höyätähän ne pikkuusen kaareviksi, yläpäästään leviämmiksi, sillä tuloo sitä kartiomuotoa siihen astiahan.
        Kimmet tapitetahan pohoja teherähän ja katajaasilla vanteilla kasatahan, kiriistetähän. Liimaa puuastioos ei käytetä.
        Hierrin teherähän nuoresta mannynkärkästä, siinähän ei oo palijon muuta ku kuorii parkin pois sen päältä ja katkoo mittoohinsa.
        Sitten vaan taikina muikoamahan ja leipomahan ruisleipää. Ruisleipä ja toloppatie on aina varminta maalimas.
        terv. leivästä tykkäävä seppä

Ei se taikinakorveen(tiinun) tekoo oo vaikiakaan. Pitää olla vaan puusepän kuivaa närehenlautaa. Siitä höyätähän ne pikkuusen kaareviksi, yläpäästään leviämmiksi, sillä tuloo sitä kartiomuotoa siihen astiahan.
        Kimmet tapitetahan pohoja teherähän ja katajaasilla vanteilla kasatahan, kiriistetähän. Liimaa puuastioos ei käytetä.
        Hierrin teherähän nuoresta mannynkärkästä, siinähän ei oo palijon muuta ku kuorii parkin pois sen päältä ja katkoo mittoohinsa.
        Sitten vaan taikina muikoamahan ja leipomahan ruisleipää. Ruisleipä ja toloppatie on aina varminta maalimas.

Pitää vielä kirijoottaa, jos muutama sanaanen sallitahan..
        Tuahon ruisleivän tekohon kuuluu läheesesti ja ilimanmuuta, ne myllyys käynnit. Ennen aikahan sanottihin notta: Taloosta vahavin mies myllyhyn ja viisaan markkinoolle.
        Aina syksyysin ku ruis oli pelloolla tuleentunut leikkuu kuntohon, niin aimoo taloos järijestettihin oikia vanhanajaan rukihinleikkuu kökkä. Pientä kilipaaluhenkiäkin siellä pakkas tulemahan ruisvainiolla ku monet sirppipariit siellä ahersivat ja pojaat kyseeli likoota jotta: kukahan tämän sitoman sitoo. Jokaasella pojalla ja tytööllä oli se sillä silimällä kattottu leikkoo kampraatti siinä vierellä ahertamas.
        Lyhtehet kasattihin kuhilaiksi ja siitä ne kulijetettihin riiheen puitaviksi aikanaansa.
        Sitten jo uurempana aikana puitihin puimakoneella, ryskyyllä. Maamoottorilla pyörirttihin puimakonesta, välihin veti Olympia, Wikström, tai vaikka Porin konepajan valamistama BMW.
        Moottoria hoiti ns. masinisti ja se oli niinkuun muita "ylempänä" siinä puintihommaas. Oikein kamariis syötettävä bensan ja petroolin hajuunen tärkiä hantvärkkäri. Ryyppykin oli annettava masinistille aina ruualle ruvetes. Sitten oli syöttäjä, säkiin muuttaja ja siellä peräpääs ne sanottihin olokimullikat, vetämäs pahanoja pois konehen takaa ja ruumenseulan alta.
        Myllyyhin mentihin hevoosella, tottahan ny. Muistan ku Kalle, aina sanoossaan hoksaava pahkulootti ku tuli kotia myllyreisulta jotta: Kyllä sä Aino siroot sitten huonosti ne säkiinsuut myllykuormahan, ku häneen piti ne jo mennees sen viitehen kertahan sitoa uurestansa jotta ei jyvät varise tielle.
        Mylläri laittoo kivipariin pyörimähän ja joskuus ku oli myllärillä oikein kiirus ja jauhattajia aivan jonooksi asti, mylläri ruuas kivet löysähän ja antoomennä. Eihän niistä oikein kunnon jauhoja silläkuriin tullu ku vaan jonkun jyvään katkaasi ja toisen jo sitten päästi kokoonaasena menemähän. Työ kyllä kävi joutuin, laatu siinä kärsi. Hyvä mylläri jätti ne ruisjauhoot sopivan karkiaksi ja leipä tuli hyvää samoon ku ruispuurokin. Mumma vainaa ruukas sanoa notta: puuroa ku syö ja leivällä riivaa niin ei polovet tutiise.
        Hyvää saunaillan jatkoa kaikille.
        terv. seppä lakeurelta.

Ai onko se siellä päin hierrin. Meillä Pohjoispohjanmaalla sanottiin härkin. Sen kyllä osaisin tehdä itsekin muttei se sovi oikein yhteen näitten muovisten kaukaloitten kanssa, pitäisi olla ehdottomasti puinen ja semmonen josson kaksi korvaa. Mä olen katos niin vanhanaikainen, ettei mulla ole edes sähkövatkainta ja taikinakoneeni olen myynyt jo vuosia sitten, elikkä ihan käsipelillä teen ja se on hauskaa. Huomenna taas tuliaissämpylät tytölle.

• firefox58 kirjoitti:

Ai onko se siellä päin hierrin. Meillä Pohjoispohjanmaalla sanottiin härkin. Sen kyllä osaisin tehdä itsekin muttei se sovi oikein yhteen näitten muovisten kaukaloitten kanssa, pitäisi olla ehdottomasti puinen ja semmonen josson kaksi korvaa. Mä olen katos niin vanhanaikainen, ettei mulla ole edes sähkövatkainta ja taikinakoneeni olen myynyt jo vuosia sitten, elikkä ihan käsipelillä teen ja se on hauskaa. Huomenna taas tuliaissämpylät tytölle.

Härkiin tai hierrin kuinka ny vaan. Samoja Jumalan luomia pohojalaasia kuitenkin ollahan. Eikö ollaki??
        Ihan tavallisia ihimisiä pikkuusen pireempiä ja pareempia me vaan ollahan firefox,in kanssa ku nua muut. Tottahan soon näin ja Sä osaat leipoakin. Silloon soon hätä kaukana ku on tuallaanen kaveri. Kärsii näläkäästä puhuttaa muualtakin ku airan takaa ja hevoosen selijästä.
        Kyllä tuloo tualla ulukona vettä, syksyä se taitaa vääntää.
        terv. minä vaan.

Härkiin tai hierrin kuinka ny vaan. Samoja Jumalan luomia pohojalaasia kuitenkin ollahan. Eikö ollaki??
        Ihan tavallisia ihimisiä pikkuusen pireempiä ja pareempia me vaan ollahan firefox,in kanssa ku nua muut. Tottahan soon näin ja Sä osaat leipoakin. Silloon soon hätä kaukana ku on tuallaanen kaveri. Kärsii näläkäästä puhuttaa muualtakin ku airan takaa ja hevoosen selijästä.
        Kyllä tuloo tualla ulukona vettä, syksyä se taitaa vääntää.
        terv. minä vaan.

Tarpeeksi ajoissa kun kyökkihommelit alottaa niin vanhana taitaa. Yhtään keittokirjaa ei ole ja summassa mittailen ja maustelen, siitä sitten tulee mitä on tullakseen, hyvin ovat kelvanneet ja pojastakin kasvoi melkein kaksimetrinen:))

Syksyä täälläkin pukkaa, keltaisia lehtiä koivuissa jo. Mukavaa lauantiehtoota vaan sinnekin:)

• Putkivalo

On ne kurssit siitäkin kivat, että vaikkei sitä opastusta niin tarvis, niin niillä ainakin on värkit millä tehdä. Ja joku auttaa jos ongelmia tulee tietty.. Kantele on aikamoinen saavutus kyllä! Taidan laittaa hatun päähän että voin nostaa sen :)

Lukupiirit ovat aina tuntuneet minusta tylsiltä, paitsi kun otin käteen Marlo Morganin Viesti oikeiden ihmisten maailmasta (tulikohan oikein), silloin tajusin niiden merkityksen. Olisin niin mielelläni keskustellut siitä jonkun kanssa, ja olenkin tainnut kiusata ihmisiä täällä suo-palstoillakin sillä :)) Joskus kirja antaa niin paljon enemmän kuin mitä pystyy kerralla sisäistämään, on pakko tehdä kuin lapsi ja kysellä ja ihmetellä.

• Putkivalo

Pitää vielä kirijoottaa, jos muutama sanaanen sallitahan..
        Tuahon ruisleivän tekohon kuuluu läheesesti ja ilimanmuuta, ne myllyys käynnit. Ennen aikahan sanottihin notta: Taloosta vahavin mies myllyhyn ja viisaan markkinoolle.
        Aina syksyysin ku ruis oli pelloolla tuleentunut leikkuu kuntohon, niin aimoo taloos järijestettihin oikia vanhanajaan rukihinleikkuu kökkä. Pientä kilipaaluhenkiäkin siellä pakkas tulemahan ruisvainiolla ku monet sirppipariit siellä ahersivat ja pojaat kyseeli likoota jotta: kukahan tämän sitoman sitoo. Jokaasella pojalla ja tytööllä oli se sillä silimällä kattottu leikkoo kampraatti siinä vierellä ahertamas.
        Lyhtehet kasattihin kuhilaiksi ja siitä ne kulijetettihin riiheen puitaviksi aikanaansa.
        Sitten jo uurempana aikana puitihin puimakoneella, ryskyyllä. Maamoottorilla pyörirttihin puimakonesta, välihin veti Olympia, Wikström, tai vaikka Porin konepajan valamistama BMW.
        Moottoria hoiti ns. masinisti ja se oli niinkuun muita "ylempänä" siinä puintihommaas. Oikein kamariis syötettävä bensan ja petroolin hajuunen tärkiä hantvärkkäri. Ryyppykin oli annettava masinistille aina ruualle ruvetes. Sitten oli syöttäjä, säkiin muuttaja ja siellä peräpääs ne sanottihin olokimullikat, vetämäs pahanoja pois konehen takaa ja ruumenseulan alta.
        Myllyyhin mentihin hevoosella, tottahan ny. Muistan ku Kalle, aina sanoossaan hoksaava pahkulootti ku tuli kotia myllyreisulta jotta: Kyllä sä Aino siroot sitten huonosti ne säkiinsuut myllykuormahan, ku häneen piti ne jo mennees sen viitehen kertahan sitoa uurestansa jotta ei jyvät varise tielle.
        Mylläri laittoo kivipariin pyörimähän ja joskuus ku oli myllärillä oikein kiirus ja jauhattajia aivan jonooksi asti, mylläri ruuas kivet löysähän ja antoomennä. Eihän niistä oikein kunnon jauhoja silläkuriin tullu ku vaan jonkun jyvään katkaasi ja toisen jo sitten päästi kokoonaasena menemähän. Työ kyllä kävi joutuin, laatu siinä kärsi. Hyvä mylläri jätti ne ruisjauhoot sopivan karkiaksi ja leipä tuli hyvää samoon ku ruispuurokin. Mumma vainaa ruukas sanoa notta: puuroa ku syö ja leivällä riivaa niin ei polovet tutiise.
        Hyvää saunaillan jatkoa kaikille.
        terv. seppä lakeurelta.

Kiitos siitä! Se on kiehtovaa kuulla miten ennen on eletty. Meillä on aina ollut 4 sukupolvea elossa, ja olen saanut isän isoäidiltä kuulla miten hänen lapsuudessa sudet ulvoi nurkissa. Aika huimasti elämä on muuttunut teollistumisen myötä. Sääli että silloin ei voinut äänittää hänen tarinoita, nyt vasta voisi oikein täysillä nauttia niistä.

• Putkivalo
        uuniomenisti kirjoitti:

On se todella ruvettava kirjaa selaamaan, jos meinaa itsensä sienessä pitää. Rouskut ovat haperoita tutumpia ja melkein kaikki taitavat olla vieläpä syötäviä. Täytyy vaan lakata nyt juuri olemasta ronkeli.
        Lapsena opituilla makutottumuksilla taitaa olla osuutta asiassa. Esim tatteja meillä ei koskaan kerätty, siksi ne eivät maistu oikein vieläkään.

Rouskut ovat paljon tummemmat maultaan. Oliko niin että mustarouskua ei enää suositella ruokasieneksi karsinogeenien takia? Suositukset seilaa niin edestakaisin, riippuen aina mitä on taas tutkittu. Ei meinaa pysyä mukana.

Kokeilepa paistaa tatteja voissa kuumalla pannulla, ja leivän päälle. Nam :P Kun paistaa, niistä ei tule niin kumimaiset. Paitsi pitää paistaa vähän kerrallaan, muuten ne vaan kiehuu siellä omassa liemessä eikä paistu.

• uuniomenisti
        Putkivalo kirjoitti:

Rouskut ovat paljon tummemmat maultaan. Oliko niin että mustarouskua ei enää suositella ruokasieneksi karsinogeenien takia? Suositukset seilaa niin edestakaisin, riippuen aina mitä on taas tutkittu. Ei meinaa pysyä mukana.

Kokeilepa paistaa tatteja voissa kuumalla pannulla, ja leivän päälle. Nam :P Kun paistaa, niistä ei tule niin kumimaiset. Paitsi pitää paistaa vähän kerrallaan, muuten ne vaan kiehuu siellä omassa liemessä eikä paistu.

Täytyy kokeilla paistamista. En ole kovin hääppöinen ruuanlaittaja. Minun alaani on enemmänkin tämä ruuanhankinta eli viljely ja keräily. Olisi hienoa laittaa myös hyvää ruokaa, siis todella hyvää ruokaa. Peruspöperöt onnistuvat. Suppilovahvero on siitä hyvä sieni, että maistuu kuivattuna ja on helppo käyttää, heittää hyppysellinen kattilaan. Kuivurin käyttäjänä meikäläinen on ihan pro. Nytkin kuivuu tuolla omenaa ja sipulia.

Mainitsit tuolla toisaalla Morganin kirjan. Jos tykkäsit siitä, voisin suositella Forrest Carterin Pikkupuun kasvatusta. Se upposi minuun täydet. Siinä on jotain samanlaista kuin abo- kirjassa. Enemmän tarinan muodossa, mutta aikasen puhutteleva.

• Putkivalo
        uuniomenisti kirjoitti:

Täytyy kokeilla paistamista. En ole kovin hääppöinen ruuanlaittaja. Minun alaani on enemmänkin tämä ruuanhankinta eli viljely ja keräily. Olisi hienoa laittaa myös hyvää ruokaa, siis todella hyvää ruokaa. Peruspöperöt onnistuvat. Suppilovahvero on siitä hyvä sieni, että maistuu kuivattuna ja on helppo käyttää, heittää hyppysellinen kattilaan. Kuivurin käyttäjänä meikäläinen on ihan pro. Nytkin kuivuu tuolla omenaa ja sipulia.

Mainitsit tuolla toisaalla Morganin kirjan. Jos tykkäsit siitä, voisin suositella Forrest Carterin Pikkupuun kasvatusta. Se upposi minuun täydet. Siinä on jotain samanlaista kuin abo- kirjassa. Enemmän tarinan muodossa, mutta aikasen puhutteleva.

Täytyy etsiä kirjastosta :) Aina kun lukee jonkun hyvän kirjan, jää vähän kuin tyhjää sen jälkeen, jää kaipaamaan.

Tuttu juttu tuo ruuanlaitto, just paistoin lapsille mannapuuroa, ts. yritin keittää. Suurimmat ruskeat liuskat sain poimittua pois, lopuista huijasin lapsille että on suklaaliuskoja.

• Putkivalo kirjoitti:

On ne kurssit siitäkin kivat, että vaikkei sitä opastusta niin tarvis, niin niillä ainakin on värkit millä tehdä. Ja joku auttaa jos ongelmia tulee tietty.. Kantele on aikamoinen saavutus kyllä! Taidan laittaa hatun päähän että voin nostaa sen :)

Lukupiirit ovat aina tuntuneet minusta tylsiltä, paitsi kun otin käteen Marlo Morganin Viesti oikeiden ihmisten maailmasta (tulikohan oikein), silloin tajusin niiden merkityksen. Olisin niin mielelläni keskustellut siitä jonkun kanssa, ja olenkin tainnut kiusata ihmisiä täällä suo-palstoillakin sillä :)) Joskus kirja antaa niin paljon enemmän kuin mitä pystyy kerralla sisäistämään, on pakko tehdä kuin lapsi ja kysellä ja ihmetellä.

Olet ihan oikeilla jäljillä, mietin monesti ihan samaa. En tiedä paljoa mutta haluaisin tietää enemmän. Lukupiireihin en lähtisi, minulla on omat kiinnostuksen kohteeni ja ne vaihtelevat. Monesti jossain kirjassa on enemmän kysymyksiä kuin pystyy itse päässään kehittlemään vastauksia.

Käytännön jutuista olisin aivan ihastuksissani jostain sieniryhmästä...!!! Jossa olisi aiantuntija sanomassa mikä on syötävä ja mieten se pitäisi laittaa. Tämä on vain yksi mutta onhan niitä paljon muitakin. Leivonta-ruuanlaitto on jo liian tuttua meikäläiselle.

Seppä on tehnyt tosi työn kanteleen kanssa. Olen asunut Kaustisella 18 vuotta ja sieltä saanut perinnöksi käsin tehdyn kanteleen (valitettavasti koriste) mutta aina on käsityö arvossaan ja minusta myöskin kansanperinteet.

• Miten taltutetaan emännän ex?

Nyt odotetaan hoviin menoa, kun alemmassa asteessa kaikki näytti todella hyvältä... kunnes päätös tuli.

Iltaa sunnuntaihin ja alkavaan syksyyn...=))))

• Putkivalo

Kuulostaa siltä että voimme suunnata samalle kurssille - kuinka paistinpannua käytetään :))

Mikä päätös? Että lähtee hoviin, vai? Joka tapauksessa, isosti tsemppiä teille! Kyllä se vielä voitoksi muuttuu, vaikka onkin rankkaa just nyt. Oikeus voittaa lopulta. Tiedät missä olen jos on tarvetta.

• Putkivalo kirjoitti:

Kuulostaa siltä että voimme suunnata samalle kurssille - kuinka paistinpannua käytetään :))

Mikä päätös? Että lähtee hoviin, vai? Joka tapauksessa, isosti tsemppiä teille! Kyllä se vielä voitoksi muuttuu, vaikka onkin rankkaa just nyt. Oikeus voittaa lopulta. Tiedät missä olen jos on tarvetta.

Ja valitsee vielä sen valurautaisen, että varmaan tuntuu...=))))

Ei meillä mitään hätiä oo, mutta kiitos. Väännetään rautalangasta, jos muuten ei uppoa. Laitan sulle postia lähiaikoina...=))))

• Putkivalo
        mohna kirjoitti:

Ja valitsee vielä sen valurautaisen, että varmaan tuntuu...=))))

Ei meillä mitään hätiä oo, mutta kiitos. Väännetään rautalangasta, jos muuten ei uppoa. Laitan sulle postia lähiaikoina...=))))

jään odottelemaan :)
        Terkut kotiin!

• Ajattelin mennä pörssi- ja valuuttakursseille, kun näin niistä lehdessä maininnan. Nyt pitää vielä selvittää, missä niitä järjestetään. Kun olen kerännyt riittävän kassan, otan kurssin kohti etelää! :)

• Sedna

mutta kurssille pääseminen maksaa. Pääsymaksun voi tietenkin maksaa lainarahalla, mutta silloin on riskinä, että kaikki män eikä ees piisannu.

• Putkivalo

Mulla on tiedossa halpa kurssi sulle, osta säästöpossu :)) Tai jos ei ole varaa siihen, askartele omasi ilmapallosta, pörssilehdistä ja tapettiliisteristä. Jos askartelun aikana joudut liisteriin, sen voi aina pestä pois, jonka jälkeen ei enää ole liisterissä! Kätevää eikö!

• Putkivalo kirjoitti:

Mulla on tiedossa halpa kurssi sulle, osta säästöpossu :)) Tai jos ei ole varaa siihen, askartele omasi ilmapallosta, pörssilehdistä ja tapettiliisteristä. Jos askartelun aikana joudut liisteriin, sen voi aina pestä pois, jonka jälkeen ei enää ole liisterissä! Kätevää eikö!

Tuollainen on tooooosi vanhanaikaista ja sitäpaitsi johtaa entistä pahempaan kurjuuteen, kun ne säästetyt kolikot on pois kulutuksesta! Muuuuutta sain kuule Irwiniltä kuuman vinkin, miten asiat saa rullaamaan! :)

http://www.youtube.com/watch?v=7RfayVo2L8U

• Sedna kirjoitti:

mutta kurssille pääseminen maksaa. Pääsymaksun voi tietenkin maksaa lainarahalla, mutta silloin on riskinä, että kaikki män eikä ees piisannu.

on kuulemma helppo tulla miljonääriksi! Pikku ongelma on vaan, miten saada alkupääomaa 10 miljoonaa sijoitettavaksi! :)

• Putkivalo
        norMix kirjoitti:

Tuollainen on tooooosi vanhanaikaista ja sitäpaitsi johtaa entistä pahempaan kurjuuteen, kun ne säästetyt kolikot on pois kulutuksesta! Muuuuutta sain kuule Irwiniltä kuuman vinkin, miten asiat saa rullaamaan! :)

http://www.youtube.com/watch?v=7RfayVo2L8U

Tuosta Irwinistä tulee Daltonin veljekset mieleen, ihan saman näköiset.

Et sentään suomen pankkia ala avittamaan? Tuu kimppaan mun kanssa, vippaa satanen niin printtaan muutaman lisää :) Sillä aikaa kun laitat sen postiin, mietin jo valmiiksi seuraavaa asuinpaikkaa ja nikkiä :P

• Adria

Tiijä ihan opiskella, mutta psykologia kiinnostaa. Kiinnostaa oman itsensä paremmin tunteminen. Kiinnostaa yleensä kaikki ihmisten tekemiset (paitsi juorut) koska kaikki vaikuttaa kaikkeen ja teemme tänä päivänä historiaa jota myöhemmin tulkitaan ja arvioidaan. Kiinnostaa kaikki pienet ja suuret muuttujat missä vain ja niiden lainalaisuudet. Astronomia on loputon kiinnostuksen kohde.

• Putkivalo

Kyllä varmasti kannattaa tutustua omaan napaansa :) On kaikessa varmasti syy ja seuraus, eikä pety niin nopeasti jos löytää sen syyn. Tai ainakaan ei hakkaa päätä seinään. Paitsi silloin näkee tietty tähtiä.. sulle siis molempi on parempi :))

• Heissan!
      Syksy todella alkoi. Aamulla melkein vilutti. Mutta eilen illalla ei ollut vilu, eikä huomenna. Aloitin uuden liikuntaharrastuksen. Siinä keho eri osat saavat liikuntaa ja toisaalta ajatukset karkaavat jonnekin. Mieleen jää vain hiljaisuus ja rauha. Laji on HotBodyJooga eli joogaa 38 asteeseen lämmitetyssä huoneessa, kynttilän valossa.

Mutta... haaveissa olisi oppia kaikenlaista. Lista on pitkä, enkä sitä aio tähän kokonaisuudessaan kirjoittaa.

Kauneudenhoitoon liittyen tarvitsisin kurssin "miten taltutetaan itsepäiset hiukset kauniiksi kampaukseksi". Sen jatkona voisikin sitten olla kurssi "miten kampaus kestää kauniina aamusta iltaan - ja kenties vielä seuraavaan aamuunkin".

Keittiöhommat sujuvat muuten, mutta kalan fileointi- ja perkuukurssi olisi paikallaan. Miten kalasta jäisi edes puolet syötäväksi? Se on mahdollista! Isäni näytti sen minulle, mutta ehti siirtyä autaammille kalastusvesille ennen kuin tajusin oikeasti perehtyä asiaan tarkemmin. Tämän taidon puute harmittaa, koska kala on perheemme lempiruokaa.

Ja jos siirrytään pitkäjänteisempään opiskeluun, haluaisin opetella espanjaa. En matkustelun takia, vaan kirjallisuuden vuoksi.

Olisihan noita... vaan päätän tältä erää tähän.

• Putkivalo

Terve sä ainakin oot tuolla hotbodyjoogalla :)) Lempeältä kuulostaa, juuri sellaiselta mitä tässä iässä tarvitaan, kynttilänvaloa ryppyihin ja lämpöä että kangistuneet jäsenet saa taipumaan :))) Ei vais, kuulostaa stressittömältä, ja se kai on joogan tarkoitus :)

Voin kertoa sulle fileoimisvinkin: hanki puinen leikkuulauta, sellainen piikki millä naulat kalaparan siihen kiinni, ja terävän veitsen, sitten vaan nahkaa/selkärankaa pitkin... Kun saa sen oikean asennon veitselle ja kalan pysymään paikallaan, se menee kuin itsestään. Välineurheilua :)) Jotain hyötyä oli minunkin avioliitosta ;)

Vai onko espanjalaisilla erityistä kirjallisuutta? Vai onko kieli niin proosallinen?

• Putkivalo kirjoitti:

Terve sä ainakin oot tuolla hotbodyjoogalla :)) Lempeältä kuulostaa, juuri sellaiselta mitä tässä iässä tarvitaan, kynttilänvaloa ryppyihin ja lämpöä että kangistuneet jäsenet saa taipumaan :))) Ei vais, kuulostaa stressittömältä, ja se kai on joogan tarkoitus :)

Voin kertoa sulle fileoimisvinkin: hanki puinen leikkuulauta, sellainen piikki millä naulat kalaparan siihen kiinni, ja terävän veitsen, sitten vaan nahkaa/selkärankaa pitkin... Kun saa sen oikean asennon veitselle ja kalan pysymään paikallaan, se menee kuin itsestään. Välineurheilua :)) Jotain hyötyä oli minunkin avioliitosta ;)

Vai onko espanjalaisilla erityistä kirjallisuutta? Vai onko kieli niin proosallinen?

Espanjan kieli on rikas ja eläväinen. Tai kenties värikylläinen kuvaisi sitä paremmin. Ja espanjankielinen kirjallisuus on oma lukunsa, etenkin Etelä-Amerikan kirjailijat. Gabriel Carcia Marquezia löytyy hyllystä puolitusinaa, Pablo Neruda on jäänyt jonnekin lainaan :( jne. Olisi upeaa pystyä lukemaan kirjoja alkukielellään.

Kiitos vinkistä. Täytyy yrittää opetella...

Toi jooga sulattaa niin nivelet, lihakset, jänteet kuin mielenkin. Täydellinen stressitön ja hyvä olo tunnin jälkeen. Jopa ulkopuoliset huomaavat ryhdin kohentuneen vain 3 viikon harrastamisen jälkeen =O

• Putkivalo
        Mamutti kirjoitti:

Espanjan kieli on rikas ja eläväinen. Tai kenties värikylläinen kuvaisi sitä paremmin. Ja espanjankielinen kirjallisuus on oma lukunsa, etenkin Etelä-Amerikan kirjailijat. Gabriel Carcia Marquezia löytyy hyllystä puolitusinaa, Pablo Neruda on jäänyt jonnekin lainaan :( jne. Olisi upeaa pystyä lukemaan kirjoja alkukielellään.

Kiitos vinkistä. Täytyy yrittää opetella...

Toi jooga sulattaa niin nivelet, lihakset, jänteet kuin mielenkin. Täydellinen stressitön ja hyvä olo tunnin jälkeen. Jopa ulkopuoliset huomaavat ryhdin kohentuneen vain 3 viikon harrastamisen jälkeen =O

lisää kirjavinkkejä :) Täytyy laittaa tuo nimi korvan taakse. Pablo Nerudaa äitikin joskus haltioissaan luki, yritti tätä teini-ikäistä poikatyttöä pehmittää :) Onneksi. Omaa luokkaansa se on kyllä.

Wau! Noin nopeasti toimii jooga! Mun täytyis kyllä ryhdistäytyä jollekin kurssille myös. Ryhdistäytymään :)

• Putkivalo kirjoitti:

lisää kirjavinkkejä :) Täytyy laittaa tuo nimi korvan taakse. Pablo Nerudaa äitikin joskus haltioissaan luki, yritti tätä teini-ikäistä poikatyttöä pehmittää :) Onneksi. Omaa luokkaansa se on kyllä.

Wau! Noin nopeasti toimii jooga! Mun täytyis kyllä ryhdistäytyä jollekin kurssille myös. Ryhdistäytymään :)

kahlasin Dantea ja ... myös Nerudaa luin jo silloin. Romanttiset hömppäkirjat eivät jostain syystä ole koskaan temmanneet mukaansa. Paitsi Netta Muskett (s.1887) joka aloitti kirjailijanuransa samana vuonna kun äitini syntyi (v. 1927). Todellista hömppää, mutta tyylillä verrattuna nykypäivään. Pari äitini nuoruudessaan ostamaansa kirjaa löytyy mökiltä ja joka kerta ne on pakko silmäillä läpi.

Tässä kielinäyte, puhuttua ja laulettua: http://www.youtube.com/watch?v=6aUBLnAIf6A&feature=related

• Olen koko elämäni harrastanut mitä milloinkin lähinnä taiteen ja kädentaitojen alueelta. Englanninkieltä vahvistin v. 2008 talven. Kielet kyllä olisi mielenkiintoisia, mutta en jaksa enää uusia alkaa opettelemaan. Tänä kesänä opettelin puutarhanhoitoa, ohjeita sain veljeni vaimolta joka on asiantuntija. Uusi rannalleni muokattu kivikkopuutarha voi hyvin ja kasvit ovat levinneet.

Mitäkö haluaisin harrastaa kansalaisopistossa? Posliinin maalausta, öljyvärimaalausta, huonekalujen entisöintiä, kankaankudontaa yms. ja miksi, siksi, että minulla ei ole talviaikaan riittävän toimivia sisätiloja jossa tekisin näitä hopeja yksin harrastella ja kesällä olisi tilaa vaan kun ei kerkiä ; ) Kursseja on toki tarjolla, mutta koska vuoteni pilkkoutuu Hollannissa asumisen vuoksi en ole ilmoittautunut. Kolmekuukautta vuodessa pois Suomesta ja kiinteät vuosimaksut liian tyyristäkin ;(

Haluaisin oppia moottoriveneellä liikkumista sisävesillä. Nyt soutelen rantavedessä ympyrää ja katselen kun isot veneet pyyhkii järvenselkää. Yksin en tohdi lähteä vaikka veneeni moottori on pienitehoinen ja pojat ovat muuttaneet maailmalle, eivätkä ole opettamassa mamia veneilyn saloihin ; ( huoks!

Tänään mitähän me valmistettaisiin syötäväksi? Ajattelin katkarapumunakasta kun illalla jäi länsirannikonsalaatista jonkun verran yli.

Hyvää päivän jatkoa ; )

• Putkivalo

onkin palkitsevaa, ja jos sulla vielä on ennestään tuota taiteellisuutta, niin sinulla taivas vaan on rajana. Ihan kirjaimellisesti :))

Tuo reissaaminen varmasti rajoittaa harrastamista. Suurin osa kursseista ovat kuitenkin koko lukuvuoden jatkuva projekti.

Aloitin kerran kippari-kurssin, ihan mielenkiintoista oli. Aika kuitenkin tuli vastaan (vai laiskuus) olisi pitänyt istua siellä neljä tuntia putkeen, ja kotiläksyjä tuli roimasti. Enää siitä ei olisi mitään hyötyäkään, ammeessa ei pahemmin eksy jos ei ihan koko purkkia kylpyvaahtoa laita kerralla ;)

Ja nyt iski nälkä. Noi sun vietävät katkaravut...

• Korppis
        Putkivalo kirjoitti:

onkin palkitsevaa, ja jos sulla vielä on ennestään tuota taiteellisuutta, niin sinulla taivas vaan on rajana. Ihan kirjaimellisesti :))

Tuo reissaaminen varmasti rajoittaa harrastamista. Suurin osa kursseista ovat kuitenkin koko lukuvuoden jatkuva projekti.

Aloitin kerran kippari-kurssin, ihan mielenkiintoista oli. Aika kuitenkin tuli vastaan (vai laiskuus) olisi pitänyt istua siellä neljä tuntia putkeen, ja kotiläksyjä tuli roimasti. Enää siitä ei olisi mitään hyötyäkään, ammeessa ei pahemmin eksy jos ei ihan koko purkkia kylpyvaahtoa laita kerralla ;)

Ja nyt iski nälkä. Noi sun vietävät katkaravut...

Kävin taas tänään tarkistelemassa plantaasiani ja vene pitäisi kääntää nurinpäin. Esikoinen tulee viikon päästä joten hoidetaan sekin talvikuntoon. Tänään oli jauhelihapastaa.

Nyt raukaisee joten taidan pötkähtää maate, Hyvää yötä. ; )

• Putkivalo
        Korppis kirjoitti:

Kävin taas tänään tarkistelemassa plantaasiani ja vene pitäisi kääntää nurinpäin. Esikoinen tulee viikon päästä joten hoidetaan sekin talvikuntoon. Tänään oli jauhelihapastaa.

Nyt raukaisee joten taidan pötkähtää maate, Hyvää yötä. ; )

veneenkäännöt ja vihreiden tomaattien säilytys :) Olen siihen yrittänyt ehtiä jo kolme vuotta, mutta aina yöpakkaset korjaa ne ennen mua. Argh.

Piti sitten vielä pastalla tulla kiusaamaan nälkästä ;)
        Hyvää yötä, iltalenkki kutsuu. Ihana tuuli siellä ulkona..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      33
      7482
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      21
      3370
    3. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1500
    4. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      29
      1417
    5. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      22
      1401
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      182
      1398
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      146
      1285
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      51
      1173
    9. Kehumisesta voi saada sakkoja?

Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v
      Sinkut
      174
      1040
    10. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      986
    Aihe